Eikös trekeissä nimenomaan aiheina monesti ole erilaiset yhteiskuntamallit? Luulisi kuuluvan keskusteluun aiheena melkein yhtä paljon kuin avaruusalukset.
Kyllä, mutta on eri asia keskustella siitä käsitelläänkö sarjassa esimerkiksi tätä "patriarkaattia" ja mistä näkökulmista mikä sopii oikein hyvin ketjun aiheeseen, kuin haukkua vanhan liiton faneja sovinisteiksi ja puhua "myrkyllisestä patriarkaatista"
Kyllä, mutta on eri asia keskustella siitä käsitelläänkö sarjassa esimerkiksi tätä "patriarkaattia" ja mistä näkökulmista mikä sopii oikein hyvin ketjun aiheeseen, kuin haukkua vanhan liiton faneja sovinisteiksi ja puhua "myrkyllisestä patriarkaatista"
Kai tuossa joku pointti on. Tosin uskoisin että luit sen kommentin erilailla kuin minä. Eikai tuolla sanottu että vanhan liiton fanit on sovinisteja, vaan että sellainen osa jotka niistä on tuollaista porukkaa häirintyy tietyistä aspekteista trekeissä.
Kai tuossa joku pointti on. Tosin uskoisin että luit sen kommentin erilailla kuin minä. Eikai tuolla sanottu että vanhan liiton fanit on sovinisteja, vaan että sellainen osa jotka niistä on tuollaista porukkaa häirintyy tietyistä aspekteista trekeissä.
Mitään odotuksia en liikaa ottanut tälle sarjalle, kun pessimisti ei kuulemma pety, mutta kyllä nyt on pettynyt.
Aika lussu esitys on ollut toistaiseksi. Juoni etenee hitaammin kuin Kauniit ja Rohkeet, yhtä ja samaa maailmanparantamista jauhetaan joka jakson alusta loppuun Picard ääni väristen latelee filosofiaansa ja pakolaisista puhutaan enemmän kuin YLE:n iltauutisissa.
Scifiä on todella vähän. Komediaa tasan 0%. Hahmot ovat hyvin etäisiä ja heidän välillään ei ole juurikaan kemiaa. Nykytyyliin nykivä heiluva pomppiva kuva ärsyttää. Linssiheijastuksista on ilmeisesti tullut uusien Star Trekkien tavaramerkki.
Jos Patric ei olisi mukana, niin katsominen olisi jo loppunut. Aika paljon taidetaan vaatia että sarja tuosta vielä nousee jaloilleen. Katson tämän kyllä läpi, mutta tuskin uusintana kiinnostaa ketään (toisin kuin esim TNG).
Eivätpä käsikirjoittajat olekaan keksineet muuta kuin yhden tarinan jota kerrotaan tappavan tylsän hitaasti koko sarjan ajan. TNG oli sentään jokainen jakso oma tiivis juoni joka saatiin päätökseen järkevässä ajassa.
Maailma muuttuu ja TV-sarjat kehittyvät myös. Muutokset voivat johtua jo pelkästään siitä, että nykyään asioita voidaan esittää paljon monipuolisemmin kuin 80-luvulla, ei siitä etteikö niitä olisi haluttu tuoda silloin julki.
Ongelmahan tässä on juuri siinä, että asioita ei esitetä monipuolisemmin tai laadukkaammin, jos puhutaan muista kuin pintapuolisista asioista. Älyllinen diskurssi on yksinkertaistunut. Picardissakin tätä on hieman ilmoilla, käsitellään periatteessa mielenkiintoisia teemoja, mutta niitä päin vain ohimennen vilkaistaan eikä niitä oteta varsinaisesti käsittelyyn. Oikeastaan samaa ongelmaa on laajemminkin sarjan sisäisessä yhdenmukaisuudessa ja huolellisuudessa, ks. esim. Nitpicking Nerdin revikat. Siellä on jäänyt ihmeellisiä asioita tuotantoporukalta välillä huomaamatta. :F
Maailma muuttuu koko ajan. Jopa se TNG:n aikainen tulevaisuuden utopia voi muuttua erilaiseksi yhteiskunnaksi, koska se koostuu elävistä ja ajattelevista olioista joilla jokaisella on oma agendansa elämän suhteen.
Muutosta ja muutosta, mutta olisi suotavaa ettei se muutos olisi niin teinidraamaista kuin nyt. Nuo on juuri niitä asioita, joita Wanhaa Kunnon Star Trekkiä (tm) katsovat halusivat saada pois mielestään - sitä on oikeassakin maailmassa jo enemmän kuin tarpeeksi. Pidetään salkkarit salkkareina ja Star Trek Star Trekkinä - erilaisuus on rikkaus. Star Trekista utopian pois ottamista voisi verrata siihen, että laittaa Ferrariin ladan moottorin. On toki aivan mahdollista, että jo Picardin ensimmäisen kauden aikana nähdään tässä asiassa merkittävää muutosta. Tai sitten ei.
Poikkesi kunnon Trekeistä, jossa käsiteltiin hyvin kirjoitettuna ajan polttavia kysymyksiä monista näkökulmista, ei yhdestä "woke"-näkökulmasta tuputtumalla yhtä ideologiaa tusinatoimintascifin kuorrutteena.
Lopeta tuo faneja pilkkaava trollaaaminen ja oman ideologiasi olemattoman patriarkaatin myrkyttämine kulttuureineen tuputtaminen ketjuissa mihin se ei kuulu.
Yhtä lailla tuo sinun kommenttisi ”olemattomasta patriarkkaatista” on ideologian tuputtamista.
Sinun moderaattoristatuksesi tekee vaikeaksi asennoitua noihin sun viesteihin. Oletko tässä langassa kirjoittamassa tavallisen käyttäjän vai moderaattorin asemassa?
Jos vastaus on tavallinen käyttäjä, niin kritisoin kantaasi siitä, ettei täällä saisi käsitellä jonkun sarjan poliittista agendaa tai sitä miksi ko. agenda aiheuttaa sympatioita/antipatioita kyseistä sarjaa kohtaan. Olet arvostellut jo aikaisemmin tapaani tehdä niin. Jos mietit asiaa, niin ärsyttääkö sinua minun tapauksessani tapani katsoa asioita (ideologiani) vai olisiko kritiikkisi samankaltaista, jos julistaisin inhoani sarjaa kohtaan koska siinä on liikaa diversiteettiä?
Jos vastaus on moderaattorina, niin otan kiitollisena vastaan opastuksen siitä, mitkä asiat ovat sallittuja tässä tredissä? Minun on joskus vaikea erottaa asioiden poliittista taustaa itse asiasta – itse asiassa väitän sen olevan tietyn saavutettua analyysitarkkuuden mahdotonta. Yritän kuitenkin kehittää tekstejäni siihen suuntaa, että ne täyttävät paremmin yhteisön säännöt.
Seuraavaksi voisi ottaa William Shatnerin eläkepäiviltä Star Trek: Kirk -sarjan päätähdeksi. Se olisi loistava lopetus koko Star Trekille. Homma voisi mennä vaikka niin, että Genesis ammuttaisiin planeetalle, johon Kirk haudattiin Generationsissa. Kirk nousee haudasta, ja alkaa ratkomaan galaksin sosiaalisia epäoikeudenmukaisuuksia. Ensimmäiseksi Kirk tietysti pyytäisi kaikilta anteeksi sitä, että on valkoinen heteromies eli omaa olemassaoloaan.
Yhtä lailla tuo sinun kommenttisi ”olemattomasta patriarkkaatista” on ideologian tuputtamista.
Sinun moderaattoristatuksesi tekee vaikeaksi asennoitua noihin sun viesteihin. Oletko tässä langassa kirjoittamassa tavallisen käyttäjän vai moderaattorin asemassa?
Jos vastaus on tavallinen käyttäjä, niin kritisoin kantaasi siitä, ettei täällä saisi käsitellä jonkun sarjan poliittista agendaa tai sitä miksi ko. agenda aiheuttaa sympatioita/antipatioita kyseistä sarjaa kohtaan. Olet arvostellut jo aikaisemmin tapaani tehdä niin. Jos mietit asiaa, niin ärsyttääkö sinua minun tapauksessani tapani katsoa asioita (ideologiani) vai olisiko kritiikkisi samankaltaista, jos julistaisin inhoani sarjaa kohtaan koska siinä on liikaa diversiteettiä?
Jos vastaus on moderaattorina, niin otan kiitollisena vastaan opastuksen siitä, mitkä asiat ovat sallittuja tässä tredissä? Minun on joskus vaikea erottaa asioiden poliittista taustaa itse asiasta – itse asiassa väitän sen olevan tietyn saavutettua analyysitarkkuuden mahdotonta. Yritän kuitenkin kehittää tekstejäni siihen suuntaa, että ne täyttävät paremmin yhteisön säännöt.
Se oli sekä että, puheet "toksisesta patriarkaatista" ja ties mistä kuuluvat politiikkapuolelle. Tässä ketjussa voidaan keskustella esimerkiksi siitä mitä ilmiöitä sarjoissa käsitellään ja mistä kulmista niitä lähestytään ja niin edelleen, mutta itse niistä ilmiöistä keskustelu ei tänne kuulu.
Mihin kaikki romuluslaisten alukset katosi? Eikö ne ollut melkein kehittyneempiä, kuin Starfleetillä? Romuluslaisten ahdinko on maalaisten syytä, kun ei tultu pelastamaan toiselta puolen galaksia
Ei helvetti tuota itämaista pakolaisleiriä kaapuineen Onko replikaattorit loppunut universumista, kun ei juuri mitään moderneja laitteita näkynyt?
Nyt romuluslaisista tehtiin kaikenlisäksi jotain japanilaisia samuraita.
Ei ole kurtzman ja kumppanit tainnut kyllä trekkejä katsella juuri yhtään, tainnut sekoittua monta eri sarjaa keskenään.
Ihan ok katsottavaa sarja tähän asti. Ekan jakson jälkeen vaikutti jo todella lupaavalta mutta sitten meno on laskenut jakso jaksolta. Mutta kiinnostus on silti säilynyt, joten katsotaan loppuun. En lähtisi vielä mukaan normi vittumitäfeministipaskaa itkuun mitä netissä saa joka helvetin elokuvan ja sarjan yhteydessä lukea.
Tämä sarja parodioi ja satirisoi, ei pelkästään itseään, vaan koko nyky-Hollywoodia. Alkaa tulla mieleen jo Happy Daysistä peräisin oleva Jumping the Shark, mutta nyt tekijät tämän tiedostaen yrittävät ilmeisesti vetää vieläkin vain pahemmin läskiksi: Enemmän kierroksia seuraavan perään. Eihän tässä ole enää mitään järkeä, mutta eipä ole oikein missään muussakaan elokuvassa tai sarjassa muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Mutta jos raha tulee lopulta kuitenkin katsojilta, niin loogisestihan kamelin selkä katkeaa jossain vaiheessa, jos ei ole jo katkennut. Vai onko sittenkään näin?
Picardin neljäs jakso oli hämmentävä. Lupaavien edellisen osien jälkeen tässä taannuttiin huonoimmillaan kahdeksankymmentäluvun trekkien kökköyteen. Täytyy toivoa, että ote terävöityy taas.
Minusta Romulans only oli hauska, mutta samalla kirpeä, heitto rasismista. En näe mitään parodiaa tai satiiria siinä. Seven of Ninen ilmestyminen lisäsi ennestään sarjan naisenergiaa. Äijät, päähenkilö mukaan lukien, alkavat jäädä pelkiksi lavasteiksi. Heidän karismansa ei vaan riitä näissä nykytrekeissä.
Pieni takaiskuhan tämä oli. Toisaalta, jos ajatelleen trekin koko kehityskaarta: kuusikymmentäluvun lapsellisesta pönöttämisestä NG-sarjan saippuaoopperamaisuuteen (loppunauruineen ja muine idioottimaisuuksineen) nykyiseen muotoon, niin kehitys on ollut valtavaa. Aivan kuten rapakon toisella puolella oleva vastineensa Doctor Who, ST on saanut uuden elämän lahjakkaiden käsikirjoittajien toimesta. On suuri vahinko, että Discovery loppuu kolmanteen kauteen.
Eipä ole oikein mitään tekemistä Star Trekin kanssa tällä Picard sarjalla, ilman noita tiettyjä viittauksia olisi aika geneeristä scifiä synkällä tulevaisuuden kuvalla. Paskaa käsikirjoitusta, kaikkea epäloogisuuksia ja muita tyhmyyksiä, joita sitten kompensoidaan näyttävillä toimintakohtauksilla ja tehosteilla. Kai tämä iskee niihin ihmisiin jotka nauttivat myös reality sarjoista, yksinkertaista viihdettä yksinkertaisille ihmisille.
Missä välissä tuo federaatiokin koki noin suuren taantumuksen kun yhtäkkiä ollaan sieltä täydellisestä ja positiivisesta maailmankuvasta palattu tämän hetkiseen menoon Fox Newseineen? Liittyykö tämä nyt jotenkin taas Abrams & STD sekoiluihin? Kaukana ollaan siitä kuvasta jota Picard TNG:ssa vihjaili.
Red Letter Median re:viewit kyllä aika hyvin summaa asian, ihan käsittämätöntä käsikirjoitusta ja kaikessa menty sieltä mistä aita on matalin. Valtavaa takapakkia kyllä ottaneet nämä uudet Trekit (paitsi tuotantoarvojen osalta), taitaa olla vaikeaa löytää hyviä käsikirjoittajia nykyään.
Red Letter Median re:viewit kyllä aika hyvin summaa asian, ihan käsittämätöntä käsikirjoitusta ja kaikessa menty sieltä mistä aita on matalin. Valtavaa takapakkia kyllä ottaneet nämä uudet Trekit (paitsi tuotantoarvojen osalta), taitaa olla vaikeaa löytää hyviä käsikirjoittajia nykyään.
4. jakso oli kyllä sellaista paskaa ja ruutuun vyörytetään aina vaa huonompia ö-luokan näyttelijöitä. Joko kohta on "bändi" koossa ja lähdetään suorittamaan itse tehtävää?
Ei tämä Picard tunnu neljännenkään jakson jälkeen toimivan. Tylsiä henkilöitä puhumassa kökköä dialogia, väkisin väännettyä draamaa ja mukamas jännittäviä tapahtumia. Ohuen ja olemattoman välillä taiteilevan juonen järjettömyydet voisin vielä jotenkin antaa anteeksi, mutta en sitä, että tätä sekasotkua myydään Star Trekin nimellä.
Pakko kai se on uskoa, että nyky-Trekin tekijät eivät oikeasti välitä Star Trekistä. Mitään tolkullista jatkumoa aikaisempien sarjojen kanssa ei ole. On vain otettu tuttuja käsitteitä ja henkilöitä, mutta väännetty ja käännetty niitä niin, ettei niillä ole nimeä enempää tekemistä edeltäjiensä kanssa. Hyvä esimerkki on romulanien imperiumi. Sellainen tosiaan oli olemassa aiemmin, ja se veti teknologiassa ja voimankäytössä vertoja Tähtiliitolle. Joitakin salaisen palvelun agentteja lukuun ottamatta romulanit näyttävät nyt olevan kehitysmaalaisia, jotka eivät osaa mitään ilman Tähtiliiton apua. Mitään loogista kehityskaarta tällaiseen taantumiseen ei ole. Sarjan tekijöiden piti vain päästä sanomaan jotain "syvällistä" yhdestä nykymaailman ilmiöstä. Niinpä koko imperiumi on heitetty roskiin ja tilalla on vain joukko romulaneja (=pakolaisia), joiden kohtalo on Tähtiliiton (=länsimaiden) vika ja vastuulla.
Tähtiliittokin oli ennen utopia, jolla Roddenberry halusi näyttää katsojalle maailman voivan muuttua tulevaisuudessa paljon paremmaksi paikaksi, kun vain yritetään tehdä asiat paremmin (tosin ensin pitäisi käydä kolmas maailmansota, mutta ei nyt takerruta yksityiskohtiin). Nyt Tähtiliitto on muuttunut brexiteerien johtamaksi rajat kiinni -dystopiaksi. Tämäkään muutos ei ole tapahtunut minkään Trek-maailman sisäisen syyn takia. Syy on pelkästään sarjan tekijöiden pakottava tarve sanoa, että Brexit on paha juttu. Kukaan muuhan ei ole koskaan uskaltanut sanoa sitä ääneen, joten onhan se nyt vain ihan pakko valjastaa tv-sarja julistamaan tätä totuutta tyhmille katsojille.
Sitten on itse päähenkilö, joka on kuohittu statistiksi omassa sarjassaan. TNG:n aikaan Picard oli kapteeni, jolla oli älyä ja tarmoa tehdä se mikä on oikein ja mikä pitää tehdä, esteistä ja vastuksista välittämättä. Nyt Picardista on tehty aloitekyvytön luuseri, joka Tähtilaivastosta eroamisen jälkeen on jäänyt nysväämään viinitilalleen ja lähinnä reagoi muiden tekemisiin - yleensä pyytelemällä anteeksi. Pelkkä vanhuus ei riitä tällaisen muutoksen syyksi. #NotMyPicard
Ehkä Kurtzman ja kumppanit tietävät itsekin olevansa keskinkertaisia kynäilijöitä, joilla ei ole mitään annettavaa Star Trekin maailmalle. Siksi he tekevät STD:n ja Picardin kaltaista Star Trekiä: kohdeyleisöksi on valittu katsojat, joita Star Trek kiinnostaa yhtä vähän.
Vitosjakson myötä alkaa viimeisetkin Star Trekin rippeet rapistua pois. Vaikea enää tässä kohtaa toivoa, että kelkka kääntyisi jatkossa. Paikoitellen tapahtuu hyviä juttuja ja monet näyttelijätkin ovat hahmoineen oikeastaan aika hyviä, mutta ne eivät sovi ST:n kontekstiin.
Dizietin kommentit itse Picardista tuntuvat olevan paikallaan. Amilaarista on tehty valkoisen imperialismin symboli - jota alleviivattiin vaatteita myöten nelosjaksossa -, joka kiertää universumia eräänlaisella anteeksipyyntömatkalla. Monin paikoin tuota alleviivaamista tapahtuu kaikenlaisten asioiden kanssa liiallisuuksiin asti; hyvin moni asia tuntuu siltä, että on otettu ensimmäinen idea tai toteutus ja siihen on tyydytty. Viimeistely puuttuu.
Crediteissä pistää silmään taas sama tragikoomisuus kuin Discoverynkin kohdalla: 16 tuottajaa. Ja silti / siitä johtuen laatu on tätä.
Oli myös tarpeettoman kovaa foreshadowingia vitosjaksossa. Siellä näytettiin melkoinen jytky, jota on osattu ounastellakin jo monien toimesta.
Taitaa olla omalta osaltanikin nyt taputeltu tämä sarja. Ensimmäisessä jaksossa oli vielä pientä toivonkipinää, mutta sen jälkeen pelkkää alamäkeä, ja korkealta ei tiputtu sittenkään. Nimeä lukuunottamatta tällä tusinakuralla ei ole mitään tekemistä Star Trekin kanssa. Seuraavalla 12h videopätkälläkin on enempi tunnelmaa kuin tässä.
Eipä kuulosta lupaavalta ollenkaan. Joku tästä kuitenkin pitää, Rotten Tomatoes arvostelussa sarjalle kriitikoilta 90% ja yleisöltä 70%. Toki ainahan arvostelut laskevat kun aikaa kuluu.
Tulee tämä kuitenkin katsottua jossain välissä, katsoin kuitenkin myös STD:n vaikka se on mitä on. Scifiä tulee liian vähän ja hyvää ei juuri ollenkaan
Bruce Maddoxin rooliin oli kaivettu joku teloitustaan odottavan Saddam Husseinin näköinen rahjus, miksiköhän näin? Muutenkin lähestulkoon kaikki roolihahmot tuntuvat olevan luonnevikaisia rappioalkoholisteja, joilla on taipumus tehdä kärjistetyn typeriä virhepäätelmiä ja nukahtaa kriittisellä hetkellä - paitsi tietenkin silloin, kun on tarve muhinoida eläimellisesti tai leikkiä virtuaalihahmojen kanssa. Tämä sarja tarvitsisi armeijallisen psykiatreja ja täsmälääkityksen, jos mitään draamallisia elementtejä enää edes on tältä haaskalta hyödynnettävissä.
Tulee tämä kuitenkin katsottua jossain välissä, katsoin kuitenkin myös STD:n vaikka se on mitä on. Scifiä tulee liian vähän ja hyvää ei juuri ollenkaan
Yo. videossa RMB ihmetteli miksi jotkut alkuperäisistä näyttelijöistä ovat mukana ja jotkut eivät, sillä tiesi mitä alkuperäisen Maddoxin näyttelijä nykyisin puuhaa ja missä. Olisi jaksossa ollut tilaisuus käyttää toisessakin tapauksessa entuudestaan tuttua.
Psst. Huomaatteko RMB:n kokoelmaan ilmestyneen lankku-Burnhamin? Se on vissi kuuminta hottia STD-"oheistuotteissa"
Kyllä sitä hieman odotti enemmän sarjalta jossa on mukana Picard, enemmän politiikkaa ja diskurssia ja vähemmän tuollaista tehostemättöä.
Ei myöskään siitä romuklaanilaisesta agentistakaan tule mieleen iso paha romulaani vaan jokin geneerinen hipsteri, ei nyt oikein iske. Ehkä sen näyttelijä on vain liian nuori joka häiritsee.
Legolas leikkasi baaritappelussa joltain idiootilta pään irti. Seven murhasi sen pahisnaisen kylmäverisesti. Nyt vielä tämä blondi tohtori kytki EMH:n pois, eli periaatteessa murhasi Maddoxin.
Parasta Star Trekkiä kenties ikinä. TNG:n parhaat puolet yhdistettynä nykypäivänä toimivaan konseptiin, järkevään juoneen ja kaikki vanhoissa Star Trekeissä olleet heikkoudet poistettu lopulta. Hyvin vähää enää mitään nössöilyä "voiko tätä tehdä vai ei" vaan sen tilalla enemmän suoraa toimintaa kuten pitääkin olla.
Turha ja naurettava liiton politiikkakin suurimmaksi osaksi on heitetty ikkunasta ulos mitä monesti toivoin jo TNG:tä katsoessa. Picardin näyttää päässeensä vihdoin täyteen loistoonsa. Ei voi kuin ihailla Patrick Stewartin TNG:stä parantuneita näyttelijän suorituksia.
Päähahmojenkin taustat on paljon mielenkiintoisemmat nyt kuin TNG:ssä jossa oli lähinnä liiton upseerikoulun käyneitä henkilöitä jotka eivät hahmoiltaan olleet niin moniulotteisia, syviä ja kiinonstavia kuin nykyiset päänäyttelijät.
Veikkaan että 30 vuoden päästä tätä sarjaa yleisesti ihaillaan kaikkien aikojen Star Trek sarjana samaan tapaan kuin moni tänäpäivänä ihailee TNG:tä.
Viides jakso Picardia. Ei voi kun ihmetellä, mitä helvettiä mä juuri katsoin?! Miksi tämä ei voinut olla se yhteiskunnallisia ja moniarvoisia teemoja käsittelevä tasokas scifisarja, johon ensimmäiset kolme jaksoa viittasi? Nyt on mukana splatteriä, yliampuvaa peiterooleilla pelleilevää komediaa ja ties mitä kaikkea muuta.
Jotenkin tuntuu, että tuotantoyhtiö on halunnut maksimoida katsojamäärät kosiskelemalla nukkehahmoja kerääviä, teini-ikäisen tasolle jääneitä ”tosifaneja”. Seuraavaksi varmaan tulee softapornoa ja jotain äijäkunniaroskaa.
Viides jakso Picardia. Ei voi kun ihmetellä, mitä helvettiä mä juuri katsoin?! Miksi tämä ei voinut olla se yhteiskunnallisia ja moniarvoisia teemoja käsittelevä tasokas scifisarja, johon ensimmäiset kolme jaksoa viittasi? Nyt on mukana splatteriä, yliampuvaa peiterooleilla pelleilevää komediaa ja ties mitä kaikkea muuta.
Jotenkin tuntuu, että tuotantoyhtiö on halunnut maksimoida katsojamäärät kosiskelemalla nukkehahmoja kerääviä, teini-ikäisen tasolle jääneitä ”tosifaneja”. Seuraavaksi varmaan tulee softapornoa ja jotain äijäkunniaroskaa.
Ei se ainakaan alkujaksojen älyttömästä yhden poliittisen agendan pakottamisesta paljoa huonommaksi voi mennä, en tosin vielä katsonut viidettä jaksoa mutta yleensä tuo nykypäivän agendapakotus on jo se perimmäinen pohja.
Täytyy kyllä nostaa malja romulaaniolutta niille, jotka nyky-Trekistä nauttii. Muussa kuin sadomasokontekstissa. Joidenkin fanitubettajien kommenteista välittyy 'iloitaan siitä mitä saadaan semmoisena kuin se on' -asenne tai niin ainakin ymmärtäisin mm. Ketwolskista. Vaikken pidäkään nyky-Trekin suunnasta, niin arvostan ko. henkilön vilpitöntä innostusta siitä ja jopa sitä, että hän on toisinaan tuonut esille hyvin taustoitettuja vastaperusteluja (Trekin osalta) #fandommenace -tubettajien näkemyksille, varsinkin niille korkealentoisimmille huhuille.
Netflix sai Discoveryn hinta-laatu -suhteesta tarpeekseen eikä ollut hölmö toista kertaa samannäköisen Picardin kanssa. CBS joutui tyytymään mitä Amazon sarjasta tarjosi. Eli Amazon Primesta löydät, joka huokea kk-hinnallaan. Samalla saat oikeaa nannaakin: Expansen ja Farscapen sekä jos Neil Gaimanista tykkäät, niin Good Omensin.
Netflixissä on tällä hetkelllä TOS, The Next Generation, Discovery, Voyager, Enterprires ja Deep Space Nine. Myös Animated Series oli aiemmin, ehkä tulee vielä takaisin.
Täytyy kyllä nostaa malja romulaaniolutta niille, jotka nyky-Trekistä nauttii. Muussa kuin sadomasokontekstissa. Joidenkin fanitubettajien kommenteista välittyy 'iloitaan siitä mitä saadaan semmoisena kuin se on' -asenne tai niin ainakin ymmärtäisin mm. Ketwolskista. Vaikken pidäkään nyky-Trekin suunnasta, niin arvostan ko. henkilön vilpitöntä innostusta siitä ja jopa sitä, että hän on toisinaan tuonut esille hyvin taustoitettuja vastaperusteluja (Trekin osalta) #fandommenace -tubettajien näkemyksille, varsinkin niille korkealentoisimmille huhuille.
Kiitos ja kippis! Nosta malja myös itsellesi ja liity iloiseen fanijoukkoon! Ota sarja työn alle ja siirry viihteen teemoissa tälle vuosituhannelle. Vaikeaksi siirtymistä ei voi sanoa, koska sarja on taantunut edellisessä kahdessa jaksossa jonkinlaiseksi kahdeksankymmentäluvun viihdepyttipannuksi. Ei tunnu mitenkään uhkaavalta tai vieraalta. Mutta alku on hyvä ja ehkä toisella kaudella (tilattu jo!) sarja löytää kunnolla oman äänensä. Sosiaalisesti ja ekologisesti kantaaottava viihde on nykyaikaa, älä jää kelkasta!
"Sosiaalisesti ja ekologisesti kantaaottava viihde on nykyaikaa"
Sellaista viihdettä on jo seurattu useita vuosikymmenia, että tervetuloa mukaan vaan. Vaikka tuota touhua nykyään harrastetaankin laiskasti sieltä mistä aita on matalin.
"Sosiaalisesti ja ekologisesti kantaaottava viihde on nykyaikaa"
Sellaista viihdettä on jo seurattu useita vuosikymmenia, että tervetuloa mukaan vaan. Vaikka tuota touhua nykyään harrastetaankin laiskasti sieltä mistä aita on matalin.
Jotain hyötyä takavuosien tv-sensoreista oli, että se johti luovuuteen joka synnytti Star Trekin ja ne sadat tarinat joita aiemmin näimme. Tutkimusmatkoja ihmiskunnan kulloiseenkin nykytilaan muiden maailmojen kautta, kun ideaaliyhteiskunta kohtaa kehitysvaiheessa olevia, ja saa pohtimaan ettemmekö olekin typeriä toimiessamme noin takaperoisesti tänä päivänä.
Discoveryn jälkeen tuskin onnistuu. Itseasiassa tuntuu, että Disco ja Picard ovat tuoneet viihteen ennemminkin noin puolivuosituhatta taaksepäin Puutteessa katson kuitenkin sitten bingaten. Säästän Expansen neloskauden vastalääkkeeksi.
Discoveryn jälkeen tuskin onnistuu. Itseasiassa tuntuu, että Disco ja Picard ovat tuoneet viihteen ennemminkin noin puolivuosituhatta taaksepäin Puutteessa katson kuitenkin sitten bingaten. Säästän Expansen neloskauden vastalääkkeeksi.
Mutta alku on hyvä ja ehkä toisella kaudella (tilattu jo!) sarja löytää kunnolla oman äänensä. Sosiaalisesti ja ekologisesti kantaaottava viihde on nykyaikaa, älä jää kelkasta!
Picard henkilönä on loistava kuvatessaan länsimaisen valkoisen miehen hämmennystä uudessa maailmassa. Arvot ovat jaloja, mutta maailman on mennyt eteenpäin.
Nyt on vähän ristiriitaista mielipidettä. Onko uusi, isolationistisempi ja vähemmän muista lajeista välittävä Tähtiliitto siis hyvä asia? Eli Picard, vanha suvakki, on hämmentynyt uudessa tilanteessa, eikä ymmärrä maailman muutosta kohti parempaa tulevaisuutta, jossa Tähtiliitto pitää huolta vain omista asioistaan?
Taisin ruokkia trollia, mutta menköön tämän kerran.
Nyt on vähän ristiriitaista mielipidettä. Onko uusi, isolationistisempi ja vähemmän muista lajeista välittävä Tähtiliitto siis hyvä asia? Eli Picard, vanha suvakki, on hämmentynyt uudessa tilanteessa, eikä ymmärrä maailman muutosta kohti parempaa tulevaisuutta, jossa Tähtiliitto pitää huolta vain omista asioistaan?
Taisin ruokkia trollia, mutta menköön tämän kerran.
Mä en pahastu trollisyytöksistä, mutta sanonpa vain että yleensä sellaisten esittäjillä on itse trollipöksyt jalassa.
En tarkoittanut omalla kommentillani Picardin ja Tähtiliiton suhdetta. Minusta Picard kuvataan hyvänä miehenä, jonka arvot ovat vanhentuneita, eikä hänen kunniakoodinsa toimi moniarvoisessa maailmassa/maailmankaikkaudessa. Ritareilla/herrasmiehillä oli ehkä aikansa, mutta nykyään sellaisen osoitukset ovat monesti alentavia – tuetaan paheellista ajattelumallia olemalla hyveellinen, mutta systeemin puitteissa. Tähtiliiton fasismi on sitten oma juttunsa, mutta en varoituksen pelossa uskalla sanoa täällä, mihin se viittaa. Aika helppo se on hoksata itsekin.