Subnautica

Ainaki Prawnin osat löyty kaikki auroralta, tai siis sen peruspuvun osat, muut osat olin pääasiassa löytänyt jo ennen sinne eksymistä. Sinnekkin olin monta kerta yrittänyt, mut en vaan löytänyt aluksi oikeaa reikää ja se reaper jänskätti sen verran ,ettei tullut ku kierrettyä se. Cyclops oli ennen prawnia.

Itellä se ongelma tuli tarinankerronnallisesti siitä, että olen vähän satunnaisesti pyörinyt paikoissa, mitään karttaa ei ole muodostunut saati suuntavaistoa vaikka on beaconeita siellä sun täällä. Vaikea siis hahmottaa missä en ole käynyt ja mihin on turha lähteä uudestaan. Tän takia jäänyt paljon asioita "huomaamatta" kun ei tosiaan tiedä mikä kasvi on skannattava ja mikä ei. Monta osaa oli skannaamatta paikoista missä olin jo käynyt(lähinnä ne basen osat sieltä maalta). Toisekseen mun juoni on tällä hetkellä vaiheessa:

"Pitäsköhän sun parantaa itses"
"Rakenna raketti, tarvii muuten osan jonka rakentamisesta sulla ei ole hajuakaan".

On vähän huonot lähtökohdat lähtä penkomaan tuota merenpohjaa, et mistä se parannus nyt löytyis tai se resepti. Wikiä saa alkaa ihan vapaasti konsultoimaan jo tässä tilanteessa ja äkkiähän ne sieltä sit selvis, et pitää löytää just joku tietty paikka.
Juu tässä pelissä hyvän alun jälkeen se juonenkuljetus lässähtää aika pahasti muutaman tabletin sisältämän vihjeen perässä juoksemiseksi. Seuraavaksi onkin sitten peli jo käytännössä ohitse ennen kuin mitään ns. uutta sisältöä syntyy.
 
Juu tässä pelissä hyvän alun jälkeen se juonenkuljetus lässähtää aika pahasti muutaman tabletin sisältämän vihjeen perässä juoksemiseksi. Seuraavaksi onkin sitten peli jo käytännössä ohitse ennen kuin mitään ns. uutta sisältöä syntyy.
Itellä se ongelma meni vähän siihen, ettei oo mitään tablettia enää mitä seurata. Kaikki on käyty missä on käyty eikä jaksa uudestaan lhtä penkomaan jokaista hylkyä vaan siinä toivossa, että sieltä löytyiski joku data pad. Ainoastaan se laava-alue on osittain koluamatta ku ei ollu niitä korkeusjuttuja viel tarpeeksi, nyt vaan tietää et sieltä nyt ainakin löytyy jotain oleellista etenemisen kannalta.
 
Itellä se ongelma meni vähän siihen, ettei oo mitään tablettia enää mitä seurata. Kaikki on käyty missä on käyty eikä jaksa uudestaan lhtä penkomaan jokaista hylkyä vaan siinä toivossa, että sieltä löytyiski joku data pad. Ainoastaan se laava-alue on osittain koluamatta ku ei ollu niitä korkeusjuttuja viel tarpeeksi, nyt vaan tietää et sieltä nyt ainakin löytyy jotain oleellista etenemisen kannalta.
Niin sehän siinä onkin, kun se vihje on juurikin siinä yhdessä data pädissä tyyliin jossain syvällä on jotain. Ei sulle muuta neuvoa annetakkaan. Tai no onhan siinä syvyydet ja about sijaintikin, eli vähän ideaa mihin mennä. Sanoit myös käyneesi sen jonkin asian sammuttajalla ja sieltä kyllä sen datan saat.
 
Testailin tuota Below Zeron uutta päivitystä tänään. Saattaa olla ainakin päähenkilön ääninäyttelijä vaihtunut ja alun tarina on myös erilainen.
Edelleen on kyllä bugeja aika paljon, kun kaloja ui sisätiloissa jatkuvasti. Mulle on kyllä ehkä vähän turhaa testata näitä, kun en koskaan ehdi pelaamaan riittävästi ennen uutta päivitystä. Edellisenkin päivityksen möröt jäi löytymättä.
Ihan lupaavalta tää vaikuttaa joka tapauksessa. Tarinaan ovat ainakin noiden postauksiensa mukaan luvanneet panostaa enemmän.

Se on muuten aika vaikeaa varmasti saada sellainen hyvä hukassa olemisen tunne peliin, ilman että siitä tulee liian hankala selvittää omin päin.
 
Se on muuten aika vaikeaa varmasti saada sellainen hyvä hukassa olemisen tunne peliin, ilman että siitä tulee liian hankala selvittää omin päin.
Kieltämättä. Toisaalta olis kaivannut jotain "mapping toolia" tyyliin The Long Dark, eli olis maksanut jotain tehdä karttaa itselle, etes jotenkuten karkea kartta. Kuitenki tässä nuita scannereita ja sonareita yms. niin niiden ympärille olis voinut jotenki rakentaa sen.

Harmittavan staattinen tää peli on kuitenki eläinten osalta. Örmyt pysyy pääasiassa hyvin pienellä alueella ja mitään kunnon vuorovaikutusta niillä ei tunnu olevan edes keskenään. Ainoastaan pelaajan saapuminen yleensä herättää niitä vähän eloon muuten kuin, että napsivat jotain pikkukaloja. Sama koskee myös leviathaneja jotka vaan kiertelee tiettyä aluetta. Tämä oli oikeastaan eka kerta ku näky "kunnon tappelu" kun tuo amp eel jostaki yhtäkkiä eksy tänne alotuspaikalle ja alko tappeleen ton Gasopodin ja kahden Stalkerin kanssa. Gasopod voitti kaikki kolme =P. Toki ymmärrettävää että eläimet pysyy omilla alueillaan, mut hirveenä ei tuu semmosia ylläreitä ku mitä tää Amp eel nyt tarjosi.

2019-11-29_00001.jpg
 
Hitto että polttelis tuo Below Zero, mutta ei viitsi keskeneräisenä alkaa pelailemaan tuota. Ei taida olla vielä mitään deadlinea tällä tekeleellä?

Tuo eka Subnautica on kyllä timanttia. En tiedä mikä siinä niin kiehtoo, mutta vallan mukava tuota oli pelailla. Vähän vaikeahkohan tuo oli pelata läpi, kun tosiaan ei neuvota kädestä pitäen, mikä taas on vain hyvä juttu.
 
Hitto että polttelis tuo Below Zero, mutta ei viitsi keskeneräisenä alkaa pelailemaan tuota. Ei taida olla vielä mitään deadlinea tällä tekeleellä?
Ei ole julkaisupäivää ilmoitettu. Ja voi olla että saattaa vielä tovin kestää, koska päätyivät uudelleenkirjoittamaan Below Zeron tarinan uudestaan, joten sen kanssa on todennäköisesti hetki työstämistä.
 
Nyt oli tullut tuo kylmyysmekaniikka peliin. En tiedä sitten miten lämmin meri tässä on, kun siihen hyppääminen lämmittää aina, oli siinä kelluvia jäävuoria tai ei :D

Ainakin vielä tuntuu olevan aika kaukana julkaisusta, mutta ihan lupaavalta vaikuttaa edelleen.
 
Mitäs tälle kuuluu? Vieläkään mitään järkevää arviota julkaisusta? Oliko niin, että.juonikin meni jotenkin uusiksi?
 
Mitäs tälle kuuluu? Vieläkään mitään järkevää arviota julkaisusta? Oliko niin, että.juonikin meni jotenkin uusiksi?
Joo, ei taida Below Zerolle olla virallista aika-arviota vieläkään.

Ainakin tietyt osat tarinasta on aika radikaalisti muutettu. Mm. syy miksi pelaaja tulee planeetalle on ihan eri kuin aiemmin, ja pelaaja on jälleen enemmän yksin tuolla. Ainakin omasta mielestäni toimii huomattavan paljon paremmin kuin aiempi tarinan rakenne. Muutenkin nyt kun on viime aikoina taas testaillut noita alpha-buildejä, niin varsinkin tuo veden päällä pelattava osuus on muuttunut huomattavasti miellyttävämmäksi ja viimeistellymmäksi.

Puhutusta dialogista näyttäisi puuttuvan vielä aika iso siivu, samoin PDA:n kuvausteksteistä, ja ainakin pari biomia tuntuu hieman tyhjältä ja keskeneräiseltä, eli kyllä tuossa selvästi on vielä tekemistä.
 
Tämä trailerin mukaan tulossa Nintendolle molemmat Subnautica ja Below Zero 2021. Eli varmaan ei ainakaan tänä vuonna tarvitse vielä odotella tuota Below Zeron PC julkaisua.
 
Olipa pettymys, kun ainakin tällä hetkellä vaikuttaa että Below Zerolle ei tule virallista VR-supporttia. Subnautica on VR-laseilla pelattuna upea kokemus (vasta muutama tunti takana) ja sitä herkkua ottaisin mielelläni lisää.
 
Olipa pettymys, kun ainakin tällä hetkellä vaikuttaa että Below Zerolle ei tule virallista VR-supporttia. Subnautica on VR-laseilla pelattuna upea kokemus (vasta muutama tunti takana) ja sitä herkkua ottaisin mielelläni lisää.
Subnautican VR taitaa aiheuttaa yli 90% käyttäjistä pahaa oloa. Tuo on melko heikosti optimoitu eikä meinaa pyöriä oikein millään.
E: Siis Subnautican VR.
 
Subnautican VR taitaa aiheuttaa yli 90% käyttäjistä pahaa oloa. Tuo on melko heikosti optimoitu eikä meinaa pyöriä oikein millään.
E: Siis Subnautican VR.
Mulla Subnautican VR pyörii todella hyvin (1080 Ti ja prossuna 3700X), eikä ole jostain syystä tullut pahoinvointiakaan, vaikka aiemmin jostain peleistä tuli. Kenties äsken ahkerasti pelaamaani Half-Life: Alyx auttoi siedätyshoitona?
 
Mulla Subnautican VR pyörii todella hyvin (1080 Ti ja prossuna 3700X), eikä ole jostain syystä tullut pahoinvointiakaan, vaikka aiemmin jostain peleistä tuli. Kenties äsken ahkerasti pelaamaani Half-Life: Alyx auttoi siedätyshoitona?
Se on hyvin yksilöllistä. Yksi Subnautican testi löytyy esimerkiksi täältä:
"The RTX 2060 SUPER managed to give 51.6 unconstrained frames per second with 21 dropped frames and 51% of its frames were synthetic. The RX 5700 XT delivered 57.1 FPS with 60 dropped frames and 51% of its frames were also synthetic. The RTX 2070 SUPER achieved 57.0 FPS with 23 dropped frames and 50% of its frames were synthesized. "
Nuo synteettiset ja tiputetut kuvat aiheuttavat herkästi huonon olon.
 
  • Tykkää
Reactions: GPO
Saatan olla sokea mutta saako kameraa Touchin tattiin mitenkään? Muuten tuo VR Enchanchements vaikuttaa todella lupaavalta!
Optionsissa lukee "Look: R" mutta oikeasta tatista ei tapahdu mitään. Liikkuminen toimii hyvin vasemmalla tatilla.
 
Saatan olla sokea mutta saako kameraa Touchin tattiin mitenkään? Muuten tuo VR Enchanchements vaikuttaa todella lupaavalta!
Optionsissa lukee "Look: R" mutta oikeasta tatista ei tapahdu mitään. Liikkuminen toimii hyvin vasemmalla tatilla.
Touch-ohjaimien kanssa oli mullakin ongelmia, enkä ole ainakaan vielä onnistunut googlailemaan, että saako ne toimimaan täysin. Joidenkin kommenttien mukaan saa, ja joidenkin ei. Tuntuisi että Look-toiminnon liittäminen tattin ei ole mikään ihmeellinen juttu, mutta tiedä sitten.

Ratkaisin asian niin, että aikani säädettyäni jätin Touch-ohjaimet sivuun ja otin käyttöön gamepadin (DS4).
 
Ohjaimellahan tätä pitääkin VR:ssä pelata, toimii hyvin Dualshock kolmosella. Napit meinaa tässäkin loppua kesken.
Rautaa tämä näköjään vaan vaati, nyt on ihan eri tavalla pelattava kuin päivitin i5-7600k:n Ryzen 5 3600 prossuun.
Tunteroisen pelasin eikä tullut yhtään huono olo! Viimeksi kun kokeilin niin viisi minuuttia oli aika maksimi mitä kestin.
On tämä hieno peli!
 
  • Tykkää
Reactions: GPO
Ohjaimellahan tätä pitääkin VR:ssä pelata, toimii hyvin Dualshock kolmosella. Napit meinaa tässäkin loppua kesken.
Rautaa tämä näköjään vaan vaati, nyt on ihan eri tavalla pelattava kuin päivitin i5-7600k:n Ryzen 5 3600 prossuun.
Tunteroisen pelasin eikä tullut yhtään huono olo! Viimeksi kun kokeilin niin viisi minuuttia oli aika maksimi mitä kestin.
On tämä hieno peli!
Jep, VR-pelien parhaimmistoa! :)

Mulla tuli vastaan eräs tökkivä osa-alue, mutta spoilaanko sulta peliä, jos varoitan ennakkoon? Vai oletko pelannut Subnauticaa muuten pidemmälle?
 
Jep, VR-pelien parhaimmistoa! :)

Mulla tuli vastaan eräs tökkivä osa-alue, mutta spoilaanko sulta peliä, jos varoitan ennakkoon? Vai oletko pelannut Subnauticaa muuten pidemmälle?
Et minua spoilaa, mutta laita varalta spoilereihin :) Noin 1,5 kertaa on nyt tullut peli pelattua läpi.
 
Et minua spoilaa, mutta laita varalta spoilereihin :) Noin 1,5 kertaa on nyt tullut peli pelattua läpi.
Ok. :)

Ei tämä nyt mitään isoa varsinaisesti spoilaa, mutta kun itse haluan uutta peliä aloittaessani olla mahdollisimman tietämätön kaikista tapahtumista, niin ehkä joku muukin haluaa. ;)
Osuin veeärränä pelatessani ensimmäistä kertaa saarelle ja kun liikkuminen muuttui kävelyksi, ruudunpäivitys muuttui samalla melkoisen karseaksi nykimiseksi. Ei sillä tavoin, että itselleni olisi huono olo tullut, mutta rumaa menoa silti. Onneksi noita saarikävelyitä ei kamalasti ole.
 
Below Zeron saa tosiaan alta seittemän euron Epic Storesta jos on kuponki jäänyt esim edellisistä alennuksista tai tuosta rocket leaguesta, early accessista huolimatta kuponki toimii. Normihintahan pompsahtaa sit 25% julkasun yhteydessä.
 
Tätä olis kyllä jo vähän hinku pelailla, mutta olen odotellut peliä vähän valmiimmaksi. Liekkö tarinakaan vielä valmis?
 
Tätä olis kyllä jo vähän hinku pelailla, mutta olen odotellut peliä vähän valmiimmaksi. Liekkö tarinakaan vielä valmis?
Ainakin ite odottelen ihan valmiiksi asti. Tarinaa Steamin sivun mukaan olemassa 1-2h. Ei ehkä itellä se myyntivaltti, mutta tietty joku struktuuri olis hyvä olla niinku ykkösessäkin oli se jokin tavoite.
 
Joo täytyy vielä odotella vaan. Kauan on siitäkin kun tämän BZ:n ostin melkein heti kun tuli ostettavaksi steamiin ihan vain tukeakseen tiimiä kun tuo eka Subnautica kolahti sen verran kovaa.
 
Ainakin ite odottelen ihan valmiiksi asti. Tarinaa Steamin sivun mukaan olemassa 1-2h. Ei ehkä itellä se myyntivaltti, mutta tietty joku struktuuri olis hyvä olla niinku ykkösessäkin oli se jokin tavoite.
Noissa experimental-haaran buildeissa taitaa olla se uusittu tarina jo aika pitkällä. Joku kuukausi takaperin kun tuli viimeksi kokeiltua vähän pidemmälle, niin vaikutti että suurimmaksi osaksi itse tarinan rakenne oli jo ihan loppua lukuunottamatta pelissä, tosin monesti placeholder-teksteillä. Nyt olen käsittänyt, että siellä alkaisi ääninäyttelykin olemaan aika pitkälle paikoillaan. Ei vaan viitsi kokeilla pelata kovin pitkälle, jotta sitten varsinaisen julkaisunkin jälkeen jää jotain mielekästä pelattavaa.

Jos muuten kehityksen tarkempi seuranta kiinnostaa, niin julkaisevat versiopäivitysten commit-viestit suoraan SubnauticaSCM-twitter -tilille.
 
Viimeksi muokattu:
Hirveästi spoilaamatta, onko väliä minne tuollaisen kotibasen pykäisi? Vaivaa ja resursseja tuohon vaikuttaisi kuluvan sen verran paljon, että ei ihan huvikseen viitsisi alkaa rakentelemaan johonkin, joka onkin sitten varsin huono sijainti.

Alun pelastuskapseli on vissiin melko keskellä koko aluetta. Tuokin riittäisi varmaan muuten ihan hyvin, mutta kun seinälle ei saa asetettua lisää laatikoita, niin kaipaisi vähän fiksummat tilat mihin iskeä resursseja. Noin muuten kovin ison basen pykääminen ei oikein kiinnosta, ellei se muodostu kauhean tarpeelliseksi. Sen verran tätä pelannut, että saarilla vieraillut, mutta minulla ei esimerkiksi ole vielä Seamothia käytettävissä.
 
Hirveästi spoilaamatta, onko väliä minne tuollaisen kotibasen pykäisi? Vaivaa ja resursseja tuohon vaikuttaisi kuluvan sen verran paljon, että ei ihan huvikseen viitsisi alkaa rakentelemaan johonkin, joka onkin sitten varsin huono sijainti.

Alun pelastuskapseli on vissiin melko keskellä koko aluetta. Tuokin riittäisi varmaan muuten ihan hyvin, mutta kun seinälle ei saa asetettua lisää laatikoita, niin kaipaisi vähän fiksummat tilat mihin iskeä resursseja. Noin muuten kovin ison basen pykääminen ei oikein kiinnosta, ellei se muodostu kauhean tarpeelliseksi. Sen verran tätä pelannut, että saarilla vieraillut, mutta minulla ei esimerkiksi ole vielä Seamothia käytettävissä.

Mä olen aina sen pelastuskapselin läheisyyteen rakentanut, sellaiseen paikkaan missä silti syvyyttä että sukellusveneellä (sillä isolla) pääsee lähelle.

Sitten tulevaisuudessa sinne oikeasti syvälle kannattaa rakentaa toinen tukikohta ihan erikseen.
 
Ompa jännä, että ku kirjotti tuota alla olevaa viestiä, nii hirveesti tulee mieleen fiiliksiä, tunnelmia ja muistoja tästä pelistä. Hirveen ison vaikutuksen tehnyt tämä peli itteeni lähinnä sen ympäristön ja tunnelman pohjalta.
Hirveästi spoilaamatta, onko väliä minne tuollaisen kotibasen pykäisi? Vaivaa ja resursseja tuohon vaikuttaisi kuluvan sen verran paljon, että ei ihan huvikseen viitsisi alkaa rakentelemaan johonkin, joka onkin sitten varsin huono sijainti.

Alun pelastuskapseli on vissiin melko keskellä koko aluetta. Tuokin riittäisi varmaan muuten ihan hyvin, mutta kun seinälle ei saa asetettua lisää laatikoita, niin kaipaisi vähän fiksummat tilat mihin iskeä resursseja. Noin muuten kovin ison basen pykääminen ei oikein kiinnosta, ellei se muodostu kauhean tarpeelliseksi. Sen verran tätä pelannut, että saarilla vieraillut, mutta minulla ei esimerkiksi ole vielä Seamothia käytettävissä.
Aika keskellä joo, ei kuitenkaan ihan. "Iso base" on kuitenki pelin läpäisyyn melkeempä vaatimus, lähinnä tiettyjen huoneiden teko, jotta voi tehdä tiettyjä asioita, jotta voi edetä pelissä. Isolla basella tarkotan lähinnä muutamaa huonetta. Varastotila oli se mihin eniten meni huonetilaa lopulta. Pari(tai yksi) huone tais vaatia syvyyttä jonkin verran. Siinä mielessä oikeassa, että se iso base kannattaa kerralla perustaa, koska resurssien siirtely on aika tympeää hommaa loppuviimein, joten mitä vähemmällä vaivalla siinä pääsee, nii parempi. Itellä meni tovi siirrellä nuo pelastuskapselin ympärille laatikoihin kertyneet tavarat lopulta tonne baseen.

Periaatteessa ei kait lopulta väliä. Toki on aina vaara, että rakentaa basen paikkaan missä on joku tappava örmy tai että joutuu liikkumaan perusasioiden perässä turhan paljon. Resurssit ympärillä kuitenkin spawnaa pääasiassa, joten mitä enemmän niitä on lähellä, sitä vähemmän niiden perässä tarvii juosta.

Ite laitoin siitä pelastuskapselista koilliseen päin, eli saman suuntaisesti liikuin kuin mitä se jättialus horisontissa on. Semmoseen paikkaan mistä löyty paljon metallia(limestone ja sandstone) sekä quartsia + useampi biomi läheltä, että myöhemmät resurssinhakureissut oli aika lyhkäsiä. Plus useisiin biomeihin pääsi kohtuullisen "matalaa" rinnettä pitkin, että sillä kävelijälläkin on mahdollista liikkua merenpohjaa myöten, vaikka aika vähälle käytölle se jäi niitä syvimpiä paikkoja lukuunottamatta.

Sen enempää karttaa spoilaamatta, tuo pikkuympyrä on se arvio missä se pelastuskapseli on, tuo isompi se paikka mihin lopulta tein basen. Oikealla alhaalla näkyy se iso alus.
subnautica.JPG



Osoittautui varsin hyväksi paikaksi vaikken sinällään asiaa suunnitellut. Muutamia etäbaseja tein myöhemmin, mutta jokainen osoittautui vähemmän hyväksi paikaksi ja toimivat lähinnä varastoina ja tallennuspisteinä. Laittaisin semmoseen paikkaan missä riittää syvyyttä vähintään 4 kerroksen verran ja materiaalia kaiken rakentamiseen. Varsinki lopussa sitä metallia tarvi aika paljon, ettei haitannut yhtään, että olin basen semmoseen paikkaan rakentanut. Omani oli jossain 50-70m syvyydessä jos en väärin muista, pikkusen liian syvä, koska myöhemmin aurinkovoimaa rakentaessa tuli tarve tehä vähän turhan pitkä putki pinnalle =P.

Etäbaset oli lopulta lähes kaikki 2-3 huoneen kokoisia joissa oli semmonen tutka näyttämään lähialueita ja sit pakollinen varasto + se kone joka tekee tavaraa. Toiseksi isoin etäbase tuli lopulta tehtyä sinne
maan alaiseen luolaan missä oltiin melko syvällä jo, sinne lähinnä koska siellä oli sit helppo kerätä paljon resursseja ja tuoda ne isolla subilla pois + pysty tekemään ne lopetukseen vaadittavat asiat siellä aika helposti sieltä käsin.
 
Siihen isoon sukellusveneeseen saa myös aika hyvän liikkuvan basen, kun prawn kulkee helposti mukana.
 
Siihen isoon sukellusveneeseen saa myös aika hyvän liikkuvan basen, kun prawn kulkee helposti mukana.
Toisaalta se minisubi on paljon kätevämpi liikkumaan ahtaissa luolissa yms. ja se prawn ku liikkuu vaan maata pitkin on se välillä vähän kömpelö. Ja se iso subi ei muistaakseni kovin aikasin oo edes saatavilla, ainaki itellä meni suurin osa pelistä ilman prawnia ja isoa subia ennen ku aloin sit tosissaan pelaamaan peliä loppuun tutkiskelun sijaan. Itellä tuli siinä isossa subissa välillä todella klaustrofobinen fiilis kun ei nähnyt kuin eteensä ja sitä tutkaakaan ei voinut ihan jatkuvasti pitää päällä. Pikkusubilla pysty liikkuun kaikkea karkuun ja kääntää hetkessä ympäri. Isoon subiin tosiaan sit saa melkeen kaiken tehtyä kala-allasta lukuunottamatta, että siinä mielessä ihan jees värkki.
 
Itsekkin ajattelin taas alkaa pelailemaan. Yleensä olen tehnyt pääbasen juurikin sinne luolan suulle mistä pääsee sitten underwater lakelle ja laavamaailmaan, mietin vain että olisiko jossain joku kauniimpi paikka missä olisi hyvin resursseja tarjolla? Harmittaa tehdä kaikki aina samalla lailla samaan paikkaan, nyt on sellainen kodinrakennusfiilis.
 
Toisaalta se minisubi on paljon kätevämpi liikkumaan ahtaissa luolissa yms. ja se prawn ku liikkuu vaan maata pitkin on se välillä vähän kömpelö. Ja se iso subi ei muistaakseni kovin aikasin oo edes saatavilla, ainaki itellä meni suurin osa pelistä ilman prawnia ja isoa subia ennen ku aloin sit tosissaan pelaamaan peliä loppuun tutkiskelun sijaan. Itellä tuli siinä isossa subissa välillä todella klaustrofobinen fiilis kun ei nähnyt kuin eteensä ja sitä tutkaakaan ei voinut ihan jatkuvasti pitää päällä. Pikkusubilla pysty liikkuun kaikkea karkuun ja kääntää hetkessä ympäri. Isoon subiin tosiaan sit saa melkeen kaiken tehtyä kala-allasta lukuunottamatta, että siinä mielessä ihan jees värkki.
Prawniin saa sen palikan, että sillä voi "lentää" jetpackin tavoin vedessä ja tartuntakädellä saa hyvin vedeltyä itseään kovaakin vauhtia menemään.
 
Mulla taisi sienimetsässä olla etäbase, tai no kyllähän se pää base oli, mihin sitten kaikki loppupelin vermeet tein. Ei ole mitään merkitystä mihin laittaa muuta kuin että kauhean vaaralliseen paikkaan ei kannata. Loppupeleissä se ja sama koska siinä vaiheessa kun alkaa olemaan ajankohtaista edes miettiä mitään baseja niin alkaa olemaan pelit ja vermeet sellaisia, että sillä sijainnilla ei ole enää mitään merkitystä.
 
Itselläni ehkä hieman eroava taktiikka. Yleensä tulee tehtyä aika nopeaan hyvin pienimuotoinen tukikohta lähelle sitä pelastuskapselia - lähinnä juuri tavaran varastoinnin takia. Se kuitenkin jää aika pian hylätyksi/puretuksi ja varsinaisen päätukikohdan olen tupannut rakentamaan aloituspaikoilta hieman lounaaseen sinne matalikon, kelppimetsän ja ruohotasankojen välimaastoon. Tuossa on etuna läheltä löytyvä geysir, josta saa alkuvaiheessa helposti energiaa, useampi biomi, joista löytää suuren osan tarpeellisista materiaaleista ja tasankoalue on sen verran syvä, että sen Cyclopsin saa tukikohdan viereen parkkiin.

Täytyykin ehkä joku pelikerta kokeilla tuota koilisreunaa vaihteeksi, niin tulee ehkä myös hyödynnettyä vähän eri biomeja.

Yleisesti tosiaan ne matalikot ovat aika keskellä karttaa, joten varmaan se isoin tukikohta on suositeltavaa rakentaa jonnekin sen lähelle, ja itse suosittelisin jotain biomien reuna-alueita, jotta on tarvittaessa lähettyvillä useammantyyppisiä resursseja. Muuten kai aika pitkälle henkilökohtaisen mieltymyksen pohjalta. Pidemmällä pelissä on tiettyjä alueita, joihin kestää tovi matkata, niin niille alueille on ehkä järkevä rakentaa oma tukikohtansa, jotta ei tarvitse niin usein matkata edestakaisin. Tai jos joltain alueelta löytyy harvinaisia materiaaleja joita tarvitset paljon, niin kannattaa ehkä rakentaa pieni tukikohta skannerihuoneen kanssa lähettyville.

Itselläni päätukikohdan jälkeen usein ensisijainen varustelukohde on tuo Cyclops, josta tulee käytännössä itselleni se päätukikohta, ja muut ovat sen jälkeen lähinnä akkujen latauspisteitä. Joskin tuohon alun päätukikohtaan ja pelin loppupuolen erään ison puun juurelle perustettuun tukikohtaan tulee tehtyä melkein aina vähintään ikkunoitu makuuhuone julisteineen ja lamppupuu koristamaan nurkkaa.
 
Toisaalta se minisubi on paljon kätevämpi liikkumaan ahtaissa luolissa yms. ja se prawn ku liikkuu vaan maata pitkin on se välillä vähän kömpelö.
Prawniin saa sen palikan, että sillä voi "lentää" jetpackin tavoin vedessä ja tartuntakädellä saa hyvin vedeltyä itseään kovaakin vauhtia menemään.

Joo peli helpottui huomattavasti kun sai Prawniin sen vesijetpackin, oli minisubia nopeampi ja ketterämpi eikä tarvinnut pelätä edes isoimpia mörköjä.


Tekisi mieli jo päästä pelailemaan Below Zeroa. Vaikka alkuperäinen peli olikin kiehtova, en sitä jaksa uudelleen alkaa pelaamaan kun kaikki jipot ja kartan tuntee jo. Jos joku aloittelee, niin suosittelen tsekkaamaan saatavilla olevat modit :thumbsup:
 
Samoilla mietteillä liikkeellä täälläkin, Below Zero tekisi mieli ottaa jo työn alle, mutta mieluummin mahdollisimman valmiina versiona. Alkuperäisen pelasin Survival-tasolla ilman modeja läpi, käyttäen suurimmaksi osaksi podin viereen tehtyä basea, ja Prawnilla pääsi kaikkialle mihin oli tarve. Cyclopsin tein oikeastaan vain huvin vuoksi ja ihan lopussa, samoin kuin yhden pienen basen syvemmälle. Yksi parhaita pelejä kyllä ehdottomasti :)
 
Täällä odotellaan kanssa tuota Below Zeron valmistumista. Ei vaan millään viitsisi aloittaa tuota keskeneräisenä.
 
Oon nyt viikonloppuna pelaillut tuota Below Zeroa. Aika valmiilta tämä alkaa tuntua tässä vaiheessa.
On muuten jotenkin viha-rakkaussuhde taas siihen fiilikseen, että on uudessa kartassa vähän pihalla :)
 
Joo ei pikku bugit niin haittaa, kuhan olisi tarina valmis kokonaan ja tietäisi varmaksi, ettei tuu mitään päivityksiä, jotka rikkoo saven ja täytyy aloittaa alusta.
 
Onko vieläkään heitetty ilmoille mitään arviota julkaisusta? Vai julkaistaan kun tuntuu valmiilta?
Tällainen päivitys ainakin oli tullut:
Hello, Subnauts!

Subnautica: Below Zero is getting closer than ever to being ready for launch. We are aiming to release 1.0 in the early part of 2021 - as some of you might have guessed from our Nintendo Switch announcement - but still have bug fixing, optimizing, and further fine-tuning to do before it’s ready for launch on all platforms.

With the release on the horizon, we will be increasing the price of Below Zero to $29.99 (USD) across all PC storefronts (Steam, Epic, Discord, Humble) on January 5th, 2021.

This price will be Below Zero's final increase and the cost at full release. The price increase will not affect any previously purchased copies of Below Zero, and Early Access purchasers will receive the 1.0 release, as well as all future patches. Additionally, in conjunction with Below Zero’s price change, the price of Subnautica will also be increased from $24.99 to $29.99 across all PC storefronts (Steam, Epic, Discord, Humble.) Subnautica will also continue to receive bug fixes, optimizations, and patches.

As of the Relics of the Past update, Below Zero is now playable from start to (almost) finish. While we will continue to polish the game up until its 1.0 launch, all creatures, biomes, vehicles, and items that are currently in-game represent what will be there in the final version.

Please spread the word among your friends and let them know that this is the final time that Below Zero will be available at its discounted Early Access price.

And once again, we want to thank everyone in the community for all of your feedback during Early Access. We are still reading, collecting, and taking on board much of the information we receive in F8 feedback reports, email, forum posts, social media, and other platforms. We appreciate it all!

Keep diving,
- Unknown Worlds
 
With the release on the horizon, we will be increasing the price of Below Zero to $29.99 (USD) across all PC storefronts (Steam, Epic, Discord, Humble) on January 5th, 2021.

This price will be Below Zero's final increase and the cost at full release. The price increase will not affect any previously purchased copies of Below Zero, and Early Access purchasers will receive the 1.0 release, as well as all future patches. Additionally, in conjunction with Below Zero’s price change, the price of Subnautica will also be increased from $24.99 to $29.99 across all PC storefronts (Steam, Epic, Discord, Humble.) Subnautica will also continue to receive bug fixes, optimizations, and patches.
Nyt jos koskaan siis Epicin kautta hintaan 6,79€ jos euroista on puute mutta peliä haluaa heti valmiina pelailemaan.

Mites te jotka tätä jo pelailette, kuinka paljon tässä Below Zerossa on tuota maanpäällistä hyppimistä? Ainakin mainosmatskussa on kaikennäköstä. Oli ehkä se surkein osa-alue pelissä sitä isoa alusta lukuunottamatta, ja tykkäsin siitä, että kaikki oli oikeastaan pinnan alla.
 
Nyt jos koskaan siis Epicin kautta hintaan 6,79€ jos euroista on puute mutta peliä haluaa heti valmiina pelailemaan.

Mites te jotka tätä jo pelailette, kuinka paljon tässä Below Zerossa on tuota maanpäällistä hyppimistä? Ainakin mainosmatskussa on kaikennäköstä. Oli ehkä se surkein osa-alue pelissä sitä isoa alusta lukuunottamatta, ja tykkäsin siitä, että kaikki oli oikeastaan pinnan alla.
Onhan sitä jonkin verran, voisi arpoa että puolet tuhoutuneista tukikohdista on veden yläpuolella ja näitä vartenhan on se "lämpömekaniikkakin" tullut peliin, eli pompitaan lämpö"puusta" toiselle tai syödään lämmittävää ruokaa (tai hypätään veteen lämmittelemään :D ).

Pelinähän tuo Below Zero on ihan selvä DLC massiivisella kartalla ja muutamalla uudella ominaisuudella / aluksella - jos minulta kysyy. Kovin vähän oikeasti uutta tuossa on. Mutta tuohon alle 7 euroon ihan sopiva paketti - itsekin sen edellisestä kuponkialesta ostin enkä ole pettynyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 713
Viestejä
4 493 339
Jäsenet
74 284
Uusin jäsen
TimoHeino

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom