Sinä hyödyt siitä, mitä Jimm's tietää! / Jimm's PC:n oma ketju

Tila
Keskustelu on suljettu.
Liittynyt
20.03.2018
Viestejä
927
Avajaistarjouksista kiva uusi ruutu napattu jonka kautta sitten katella näitä foorumeita, kiitos tästä. Onnistui myös vaihtaa kauniisti toimitustapaa kun oman mokan takia en ensin ottanutkaan sitä kotiinkuljetusta jonka sit tajusinkin että tarviin olosuhteista johtuen.

15/10 suoritus taas.
 
Liittynyt
01.07.2019
Viestejä
29
Takuu / RMA-asiat Jimm'sin kanssa:

"Yli kymmenen vuotta Jimm's PC Storen asiakkaana ja tuhansia euroja sinne käyttäneenä, nyt ensimmäinen ongelma heiltä ostetussa tuottessa.

Kyseinen lafka toimii LAINVASTAISESTI takuu/RMA-tilanteissa
: "

Kuten muutkin täsmälleen samantapaiset tapaukset joista somessa ja täälläkin lukee, keksivät tai jopa itse aiheuttavat kosmeettisia ("fyysisiä") vaurioita tuotteille - jotta voisivat evätä tuotteiden takuukelpoisuuden ja myyjän virhevastuunsa. Tässä puhutaan pienistä naarmuista PCIe väylässä, jotka eivät ole käyttäjän toimesta johtuvua (kuten ketjusta ja sähköposteistakin selviää).

Ongelma lyhyesti: "Näytönohjaimen keskimmäinen tuuletin alkoi elää omaa elämäänsä (0-100% välillä), ja sitten lakkasi yhtäkkiä toimimasta ilman minkäänlaisia käyttäjän toimia. GPU toimi ennen tätä virheettömästi, ja tämän jälkeenkin kahdella tuulettimella normaalisti.". Tuotteen palauttamisen jälkeen Jimm's keksinyt tai aiheuttanut näytönohjaimessa PCIe väylän käyttämättä olevassa pinissä "fyysisen vaurion" eli naarmun joka ei mihinkään vaikuta, jolla yrittää evätä tuotteen takuukelpoisuuden.

Mitkään takuupalautuksen syyn ulkopuoliset näytönohjaimen toimintaan vaikuttamattomat (ja etenkin itse ongelmaan - tuuletin) kosmeettiset viat eivät evää laitteen takuukelpoisuutta, tai vapauta myyjää virhevastuusta - LAKI.

Näytönohjain (kuluttajan omaisuutta) ilmeisesti lähetetty valmistajalle/ulkomaille ilman omistajan hyväksyntää - tämä on rikos, jos näin on toimittu. Asiasta ristiriitaista tietoa usean asiakaspalvelijan vaihtuessa tapauksen kanssa, yksi sanoo yhtä - toinen toista.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
184
Näytönohjain (kuluttajan omaisuutta) ilmeisesti lähetetty valmistajalle/ulkomaille ilman omistajan hyväksyntää - tämä on rikos, jos näin on toimittu.
En nyt puolusta Jimmsiä, mutta nyt jotain lähdettä tälle että miten tämä on rikos jos olet jättänyt tuotteen yritykselle huollettavaksi takuuhuoltoon.
 
Liittynyt
01.07.2019
Viestejä
29
En nyt puolusta Jimmsiä, mutta nyt jotain lähdettä tälle että miten tämä on rikos jos olet jättänyt tuotteen yritykselle huollettavaksi takuuhuoltoon.
Asia on tarkistettu juristilta, mutta voin palata asiaan tarkemman lähteen kera myöhemmin.

Kyseessä on kuluttajan omaisuutta, jolloin omistajalla on tietysti oikeus päättää mitä sille tehdään. Hyväksyntää asialle kuluttajan puolelta kysytäänkin ketjun alussa Jimm's:n toimesta, johon ei missään vaiheessa myönnytä. Kuluttaja voi jopa vaatia näytönohjaimen lähetettäväksi takaisin, ja korjauttaa näytönohjaimen toisaalla - lain mukaan.


Jimm'sille lähetetty osana sähköpostia 2.3:

"Mikäli näin olisi Jimm's PC Storella menetelty eli olisitte lähettänäeet lain mukaan minun omistamani näytönohjaimen valmistajalle ilman suostumustani/lupaani, olette toimineet laittomasti.
Tämä olisi rikoslain alainen menettely - juristilta tarkistettu. Periaatteessa voisin tältä osin ryhtyä rikosoikeudellisiin toimiin Jimm's PC Storea vastaan.

Olisin voinut esim. vaatia näytönohjaimen takaisin itselleni, korjauttaa toisaalla myyjän virhevastuun säilyessä, virheen oikaisuvastuu edelleen myyjällä
- kuluttajansuojalain 5 LUVUN 18§:n 2. momentissa säädetään nimittäin myös:
"Myyjä ei saa vedota siihen, ettei hän ole saanut tilaisuutta virheen oikaisuun, jos ostaja on korjauttanut virheen (toisaalla) eikä olosuhteet huomioon ottaen voida kohtuudella edellyttää, että ostaja olisi jäänyt odottamaan oikaisua myyjän puolelta"

Minä omistan ko. näytönohjaimen, kunnes reklamaatiokäsittely ja kuluttajansuojalain virhesäännöksen mukainen oikaisumenettely kohtuuajassa ja ilman olennaista haitttaa ostajalle (- kotimaassa n. 14vrk!) on toteutettu
- eli ko. näytönohjain siirtyy/palautuu Jimm's PC Storen omistukseen, kun se on kuluttajasuojalain - 5. LUKU 16§ ja 18§ - mukaisesti viivyttelemättä joko korvattu/vaihdettu uuteen/virheettömään tai kun kauppa on purettu!
Sen jälkeiset Jimm's PC Storen vähittäismyyjänä ja tukkukauppiaansa (tai valmistajan) välinen takuumenettely on teidän kahdenvälisenne - ei kuluttajan/asiakkaan asia eikä se vaikuta/ei saa millään tavoin vaikuttaa asiakkaan reklamoiman takuunalaisen virheellisen tuotteen oikaisumenettelyyn jossa noudatetaan vain kuluttajansuojalakia!"
 
Liittynyt
01.07.2019
Viestejä
29
Toki myös se Jimmsin antama asiallinen vastaus unohtui varmaan epähuomiossa laittaa tuohon jatkoksi.

Luit varmasti myös koko ketjun (tai sitten et) - ja ymmärrät että Jimm'sin "asiallinen" vastaus jankkaa samaa asiaa, ja pyrkii eväämään näytönohjaimen takuukelpoisuuden sekä välttämään myyjän virhevastuun. Vahitonäytönohjainta tarjotaa "ehdollisena" lainaan, eli ei pysyvästi takuuvaihtona. Myyjä ei voi asettaa minkäänlaisia ehtoja kuluttajansuojalain virhesäännöstön noudattamiselle ja virhevastuunsa toteuttamiselle so. virheellisen tuotteen korvaamiselle kuluttajalle.

Ymmärtänet myös tämän, jos lukeminen onnistuu: Mitkään takuupalautuksen syyn ulkopuoliset näytönohjaimen toimintaan vaikuttamattomat (ja etenkin itse ongelmaan - tuuletin) kosmeettiset viat eivät evää laitteen takuukelpoisuutta, tai vapauta myyjää virhevastuusta - LAKI.
 
Liittynyt
01.07.2019
Viestejä
29
En nyt puolusta Jimmsiä, mutta nyt jotain lähdettä tälle että miten tämä on rikos jos olet jättänyt tuotteen yritykselle huollettavaksi takuuhuoltoon.
Lisäksi, takuuhuoltoon en ole mitään palauttanut, vaan olen tehnyt ehtojen ja lain mukaisen takuupalautuksen tuotteelle, jossa on virhe.

En tarkoita harmia, mutta kommentistasi paistaa se että et tunne lakia tai vähittäismyynnin takuuprosesseja juurikaan.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 867
Takuu / RMA-asiat Jimm'sin kanssa:

"Yli kymmenen vuotta Jimm's PC Storen asiakkaana ja tuhansia euroja sinne käyttäneenä, nyt ensimmäinen ongelma heiltä ostetussa tuottessa.

Kyseinen lafka toimii LAINVASTAISESTI takuu/RMA-tilanteissa
: "

Kuten muutkin täsmälleen samantapaiset tapaukset joista somessa ja täälläkin lukee, keksivät tai jopa itse aiheuttavat kosmeettisia ("fyysisiä") vaurioita tuotteille - jotta voisivat evätä tuotteiden takuukelpoisuuden ja myyjän virhevastuunsa. Tässä puhutaan pienistä naarmuista PCIe väylässä, jotka eivät ole käyttäjän toimesta johtuvua (kuten ketjusta ja sähköposteistakin selviää).

Ongelma lyhyesti: "Näytönohjaimen keskimmäinen tuuletin alkoi elää omaa elämäänsä (0-100% välillä), ja sitten lakkasi yhtäkkiä toimimasta ilman minkäänlaisia käyttäjän toimia. GPU toimi ennen tätä virheettömästi, ja tämän jälkeenkin kahdella tuulettimella normaalisti.". Tuotteen palauttamisen jälkeen Jimm's keksinyt tai aiheuttanut näytönohjaimessa PCIe väylän käyttämättä olevassa pinissä "fyysisen vaurion" eli naarmun joka ei mihinkään vaikuta, jolla yrittää evätä tuotteen takuukelpoisuuden.

Mitkään takuupalautuksen syyn ulkopuoliset näytönohjaimen toimintaan vaikuttamattomat (ja etenkin itse ongelmaan - tuuletin) kosmeettiset viat eivät evää laitteen takuukelpoisuutta, tai vapauta myyjää virhevastuusta - LAKI.

Näytönohjain (kuluttajan omaisuutta) ilmeisesti lähetetty valmistajalle/ulkomaille ilman omistajan hyväksyntää - tämä on rikos, jos näin on toimittu. Asiasta ristiriitaista tietoa usean asiakaspalvelijan vaihtuessa tapauksen kanssa, yksi sanoo yhtä - toinen toista.
Takuun voivat naarmuun vedoten evätä, mutta eivät virhevastuuta. Eli siihen vedoten vaatimaan tuotteen korjaamista. Jos taas silloin osoittavat, että naarmu aiheuttaa vian, niin et voi kyllä mitään
 
Liittynyt
01.07.2019
Viestejä
29
Takuun voivat naarmuun vedoten evätä, mutta eivät virhevastuuta. Eli siihen vedoten vaatimaan tuotteen korjaamista. Jos taas silloin osoittavat, että naarmu aiheuttaa vian, niin et voi kyllä mitään
Kuten Jimm'skin itse totaa pariinkin otteeseen, kyseessä on kaksi eri asiaa. Tuuletinvika ja sitten tämä naarmu ("fyysinen vaurio") - eli tiedostavat että hyvin todennäköisesti (varmasti) ei ongelma tuosta naarmusta johdu. Kyseessä on "takuukelpoisuuden" selvittäminen, eli yrittävät evätä tuotteen takuun kaikin keinoin. Naarmua en itse kortissa huomannut, ja jos se on siinä ollut - niin se ei ole mihinkään vaikuttanut:

Kuten ketjustakin selviää on kyseisen PCIe väylän pinit ja toiminta selvitetty tarkasti (suosittelen lukemaan koko ketjun ennen kommentoimista). Näytönohjain on asennettu tietokoneeseen tasan kerran - jolloin se toimi kuukausia moitteitta kaikilla kolmella tuulettimella. Tämän jälkeen ongelma on ilmennyt ilman käyttäjän toimia. Kyseinen naarmu ei siis ongelmaa ole voinut aiheuttaa, eikä naarmu ole mitä todennäköisimmin tullut käyttäjän toimesta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
382
Nyt on jännä case, seuraan mielenkiinnolla. Sinällään itsellä toiminut hommat aina Jimssin kanssa hyvin, mitä nyt joskus ihmetellyt tuotevaihdoissa hävittyjä käyttöhyöty vähennyksiä. Kuvan perusteella kuitenkin näyttäisi että tuo pcie liitin olisi hieman murtunut kun sitä zoomailee? Jos näin, niin valmistajan takuu varmaan aika suoraan niiltä osin taputeltu.
 
Liittynyt
01.07.2019
Viestejä
29
Asiaton käytös
Jos kerran keissi on niin selvä, mikset vain vie Jimmsiä oikeuteen kun kerran laki on niin selvästi puolellasi?
Koska kuluttajan ja myyjän välisiä asioita Suomessa ei yleisesti hoideta oikeudessa, Veeti. Kaikki ei aina mene kuten ameriikan elokuvissa/sarjoissa.

Asia viedään/on viety sen sijaan kuluttajariitalautakunnalle, joka tarjoaa ratkaisusuosituksia kuluttajien ja yritysten välisiin oikeudellisiin riitoihin. Prosessi on yleensä erittäin pitkä, ja sit kautta myös raskas - tosin on oletettavaa että oikeutta ja lakia tämän prosessin jälkeen noudatetaan myös Jimm's:n toimesta. Kymmenien miljoonien liikevaihdon yhtiö vääntää vastaan päivänselvässä takuupalautusasiassa, keksimällä tai aiheuttamalla takuupalautuksen ulkopuolisia vikoja - jolla välttäisivät virhevastuunsa.

Toin asian esille, sillä somesta ja Googlesta löytyy lukemattomia samankaltaisia kokemuksia Jimm'sin vähintään kyseenalaisista/jopa laittomista toimintatavoista RMA-asioiden suhteen. Tarkoituksena tuoda näkyvyyttä asialle, jotta muut potentiaaliset Jimm'sin asiakkaat olisivat tiedossa riskeistä, jos/kun tekevät ostoksia kyseisestä puljusta.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
184
Koska kuluttajan ja myyjän välisiä asioita Suomessa ei yleisesti hoideta oikeudessa, Veeti. Kaikki ei aina mene kuten ameriikan elokuvissa/sarjoissa.
Tiedän kyllä tämän varsin hyvin, koska tunnen kuluttajasuojalakia ja olen vienyt useita tapauksia kuluttajariitalautakuntaan (muita firmoja tosin).

Suosittelen vääntämään kierroslukumittaria alas, jos kerran pitää alkaa nimittelemään toisia "Veetiksi" ja muutenkin vähättelemään...
 
Liittynyt
01.07.2019
Viestejä
29
Nyt on jännä case, seuraan mielenkiinnolla. Sinällään itsellä toiminut hommat aina Jimssin kanssa hyvin, mitä nyt joskus ihmetellyt tuotevaihdoissa hävittyjä käyttöhyöty vähennyksiä. Kuvan perusteella kuitenkin näyttäisi että tuo pcie liitin olisi hieman murtunut kun sitä zoomailee? Jos näin, niin valmistajan takuu varmaan aika suoraan niiltä osin taputeltu.
Itse en kuvissa näe lainkaan "murtumista", eikä sellaisesta ole ollut mainintaa Jimm's:n toimesta.

Ketjustakin löytyvä selvitys asiaan:

Oletteko Jimm's:llä todella näin kyvyttömiä/tietämättömiä, että ette tiedä esimerkiksi, että liittämänne kuvan "IMG_4855" toiseksi viimeinen "puolikas" pin (kytkentä B81) on TÄYSIN NORMAALIA.

Lähteet:


Kyseessä siis EI OLE vaurio kytkennässä B81. Verratkaa näytönohjaintani vaikka toisiin varastostanne löytyviin ASUS RTX 3080 -näytönohjaimiin.

Sitten toisiin kuviinne (IMG_4864), jossa olette kuvanneet PCIe väylän kytkennän A82, joka on viimeinen GPU:n piirilevyn A-puolella näkyvä kytkentä/liitin. Kyseinen kytkentä EI OLE yhdistetty mihinkään, kuten kuvastakin näkyy (jos ymmärrystä perus elektroniikasta ja piirilevyistä löytyy) - ja tämä on selitetty GPU:n PCIe kytkentäkaaviossa (82 - Reserved | Ground):


Vaikka siis kuvissanne (punaisella ympyröity) näkyvä "fyysinen vaurio" olisikin ”vaurio”, ei tämä vaikuta kortin toimintaan millään lailla, eikä se ole syypää keskimmäisen tuulettimen toimimattomuuteen."


Toisella puolella korttia (selkäpuoli / backplate), näkyy "puolikas" liitin - jota ei ole yhdistetty mihinkään (punaisella ympyröity kuva).

Etupuolella näkyy pientä kulumajälkeä viimeisen liittimen kohdalla, joka on enemmänkin PCB:ssä (piirilevyssä) eikä itse liittimessä (ei ympyröity kuva).
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 867
Nyt on jännä case, seuraan mielenkiinnolla. Sinällään itsellä toiminut hommat aina Jimssin kanssa hyvin, mitä nyt joskus ihmetellyt tuotevaihdoissa hävittyjä käyttöhyöty vähennyksiä. Kuvan perusteella kuitenkin näyttäisi että tuo pcie liitin olisi hieman murtunut kun sitä zoomailee? Jos näin, niin valmistajan takuu varmaan aika suoraan niiltä osin taputeltu.
Jotakin liittimelle on tosiaan tapahtunut. Varmaankin aika mahdoton todistaa kenenkään missä vaiheessa se on käynyt. Pointtina lähinnä, että on voinut olla tehtaaltakin jo ja se EI ole kuluttajan vastuulla, jos on ollut ennen kuin hän sai kortin -vaan valmistajan ja siten myös jälleenmyyjän.

Sitä tukisi sellainenkin teoria, että piirilevyllä on naarmu, joka näyttää olevan tuon sarjanumerotarran alapuolella. Lähtökohtaisesti tuollaiset eväävät jo yleensä takuun, mutta jos se tuon tarran alla, niin onhan tuo kortti saanut kipeää jo ennen kuluttajalle päätymistä
 
Liittynyt
01.07.2019
Viestejä
29
Jotakin liittimelle on tosiaan tapahtunut. Varmaankin aika mahdoton todistaa kenenkään missä vaiheessa se on käynyt. Pointtina lähinnä, että on voinut olla tehtaaltakin jo ja se EI ole kuluttajan vastuulla, jos on ollut ennen kuin hän sai kortin -vaan valmistajan ja siten myös jälleenmyyjän.

Sitä tukisi sellainenkin teoria, että piirilevyllä on naarmu, joka näyttää olevan tuon sarjanumerotarran alapuolella. Lähtökohtaisesti tuollaiset eväävät jo yleensä takuun, mutta jos se tuo otartaran alla, niin onhan tuo kortti saanut kipeää jo ennen kuluttajalle päätymistä
Ah, tarkoitat siis noita pieniä valkoisia naarmuja? Näihin en ole edes kiinnittänyt suurempaa huomiota aiemmin, vaan olen olettanut että kyseessä on PCIe väylän viimeisen liittimen pieni tumma kohta - kuvassa jossa "vauriota" ei ole siis ympyröity.

En edes olisi voinut kuvitella noiden kahden valkoisen naarmun olevan syypää mihinkään, eikä Jimm's ole tätä asiaa vieläkään selventänyt. Tosiaan nuo vaaleat naarmut näyttäisivät olevan tarran alla, mut tietääkseni näistä ei ole kyse tässä ongelmantapauksessa (täysin varma en voi olla toki).
 

totallynotrobot

Tukijäsen
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
671
Siis en näistä liittimistä mitään tiedä, mutta eikä tuossa ympäröidyssä kohdassa ihan puutu fyysinen pala levystä? Vai vääristääkö kuva tai kuuluuko sen olla tuollainen ko. kortissa? Kun jos vertaa vaikka tuota nurkkaa tähän kuvaan:


VS
FqjDGnMXsAAfRu9.jpg
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 867
Ah, tarkoitat siis noita pieniä valkoisia naarmuja? Näihin en ole edes kiinnittänyt suurempaa huomiota aiemmin, vaan olen olettanut että kyseessä on PCIe väylän viimeisen liittimen pieni tumma kohta - kuvassa jossa "vauriota" ei ole siis ympyröity.

En edes olisi voinut kuvitella noiden kahden valkoisen naarmun olevan syypää mihinkään, eikä Jimm's ole tätä asiaa vieläkään selventänyt. Tosiaan nuo vaaleat naarmut näyttäisivät olevan tarran alla, mut tietääkseni näistä ei ole kyse tässä ongelmantapauksessa (täysin varma en voi olla toki).
Sinuna kannattaa olla varma, tai ainakin vahvasti epäillä että ongelmat johtuvat niistä. Usein kaikki viittaa asiakkaaseen, mutta nyt ei, niin voisin kuvitella että asia ratkeaa eduksesi. Itse olen tietokoneliikettä myös joskus pyörittänyt ja asiakkaita on kaikenlaisia, monet itse rikkonut tuotteen kyseenalaisissa tilanteissa ja keskustelemalla monesti se tilanne keksitään yhdessä missä on käynyt. Mutta kyllä tuollaiset piirilevyn valmistusvirheet ja viitteet niistä antaa ymmärtää, että kortti oli todella viallinen jo sinulle tullessaan, vaikka se saattoi ongelmitta toimiakin. Toki jimms varmasti nyt osaa tarkistaa tämänkin näkökulman, mutta tuskin asiaa puolestasi ratkaisee, ellet sitä vaadi. Heidän "työtään" on torpata takuupyynnöt ja sinun tavallaan vaatia hyvitystä ja ajaa omaa etua -ellet ole tuotetta itse rikkonut. Onnea selvitykseen ja toivottavasti saat asiaan mieluisan ratkaisun -myönnän, että viestittelyänne en ole vieläkään lukenut, mutten aio asiaa tämän enempää enää kommentoidakaan
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.07.2019
Viestejä
29
Siis en näistä liittimistä mitään tiedä, mutta eikä tuossa ympäröidyssä kohdassa ihan puutu fyysinen pala levystä? Vai vääristääkö kuva tai kuuluuko sen olla tuollainen ko. kortissa? Kun jos vertaa vaikka tuota nurkkaa tähän kuvaan:


VS
Ylemmässä kuvassa selvää vauriota useammalla PCIe liittimellä (kärähtäneet).

Kuva näytönohjaimestani (jos edes on omastani) vääristää tai voi vääristää, mutta mielestäni "palaa" siitä ei puutu. Näyttää siltä että liittimestä puuttuisi puolet (kulunut / raaputettu), mutta edelleen tämä ei ole relevanttia tuuletinongelman (takuupalautuksen syyn) osalta.

Lisäksi kyseinen viimeinen liitin ei ole yhdistettynä mihinkään, kuten kuvasta näkee. (GROUND/RESERVED - myös PCIe layout mukaan). Kyseessä on siis viimeinen liitin "selkäpuolelta", eikä se vaikuta tuulettimeen kuten Jimms ja heidän toimitusjohtajansa (ei ketjussa) on todennut. Näytönohjain toimi TÄYSIN normaalisti yhtä tuuletinta lukuunottamatta (joka ilmeni kuukausien jälkeen, ilman käyttäjän toimia), enkä nähnyt ulkoisia vaurioita - vielä ennen palautusta Jimm's:lle.
 
Viimeksi muokattu:

totallynotrobot

Tukijäsen
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
671
Joo siis ekan kuvan vauriot ovat tietysti selkeät, mutta valitsin sen kuvan ihan vain siksi että siinä näkyy hyvin tuo liittimen nurkka verrokiksi. Kunhan ihmettelin kun oli jotenkin niin rujon näköinen tuo ympäröity alue.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
842
Kaipa tuosta pala puuttuu?

vrt:

1678733788813.png


(mutta kuten sanoit tuo on vain maa, ei pitäisi vaikuttaa mihinkään)
 

Janiautomation

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.05.2021
Viestejä
169
Ylemmässä kuvassa selvää vauriota useammalla PCIe liittimellä (kärähtäneet).

Kuva näytönohjaimestani (jos edes on omastani) vääristää tai voi vääristää, mutta mielestäni "palaa" siitä ei puutu. Näyttää siltä että liittimestä puuttuisi puolet (kulunut / raaputettu), mutta edelleen tämä ei ole relevanttia tuuletinongelman (takuupalautuksen syyn) osalta.

Lisäksi kyseinen viimeinen liitin ei ole yhdistettynä mihinkään, kuten kuvasta näkee. (GROUND/RESERVED - myös PCIe layout mukaan). Kyseessä on siis viimeinen liitin "selkäpuolelta", eikä se vaikuta tuulettimeen kuten Jimms ja heidän toimitusjohtajansa (ei ketjussa) on todennut. Näytönohjain toimi TÄYSIN normaalisti yhtä tuuletinta lukuunottamatta (joka ilmeni kuukausien jälkeen, ilman käyttäjän toimia), enkä nähnyt ulkoisia vaurioita - vielä ennen palautusta Jimm's:lle.
En kyseistä näyttisversiota ole korjannut, mutta vanhempia kylläkin ja vaikka kys pinni ei olisi toiminnallista käyttöä vaan pelkästään maadoituksena niin jopa 10-kerroksinen piirilevy on todennäköisesti rikki kun kulma ottanut kipeää. Usein ei edes näy mitään fyysistä vahinkoa sillä asennuksessa vahingoittunut/ koneessa ollessaan roikkuessaan piirilevy taipunut ja kosketushäiriötä ilmaantuu. On myös ollut uunituksen vaatineita tapauksia kun näyttiksen asennuksessa kohdistunut liikaa voimaa ja muistipiiri korkannut irti yms.

Millään näillä ei sinänsä ole väliä itse riitasiassa vaan sinun ja myyjän kirjoitusten perusteella takuupalauttamasi kortti havaittiin olleen vioittunut ja siksi heillä on oikeus tarkistaa tuote ennen palautuksen/RMAn hyväksyntää. Myyjä on saanut valmistajalta ilmoituksen etteivät lähetä heille uutta tilalle ilman että tarkastetaan ja tarkastuksen pystyy tekemään vain valmistaja. Myyjäliikkeellä en näe tässä tapauksessa olevan väliä sillä ei minkään liikkeen pitäisi jäädä välissä maksajaksi. Jos tuotteessa ei olisi noin selkeää jälkeä vahingosta olisi varmasti mennyt takuupalautus sukkana läpi.

Toivotaan että tehdas saa korttisi pian tarkastettua ja siinä paljastuisi valmistusvirhe miksi vaurio syntynyt.
 
Liittynyt
01.07.2019
Viestejä
29
En kyseistä näyttisversiota ole korjannut, mutta vanhempia kylläkin ja vaikka kys pinni ei olisi toiminnallista käyttöä vaan pelkästään maadoituksena niin jopa 10-kerroksinen piirilevy on todennäköisesti rikki kun kulma ottanut kipeää. Usein ei edes näy mitään fyysistä vahinkoa sillä asennuksessa vahingoittunut/ koneessa ollessaan roikkuessaan piirilevy taipunut ja kosketushäiriötä ilmaantuu. On myös ollut uunituksen vaatineita tapauksia kun näyttiksen asennuksessa kohdistunut liikaa voimaa ja muistipiiri korkannut irti yms.

Millään näillä ei sinänsä ole väliä itse riitasiassa vaan sinun ja myyjän kirjoitusten perusteella takuupalauttamasi kortti havaittiin olleen vioittunut ja siksi heillä on oikeus tarkistaa tuote ennen palautuksen/RMAn hyväksyntää. Myyjä on saanut valmistajalta ilmoituksen etteivät lähetä heille uutta tilalle ilman että tarkastetaan ja tarkastuksen pystyy tekemään vain valmistaja. Myyjäliikkeellä en näe tässä tapauksessa olevan väliä sillä ei minkään liikkeen pitäisi jäädä välissä maksajaksi. Jos tuotteessa ei olisi noin selkeää jälkeä vahingosta olisi varmasti mennyt takuupalautus sukkana läpi.

Toivotaan että tehdas saa korttisi pian tarkastettua ja siinä paljastuisi valmistusvirhe miksi vaurio syntynyt.
Hyviä pointteja, mutta tässä täytyy edelleen ottaa huomioon että kortti toimi kuukausia ilman mitään ongelmia, jonka jälkeen ongelma ilmeni ilman käyttäjän toimia. Näytönohjain on ollut SSUPD MESHLICIOUS -kotelossa, jossa PCI-E väylään ja liittimiin kohdistuu minimaalinen määrä painetta/voimaa tavalliseen ATX-kotelon asennukseen verrattuna. Kyseessä ei voi olla käyttäjän aiheuttama virhe/vaurio - ja kuten selitetty useita kertoja - takuupalautuksen syynä oleva tuuletinongelma ei johdu tästä em. syistä, jonka myös Jimm's toteaa.

Myöskään kuluttajasuojalain mukaan kuluttajan ei tarvitse odottaa kuukausia (kuten Jimm's viittaa tämän valmistajalle lähettämisen ja kortin tarkastuttamisen kestävän). Se, että tuotteessa/tavarassa on kuluttajanasuojalain 5. LUVUN 13§:n virhesäännöksen mukainen virhe, eli se ei vastaa 12§:ssä säädettyjä ominaisuuksia - tässä tapauksessa toimivuuden osalta, on riittävä, lainvoimainen peruste myyjän virhevastuun toteuttamiselle ja kuluttajalle tuotteen vaihtamiselle virheettömään tai kaupan purulle 16§ ja 18§ mukaisesti - viipymättä.

  • 16§ (22.12.2021/1242) - Ostajan oikeudet
    Jos tavarassa on myyjän vastuulla oleva virhe, ostaja saa tämän luvun säännösten mukaisesti vaatia virheen korjaamista, uutta toimitusta tai hinnanalennusta taikka purkaa kaupan sekä lisäksi vaatia vahingonkorvausta. Hän saa myös pidättyä kauppahinnan maksamisesta.

  • 18 § (22.12.2021/1242) - Virheen oikaisu
    Ostajalla on oikeus valintansa mukaan vaatia, että myyjä joko korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran.
    Virheen oikaisu on suoritettava kohtuullisessa ajassa siitä, kun ostaja on ilmoittanut myyjälle virheestä, ja siten, ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia taikka merkittävää haittaa ottaen huomioon tavaran luonne ja tarkoitus, jota varten ostaja hankki tavaran.
    Myyjän on otettava vaihdettava tavara takaisin omalla kustannuksellaan.


Kyseessä on myyjäliikkeen ja valmistajan välinen asia, josta kuluttajan ei kuulu/tarvitse lain mukaan kärsiä. Mitään vauriota/naarmua en ennen kortin palautusta tarkastaessani nähnyt.
 
Viimeksi muokattu:

Eore

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
601
Vaikuttaa sellaiselta tapaukselta ulosannin perusteella, että tämän seurauksena normaalit ihmiset kärsivät tulevaisuudessa entistä kankeammista takuuprosesseista ja korkeammista hinnoista.

Pari riviä kun vielä pastee minilexistä tänne niin eiköhän se siitä.

EDIT: skeptinen sen takia, koska täälläkin lukenut aika monta kertaa kauheaa öyhötystä miten mitään ei ole ollut rikki ja sitten paljastuu kuitenkin että asiakas itse töhöillyt ja rikkonut tuotteensa.
 
Liittynyt
01.07.2019
Viestejä
29
Vaikuttaa sellaiselta tapaukselta ulosannin perusteella, että tämän seurauksena normaalit ihmiset kärsivät tulevaisuudessa entistä kankeammista takuuprosesseista ja korkeammista hinnoista.

Pari riviä kun vielä pastee minilexistä tänne niin eiköhän se siitä.
Nii, onhan se kohtuutonta vaatia lain noudattamista myyjäliikkeeltä tämmösissä asioissa.
 
Liittynyt
01.07.2019
Viestejä
29
Vaikuttaa sellaiselta tapaukselta ulosannin perusteella, että tämän seurauksena normaalit ihmiset kärsivät tulevaisuudessa entistä kankeammista takuuprosesseista ja korkeammista hinnoista.

Pari riviä kun vielä pastee minilexistä tänne niin eiköhän se siitä.

EDIT: skeptinen sen takia, koska täälläkin lukenut aika monta kertaa kauheaa öyhötystä miten mitään ei ole ollut rikki ja sitten paljastuu kuitenkin että asiakas itse töhöillyt ja rikkonut tuotteensa.
Lue se ketju vaikka ensin, jookosta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Näin sivustaseuraajana: tuosta näytönohjaimesta voi sahata pois puolet korttipaikan liittimestä. Se aiheuttaa sen, että se on PCI express x8 , eikä x16, ja tämä kuristaa näytönohjaimen väylän puoleen. Tätä voi myös simuloida laittamalla näytönohjaimen x8 liittimeen, jossa on vedetty vain puolet linjoista.

Sanon kyllä kaikella kokemuksellani ja vaikka ihan virallisesti: takapään vauriot korttipaikan liittimessä eivät vaikuta mitenkään näytönohjaimen tuulettimien toimintaan. Jos tuulettimien takia on mennyt huoltoon, niin niin.. ei pitäisi tuosta syystä hylätä huoltoa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 257
Toin asian esille, sillä somesta ja Googlesta löytyy lukemattomia samankaltaisia kokemuksia Jimm'sin vähintään kyseenalaisista/jopa laittomista toimintatavoista RMA-asioiden suhteen.
Ohhoh! Jopa lukemattomia kokemuksia?
Itse en ole lukenut ensimmäistäkään samankaltaista kokemusta mistään, joten sen takia ne on varmaan lukemattomia?

Mutta joo, hyvä tuoda ongelmakohtia esille, toisaalta asian palo voisi olla rauhallisempi.
 

Eore

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
601
Asiaton käytös
Omaa nimeä ei kehtaa jättää näkyviin maileihin, mutta vastapuolen nimet on näkyvissä poistopyynnöistä huolimatta. Esimerkillistä toimintaa "Veetiltä".
"Lukemattomista" kokemuksista todisteina suoli24 screenshottia vuodelta 2012 ja random foorumipostaus vuodelta 2011.
 
Liittynyt
01.07.2019
Viestejä
29
Omaa nimeä ei kehtaa jättää näkyviin maileihin, mutta vastapuolen nimet on näkyvissä poistopyynnöistä huolimatta. Esimerkillistä toimintaa "Veetiltä".
"Lukemattomista" kokemuksista todisteina suoli24 screenshottia vuodelta 2012 ja random foorumipostaus vuodelta 2011.
Minun nimeni löytää Googlesta. Miksi luulet että asiakaspalvelijoiden nimet tulisi olla piilotettuja?

Käypä katsomassa Googlen arvosteluista tai Trustpilotista vaikka yhden tähden arviot, ja vaikka Facebookista "PC-raudan keskustelu" ryhmästä näitä - tai sitten ihan vaikka tästä ketjusta aikaisemmilta sivuilta.

Samat setit @lunkwill

Liitteenä pari kuvaa, ens kerralla etsitte sitten ihan itse. Eikö niin?
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 301
Toihan on meno kuin eräällä legendaarisella atk-antilla Vakka-Suomessa 90-luvulla :D No ei vaan, itse kyllä olen ollut tyytyväinen Jimmsiin. Yksittäistapauksia? Mitä vierestä katsonut tuttuja jotka tekevät kuluttajakauppaa niin aina sieltä löytyy joku tyytymätön joka pitää sitten kovaa meteliä.
 

mutsison

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.02.2023
Viestejä
65
Lainvastaisuutta, rikos, petos ja lakimiehet. Ja silti täällä riehutaan. Kyllä se sun lakimiehes hoitaa asian jos kerta on niin selvä keissi. Ei siinä, kyllä nämä puljut yrittää nykyään kaikkensa laistaakseen velvollisuuksistaan, mutta kannattaa ihan rauhallisesti hoitaa nämä asiat.

Jimms varmaan ottaa tästä oppia ja ohjeistaa takuuhuoltajia miten jatkossa toimitaan. Vai mitä? :rofl:
 

Jimm's

Jimm's PC-Store
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 983
Takuu / RMA-asiat Jimm'sin kanssa:

"Yli kymmenen vuotta Jimm's PC Storen asiakkaana ja tuhansia euroja sinne käyttäneenä, nyt ensimmäinen ongelma heiltä ostetussa tuottessa.

Kyseinen lafka toimii LAINVASTAISESTI takuu/RMA-tilanteissa
: "

Kuten muutkin täsmälleen samantapaiset tapaukset joista somessa ja täälläkin lukee, keksivät tai jopa itse aiheuttavat kosmeettisia ("fyysisiä") vaurioita tuotteille - jotta voisivat evätä tuotteiden takuukelpoisuuden ja myyjän virhevastuunsa. Tässä puhutaan pienistä naarmuista PCIe väylässä, jotka eivät ole käyttäjän toimesta johtuvua (kuten ketjusta ja sähköposteistakin selviää).

Ongelma lyhyesti: "Näytönohjaimen keskimmäinen tuuletin alkoi elää omaa elämäänsä (0-100% välillä), ja sitten lakkasi yhtäkkiä toimimasta ilman minkäänlaisia käyttäjän toimia. GPU toimi ennen tätä virheettömästi, ja tämän jälkeenkin kahdella tuulettimella normaalisti.". Tuotteen palauttamisen jälkeen Jimm's keksinyt tai aiheuttanut näytönohjaimessa PCIe väylän käyttämättä olevassa pinissä "fyysisen vaurion" eli naarmun joka ei mihinkään vaikuta, jolla yrittää evätä tuotteen takuukelpoisuuden.

Mitkään takuupalautuksen syyn ulkopuoliset näytönohjaimen toimintaan vaikuttamattomat (ja etenkin itse ongelmaan - tuuletin) kosmeettiset viat eivät evää laitteen takuukelpoisuutta, tai vapauta myyjää virhevastuusta - LAKI.

Näytönohjain (kuluttajan omaisuutta) ilmeisesti lähetetty valmistajalle/ulkomaille ilman omistajan hyväksyntää - tämä on rikos, jos näin on toimittu. Asiasta ristiriitaista tietoa usean asiakaspalvelijan vaihtuessa tapauksen kanssa, yksi sanoo yhtä - toinen toista.
Asiaa on käyty läpi toisessa kanavassa jo tarkemmin ja tässä vielä tuo antamamme vastine tapaukseen liittyen

 

Jimm's

Jimm's PC-Store
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 983
Oi @Jimm's tuo mun tilaama uus hieno ruutu on nyt tilassa että toimitusaika lukee "Ei vahvistettu" niin miten ton kanssa nyt sitten on?

Asus 27" TUF Gaming VG27AQ1A, 170Hz WQHD -pelimonitori, musta (Tarjous! Norm. 349,90€) - Jimms.fi

Jos tuon nyt tämän kuun puolella onnistuu saada niin ihan mukava ois?
Moikka, näitä on isompi erä meille tulossa kyllä, mutta alustavasta toimitusarviosta menty valitettavasti ylitse. Kyselen olisiko tuon monitorin saapumiselle uutta arviota saatavilla! :tup:
 

Jimm's

Jimm's PC-Store
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 983
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
958
Mitä itse tästä tapauksesta opin on se, että palautuksissa pitää koko tuote käydä itse makro-objektiivin kanssa läpi kuvaten ihan kaiken.
Omasta mielestäni kuluttajalla joka näyttiksen on palauttanut/takuuseen lähettänyt on asenteessa korjattavaa. Enkä ota nyt kantaa siihen kuka on tuossa oikeassa ja kuka ei.
Mutta faktahan on se että kyllä täällä(kin) on näistä kauhutarinoista Jimm's:n kanssa saanut lukea. Tuntuu että lisääntyvissä määrin...

Voi olla että osa syy on siinä että tilaukset on lisääntyneet(?). Mutta jos esimerkiksi Datatronikin ketjua lukee, niin on siellä huomattavasti vähemmän kyseisiä tapauksia. Joskus muistan lukeneeni Verkkokauppa.comista "kauhutarina-uutisen" jossa kuluttaja sai vängätä takuu casen kanssa. Toimitusjohtaja taisi silloin toimittajalle kommentoida että siinä kohtaa kun kuluttaja avaa toimittajille/muille kuluttajille suunsa negatiivisesta kokemuksesta, on myyjäliike siinä jo hävinnyt. Joku "Veli" voisi mallia tuosta ottaa.

Jos mikroskoopin kanssa saa tuotteen skannata ennen takuuseen laittoa, niin aika moni kuluttaja varmaan seuraavalla kerralla sen näytönohjaimen/emolevyn muualta tilaa :asif: Varsinkin nyt kun crypto-erektio on (onneksi) ohi ja ruvetaan jo hinnoilla kilpailemaan...
 

Timanttia

Köyhä
Liittynyt
16.02.2021
Viestejä
279
Omasta mielestäni kuluttajalla joka näyttiksen on palauttanut/takuuseen lähettänyt on asenteessa korjattavaa. Enkä ota nyt kantaa siihen kuka on tuossa oikeassa ja kuka ei.
Mutta faktahan on se että kyllä täällä(kin) on näistä kauhutarinoista Jimm's:n kanssa saanut lukea. Tuntuu että lisääntyvissä määrin...

Voi olla että osa syy on siinä että tilaukset on lisääntyneet(?). Mutta jos esimerkiksi Datatronikin ketjua lukee, niin on siellä huomattavasti vähemmän kyseisiä tapauksia. Joskus muistan lukeneeni Verkkokauppa.comista "kauhutarina-uutisen" jossa kuluttaja sai vängätä takuu casen kanssa. Toimitusjohtaja taisi silloin toimittajalle kommentoida että siinä kohtaa kun kuluttaja avaa toimittajille/muille kuluttajille suunsa negatiivisesta kokemuksesta, on myyjäliike siinä jo hävinnyt. Joku "Veli" voisi mallia tuosta ottaa.

Jos mikroskoopin kanssa saa tuotteen skannata ennen takuuseen laittoa, niin aika moni kuluttaja varmaan seuraavalla kerralla sen näytönohjaimen/emolevyn muualta tilaa :asif: Varsinkin nyt kun crypto-erektio on (onneksi) ohi ja ruvetaan jo hinnoilla kilpailemaan...
Itsekkin kun olen näitä ketjuja tarpeeksi lueskellut niin seuraava päivitys tuli ostettua kilpailijoilta.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
110
Kysyn toistamiseen kun en aiemmin saanut vastausta, onko mitään arvioita milloin AMD Ryzen 9 7950X3D prossuja on tulossa?
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
233
Palautetta vielä jimmsin sivuilta:
Kun tuotekategoriaan siirtyy tai on tehnyt haun, niin se järjestelyperuste on oletuksena pisteytys. Tästä kun nyt vaikka päättää selata sivun-kaksi, ja haluaakin järjestellä tuotteet esim. paras saatavuus, niin se ei palauta takaisin ensimmäiselle sivulle.
Ei nyt ole iso asia mutta pieni ärsyke (yksi klikkaus enemmän, heh), kun täytyy itse palata takaisin ensimmäiselle sivulle. En nyt sitten tiedä onko tämä vain huono oma tapa selata vai mikä kun jään ihmettelemään että meninkö jo muka näin monta sivua eteenpäin kunnes tajuan että sivu ei vienyt takaisin ensimmäiselle sivulle. Tämä ominaisuus oli muistaakseni vanhalla sivulla myös.
 
Liittynyt
10.01.2023
Viestejä
70
Onkos Jimmssillä jo siirrytty seuraaviin ATK-projekteihin vai onko sivuille tulossa käytettävyysparannuksia? Näitä tulee vastaan lukuisia, mutta kun oon tässä vähän harkinnut uutta näyttöä, ni tää presettikasa ei ihan hirveesti auta.

Ton lisäksi pystyy suodattamaan valmistajalla ja vapaalla hakusanalla. Toivoisi suodattimia yksittäisille spekseille niinku paneelin tyyppi, virkistystaajuus, ja silleen. Tämmösenään aika kauhee käyttää, jos suoraan sanon.

1678871553475.png
 

Jimm's

Jimm's PC-Store
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 983

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 120
Onkos Jimmssillä jo siirrytty seuraaviin ATK-projekteihin vai onko sivuille tulossa käytettävyysparannuksia? Näitä tulee vastaan lukuisia, mutta kun oon tässä vähän harkinnut uutta näyttöä, ni tää presettikasa ei ihan hirveesti auta.

Ton lisäksi pystyy suodattamaan valmistajalla ja vapaalla hakusanalla. Toivoisi suodattimia yksittäisille spekseille niinku paneelin tyyppi, virkistystaajuus, ja silleen. Tämmösenään aika kauhee käyttää, jos suoraan sanon.

Mielestäni tuotesorttauskin voisi olla käytännöllisempi. Oletukseksi asettaisin esim. Ostetuimmat (Paras..), tai Tuotteen luontiaika (Uusin...). Mystinen Pisteytys on luultavasti suurimmalle osalle se vähiten kiinnostava vaihtoehto.

1678874986637.png
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 867
Mielestäni tuotesorttauskin voisi olla käytännöllisempi. Oletukseksi asettaisin esim. Ostetuimmat (Paras..), tai Tuotteen luontiaika (Uusin...). Mystinen Pisteytys on luultavasti suurimmalle osalle se vähiten kiinnostava vaihtoehto.

Juu, totta. Ehkä tuo luontiaika voisi olla hyvä, mutta usein uusimpia ei ole vielä varastossa->aika turha listata sellaisia. Itse olen havainnut, että oletus saisi olla hinta, tuotekoodi tai nimike. Ei voisi vähempää kiinnostaa mitä muut ostavat, kun se ei omaa ostokäyttäytymistäni ohjaa -ehkä se joillakin on se mikä valinnan ratkaisee

Mutta yleisesti ottaen, uudet sivut ovat kyllä surkeat käyttää. Voi olla, että osa kokemuksesta johtuu ihan vain muutoksesta, mutta kaikkia samoja suodatuksia ei tunnu pystyvän tekemään. Nykyisellään kuitenkin on hyvin vaikea tiettyjä tuotteita löytää, jos ei tiedä tuotekoodia ja se ohjaa suoraan toisen kaupan listoja selaamaan, eikä sieltä sitten helpolla enää palata.

Ei jimssin sivusto täydellinen ole ennekään ollut, mutta se oli paras kilpailijoista. Nyt se on lähimpänä tasoa Amazon (paljon tuotteita, mutta ei löydä mitään)
 
Liittynyt
10.01.2023
Viestejä
70
Täällä on tullut aika rajua palautetta tästä sivu-uudistuksesta, ja pakko se on sanoa, että en oikein ymmärrä, millaisen prosessin seurauksena tähän on päädytty. On sitä itsekin ollut mukana ohjelmistokehitysprojekteissa, joiden tuloksena on ollut suht surkeaa käytettävyyttä, ja taustalla voi aina olla monenlaisia tekijöitä. Ja jos tämän seurauksena Jimmsin myynti ei ole ottanut osumaa tai kömö käytettävyys on hinta joka kannattaa muuten vaan maksaa, niin sittenhän täällä vaan läskit vinkuu turhaan. Mutta kun näitä nettikauppoja on toteuteltu maapallolla ny joku vuosikymmen, niin ei sellaisen laatiminen jollekin valmissoftan pohjalle kai pitäis olla mikään rakettikirugin temppu.
 
Tila
Keskustelu on suljettu.
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 438
Viestejä
4 199 507
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom