Subwooferin hankinta?

Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 158
Ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa, mutta menee aika kalliiksi. Liekkö tuolla ollut black friday alennuksia viime vuosina verkkokaupassa?
Viime vuonna Arendalilla oli jotain yhdistelmätarjouksia tyyliin subbari plus Antimode hiukan halvemmalla kuin erikseen.

1961 1S:n lisäksi olisi saatavilla vielä hiukan järeämpää poistuvaa mallia Arendal 1723 Sub 1 hintaan 849e (vain valkoisena). Sekin tietysti vielä enemmän yli budjettisi.
1723 Series Shop Page - Arendalsound.eu (sivun lopussa 1S:n alapuolella)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Ei ole tietoa viime vuosien alennuksista. Kannattaa odottaa ja katsoa jos vaikka tulisikin tarjoukseen.

Aika vaikea on löytää halpaa, kompaktia ja hienoa subbaria, joka toistaa riittävän alas isossa puutalossa. Ehkä jopa mahdotonta.
Niinhän tuo varmasti on. Kyseessä tosin ei ole iso puutalo kun neliöitä on alle 70 (erillistalo). Olohuone on kuitenkin kuvailemani tilavuuksinen. Naapuri on sen verran lähellä myös, että ei parane aivan mieletöntä jumputusta pitää kun kyllä se toiseenkin taloon kuuluu sisälle riittävällä volumella.

Tuo järeämpi Arendal 1723 menee jo yliampuvaksi ja en hirmuista laatikkoa kuitenkaan kaipaa.

Tuota B&W ASW610 voisi saada naapurimaakunnan hifiliikkeestä testiin (liekkö tällainen nykyään onnistuu...), niin näkisi riittäisikö vain semmoinen. Pitäisi tosin tässä vaiheessa testata muualla kuin nykyisessä asunnossa, mutta eiköhän sekin järjestyisi ainakin mökillä.
 
Liittynyt
25.09.2017
Viestejä
242
Pitäisköhän subbari laittaa kytkimestä pois päältä, kun ei käytä? SVS SB-2000 Pro ja tuntuu että se on aina päällä... luulin että olisi joku standby katkaisu, mutta takana paistaa siniset ledit (volyymi). Onko huono juttu? Vahvari kuitenkin sammutettuna kun ei käytetä.
Edit: Ja vastaus itselle. Manuaali kertoo että takaa löyty namiska mistä "standby" tai "on". 2 lediä on standby ja 3 lediä "on".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
20
Alan epäilemään itseä, mitä tehnyt tai mistä jäänyt paitsi?
Ostin Klipch SPL-120 subin hintaan 549eur.
Voin olla väärässäkin, mutta mielestäni hyvä subi ko hintaan.

Subi täydentää Q Acoustic 3050i kajareiden toistoa hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
363
Alan epäilemään itseä, mitä tehnyt tai mistä jäänyt paitsi?
Ostin Klipch SPL-120 subin hintaan 549eur.
Voin olla väärässäkin, mutta mielestäni hyvä subi ko hintaan.

Subi täydentää Q Acoustic 3050i kajareiden toistoa hyvin.
Onhan tuo hyvä subi hinta/laatusuhteeltaan.

Toisaalta edellistä mallia sai vähän aikaa sitten 399€. Itse tuollaisen ostin silloin kun vielä myytiin. Muistaakseni ei pitäisi olla suurempia eroja kun samat speksit molemmissa.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 850
Pitäisköhän subbari laittaa kytkimestä pois päältä, kun ei käytä? SVS SB-2000 Pro ja tuntuu että se on aina päällä... luulin että olisi joku standby katkaisu, mutta takana paistaa siniset ledit (volyymi). Onko huono juttu? Vahvari kuitenkin sammutettuna kun ei käytetä.
Edit: Ja vastaus itselle. Manuaali kertoo että takaa löyty namiska mistä "standby" tai "on". 2 lediä on standby ja 3 lediä "on".
Itse olen sammuttanut sen aina virtakytkimestä. Ei ole iso vaiva ja saa mielenrauhaa sekä toivottavasti kestää vähän pidempään myös näin toimien.

Vinkkinä, että SVS apilla voi kätevästi muutella kaikkia asetuksia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Huoh.
Omakotitalo ja tuli sit viime ryyppäämisestä heippalappu postilaatikkoon naapurista että pitäisi bassoa kääntää pienemmälle kun heitä häiritsee.
Jamo J12 subbarina.
No mikään lakihan minua ei noin pakota tekemään, toki kuuntelin sitä 8 tuntia putkeen täysillä mutta kuitenkin vain päivän ja illan eli en yötä, niinkuin yleensäkin, enkä tuota päivittäin tee, en edes viikottain.

Kysyn nyt kuitenkin onko jotain keinoa vaimentää tiettyyn suuntaan kulkevaa basson värinää (käsittääkseni meidän talot on saman kallion päällä joka varmaan vaikuttaa aika paljon) helposti?
En halua säädöistä tai volumesta karsia koska, no miksi vitussa tekisin niin, ostin omakotitalon juuri sen takia että saan pitää melua ja ostin ihan samasta syystä myös äänentoistovehkeet. :rolleyes:
Mulla on huoneen kulmassa tuo subbari, auttaako se jos siihen kulmaan pistäisin puulevyjä muutaman ja subbarin alle yhden myös?
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Huoh.
Omakotitalo ja tuli sit viime ryyppäämisestä heippalappu postilaatikkoon naapurista että pitäisi bassoa kääntää pienemmälle kun heitä häiritsee.
Jamo J12 subbarina.
No mikään lakihan minua ei noin pakota tekemään, toki kuuntelin sitä 8 tuntia putkeen täysillä mutta kuitenkin vain päivän ja illan eli en yötä, niinkuin yleensäkin, enkä tuota päivittäin tee, en edes viikottain.

Kysyn nyt kuitenkin onko jotain keinoa vaimentää tiettyyn suuntaan kulkevaa basson värinää (käsittääkseni meidän talot on saman kallion päällä joka varmaan vaikuttaa aika paljon) helposti?
En halua säädöistä tai volumesta karsia koska, no miksi vitussa tekisin niin, ostin omakotitalon juuri sen takia että saan pitää melua ja ostin ihan samasta syystä myös äänentoistovehkeet. :rolleyes:
Mulla on huoneen kulmassa tuo subbari, auttaako se jos siihen kulmaan pistäisin puulevyjä muutaman ja subbarin alle yhden myös?
Kyseessä on tuskin rakenteiden kautta kulkeutuva ääni, kun se kuuluu naapurikiinteistöön. Rakenteita pitkin ääni kulkee lähinnä sen saman kiinteistön sisällä.

Paras vaihtoehto olisi se, että siirrät kuuntelutilaa kauemmas naapurista. Toiseksi paras vaihtoehto on, että siirrät subbaria kauemmas naapurista. Kallein vaihtoehto on parantaa kyseisen huoneen äänieristysestä joka suuntaan.

Taitaa olla kyseessä kaksi aika lähekkäin olevaa puurakenteista taloa?

Kannattanee myös pikkaisen miettiä niitä omia käyttötottumuksia. 8h täysillä käy kuulon päälle jo varmasti ja ei tuo Jamo mitään mahdottomia kestä. Ei niitä laitteita ja omaa kuuloa kannata pilata ihan vaan koska voi...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 105
^^ Käyppäs hakemassa esim. kartiopuskimet jostain etrasta rautakaupasta etc. ja virittelet ne subbariin. Jos ei vaikutusta niin sitten pitäisi niitä suurimpia taajuusaaltoja alkaa vaimentamaan esim. bassoansoilla. (ja/tai subwooferin uudelleensijoituksella)

Onko subwooferilla käytössä mitään huonekorjainta ? (esim vahvistimen Audyssey XT32). Lähinnä mietin jos ei ole niin joku taajuus voi olla vaimentunut, vaikkapa 80hz ja väännetään subista volumea että saadaan se kuulumaan ja tällöin joku 35hz saattaa olla helvetisti ylikorostunut johon kuuloaisti reagoi huonommin, mutta naapuri herkemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
^^ Käyppäs hakemassa esim. kartiopuskimet jostain etrasta rautakaupasta etc. ja virittelet ne subbariin. Jos ei vaikutusta niin sitten pitäisi niitä suurimpia taajuusaaltoja alkaa vaimentamaan esim. bassoansoilla. (ja/tai subwooferin uudelleensijoituksella)

Onko subwooferilla käytössä mitään huonekorjainta ? (esim vahvistimen Audyssey XT32). Lähinnä mietin jos ei ole niin joku taajuus voi olla vaimentunut, vaikkapa 80hz ja väännetään subista volumea että saadaan se kuulumaan ja tällöin joku 35hz saattaa olla helvetisti ylikorostunut johon kuuloaisti reagoi huonommin, mutta naapuri herkemmin.
Mulla on vahvistin Denon X1300W, siinä on joku huonekorjain mutta se kalibrointi on itseasiassa tehty vanhalla subbarilla.

Mulla ei valitettavasti ole mitään muuta paikkaa tälle kuin tämä missä nyt on, koska on television yhteydessä ja olohuoneessa...
Subbarille ei myöskään ole muuta paikkaa kuin tuo kulma...

Meinaatteko että ne puulevyt eivät sitten yhtään auttaisi?

Noista kartiopuskimista... Tossa jamossa on jo aika paksut kumiset tassut jotka ovat noin 2cm korkeat, mä pystyisin niitä varmaan helpommin saamaan nousemaan ylemmäs esim leikkaamalla muovimatosta palasia ja pistämällä ne kaksipuolisella teipillä ton pohjan alle, vai miten korkealle se subbari oikein pitäis maasta saada?

Kyseessä on tuskin rakenteiden kautta kulkeutuva ääni, kun se kuuluu naapurikiinteistöön. Rakenteita pitkin ääni kulkee lähinnä sen saman kiinteistön sisällä.

Paras vaihtoehto olisi se, että siirrät kuuntelutilaa kauemmas naapurista. Toiseksi paras vaihtoehto on, että siirrät subbaria kauemmas naapurista. Kallein vaihtoehto on parantaa kyseisen huoneen äänieristysestä joka suuntaan.

Taitaa olla kyseessä kaksi aika lähekkäin olevaa puurakenteista taloa?

Kannattanee myös pikkaisen miettiä niitä omia käyttötottumuksia. 8h täysillä käy kuulon päälle jo varmasti ja ei tuo Jamo mitään mahdottomia kestä. Ei niitä laitteita ja omaa kuuloa kannata pilata ihan vaan koska voi...
Meillä tiiliverhoiltu puutalo ja naapurilla puutalo, on tuo suhteellisen lähellä mutta on tuohon nyt varmaan ainakin 20 metriä.

Ja noh, mä olen sen 5 vuotta tänne muuton jälkeen ihan samoilla volumeilla kuunnellut juodessani, toki toi uusi subbari ei niin kauaa ole ollut, ei ole kuulo huonontunut ja jamo on kuitenkin sellasessa asetuksessa että kun vahvistin on siinä säädetyssä maksimissa eli 80:ssä jolloin ei mikään kaiutin vielä särje niin se subbari ei "käy övereillä" eli ala hiljentää itseään/toista hiljaisempaa lähdettä kovemmilla bassoilla.
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
214
Ei nyt varsinaisesti tuohon naapuriin kantautuviin ääniin auta, mutta itte laitoin nämä (ruskeat) Monolith+:n jalkojen alle ja laminaatin kautta vitriinikaapille aiheuttama hento räminä poistui. Toki äänettömäksi vitriinikaappia ei saa, kun laittaa vaan riittävästi volaa, niin kyllä sieltä jotkin taajuudet saa kaapista ääniä kuulumaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Ei nyt varsinaisesti tuohon naapuriin kantautuviin ääniin auta, mutta itte laitoin nämä (ruskeat) Monolith+:n jalkojen alle ja laminaatin kautta vitriinikaapille aiheuttama hento räminä poistui. Toki äänettömäksi vitriinikaappia ei saa, kun laittaa vaan riittävästi volaa, niin kyllä sieltä jotkin taajuudet saa kaapista ääniä kuulumaan.
Noi oliskin ihan hyvä idea ihan ajatellen sitä kun tavarat tärisee hyllyillä, saiskohan tollaset askarreltua jostain itse :hmm:
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Mulla on vahvistin Denon X1300W, siinä on joku huonekorjain mutta se kalibrointi on itseasiassa tehty vanhalla subbarilla.
Aloita uudesta kalibroinnista. Reipas korostuma jossain 30-50hz alueella saattaa kuulua hyvinkin naapuriin, jos oikeasti soitetaan kovaa.

Meinaatteko että ne puulevyt eivät sitten yhtään auttaisi?
No jos sinun ja naapurin seinät eivät yhteensä vaimenna tarpeeksi, niin tuskin pari puulevyä mitään kuultavaa parannusta saa aikaan. Itse en oikein usko, että kartiopuskimet kauheasti auttavat, kun noissa Jamoissa on jo käytännössä vastaavat valmiiksi. Ääni tuskin siirtyy 20m päässä olevaan rakennukseen maata pitkin.

Meillä tiiliverhoiltu puutalo ja naapurilla puutalo, on tuo suhteellisen lähellä mutta on tuohon nyt varmaan ainakin 20 metriä.

Ja noh, mä olen sen 5 vuotta tänne muuton jälkeen ihan samoilla volumeilla kuunnellut juodessani, toki toi uusi subbari ei niin kauaa ole ollut, ei ole kuulo huonontunut ja jamo on kuitenkin sellasessa asetuksessa että kun vahvistin on siinä säädetyssä maksimissa eli 80:ssä jolloin ei mikään kaiutin vielä särje niin se subbari ei "käy övereillä" eli ala hiljentää itseään/toista hiljaisempaa lähdettä kovemmilla bassoilla.
Jos kuuntelet oikeasti vahvistin täysillä, niin äänenvoimakkuus huoneessa heiluu 80-120dB välissä (hyvin karkea arvio). Valitsit tuolta alueelta ylä- tai alapään, niin monta tuntia tuolla voimakuudella vaikuttaa kuulosi toimintaan. Jos et usko minua, niin kuulotestissä kannattaa käydä. En tarkoita tätä kettuiluna, nämä ovat vaan kylmiä faktoja. Alla Wikipediasta kopioitu näkemys altistuksen kestosta, jolla kuulovaurio on todennäköinen.

1603104366105.png

"Ei särje" "Ei käy överillä" tms. toteamukset ilman mitään mittauskalustoa eivät nyt varsinaisesti tarkoita, että laitteet eivät ole hajoamispisteessä. Korva on todella epäherkkä varsinkin bassotaajuuksien särölle, subbarin voi hyvinkin ehtiä rikkoa nopeammin, kuin korvalla kuulet jonkin olevan vialla.

Koitan tässä nyt ajaa vaan takaa, että kaikkien kannalta helpoin ja järkevin vaihtoehto olisi, että laskisit sitä äänenvoimakkuutta vähäsen... Jos meteliä on sata desibeliä, niin aika mahdotonta on olla häiritsemättä ketään tai olla vaurioittamatta omaa kuuloa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 105
Lähe nyt ihan sillä liikenteeseen että laitat subwooferin takaa gain -kohdan vaikka puoleenväliin. ja Low Pass (hz) kohdan kello kolmeen tai 120hz. Tuon jälkeen ajat vahvistimen kautta korjaukset ja laitat jakotaajuudeksi 80hz (kaiuttimet small tilaan) kun kalibrointi on ajettu. Oletan että kaiuttimiesi elementit ovat vähintään 5" -tuumaiset jolloin tuo 80hz kuulostaa hihasta vedettynä aika validilta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Lähe nyt ihan sillä liikenteeseen että laitat subwooferin takaa gain -kohdan vaikka puoleenväliin. ja Low Pass (hz) kohdan kello kolmeen tai 120hz. Tuon jälkeen ajat vahvistimen kautta korjaukset ja laitat jakotaajuudeksi 80hz (kaiuttimet small tilaan) kun kalibrointi on ajettu. Oletan että kaiuttimiesi elementit ovat vähintään 5" -tuumaiset jolloin tuo 80hz kuulostaa hihasta vedettynä aika validilta.
Niin siis mulla on se subbarin volume jossain 40% vaan koska muuten se 80 asetus vahvistimesta on aivan liikaa tolle, mulla on myös 120hz low passi siinä sekä 80hz on vahvistimesta valittu ja small.
Mut mun pointti on että en halua että itse kuulen sen basson hiljaisemmalla.

Täytyy tuo kalibrointi koittaa tehdä jossain välissä uusiksi kun ehtii, vähän vaan pelottaa josko se mahdollisesti huonontaa ääntä kun oon korvilta hyvin tottunut tuohon nykyiseen sointiin.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
GoDI, voisko olla, että sun subi on sellaisessa kulmassa josta se juuri parhaiten soi sinne naapurin suuntaan. Itselläni joskus oli sisätiloissa 12" refleksissä, 85litrasessa, ja riippuen sijoittelusta, koko talon ikkunat - ja autotallin helisi. Tosin silloin bailattiin naapureiden kanssa - abt koko korttelin osalta. Sittemmin ollaan vaan tultu vanhoiksi ja subista vahvistin sipannu etc.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
GoDI, voisko olla, että sun subi on sellaisessa kulmassa josta se juuri parhaiten soi sinne naapurin suuntaan. Itselläni joskus oli sisätiloissa 12" refleksissä, 85litrasessa, ja riippuen sijoittelusta, koko talon ikkunat - ja autotallin helisi. Tosin silloin bailattiin naapureiden kanssa - abt koko korttelin osalta. Sittemmin ollaan vaan tultu vanhoiksi ja subista vahvistin sipannu etc.
En osaa sanoa kun se on nyt juuri sellaisessa kohdassa että mun sohvalle lyö basso koviten, se on siis avoimen kirjahyllyn alaosassa niin että lyö suoraan eteenpäin ja subbarin toinen sivu osoittaa suoraan naapurin taloa kohti.
Toki meillä koko talo tärisee ja ikkunat myös mutta eikös se ole sen basson ideakin? :D
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
No sepä se idea on että matalan tuntee :D rakenteet vaan vahvistaa joskus sitä erikoisesti. Itsellä oli kolme tai neljä eri sijaintia missä pitää sitä, ja sohvan tausta flexaili sopivasti kun leffassa tuli lumivyöryä jne ;)
Point being: yksi hyvä paikka ei välttämättä ole se ainut hyvä. Itse siirryin yhden sweet spotin kohdalta toiseen koska juomalasit ja lautaset tanssi vähän turhan tehokkaasti astiakaapissa, samalla oma epäilykseni oli että soi myös naapureille turhan selvästi, eikä sitä heippalappua maistunut ihan väkisin omaan postilaatikkoon tilata (minun).
Tässä samassa naapurustossa on kyllä muillakin jenkkavehkeitä. Kahden kahden päästä kauimmiltaan kuulunut matalat raidat sisällä asti. Siinä kohtaa on kyllä jo joku volanuppi pikkasen liian pitkällä kaakossa. Vaikka oma talo jne niin yhdessä täällä asustellaan naapurustoissa ja suositeltavaa tämä on huomioida myös omassa toiminnassa.
 
Liittynyt
10.12.2018
Viestejä
204
Subin suuntaus ei minusta paljoa vaikuta, ääni leviää tasaisesti joka suuntaan.
 
Liittynyt
05.03.2019
Viestejä
5
Morjesta! Pitäs subbari ostaa Kef Q350:sten ja Yamaha RX-V381 kaveriksi.. Tulisi pääosin musiikin kuunteluun, jonka takia oon Klipschejä katellu kun taitavat olla parhaimpia juurikin musiikkia varten vähän halvemmissa subbareissa? Tässä yksi vaihtoehto Klipschiltä jota olen katsellut. Myös Yamahaa olen harkinnut kuten esimerkiksi tämä. Mielipiteitä? 300e ehdoton kipuraja:)
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 757
Morjesta! Pitäs subbari ostaa Kef Q350:sten ja Yamaha RX-V381 kaveriksi.. Tulisi pääosin musiikin kuunteluun, jonka takia oon Klipschejä katellu kun taitavat olla parhaimpia juurikin musiikkia varten vähän halvemmissa subbareissa? Tässä yksi vaihtoehto Klipschiltä jota olen katsellut. Myös Yamahaa olen harkinnut kuten esimerkiksi tämä. Mielipiteitä? 300e ehdoton kipuraja:)
No tuosta
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 212
Valkoinen SVS SB2000 subi tarjouksessa. En tiedä onko kova tarjous, mutta linkataan varulta.

 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 158
Valkoinen SVS SB2000 subi tarjouksessa. En tiedä onko kova tarjous, mutta linkataan varulta.

Tyypillinen hinta on satasen enemmän, mutta jos SB2000:n haluaa, niin kannattanee ostaa nyt, koska varasto loppunee aika pian ja sen jälkeen vaihtoehtona on kalliimpi SB2000 Pro.
 
Liittynyt
22.12.2017
Viestejä
3
Terve,

Kokeillaan tulisiko tätä kautta apuja aika perinteiseen ongelmaan. Subbari hakusessa ja se tavallinen kuution mallinen taitaa olla mahdottomuus sijoittaa tähän sisustukseen, mutta onhan noita näköjään litteitäkin malleja olemassa. Värin on oltava valkoinen.

Vahvistin on Marantz NR1510 ja kaiuttimet Dynaudio Evoke 10. Kaiuttimet television molemmin puolin TV-tasolla ja tila hirsiseinäinen olohuone + avokeittiö korkealla vinolla katolla. Kaiuttimien ääneen olen pitkällisten testien ja vertailujen puolesta tyytyväinen - mutta kyllä te tiedätte... aina on ehkä jotain parannettavaa.

Tässä jotain vaihtoehtoja mitä löysin, vielä en ole päässyt testaamaan tai kuuntelemaan. Ajatuksena sujauttaa subbari joko sohvan alle tai sohvan viereen piiloon. Eli onko jollain näistä kokemuksia tai jotain vinkkejä, tuleeko ikinä toimimaan tässä setupissa? Käyttötarkoitus pääasiallisesti musiikin kuuntelu - ja toki nuo on myös televisiokäytössä, mutta ainakin toistaiseksi volumet joutuu pitämään siinä käytössä suhteellisen matalalla. Vahvistimesta huolimatta en aio tähän useampaa kaiutinta aio ikinä asentaa.

DLS Flatsub Midi
DLS Flatsub 8.2
KEF-T2
Q Acoustics 3060s
Jamo S 810 SUB
 
Liittynyt
23.10.2019
Viestejä
67
Subbari etsinnän alla, tuomaan tunnelmaa lisää elokuvien katselu ja musiikin kuunteluun. Genelec G3 parit, vahvistimena Marantz NR1510.
Genejen omat subbarit turhan tyyriitä. Saisko suosituksia edullisempaan hintaan, laatu huomioiden, jotka ko. settiin passaa ?

Edit: Budjetti alle genelec subbarien.

Mielenkiinnosta myös kysyn, onko täällä genelecien subbareiden omaavia, onko korkea hinta sen väärti ja eroaako suuresti muihin subbareihin (F Two B / vastaava genelec subwoofer ) ?
 
Viimeksi muokattu:

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 618
Subbari etsinnän alla, tuomaan tunnelmaa lisää elokuvien katselu ja musiikin kuunteluun. Genelec G3 parit, vahvistimena Marantz NR1510.
Genejen omat subbarit turhan tyyriitä. Saisko suosituksia edullisempaan hintaan, laatu huomioiden, jotka ko. settiin passaa ?
Budjetti?
 
Liittynyt
22.12.2017
Viestejä
3
Tähän sopisi rakennussarja. :)
No joo, on kyseinen artikkeli luettu useampaan kertaan. Puutyöt onnistuu kyllä, mutta purkka pysähtyy siinä vaiheessa kun pitäisi laskeskella boksin kokoja ja ties mitä viritystaajuuksia. Ainakin tuo mikä tuossa on tehty on liian iso. Tai sitten hommaa isomman sohvan jonka alle se mahtuu.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
945
Klipschin R-112SW:tä näyttäis taas saavan verkkokaupasta 399e hintaan, taisi olla jo pitempään Suomen liikkeistä kokonaan poistunut malli korvaavan SPL-120 tieltä.

Ei tuo mikään maailman kovin vempele ole, mutta hintaluokassaan varmasti oikein mainio. Itsellä 2kpl tuon 15" tuumaista isoveljeä, ja ne ainakin potkii persauksille ihan vakuuttavasti.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
40
XTZ SUB 10.17 EDGE -subwoofer olisi hyvä vaihtoehto tuossa hintaluokassa - ainakin suorituskykymittauksien perusteella. Tuo täytyy vain tilata XTZ:n omilta sivuilta.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
813
Tässä olikin hyvin näitä vaihtoehtoja jo. Kysytään silti, josko löytyisi jotain järkevää halppiskategoriasta, eli alle 300e -> lähinnä musiikin kuunteluun pienehkössä olohuoneessa, pitää olla speaker level input, kun vahvarissa ei ole subille omaa. Ja korvista kullat karisseet jo kauan aikaa sitten...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Tässä olikin hyvin näitä vaihtoehtoja jo. Kysytään silti, josko löytyisi jotain järkevää halppiskategoriasta, eli alle 300e -> lähinnä musiikin kuunteluun pienehkössä olohuoneessa, pitää olla speaker level input, kun vahvarissa ei ole subille omaa. Ja korvista kullat karisseet jo kauan aikaa sitten...
Itellä Jamo J 12 joka pitäis olla aikalailla sama vehje ku klipsch r-12sw, vahva suositus sille jos löydät järkevään hintaan vielä jostain, itselle tarttui, oliko se ny maaliskuussa mukaan tuo 199e hintaan powerista.
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
813
Itellä Jamo J 12 joka pitäis olla aikalailla sama vehje ku klipsch r-12sw, vahva suositus sille jos löydät järkevään hintaan vielä jostain, itselle tarttui, oliko se ny maaliskuussa mukaan tuo 199e hintaan powerista.
Muuten varmaan hyvä vaihtoehto, mutta tuossa on vaan se linjatason liitäntä, enkä jaksaisi päivittää vahvistinta subin takia. Ainakaan toistaiseksi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Muuten varmaan hyvä vaihtoehto, mutta tuossa on vaan se linjatason liitäntä, enkä jaksaisi päivittää vahvistinta subin takia. Ainakaan toistaiseksi.
Onhan tossa vaihtoehtona suora subwoofer piuha sekä noi rca piuhat.
Kuva

Aah nvm, luin väärin viestisi, etsit siis ihan perus kuparipiuhaliitäntää.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 757
Linjamuuntimella saa nuo kaiutinlähdöt muunnettua RCAksi, esim. Biltemasta 12,90€
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
813
Linjamuuntimella saa nuo kaiutinlähdöt muunnettua RCAksi, esim. Biltemasta 12,90€
Joo, katsoinkin noita ja voisihan tuota tietysti harkita. Tuleeko noista helposti vaan jotain ylimääräistä surinaa tms.?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
Heii! Kysymys subbarijutskista. Huomenna tullee toinen R-112SW talouteen sillä halaun nyt ainakin kokeilla sitä muuttuuko mikään jos muuttuu vaiko nou. Eli itse kysymys: Aiemmin subi oli kuuntelupisteen vieressä elementti kaiuttimia kohti ja nyt se on jälleen alkuperäisellä paikallaan etuseinällä. Ajatuksissa olisi laittaa se toinen jälleen tuohon sohvan viereen "naama kaiuttimiin päin". Kannattaako vaihe kääntää ennen XT32:lla kalibrointia vai ei? Käsittääkseni ei? Lieneekö noin?

Toisena kysymyksenä: molemmat subeista olisivat aina tarkalleen huoneen keskilinjalla vastakkaisilla seinilla (toinen noin 40cm enemmän itri seinästä). Onko tästä mitään oppikirjavastausta mitä hyötyjä tai haittoja kyseisestä asettelusta voi olla. Paikat nimittäin ovat lähestuloon oieksti ainoat kyseisessä huoneessa - muutenhan tämä olisikin liian helppoa. :D

Umik ja REW löytyy taloudesta.

No tulihan se kolmaskin kyssäri mieleen! Miten toimia jos toisella kaiuttimella tulee huikea dippi juuri jakotaajuudelle? Vaikka XT32 ajettu, eikös silloin suomeksi vaihe ole päin persettä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 026
1. Ei tarvitse kääntää vaihetta, Audyssey mittaa ne etäisyydet erikseen ja sillä koittaa saada ne samaan vaiheeseen.

2. Kokeilemallahan se selviää ja jos ainoa tapa niin sillä sitten mentävä. Huoneita on erilaisia, mutta vastakkaisiin nurkkiin taitaa olla se suositelluin vaihtoehto.

3. Jos dippi näkyy Audysseynkin mittauksissa niin on huonemoodi, sillä se mittaa vain yhden kaiuttimen kerrallaan. Jos umikilla mittaat yhtäaikiaa pääkaiuttimet+sub(it) ja vain siinä tulee, niin sitten voi pieni etäisyyden säätö johonkin auttaa. Aallonpituudet jakotaajuuksilla (60-80Hz?) on kyllä niin pitkiä että harvoin Audyssey etäisyyksiä niin pieleen onnistuu saamaan.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 443
No joo, on kyseinen artikkeli luettu useampaan kertaan. Puutyöt onnistuu kyllä, mutta purkka pysähtyy siinä vaiheessa kun pitäisi laskeskella boksin kokoja ja ties mitä viritystaajuuksia. Ainakin tuo mikä tuossa on tehty on liian iso. Tai sitten hommaa isomman sohvan jonka alle se mahtuu.
winisd on ainakin yksi ohjelma mitä voi käyttää ja muitakin löytyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
1. Ei tarvitse kääntää vaihetta, Audyssey mittaa ne etäisyydet erikseen ja sillä koittaa saada ne samaan vaiheeseen.

2. Kokeilemallahan se selviää ja jos ainoa tapa niin sillä sitten mentävä. Huoneita on erilaisia, mutta vastakkaisiin nurkkiin taitaa olla se suositelluin vaihtoehto.

3. Jos dippi näkyy Audysseynkin mittauksissa niin on huonemoodi, sillä se mittaa vain yhden kaiuttimen kerrallaan. Jos umikilla mittaat yhtäaikiaa pääkaiuttimet+sub(it) ja vain siinä tulee, niin sitten voi pieni etäisyyden säätö johonkin auttaa. Aallonpituudet jakotaajuuksilla (60-80Hz?) on kyllä niin pitkiä että harvoin Audyssey etäisyyksiä niin pieleen onnistuu saamaan.
Kiitos vastauksista!

2. Tosiaan olkkarin toisessa etukulmassa parvekkeen ovi ja toinen "kulma aukeaa eteiseen ja keittiöön ja on jo huomattavan kaukana. Toinen takakulma vaikeuttaisi ruokapöytään pääsemistä (plus aika kaukana) ja toisessa takakulmassa kulmasohva. Argh. Eli paikat varsin lukitut. :D

3. Tosiaan huonemoodilta vaikuttaisi sillä Audysseyssä näkyy tuo dippi kun subi edessä. Kun subi takaseinällä niin vastaavasti 50Hz tulee sitkeästi huonemoodi niin Audysseyllä kuin REWilläkin.

Kun subi edessä Rew antaa vas. kanavan kanssa 80Hz huiman dipin (jakotaajuus) ja oikea kanavan kanssa dippi 90Hz ja hivenen yli 100Hz. Molemmat kaiuttimet ja subi jälleen 80Hz pahin dippi.

Kun taas subi oli takana, vas kanavan kanssa antaa huikean dipin 50Hz. Vastaavasti oikean kanavan kanssa antaa dipin 50Hz, 70Hz ja 90Hz.

Eli otetaan nyt sit kokeeksi se toinenkin subi ja katsotaan kumuloituuko dipit ja korostukset vai mitä tapahtuu. Pari viikkoahan sillä on aikaa testailla niin näkee mitä tapahtuu. :) Ja kiitos kommenteista, eli periaattessa voisi korjaantua toisella subilla. Tai sit myyn vehkeet ja alan itse laulamaan - sitä ei toivo kukaan. :D
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
214
Kun on kaks subia, rew, umik-1 ja xt32, niin enää sulta puuttuu minidsp (mieluummin 2x4hd).

Tossa video-ohjeistus ja noilla ohjeilla saa hienosti säädettyä kaks tai useamman subin toimimaan saumattomasti yhteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
Kun on kaks subia, rew, umik-1 ja xt32, niin enää sulta puuttuu minidsp (mieluummin 2x4hd).

Tossa video-ohjeistus ja noilla ohjeilla saa hienosti säädettyä kaks tai useamman subin toimimaan saumattomasti yhteen.
Täytyypä uteliaisuuttaa tsekata tuo tässä lähipäivinä. Toivon todellakin etten enää tule minidsp hommamaan. Toivon todella.. Mutta kiitos jo tälleen etukäteen että istutit moisen ajatuksen päähän. :D
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
737
Miten raati menettelisi jos olisi tarvetta parantaa subia. Tällä hetkellä pieni Jamon subi joka juuri mahtuu tv-tason ja seinän väliin. Siinä on tilaa leveyssuunnassa vain 28cm, niin ostaako tuohon jonkin paremman kompaktin subin, vai onko parempi jos ostaa isomman vehkeen ja sijoittaa sen sohvan taakse?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 026
@Saadisti , jos ei sitä sinne täydy sijoittaa niin sitten isompaa vaikka sinne sohhvan taakse. Jos tuohon 28cm tilaan täytyy saada niin lienee DIY paras vaihtoehto, kapeudesta joutuu yleensä maksamaan extraa.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
737
@Saadisti , jos ei sitä sinne täydy sijoittaa niin sitten isompaa vaikka sinne sohhvan taakse. Jos tuohon 28cm tilaan täytyy saada niin lienee DIY paras vaihtoehto, kapeudesta joutuu yleensä maksamaan extraa.
Ok mutta siis sijoittelu taakse on teknisesti ja soundillisesti ihan fine?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 026
Ok mutta siis sijoittelu taakse on teknisesti ja soundillisesti ihan fine?
On. Subbaria ei kiinnosta missäpäin huonetta se lymyilee, koska sen toistamia taajuuksia ei ole tarkoituskaan paikantaa. Paras sijoituspaikka riippuu aina huoneen mitoista, mutta jotain yleismallisia ohjeita on, kuten nurkka boostaa, älä sijoita symmetrisesti (keskelle seinää) yms.

Lisää tietoa sijoitteluun vaikka Hifimaailman artikkelista.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 158
On. Subbaria ei kiinnosta missäpäin huonetta se lymyilee, koska sen toistamia taajuuksia ei ole tarkoituskaan paikantaa.
Toisaalta tuohon vaikuttaa jakotaajuus, eli jos subbari paikallistuu niin jakotaajuutta kannattaa kokeilla laskea (jos pääkaiuttimet yltävät tarpeeksi alas).
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
737
Toisaalta tuohon vaikuttaa jakotaajuus, eli jos subbari paikallistuu niin jakotaajuutta kannattaa kokeilla laskea (jos pääkaiuttimet yltävät tarpeeksi alas).
Ok kiitos vinkistä. 62Hz asti pitäisi kaiuttimien yltää niin varmaan vähän on varaa ruuvata alaspäin jakotaajuutta. Mutta joka tapauksessa tuo vaihtoehto taitaa ainakin tällä foorumilla olla suositeltu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
Tuossa kun aiemmin höpisin että toinenkin sub olisi tulossa niin nyt se on paikoillaan ja kyllä se selkeästi muutti käppyrää vaikka kaukana ideaalista varmasti ollaan vieläkin. Mutta nyt kävi seuraavaa. Nyt on selkeä dippi 100Hz kohdalla. Liekö tuo johtuu jo pääkaiuttimista? Jakotaajuus on 80Hz. Toinen kysymys, jos jakotaajuttaa nostaa esim 100Hz asti niin onko Audysseyn kalibroima tulos nyt väärä jos jakotaajuutta nimenomaan nostaisi? Muistakseni laskeminen oli ok muuta nosto ei?

Ja vielä yksi kysymys! Liittyen tuohon android-appiin MultEQ. Toisen subin kun laitoin kiinni niin eipä ota enää vahvariin yhteyttä. Eli app käynnstyyy mutta siinä kohtaa kun painaa uus mittaus ja valkkaa vahvistimen sittä näytöltä niin mitään ei tapahdu. Tuo appi nyt muutnkin vähän kökkö. Voiko tuon vaan uudelleenasentaa? Eli poistaa niin saa asennettua uusiks vaikka oli maksullinen? Saa auttaa! :D
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 425
Viestejä
4 199 047
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom