Kerron nyt ihan rehellisesti, että olen aika pettynyt firmanne nykyiseen toimintaan toimitusaikojen suhteen. Olen vuosia tilannut teiltä ja varastossa ollut tavara on lähtenyt aina saman tai viimeistään seuraavan päivän postin mukaan. Nyt viimeiset neljä tilausta ovat olleet yhtä odottelua. Menee kolme-neljä päivää, että tavara lähtee liikkeelle. Joo, kyllä olette annetun toimitusajan puitteissa toimittaneet (1-4 päivää), mutta kyllä se Jimmsmagia on kyllä kadonnut täysin. En enää voi luottaa teihin. Jos jonkin osan ehdottomasti viikonlopuksi, niin joudun sen tilaamaan jostain muulta.
Tuntuu, että teillä on ollut "ruuhkaa" jo pidemmän aikaa? Eikö olisi ihan fiksua palkata lisää väkeä?
Ja tuohan on muuten täysin lainvastainen sopimusehto. Kuluttasuojalain 5:15a.1 mukaan:
"...Virhevastuuta ei kuitenkaan synny, jos myyjä saattaa todennäköiseksi, että huonontuminen johtuu tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta seikasta."
Eli pelkkä tuotteen avaaminen ei mitätöi takuuta ja se ei ole oikeuskäytännön mukaan ostajasta johtuva seikka. Olennaista on huomata, että näyttötaakka on myyjällä, ei ostajalla. Oikeuskäytännöstä ilmenee, että ostajalta ei edes edellytetä ammattitutkintoa tai pätetyyttä, ainoastaan riittävää osaamista. Täytyy tietää mitä tekee.
Toisekseen, ostaja voi vedota myös KSL 5:12:n mukaiseen yleiseen virhesäännökseen, jota ei voida sopimusehdoin rajoittaa. Kyse on siis pakottavasta oikeudesta. Myös virhevastuuseen vetoamisen aika on voi olla pidempi kuin tuotteen takuu aika, kuitenkin vähintään kaksi vuotta, joka on
dikrektiivin minimi aika. Suomessa implementoinnin yhteydessä tätä aikaa ei kirjattu lakiin, sillä sen katsottiin liiaksi rajoittavan virhevastuuseen vetoamisen aikaa.
Kansainväliseten firmojen kv. takuuehdot eivät aina yllä Suomen lainsäädännön minimitasolle. Aiotteko muuttaa takuuehtojanne lain mukaisiksi?