Subwooferin hankinta?

Te kenellä on kaksi subia, miten olette sijoittanut ne? Ite laittaisin ne hyllykauittimien alle että alataajuudet tulisi samaan aikaan kuin muut, kai..

Joskus näin videon missä ne oli sijoitettu toinen etuseinälle, toinen takaseinälle. En muista miten se jätkä sitä perusteli, jotain miten alataajuudet käyttäytyy huoneessa.

Etuseinällä molemmat, pääkaiuttimien välissä.
Molemmilla huoneennurkkiin eri matka.

Ja tosiaan yksi Antimode noita korjaa.

Ei valittamista soundissa. Ja täälläkin aika muikea ero kun oli vain yksi SVS käytössä.
 
2 x 18" -tuumaista kokolailla pääkaiuttimien alla ja myös nurkkiin eri matka. Toimivuus mitattu REW + Umik -kombolla. Molemmat subwooferit erikseen mitattuna monttua tuli mutta eri taajuusalueille. Näinollen kahden subwooferin taajuusvasteet summattuna vaste on suora(hko). Audyssey XT32 (Sub EQ HT) + MiniDSP -kombo käytössä.
 
Tässä vähän mietin tätä toisen subin sijoitusta.. Pitäisikö olla tuolla edessä kummatkin kuten tuossa kuvassa oikian puolimmainen? (toki lattiakaiuttimet keskemmällä, subit "ulkopuolella" tilan takia. Nyt on 1. kuvan mukaan, mutta hieman hankala tuo mötikkä tuolla takana kun siitä kuletaan. Sen takia paikkaa vaihtamassa.

Toki jotkuthan väittää, ettei mitää väliä ole minne laittaa. Sittenhän toki voisi laittaa tuonne sohvan ja seinän väliin kun on sopiva tila, mutta epäilen hieman tuota?

1677994885604.png


Edit: Pikainen piirros tehtynä, miten sijoitettu tällä hetkellä (aivan täysin ei ole kohallaan nuo, mutta suurinpiirtein).

Punaiset ovat kaiuttimia. Keski / takakajarit katossa telineissä kiinni.
Vihreät subeja. Tuolta takaa siis etinnässä paikka muualle. Kohdassa 1 olisi ehkä näteimmän näkönen, ja tuolla kakkos kohdassa olisi toki piilossa sitten.

1677996709100.png


Edit 2. Vielä ny kuvaki laitetha, eli tuonne vasemmalle puolen tuon elektroniikka kaapin (mikälie kaappi nimeltää) ja lattiakaiuttimen välihin laittas kun siirtelis hieman?

IMG_20230305_082116.jpg


Edit 3: Testataan tuossa edessä sitä miltä vaikuttoo.
IMG_20230305_093127.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Terve. Tuli hommattua hiljattain Genelecin G Three -kaiutinpari ja alkoi mieli tehdä subbaria niiden kaveriksi. Olisiko foorumilaisilla heittää hyviä kandidaatteja? Genen F One ja Two on tullut katsottua luonnollisesti, mutta niitä saa aika nihkeästi käytettynä eikä kaupan hyllyltä raaskisi vielä lähteä kumpaakaan ostamaan eikä subin ole pakko olla Geneleciltä. Kaiuttimet ovat telkkarin kaverina olohuoneessa. Telkkarilta sohvalle on n. 4 metrin matka ja kaiuttimet ovat siinä alapuolella molemmin puolin. Subille käytännössä ainoa mahdollinen paikka tulisi olemaan kaiuttimien kanssa samalla sienällä oikeassa nurkassa lattialla tai jonkun "jakkaran" päällä.
 

Klipschs julkas uudet subuttimet tonniluokkaan.
Youthmanin kanavalla oli näistä keskustelu valmistajan kanssa ja nappasin sieltä tiedonjyväsen liittyen xmaxiin näissä uusissa.

14" mallissa lineaarinen one way xmax edustajan mukaan 43mm ja 16" lineaarinen one way xmax 46mm. Ehkä menee samaan kategoriaan mitä Peerless STW-350 jossa myös paperin mukaan 45mm xmax mutta klippel testattuna 9mm. Joka tapauksessa melkoisia vatkaajia nämä.

 
Onko kellään kokemusta GoldenEarin SuperSub X tai XXL subeista? Tässä juuri pohdin, että riittääkö kaksi X:ää täyttämään 70m3 huoneen, jossa kuuntelualue tosin tuosta karkeasti 56m3.

Toinen mikä mietityttää, että kannattaako tuollaisia subbareita hankkia mikäli vahvistimessa ei ole mitään huonekorjaus mahdollisuutta (hegel 190) vai pitäisikö suoraan katsoa subbaria, jossa omat eq:t sisällä, kuten SVS PB3000 / SVS PB2000.

Lähtökohta on kuitenkin se, että kaksi subbaria tänne tarvitsee joka tapauksessa, sillä huone on sen verran iso ja tasaista sointia on yhdellä mahdoton saada.
 
Youthmanin kanavalla oli näistä keskustelu valmistajan kanssa ja nappasin sieltä tiedonjyväsen liittyen xmaxiin näissä uusissa.

14" mallissa lineaarinen one way xmax edustajan mukaan 43mm ja 16" lineaarinen one way xmax 46mm. Ehkä menee samaan kategoriaan mitä Peerless STW-350 jossa myös paperin mukaan 45mm xmax mutta klippel testattuna 9mm. Joka tapauksessa melkoisia vatkaajia nämä.



Voi olla että Klipsch on nyt tehnyt kohtuu kovan subutin sarjan ja jos hinta on kohtuullinen niin näitä tulee menemään. Saa nähä minkälaisia testejä näistä tulee.
 
Antimode... itsellä käytössä yksi kahdelle SVSlle, vaikka huonekorjainkin löytyy vahvistimelta myös.

En ole tutustunut antimodeen tarpeeksi, mutta luulin aina että dspeakerin antimodet sopivat vain yhdelle subille kerrallaan. Mikäs versio sinulla on ja miten tuo kytketään vai onko sinulla tuo uusin 4x jossa stereosubi lähdöt?
 
Onko kellään kokemusta GoldenEarin SuperSub X tai XXL subeista? Tässä juuri pohdin, että riittääkö kaksi X:ää täyttämään 70m3 huoneen, jossa kuuntelualue tosin tuosta karkeasti 56m3.

Toinen mikä mietityttää, että kannattaako tuollaisia subbareita hankkia mikäli vahvistimessa ei ole mitään huonekorjaus mahdollisuutta (hegel 190) vai pitäisikö suoraan katsoa subbaria, jossa omat eq:t sisällä, kuten SVS PB3000 / SVS PB2000.

Lähtökohta on kuitenkin se, että kaksi subbaria tänne tarvitsee joka tapauksessa, sillä huone on sen verran iso ja tasaista sointia on yhdellä mahdoton saada.
Onko jokin syy miksi juuri tuo subbari? Ei ole kovin erikoinen ainakaa tuohon rahaan mitä noista joutuu maksamaan. Elacin subbareissa olisi toimiva Auto EQ jos ei vahvistimen puolelta löydy, elac myös juuri julkaisi nuo uudet mallit.

 
Viimeksi muokattu:
Onko jokin syy miksi juuri tuo subbari? Ei ole kovin erikoinen ainakaa tuohon rahaan mitä noista joutuu maksamaan. Elacin subbareissa olisi toimiva Auto EQ jos ei vahvistimen puolelta löydy, elac myös juuri julkaisi nuo uudet mallit.

Ajatuksena noissa on tuo passiivisäteilijä niin aika paljon kivemman kokoinen verrattuna vastaavalla toistolla speksattuihin portattuihin tai suljettuihin subeihin.
 
Ajatuksena on ollu vähän päivittää Polk HTS 12 subwooferia SVS SB-2000 Pro versioon. Onko kukaan tehny samanlaista vaihdosta ja onko huomattavaa eroa ? Käyttö enimmäkseen pelaaminen ja elokuvat (tällä hetkellä monitor audio bronze 100:sen 7.1 setuppi). Kannattaisko jos en saa tuota polkia oikein myydyksi niin käyttää kahta subbaria yhtäaikaa vaikka ovatkin eri merkkisiä.

Kiinnostaa tuo SVS koonsa takia varsinkin ja mitä kuullu niin ei siitä ainakaan hirveästi moitteita ole sanottu.
 
En ole tutustunut antimodeen tarpeeksi, mutta luulin aina että dspeakerin antimodet sopivat vain yhdelle subille kerrallaan. Mikäs versio sinulla on ja miten tuo kytketään vai onko sinulla tuo uusin 4x jossa stereosubi lähdöt?

Kyllä tuolla useampaakin voi ajaa. Eihän se antimode, vanhempikaan, tiedä montako subia siellä takana on. Äänestähän se mittaukset ja säädöt tekee :)
Itsellä malli 8030C, muistaakseni. Tuolla mitä löytyy hyllystä tms topicissa se lukee, kännyllä en nyt alkanut etsimään :D

Ihan rca y-haaraa väliin.
Molemmista äänentasot vain samalle, ja ei muutakuin kovaa ajoa.
 
Kannattaisko jos en saa tuota polkia oikein myydyksi niin käyttää kahta subbaria yhtäaikaa vaikka ovatkin eri merkkisiä.

Kiinnostaa tuo SVS koonsa takia varsinkin ja mitä kuullu niin ei siitä ainakaan hirveästi moitteita ole sanottu.

Itselle iskostunut että parempi olisi ajaa samanlaisia subeja. Ei tule ongelmaa jakotaajuuksien kanssa ainakaan kun kummatkin tekee saman.
Mulla on tosiaan 2x SVS PB2000 mallia, eli refleksi versiot ensimmäisestä mallista. Ainakaan itselläni ei mitään moitteen sijaa suurehkossa olohuoneessa.
Voimaa en kyllä saa loppumaan ja menee tarpeeksi alas ainakin omaan makuuni.
 
Ajatuksena on ollu vähän päivittää Polk HTS 12 subwooferia SVS SB-2000 Pro versioon. Onko kukaan tehny samanlaista vaihdosta ja onko huomattavaa eroa ? Käyttö enimmäkseen pelaaminen ja elokuvat (tällä hetkellä monitor audio bronze 100:sen 7.1 setuppi). Kannattaisko jos en saa tuota polkia oikein myydyksi niin käyttää kahta subbaria yhtäaikaa vaikka ovatkin eri merkkisiä.

Kiinnostaa tuo SVS koonsa takia varsinkin ja mitä kuullu niin ei siitä ainakaan hirveästi moitteita ole sanottu.

Voit lukea vaikka audioholics reviewit kummastakin ja vaikka vertailla niitä.

- Polk
- SVS

Maksimi äänenpainekyvyt on SB-2000:ssa jo selvästi paremmat ja tuo on equtettu menemään vähän alemmas. Jos Polk on nyt tuntunut että sen kyvyt loppuu ja elementti pohjaa, etkä saa säädettyä volumea niin isolle mitä haluaisit niin SB-2000 varmasti antaa lisää liikkumavaraa selvästi.

Se että miten itse koet sen vaihdon on taas ihan oma juttunsa joten suosittelen jos lähellä on hifi-liike joka nuita toimittaa niin käy kysyyn saako testiin.

Jos haluat upgraden joka on varmasti semmoinen että:"WOW, tältäkö se bassoraita pitää kuulostaa oikeasti" niin refleksikoteloinen SVS PB-2000 pro on takuuvarmasti semmoinen upgrade jonka huomaa.
 
En ole tutustunut antimodeen tarpeeksi, mutta luulin aina että dspeakerin antimodet sopivat vain yhdelle subille kerrallaan. Mikäs versio sinulla on ja miten tuo kytketään vai onko sinulla tuo uusin 4x jossa stereosubi lähdöt?

Uudessa mallissa on lähdöt kahdelle subbarille. En kuitenkaan usko sen eroavan tuosta haaroittamisesta.
 
Voit lukea vaikka audioholics reviewit kummastakin ja vaikka vertailla niitä.

- Polk
- SVS

Maksimi äänenpainekyvyt on SB-2000:ssa jo selvästi paremmat ja tuo on equtettu menemään vähän alemmas. Jos Polk on nyt tuntunut että sen kyvyt loppuu ja elementti pohjaa, etkä saa säädettyä volumea niin isolle mitä haluaisit niin SB-2000 varmasti antaa lisää liikkumavaraa selvästi.

Se että miten itse koet sen vaihdon on taas ihan oma juttunsa joten suosittelen jos lähellä on hifi-liike joka nuita toimittaa niin käy kysyyn saako testiin.

Jos haluat upgraden joka on varmasti semmoinen että:"WOW, tältäkö se bassoraita pitää kuulostaa oikeasti" niin refleksikoteloinen SVS PB-2000 pro on takuuvarmasti semmoinen upgrade jonka huomaa.

Joo kiitos tästä. Jos normi hinnalla ostaisin niin varmaan menisin tuolla pb versiolla mutta olis mahdollisuus saada tuo sb 2000 pro noin 800e hintaan niin sen takia vähän mietin sitä. Plus 90% subbari olisi pc pöydän alla noin 50cm päässä.
 
Joo kiitos tästä. Jos normi hinnalla ostaisin niin varmaan menisin tuolla pb versiolla mutta olis mahdollisuus saada tuo sb 2000 pro noin 800e hintaan niin sen takia vähän mietin sitä. Plus 90% subbari olisi pc pöydän alla noin 50cm päässä.
Ootko minä? Ihan sama setuppi. Pienehkö huone, hyvin ryskää. Jollain muistaakseni -13dB levelillä ajellut.
 
Sain kaverilta pilkkahintaan Jamon 8" supparin. Ei ole kummoinen mutta ajaa asiansa testauksessa tarviinko supparia vai en. Musiikinkuuntelussa ainakin tuli todettua se ettei subbarilla saa omille melko neutraalisti soiville hyllykaiuttimille tukevuutta kuten olin toivonut. Kyllä sillä bassariin ja alimpiin ääniin sai tukevuutta mutta ei ns. potkua. Ilmeisesti minun kaiuttimet soivat turhan laimeasti tuolla 80-150hz alueella eikä nouta taajuuksia voi yhdellä supparilla tukea kun alkaa subbarin sijainti kuulua liian selkeästi.

Vedän testailusta johtopäätöksen että pitäisi olla kunnolliset omaan makuun sopivat lattiakaiuttimet, jolloin toisto olisi toivotunlainen, eikä subbaria välttämättä tarvita ollenkaan. Ehkä olen analyyseineni oikeassa, ehkä en.
 
Sain kaverilta pilkkahintaan Jamon 8" supparin. Ei ole kummoinen mutta ajaa asiansa testauksessa tarviinko supparia vai en. Musiikinkuuntelussa ainakin tuli todettua se ettei subbarilla saa omille melko neutraalisti soiville hyllykaiuttimille tukevuutta kuten olin toivonut. Kyllä sillä bassariin ja alimpiin ääniin sai tukevuutta mutta ei ns. potkua. Ilmeisesti minun kaiuttimet soivat turhan laimeasti tuolla 80-150hz alueella eikä nouta taajuuksia voi yhdellä supparilla tukea kun alkaa subbarin sijainti kuulua liian selkeästi.

Vedän testailusta johtopäätöksen että pitäisi olla kunnolliset omaan makuun sopivat lattiakaiuttimet, jolloin toisto olisi toivotunlainen, eikä subbaria välttämättä tarvita ollenkaan. Ehkä olen analyyseineni oikeassa, ehkä en.

Niinkuin jo vähän itsekin totesit, ei 8" oikeasti potkua saa. Eli tuo sinun testisi ei kyllä kerro, että tarviitko subia vaiko et.
Jos minun pitäisi testata vastaavaa, niin kyllä sinne se ihan kunnon subin pitäisi laittaisin enkä mitään 8" rimpulaa.
Itsellä on isot pääkaiuttimet, kummassakin 2x 8" elementtiä. Ja kyllä nuokin sen subin vaativat jos, ja kun, alas asti haluaa mennä niin että sen oikeasti kuulee ja tuntee. Mulla noiden rinnalla 2x 12" elementin omaavaa subia.

Ennen oli pääkaiuttimina hyllykaiuttimet, niiden kanssa ajoin 1x SVS PB2000 ja toi kyllä tukevuutta toistoon aika hurjasti.
 
Niinkuin jo vähän itsekin totesit, ei 8" oikeasti potkua saa. Eli tuo sinun testisi ei kyllä kerro, että tarviitko subia vaiko et.
Jos minun pitäisi testata vastaavaa, niin kyllä sinne se ihan kunnon subin pitäisi laittaisin enkä mitään 8" rimpulaa.
Itsellä on isot pääkaiuttimet, kummassakin 2x 8" elementtiä. Ja kyllä nuokin sen subin vaativat jos, ja kun, alas asti haluaa mennä niin että sen oikeasti kuulee ja tuntee. Mulla noiden rinnalla 2x 12" elementin omaavaa subia.

Ennen oli pääkaiuttimina hyllykaiuttimet, niiden kanssa ajoin 1x SVS PB2000 ja toi kyllä tukevuutta toistoon aika hurjasti.
Tuo 8" pääsee riittävän alas (40hz) ja riittävillä voimakkuuksilla kun en musiikkia kovin lujaa kuuntele. Ongelma on se ettei se 40-80hz tuo sitä tukevuutta mitä kaipaan. Alamiddlet/yläbassot ovat liian neutraalit omissa kaiuttimissa jonne sitä apua kaipaisi, eikä subbari sitä nähtävästi tuo sävyllä jota haluaisin. Toki jos olisi kaksi subia niin varmaan niillä sitä toista saisi myös ylemmäs. Tuo pikku-Jamokin tärisyttää ihan tarpeettomasti sieltä alhaalta kun ei tuo itselle mitään järkevää etenkään musiikkiin. Olen aina kokenut että potku on hieman ylempänä ja bassokitaran varsinainen "muna" on siinä 80hz ylöspäin. Tämä on se alue jota kaipaan lisää.

P.S. voi toki olla että hyvällä subilla muuttuu tilanne, mutta olen sitä mieltä että olen valinnut aikanaan kaiuttimet väärin perustein. Noiden Tannoyden kohdalla kehuttiin tasaisuutta ja neutraalia toistoa, mutta itse en sitä kaipaa vaan lämpöä ja tukevuutta. En vain silloin tiennyt sitä.

P.P.S. Ajoin signaaligeneraattorilla muuten kokeeksi nousevaa sinikäyrää ja ainakin kuuntelupisteessä jossa olin niin 100-120Hz oli selkeästi kuopalla. Pääkaiuttimet kyllä toistivat 80Hz ihan hyvin mutta tuossa ylempänä tuli vaimentuma.
 
Tuo 8" pääsee riittävän alas (40hz) ja riittävillä voimakkuuksilla kun en musiikkia kovin lujaa kuuntele. Ongelma on se ettei se 40-80hz tuo sitä tukevuutta mitä kaipaan. Alamiddlet/yläbassot ovat liian neutraalit omissa kaiuttimissa jonne sitä apua kaipaisi, eikä subbari sitä nähtävästi tuo sävyllä jota haluaisin. Toki jos olisi kaksi subia niin varmaan niillä sitä toista saisi myös ylemmäs. Tuo pikku-Jamokin tärisyttää ihan tarpeettomasti sieltä alhaalta kun ei tuo itselle mitään järkevää etenkään musiikkiin. Olen aina kokenut että potku on hieman ylempänä ja bassokitaran varsinainen "muna" on siinä 80hz ylöspäin. Tämä on se alue jota kaipaan lisää.

P.S. voi toki olla että hyvällä subilla muuttuu tilanne, mutta olen sitä mieltä että olen valinnut aikanaan kaiuttimet väärin perustein. Noiden Tannoyden kohdalla kehuttiin tasaisuutta ja neutraalia toistoa, mutta itse en sitä kaipaa vaan lämpöä ja tukevuutta. En vain silloin tiennyt sitä.
No mehän emme voi tietää vaikka sulla olisi aivan helvetillinen vaimentuma esim. alueella 40-80hz johon ei tod. näk. auta kuin kaiuttimien sijainnin muutos ja OIKEASTI järeät toistimet niin pääkaiuttimien kun subwoofereiden osalta. Tuohon ei auta mikään 8" Jamo kun ehkä marginaalisesti.

Oikea Subwoofer

TB2un6Ve4sIL1JjSZFqXXceCpXa_!!109709525.jpg


ja Jamon alapasso

maxresdefault.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuo 8" pääsee riittävän alas (40hz) ja riittävillä voimakkuuksilla kun en musiikkia kovin lujaa kuuntele. Ongelma on se ettei se 40-80hz tuo sitä tukevuutta mitä kaipaan. Alamiddlet/yläbassot ovat liian neutraalit omissa kaiuttimissa jonne sitä apua kaipaisi, eikä subbari sitä nähtävästi tuo sävyllä jota haluaisin. Toki jos olisi kaksi subia niin varmaan niillä sitä toista saisi myös ylemmäs. Tuo pikku-Jamokin tärisyttää ihan tarpeettomasti sieltä alhaalta kun ei tuo itselle mitään järkevää etenkään musiikkiin. Olen aina kokenut että potku on hieman ylempänä ja bassokitaran varsinainen "muna" on siinä 80hz ylöspäin. Tämä on se alue jota kaipaan lisää.

P.S. voi toki olla että hyvällä subilla muuttuu tilanne, mutta olen sitä mieltä että olen valinnut aikanaan kaiuttimet väärin perustein. Noiden Tannoyden kohdalla kehuttiin tasaisuutta ja neutraalia toistoa, mutta itse en sitä kaipaa vaan lämpöä ja tukevuutta. En vain silloin tiennyt sitä.

P.P.S. Ajoin signaaligeneraattorilla muuten kokeeksi nousevaa sinikäyrää ja ainakin kuuntelupisteessä jossa olin niin 100-120Hz oli selkeästi kuopalla. Pääkaiuttimet kyllä toistivat 80Hz ihan hyvin mutta tuossa ylempänä tuli vaimentuma.

Eli ensinnäkin jos sitä "potkua" kaipaat eli rintalastassa tuntuvaa basson polkaisua, niin puhutaan todella paljon suuremmasta kartiopinta-alasta. Tuo rintalastassa tuntuva fiilis ei myöskään esiinny ihan pienillä äänenpaineilla, joten helpoin ratkaisu sinulle on ehdottomasti vain kalibroida omia odotuksia. Monet kun ostavat subbarin juuri etsivät sitä "potkua", mutta valitettavasti se on todella vaikea asia saavuttaa.

Se yläbasson potku saadaan helpoiten useammalla 15"+ kokoluokan kevytkartioisella subbari-elementillä, mittamikrofonilla, DSP:llä ja melkoisella määrällä harrastuneisuutta. Myös pääkaiuttimien olisi syytä tuota tavoitellessa olla mallia "järeä" eli bassoelementin kokoon pätee käytännössä samat säännöt. Jos siis asut missään muualla kuin omakotitalossa, niin tuon tavoittelu alkaa olla hyvin vaikeaa jo ihan naapurisovun nimissä.

Ja mitä tulee tuohon signaaligeneraattori-testiisi, niin sen painoarvo on valitettavasti 0. Korva ei ole lineaarinen taajuusvasteiden käsittelyssä ja tuo havaitsemasi vaimentuma voi johtua ihan yhtälailla siitä. Askel yksi olisi mittamikrofonin hankinta. Kaikki kikkailu, jollain kaapin pohjalta löytyvällä Staraoke-mikillä tai läppärin mikrofonilla on turhaa.

En tarkoita olla tyly, mutta olen tuolle polulle itsekin muutama vuosi sitten lähtenyt ja voin kertoa että tuo haave kannattaa kotona kuopata, jos ei ole valmis käyttämään harrastukseen ihan tosissaan aikaa ja rahaa.
 
No mehän emme voi tietää vaikka sulla olisi aivan helvetillinen vaimentuma esim. alueella 40-80hz johon ei tod. näk. auta kuin kaiuttimien sijainnin muutos ja OIKEASTI järeät toistimet niin pääkaiuttimien kun subwoofereiden osalta. Tuohon ei auta mikään 8" Jamo kun ehkä marginaalisesti.

Oikea Subwoofer

TB2un6Ve4sIL1JjSZFqXXceCpXa_!!109709525.jpg


ja Jamon alapasso

maxresdefault.jpg
Repesin.
Eli ensinnäkin jos sitä "potkua" kaipaat eli rintalastassa tuntuvaa basson polkaisua, niin puhutaan todella paljon suuremmasta kartiopinta-alasta. Tuo rintalastassa tuntuva fiilis ei myöskään esiinny ihan pienillä äänenpaineilla, joten helpoin ratkaisu sinulle on ehdottomasti vain kalibroida omia odotuksia. Monet kun ostavat subbarin juuri etsivät sitä "potkua", mutta valitettavasti se on todella vaikea asia saavuttaa.

Se yläbasson potku saadaan helpoiten useammalla 15"+ kokoluokan kevytkartioisella subbari-elementillä, mittamikrofonilla, DSP:llä ja melkoisella määrällä harrastuneisuutta. Myös pääkaiuttimien olisi syytä tuota tavoitellessa olla mallia "järeä" eli bassoelementin kokoon pätee käytännössä samat säännöt. Jos siis asut missään muualla kuin omakotitalossa, niin tuon tavoittelu alkaa olla hyvin vaikeaa jo ihan naapurisovun nimissä.

Ja mitä tulee tuohon signaaligeneraattori-testiisi, niin sen painoarvo on valitettavasti 0. Korva ei ole lineaarinen taajuusvasteiden käsittelyssä ja tuo havaitsemasi vaimentuma voi johtua ihan yhtälailla siitä. Askel yksi olisi mittamikrofonin hankinta. Kaikki kikkailu, jollain kaapin pohjalta löytyvällä Staraoke-mikillä tai läppärin mikrofonilla on turhaa.

En tarkoita olla tyly, mutta olen tuolle polulle itsekin muutama vuosi sitten lähtenyt ja voin kertoa että tuo haave kannattaa kotona kuopata, jos ei ole valmis käyttämään harrastukseen ihan tosissaan aikaa ja rahaa.
Potku jota tarkoitan on tietynlainen tukevuus saundissa, en äänenpainetta. Olet oikeassa että tuo pitäisi mitata ja tutkia sopivan ohjelmiston voimin. Tähän ei mielenkiinto riitä joten mennään niillä mitä on. Löytyisi kyllä laitteita tuon toteuttamiseen yhden studion edestä mutta ei halua panostaa tarvittavaa määrään musiikin kuunteluun, kun oma mielenkiinto on siellä tekemisen puolella.

Kiitos kuitenkin kommenteista molemmille.
 
Repesin.

Potku jota tarkoitan on tietynlainen tukevuus saundissa, en äänenpainetta. Olet oikeassa että tuo pitäisi mitata ja tutkia sopivan ohjelmiston voimin. Tähän ei mielenkiinto riitä joten mennään niillä mitä on. Löytyisi kyllä laitteita tuon toteuttamiseen yhden studion edestä mutta ei halua panostaa tarvittavaa määrään musiikin kuunteluun, kun oma mielenkiinto on siellä tekemisen puolella.

Kiitos kuitenkin kommenteista molemmille.

Äänentoisto on vähän sellainen aihe, että sellaisen "kivan" setin kasailee aika pikkurahoilla loppujen lopuksi, mutta jos nälkä kasvaa niin saa nopeasti alkaa lisätä nollia sinne sijoitettavan summan perään. Tuolla Jamolla voit huviksesi kokeilla, että saatko mitään "potku" tuntemuksia sillä, että nostat subbarin jakkaralle ja laitat sen suoraan selkänojan taakse, nostat voluumia sinulle mukaviin kuunteluvoimakkuuksiin ja kokeilet tuntuuko se potku tuolla edes lähikenttäkuuntelussa. Jos sitä ei alle metrin päästä havaitse, niin sitä ei vaan yksinkertaisesti tuosta saa irti. Se bassokitaran tukevuus löytyy noin, jos tuo Jamo saan sen esiin kaivettua.

Jos sellaista yleistä täytettä kaipaat soundiin niin (riippuen tavoitetasostasi) siihen saattaa riittää nykyisellä Jamollakin ihan se, että saat vaan toiston tasaiseksi alle 100hz alueella. Tuo tosin vaatii sen mittamikrofonin ja DSP:n, jotka yhdessä ylittävät aika varmasti tuon Jamon arvon. Eli järkevyys tuossa on lähinnä siinä, jos näet tuon sijoituksena harrastuksen jatkolle. Halvempi ratkaisu on vaan saada se subbari tosi lähelle eli ns. lähikenttään, jolloin huone ei vaikuta kuulemaasi bassotoistoon niin paljon.

Hieman masentava seikka tuossa tuhtiudessa ja potkussa on se, että itse olen huomannut että edes isojen leffateatterien kaikki isomman pään salitkaan eivät saa tuota ilmiötä kauheasti nousemaan esiin. Eli siis erillinen kuuntelutila suunnittelulla akustiikalla, hervoton määrä kartiopinta-alaa, vahvistintehoa ja ammattilainen säätämässä DSP:llä kaiken kuntoon ei tunnu aina riittävän. Koita tässä sitten kotona saada tuota fiilistä omassa olohuoneessasi, koko haaveilu alkaa nopeasti vaan ärsyttämään.
 
Repesin.

Potku jota tarkoitan on tietynlainen tukevuus saundissa, en äänenpainetta. Olet oikeassa että tuo pitäisi mitata ja tutkia sopivan ohjelmiston voimin. Tähän ei mielenkiinto riitä joten mennään niillä mitä on. Löytyisi kyllä laitteita tuon toteuttamiseen yhden studion edestä mutta ei halua panostaa tarvittavaa määrään musiikin kuunteluun, kun oma mielenkiinto on siellä tekemisen puolella.

Kiitos kuitenkin kommenteista molemmille.
Sähän voit vielä hyväksikäyttää tuota ohjetta ja sieltä nimenomaan tätä kohtaa :

Paikan vaihto

Eräs hyväksi, joskin ehkä erikoiseksi, osoittautunut menetelmä on laittaa subwoofer kuuntelupaikalle, musiikkia soimaan ja mennä ryömimään pitkin nurkkia kuuntelemaan, miltä basso kuulostaa. Kun paras kohta on löytynyt, niin sitten vain vaihdetaan subwooferin ja kuuntelijan paikat. Pienelläkin muutoksella voi olla yllättävän suuri vaikutus toistoon.


Mutta toteutat ^ tuon niin että soitat sitä mitä haluat korostaa (esim. 100hz, 80hz jne) ja se missä tuo haluttu taajuus kuulostaa kovimmalle niin länttäät subwooferin siihen. Ehkä auttaa ehkä ei. Mutta ainakin suht. helppo testata. Voit toki tuota testata haluamallasi musiikilla jonkun täsmä taajuuden sijaan.
 
Äänentoisto on vähän sellainen aihe, että sellaisen "kivan" setin kasailee aika pikkurahoilla loppujen lopuksi, mutta jos nälkä kasvaa niin saa nopeasti alkaa lisätä nollia sinne sijoitettavan summan perään. Tuolla Jamolla voit huviksesi kokeilla, että saatko mitään "potku" tuntemuksia sillä, että nostat subbarin jakkaralle ja laitat sen suoraan selkänojan taakse, nostat voluumia sinulle mukaviin kuunteluvoimakkuuksiin ja kokeilet tuntuuko se potku tuolla edes lähikenttäkuuntelussa. Jos sitä ei alle metrin päästä havaitse, niin sitä ei vaan yksinkertaisesti tuosta saa irti. Se bassokitaran tukevuus löytyy noin, jos tuo Jamo saan sen esiin kaivettua.

Jos sellaista yleistä täytettä kaipaat soundiin niin (riippuen tavoitetasostasi) siihen saattaa riittää nykyisellä Jamollakin ihan se, että saat vaan toiston tasaiseksi alle 100hz alueella. Tuo tosin vaatii sen mittamikrofonin ja DSP:n, jotka yhdessä ylittävät aika varmasti tuon Jamon arvon. Eli järkevyys tuossa on lähinnä siinä, jos näet tuon sijoituksena harrastuksen jatkolle. Halvempi ratkaisu on vaan saada se subbari tosi lähelle eli ns. lähikenttään, jolloin huone ei vaikuta kuulemaasi bassotoistoon niin paljon.

Hieman masentava seikka tuossa tuhtiudessa ja potkussa on se, että itse olen huomannut että edes isojen leffateatterien kaikki isomman pään salitkaan eivät saa tuota ilmiötä kauheasti nousemaan esiin. Eli siis erillinen kuuntelutila suunnittelulla akustiikalla, hervoton määrä kartiopinta-alaa, vahvistintehoa ja ammattilainen säätämässä DSP:llä kaiken kuntoon ei tunnu aina riittävän. Koita tässä sitten kotona saada tuota fiilistä omassa olohuoneessasi, koko haaveilu alkaa nopeasti vaan ärsyttämään.
Sen verran olen testannut että Jamon ollessa lähikentässä siellä on sitä alapäätä riittävästi, mutta omaan makuun ihan turhan matalia taajuuksia. Homma asettuu kohdilleen jos nostan tarpeeksi ylös LPF subbarista mutta sitten sen suunnan havaitsee selkeästi. Siksi olen tullut tulokseen että vika on pääkaiuttimissa ja ne vaan saundaa omaan makuun liian neutraaleille. Tulee mieleen studiomonitorit, vaikkei sille tasolle ylläkään äänenlaadulla. Itse en Geneillä viitsi kauaa musiikkia kuunnella, muuta kuin tarkkailumielessä ja nauhoittaessa.
 
Nyt on puurot ja vellit sekaisin, ensinnäkään subwooferilla ei tuoteta rintalastassa tuntuvaa potkua. Se ”potku” tunne tuotetaan yläbassoilla >150hz ylöspäin ja sen saa vaikkapa tarpeeksi ison kartiopintaalan omaavilla pääkaiuttimilla. Subin tehtävänä se ei ole niin kuin jo nimikin kertoo.
 
Nyt on puurot ja vellit sekaisin, ensinnäkään subwooferilla ei tuoteta rintalastassa tuntuvaa potkua. Se ”potku” tunne tuotetaan yläbassoilla >150hz ylöspäin ja sen saa vaikkapa tarpeeksi ison kartiopintaalan omaavilla pääkaiuttimilla. Subin tehtävänä se ei ole niin kuin jo nimikin kertoo.
No ei nyt kyllä ihan noinkaan. @ Acoustical Engineering & Sound Masking Experts . Samaa mieltä kartiopinta-alasta. Tosin mikään ei estä tarpeeksi kykeneväistä subwooferia (yhtä tai useampaa) toistamasta vaikka 10hz - 150hz -taajuusaluetta
softdb_consulting_human_body_vibrations_800x483_16cf8aecd7.png
 
No ei nyt kyllä ihan noinkaan. @ Acoustical Engineering & Sound Masking Experts . Samaa mieltä kartiopinta-alasta. Tosin mikään ei estä tarpeeksi kykeneväistä subwooferia (yhtä tai useampaa) toistamasta vaikka 10hz - 150hz -taajuusaluetta
softdb_consulting_human_body_vibrations_800x483_16cf8aecd7.png

Sanoisin, että kyllä se potkubasso tuotetaan muulla kuin subwooferilla. Se että subwooferilla saa kyllä koko vartalossa tuntuvaa värähtelyä on eri asia kuin rintalastassa tuntuva potku joka tuotetaan esim pa-järjestelmässä käsittääkseni yläbassoilla.
 
Sanoisin, että kyllä se potkubasso tuotetaan muulla kuin subwooferilla. Se että subwooferilla saa kyllä koko vartalossa tuntuvaa värähtelyä on eri asia kuin rintalastassa tuntuva potku joka tuotetaan esim pa-järjestelmässä käsittääkseni yläbassoilla.
Tätä mieltä olen itsekin, ns tukevan voimakkaan kuuloinen saundi tulee tuolta 80hz ylöspäin. Esimerkiksi bassokitaran voima on selkeästi ylempänä kuin missä menee perussävelen taajuus ja tyypillisesti alakielien perussävelen ensimmäinen ja toinen harmooninen ovat voimakkaammat kuin itse perussävel. Harvoin bassokaappeja laitetaan toistamaan 40Hz kummosesti koska se vain sotkee saundia muussaten sitä ja menee bassarin kanssa päällekäin. Jos haluaa munakasta saundia se on siellä yläbassoissa ja alakeskiäänissä 80-200hz.

Yksi mikä vaikuttaa myös omaan saundimieltymykseen on se kuinka pääkaiuttimet toistaa yläpäitä ja keskiääniä. Omat korvat on tosi herkät noille ylemmille taajuuksille ja alkaa käymään korviin nopeasti (korvat väsyy), joten siksikin on ollut mietteissä pääkaiuttimien vaihto lämpimämpiin soundillisesti. Se halpis-Jamon hommaaminen oli tarkoituksellista varmistamaan epäilykseni ettei subbari ehkä ole se mitä kaipaan saundiin.
 
Sanoisin, että kyllä se potkubasso tuotetaan muulla kuin subwooferilla. Se että subwooferilla saa kyllä koko vartalossa tuntuvaa värähtelyä on eri asia kuin rintalastassa tuntuva potku joka tuotetaan esim pa-järjestelmässä käsittääkseni yläbassoilla.
Itse sanoisin että se tuotetaan riittävän isolla ja usealla kaiutinelement(e)illä ja näinollen se on mahdollista saada aikaan pääkaiuttimilla ja subwoofereilla. PA järjestelmässä (konsertit) voi olla mahdollista että mennään järeät pääkaiuttimet edellä tyyppisesti. Mutta järeissä kotiteattereissa se asetelma fyysisille tuntemuksille nyt voi olla aivan jotain muuta kun isot pääkaiuttimet.
 
Viimeksi muokattu:
Näinhän se on, subi ei välttämättä ole se ratkaisu. Jos ”munakasta” soundia haluaa niin tarpeaksi järeät ja laadukkaat pääkaiuttimet saavat aikaan sitä kaivattua potkua ja rumpujen rintalastaa hakkaavan tunteen. Tuntuu, että monella menee subwooferin perimmäinen tarkoitus hivenen metsään.
 
Itselläni pysyny testikappaleena Pink Floydin Sorrow Pulse live levyltä...se alkuintro varsinkin....kun pääsin eka kertaa kokeilemaan kunnon subbarilla tota niin kaapin ovet heilu ja seinältä tippu mm kello sohvan taakse tossa testissä enkä soittanu edes lähellekään maksimivolumella
 
Näinhän se on, subi ei välttämättä ole se ratkaisu. Jos ”munakasta” soundia haluaa niin tarpeaksi järeät ja laadukkaat pääkaiuttimet saavat aikaan sitä kaivattua potkua ja rumpujen rintalastaa hakkaavan tunteen. Tuntuu, että monella menee subwooferin perimmäinen tarkoitus hivenen metsään.
Wat? Juu sori jos kuulostaa dulsalta, mutta ei ei ei ja ei.. Mulla on pääkajareissa "jopa" 8" subit ja ei ne mitenkään potki tai tunnu rinnassa vaikka mitenkä säätää vahvarista lisää bassoa, kylässä kävi jopa Hegel H190 ja voi juma että oli kuiva bassoltansa ei kiitos (se "tappo" erillisen subin kokonaan puhumattakaan kajareista).

Omistan siis erillisen SVS pb12-nsd subin ja kyllä olisi soundi äärimmäisen kuivaa ilman tuota, toki ei mulla mitään 4k € kajareita olekkaan. Mutta nyt asiaan eli mikä olisi seuraava ns. iso uppi tähän nykyiseen? Pitäisikö hommaa joku 3000 tai isompi osaako kukaan kertoa?
 
Huonekorjain jos ei ole jo - ja / tai 1-3kpl samanlaisia subbareita lisää moodien tasaamiseksi.

Useamman subbarin kun saa settiin säädettyä, on monesti omalla kokemuksella myös jakotaajuuden nosto mahdollista, jolloin pääkaiuttimet saa sijoitettua vapaammin ja ne pääsevät helpommalla.
 
Wat? Juu sori jos kuulostaa dulsalta, mutta ei ei ei ja ei.. Mulla on pääkajareissa "jopa" 8" subit ja ei ne mitenkään potki tai tunnu rinnassa vaikka mitenkä säätää vahvarista lisää bassoa, kylässä kävi jopa Hegel H190 ja voi juma että oli kuiva bassoltansa ei kiitos (se "tappo" erillisen subin kokonaan puhumattakaan kajareista).

Edelleenkin jos sulla ei toimi kyseisillä kaiuttimilla niin se ei tarkoita, että pääkaiuttimet ei olisi juurikin se lenkki joka tuottaa tuon rintalastassa potkivan basson. Ja voin kerrata vielä kerran, että tuo potkiva basso on juuri sitä yläbassoa jota ei yleensä subilla tuoteta. Suosittelen perehtymään subwooferin oikeanlaiseen toimintaan, yleisesti jos subin laittaa toistamaan yli 150hz taajuuksia niin alkaa paikantua inhottavasti.
 
@zonsson78

Se rinnassa tuntuva basson potkaisu on taajuusalueeltaan 50-100hz ainakin minun käsitykseni mukaan. Tästä seuraa mielestäni kysymys: Millä elementillä tuo taajuusalue on tehokkainta hoitaa? Pääkaiuttimien bassoelementit toimivat hyvin usein myös keskiäänien ja jopa yläkeskialueen toistossa. Niiden on pakko tämän vuoksi olla vähän sellaisia jokapaikanhöyliä, jotka eivät millään ole parhaimmillaan taajuusalueensa äärirajoilla. Miksi siis toistaa ääntä kaiuttimella, joka ei ole kyseisellä alueella parhaimmillaan?

Pari järeähköä PA-subbaria on juurikin taajuusalueensa parhaalla alueella tuolla taajuusalueella ja pamauttavat helposti 120dB ilman mainittavaa säröä. Miksi ihmeessä siis tehdä kompromissi ja käyttää tuolla kaistalla pääkaiuttimia?

Pääkaiuttimien suhteen sijoittelukin on hyvin paljon rajoittuneempaa verrattuna subbareihin. Taajuusalueesta on paljon vaikeampi saada edes tarpeeksi tasaista. Subbareita sen sijaan voi pudotella minne lystää.

Voisi olla tässä vaiheessa aiheellista selventää osaltasi mitä tarkoitat "yläbassolla" ja miksi subbari ei sitä toistaisi. Minun käsitykseni mukaan tässä puhutaan nimenomaan enemmän subbarin taajuuskaistasta kuin pääkaiuttimen kaistasta.
 
Viimeksi muokattu:
Yläbassoalue on käsittääkseni juurikin 150-300hz:n alue joka tuottaa tuon kovan iskubasson(rinnassa tuntuvan). Ja tämä alue ei kyllä yleensä ole nimenomaan subwooferilla tuotettava taajuusalue. Subwooferin taajuusalue on yleensä 5-150hz:n alue joka on alabassoaluetta. Harvoin käytetään subilla yli 150hz jakoa sen paikantumisen takia.
Niin kuin sanoin aiemmin, tuntuu ettei kaikilla ole ihan käsitystä subwooferin toistoalueesta ja subwooferin tehtävästä.
 
Esim. minä olen laittanut. Puhutaan kuitenkin kolmesta (DIY)subwooferista jotka toimivat bassojalustan rooleissa. Sano toki miksi tämä ei toimisi ?

Mä jotenkin näen, että subit laitetaan toistamaan alempaa. Midit sitten ottaisivat (esim. pääkaiuttimien) tuon kohdan kontolleen. Toki mitkään hyllykaiuttimet ei oikein hyvin tuohonkaan pysty,.
 
Yläbassoalue on käsittääkseni juurikin 150-300hz:n alue joka tuottaa tuon kovan iskubasson(rinnassa tuntuvan). Ja tämä alue ei kyllä yleensä ole nimenomaan subwooferilla tuotettava taajuusalue. Subwooferin taajuusalue on yleensä 5-150hz:n alue joka on alabassoaluetta. Harvoin käytetään subilla yli 150hz jakoa sen paikantumisen takia.
Niin kuin sanoin aiemmin, tuntuu ettei kaikilla ole ihan käsitystä subwooferin toistoalueesta ja subwooferin tehtävästä.

Onko jotakin lähdettä tuolle taajuusalueelle? Tuo on enemmän pääkaiuttimen heiniä, mutta minun käsitykseni mukaan tässä puhutaan rintalastan alueen resonanssitaajuudesta, joka on tuo 50-100hz. Näin niinkuin esimerkkinä soitinmaailmasta itse ainakin miellän rintalastassa tuntuvan iskun juuri bassorummulle. Tuon taajuusalueeksi mielletään juuri tuo 50-100hz.

On myös hieman tympeä tapa argumentoida tuo sinun viimeinen lauseesi. Kuka tässä ei tajua ja mitä? Kerro nyt sitten mikä se subwooferin ilmeisen salainen tehtävä on, jonka vain sinä tiedät...
 
En ole väittänyt, että vain minä tiedän asiasta enkä väitä tietäväni asiasta kaikkea vaan ilmoitin, että joillakin tuntuu olevan vähän hakusessa tuo subwooferin perimmäinen tarkoitus ja kuka mieltää minkäkin bassotaajuuden rinnassa tuntuvana niin se voi hyvinkin alkaa tuosta bassorummun taajuudesta. Tuossa vielä pintaraapaisu subwooferin toiminnasta


Onko jotakin lähdettä tuolle taajuusalueelle? Tuo on enemmän pääkaiuttimen heiniä, mutta minun käsitykseni mukaan tässä puhutaan rintalastan alueen resonanssitaajuudesta, joka on tuo 50-100hz. Näin niinkuin esimerkkinä soitinmaailmasta itse ainakin miellän rintalastassa tuntuvan iskun juuri bassorummulle. Tuon taajuusalueeksi mielletään juuri tuo 50-100hz.

On myös hieman tympeä tapa argumentoida tuo sinun viimeinen lauseesi. Kuka tässä ei tajua ja mitä? Kerro nyt sitten mikä se subwooferin ilmeisen salainen tehtävä on, jonka vain sinä tiedät...
 
En ole väittänyt, että vain minä tiedän asiasta enkä väitä tietäväni asiasta kaikkea vaan ilmoitin, että joillakin tuntuu olevan vähän hakusessa tuo subwooferin perimmäinen tarkoitus ja kuka mieltää minkäkin bassotaajuuden rinnassa tuntuvana niin se voi hyvinkin alkaa tuosta bassorummun taajuudesta. Tuossa vielä pintaraapaisu subwooferin toiminnasta


:facepalm:

Minusta tuntuu, että sinä taas et lue tätä keskustelua vaan rakentelet jotain omia olkiukkojasi, joita vastaan argumentoit.

Kukaan täällä ei ole väittänyt, että subwooferin optimaalinen toistoalue olisi 300hz asti. Sinä taisit itse tehdä oletuksen, että me täällä kannustamme toistamaan subbarilla 300hz taajuuksia, koska sieltä se iskuääni tulee (sinun mukaasi). Täällä puhuttiin vain ja ainoastaan siitä iskualuetaajuudesta, jota lähteet tukevat (50-100hz) ja siitä, että se alue todellakin kannattaa toistaa subbareilla useistakin eri syistä.

Mutta jooh, taidan jättää sinut tänne vittuilemaan jollekin muulle, kun heilutat jo argumenttiesi osalta valkoista lippua tuolla Wikipedia-linkilläsi. Asiasisältöön sinulla ei näytä olevan mitään annettavaa lähteiden merkeissä useasta pyynnöstä huolimatta.
 
Pieni korjaus, en ole sanonut että täällä väitettäisiin subwooferin toistoalueen yltävän 300hz:n asti missään kohtaa. Sanoin että yläbasssojen toistoalue on 150-300hz joka mielestäni on se surullisen kuuluisa rintalastassa tuntuva basso. Ja totta, 50-100hz:n toistoalue on hyvä tietenkin toistaa subwooferilla, en ole muuta väittänytkään. Jokainen saa tietysti säätää laitteistonsa niin kuin parhaaksi näkee ja pointti olikin mulla siinä, että mielestäni subin tehtävänä ei ole toistaa rinnassa tuntuvaa ylempää bassoa vaan esimerkiksi tarpeeksi ison kartiopintaalan omaavilla pääkaiuttimilla niin kuin käsittääkseni pa-kaiutin järjestelmissä.



:facepalm:

Minusta tuntuu, että sinä taas et lue tätä keskustelua vaan rakentelet jotain omia olkiukkojasi, joita vastaan argumentoit.

Kukaan täällä ei ole väittänyt, että subwooferin optimaalinen toistoalue olisi 300hz asti. Sinä taisit itse tehdä oletuksen, että me täällä kannustamme toistamaan subbarilla 300hz taajuuksia, koska sieltä se iskuääni tulee (sinun mukaasi). Täällä puhuttiin vain ja ainoastaan siitä iskualuetaajuudesta, jota lähteet tukevat (50-100hz) ja siitä, että se alue todellakin kannattaa toistaa subbareilla useistakin eri syistä.

Mutta jooh, taidan jättää sinut tänne vittuilemaan jollekin muulle, kun heilutat jo argumenttiesi osalta valkoista lippua tuolla Wikipedia-linkilläsi. Asiasisältöön sinulla ei näytä olevan mitään annettavaa lähteiden merkeissä useasta pyynnöstä huolimatta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 598
Viestejä
4 501 757
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom