Sori jos olin jotenkin provosoiva tossa, mutta selitäs nyt mitä multa meni väärin. Siis en viitsinyt siihen koko juonta laittaa spoilereihin, vaan tuon genren juoni yleensä menee vähän tuohon suuntaan, esimerkiksi Long Dark on hieman saman tapainen.
Ihan turha tuosta nyt on mitään henk. koht. hyökkäystä kehitellä
Itsekin olen sitä mieltä, että juonta olisi saanut olla enemmän, mutta se lyhyt pätkä mitä siinä oli toimi ihan ok. Ei se nyt mitään täydellistä ollut, mutta säälittävän huonoa?
Asialliseen vastaukseen, ansaitsee asiallisen vastauksen. En ole Long Darkkia pelannut, joten en siihen toki osaa ottaa kantaa. Siihen kyllä osaan, että pelissä se juoni jäi todella ohueksi eikä siitä otettu edes sitä osaa irti siitä mitä olisi voinut. En minä ole sanonut että kyseessä on huono peli, tykkäsin, paitsi tuosta randomisaatiosta, mikä kusi mulla alleen niin että läpipeluussakaan en omannut skannerihuonetta. Mutta se ei haitannut nauttimista.
Sen sijaan jos juoni on yksi vajaa a4 tekstiä, siellä täällä, mistä suurin osa on höttöä, tai ne muutamat ja erittäin harvat radioviestit, mitä siis oli todellakin vähän suhteessa läpipeluuaikaan ja niistä pitää rakentaa se miten tarina kulkee, niin jossain mättää ja pahasti.
Minä nyt annan esimerkin, en laita spoilereihin, koska ei sinällään spoilaa. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi Aurora. Koko pelin ajan pelaaja on tietoinen siitä ja kutkuttaa ajatus sinne mennä, sitten tulee varoitus ja aikamääre, millä ei tietääkseni ole edes mitään oikeaa vaikutusta. Sitten vihdoin pääset sinne ja saat, niin mitä? Koko alus on oikeasti vain suunnatonta ajanhaaskausta ilman mitään juonellista kerrontaa, aluksessa kyllä on muutama audiofile ja tekstitiedosto, mutta nekin hyvän alun jälkeen johtaa umpikujaan, ei ole jatkumoa, ei ole tarinaa, ei ole mitään. Jäljelle jää siis että ainoa syy sinne menemiseen on puhdas grindaus, teet sen saadaksesi jotain mitä ehkä (oikeasti et edes) tarvitset päästäksesi myöhemmin eteenpäin.
Tämä sama kaava toistuu käytännössä kaikissa niissä viesteissä mitä saat, mene paikasta A paikkaan B ja saat jotain. Missä on se tarina? Voi nää kuoli tällä tavalla, ketä kiinnostaa? Edes lopussa et tiedä sitä tarinaa, kun sitä ei sinulle kerrota. Ainoa oikeasti syvällinen, jos sitä sellaiseksi voi kutsua, oli niiden edeltäjien juttu ja sekin oli hyvin pintapuolinen ja ilman oikeaa, konkreettista, loppua.
Tässä on se miksi allekirjoittaneella oli niin paljon ongelmia jaksaa pelata peli loppuun. Himpura että on jännää sukeltaa syvälle pimeään, samalla kun bassot jytää korvissa, mutta kun puuttui se "olen täällä" fiilis. Miten voi pelaajan samaistua päähenkilöön kun päähenkilöä ei käytännössä ole, ei ole tarinaa päähenkilön takana, ei ole mitään merkitystä sillä mitä teet, mitään tunnesiteitä ei muodostu, pl. se yksi muna missä oli potentiaalia mutta mikä oli vain vaaraksi itselleen. Mistä sinä silloin muodostat sen kaiken syyn pelata peliä? Se että kyseessä on avoin pelimaailma ja sinulla on tarkoitus päästä kotiin ei tee peliin juonta. Nyt kyseessä oli kuin romanttinen komedia ilman hauskuutta ja lopussa pelaaja sai vaimokseen vasemman kätensä. Kyllä sekin tyydyttää, mutta ei se ole sama kuin oikea juttu.
Tähän kun lisätään se ettei koko pelissä ollut mitään syytä kaivaa mineraaleja, ei mitään syytä rakentaa baseja, monissa teksteissä viitattiin että nyt se ja tää on tuolla ja täällä, paitsi ettei ole missään, edes luurankoa ei löydy jne. Tarina jäi oikeasti lasten kuvakirjan tasolle. Tosin joitain sellasiakin olen lukenut missä on ollut enemmän juonta kuin tässä pelissä ja se on todellinen sääli! Koska koko muu peli oli aivan kymppi kamaa, äänet, miljöö, tunnelma, koko konsepti, aivan timanttia! Tykkäsin kuin hullu puurosta joka hetkestä, paitsi että jäi valju olo kun se koko konsepti jäi siihen ja sisältö oli kuin keitto ilman lihaa ja kasviksia, oli vain se helvetin hyvä keittopohja, varmaan paras keitto koskaan, mutta kun olisi pitänyt edes olla pari palaa porkkanaa tai lihaa että se olisi ollut se mitä siltä toivoi ja odotti.