Subnautica

Sain kykloopin kasaan suunnilleen vartissa, melkein kaikki osat oli jo skannattu. Paljon isompi kuin luulin. Eihän tuollainen järkäle edes mahdu mihinkään pienempään luolaan, ja merihirviöiden välttelykin taitaa jäädä haaveeksi. (Ja onnistuin peruuttamaan vahingossa tukikohtani mäsäksi.) Taidan hommata sen robottipuvun vielä ennen kuin uskaltaudun yli kilometrin syvyyteen.
 
Cycloop on hyödyllinen Prawnin kanssa, muuten sillä ei kyllä tee oikein mitään. Cycloop niin lähelle luolaa tai luolan sisään kuin pääsee, sitten Prawnilla louhimaan/tutkimaan ja käy tyhjentelemässä Cyclooppiin välillä kamat ja lataamassa tarvittaessa Prawnia. Ei tartte kokoajan tällä tavalla rampata syvemmältä tukikohdassaan. Sinne Cyclooppiin saa lisäkaappeja asenneltua ja kasvejakin kasvamaan, niin ruokaakin pystyy mukana kuljettamaan periaatteessa loputtomasti. Toki jos ei Survival modea pelaa niin tällähän ei ole merkitystä sitten.
 
Muutamana iltana pelattu ja oikein mukavalta vaikuttaa. Onneksi nuo rakennettavat jutut eivät vaadi mitään kymmeniä tai satoja resuja, vaan ihan muutamalla saa kaiken tehtyä. Toki kehittyneemmät vehkeet vaatii hiukka enemmän, muttei onneksi ole mikään jäätävä grindi tämä peli.

Jätin jo kertaalleen Mothin kiinni rantahietikkoon. Onneksi oli se "liima-ase" mukana, niin hakkasin kivellä sen takaisin mereen. Koti base on melko matalassa ja jäi sitten Cycloop kiinni pohjaan. Onneksi oli Moth ruumassa ja kun sillä tuli ponkaisi pihalle, niin ampui Cycloopin riittävästi irti pohjasta.
 
Mulla on noita sukelluspalloja hävinnyt / tuhoutunut muutama. Osan söi merihirviö, mutta ainakin yksi hävisi kun olin tutkimassa erästä mielenkiintoista kohdetta. Jätin sen rantaveteen enkä siis usko minkään nopefishin napanneen sitä. Epäilen että peli hukkasi sen karttaa ladatessa, jouduin lataamaan tallennuksen ollessani puolivälissä kyseistä tutkimusmatkaa. Pallo itse on halpa, mutta ärsyttää kun joutuu askartelemaan lisämoduulit uudestaan ja takakontissakin oli huonolla tuurilla jotain arvokasta.
 
2. kerralla pelatessa en tehnyt kyklooppia ollenkaan. Kun prawniin päivittää sen imukuppikäden ja paremmat raketit, sillä pystyy hyppimään satoja metrejä kerralla, varsinkin alamäkeen. Ottaa köydellä vetäen + vinosti juosten vauhtia ja loiks.
 
Kyklooppi on lähinnä liikutettava base, kun tekee sinne vielä ruuman täyteen varastokaappeja ja yläkannelle melooniviljelmän. Pärjää aika hyvin prawn suitin kanssa.
Ja musta sillä on kiva vaan ajella se sonar päällä :D
 
Kyklooppi on lähinnä liikutettava base, kun tekee sinne vielä ruuman täyteen varastokaappeja ja yläkannelle melooniviljelmän. Pärjää aika hyvin prawn suitin kanssa.
Ja musta sillä on kiva vaan ajella se sonar päällä :D

Sinne saa paljon varastokaappeja. Kelailin vaan, että kun tuollainen posahtaa syvyyksiin tietysti varastokaappien ollessa täynnä tavaraa niin siinä on varmaan melkoinen keräily takaisin. Veikkaan, että melkoinen naminami-tilanne.
 
Onhan tämä kyllä tosi hieno peli. Nyt on takana reilu 30 tuntia, ja maistuu edelleen kovasti. Täällä porukka aika ronskisti pudottelee paljastuksia, joten kirjoitan lukematta muita viestejä.
Kaksi bugia on tullut vastaan, toisessa hävisi tavaraa inventaariosta peli ladattaessa, toinen taas oli paha clipping-bugi, joka käytännössä pakotti lataamaan saven. Tallettelen peliä tiheään, ja hirvittää nämä pelit joissa on vain yksi save-file. Niinpä virittelin duplicatin tekemään save-hakemistosta backupin kerran tunnissa, voi myös tarvittaessa palata taaksepäin.

Wikiä olen käyttänyt tiheään, lähinnä katsonut mistä löytää matskuja. Pelimaailma on upea ja vaaran tunne on jatkuvasti läsnä. Ei puhettakaan että tätä uskaltaisin pelata VR-vehkeillä, ruudulta tulee juuri sopivasti jännää. Tarina on mielenkiintoinen ja rakentuu sopivasti.

Semmoinen vaivasi pelin alkupuolella, että koska nälkä ja etenkin jano puskee koko ajan päälle, ei voi rauhassa tutustua uusiin löydöksiin, datoihin jne, kun koko ajan on tunne että "vesi kuluu". Muuttaisin peliä niin, että jos PDA on auki, niin veden ja ruoan kulutus tippuisi kymmenesosaan. Tällöin voisi rauhassa lueskella uudet tiedonmuruset. Pelin edetessä ongelma tosin poistuu.

Mahtava juttu että jatkoa on luvassa!
 
Semmoinen vaivasi pelin alkupuolella, että koska nälkä ja etenkin jano puskee koko ajan päälle, ei voi rauhassa tutustua uusiin löydöksiin, datoihin jne, kun koko ajan on tunne että "vesi kuluu". Muuttaisin peliä niin, että jos PDA on auki, niin veden ja ruoan kulutus tippuisi kymmenesosaan. Tällöin voisi rauhassa lueskella uudet tiedonmuruset. Pelin edetessä ongelma tosin poistuu.

Tuo on tosiaan niin ärsyttävä tilanne, että joka tukikohdassa/kykloopissa -->
on se isoin kasvualusta ja etenkin vesimelonia kasvamassa. 3 melonia napaan ja neljäs siemeniksi takaisin kasvualustaan

edit: Pitkän tauon jälkeen hieman pelailin ja lähdin prawn-suitilla syvemmälle tajuten sen, että hahmolta loppuu vesi. Nyt jos tuo hahmo kuolee niin prawn-suit jää todella syvälle:facepalm:
Olisi tietysti pitänyt ottaa mukaan vesimelonisiemenet, lämpövoimalan nippelit ja vähintään laturi prawn-suit akuille.
 
Viimeksi muokattu:
30h takana ja en tiedä, onko tuolla basen rakentamisella suurempaa merkitystä enää pelin edetessä. Nyt se on sellainen lego linnan muotoinen 4-kulmainen ja paljon pienempikin varmasti riittäisi:

- 3 multipurposea päällekkäin ja sisällä alien containment
- 3 multipurposea päällekkäin ja sisällä alien containment
- 1 multipurpose, missä bio reactor + 2 water makeriä. Päällä scanner room
- 3 multipuposea ja alimmassa kaapit, fabricator, radio, patterilaturit ja pari mediboxia
- Pari lämpövoimalaa +95C ja muutama solarpanel katolla
- Yhdessä reunassa kiinni moonpool + Moth
- Pihalla Cyclops

Mitään sellaista, millä ei ole toiminnallista merkitystä, en ole rakentanut, koska en ylipäätään missään peleissä suuremmin välitä kosmeettisesta housingista yms "turhasta" rakentelusta. Olkoonkin, että Subnauticassa tämä on toteutettu hyvin. Pihalle ja Cyclooppiin varmaan jotain kasvualustoja vielä, että pääsee vielä enemmän riippumattomaksi ulkomaailmasta.
 
Sehän tuossa rakentelussa tavallaan on hassua, että
tarkoitus on kuitenkin häippästä planeetalta heti kun pystyy. Itse pelasin jotenkin niin vahvasti sillä asenteella, niin ei tullut rakennettua juurikaan mitään ylimääräistä. Kannattaa myös muistaa ottaa save ennen loppua, jos haluaa jatkaa rakentelua.

Se on kyllä kumma, että savesysteemi on niin kämäinen. Yksi slotti eikä edes mitään autosaveja.
 
Pari kertaa oon yrittänyt aloittaa pelin. Peli ei anna yhtään neuvoja. MITÄ SIIS PITÄÄ TEHDÄ????
 
Pari kertaa oon yrittänyt aloittaa pelin. Peli ei anna yhtään neuvoja. MITÄ SIIS PITÄÄ TEHDÄ????
Eikös siitä padista saa ihan alkuun ohjeet?
Ohjeita tulee lisää sitä mukaa, kun löydät uusia materiaaleja jne.
Alku on tosiaan 100% blindina vähän hämmentävä.
 
Eikös siitä padista saa ihan alkuun ohjeet?
Ohjeita tulee lisää sitä mukaa, kun löydät uusia materiaaleja jne.
Alku on tosiaan 100% blindina vähän hämmentävä.
Pädi? Missä se semmoinen on?
 
Pädi? Missä se semmoinen on?
Vai mikähän sen nimi on...
Tulee esiin kun painat "TAB". Siellä on aika paljon infoa ja sitä tulee lisää pelin edetessä.

Kannattaa aloittaa niiden työkalunjen tekemisellä. Korjaustyökalulla saa korjattua sen podin järjestelmät, jonka jälkeen juonessa alkaa pääsemään eteenpäin.
 
Vai mikähän sen nimi on...
Tulee esiin kun painat "TAB". Siellä on aika paljon infoa ja sitä tulee lisää pelin edetessä.

Kannattaa aloittaa niiden työkalunjen tekemisellä. Korjaustyökalulla saa korjattua sen podin järjestelmät, jonka jälkeen juonessa alkaa pääsemään eteenpäin.
ahaa. kiitos vinkistä
 
Pari kertaa oon yrittänyt aloittaa pelin. Peli ei anna yhtään neuvoja. MITÄ SIIS PITÄÄ TEHDÄ????
Mikä tahansa peli, joka ei syötä tutoriaalia lusikalla suoraan suuhun, kannattaa aloittaa sillä että katsoo asetuksista mikä nappula tekee mitäkin. Niitä painelemalla selviää sitten miten peliä pelataan.
 
Tuntuu, että peli olisi jo melko pitkällä, ja huolettaa, että olen missannut jotain, sillä
minulla ei vielä ole kyklooppia.
Niinpä haluaisin kysyä, että pitäisikö minulla jo tässä vaiheessa

olla se kyklooppi, kun kävin hiljaittain tapaamassa sitä sea emperoria ja seuraavaksi pitäisi valmistaa entsyymi kuoriutumista varten? Vai saako sen myöhemmin?

Mielellään yes/no -tyyppinen vastaus :)
 
Tuntuu, että peli olisi jo melko pitkällä, ja huolettaa, että olen missannut jotain, sillä
minulla ei vielä ole kyklooppia.
Niinpä haluaisin kysyä, että pitäisikö minulla jo tässä vaiheessa

olla se kyklooppi, kun kävin hiljaittain tapaamassa sitä sea emperoria ja seuraavaksi pitäisi valmistaa entsyymi kuoriutumista varten? Vai saako sen myöhemmin?

Mielellään yes/no -tyyppinen vastaus :)
Yes! Itse menin
kykloopilla tapaamaan keisaria. Nyt pelaan toista kierrosta, pelikellossa on about 10 tuntia ja kyklooppi kelluu tukikohdan ulkopuolella. Oletko varma ettet ole jo poiminut kolmea eri reseptiä kykloopin tekemiseen? Siihenhän ei ole yhtä reseptiä vaan kolme erillistä. Se rakennetaan sitten mobile vehicle baystä.
 
Se kyklooppi
jää tosiaan vähän torsoksi, kun useimmat saa sen niin myöhään, että peli alkaa olla jo läpi. Eikä se toki muutenkaan ole pakollinen. Enemmän siitä ois varmaan iloa jos lähtis ihan tosissaan farmaamaan materiaaleja ja rakentelemaan baseja.
 
Prawn-asulla lähdin seikkailemaan..
syvyyksissä unohdetussa joessa vai mikä lie niin siellähän oli haamuleviathan vetämässä omaa rundia, mutta siinä lähellä oli myös iso pudotus. Tietty sinne ja laavaahan siellä oli vaikka missä. Kyaniittia porattavana kohtalaisesti. Saaliin kanssa tietysti ylös vaijerilla, mutta se ei ollut kovin helppoa niin putosin vain matalemmalle. Yllättäen sieltä tulikin kohti merilohikäärme :eek:, mutta jostain syystä se "törmäsi" hieman sivuun ja siitä kimposi ylöspäin. En jäänyt kattelemaan taaksepäin ja sinne jäi. Sain saaliin vietyä.:tup:
Sen verran mitä tuubista katselin niin tuollainen merilohikäärme piti olla sellaisessa laakeassa maanjäristyspaikassa ja siellä kuului sen kiljahduksiakin. Rauhassa porailin kyaniitteja siellä tai toki niitä aggressiivisia liskoja hakkasin siellä kuoliaaksi, mutta tätä merilohikäärmettä ei näkynyt :bored: ehkä se oli korkealla jemmailemassa.

Kykloopista sen verta, että sain siihen tehtyä lämpölaturin ja parkkeerasin "tulivuoreen" lataukseen. Siinä on aggressiivisia lohikäärmepäisiä olioita pyörimässä, mutta valoihin ne ei reagoinut. Tööttiä en ole kokeillut. Kelailin, että jos tulee tilanne niin menen puukottamaan niitä ehkei kovin järkevää tai sitten menen kykloopilla tarpeeksi matalalle ja hyppään prawn-asulla hakkaamaan ne. Jostain syystä ne sellaiset oliot jää sätkimään..eivätkö sitten kuole kunnolla?:bored:
Tietty olisi se suojakenttäpyssy ja pystyy kait suojaamaan kyklooppia, kun vaan laukoo sisätiloissa. Olionhoukutin ladattu valmiiksi.
Kyklooppi ollut jo ennen prawn-asuja. Tuohon edelliseen verrattuna vaan tullut matalikolla kolisteltua ja ollut vaan parkissa. Ahtaisiin luoliin en taida tuota tunkea.
 
Nuo depositit, mitä voi mainata vain Prawnilla, tuntuvat jotenkin turhilta. Tai no ainakin itselleni, koska kaikki muu löytyy, paitsi Prawnsuit :) Siinä vaihessa kun Prawnin löydän, niin mitäpä noilla depositien mineraaleilla enää tekee.
 
Hankin Subnautican Steamin joulualesta ja aika pitkällä olen pelissä. Tämä taitaa kyllä mahtua omalle Top 10-listalle hienon ideansa ja toteutuksen ansiosta. Nyt prawn-robottipukuun (tämä on lainattu selvästi Aliens (1986) leffasta) lisäosia valmistamassa. Välillä on toki netistä ja Youtubesta tullut katsottua vinkkejä etenemiseen ja piirustusten sijainteja. Itse kaikkien omatoiminen etsiminen olisi turhauttavaa ja aikaa vievää.
 
Yes! Itse menin
kykloopilla tapaamaan keisaria. Nyt pelaan toista kierrosta, pelikellossa on about 10 tuntia ja kyklooppi kelluu tukikohdan ulkopuolella. Oletko varma ettet ole jo poiminut kolmea eri reseptiä kykloopin tekemiseen? Siihenhän ei ole yhtä reseptiä vaan kolme erillistä. Se rakennetaan sitten mobile vehicle baystä.

Se kyklooppi
jää tosiaan vähän torsoksi, kun useimmat saa sen niin myöhään, että peli alkaa olla jo läpi. Eikä se toki muutenkaan ole pakollinen. Enemmän siitä ois varmaan iloa jos lähtis ihan tosissaan farmaamaan materiaaleja ja rakentelemaan baseja.

Kiitos! Mulla tosiaan on käynyt niin, että
kykloopin hullista puuttuu pala, ja googlen perusteella en ole ainut. Pitääpäs käydä hakemassa että ehtii sitäkin kokeilla, sillä vaikka peli on todella hieno, ei ole kyllä yleensä tapana innostua toiselle kierrokselle - käytännössä koskaan.
edit: ja nehän löytyi parissa minuutissa tämän ohjeen avulla: reddit
 
Viimeksi muokattu:
Nyt meni peli läpi, tasan kaksi vuorokautta kesti, olipahan hieno tekele. Olisi kyllä mennyt paljon pidempään jos olisi pelannut ilman wikiä ja googlea. Jatko-osan suhteen ajattelin kuitenkin malttaa odottaa varsinaista julkaisua, mieluummin tällaisen nautiskelee kokonaisena pakettina kuin pikkuhiljaa early accessissa. Lopussa kävi niin että
Neptunuksesta puuttui yksi ainoa sulfur, kävin etsimässä sitä lost riveristä, mutta en löytänyt, niin lopulta petti kantti ja lisäsin sen konsolista :sori:
Niin ja menetin seamothin kun kävin hakemassa neptunuksen blueprintit, ilmeisesti leviathan kävi syömässä sen sillä välin, vaikka luulin parkkeeranneeni turvallisesti.

Jatko-osaan toivoisin parannuksia niin että
  • Tässä ei tuolla kykloopille ollut oikein käyttöä, peli olisi hyvä suunnitella niin että se kannustaisi tällaisen oleellisen vekottimen käyttöön
  • Samoiten toisen basen rakentaminen ei ollut pelillisesti mitenkään järkevää. Peli voisi enemmän kannustaa toisen basen tekoon.
  • Lisäksi tätä varten olla joku keskusresurssivarasto niin, että kaikki baset näkisivät samat haalitut ja jalostetut resurssit. Loren kannalta homman voisi hoitaa resource-teleport-laite.
  • Eli pientä balansointia tarvisi näiden suhteen, mutta moni asia oli toteutettu erittäin hyvin, esim resurssien haaliminen ei mennyt liian paljon grindin puolelle.
  • Grafiikka oli nättiä, mutta engine aiheutti välillä pahaa nykimistä.
 
Viimeksi muokattu:
Melkein jäi koko peli kesken aika erikoisen bugin takia. Hankin viikko sitten VR-vermeet, ja nyt Subnautica ei suostu käynnistymään enää normaalissa tilassa vaan laittaa aina VR:n. Peli ei ole edes Steamissa vaan Epicissä, ja Steamin sammuttaminen ei auta koska pelin käynnistäminen käynnistää aina myös Steam VR:n. Hermoni kestävät peliä juuri ja juuri silloin, kun syvyyksien möröt pysyvät visusti näytön toisella puolella.

Hoksasin sentään, että visiirin piuhojen kiskominen irti saa VR-laitteiston heittämään virheilmoituksen ja pakottaa pelin taas ruudulle. Tuli vain ylimääräinen askel pelin käynnistämiseen.
 
Melkein jäi koko peli kesken aika erikoisen bugin takia. Hankin viikko sitten VR-vermeet, ja nyt Subnautica ei suostu käynnistymään enää normaalissa tilassa vaan laittaa aina VR:n. Peli ei ole edes Steamissa vaan Epicissä, ja Steamin sammuttaminen ei auta koska pelin käynnistäminen käynnistää aina myös Steam VR:n. Hermoni kestävät peliä juuri ja juuri silloin, kun syvyyksien möröt pysyvät visusti näytön toisella puolella.

Hoksasin sentään, että visiirin piuhojen kiskominen irti saa VR-laitteiston heittämään virheilmoituksen ja pakottaa pelin taas ruudulle. Tuli vain ylimääräinen askel pelin käynnistämiseen.

Lisää tämä Epic launcheriin, niin ei tarvi piuhoja kiskoa: -vrmode none

Edit: niin ja sitten peli täytyy käynnistää klikkaamalla launcherista, pikakuvakkeesta käynnistettynä tuo asetus ei tunnu olevan käytössä
 
Tekisi itsekkin mieli ostaa heti, mutta en ole aivan varma viitsinkö ostaa tuota early access versiota, varsinkin kuin edes juoni ei taida olla loppuun asti kirjoitettu vielä. Saa nähdä malttaako odottaa...
 
Ite kyl ostan ton heti, ihan jo tuen vuoksi.
Toi ekakin oli niin virkististävä pelikokemus että.
Aina peleissä inhonnut sukeltaa mihinkään, mutta tuo vei niin mukanaan että se sukeltelu oli jopa mukavaa. :D
 
Voihan sen ostaa Early Accessina ja pelata vasta kun se on valmis. Tukeepahan samalla pelin tekijää ja saa mahdollisesti pelin edullisemmin.
Subnauticassa tuli Early Accessissa todella harvoin päivityksiä mutta ne oli aika hyvin viilattuja. Jonkin verran tuli pelattua EA:ssa, mutta aika vähän siinä oli sisältöä. Suurin osa sisällöstä oli jätetty lopulliseen julkaisuun.
 
Konsensus kyllä taitaa olla sitä että Subnautican devit ovat jo näyttäneet että miten osaavaa ja motivoitunutta porukkaa heiltä löytyy.

Ihan tuen vuoksi kyllä ostan näin alkuun ja varmaankin pelaan myöhemmin.
 
Mitenkäs paljon tuo on muuttunut sitten early accessin? Mietin että pitäiskö tälle antaa uus mahdollisuus, jäi silloin aiemmin kesken kun osa jutuista tuntui aika toivottomalta.
 
Mitenkäs paljon tuo on muuttunut sitten early accessin? Mietin että pitäiskö tälle antaa uus mahdollisuus, jäi silloin aiemmin kesken kun osa jutuista tuntui aika toivottomalta.
Paljon! EA:sta puuttui esimerkiksi juoni. Kannattaa kokeilla :tup: Nyt kun toista kertaa pelaan läpi niin onhan tässä keskivaiheilla sellainen kohta ettei oikein tiedä mihin mennä ja mitä tehdä. Pari epämääräistä vihjettä on ja niitä seuraamalla pääsee kyllä eteenpäin.
 
Hyvä pointti kyllä, täytyy itsekkin ostaa ja näin tukea pelintekiöitä heti alussa ja ehkä jos malttaa niin pelata sitten kun se on valmis. Näytti olevan juonellista peliä nyt 1-2 tuntia valmiina.
 
Onhan tuossa jo eka peli pohjilla, niin ei tarvi pelimoottorin kanssa enää tapella, vaan keskittyä sisällön tuottamiseen. Siinä mielessä erilainen early access.
 
Onhan tuossa jo eka peli pohjilla, niin ei tarvi pelimoottorin kanssa enää tapella, vaan keskittyä sisällön tuottamiseen. Siinä mielessä erilainen early access.
Sääli vain että ekassa osassa nimen omaan se juoni oli pelin heikoin puoli. Oikeastaan säälittävän heikko. Toki siitä on helppoa parantaa, mutta ei kyllä tuon pohjalta ole kovin vahvoja viittauksia siihen, että kykenevätkö sen tekemään.
 
Sääli vain että ekassa osassa nimen omaan se juoni oli pelin heikoin puoli. Oikeastaan säälittävän heikko. Toki siitä on helppoa parantaa, mutta ei kyllä tuon pohjalta ole kovin vahvoja viittauksia siihen, että kykenevätkö sen tekemään.
Ihan mielenkiinnosta, miten se juoni oli sun mielestä säälittävän huono?
Musta se oli ihan ok juoni tuohon genreen.
Haaksirikkoudu planeetalle -> opettele selviytymään -> odota pelastajia -> pyri itse pääsemään pois planeetalta.
Vähän lyhyt tuo juoni kyllä on, mutta eipä tuo ollutkaan mikään 60€ peli.
 
Ihan mielenkiinnosta, miten se juoni oli sun mielestä säälittävän huono?
Musta se oli ihan ok juoni tuohon genreen.
Haaksirikkoudu planeetalle -> opettele selviytymään -> odota pelastajia -> pyri itse pääsemään pois planeetalta.
Vähän lyhyt tuo juoni kyllä on, mutta eipä tuo ollutkaan mikään 60€ peli.
No ei nyt ihan mennyt juoni kyllä noin. Sulla menee nyt aika lahjakaasti pelin alkuasetelma ja genre sekaisin sen kanssa mikä on juoni. Juoni on sitä mitä täältä voit lukea spoilereista (juoni = tapahtumien kulku). Tuskin tästä kauhean henkevää keskustelua syntyy juonesta jos kirjoittaja on noin kujalla jo siitä mitä se sana tarkoittaa. Se ei kylläkään yllätä että nykyaikaiseen tapaan jos itsellä on BMW niin sitten ne on kaikki parhaita ja muut paskaa, koska minä minä. Kiva että tykkäsit pelistä, ei ole minulta pois, se ei tee siltikään pelin juonesta ja sisällöstä yhtään mitään muuta kuin mitä ne on ja ne eivät olleet kovin kummoisia. Tuo maailma ja miljöö mitkä on aivan loistavia, olisivat ansainneet paljon enemmän juonta ja syvyyttä itseensä. Muutama tekstipätkä siellä ja täällä eivät ole kummoinen juonenkuljetustapa ja se ainoa "yllätys"kin tapahtuu jo ihan heti alkumetreillä. Lisäksi loppu lässähtää melko täydellisesti sen kerää, rakenna, grindaa, rakenna touhun kanssa, missä ei juonta ole enää nimeksikään.
 
Viimeksi muokattu:
No ei nyt ihan mennyt juoni kyllä noin. Sulla menee nyt aika lahjakaasti pelin alkuasetelma ja genre sekaisin sen kanssa mikä on juoni. Juoni on sitä mitä täältä voit lukea spoilereista. Tuskin tästä kauhean henkevää keskustelua syntyy juonesta jos kirjoittaja on noin kujalla jo siitä mitä se sana tarkoittaa. Se ei kylläkään yllätä että nykyaikaiseen tapaan jos itsellä on BMW niin sitten ne on kaikki parhaita ja muut paskaa, koska minä minä. Kiva että tykkäsit pelistä, ei ole minulta pois, se ei tee siltikään pelin juonesta ja sisällöstä yhtään mitään muuta kuin mitä ne on ja ne eivät olleet kovin kummoisia. Tuo maailma ja miljöö mitkä on aivan loistavia olisivat ansainneet paljon enemmän juonta ja syvyyttä itseensä. Muutama tekstipätkä siellä ja täällä eivät ole kummoinen juonenkuljetustapa ja se ainoa "yllätys"kin tapahtuu jo ihan heti alkumetreillä.
Sori jos olin jotenkin provosoiva tossa, mutta selitäs nyt mitä multa meni väärin. Siis en viitsinyt siihen koko juonta laittaa spoilereihin, vaan tuon genren juoni yleensä menee vähän tuohon suuntaan, esimerkiksi Long Dark on hieman saman tapainen.
Ihan turha tuosta nyt on mitään henk. koht. hyökkäystä kehitellä :)

Itsekin olen sitä mieltä, että juonta olisi saanut olla enemmän, mutta se lyhyt pätkä mitä siinä oli toimi ihan ok. Ei se nyt mitään täydellistä ollut, mutta säälittävän huonoa?
 
No ei nyt ihan mennyt juoni kyllä noin. Sulla menee nyt aika lahjakaasti pelin alkuasetelma ja genre sekaisin sen kanssa mikä on juoni. Juoni on sitä mitä täältä voit lukea spoilereista (juoni = tapahtumien kulku). Tuskin tästä kauhean henkevää keskustelua syntyy juonesta jos kirjoittaja on noin kujalla jo siitä mitä se sana tarkoittaa. Se ei kylläkään yllätä että nykyaikaiseen tapaan jos itsellä on BMW niin sitten ne on kaikki parhaita ja muut paskaa, koska minä minä. Kiva että tykkäsit pelistä, ei ole minulta pois, se ei tee siltikään pelin juonesta ja sisällöstä yhtään mitään muuta kuin mitä ne on ja ne eivät olleet kovin kummoisia. Tuo maailma ja miljöö mitkä on aivan loistavia olisivat ansainneet paljon enemmän juonta ja syvyyttä itseensä. Muutama tekstipätkä siellä ja täällä eivät ole kummoinen juonenkuljetustapa ja se ainoa "yllätys"kin tapahtuu jo ihan heti alkumetreillä.
Itseasiassa se taidat olla sinä joka on tuolla minä, minä asenteella liikenteessä. Monet muut (suurempi osa) ovat pitäneet juonesta ja pelistä, itse mukaanlukien. Jos sinä et siitä pidä niin ei se tee sitä juonta tai peliä huonoksi. PS. olen bemarikuski, ja on olemassa lukematon määrä parempia automerkkejä ja malleja.
 
Sori jos olin jotenkin provosoiva tossa, mutta selitäs nyt mitä multa meni väärin. Siis en viitsinyt siihen koko juonta laittaa spoilereihin, vaan tuon genren juoni yleensä menee vähän tuohon suuntaan, esimerkiksi Long Dark on hieman saman tapainen.
Ihan turha tuosta nyt on mitään henk. koht. hyökkäystä kehitellä :)

Itsekin olen sitä mieltä, että juonta olisi saanut olla enemmän, mutta se lyhyt pätkä mitä siinä oli toimi ihan ok. Ei se nyt mitään täydellistä ollut, mutta säälittävän huonoa?
Asialliseen vastaukseen, ansaitsee asiallisen vastauksen. En ole Long Darkkia pelannut, joten en siihen toki osaa ottaa kantaa. Siihen kyllä osaan, että pelissä se juoni jäi todella ohueksi eikä siitä otettu edes sitä osaa irti siitä mitä olisi voinut. En minä ole sanonut että kyseessä on huono peli, tykkäsin, paitsi tuosta randomisaatiosta, mikä kusi mulla alleen niin että läpipeluussakaan en omannut skannerihuonetta. Mutta se ei haitannut nauttimista.

Sen sijaan jos juoni on yksi vajaa a4 tekstiä, siellä täällä, mistä suurin osa on höttöä, tai ne muutamat ja erittäin harvat radioviestit, mitä siis oli todellakin vähän suhteessa läpipeluuaikaan ja niistä pitää rakentaa se miten tarina kulkee, niin jossain mättää ja pahasti.

Minä nyt annan esimerkin, en laita spoilereihin, koska ei sinällään spoilaa. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi Aurora. Koko pelin ajan pelaaja on tietoinen siitä ja kutkuttaa ajatus sinne mennä, sitten tulee varoitus ja aikamääre, millä ei tietääkseni ole edes mitään oikeaa vaikutusta. Sitten vihdoin pääset sinne ja saat, niin mitä? Koko alus on oikeasti vain suunnatonta ajanhaaskausta ilman mitään juonellista kerrontaa, aluksessa kyllä on muutama audiofile ja tekstitiedosto, mutta nekin hyvän alun jälkeen johtaa umpikujaan, ei ole jatkumoa, ei ole tarinaa, ei ole mitään. Jäljelle jää siis että ainoa syy sinne menemiseen on puhdas grindaus, teet sen saadaksesi jotain mitä ehkä (oikeasti et edes) tarvitset päästäksesi myöhemmin eteenpäin.

Tämä sama kaava toistuu käytännössä kaikissa niissä viesteissä mitä saat, mene paikasta A paikkaan B ja saat jotain. Missä on se tarina? Voi nää kuoli tällä tavalla, ketä kiinnostaa? Edes lopussa et tiedä sitä tarinaa, kun sitä ei sinulle kerrota. Ainoa oikeasti syvällinen, jos sitä sellaiseksi voi kutsua, oli niiden edeltäjien juttu ja sekin oli hyvin pintapuolinen ja ilman oikeaa, konkreettista, loppua.

Tässä on se miksi allekirjoittaneella oli niin paljon ongelmia jaksaa pelata peli loppuun. Himpura että on jännää sukeltaa syvälle pimeään, samalla kun bassot jytää korvissa, mutta kun puuttui se "olen täällä" fiilis. Miten voi pelaajan samaistua päähenkilöön kun päähenkilöä ei käytännössä ole, ei ole tarinaa päähenkilön takana, ei ole mitään merkitystä sillä mitä teet, mitään tunnesiteitä ei muodostu, pl. se yksi muna missä oli potentiaalia mutta mikä oli vain vaaraksi itselleen. Mistä sinä silloin muodostat sen kaiken syyn pelata peliä? Se että kyseessä on avoin pelimaailma ja sinulla on tarkoitus päästä kotiin ei tee peliin juonta. Nyt kyseessä oli kuin romanttinen komedia ilman hauskuutta ja lopussa pelaaja sai vaimokseen vasemman kätensä. Kyllä sekin tyydyttää, mutta ei se ole sama kuin oikea juttu.

Tähän kun lisätään se ettei koko pelissä ollut mitään syytä kaivaa mineraaleja, ei mitään syytä rakentaa baseja, monissa teksteissä viitattiin että nyt se ja tää on tuolla ja täällä, paitsi ettei ole missään, edes luurankoa ei löydy jne. Tarina jäi oikeasti lasten kuvakirjan tasolle. Tosin joitain sellasiakin olen lukenut missä on ollut enemmän juonta kuin tässä pelissä ja se on todellinen sääli! Koska koko muu peli oli aivan kymppi kamaa, äänet, miljöö, tunnelma, koko konsepti, aivan timanttia! Tykkäsin kuin hullu puurosta joka hetkestä, paitsi että jäi valju olo kun se koko konsepti jäi siihen ja sisältö oli kuin keitto ilman lihaa ja kasviksia, oli vain se helvetin hyvä keittopohja, varmaan paras keitto koskaan, mutta kun olisi pitänyt edes olla pari palaa porkkanaa tai lihaa että se olisi ollut se mitä siltä toivoi ja odotti.
 
Viimeksi muokattu:
...hyvää sepostusta...
Olen samahkoilla linjoilla, paitsi että en kuitenkaan noin pettynyt ollut juonen ohuuteen. Juoni teki sen tarvittavan, eli tuotti motivaation haahuilla ympäri upeaa ja jännittävää vierasta maailmaa. Mutta kieltämättä juonen ohuus jätti käyttämättä osan pelin potentiaalista.
 
Olen samahkoilla linjoilla, paitsi että en kuitenkaan noin pettynyt ollut juonen ohuuteen. Juoni teki sen tarvittavan, eli tuotti motivaation haahuilla ympäri upeaa ja jännittävää vierasta maailmaa. Mutta kieltämättä juonen ohuus jätti käyttämättä osan pelin potentiaalista.
Tässä me olemme varmaankin siis eri linjoilla, minulla kun se tuotti sen hetken alusta. Sitten loppui se juonen kuljetus ja loppu oli enemmän "ymmärrä itse" tason touhuja. Missään vaiheessa se juoni ja sen kerronta ei päässyt edes vauhtiin, ennen kuin se käytännössä loppui. Loppu (peliin käytetystä ajasta varmaan puolet, taitaa jopa olla huomattavan alakanttiin tuo arvio), oli sitten yksi tabletti ja sen sisältö. Interaktiota, visuaalisia tai auditatiivisia kommunikointeja ei ollut tuona aikana kuin hetkellisesti jne. Saa toki olla eriävää mieltä, se on vapaus kun saa sanoa mielipiteensä asioista, tällä tavalla vaan piirtyi minulla, minun peli.

Alussa oli huisin jännää kun tuli uutta paikkaa ja tutkittavaa, sitten alkoi junnaus ja yhtään kertaa ei radio välkyttänyt, ei edes sivutehtävän takia. AI oli hiljaa ja minä vain menin sen yhden sivun mukaan eteenpäin, kunnes jotain ja sitten grindausta, kunnes peli loppui. Alussa oli hauskaa etsiä uusia radiosignaaleja ja paljastaa uusia tarinoita, vaan kun ne ei johtaneet mihinkään, eikä uusia enää tullut, niin...

Enempää en kirjoita ilman spoilereita koska kyseessä on kuitenkin peli mitä suosittelisin pelattavaksi.

Edes kerran kun se radio olisi välkyttänyt viimeisten tuntien aikana palattuani syvyyksistä, niin olisin suhtautunut peliin toisella tavalla, tai uskoisin. Mutta ne kaikki kymmenet kerrat vain tyhjää vastaanotinta tuijottaen, laihaa, niin laihaa. Eikä muuten ole eka tälläinen peli mihin olen törmännyt, tungettu kaikki mitä voidaan ekoihin tunteihin ja loppu sitten tyyliin "vasurilla kun piti valmiiksi saada". Ei nostata, edelleenkään, allekirjoittaneessa uskoa että pystyvät parempaan. Ne ekat tunnit kun ei vaadi kaiken muun ohessa kauheasti taitoa kirjoittaa, että niistä saa silti mielenkiintoisia. Ne jyvät erottuu akanoista siinä miten saa sen koukun pysymään kiinni siellä keskellä ja tehtyä sen kliimaksin loppuun.

Mutta tämä siis allekirjoittaneen mielipide. Muilla saa olla omansa ja ihan yhtä arvokkaita nekin on.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli heti poistettua Steamista tuo Below Zero.
Näköjään samaan hintaan lähtee myös Epicin kaupasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 720
Viestejä
4 494 031
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom