Space, the final frontier... eli Star Trek -ketju

TSN

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
492
Mikäs tilanne muuten on jenkeissä ton suhteen, että katsotaan perinteistä telkkua tai netin kautta?
Oletan että kumpikin noista on katsottavissa myös sellaisesta.
Discovery on katsottavissa vain nettipalvelun kautta, ei tule ollenkaan suorana televisiosta. Eli sinänsä vähän erikoista verrata lähetysaikoja. Voi olla, että Discovery lisätään nettipalveluun ennen Orvillea, mutta se onkin sen jälkeen katseltavissa niin kauan kuin palvelusta maksaa. Kun taas Orville tulee televisiosta mainoskatkojen kanssa.
Eli niiden katsojalukuja ei edes voi verrata, koska CBS ei julkista nettipalvelunsa katsojalukuja.
 
Liittynyt
06.01.2019
Viestejä
159
Tilly (vai mikä sen punapään nimi onkaan?) on sitten taas aivan toista laitaa. Miten ihmeessä hänen kaltainen persoona on päässyt akatemiaan? Hän on ärsyttävyydeltään kuin Wesley Crusher x10 ilman järkeä.
Itsehän tykkään Tillysta. Semmonen vakavampi meno on vaan tylsempää.
Olisi varmaan jäänyt katsomatta koko toinen kausi jollei olisi kehuttu parantuneen ja onhan tässä nyt selkeää parannusta edelliseen kauteen, joka oli kovin epätrekkimainen.
E: Palasi sitten ykköskauden tunnelmiin eilisen jakso.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Olipahan viimeisin jakso melkoinen pohjanoteeraus kaikin puolin. Klingoneista tuli feministejä jne... :facepalm:

Tuossa hyvin listattu noita älyttömyyksiä.



Nythän on liikkunut huhuja, että STD:tä ei olla uusimassa seuraavalle kaudelle, mikä on varmasti paras ratkaisu. Ei tästä suosta enää nousta.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 311
Mikä helvetti siinä on, että pitää aina yrittää keksiä pyörää uudestaan? Tuntuu, että käsikirjoittajilla ja ohjaajilla on vanhat Trekit katsomatta, tai vihaavat niitä. Discovery on melko pitkälti pelkkää paskaa ja siinä on niin älyttömästi ristiriitoja aikajanan, teknologian, jne. kanssa että oikein ottaa päähän. Mikään näistä ei haittaisi, jos sarja olisi hyvä, vaan ei. Ekan kauden ja toisen kauden ekan katsoin puoliväkisin, mutta en taida jaksaa enää jatkaa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
219
Jatkohan riippuu katsojamääristä, ja tämä vihainen setä ei oikein jaksa kiinnostaa.
Pidin uusimmasta jaksosta. Ne alkavat hiljalleen muokata klingoneja taas oikeaan suuntaan.
 

TSN

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
492
Olipahan viimeisin jakso melkoinen pohjanoteeraus kaikin puolin. Klingoneista tuli feministejä jne... :facepalm:

Tuossa hyvin listattu noita älyttömyyksiä.



Nythän on liikkunut huhuja, että STD:tä ei olla uusimassa seuraavalle kaudelle, mikä on varmasti paras ratkaisu. Ei tästä suosta enää nousta.
:rofl:

Enemmän huhuja ja faktoja liikkuu siitä, että DSC saa kolmannen kauden. Isot katsojamäärät, hyvät arvostelut, yms. Ei mitään syytä miksi DSC ei saisi kolmatta kautta.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
:rofl:

Enemmän huhuja ja faktoja liikkuu siitä, että DSC saa kolmannen kauden. Isot katsojamäärät, hyvät arvostelut, yms. Ei mitään syytä miksi DSC ei saisi kolmatta kautta.
Kriitikot ylistää, mutta katsojat ei. Hakemalla saa hakea, jos jotain positiivisia kommentteja STD:stä haluaa löytää.

 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Tää kakkoskausi STD:stä ( ;) ) on mun mielestä lähtenyt ihan hyvin käyntiin. Onhan tää edelleen aika ADHD-sukupolvelle tehtyä räiskintää, mutta kyllä nämä ensimmäiset jaksot ainakin on ihan viihdyttäviä olleet. Ei tää nyt ihan Trekin sapluunaan vieläkään uppoa, mutta geneerisenä scifinä toimivaa, alkaa muistuttaa jo vähän Enterpriseä jossain mielessä. Ehkä Picardin sarja sitten on taas Aitoa Trekkiä kun se tulee, mutta menkööt tämä nyt viihdykkeenä sitä odotellessa. Ihan kivoja juonikuvioita ainakin alkavat virittelemään tässä ja homma rullaa mukavasti eteenpäin :cool:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
372
Nuo klingoni- ja sporehommat on kyllä hirveetä scheissea. Silti tulee katsottua toistaiseksi kun netflixistä näkee kätevästi.
 
Liittynyt
06.01.2019
Viestejä
159
Tää kakkoskausi STD:stä ( ;) ) on mun mielestä lähtenyt ihan hyvin käyntiin. Onhan tää edelleen aika ADHD-sukupolvelle tehtyä räiskintää, mutta kyllä nämä ensimmäiset jaksot ainakin on ihan viihdyttäviä olleet. Ei tää nyt ihan Trekin sapluunaan vieläkään uppoa, mutta geneerisenä scifinä toimivaa, alkaa muistuttaa jo vähän Enterpriseä jossain mielessä. Ehkä Picardin sarja sitten on taas Aitoa Trekkiä kun se tulee, mutta menkööt tämä nyt viihdykkeenä sitä odotellessa. Ihan kivoja juonikuvioita ainakin alkavat virittelemään tässä ja homma rullaa mukavasti eteenpäin :cool:
Parempi olisi kehitellä jotain ihan muuta, science fiction-kirjallisuudessa löytyisi paljon tarinoita joita kertoa jollei uutta tarinaa tahdota kehitellä.
Tuollaiset lähitaistelut joita kuvataan kuin musiikkivideota ovat ihan turhia, hidas kerrontatapa on miellyttävämpi. Esim. Counterpart-sarjaa jaksaa katsoa siksi että siinä ei hoppuilla.
Counterpart (TV Series 2017– ) - IMDb
Maskeihinkaan eivät ole tuhlanneet siinä.
Nuo klingoni- ja sporehommat on kyllä hirveetä scheissea. Silti tulee katsottua toistaiseksi kun netflixistä näkee kätevästi.
Klingonit minustakin, mutta sporet uutta ja siksi sopivat.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
558
Mielenkiinnosta katsoin muutaman Nerdoticin STD-aiheisen videon ja yhdessä videossa mainittiin, että CBS:llä ei ole oikeuksia käyttää alkuperäisiä TNG-hahmoja tulevassa Picard-sarjassa. Tämän tiedon oli paljastanut joku 'sisäpiiristä', joten suhtaudun tähän varauksella.

Koitin tehdä pientä tutkimusta asiasta, mutta en löytänyt mitään faktaa. Nykyään lähes kaikki oikeudet on CBS:llä, paitsi kaikkien elokuvien oikeudet on Paramountilla (Viacomilla). En siis käsitä, että miksi CBS voi ottaa Picardin, mutta ei muita hahmoja.

No niin tai näin, mielestäni olisi erittäin tärkeää, että Picardin spinoff tapahtuu TNG:n maailmassa ja sitä myöten myös tuttuja hahmoja vilahtaa ruudussa.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Mielenkiinnosta katsoin muutaman Nerdoticin STD-aiheisen videon ja yhdessä videossa mainittiin, että CBS:llä ei ole oikeuksia käyttää alkuperäisiä TNG-hahmoja tulevassa Picard-sarjassa. Tämän tiedon oli paljastanut joku 'sisäpiiristä', joten suhtaudun tähän varauksella.

Koitin tehdä pientä tutkimusta asiasta, mutta en löytänyt mitään faktaa. Nykyään lähes kaikki oikeudet on CBS:llä, paitsi kaikkien elokuvien oikeudet on Paramountilla (Viacomilla). En siis käsitä, että miksi CBS voi ottaa Picardin, mutta ei muita hahmoja.

No niin tai näin, mielestäni olisi erittäin tärkeää, että Picardin spinoff tapahtuu TNG:n maailmassa ja sitä myöten myös tuttuja hahmoja vilahtaa ruudussa.
Voipi olla ihan rahasta kiinni. Vanhat näyttelijät tietää arvonsa ja palkkiot sen mukaiset.

Onhan se kyllä outoa, jos Picardi on sarjassa ja TNG unohdetaan täysin.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Voipi olla ihan rahasta kiinni. Vanhat näyttelijät tietää arvonsa ja palkkiot sen mukaiset.

Onhan se kyllä outoa, jos Picardi on sarjassa ja TNG unohdetaan täysin.
Tuskin.
Vanhan tähdet, jotka on tunnettu yhdestä sarjasta, tuskin hukkuvat töihin, ainakaan rahakkaisiin töihin.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
558
Voipi olla ihan rahasta kiinni. Vanhat näyttelijät tietää arvonsa ja palkkiot sen mukaiset.

Onhan se kyllä outoa, jos Picardi on sarjassa ja TNG unohdetaan täysin.
Samaa mieltä Lallijuopon kanssa, tuskin on rahasta kiinni. Ja tuossa videossa mainittiin, että oikeudet ovat esteenä. Tiedä sitten mikä on totuus. Toisaalta tuo Nerdotic on sellainen hater-kanava kohti STD:tä, että en tiedä mikä sen luotettavuus sitten on. Kuka vain voi väittää, että on sisäpiirin lähteitä ja sitten heittelee vain ajatuksia ilmoille. Esimerkiksi STD:n tarinan päättyminen ei välttämättä ole kaukana jos katsojamäärät jatkavat laskua ja oikeusjuttu plagioinnista menee läpi.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
484
Se on hienoa logiikkaa Star Trekeissä että kaikista riskialttiimille tehtäville aina lähetetään aluksen ylimmät upseerit, jotka ovat alukselle kaikista tärkeimmät ja joista kaikista vähimmiten saisi joutua eroon.. :D

Hahmot aina hehkuttavat myös liittouman sääntöjen noudattamisen tärkeyttä ja sitten itse rikkovat niitä kokoajan. Olisi kyllä melkoinen tähtilaivasto todellisuudessa, jos oikeasti kaikki tekisivät miten vain haluavat säännöistä viis.. :D

Ehkäpä tuo on ajateltu, että lapsi katsojiin uppoaa tuommoinen jatkuva kapinointi henki. Valitettavan moni scifi sarja tehdään tänäkin päivänä vielä niin, että ensin kohdistetaan ne lapsille. Muutamia poikkeuksia toki on.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
120
Se on hienoa logiikkaa Star Trekeissä että kaikista riskialttiimille tehtäville aina lähetetään aluksen ylimmät upseerit, jotka ovat alukselle kaikista tärkeimmät ja joista kaikista vähimmiten saisi joutua eroon.. :D
Tämähän on ollut trekeissä aina. Kyllähän jo TOS:issa Kirk oli tunkemassa joka ikiselle tehtävälle. Se vain otti aina niitä punapaitaisia maalitauluiksi mukaan.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
558
Mistä tuo väite tulee, että katsojamäärät olisi laskussa?

Viimeisimmät Parrot Analyticsin tiedot näyttävät DSC:n "kysynnän" olevan nousussa:
Television demand: The most wanted TV series in the U.S. (27 January - 02 February, 2019) - Parrot Analytics

CBS:AA ei ole missään vaiheessa julkaissut virallisia katsojamääriä.
Kuten kirjoitit, CBS ei ole julkaissut virallisia katsojamääriä. Useammasta "internetin lähteestä" on tullut samaa tietoa, että katsojamäärät ovat laskeneet. Voi olla myös aivan turhaa huhupuhetta.

Tämähän on ollut trekeissä aina. Kyllähän jo TOS:issa Kirk oli tunkemassa joka ikiselle tehtävälle. Se vain otti aina niitä punapaitaisia maalitauluiksi mukaan.
TNG otti tästä irti ja pääasiallisesti tehtäviä lähti suorittamaan Riker, joskus Picard tietenkin vaati päästä mukaan. Tietyllä tapaa sen ymmärtää, että tärkeitä tehtäviä laitetaan tekemään aina paras kokoonpano, mutta toisaalta onhan siinä sitten iso riski menettää puolet päällystöstä.
 

TSN

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
492
Kuten kirjoitit, CBS ei ole julkaissut virallisia katsojamääriä. Useammasta "internetin lähteestä" on tullut samaa tietoa, että katsojamäärät ovat laskeneet. Voi olla myös aivan turhaa huhupuhetta.
Ei vain voi olla vaan on turhaa huhupuhetta mille ei ole yhtäkään luotettavaa lähdettä.

Parrot Analyticsin dataa siteerataan monessa "ihan oikeassa" uutislähteessä. Eli se on tällä hetkellä luotettavin lähde mitä on saatavissa niin kauan kuin streamauspalvelut ei julkaise katsojalukuja. Ja sen data näyttää, että DSC:n suosio on korkealla.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Ei vain voi olla vaan on turhaa huhupuhetta mille ei ole yhtäkään luotettavaa lähdettä.

Parrot Analyticsin dataa siteerataan monessa "ihan oikeassa" uutislähteessä. Eli se on tällä hetkellä luotettavin lähde mitä on saatavissa niin kauan kuin streamauspalvelut ei julkaise katsojalukuja. Ja sen data näyttää, että DSC:n suosio on korkealla.
Se, että STD:tä katsotaan ei tee siitä suosittua. Arvostelut sen kertoo ja ne on lähes poikkeuksetta murskaavia.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Se, että STD:tä katsotaan ei tee siitä suosittua. Arvostelut sen kertoo ja ne on lähes poikkeuksetta murskaavia.
Jessus mikä logiikka. Eivät kai ihmiset ase ohimolla noita katso. En minäkään ymmärrä monenkaan jutun suosiota, mutta kyllä minä sentään pystyn myöntämään että ne ovat suosittuja.
Firmoillehan mikään muu ei merkitse kuin tienestit, joten jos jotain katsotaan, niin se tietää rahaa ja jotkut huonot arvostelut voi ohittaa merkityksettöminä.

Oikeastaan vanhana fanina pitäisi vain unohtaa kaikki Star Trekit, Star Warsit ja joko etsiä uutta katsottavaa tai todeta ettei scifin saralla tehdä enään mitään minulle.
 
Liittynyt
06.01.2019
Viestejä
159
Oikeastaan vanhana fanina pitäisi vain unohtaa kaikki Star Trekit, Star Warsit ja joko etsiä uutta katsottavaa tai todeta ettei scifin saralla tehdä enään mitään minulle.
Nykyisistä sarjoista Black Mirror ja Counterpart ovat siinä määrin omaan makuun että joka jakson olen katsonut alusta loppuun. Jälkimmäisessä tarina etenee hyvin hitaasti, mutta hitaus pelastaa ja jaksaa katsoa. Edellisessä osa jaksoista hyviä ja osa ei, silti kiinnostaa katsoa seuraava, ei ole jämähtänyt paikoilleen.
Olen mä silti trekkielokuvatkin katsonut, pettymyksiä vain olleet. Uusimmista Tähtien Sodista minusta se Solo oli ihan katsottava.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Jessus mikä logiikka. Eivät kai ihmiset ase ohimolla noita katso. En minäkään ymmärrä monenkaan jutun suosiota, mutta kyllä minä sentään pystyn myöntämään että ne ovat suosittuja.
Firmoillehan mikään muu ei merkitse kuin tienestit, joten jos jotain katsotaan, niin se tietää rahaa ja jotkut huonot arvostelut voi ohittaa merkityksettöminä.

Oikeastaan vanhana fanina pitäisi vain unohtaa kaikki Star Trekit, Star Warsit ja joko etsiä uutta katsottavaa tai todeta ettei scifin saralla tehdä enään mitään minulle.
Kyllä minäkin tuota katson, kun ei muutakaan ole tarjolla. Täyttä paskaa se mielestäni on. Sarja voisi menetellä ö luokan scifinä, jos se ei olisi ilman Star Trek etuliitettä.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
120
Se, että STD:tä katsotaan ei tee siitä suosittua. Arvostelut sen kertoo ja ne on lähes poikkeuksetta murskaavia.
Itse jätän yleensä ne sarjat katsomatta, mistä en itse pidä. En ymmärrä miksi muut katsoisivat sarjaa, jos se heidän mielestään ei olisi katsomisen arvoinen. Toki tätä ketjua seuraa, tulee väistämättä mieleen, että porukka katsoo uskollisesti joka jakson vain päästäkseen haukkumaan sen tänne.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
Itse jätän yleensä ne sarjat katsomatta, mistä en itse pidä. En ymmärrä miksi muut katsoisivat sarjaa, jos se heidän mielestään ei olisi katsomisen arvoinen. Toki tätä ketjua seuraa, tulee väistämättä mieleen, että porukka katsoo uskollisesti joka jakson vain päästäkseen haukkumaan sen tänne.
Pakkohan se on katsoa, että näkee miten Star Trekiä raiskataan STD:n toimesta.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Pakkohan se on katsoa, että näkee miten Star Trekiä raiskataan STD:n toimesta.
Mulla oli joskus sama vaiva. Jos oli jostain sarjasta pitänyt, niin pakko oli katsoa, vaikka ei pitänyt enää ollenkaan nykymenosta.

Onneksi olen päässyt siitä eroon vaikka edelleen tuntuu, että odotan ihan liian kauan ennenkuin annan kirvestä. Enää en sentään kiduta itseäni kokonaisila kausilla.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
Mulla oli joskus sama vaiva. Jos oli jostain sarjasta pitänyt, niin pakko oli katsoa, vaikka ei pitänyt enää ollenkaan nykymenosta.

Onneksi olen päässyt siitä eroon vaikka edelleen tuntuu, että odotan ihan liian kauan ennenkuin annan kirvestä. Enää en sentään kiduta itseäni kokonaisila kausilla.
Ai saakeli, on olemassa ihmisiä jotka on katsoneet Lostin ja Heroesin loppuun. Ei itsellä ainakaan mitään tarvettä tuolla Discoveryllä enää itseäni kiusata, kun katsottava on erittäin hyvä Star Trek-mäinen sarja Orville.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 387
Nuo klingoni- ja sporehommat on kyllä hirveetä scheissea.
Noiden lisäksi nyt kakkoskaudella on alkanut ärsyttää eniten Spockin tunkeminen mukaan sarjaan, vaikka onkin vielä poissaolevana ja vain muiden puheissa. Eka kaudella Burnhamin lapsuus Sarekin kasvattityttärenä oli vain yksi idioottimaisuus kaiken muun typeryyden seassa, mutta nyt se tuntuu eniten paskovan ST:n kaanonia yleensä ja TOS:ia erityisesti.

Kehutaan nyt kuitenkin vähän: ykköskauden toisilleen kiukuttelusta on päästy eroon ja miehistössä alkaa näkyä jo hieman Trek-henkistä ystävyyttä ja yhteistyötä. Pike vaikuttaa myös olevan ihan jees (mutta ehkä siitä pitää tehdä roisto tai typerys, sillä muutenhan voimaantuneet naiset saattavat jäädä patriarkaatin varjoon).
Silti tulee katsottua toistaiseksi kun netflixistä näkee kätevästi.
Sama täällä. Mutta jos pitäisi olla Amerikan serkuilta lainaamisen varassa, niin katsomatta jäisi. STD ei ole vaivan arvoinen.
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Ai saakeli, on olemassa ihmisiä jotka on katsoneet Lostin ja Heroesin loppuun. Ei itsellä ainakaan mitään tarvettä tuolla Discoveryllä enää itseäni kiusata, kun katsottava on erittäin hyvä Star Trek-mäinen sarja Orville.
Lostin olen katsonut loppuun, mutta Heroesia jaksanut katsoa loppuun. Siinä oli se yksi tyyppi, jota ai vaan saatu hengiltä. Jos jo etukäteen tietää mitä kohtauksissa käy, niin se tympii.

Discovery on oikea scifi sarja. Orville on vitsi/scifi satiiri/scifiä halventava paska.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
558
Omalta osaltani voin kommentoida STD:n katsomista sillä, että olen katsonut katsonut kaikki Star Trekit tähän asti. Tai no, en ole katsonut animaatiosarjaa. Mutta haluan katsoa Star Trek -universumin tapahtumia ja ne kiinnostavat minua. Pidän myös Sci-Fistä ja olen katsonut useita genreen kuuluvia sarjoja. Sen lisäksi haluan katsoa aloittamani sarjat loppuun asti, jos vaikka jossain kohtaa tulisi jokin muutos. Hyvä esimerkki tällaisesta sarjasta on tosiaan vaikkapa Heroes, tai mikseipä myös The Walking Dead.

Siitä me kai @TSN voimme olla samaa mieltä, että STD / DSC on tyylillisesti hyvin kaukana aikaisemmista Star Trek tv-sarjoista ja sen lähin verrokki on Abramsin elokuvat? Kuinka monta kertaa STD:n jaksoissa diplomatia ja järki on ollut ratkaisuna kyseisen jakson ongelmaan? Hyvä esimerkki tästä tyylistä on vaikkapa TNG jakso The Ensings of Command. "Tylsää ja puuduttavaa", mutta tuossa jaksossa toteutuu tietyllä tapaa Star Trekin henki.

Tästä päästäänkin kysymykseen, että minkä takia STD:n pitää olla Star Trek? Niin kuin jo aikaisemmin kirjoitin, sarja voisi olla oma Spaceship Discovery -sarjansa ilman mitään linkkejä Star Trekiin. Tällä tavoin kaikki voisivat katsoa sarjaa ilman vuosien painolastia ja kukaan ei pahottaisi mieltään, kun hahmot ovatkin erilaisia ja eivät sovi aikaisempien sarjojen tyyliin. Ainoa syy minkä näen sille, että STD on osa Star Trek -universumia on se, että tällä tavalla saadaan ne helpot "fanit" mukaan pelkästään nimellä.
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Omalta osaltani voin kommentoida STD:n katsomista sillä, että olen katsonut katsonut kaikki Star Trekit tähän asti. Tai no, en ole katsonut animaatiosarjaa. Mutta haluan katsoa Star Trek -universumin tapahtumia ja ne kiinnostavat minua. Pidän myös Sci-Fistä ja olen katsonut useita genreen kuuluvia sarjoja. Sen lisäksi haluan katsoa aloittamani sarjat loppuun asti, jos vaikka jossain kohtaa tulisi jokin muutos. Hyvä esimerkki tällaisesta sarjasta on tosiaan vaikkapa Heroes, tai mikseipä myös The Walking Dead.

Siitä me kai @TSN voimme olla samaa mieltä, että STD / DSC on tyylillisesti hyvin kaukana aikaisemmista Star Trek tv-sarjoista ja sen lähin verrokki on Abramsin elokuvat? Kuinka monta kertaa STD:n jaksoissa diplomatia ja järki on ollut ratkaisuna kyseisen jakson ongelmaan? Hyvä esimerkki tästä tyylistä on vaikkapa TNG jakso The Ensings of Command. "Tylsää ja puuduttavaa", mutta tuossa jaksossa toteutuu tietyllä tapaa Star Trekin henki.

Tästä päästäänkin kysymykseen, että minkä takia STD:n pitää olla Star Trek? Niin kuin jo aikaisemmin kirjoitin, sarja voisi olla oma Spaceship Discovery -sarjansa ilman mitään linkkejä Star Trekiin. Tällä tavoin kaikki voisivat katsoa sarjaa ilman vuosien painolastia ja kukaan ei pahottaisi mieltään, kun hahmot ovatkin erilaisia ja eivät sovi aikaisempien sarjojen tyyliin. Ainoa syy minkä näen sille, että STD on osa Star Trek -universumia on se, että tällä tavalla saadaan ne helpot "fanit" mukaan pelkästään nimellä.
Ei STD:n "tarvitse" olla osa Star Trek universumia, mutta se on. Se on uusi vaihe Star Trekin kehityksessä, kuten uudet elokuvatkin ovat. STD ei ole täydellinen. Klingonien uudelleen luonti meni pahasti metsään.
 

TSN

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
492
Siitä me kai @TSN voimme olla samaa mieltä, että STD / DSC on tyylillisesti hyvin kaukana aikaisemmista Star Trek tv-sarjoista ja sen lähin verrokki on Abramsin elokuvat? Kuinka monta kertaa STD:n jaksoissa diplomatia ja järki on ollut ratkaisuna kyseisen jakson ongelmaan? Hyvä esimerkki tästä tyylistä on vaikkapa TNG jakso The Ensings of Command. "Tylsää ja puuduttavaa", mutta tuossa jaksossa toteutuu tietyllä tapaa Star Trekin henki.

Tästä päästäänkin kysymykseen, että minkä takia STD:n pitää olla Star Trek? Niin kuin jo aikaisemmin kirjoitin, sarja voisi olla oma Spaceship Discovery -sarjansa ilman mitään linkkejä Star Trekiin. Tällä tavoin kaikki voisivat katsoa sarjaa ilman vuosien painolastia ja kukaan ei pahottaisi mieltään, kun hahmot ovatkin erilaisia ja eivät sovi aikaisempien sarjojen tyyliin. Ainoa syy minkä näen sille, että STD on osa Star Trek -universumia on se, että tällä tavalla saadaan ne helpot "fanit" mukaan pelkästään nimellä.
Olen samaa mieltä, että DSC on kaukana siitä mitä Star Trek aikoinaan oli. Ja se on hyvä. TNG, VOY ja ENT alkoivat lopulta toistaa itseään todella pahasti. Miehistö & viikon alien jaksoja olisi voinut sekoittaa eri sarjoissa eikä eroa olisi huomannut. DS9 oli ainoa erilainen joukossa ja sen laadun huomaa. Vaihtelu virkistää. DSC on Star Trekiä yhtä paljon kuin mikä tahansa muukin sarjoista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 387
Ei STD:n "tarvitse" olla osa Star Trek universumia, mutta se on. Se on uusi vaihe Star Trekin kehityksessä, kuten uudet elokuvatkin ovat.
Missä kehityksessä? Ymmärtäisin kommentin, jos STD tapahtuisi vaikkapa muutama vuosikymmen TNG:n/DS9:n jälkeen. Mutta nyt "esiosana" STD ei tee muuta kuin sotkee suuren osan siitä, mitä on jo nähty alkuperäisessä sarjassa.
 

TSN

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
492
Paljolta harmilta olisi säästytty jos DSC olisi laitettu tapahtumaan 2400-luvulle tai kauemmaksi.

Itse olen kuitenkin täysin hyväksynyt sen, että sarja on päivitetty ulkonäöllisesti nykypäivään ja niin kauan kuin juoni ja visuaalinen ilme sopii suurinpiirtein ajankohtaan ja siihen mitä on aiemmin tehty niin en välitä.

Esimerkiksi viime kaudella haukuin DSC:tä koko ajan Klingonien karvattomuudesta. Siitä onneksi päästiin. Muuten kaikki toimii yhtä hyvin kuin muidenkin sarjojen ja leffojen kohdalla.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
108
Ei STD:n "tarvitse" olla osa Star Trek universumia, mutta se on. Se on uusi vaihe Star Trekin kehityksessä, kuten uudet elokuvatkin ovat. STD ei ole täydellinen. Klingonien uudelleen luonti meni pahasti metsään.
Kyllähän DSC season 1 oli täysin "katsokaa naisten paremmuutta" ylistämistä ja miehet oli sysätty joko pahiksiksi/homoiksi. Sarjasta puuttui kokonaan tilanteiden analysointi ja tieteeseen perustava "ongelmien" ratkonta. Tämä oli korvattu klingonien tyylisellä ammutaan ekaks ja kysytään sitten kuvioilla. Sporedrivesta nyt ei kannata alkaa edes puhumaan. Ainoa hyvä season 1 oli pahis tilly ja pahis kapteeni mutta ne ei montaa jaksoa kestäneet.

DSCllä kun ei ole mitään tekemistä star trekin kanssa muuta kuin nimi ja alkuteema. Paremmin sarja toimisi omana sarjanaan niin ei tarvitsisi välittää siitä miten pahasti tuo on ristiriidassa muiden star trek sarjojen/leffojen kanssa. Itseltä oli mennyt ohi että sarja on taas jatkunut mutta kun lukenut näitä kommentteja ei tiedä onko se ajan väärti.

Toki vanhat star trek sarjat joka jaksossa teki eri juttuja ja välillä kierrätettiin alieneita ja ratkaisiin ongelmia deflectorilla mutta se ei ole sarjan vika vaan tuon aikakauden tapa tehdä tv sarjoja. Vasta 2000 luvulla on tullut jatkuvan juonen sarjat sitä aiemmin oli ihan normaalia että oli main plot jaksoja ja sitten fillereitä.
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Kyllähän DSC season 1 oli täysin "katsokaa naisten paremmuutta" ylistämistä ja miehet oli sysätty joko pahiksiksi/homoiksi. Sarjasta puuttui kokonaan tilanteiden analysointi ja tieteeseen perustava "ongelmien" ratkonta. Tämä oli korvattu klingonien tyylisellä ammutaan ekaks ja kysytään sitten kuvioilla. Sporedrivesta nyt ei kannata alkaa edes puhumaan. Ainoa hyvä season 1 oli pahis tilly ja pahis kapteeni mutta ne ei montaa jaksoa kestäneet.

DSCllä kun ei ole mitään tekemistä star trekin kanssa muuta kuin nimi ja alkuteema. Paremmin sarja toimisi omana sarjanaan niin ei tarvitsisi välittää siitä miten pahasti tuo on ristiriidassa muiden star trek sarjojen/leffojen kanssa. Itseltä oli mennyt ohi että sarja on taas jatkunut mutta kun lukenut näitä kommentteja ei tiedä onko se ajan väärti.

Toki vanhat star trek sarjat joka jaksossa teki eri juttuja ja välillä kierrätettiin alieneita ja ratkaisiin ongelmia deflectorilla mutta se ei ole sarjan vika vaan tuon aikakauden tapa tehdä tv sarjoja. Vasta 2000 luvulla on tullut jatkuvan juonen sarjat sitä aiemmin oli ihan normaalia että oli main plot jaksoja ja sitten fillereitä.
Minä taas en kiinnitä huomioita sukupuoliin. Minulla on vahva itsetunto.;)
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Missä kehityksessä? Ymmärtäisin kommentin, jos STD tapahtuisi vaikkapa muutama vuosikymmen TNG:n/DS9:n jälkeen. Mutta nyt "esiosana" STD ei tee muuta kuin sotkee suuren osan siitä, mitä on jo nähty alkuperäisessä sarjassa.
Kysymys ei ole sarjan aikajanasta, vaan sarjan uusiutumisesta.

Ensimmäinen vaihe: Olen nyt katsonut TOS:ia muutamia jaksoja alusta. Aiheet ovat lapsellisia ja lavasteet todella kökköjä (--> myötähäpeä).

Toinen vaihe: STNG oli suuri hyppäys eteenpäin monella alueella, kuten muutkin oikeat ST-sarjat.


Kolmas vaihe: Uudet elokuvat ja STD.;)
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Kysymys ei ole sarjan aikajanasta, vaan sarjan uusiutumisesta.

Ensimmäinen vaihe: Olen nyt katsonut TOS:ia muutamia jaksoja alusta. Aiheet ovat lapsellisia ja lavasteet todella kökköjä (--> myötähäpeä).

Toinen vaihe: STNG oli suuri hyppäys eteenpäin monella alueella, kuten muutkin oikeat ST-sarjat.


Kolmas vaihe: Uudet elokuvat ja STD.;)
Ihanko tosissasi sanot, että aikalinjasta ei tarvitse välittää mitään? Jos tehdään sarja, joka sijoittuu ennen toista sarjaa samassa aikalinjassa ja universumissa niin ei voi vaan haistattaa pitkiä vanhoille tapahtumille.
Jos STD olisi uusi sarja uudessa universumissa niin sitten ei olisi tuota menneisyyden taakkaa, mutta jostain käsittämättömästä syystä tämä sarja on kuitenkin haluttu nimetä Star Trekiksi ja vieläpä sijoittaa aikaa hieman ennen TOSia.
Uusissa Star Trek elokuvissa kuitenkin selitettiin miksi asiat nyt ovat niissä erilailla kuin aiemmissa Star Trekeissä. Noinkin yksinkertainen selitys riittää, mutta STD:ssä eroja ei ole toistaiseksi selitetty mitenkään. Sitä taas ei voi selittää juuri muulla kuin laiskalla käsikirjoituksella ja/tai tietoisesta valinnasta olla välittämättä historiasta yhtään mitään.
Star Trek Enterprisessä saatiin selitys miksi Klingonit olivat erinäköisiä TOSissa ja TNG:ssä. Muutenkin sarja toimi ihan hyvin, koska se tapahtui riittävän paljon ennen TOSia. STD:n Klingoneita ei millään geeniviruksella selitetä :D
STD:n kakkoskautta en ole vielä katsonut enkä totta puhuen tiedä tuleeko sitä katsottua. Nyt on tullut liikaa katsottua huonoja elokuvia viime aikoina :)
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
jos STD olis tungettu abramsin universumiin niin siinä olis ollut jotain järkeä mutta kun nimenomaan sanottiin että se sijoittuu tapahtumiin just ennen TOSsia...
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
558
Tässä on meidän katsojien ero. Jotkut ovat ns. vanhan liiton faneja, jotka toivoisivat Star Trek -bannerin alla olevien elokuvien ja sarjojen olevan samanlaisia kuin ennenkin ja jotkut ovat sitten näitä uusia faneja / vanhoja faneja, jotka toivovat Star Trekin kehittymistä kevyempään ja viihteellisempään suuntaan.

Onhan se varmaa, että teki niin tai näin, niin joku ei pidä. Silti uskallan väittää, että suuremmilta mielensä pahoittamisilta oltaisiin säästytty jos STD ei olisi ns. kaanonia. Uudet fanit olisivat alkaneet kuitenkin seuraamaan sarjaa, sillä heille Star Trek ei sinänsä merkkaa mitään. En myöskään usko, että nämä vanhat, uudistumista kaipaavat, fanit olisivat pettyneet. Sillä eihän heille edes olisi ollut mitään mistä pettyä, kun tietoa uudesta sarjasta ei olisi. On Abramsin elokuvat ja huhuja monesta tulossa olevasta sarjasta.

Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään, että tässä sarjassa ei ole enää sitä henkeä mikä oli aikaisemmissa Star Trekin sarjoissa tai elokuvissa. Kun yhtiöt omistavat oikeudet tuotteisiin, niin eivät he välttämättä mieti faneja, vaan tärkeintä on se tuloksen tekeminen. Lanseeraamalla Star Trekin uudessa CBS:n All Access -palvelussa, oli aivan varmaa, että tuhannet ja taas tuhannet ottavat palvelun käyttöön Star Trekin vuoksi. Jokin nimetön sarja ei olisi saanut samanlaista kiinnostusta aikaan, oli se sitten parempi tai huonompi.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 989
jos STD olis tungettu abramsin universumiin niin siinä olis ollut jotain järkeä mutta kun nimenomaan sanottiin että se sijoittuu tapahtumiin just ennen TOSsia...
Ei tässä sarjassa ole mitään järkeä sijoittui se mihin universumiin tahansa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
219
Itse en pitänyt Discoveryn ensimmäisen kauden alkupuoliskosta. En pitänyt myöskään klingonien muuttamisesta, edes JJ:n elokuvissa, miksi muuttaa hyvää?
Mutta katselen sarjaa ja toinen kausi on lähtenyt vähän paremmin liikkeelle.

Olen samaa mieltä tuossa, että tämä olisi pitänyt sijoittaa tulevaisuuteen ei menneisyyteen. Mutta katselen silti, koska olen katsellut kaikki sarjat, myös animaation.
Star Trekillä on paikka elämässäni todennäköisesti koko loppuelämäni ajan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 389
Uudistaminen ei tarkoita automaattista autuutta ja paremmuutta. STD:n tapauksessa suuri osa siitä uudistamisesta on tapahtanut franchisen henkeä muuttamalla: näyttävä toiminta, virtue signalling, mary sue ja vinot kamerakulmat ovat korvanneet älyllisemmän pohdiskelevan kerrontatyylin, jossa edettiin hyvän dialogin ehdoin.

Ei kaikki STD:n uudistukset ole vääriä itsessään, mutta Star Trekkiin ne eivät sovi. Pidetään Star Trek Star Trekkinä, ei kaikkea tarvitse änkeä samaan muottiin. Se on rikkautta, että meillä on keskenään erilaisia tv-sarjoja erilaisine tyyleineen. Ei tehdä Ferrarista Volvoa, molemmille on käyttötarkoituksensa ja asiakaskuntansa.

Season 2 on ollut askel parempaan suuntaan, erityisesti jakso 2, joka on ollut sarjan ensimmäinen oikea Star Trek -jakso. Kolmonen oli taas askel taaksepäin, jossa mentiin saippuaoopperataustaisten kirjoittajien ja näyttävyyden ehdoilla. Saa nähdä mitä jatkossa tulee.

Minä taas en kiinnitä huomioita sukupuoliin. Minulla on vahva itsetunto.;)
Loistavaa oman sokeuden ylistämistä korostaen samalla omaa kuviteltua paremmuutta. Ei ihme, että STD vetoaa. :)
 

TSN

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
492
...
Onhan se varmaa, että teki niin tai näin, niin joku ei pidä. Silti uskallan väittää, että suuremmilta mielensä pahoittamisilta oltaisiin säästytty jos STD ei olisi ns. kaanonia. Uudet fanit olisivat alkaneet kuitenkin seuraamaan sarjaa, sillä heille Star Trek ei sinänsä merkkaa mitään. En myöskään usko, että nämä vanhat, uudistumista kaipaavat, fanit olisivat pettyneet. Sillä eihän heille edes olisi ollut mitään mistä pettyä, kun tietoa uudesta sarjasta ei olisi. On Abramsin elokuvat ja huhuja monesta tulossa olevasta sarjasta.
...
Tuossa taas ei olisi ollut mitään järkeä. Kaikki aiemmin julkaistut Star Trekit kuuluu samaan "kaanoniin". Myös Abramsin elokuvat. Ne sijoittuvat vain eri ulottuvuuteen, kuten Mirror-universe ja monet muut eri sarjoissa nähdyt vaihtoehtoiset todellisuudet.

Eli jos tuota sarjaa varten olisi tehty taas kerran uusi ulottuvuus niin olisi pitänyt keksiä jokin syy sen jakautumiseen.

Jos se jotakin lohduttaa/helpottaa niin voi kuvitella Enterprisen ja DSC:n sijoittuvat todellisuuteen, jonka loi First Contact-leffan tapahtumat ja se kun Borgit hyökkäsivät ja putosivat menneisyyden Maahan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 387
Kysymys ei ole sarjan aikajanasta, vaan sarjan uusiutumisesta.
Ei sitä aikajanan paskomista pidä ihan noin kevyesti ohittaa. Mutta totta on, että sarjan muuttamista ADHD-jonneille tarkoitetuksi toimintarymistelyksi voidaan sanoa myös sarjan uusiutumiseksi. Mielipide-erot johtuvat nyt siitä, että itse en pidä tällaista uusiutumista ollenkaan hyvänä kehityssuuntana.

Ensimmäinen vaihe: Olen nyt katsonut TOS:ia muutamia jaksoja alusta. Aiheet ovat lapsellisia ja lavasteet todella kökköjä (--> myötähäpeä).

Toinen vaihe: STNG oli suuri hyppäys eteenpäin monella alueella, kuten muutkin oikeat ST-sarjat.


Kolmas vaihe: Uudet elokuvat ja STD.;)
TOS täytyy katsoa myös oman aikansa kontekstissa. Verrattaessa muihin 60-70-luvun vaihteen tv-sarjoihin, ja varsinkin tieteissarjoihin, ei TOS häpeä joukossa yhtään. Kun taas nyt, tv:n uudella kultakaudella, STD:n vertaaminen aikalaisiinsa osoittaa vielä selvemmin, kuinka surkea tekele tämä uusin sarja on.

Vai voitko väittää vakavalla naamalla, että STD on "suuri hyppäys eteenpäin monella alueella" verrattuna TNG:hen ja muihin oikeisiin ST-sarjoihin?
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
558
Tuossa taas ei olisi ollut mitään järkeä. Kaikki aiemmin julkaistut Star Trekit kuuluu samaan "kaanoniin". Myös Abramsin elokuvat. Ne sijoittuvat vain eri ulottuvuuteen, kuten Mirror-universe ja monet muut eri sarjoissa nähdyt vaihtoehtoiset todellisuudet.

Eli jos tuota sarjaa varten olisi tehty taas kerran uusi ulottuvuus niin olisi pitänyt keksiä jokin syy sen jakautumiseen.

Jos se jotakin lohduttaa/helpottaa niin voi kuvitella Enterprisen ja DSC:n sijoittuvat todellisuuteen, jonka loi First Contact-leffan tapahtumat ja se kun Borgit hyökkäsivät ja putosivat menneisyyden Maahan.
Vastaan ensimmäisenä tuohon viimeiseen kohtaan. First Contactin luoma pohja ei helpota yhtään kun miettii STD:n poikkeavuutta muusta Star Trek universumista.

Kuten olen sanonut, niin mielestäni STD ei kuuluisi ollenkaan Star Trekiksi, vaan saisi olla aivan oma sarjansa. Sitten ei tulisi ongelmia siitä, että tapahtumat toimivat esiosina meillä tiedossa oleville tapahtumille. Kuten tässä ketjussa on jo sanottu, niin tapahtumien sijoittaminen vaikkapa 2400-luvulle tai 2500-luvulle olisi ollut myös helppo parannus. Sitten spore-teknologia olisi voinut olla järkevä. Myös klingonien evoluutio olisi ollut "ymmärrettävissä".

Nuo vaihtoehtoiset universumit ovat mielestäni puppua. Ne toimivat yksittäisien jaksojen sisällä, mutta jos pitää tehdä niin suuria muutoksia sarjaan, että sitä varten luodaan oma universuminsa, niin onko se enää sama sarja?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 387
Tässä on meidän katsojien ero. Jotkut ovat ns. vanhan liiton faneja, jotka toivoisivat Star Trek -bannerin alla olevien elokuvien ja sarjojen olevan samanlaisia kuin ennenkin
Olen varmaan aika lähellä vanhan liiton faneja, mutta en suinkaan halua uusien sarjojen ja elokuvien olevan samanlaisia kuin ennenkin. DS9 näytti jo, että Trek-brändin alla voi tehdä myös uutta ja erilaista (vaikka lähtökohta olikin Babylon 5 -plagiaatti).

Josta tulikin mieleen, että kun CBS:ltä näyttää olevan ideat loppu, eivätkä kyvyt riitä muuhun kuin esiosien ja uudelleenkäynnistysten tuottamiseen, niin voisivat tehdä uudestaan saman kuin DS9:n kanssa: varastetaan ideat muilta ja sekoitetaan niitä sen verran, että lopputulos toimii omana itsenään. Esim. Iain Banksin Kulttuuri-kirjoista voisi ammentaa aiheet seuraavaan sarjaan: Star Trek - The Next Millennium, jossa Yhteyden Tähtilaivaston GCU USS Enterprise kartoittaa 3000-luvulla käymättömiä korpimaita, kohtaa uusia sivilisaatioita ja sotkeutuu Erityisolojen Osasto 31:n juonitteluihin.
 

TSN

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
492
Kuten olen sanonut, niin mielestäni STD ei kuuluisi ollenkaan Star Trekiksi, vaan saisi olla aivan oma sarjansa. Sitten ei tulisi ongelmia siitä, että tapahtumat toimivat esiosina meillä tiedossa oleville tapahtumille. Kuten tässä ketjussa on jo sanottu, niin tapahtumien sijoittaminen vaikkapa 2400-luvulle tai 2500-luvulle olisi ollut myös helppo parannus. Sitten spore-teknologia olisi voinut olla järkevä. Myös klingonien evoluutio olisi ollut "ymmärrettävissä".
Spore-teknologia ei aiheuta minkäänlaista ongelmaa riippumatta siitä missä kohtaa se sijoitetaan. Star Trekissä on ties kuinka monta kertaa matkustettu hetkessä universumin keskipisteeseen tai kehitetty aineettomuusteknologioita, joiden avulla alukset voi matkata vaikka planeetan läpi. Ja ne on seuraavaan jaksoon mennessä unohdettu. Sama tulee tapahtumaan Spore-matkustukselle. Syitä sille miksi se hylätään on jo nähtävissä näissä uusimmissa jaksoissa.

Klingonien "evoluutio" nyt on ollut yhtä sekasotkua koko Star Trekin ajan. Paras selitys sille tuli Worfilta: "Emme puhu siitä ulkopuolisten kanssa". Sitä enempää selitystä en ole koskaan kaivannut. Kunhan maskeeraus vain pysyy järkevänä ja parantaa aiemmin tullutta. DSC:n eka kausi ei sitä tehnyt. Nyt on menty parempaan päin.

Nuo vaihtoehtoiset universumit ovat mielestäni puppua. Ne toimivat yksittäisien jaksojen sisällä, mutta jos pitää tehdä niin suuria muutoksia sarjaan, että sitä varten luodaan oma universuminsa, niin onko se enää sama sarja?
No Mirror-universumi on olemassa. Samoin Abramsin elokuvat on universumissa, joka syntyi siitä kun Nero ja Spock menivät ns. Prime-universumista madonreiän kautta menneisyyteen.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Samoin Abramsin elokuvat on universumissa, joka syntyi siitä kun Nero ja Spock menivät ns. Prime-universumista madonreiän kautta menneisyyteen.




Noiden Abramsin klingoneiden kanssa STD toimisi oikein hyvin.

Ei tässä sarjassa ole mitään järkeä sijoittui se mihin universumiin tahansa.
Ulkoasua lähinnä ajattelin :p Muun suhteen tässä on jo melkein saanut luovuttaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 472
Viestejä
4 163 295
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom