No ei kyllä ole. Testaa vaikka viivotinta pitkin kuvausta. Ff järkkärin aukkoa pitää ruuvata vielä pari pykälää pienemmälle.
Tämän suhteen nää puhelinten uudet stackaavat automaatit ovat hyvin erilaisia kuin perinteiset kamerajärjestelmät. Saavat liikkeen pysähtymään samaan aikaan kun kohinan perusteella valotusajan pitäisi olla merkittävästi pidempi.
Kysyin aiemmassa viestissäni, että olitko vakinoinut valon määrän, johon vastasit että puhelimella oli isompi aukko ja siten etu tilanteessa. Käsitin vain että et ymmärtänyt mistä puhuit ja siksi tarkensin mistä on kyse valon määrässä, aukossa ja suhteellisessa aukkoluvussa.
Eihän siinä ole mitään ihmeellistä, että kroppikennon "kropattu" eli "zoomattu" kuva näyttää antavan laajemman syväterävyysalueen?
Vaikka itse en olekkaan taiteilija, koitin hahmotella sen Paintilla. Vasemmalla on sovitaan vaikka 50mm lasi punaisessa täyskennossa ja sinisessä kropissa. Täyskennossa lopputulos on 50mm, kropissa "75mm". Jos täyskennossa halutaan sama 75mm, vaaditaan pidempää lasia, mikä oikealla. Koska polttopiste on kauempana, polttopiste suhteessa kennon etäisyyteen kasvaa, ja syväterävyysalue pienenee. Vasemmalla olevassa kuvassa kuitenkin tämä pysyy samana. Vihreä alue on lasin tarkentama alue, ja kuvasta huomaa heti, että täyskennossa alueen syvyys suhteessa kuvan "leveyteen" on pienempi, kuin kroppikennolla. Tämän takia luureissa ja muissa pienen kennon kameroissa syväterävyysalue on yllättävän iso, vaikka aukot ovat hyvinkin pieniä. Samasta syystä bokeh joudutaan lisäämään manuaalisesti.
Koska en itse osaa asiaa selittää oikeasti hyvin, lue vastaavasti sinä pari artikkelia aiheesta, esim.
Understanding How Sensor Size Affects Depth of Field
Kuten artikkelissa todetaan, 50mm lasi on aina 50mm lasi, riippumatta onko se kropissa vai täyskennossa. Kroppikokoisessa kamerassa sen lopputulos muistuttaa pidempää polttoväliä, vaikka oikeasti lopputulos on vain kroppi kinovastaavan tuottamasta teoksesta. Ja koska näin, myös syväterävyys vaikuttaa isommalta, sillä saadaksesi samaa polttoväliä MUISTUTTAVAN lopputuloksen joudut kropilla kävelemään kauemmaksi kohteesta, mikä johtaa pidempään etäisyyteen polttopisteen ja kohteen osalta, mikä johtaa suurempaan syväterävyysalueeseen.
Joten jos pyydät minua ottamaan aiheesta selvää, ole hyvä ja tutustu aiheeseen itse. Syväterävyys oli testeissä niin vakio, kuin omalla kalustollani se oli mahdollista, ja sen siinä mainitsinkin. Hyötyjä oli kännykkäkamera, mikä suoriutui testissä silti huonoiten.
E: Ja lisään vielä, tuollaisessa testissä toki voi lukita kinovastaavan polttovälin vakioksi, mutta silloin kaikista kuvista tulee erilaisia, joten niitä ei voi verrata enää tekniseltä laadulta keskenään kovinkaan helposti. Polttoväli ei myöskään vaikuta valon määrään. Sen takia kaikkiin testikuviin ~sama rajaus. Jos itse koet, että testi on huono, tai antaa valheellisen kuvan asiasta x, voit toki itse tehdä paremman testin, kertoa mitä ja miten testasit, niin voidaan vertailla täällä kuvia.
E2: Mikään näistä ylemmistä perusteluista ei kuitenkaan ota kantaa itse pihviin, eli siihen, että testissäni ainoa asia, jonka jätin auki, oli ISO. Suljinaika sama. Aukot niin lähellä toisiaan kuin mahdollista. Mikään polttoväli tai kroppifaktori tai muu ei vaikuta valon määrään, toisinkuin nuo 3 muuttujaa, joten sinäänsä keskustelu näistä on turhaa.