Space, the final frontier... eli Star Trek -ketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Minusta Picard kuvataan hyvänä miehenä, jonka arvot ovat vanhentuneita, eikä hänen kunniakoodinsa toimi moniarvoisessa maailmassa/maailmankaikkaudessa.
Juuh okei. TNG:n maailmahan tosiaan oli oikea malliesimerkki suvaitsemattomasta, valkoisen heteropatriarkaatin kaikkia muita alistavasta yhteiskunnasta. Onneksi nyt STP tekee selväksi, että Hyvät Ihmiset™ saavat ottaa pahoilta nirrin pois miekalla, vaiheisella tai millä vain, ja se on vain ihanaa moniarvoisuutta. Siinä on varmaan myös ekologista kannanottoa: koska pahat ovat pahoja, heitä ei tarvitse kohdellakaan muuten kuin biojätteenä.

:sholiday:
 
Viimeksi muokattu:
Se on vuosipäivä :cry:

leonard_nimoy___r_i_p__by_cru_the_dwarf-d8jr7rq.jpg
 
Picardin kuudes jakso oli tervetullut toipuminen edellisen jakson surkeudesta. Tosin tämä on edelleen menossa vähän liikaa vanhan koulukunnan avaruusräiskinnän suuntaan. 8/10 Uskoisin seuraavan kauden olevan parempi.
 
Viimeisimmässä jaksossa tuli hyvin esille se miten tässä sarjassa aletaan Trekin syvin olemus saavuttamaan vielä syvemmin kuin missään aikaisemmin Star Trek sarjoissa.

Esimerkiksi tunteita käydään paljon syvällisemmin, realistisemmin läpi kuin muissa Star Trekeissä missä tunteet olivat hyvin pinnallisia sekä hyvin epärealistisia.

Picardissa myös ihmiset reagoivat realistisesti asioihin utopisten reagoimis tapojen sijaan mitä pidän hyvänä kehityksenä. Ei ole enää sellaista lapsellista fantasiaa että kaikkien pitäisi tulla hyvin toimeen keskenään vaan sarjassa näytetään että kulttuuriset erot voivat olla liian suuria kuten ovat oikeassakin maailmassa.

Näytetään myös hyvin realistisesti se että mitä seuraa kun otetaan liikaa Romulanin pakolaisia omille alueille ja miten ne todellisuudessa "integroituvat" (liiton) yhteiskuntaan.
 
Viimeisimmässä jaksossa tuli hyvin esille se miten tässä sarjassa aletaan Trekin syvin olemus saavuttamaan vielä syvemmin kuin missään aikaisemmin Star Trek sarjoissa.

Esimerkiksi tunteita käydään paljon syvällisemmin, realistisemmin läpi kuin muissa Star Trekeissä missä tunteet olivat hyvin pinnallisia sekä hyvin epärealistisia.

Picardissa myös ihmiset reagoivat realistisesti asioihin utopisten reagoimis tapojen sijaan mitä pidän hyvänä kehityksenä. Ei ole enää sellaista lapsellista fantasiaa että kaikkien pitäisi tulla hyvin toimeen keskenään vaan sarjassa näytetään että kulttuuriset erot voivat olla liian suuria kuten ovat oikeassakin maailmassa.

Näytetään myös hyvin realistisesti se että mitä seuraa kun otetaan liikaa Romulanin pakolaisia omille alueille ja miten ne todellisuudessa "integroituvat" (liiton) yhteiskuntaan.
Ei Star Trekkiä realismin takia katsota vaan utopian, ainakin minä. Discovery jo oli realistinen ja synkkä, ei niin makuuni. Muuhun scifiin realusmi tai dystopia sopivat.
 
Ei Star Trekkiä realismin takia katsota vaan utopian, ainakin minä. Discovery jo oli realistinen ja synkkä, ei niin makuuni. Muuhun scifiin realusmi tai dystopia sopivat.
Älä hassuttele, se on Trekin syvimmän olemuksen saavuttamista, että mennään mahdollisimman kauas siitä, mikä teki Star Trekistä Star Trekkiä. :rolleyes:
 
Itse asiassa sain suoranaisia kouristuskohtauksia myötähäpeästä 50 Shades of Grey -tason ohjaustyöskentelyn, mielikuvituksettoman ja tarpeettoman siirappisen dialogin, kausaliteettien kaikinpuolisen hyljeksinnän ja "tunteiden käsittelyn" vuoksi. Reaalielämässä ei kukaan käyttäytyisi noin impulsiivisesti ja vailla minkään valtakunnan itsekontrollia - tai ainakin sellaisille tapauksille olisi syytä olla tarjolla pehmustetut huoneet muuttuvan labyrintin pakohuonepelin sijaan.

Sinänsä idea borgikuution muokkaamisesta massiivisen kansansuosion saavuttaneiden valtavirtakulttuuri-ilmiöiden teemapuistoksi oli tavallaan toimiva, mutta toteutus muistutti enemmän nallekarkkien kilpasyöntikisaa, jossa niin osallistujat kuin yleisökin yökkii vähän väliä.

P.S. ärsyynnyin myös siitä, että pöllivät halpamaisella lyhtyjipolla Voyagerin ekan kauden kymppijaksosta sikarisakarien trajektorin, jota tuskin tullaan enää toiste tässä sarjassa hyödyntämään niin yhtikäs mihinkään.
 
Viimeksi muokattu:
RMB:ltä jälleen oiva katsaus Picardiin.



Kohta tuntuu, että onko wörttiä katsoa tuota Picardin ja Star Trekin dekonstruktiota ollenkaan ja iloita vaan siitä mitä on jo aikoinaan tehty.
 
Viimeksi muokattu:
Itse asiassa sain suoranaisia kouristuskohtauksia myötähäpeästä 50 Shades of Grey -tason ohjaustyöskentelyn,

P.S. ärsyynnyin myös siitä, että pöllivät halpamaisella lyhtyjipolla Voyagerin ekan kauden kymppijaksosta sikarisakarien trajektorin, jota tuskin tullaan enää toiste tässä sarjassa hyödyntämään niin yhtikäs mihinkään.
On jäänyt katsomati 50 shades of grey, ilmeisesti siinä oli siis varsin hyvää ohjausta.
Kuudes jakso palasi parin ekan tasolle, välillä muutama kehnompi. Voyageria en tainnut niin pitkälle jaksaa katsoa kun en sellaista muistakaan tai sitten katsoin vain välillä, en muista mihin aikaan se on televisiosta tullut, saattanut olla muuta tekemistä juuri siihen aikaan. Sarjanahan se ei kummoinen ollut, Picard on paljon parempi. Huolestutti kylläkin ne pari edellistä jaksoa että tommoseskos se sitten jäi, mutta onneksi oli parempi jakso kuudes, jaksaa tän kauden loppuun asti katsoa nyt.
Jaksot: 1. 4/5 --- 2. 5/5 --- 3. 3/5 --- 4. 2/5 --- 5. 1/5 --- 6. 4.5/5
 
Picard tuli katsottua melkein yhdeltä istumalta. En olisi uskonut näkeväni enää Stewardia enää missään. Sinänsä surullistakin oli nähdä.
Mahtava sarja ja syvällinen. Toivottavasti tulee useampi seasoni.
Miten kauan muuten tuon kuvauksista on? Ella Gross on 18v nyt, mutta tuossa näytti huomattavasti nuoremmalta näytellessään Sojia lapsena. Vai näyttääkö Korealaiset luonnostaan vaan niin nuorilta?
 
Picard tuli katsottua melkein yhdeltä istumalta. En olisi uskonut näkeväni enää Stewardia enää missään. Sinänsä surullistakin oli nähdä.
Mahtava sarja ja syvällinen. Toivottavasti tulee useampi seasoni.
Miten kauan muuten tuon kuvauksista on? Ella Gross on 18v nyt, mutta tuossa näytti huomattavasti nuoremmalta näytellessään Sojia lapsena. Vai näyttääkö Korealaiset luonnostaan vaan niin nuorilta?
Jos väität vakavalla naamalla ST: Picardia syvälliseksi sarjaksi, et taida tuntea sanan merkitystä...
 
Se antaumuksen ja ammattiylpeyden puute, jolla käsikirjoittajat ovat paneutuneet lähdemateriaaliin (eli Star Trekin universumiin ja sen mukana tiettyihin lainalaisuuksiin) sekä rankka painotus kaikkialla muualla paitsi tosi-tv:ssä varsin yhdentekevään yleiseen härdelliin, sähellykseen, skandaalihakuisuuteen ja muuhun aihepiiriin liittyvään potaskaan ei sädehdi mitään muuta kuin pinnallisuutta. Eihän tästä sarjasta puutu enää kuin heimokäräjät, jossa huutoäänestyksellä päätetään, kuka poistuu saarelta seuraavaksi.
 
Ehkä olemme katsoneet ihan eri sarjaa. Se Star Trekki minkä minä tiedän, on ollut aina pelkkää sci-fiä, säntillistä ja jäykkää, kuin armeijassa ikään. Tuossa taas on nykyaikaisempi lähestymistapa ihmissuhteita näyttämällä ja pitämällä Picard pääosissa ilman Tähtiliiton osallisuutta.
Ei tuossa ole alunperinkään ollut tarkoitus näyttää Tähtilaivan ohjaamoa ja Beam me up, Scotty manöövereita. Sitä toimintaa varten on jo useampi toinen Star Trekki.
 
Ihmissuhteita on kyllä syväluodattu huomattavasti moniulotteisemmin aiemmissa Star Trek -sarjoissa, tässä keskitytään epävakaisiin irtosuhteisiin eli käytännössä hetken mielijohteesta Tinder-swaippaukseen.
 
Ihmissuhteita käsiteltiin DS9 sarjassa todella paljon ja paljon paremmin, kuin tässä Star Trekin irvikuvassa. TNG ja Voyager oli enemmän episodikeskeisiä, niin niissä ei niinkään paljoa, vaikka sitä niissäkin oli aivan riittämiin.

Ei oikein edes kiinnostanut tätä uusinta jaksoa alkaa katsomaan, mutta tuli nyt lopulta katsottua. Aivan kauheaa kuraa jälleen kerran. Tapahtumia on niin paljon, ettei kärryillä pysy. Picard siirrettiin Borg kuutioon jonnekin aivan muualle, jossa ei romulanit ollut vastaanottamassa ja sitten sai harhailla siellä aivan rauhassa :facepalm: Mistä se Elronikin sinne nyt huomaamatta pääsi?
 
Discoveryn osalta tämä pitikin paikkansa, skippasin koko roskan täysin suosiolla. Sen sijaan kapteenin käskiessä ei parane kieltäytyä, sillä Jean-Luc Picardin roolihahmon merkitys populaarikulttuurille ja sen kehitykselle on ollut niin merkittävä, että koen tarpeelliseksi hammasta purren seurata, miten sitä uitetaan tervassa ja höyhenissä.
 
Miksi te, jotka ette tykkää tästä Star Trekin raiskauksesta silti jatkatte sen katsomista? Kerrotte sillä katsomisellanne Amazonille, että lisää tällaista, kiitos! Sen sijaan katsomisen lopettaminen kesken kaiken (mieluiten kesken jonkun alkupään jakson) tai koko roskan skippaaminen kertoo täysin toista.
En kerro omalla katsomisellani Amazonille mitään. ;) Palvelu on kyllä käytössä, mutta en vahingossakaan menisi Picardia katsomaan sieltä.
 
Miksi te, jotka ette tykkää tästä Star Trekin raiskauksesta silti jatkatte sen katsomista? Kerrotte sillä katsomisellanne Amazonille, että lisää tällaista, kiitos! Sen sijaan katsomisen lopettaminen kesken kaiken (mieluiten kesken jonkun alkupään jakson) tai koko roskan skippaaminen kertoo täysin toista.

En todellakaan ole Amazonille tästä maksamassa. Täytyy tämä ensimmäinen kausi nyt sinnitellä loppuun, niin tuskin tarvitsee seuraavalle kaudelle virittäytyä, jota tuskin on tulossakaan.

Picardihan tässä huhujen mukaan kuolee viimeisessä jaksossa, eikä mitään vanhoja hahmoja tulla enää näkemään ensikaudella.
 
Olen eri mieltä. Jos maksat Amazonille sen paskan katsomisesta, kerrot samalla, että haluat sitä samaa paskaa lisää.

Mielestäni aito Star Trek on parempaa kuin tämä roska, joten sitä oikeaa trekkiä voi kyllä katsoa trekin nälkään.
Kun ne oikeat trekit on jo katottu niin moneen kertaan.
Itse maksan Amazonille riippumatta Picardista
 
Maksamisella tarkoitin sitä, että katsoo sitä roskaa Amazonista. Ne pitää kirjaa siitä mitä ohjelmia katsotaan.
Katsoisin minäkin jos amazon-tilaus olisi. Mitä olen kuullut Picardista niin en ota vain Picardin takia tilausta. Netflixillä yhä katsottavaa, enterprisekin kesken kun jäi aikoinaan katsomatta.
 
...
Miten kauan muuten tuon kuvauksista on? Ella Gross on 18v nyt, mutta tuossa näytti huomattavasti nuoremmalta näytellessään Sojia lapsena. Vai näyttääkö Korealaiset luonnostaan vaan niin nuorilta?
Mistä sait tuon 18v? Nuoren Sojin näyttelijä Ella Gross on 12v.
 
Mikäli mahdollista, ylläoleva 'revikka' on vieläkin narsistisempi narina kuin kutosjakso oli. Mitä tulee seiskajaksoon, niin siinähän ei tapahtunut oikeastaan mitään muuta kuin mutusteltiin vähän artesaanipizzaa ja istuskeltiin jonninjoutavuuksia lörpötellen kuin Archien kapakassa (1979-1983), samalla kun säiläseppo parkouraa Pahuuden Puuhamaassa™.
 
Tämän viikon teemakysymys kuului: "Uskommeko helvettiin?"

Päätellen siitä itsekidutuksen määrästä, mitä helvetin heikolla käsikirjoituksella ja edustuskelvottomilla taiteellisilla valinnoilla on aikaansaatu tätä sarjaa seuratessa, on vastaus kääntymässä myöntäväksi. Etenkin huomioon ottaen sen rahamäärän, mitä tähän kalkkunaan on tuotantoyhtiö ja muut tahot ehtineet törsätä, olisi ollut mahdollista luoda pienemmissä mittakaavoissa runsaamminkin jotain uniikkia ja ylistettävää, kuten vaikkapa konkreettisesti väännellä rautalankoja. Kun sopiva asiantuntijakollektiivi puhaltaa yhteen hiileen, voi pienemmilläkin resursseilla saavuttaa hykerryttävää eleganssia.
 
RMB viimeisimmässä striimissään (mukaillen koska en muista sanatarkkaan, jossain 40-50 min tienoilla): "mitä enemmän tätä (STP) näkee sen enemmän tekee mieli tehdä kuin ne romulaninaiset jakson alussa, eli ampua aivonsa pihalle" :notworthy:

 
Tuosta katselmuksesta mielenkiintoisena knoppitietona, jotta TNG:ssä Robert Duncan McNeillin esittämä Nick Locarnon hahmo jouduttiin muuttamaan Voyageriin Tom Parisiksi, koska muuten olisi jouduttu jokaisesta Voyagerin jaksosta maksamaan henkilöhahmon keksijälle rojalteja.
 
RMB viimeisimmässä striimissään (mukaillen koska en muista sanatarkkaan, jossain 40-50 min tienoilla): "mitä enemmän tätä (STP) näkee sen enemmän tekee mieli tehdä kuin ne romulaninaiset jakson alussa, eli ampua aivonsa pihalle" :notworthy:


Yksi niistä hakkasi kivellä päänsä rikki.

En ymmärrä kyllä tätä vihaa.
 
Yksi niistä hakkasi kivellä päänsä rikki.

En ymmärrä kyllä tätä vihaa.
Kaiketi hienovarainen viittaus marihuanan laillistamiseen umpimähkäisesti eri puolilla Pohjois-Amerikkaa, ts. 'getting stoned'. Tämä on epäilemättä laajentanut monia sosiaalisia ongelmia, mistä viha voi kummuta.
 
En jaksa katso noita pikkupentu-incelien hatevideoita. Omasta mielestä Picard on hyvä, eikä Discoverykään ollut huono.
Alan vähitellen ymmärtää, miksi televisioviihteessä vaatimustaso on nykyisin niin matalalla... näitä merkkitapauksia eivät 'pikkupentu-incelit' tohdikaan elämänpiiriinsä ynnätä!

 
Kaiketi hienovarainen viittaus marihuanan laillistamiseen umpimähkäisesti eri puolilla Pohjois-Amerikkaa, ts. 'getting stoned'. Tämä on epäilemättä laajentanut monia sosiaalisia ongelmia, mistä viha voi kummuta.
Eiköhän jätetä kannabikset pois tästä ketjusta, sen laillistaminen ei aiheuta vaan poistaa sosiaalisia ongelmia ihan tutkitustikin koska ne johtuvat suurimmaksi osaksi sen laittomuudesta, ei itse aineen vaikutuksista. YK:lta löytyy asianmukainen ketju jos haluaa jatkaa keskustelua aiheesta.
 
En jaksa katso noita pikkupentu-incelien hatevideoita. Omasta mielestä Picard on hyvä, eikä Discoverykään ollut huono.
Oma kommentointisi vaikuttaa pikkupennun ininältä (hauskoja nämä turhat ja päättömät solvaukset), mutta nuo "hatevideot" ovat kyllä aikuisten ja asiallisesti käyttäytyvien ihmisten (pl. schlomo vai mikä onkaan) kommentointia, erityisesti nuo Burnettin videot.

Itse jaksosta: aiheutti kyllä harvinaisen kovaa naamapalmuilua etenkin tuo alku itsemurhapeeloiluineen. Huomaa hyvin, että Kurtzman tiimeineen on enemmän fantasia- kuin scififaneja, ja ajattelu on pikemminkin pahe kuin hyve.
 
Viimeksi muokattu:
Huomaa hyvin, että Kurtzman tiimeineen on enemmän fantasia- kuin scififaneja, ja ajattelu on pikemminkin pahe kuin hyve.
Siltä vaikuttaa. Lisäksi mukana on vahva abramsilais-lindelöfiläinen tapa keskittyä tekemään peräjälkeen "jänniä" ja "hienoja" kohtauksia. Vähät siitä, muodostuuko niistä mitään tolkullista kokonaisuutta.

Pari mieleen jäänyttä typeryyttä ja/tai outoutta viime jaksoista:

- Komentaja Oh oli istuttanut Juratin mieleen esteen, jonka takia tämä ei voinut puhua Picardille maailmanloppunäystä ja syystä Maddoxin tappamiseen. Selvä, mutta mihin se este katosi, kun Raffi alkoi selittää mikä on jutun juoni? Yhtäkkiä Juratilla ei ollut mitään ongelmaa kertoa, miksi androidit synteettiset ovat niin paha juttu. Ääh.

- Onko Zhat Vashin agenttina toimiva Oh vulkanuslainen vai romuluslainen? Jos romuluslainen, miten soluttautuminen noin korkeaan asemaan on onnistunut? Laite romuluslaisen erottamiseksi vulkanuslaisesta kehitettiin jo TOS:n aikaan. Luulisi tekniikan vain kehittyneen paremmaksi sen jälkeen.

- Jos Oh on romuluslainen, niin mielen sulauttaminen Juratin kanssa on ristiriidassa aiempien Trekkien kanssa. Kyseessä on ollut taito, jonka vain vulkanuslaiset osaavat.

- Mutta jos Oh on vulkanuslainen, niin minkä ihmeen takia romuluslaiset ovat ottaneet hänet mukaan salaisista salaisimpaan palveluun? Heti romuluslaisten ensiesiintymisestä lähtien on ollut selvää, että heidän huomattavimmat luonteenpiirteensä ovat vainoharhaisuus, ylemmyydentunto ja halu alistaa kaikki muut (varsinkin vulkanuslaiset) Romuluksen imperiumin vallan alle.

Enpä tosin ihmettelisi, vaikka tekijöitä ei olisi kiinnostanut nämä(kään) asiat. Sama välinpitämättömyys näkyi jo STD:n kanssa.
 
Itse joskus kauan sitten katsoin satunnaisesti niitä alkuperäisiä trekkejä ja myöhemmin next generationia ja nyt taas tulee katsottua Picardia ja jokseenkin menetteli se Discoverykin. Mutta ne välissä olleet tuotokset on jäänyt kokonaan väliin. Jotain DS9 koitin joskus kauan sitten jonkun jakson katsoa mutta oli jotenkin nolon oloista. Täällä ilmeisesti monet fanittavat kuitenkin juurikin tuota DS9 jostain syystä? Tällä historialla nämä kaksi uusinta eivät häiritse ollenkaan mutta aiheuttaako jonkun tietyn ST sarjan fanitus enemmän vastareaktioita näihin uusimpiin?
 
Itse joskus kauan sitten katsoin satunnaisesti niitä alkuperäisiä trekkejä ja myöhemmin next generationia ja nyt taas tulee katsottua Picardia ja jokseenkin menetteli se Discoverykin. Mutta ne välissä olleet tuotokset on jäänyt kokonaan väliin. Jotain DS9 koitin joskus kauan sitten jonkun jakson katsoa mutta oli jotenkin nolon oloista. Täällä ilmeisesti monet fanittavat kuitenkin juurikin tuota DS9 jostain syystä? Tällä historialla nämä kaksi uusinta eivät häiritse ollenkaan mutta aiheuttaako jonkun tietyn ST sarjan fanitus enemmän vastareaktioita näihin uusimpiin?
DS9 vaatii "koko sarjan" katsomista, se oli selvä poikkeama aiemmista trekeistä sillä että sarjassa oli paljon isompia ja pidempiä juonikaaria läpi jaksojen ja kausien, kun aiemmin useimmissa tapauksissa jaksot olivat enemmän irrallaan toisistaan.

Mitä tuohon viimeiseen tulee niin TOS ja TNG yleensä riittää, DS9:stä ja jopa Voyagerista voi saada lisäpuhtia. Enterprisen kohdalla rupesi jo irvistyttämään monet epäkohdat ainakin täällä ja se toimikin paremmin jos unohti että sen pitäisi olla trekkiä, Discoveryssä sekään ajattelumalli ei toiminut enää millään tasolla. Voy saa "paljon anteeksi" tietyissä asioissa ihan sillä että ne on toisella puolen universumia missä nyt vaan on eri sakkia jne.
 
TOS hyvin lapsellinen
Next Generation/Voyager/Neep space 9 lapsellinen
Enterprice OK
Discovery homo homma
Picard en ole nähnyt.
 
Commodori Oh muuten pimatsu alkuperäisistä Karate Kideistä.

Niin ja DS9 helkkarin kova, kuten melkein yhtä kova Voyagerkin.
 
- Onko Zhat Vashin agenttina toimiva Oh vulkanuslainen vai romuluslainen? Jos romuluslainen, miten soluttautuminen noin korkeaan asemaan on onnistunut? Laite romuluslaisen erottamiseksi vulkanuslaisesta kehitettiin jo TOS:n aikaan. Luulisi tekniikan vain kehittyneen paremmaksi sen jälkeen.

Viimeisimmässä jaksossahan sanottiin että puoliksi vulkaani ja puoliksi romulaani

"The Romulans send in a mole, a half-Romulan Vulcan named Oh"
 
Viimeksi muokattu:
Viimeisimmässä jaksossahan sanottiin että puoliksi vulkaani ja puoliksi romulaani

"The Romulans send in a mole, a half-Romulan Vulcan named Oh"
Kas, onnistuin missaamaan tuon repliikin. Kiitos huomautuksesta.

Tuo selittää ainakin jollain tavalla kuvittelemani ristiriidan. Eikähän aiemmissakaan sarjoissa ole mietitty ihan loppuun asti, onko mielten sulauttaminen opittu vai synnynnäinen taito. Kelvatkoon siis "sekarotuisuus" selitykseksi.
 
Romulaanit/Vulkaanithan on samaa "rotua", tuhansia vuosia(vai enemmän?) aiemmin tapahtui se eriytyminen. Jossan trekissähän tuosta oli juttua/taustaa, olikos vulkaani joka sitä kertoili.
 
Täällä ilmeisesti monet fanittavat kuitenkin juurikin tuota DS9 jostain syystä?
DS9 toi Trekkiin tummempia sävyjä, salaliittoja ja poliittisia juonitteluja. Lisäksi siinä ei painettu reset-nappia joka jakson lopussa, vaan pääjuoni jatkui kausien yli. Kaiketi siksi siitä jotkut tykkäävät paljon. Minusta DS9 oli vähän liikaa Babylon 5 -kopio, mutta kyllä sen katsoi ihan mielellään. Benjamin Sisko on Picardin jälkeen paras kapteeni, ja monet muutkin henkilöhahmot olivat onnistuneita, parhaimpana Garak.

Tällä historialla nämä kaksi uusinta eivät häiritse ollenkaan mutta aiheuttaako jonkun tietyn ST sarjan fanitus enemmän vastareaktioita näihin uusimpiin?
TOS ja TNG pohjalla tekee uudet sarjat ärsyttäviksi. Eniten häiritsee historian kirjoittaminen uusiksi. Ihan kuin tekijät eivät joko tuntisi aiempia sarjoja tai - vielä pahempaa - tuntevat, mutta eivät välitä.

Toinen ärsytyksen aihe liittyy pelkästään näihin uusiin sarjoihin ja se on kehno käsikirjoittaminen. Juonia, kohtauksia ja henkilöitä mietitään ilmeisesti komiteatyönä, sillä lopputulos on kameli. Turhat toimintakohtaukset vielä jotenkin menevät, mutta draaman luominen panemalla henkilöt riitelemään keskenään mitättömistäkin syistä ei (varsinkin STD:n eka kausi oli pahin esimerkki tästä). Yleensä vielä riita unohtuu kymmenen minuutin päästä tai kun käsikirjoitus niin vaatii, kumpi ensin sattuukaan.

Aikuisten ammattiupseerien kiukuttelu kuin murrosikäiset teinit ei ole kiinnostavaa katsottavaa. Siinä on aineksia korkeintaan yhteen jaksoon, jossa selvitellään mikä aliavaruuden anomalia voi aiheuttaa niin poikkeavaa käyttäytymistä.
 
Onkohan vain sattumaa että keskusteluista päätellen Star Trekillä ja Star Warsilla on tällä hetkellä hyvin samantyyppisiä ongelmia keskenään? Molemmat saavat aika reippaasti kritiikkiä siitä, miten uusi tuotanto on ristiriidassa vanhan kaanonin kanssa (tosin näissä canon vs non-canon sotkuissa Trekki taitaa olla enemmän omassa luokassaan) ja lisäksi päälle epäloogisuuksia tarinankerronnassa yms.

Vai onko joku scifi käsikirjoittajien/ohjaajien/tuottajien salaliitto jossain? =D

Uusimmasta Picardista tuli vaan mieleen että jos hologrammeilla pystytään tuohon niin miksi ihmeessä yhtään riskaabelimmissa tehtävissä aluksilla on varsinaista miehistöä lainkaan? Voyagerissa sivutaan vähän samaa (ykköskaudessa menossa), mutta niissä on sentään selityksenä rajatut alueet minne hologrammi voidaan luoda.
 
Muista että PIcardissa ollaan tekniikassa jo huimasti edellä
ja kyllähän jo Voyagerin aikaan mobiiliemitterillä hologrammi pystyi liikkumaan vapaasti.
 
Onkohan vain sattumaa että keskusteluista päätellen Star Trekillä ja Star Warsilla on tällä hetkellä hyvin samantyyppisiä ongelmia keskenään? Molemmat saavat aika reippaasti kritiikkiä siitä, miten uusi tuotanto on ristiriidassa vanhan kaanonin kanssa (tosin näissä canon vs non-canon sotkuissa Trekki taitaa olla enemmän omassa luokassaan) ja lisäksi päälle epäloogisuuksia tarinankerronnassa yms.
Nyky-SW:n ja -ST:n ongelmissa on hyvin paljon samaa. Kummankaan tekijöillä ei tunnu olevan mitään ideaa, mitä sarjalla/elokuvilla halutaan kertoa. Studioiden taskulaskinmiehet ovat vain katsoneet kuinka Marvel tahkoaa rahaa ja haluavat siksi tehdä jotain samanlaista. Mutta kun tekijöiksi palkataan keskinkertaisuuksia ja yritetään kosiskella uutta katsojakuntaa vanhoista faneista välittämättä, niin eihän siitä mitään tule. SW-puolella Mandalorian sentään onnistui, mutta vain siksi, että hommaa vetää oikea SW-fani. Elokuvat taas menivät penkin alle, kun Abramsia ja Johnsonia ei oikeasti kiinnosta aiemmat SW-elokuvat, eikä varsinkaan vanhat fanit.

Ei siinä sen kummempaa salaliittoa ole.

Uusimmasta Picardista tuli vaan mieleen että jos hologrammeilla pystytään tuohon niin miksi ihmeessä yhtään riskaabelimmissa tehtävissä aluksilla on varsinaista miehistöä lainkaan? Voyagerissa sivutaan vähän samaa (ykköskaudessa menossa), mutta niissä on sentään selityksenä rajatut alueet minne hologrammi voidaan luoda.
Hyvä huomio. Jos androidien synteettisten luominen on paha juttu, niin luulisi hologrammien käytön olevan ihan yhtä paha.

No, Trekissä on kyllä ollut alusta lähtien outo robotiikan ja keinoälyjen vastaisuus. Jo TOS:ssä McCoy valitti melkein joka jaksossa, miten ihmisyys on tunteita ja logiikka on persiistä. Silti Spock oli lähes aina oikeassa ehdottaessaan ongelmiin loogista lähestymistapaa. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 786
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom