Laitan tähän jatkot eräästä myyntitriidistä kun turha siellä jauhaa offia itse tekniikasta.
Kyse siis 512GB M.2:sista kun myyjä kyseli mites ei ole niihin kiinnostuneita ja 2,5" SSD:itä sekä pienempiä taasen kyseltiin koko ajan.
Ihan normaalissa käytössä, nettiselaamisessa ja pelaamisessa se on aivan yks lysti onko siellä 60-70 euron SATA vai joku 200€-250€+ ennätystentekijä (teran kokoluokassa uusista puhuttaessa). Joo on niissä eroa sitten jos tekee jompaa kumpaa yllä mainittua ja käsittelee niitä videoita kuvia ammatikseen ja hieman toki muutenkin jos kaivelee isoa läjää randomtiedostoja edes takas ja tänä päivänä ammatikuntaa varmasti riittää, mutta ns. normaalikäytössä en näe mitään tarvetta moiselle tai en ainakaan pysty perustelemaan hintaeroa.
Se toki on sanottava, että kun SATAt on uutena 70€, halvimmat NVMe:t 80€ ja uudemmat NVMe:t huomattavasti paremmilla random luku/kirjoituksilla 90-100€, niin viimeisiin mä kallistuisin uutta ostettaessa.
Kyse siis 512GB M.2:sista kun myyjä kyseli mites ei ole niihin kiinnostuneita ja 2,5" SSD:itä sekä pienempiä taasen kyseltiin koko ajan.
Mun nähdäkseni ne on vähän väliinputoajia kun ei ne sovi vanhempiin vehkeisiin, läppäreihin, Pleikkareihin yms, (tai sopii, mut kuoret maksaa ~10€-12€ Amazonissa), niitä ei raaskis saman arvosiin vehkeisiin laittaa, eikä puolelle teralle ole oikein käyttöä ns. nettiselaimissa. Sit taas kolikon toisella puolella "pääkäytössä" on vähän turhan pieniä kaiketi kun kattoo nykypelien kokoja, M.2 paikkoja kun on paljon (noh, useampia) vasta uusissa emoissa.
Miksi? Mulla ei ainakaan ole tarvetta millekkään 3,5-5Gbps siirtonopeuksille kun en siirrä päivittäin useita teroja videoita edes takas, toki niissä on yksittäisten tiedostojen luku- ja kirjoitus myös kova, mutta en myöskään omaa tai selaile mitään kymmenien tuhansien kuvien ja tiedostojen kokoelmia ja siirtele niitäkään.Ne on liian hitaita myös? Sillä jos pari vuotta vanhaan emolevyyn haluaa jotain SSD:tä suoraan emolevyyn kiinni kulkematta SATA:n kautta niin sen pitäis olla nopein Samsung
Ihan normaalissa käytössä, nettiselaamisessa ja pelaamisessa se on aivan yks lysti onko siellä 60-70 euron SATA vai joku 200€-250€+ ennätystentekijä (teran kokoluokassa uusista puhuttaessa). Joo on niissä eroa sitten jos tekee jompaa kumpaa yllä mainittua ja käsittelee niitä videoita kuvia ammatikseen ja hieman toki muutenkin jos kaivelee isoa läjää randomtiedostoja edes takas ja tänä päivänä ammatikuntaa varmasti riittää, mutta ns. normaalikäytössä en näe mitään tarvetta moiselle tai en ainakaan pysty perustelemaan hintaeroa.
Se toki on sanottava, että kun SATAt on uutena 70€, halvimmat NVMe:t 80€ ja uudemmat NVMe:t huomattavasti paremmilla random luku/kirjoituksilla 90-100€, niin viimeisiin mä kallistuisin uutta ostettaessa.