Koska asia selvästi herättää paljon puhetta voimme tuota pinnalla ollutta tapausta hieman kommentoida. Vaurio havaittiin heti palautuksen yhteydessä myymälässä ja avataan vaurion kattavuutta sen verran, että prosessorikannassa on ollut selkeästi asennusvirheestä johtuva vaurio. Pinneistä huomattava määrä on saanut vahinkoa. Näissä tapauksissa, vaikka vika olisi mikä tahansa niin, alkuperäistä vikaa ei voida todentaa. Emolevyä ei voida vaurion johdosta enää testata. Ikävä kyllä takuu ei kata fyysisiä vaurioita.
Missään tapauksessa ei ole meidän eikä asiakkaan etu näitä hylätä ja teemme parhaamme asiakastyytyväisyyden eteen. Yhden tai muutaman pinnin vaurioita on takuuosaston toimesta myös korjattu ilman veloitusta tai takuun hylkäämistä. Tälläkin valitettavasti on rajansa ja mikäli vaurio on selkeästi käyttäjän toimista johtuvaa niin takuuna tai asiakaspalautuksena emme voi tuota käsitellä. Rajatapauksissa konsultoidaan valmistajaa kuvilla ja tarvittaessa tuota lähetetään valmistajalle tarkastukseen tai korjaukseen.
Kuluttajariitalautakunta on tietynlaisiin tapauksiin tehnyt jo päätöksiä aikaisemmin: Emolevyn prosessorikannan vauriot
Ja missään nimessä emme halua asiakkaita syyllistää, kuten tuolla lautakuntakin mainitsee voi vahinko sattua ilman, että sitä edes itse huomaa.
"Lautakunta toteaa prosessorikannan pinnien vääntymisen olevan yleinen asennus- tai purkuvirhe konetta kasattaessa ja purettaessa. Pinnien vääntyminen ei edellytä voimaa tai huomattavaa käsittelyvirhettä, eikä tietokoneen parissa työskentelevä henkilö sitä välttämättä itse huomaa lainkaan."
Juuri tästä syystä emolevyjä käsitellään takuuosastollamme tarkasti ennen testipenkkiin laittamista tai testiprosessorin asentamista.
Jos kaikki yleistetään tähän tapaan, niin silloin alkuperäinen syy voi jäädä tutkimatta, esim. miksi emolevy toimii kuukausia, ja yhtäkkiä lakkaa toimimasta.Tuo esimerkin pinnin taipuminen on voinut tapahtua myöhemminkin esim. penkissänne vai kuinka prosessori on kannasta irroitettu kannan tutkimista varten? Ainoa optio omalle oikeusturvalle on maksaa tuo maksu turhasta takuutapauksesta sekä emolevyn lähetyskustannukset, muuten levy päätyy parin kuukauden päästä SER-jätteeksi tai näin ainakin luvataan.
Ensimmäisen tuomion jälkeen kaikki yhteydenpito jumiutetaan tähän saman argumenttiin liittyen ja samaa mantraa jatketaan kuluttajaneuvonnan yhteydenoton jälkeen. Mutta ilmeisesti jos riittävästi viitsii tuoda negatiivista julkisuutta asian tiimoilta, niin ilmeisesti pyörtöjäkin on tapahtunut kuukausien sitkeän väännön jälkeen, kuten täällä ketjussa on nähty.
Varmasti makrokuvaamalla jokaisesta teidänkin asentamasta levystä löytyy naarmuja, mutta onko tämä alkuperäinen syy tuotteen toimilattomuudelle? Esim. Asus ei suoraan evää takuuta kaikenlaisista vahingoista levyllä: Motherboard Customer Induced Damage | Official Support | ASUS Global
Joten onko tämä joku Casekingin oma tulkinta aiheesta vai miten valmistajan ehtoja pelataan teille?