Subwooferin hankinta?

Ja mua tuolla yllä neuvottiin laittamaan siihen R-liittimeen, ota näistä nyt selvää :rofl:

L/R käytetään vain ellei vahvarissa ole erillistä subbarilähtöä, muuten aina LFE.

"LINE IN" Connection - Most of today's surround receivers (and
pre-amplifiers) have a line level subwoofer output labeled Subwoofer
Pre Out, Sub Out, SW Out, etc. If you have this output, connect one
end of a subwoofer cable to it and connect the other end of the cable
into the subwoofer line input labeled LEFT/LFE. This connection
allows the subwoofer to operate with both music and surround sound
movies (refer to your receiver manual). In absence of a subwoofer
output on your receiver, as an alternative hookup, you can connect
Left and Right channel Pre-Amp Outputs from your receiver (if
provided) to the Left/LFE and Right input on the subwoofer.
 
Tuossa ylempänä kyseltiin Genelec F two:sta, en tunne laitetta niin en sano sen sopivuudesta kysyjän käyttöön mitään. Sen speksit on 150W, 8”, 1550€?

Osaako joku sanoa mitä taikuutta tuossa on, kun eihän speksien perusteella laite vaikuta kuin <300€ vermeeltä? Ihan mielenkiinnosta kyselen, ei ole tarkoitus mitään kritisoida, tyytyväisiä käyttäjiä näytti netistä löytyvän.
F Two:n etuna on helppo integrointi Genelec-kaiuttimien kanssa. Ei tarvita vahvistinta tekemään jakosuotoa ja käyttöönotto on helppoa. Design nostaa hintaa. Geneleciltä saa myös susirumia malleja, jotka ovat halvempia. 7050C:n suorituskyky on samaa luokkaa kuin F Two:n ja maksaa kolmanneksen vähemmän. Jos on AV-vahvistin, niin kannattaa kyllä yleensä harkita muita merkkejä.
 
Saapui eilen mustan perjantain XTZ 12.17 Edge, korvasi 8.17 mallin. Aika edgellä on laite, että mitä kerrostalossa kehtaa käyttää. Naurattaa kyllä miten hyvin jytisee.
 
Saapui eilen mustan perjantain XTZ 12.17 Edge, korvasi 8.17 mallin. Aika edgellä on laite, että mitä kerrostalossa kehtaa käyttää. Naurattaa kyllä miten hyvin jytisee.
Mulla ei oo vieläkään tullut black friday tilaus xtz:lta, menee varmaan ensi viikkoon
 
Olisko foorumilla suosituksia hyvästä signaalikaapelista subbarille? Nykyinen 3 metrinen ottaa jostain häiriöitä ja subbari ei suostu menemään edes levolle hurinan vuoksi. Minulla on hyvälaatuinenkin kaapeli, mutta se on vain 2m pitkä eikä siis ole riittävän pitkä. Tekisi mieli kokeilla parempaa kaapelia ennenkuin tekee reklamaation XTZ:lle.
 
Olisko foorumilla suosituksia hyvästä signaalikaapelista subbarille? Nykyinen 3 metrinen ottaa jostain häiriöitä ja subbari ei suostu menemään edes levolle hurinan vuoksi. Minulla on hyvälaatuinenkin kaapeli, mutta se on vain 2m pitkä eikä siis ole riittävän pitkä. Tekisi mieli kokeilla parempaa kaapelia ennenkuin tekee reklamaation XTZ:lle.
Mulla on 5+5m toiselle subille jatkopalalla ja lähettyvillä menee muuta kajaripiuhaa ja tv:n antellikaapelia jne. Ei ota niin minkäänlaista häiriötä. Piuhana siis se Motonetin sininen. Halpaa kuin saippua ja ilmeisen toimivaa.
 
Mulla on 5+5m toiselle subille jatkopalalla ja lähettyvillä menee muuta kajaripiuhaa ja tv:n antellikaapelia jne. Ei ota niin minkäänlaista häiriötä. Piuhana siis se Motonetin sininen. Halpaa kuin saippua ja ilmeisen toimivaa.
Nyt on Bilteman sininen käytössä ja se ei kyllä ole hyvälaatuinen. Motonetin kaapelia voisi kokeilla, mutta jos sekin ottaa häiriötä niin menee vaiva hukkaan ja on kuitenkin kokeiltava paremmalla piuhalla. Tuo Bilteman piuha toimi pitkään hyvin Infinityn subbarissa, mutta nyt kuuluva hurina on matalampaa kuin mitä Infinity pystyi edes toistamaan :).
 
Nyt on Bilteman sininen käytössä ja se ei kyllä ole hyvälaatuinen. Motonetin kaapelia voisi kokeilla, mutta jos sekin ottaa häiriötä niin menee vaiva hukkaan ja on kuitenkin kokeiltava paremmalla piuhalla. Tuo Bilteman piuha toimi pitkään hyvin Infinityn subbarissa, mutta nyt kuuluva hurina on matalampaa kuin mitä Infinity pystyi edes toistamaan :).
Jos Motonetin piuha ei toimi niin heität sen heille joku päivä takas ja otat rahat takaisin. :thumbsup:
 
Jos Motonetin piuha ei toimi niin heität sen heille joku päivä takas ja otat rahat takaisin. :thumbsup:
Ai niin. Motonetin palautukset on kyllä ollut hyvin sujuvia. Tuo oli hyvä ajatus!:thumbsup:

Edit: Hurina hävisi kun laitoin radion antennijohdon seinästä vahvariin. Ei ollu tullu aiemmin laitettua...
 
Viimeksi muokattu:
Olisko foorumilla suosituksia hyvästä signaalikaapelista subbarille? Nykyinen 3 metrinen ottaa jostain häiriöitä ja subbari ei suostu menemään edes levolle hurinan vuoksi. Minulla on hyvälaatuinenkin kaapeli, mutta se on vain 2m pitkä eikä siis ole riittävän pitkä. Tekisi mieli kokeilla parempaa kaapelia ennenkuin tekee reklamaation XTZ:lle.

Subbarin hurinasta on itselläkin kokemusta. Ei tietenkään ole välttämättä signaalikaapeli vaan sähköstäkin voi tulla. Aiemmassa kämpässä hävisi hurinat kun maadoitin yhteen vahvarin ja subbarin, silloin oli Amphionin subbari kyseessä.
 
Voiko subbari mennä omia aikojaan rikki? Tai no, voi tietysti, mutta onko kuinka yleistä ja mahtaako olla korjattavissa?
Äsken ihmettelin, kun youtubea luukuttaessa ei subbari napsahda millään päälle, vaikka nostaa voluumia.
Virta naksahtaa päälle napista, mutta mitään muuta ei kuulu.

Tuollainen setti.
 
Onko joku uittanut jenkeistä viime aikoina subia? Onko kokemuksia rahtiyhtiöstä - esim. Finn-US? Miten homma toimi?
 
Voiko subbari mennä omia aikojaan rikki? Tai no, voi tietysti, mutta onko kuinka yleistä ja mahtaako olla korjattavissa?
Äsken ihmettelin, kun youtubea luukuttaessa ei subbari napsahda millään päälle, vaikka nostaa voluumia.
Virta naksahtaa päälle napista, mutta mitään muuta ei kuulu.

Hajoaahan ne siinä missä muukin elektroniikka. Itseltä meni Amphion Impactista vahvistinmoduulista jotain, mutta ruuvasin moduulin irti ja lähetin Kuopioon niin tuli entistä ehompana takaisin. Varmaan sen osaisi korjata itsekin jos ei olisi niin uusavuton kuten meikäläinen.

edit: amphion siis käyttäytyi hajottuaan samaan tapaan, meni päälle mutta ei murissut. Oli kyllä ikää jo silloin.
 
Viimeksi muokattu:
Aika olisi siirtää vanha Dali Concept sub eläkkeelle ja päivitellä vähän tuoreempaan sekä jykevämpään malliin. Tila johon subwoofer tulee on puurakenteisen okt:n olohuone, joka on avoimena ruokailutilaan, eteiseen ja keittiöön. Kaiken kaikkiaan avointa pinta-alaa noin 40m2. Subbarille ei kuitenkaan ole kuin pari järkevää sijoituspaikkaa: Joko TV-tason viereen eteen tai kulmasohvan päätyyn. Nykyinen subi on sohvan päädyssä ja talouden toinen osapuoli haluaisi sen pois sieltä eli käytännössä uusi tulisi TV-tason viereen eteen.

Muu laitteisto on Dali Oberon 5 edessä, keskelle tilauksessa Oberon vokal ja surroundeiksi asennusta odottelee Zensor 1:set.

Tällä hetkellä olen taipumassa Klipschin R-sarjaan, joko 112SW tai 115SW. Fiilis puhuu 115SW:n puolesta mutta järki taas 112SW:n, joka olisi muutaman satasen edullisempi sekä kooltaan vastaa aikalailla nykyistä Dalia ja olisi helpommin sijoiteltavissa.

Onko kokemuksia jollain molemmista subeista, kuinka paljon menetän jos ostan tuon pienemmän? Toki muitakin saa ehdottaa, mutta hintakattona pidän tällä hetkellä tuota 600 euroa, mitä 115SW maksaa Verkkokaupassa.
 
Tässä pähkäilly taas subbarin ostoa Elac BS 243 kajareiden kaveriksi. Mikähän subi ois erityisen hyvä lähinnä musiikille , napakka ja nopee? HK3490 stereovahvistin löytyy. Budjetti n 500-600..
 
Ensimmäistä subia hankkimassa ja mieluusti kuulisi hyviä vaihtoehtoja / mielipiteitä. Nykyisin siis ei ole subia lainkaan, joten mikä vaan varmaan antaa ääneen syvyyttä leffoihin ja musiikin kuunteluun. Reunaehtoina valkoinen väri ja hinta alle 800 €, tai ainakin lähelle ja kokona maksimi noin 0,4 m kanttiinsa. Klipchit siis jää valitettavasti pois laskuista. Huonekoko noin 5x5x2,8 metriä ja yksi sivu tuostakin melkein auki.

Mitä keskustelua seurannut, niin seuraavia voisi ainakin harkita:

SVS SB2000, uskaltaako ostaa kestävyysongelmien takia?
Elac SUB 2030
B&W ASV610
Polk audio HTS 12

Onko Dalista kokemuksia? Dali E-12F mahtuis ainakin budjettiin.

Muita hyviä vaihtoehtoja?
Aikalailla identtisessä tilanteessa, paitsi että kerrostaloasunnon olohuone on auki kahdelta sivulta. Katselin itse juuri XTZ:n 10.17 EDGEä. Pistin jo sinne kyselyä että saako eturitilän myös valkoisena, kun tässä ketjussa joku aikaisemmin sanoi sellaisen omistavansa.

Mikä tahansa näistä vähän laadukkaammista subeista on oletettavasti aika overkilliä kun ajattelee että kyseessä on tosiaan kerrostalo ja volat pidettävä kohtalaisen matalana, muttei huvittais mitään paskaakaan ostaa tulevaisuutta ajatellen.

Samassa tilanteessa kuin yllä lainatut kaverit. Mihin muuten päädyitte @Turoxirox ja @Viljanen ? Huonekoko meikäläisellä 3,5x5,5x2,5 vanhassa betonikerrostalossa, mutta tämä on toistaiseksi väliaikainen ratkaisu ja lähitulevaisuudessa mahd. isompi kerrostalo- tai sitten rivitaloasunto. Subi tulisi Audio Pro A26 kajareitten kaveriksi musiikin kuunteluun ja leffakäyttöön. Kajareissa on satelliitti asetus, jolloin leikkaavat alabassot pois ja lähelle seinää sijoittamisesta johtuva kumiseva basso häviää. Subi siis toimisi ainoana basson lähteenä (näin ainakin kuvittelisin tämän setin kuuluvan parhaiten).

Tässä nyt vähintään pari kuukautta haaveillut subin hankinnasta ja perinteisesti nälkä kasvoi, kun alko asiaan perehtymään syvemmin. Aluksi törmäsin Polkin HTS 10/12 bassoon, jota pidin kaikin puolen fiksuna ratkaisuna, mutta sitä testikuunnelleena se ei vakuuttanut tarkkuudellaan musiikin kuunteluun (testimusiikkina In Flames, Slipknot tyyppiset nopeat tuplabasari/pedaali tykitykset).

Sitten jenkkipuolen hehkutuksen takia olin jo varma, että laitan SVS SB-2000 tiluuseen, mutta nyt ostohousut jalassa aloin vielä kaivelemaan eri vaihtoehtoja ja nyt tänne foorumille eksyttyä ei ole varma enää mistään :D

Nyt sitten tuo XTZ 10/12.17 EDGE alkoi kiinnostamaan monipuolisuudellaan, mutta sitten heti törmäsin valituksiin porttiäänestä. Vanhassa betonikerrostalossa tulee tuskin koskaan soitettua niin lujaa, että se häiritsisi, mutta ajattelee myös tulevaisuutta. Toinen nyt ajatuksissa pyörivä olisi Elacin 2050, missä olisi puhelinappi millä pitäs saada suht helposti soimaan mieleisesti huoneessa kuin huoneessa. Itsellä, kun ei sen kummosempaa kokemusta ole säätölaitteista.

Täällä tuntuu olevan tuo Klipsch R-112SW kielenpäällä, mutta koska taloudessa myös naishenkilö, niin värillä ei väliä, kohan se on valkoinen.

Onko se siis tosi, että myös portatulla saa napakkaa ja tarkkaa basson toistoa? Jotenkin se Polkin kuuntelu ajatti siihen ajatusmaailmaan, että pakko olla suljettu kotelo, että saa sitä haluttua tarkkuutta ja napakkuutta. Haluaisin kuulla mielipiteitä mikä noista kolmesta olisi se "paras" ratkaisu, jos miettii, että haluan mahdollisimman hyvin kajareiden kanssa integroituvan/sulautuvan subin musiikin kuunteluun, mutta kaikki lisä mitä subi toisi elokuvakokemukseen olisi plussaa?
 
Samassa tilanteessa kuin yllä lainatut kaverit. Mihin muuten päädyitte @Turoxirox ja @Viljanen ? Huonekoko meikäläisellä 3,5x5,5x2,5 vanhassa betonikerrostalossa, mutta tämä on toistaiseksi väliaikainen ratkaisu ja lähitulevaisuudessa mahd. isompi kerrostalo- tai sitten rivitaloasunto. Subi tulisi Audio Pro A26 kajareitten kaveriksi musiikin kuunteluun ja leffakäyttöön. Kajareissa on satelliitti asetus, jolloin leikkaavat alabassot pois ja lähelle seinää sijoittamisesta johtuva kumiseva basso häviää. Subi siis toimisi ainoana basson lähteenä (näin ainakin kuvittelisin tämän setin kuuluvan parhaiten).

Tässä nyt vähintään pari kuukautta haaveillut subin hankinnasta ja perinteisesti nälkä kasvoi, kun alko asiaan perehtymään syvemmin. Aluksi törmäsin Polkin HTS 10/12 bassoon, jota pidin kaikin puolen fiksuna ratkaisuna, mutta sitä testikuunnelleena se ei vakuuttanut tarkkuudellaan musiikin kuunteluun (testimusiikkina In Flames, Slipknot tyyppiset nopeat tuplabasari/pedaali tykitykset).

Sitten jenkkipuolen hehkutuksen takia olin jo varma, että laitan SVS SB-2000 tiluuseen, mutta nyt ostohousut jalassa aloin vielä kaivelemaan eri vaihtoehtoja ja nyt tänne foorumille eksyttyä ei ole varma enää mistään :D

Nyt sitten tuo XTZ 10/12.17 EDGE alkoi kiinnostamaan monipuolisuudellaan, mutta sitten heti törmäsin valituksiin porttiäänestä. Vanhassa betonikerrostalossa tulee tuskin koskaan soitettua niin lujaa, että se häiritsisi, mutta ajattelee myös tulevaisuutta. Toinen nyt ajatuksissa pyörivä olisi Elacin 2050, missä olisi puhelinappi millä pitäs saada suht helposti soimaan mieleisesti huoneessa kuin huoneessa. Itsellä, kun ei sen kummosempaa kokemusta ole säätölaitteista.

Täällä tuntuu olevan tuo Klipsch R-112SW kielenpäällä, mutta koska taloudessa myös naishenkilö, niin värillä ei väliä, kohan se on valkoinen.

Onko se siis tosi, että myös portatulla saa napakkaa ja tarkkaa basson toistoa? Jotenkin se Polkin kuuntelu ajatti siihen ajatusmaailmaan, että pakko olla suljettu kotelo, että saa sitä haluttua tarkkuutta ja napakkuutta. Haluaisin kuulla mielipiteitä mikä noista kolmesta olisi se "paras" ratkaisu, jos miettii, että haluan mahdollisimman hyvin kajareiden kanssa integroituvan/sulautuvan subin musiikin kuunteluun, mutta kaikki lisä mitä subi toisi elokuvakokemukseen olisi plussaa?

Betoni kerrostalossa huonekorjain tai kunnon dsp melkein pakollinen, joten jos ei kallista vahvistinta löydy Adussey XT32 huonekorjaimella, niin sitten Elacin 2050.
 
Betoni kerrostalossa huonekorjain tai kunnon dsp melkein pakollinen, joten jos ei kallista vahvistinta löydy Adussey XT32 huonekorjaimella, niin sitten Elacin 2050.

Aina oppii jotain uutta, kiitoksia. Eli tämän DSPeaker Anti-Mode 8033S subwooferin huonekorjain testissä tyyppinen huonekorjain olisi ehdoton.

@JaySon :rofl: Mutta jos totta puhutaan, niin dc fixi vaihtoehto on jo käynytkin mielessä. Vielä kun saatte vakuutettua, että se R-112SW toimii myös musiikinsoittoon, niin tämähän oli helppo case. :cigar:
 
Aina oppii jotain uutta, kiitoksia. Eli tämän DSPeaker Anti-Mode 8033S subwooferin huonekorjain testissä tyyppinen huonekorjain olisi ehdoton.

@JaySon :rofl: Mutta jos totta puhutaan, niin dc fixi vaihtoehto on jo käynytkin mielessä. Vielä kun saatte vakuutettua, että se R-112SW toimii myös musiikinsoittoon, niin tämähän oli helppo case. :cigar:

Esimerkiksi tuo, mutta mielestäni on kallis purkki erikseen hankkia jollei käytettynä löydä. Saksasta on saanu Elacin 2050 mallia edullisemmin b-luokan tuotteena, jos ei muuten budjetti riitä. Juuri tuota harkitsin myös itselleni vakavasti.

Toki voi myös tehdä valkoisen DIY-subbarin kuten vasta ite tein :D . Toisto ei ainakaan ole yhtään löysä suljetussa kotelossa taajuuden tasottelun jälkeen.
 
Nyt sitten tuo XTZ 10/12.17 EDGE alkoi kiinnostamaan monipuolisuudellaan, mutta sitten heti törmäsin valituksiin porttiäänestä. Vanhassa betonikerrostalossa tulee tuskin koskaan soitettua niin lujaa, että se häiritsisi, mutta ajattelee myös tulevaisuutta. Toinen nyt ajatuksissa pyörivä olisi Elacin 2050, missä olisi puhelinappi millä pitäs saada suht helposti soimaan mieleisesti huoneessa kuin huoneessa. Itsellä, kun ei sen kummosempaa kokemusta ole säätölaitteista.

Hankin viime mustana perjantaina tuon 12.17 Edgen betonikuutioon ja en tiedä yhtään mistään porttiäänestä ;) Toki Audussey XT32 tuunattuna. Kokeilin noita portteja availla ja sulkea ja päädyin pitämään ne kiinni. Varsin hyvä kokonaisuus nyt omasta mielestä Amphion Argon 3S:ien toimiessa pääkaiuttimina. Onneksi naapureiden suuntaan on yksi kerros välissä :)
 
Olis tällänen retro projekti. Vanhojen mutta ehjien Chorus Mondo 77:jen kaveriksi ajattelin kahdesta Peerless SLS 10":stä tehdä subbarin musaa ja leffoja varten. Koteloa ajattelin noin 180x40x16 tilaan TV tason alle niin että elementit alaspäin laidoilla ja kotelo keskeltä puolitettu kahdeksi. Tilavuus taitaa olla luokkaa 40l hieman alle 20mm materiaalivahvuudella joka MDF tai koivuvaneri.

Elementit nuo, kun sattuvat olemaan valmiina. Vahvistimeksi ajattelin DSP:llä varustetun Behringer NX3000D:n hankkia.

Vahvistimena Denon AVR-X2200W, jonka sub lähtöä käyttäisin. Tuossa Audyssey XT mutta se ei muistaakseni hanskaa supparia, siksi DSP tuo vahvistin.

Pitäisikö tuo tehdä suljettuna vai refleksinä? Ja jos refleksinä mille taajuudelle se tulisi virittää? Mondot toistaa 38Hz saakka. Nykyisiä väistyviä AW-35i:sia vastaava toisto tavoitteena plus hieman matalammat murinat leffoihin haussa, onko mahdoton yhtälö? AW-35:set taitaa toistaa 30Hz saakka. Nuo AW-35i:set ovat käytännössä Mondo 77 + 8" Peerless 830869.
 
Hankin viime mustana perjantaina tuon 12.17 Edgen betonikuutioon ja en tiedä yhtään mistään porttiäänestä ;) Toki Audussey XT32 tuunattuna. Kokeilin noita portteja availla ja sulkea ja päädyin pitämään ne kiinni. Varsin hyvä kokonaisuus nyt omasta mielestä Amphion Argon 3S:ien toimiessa pääkaiuttimina. Onneksi naapureiden suuntaan on yksi kerros välissä :)
Itse hankin sen 10.17 black friday tarjouksessa kun oli, minäkään en ole reagoinut mihinkään porttiääneen. Muistaakseni jätin toisen portin auki ja subin omalla EQ:lla sain suht hyvin huonemoodit korjattua.
 
Vahvistimena Denon AVR-X2200W, jonka sub lähtöä käyttäisin. Tuossa Audyssey XT mutta se ei muistaakseni hanskaa supparia, siksi DSP tuo vahvistin.

Kyllä tuo X2200W osaa subbarin korjata ja varmasti tulee parempaa jälkeä kun tuommoisella simppelillä ekvalisaattorilla. Itsellä X2300W mikä ei juuri tuosta pitäisi erota ja hyvin korjaa pahasti kumisevan subbarin napakan kuuloiseksi.
 
Kyllä tuo X2200W osaa subbarin korjata ja varmasti tulee parempaa jälkeä kun tuommoisella simppelillä ekvalisaattorilla. Itsellä X2300W mikä ei juuri tuosta pitäisi erota ja hyvin korjaa pahasti kumisevan subbarin napakan kuuloiseksi.

En itseasiassa ole kokeillut kun ei ole subbaria mutta esim tuon perusteella aika paljon vähemmän osaa tehdä mitä XT32:

Mutta hyvä tietää että tuokin korjaa. Pitää tutustua myös tuohon DSP:hen mitä se osaa. Eikä tuo vahvistin noin paljon tehojakaan anna mitä luvattu mutta eiköhän sieltä minun tarpeisiin silti riitä.
 
@jaripetteri , kyllähän tuo Behringerin DSP on hyvä ja ehdottomasti kannattaa ottaa sillä varustettu malli. Aivan takuuvarmasti saa parempaa jälkeä aikaiseksi sillä kuin Audyssey XT:llä, ei ole mikään "simppeli ekvalisaattori". Itsellä NX6000D ja Audyssey XT32 varustetttu vahvistin.
 
@jaripetteri , kyllähän tuo Behringerin DSP on hyvä ja ehdottomasti kannattaa ottaa sillä varustettu malli. Aivan takuuvarmasti saa parempaa jälkeä aikaiseksi sillä kuin Audyssey XT:llä, ei ole mikään "simppeli ekvalisaattori". Itsellä NX6000D ja Audyssey XT32 varustetttu vahvistin.

Joo ei ollut tarkoitus levittää väärää tietoa. Ilmeisesti tuollaisen kanssa tarvitsee hommata erillinen mikrofoni ja esim REW avulla säätää käsin kuntoon. Vaikea kyllä silti uskoa että tuollein saisi tarkemmat säädöt kun automaattialgoritmeilla ja niiden käyttämillä paljon laajemmilla filttereillä. Olisi kiva lukea noista vähän lisätietoja jos on jollain laittaa linkkejä noiden lähestymistapojen eroista.
 
Joo ei ollut tarkoitus levittää väärää tietoa. Ilmeisesti tuollaisen kanssa tarvitsee hommata erillinen mikrofoni ja esim REW avulla säätää käsin kuntoon. Vaikea kyllä silti uskoa että tuollein saisi tarkemmat säädöt kun automaattialgoritmeilla ja niiden käyttämillä paljon laajemmilla filttereillä. Olisi kiva lukea noista vähän lisätietoja jos on jollain laittaa linkkejä noiden lähestymistapojen eroista.

Kaveri tuota suositteli ja häneltä saan MiniDSP käytössä olleen mikinkin lainaan. Tarvii tosiaan tonkia jos tuosta löytyisi jotain arvosteluja ja testejä. Kyllähän tuo Audyssey varmasti käyttäjäystävällisempi on mutta sen korjaus on melkopitkälle sitten se minkä se taikoo.

Nyt pitäisi vielä keksi lähteekö suljettua vai refleksinä tekemään koteloita.
 
Joo ei ollut tarkoitus levittää väärää tietoa. Ilmeisesti tuollaisen kanssa tarvitsee hommata erillinen mikrofoni ja esim REW avulla säätää käsin kuntoon. Vaikea kyllä silti uskoa että tuollein saisi tarkemmat säädöt kun automaattialgoritmeilla ja niiden käyttämillä paljon laajemmilla filttereillä. Olisi kiva lukea noista vähän lisätietoja jos on jollain laittaa linkkejä noiden lähestymistapojen eroista.

Jo ihan pelkällä korvakuulolla ja aikaa käyttämällä saa aivan eri lopputuloksen kuin mitä ilman Behringer NX-sarjan DSP:tä. Kahdeksenkanavaisella peq:llä saa kyllä vasteen tasoiteltua jakotaajuuden alapuolella hyvin tehokkaasti ja tietysti mittamikrofonin tulosten avulla voi aika suoraan yrittää tehdä vastakkaiset käyrät DSP:llä. Behringerin eduksi voisi myös laskea, että voi halutessaan tehdä myös suljetulle subbarille säätöjä, millä riittävällä vahvistinteholla saadaan alemmas ulottuva toisto.
 
Joo ei ollut tarkoitus levittää väärää tietoa. Ilmeisesti tuollaisen kanssa tarvitsee hommata erillinen mikrofoni ja esim REW avulla säätää käsin kuntoon. Vaikea kyllä silti uskoa että tuollein saisi tarkemmat säädöt kun automaattialgoritmeilla ja niiden käyttämillä paljon laajemmilla filttereillä. Olisi kiva lukea noista vähän lisätietoja jos on jollain laittaa linkkejä noiden lähestymistapojen eroista.

wUsFRJY.png


Tuollaisen taulukon löysin, mutta en tietoa kuinka monta niitä filttereitä on sitten käytössä? Kerro ihmeessä kun sinulla näyttää tietoa olevan.

Sen verran voin sanoa että NX6000D:ssä (kuten NX3000D:ssäkin) on tosiaan vain kahdeksan parametristä filtteriä per kanava, mutta se riittää oikein hyvin subbarin korjaukseen. Kun sain omat DIY subbarit valmiiksi ja kokeilin niitä pelkällä Audyssey XT32 korjauksella niin kyllähän se jotain sai aikaiseksi, mutta ei todellakaan riittävästi. Behringerin DSP:llä sain 15-80Hz:n kaistan 2dB:n sisään (jota tosin muokkasin että alkaa hiukan laskemaan 25hz alaspäin resonoinnin vuoksi).

Tosin tässä tapauksessa tuo DIY tekee ne vaikeudet. Varmasti kaupallisten subbareiden kanssa XT32 on hyvin riittävä ja toimi aikaisempien SVS SS-2000 subbareiden kanssa oikein hienosti. Niissä kun on valmistaja lanannut vasteen jo suoraksi ja Audysseylle jää vain huonemoodien korjailu.
 
Noohin Behkun päätteisiin kannattaa saman tien vaihtaa flekti jos sellaista mielii. 3000:een menee ainakin käytännössä suoraan Noctuan R8, jolla laite hiljenee melkein mykäksi. Sillä orkkis tuulimyllyllä on järkyttävä meteli. Mutta DSP-mallit ovat aika kovia hintaluokassaan subeille. Mittamikki kannattaa ostaa tai lainata. Subit on ylltävän vaikea sovittaa korvakuulolta.
 
Jos lähdetään vertailemaan DSP + Rew -komboa AudysseyXT32:een niin mitatkaa sitten sillä REW:lläkin 8:sta eri pisteestä (minimissään kuitenkin kolmesta) ja tämän jälkeen teette REW:llä jonkinlaisen kompromissin noiden mittauksien suhteen koska näinhän Audysseykin toimii.

Sama toki myös subwooferille. Jos on 2 subwooferia niin nehän mitataan erikseen ja lopputulos summataan kuten AudysseyXT32 SubEQ HT tekee. Ja kyllä, itsekin MiniDSP:llä teen loppusilauksen omalle kuuntelupaikalle, koska en pidä oikein kompromisseistä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko täällä suosituksia pienikokoisesta subista?
Käyttö on puhtaasti musiikin kuuntelua työpöydän ääressä, hyllykaiuttimet kaipaavat pientä tukevoitusta alapäähän.
Koolla on väliä, hinnalla vähemmän. MicroVee olisi kuitenkin vähän liikaa tällä hetkellä (vaikka olisikin huokutteleva setti käytettynä Hifi gurussa...)
 
Onko täällä suosituksia pienikokoisesta subista?
Käyttö on puhtaasti musiikin kuuntelua työpöydän ääressä, hyllykaiuttimet kaipaavat pientä tukevoitusta alapäähän.
Koolla on väliä, hinnalla vähemmän. MicroVee olisi kuitenkin vähän liikaa tällä hetkellä (vaikka olisikin huokutteleva setti käytettynä Hifi gurussa...)


Noita taidettu pitää aika hyvinä pienemmän tilan subbareina musiikin kuunteluun.
 
Omista kokemuksista XTZ 8.17 on myös ihan asiallinen pikkusubi. Jos elementin koko pitää olla alle 8 tuumaa, niin sitten ei oo ideoita, kun tuota pienempää kokoluokkaa ei oo koskaan tullut seurattua.
 
Onko täällä suosituksia pienikokoisesta subista?
Käyttö on puhtaasti musiikin kuuntelua työpöydän ääressä, hyllykaiuttimet kaipaavat pientä tukevoitusta alapäähän.
Koolla on väliä, hinnalla vähemmän. MicroVee olisi kuitenkin vähän liikaa tällä hetkellä (vaikka olisikin huokutteleva setti käytettynä Hifi gurussa...)
Kannattaa katsoa ainakin Thomannilta Noita ns. studiovehkeiden subbareita löytyy myös todella pienikokoisia kuten esim. 5":lla elementillä tms.
 
Mikähän on se kokoluokka (ulkoiset mitat) ..?
Pohja suurin piirtein 30x30cm (toinen sivu ihan maksimissaan 30). Korkeudessa vähän enemmän pelivaraa.
Esimerkiksi tuo ehdotettu XTZ 8.17 on aika lailla maksimi, joka sovulla mahtunee: 260 x 345 x 360mm (W x H x D)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 491
Viestejä
4 554 015
Jäsenet
74 993
Uusin jäsen
hollow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom