Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Terve,
RTX 4080 Super ostohousut on jo jalassa, ja be quiet! näkyi julkistaneen 90 asteen 12V-2X6 virtaliittimen joka olisi kiva saada samassa paketissa. be quiet!
Vielä ei näy sivuilla tuotteistettuna, mikähän mahtaa olla tilanne, joutuuko odottelemaan kauankin?
Vinkataan näistä eteenpäin asianomaisilleOlisiko mahdollista saada tarjoukseen myös ThunderX3 Coren Loft mallia?
Kiitos vinkistä!Kiitos Jimm's kun Endgame Gearin uusi näppäimistö ja hiiret tulivat/tulevat näin nopeasti varastoon. Ja nyt kun siellä on EM-C matot tarjouksessa, niin niiden tuotekuvaukset voisi korjata.
Nämä nyt tilattavissa, saatavuuksia toki ei vielä toimittajilla toistaiseksi ollut tiedossa harmillisesti.Terve,
RTX 4080 Super ostohousut on jo jalassa, ja be quiet! näkyi julkistaneen 90 asteen 12V-2X6 virtaliittimen joka olisi kiva saada samassa paketissa. be quiet!
Vielä ei näy sivuilla tuotteistettuna, mikähän mahtaa olla tilanne, joutuuko odottelemaan kauankin?
Herranjumala tää soijapoika on säälittävä tapaus voimia Jimssin poppoolle asian selvittelyyn kun kukamikälie striimeri heittää lokaa niskaan ja lapset tiktokissa uskoo "jumalaansa".
Spoilerissa liittyvät pätkät eriteltynä;
1.
2.
3.
Tuskin on puhelimessa maininnut emolevyssä olevaa fyysistä vahinkoa, kysästy vaan onko mahdollista palauttaaEnpä tiedä, ihan objektiivisesti tarkasteltuna, niin Jimm's neuvoi tässä väärin ja tiktokkeri ajoi Vantaalta Turkuun turhaan. Tosin en tiedä, mitä sinne kerrottiin.
Tiktokkerin kertomus kuitenkin haisee. Ensinnäkin, 4000€ ei ole minkään emolevyn hinta, taitaa olla koko koneen hinta. Toisekseen, puhuu paskaa siitä, että ylin PCIe-slotti ei toiminut. Siinä sen "tämä todistaa, että kone toimi ja oli päällä" kohdassa tuo näytönohjain on siinä ylemmässä PCIe-slotissa, joka ei kuulemma toiminut! Lisäksi se ei ole kiinni näytössä tai näyttökaapeli on kytketty emolevyyn. Lisäksi palaako tuossa joku valkoinen virheledi muisteista oikealla?
(ja 4000€ koneeseen ostaisin valkoisen AIO:n , enkä Arcticin mustaa)
Oliko tässä nyt siis joku ruikutus, että Jimmsi eväsi takuun kun pinnit oli solmussa tsjp ja sitten tuo oman elämänsä sankari itki siitä tikitalkissa ja haukkui jämyn pystyyn tms. En siis käytä tiktokkia tai muutakaan tikitalkkia niin pitäis referoida tälläisille kalkkiksille kirjallisestiTuskin on puhelimessa maininnut emolevyssä olevaa fyysistä vahinkoa, kysästy vaan onko mahdollista palauttaa
Aikalailla joo. Lisäksi oli ilkuttu myymälässä kun pinnit vinossa. Nämä tapaukset on aina vaikeita. Jos myymälässä kamerat niin sen näkee sieltä mutta onhan näitä tapauksia ollut että sieltä on tehtaalta tullut jos huono emo.Oliko tässä nyt siis joku ruikutus, että Jimmsi eväsi takuun kun pinnit oli solmussa tsjp ja sitten tuo oman elämänsä sankari itki siitä tikitalkissa ja haukkui jämyn pystyyn tms. En siis käytä tiktokkia tai muutakaan tikitalkkia niin pitäis referoida tälläisille kalkkiksille kirjallisesti
No ei sentään jätesäkissä palauttanut tuotettaEnpä tiedä, ihan objektiivisesti tarkasteltuna, niin Jimm's neuvoi tässä väärin ja tiktokkeri ajoi Vantaalta Turkuun turhaan. Tosin en tiedä, mitä sinne kerrottiin.
Tiktokkerin kertomus kuitenkin haisee. Ensinnäkin, 4000€ ei ole minkään emolevyn hinta, taitaa olla koko koneen hinta. Toisekseen, puhuu paskaa siitä, että ylin PCIe-slotti ei toiminut. Siinä sen "tämä todistaa, että kone toimi ja oli päällä" kohdassa tuo näytönohjain on siinä ylemmässä PCIe-slotissa, joka ei kuulemma toiminut! Lisäksi se ei ole kiinni näytössä tai näyttökaapeli on kytketty emolevyyn. Lisäksi palaako tuossa joku valkoinen virheledi muisteista oikealla?
(ja 4000€ koneeseen ostaisin valkoisen AIO:n , enkä Arcticin mustaa)
Vai oisko ne kuitenkin käyttäjän rikkomia? Mikä motiivi jimssin väellä olisi moiseen, kuitenkin saavat korvaavan tuotteen/rahat takaisin, paskotusta heidänkään vaikea lähtä reklamoimaan.Ottamatta kantaa kyseiseen Tiktok-videoon, niin ei olisi ensimmäinen kerta kun Jimms on hoitanut takuuasiat päin vittua koska komponenteista on löydetty vääntyneitä pinnejä ja naarmuisia pintaliitoskomponentteja. Tämä jo muropaketin ajoilta ja käyttäjiltä jotka varmasti tietää mitä tekee. Kannattaa ennen huoltoon toimittamista kuvata komponentit.
Toki tuollaisia tapauksia on hyvin vähän kun suhteutetaan takuutapauksiin ja yrityksen liikevaihtoon.
User erroreita on varmasti, mutta nämä ei poista jimsin kelvottomia takuutapausten hoitoja.Vai oisko ne kuitenkin käyttäjän rikkomia? Mikä motiivi jimssin väellä olisi moiseen, kuitenkin saavat korvaavan tuotteen/rahat takaisin, paskotusta heidänkään vaikea lähtä reklamoimaan.
Kuuluukohan tämä tänne..
Ostin Jimm'ssiltä A-data 8200 pro m.2 SSD:n tammikuussa 2021. Se hajosi maaliskuussa 2022. Tuotteella 5v takuu. Lähetin tuotteen takuuseen, ja tuli takuun epäävä päätös: Kyse on tuotteesta (A-Data M.2 SSD-levy, sarjanumero ei tiedossa), jonka palautitte meille takuukäsittelyä varten. Käsittelyssä huomattiin, että palautuneesta tuotteesta on irroitettu sarjanumero/tunnistetarra. Tämä aiheuttaa sen, että kyseistä tuotetta ei pystytä enää tunnistamaan eikä jäljittämään, jolloin sen todellinen ikä ja ostopaikka ovat mahdotonta todentaa. Tämä on sekä meidän, että valmistajan takuuehtojen vastaista.
Moista tarraa en muista edes nähneeni mutta mitäs nyt? 259e maksanut 5v takuun SSD on romurautaa? Tuotteesta löytyy netissä ensimmäiset arvostelut 2019/12 joten edes teoriassa tuo 5v takuuajan tuleminen täyteen ei ole edes perustelujen kannalta mitenkään mahdollista.
Auttaako kuluttajasuoja tässä mitenkään? Eikös noista piireistä ja niiden merkinnöistä pysty aika hyvin selvittämään tuotteen tunnistukseen tarvittavat tiedot. Lähetin myös mukana myyntipakkauksen jossa oli viivakoodi takana.
Hei,
Täytyypä antaa itsekin hieman palautetta Jimssin takuuasioiden hoitamisesta, eli asia liittyy aiemmassa viestissäni mainitsemaani takuupalautusasiaan, jossa takuuaikana hajomaan alkanut Asus GeForce RTX 2080 DUAL 8G -näytönohjain toimitettiin takuuvaihtoon ja jouduin käytännössä vääntämään kättä Jimmsin asiakaspalvelun eri henkilöiden kanssa kymmenien viestien verran ennen kuin asiaa saatiin vihdoin eteenpäin. Alla hieman päivämääriä, mutta vältän toistaiseksi julkaisemasta suoraan sähköposteja kuvina, koska en ole varma miten tietosuojalaki näiden osalta menee vaikka toiminkin toisena osapuolena. Tarkoituskeni ei ole myöskään syyttää ketään yksittäistä tukihenkilöä vaan palaute on suunnattu täysin yritystasolla. Pahoittelut jo ennakkoon seuraavasta wall of textistä.
- 27.12.2018 Näytönohjain on ostettu Jimmssiltä 779€ hintaan
- Näytönohjaimelle on luvattu 3 vuoden takuu, eli voimassaolo ~ 27.12.2021 asti
- 30.12.2018 Näytönohjain on lähetty minulle Jimmsiltä
- Lokakuun loppu puolella 2021 näytönohjain on alkanut näyttää vikaantumisen merkkejä pitänen outoa sähköistä ääntä mikä kuulostaa tulevan virran syötön läheltä, jonka lisäksi näytönohjaimen ledinauha "GeForce RTX Asus" ei käynnisty. Vika saattoi teoriassa olla pelkästään ledinauhan toiminnassa, mutta Geforce 1000 ja RTX 3000 sarjan virransyötön ongelmat tietäneenä kortti saattoi olla paloturvallisuusrski ja myös mahdollisen vaikutuksen jälleenmyyntihintaan huomoiden päätin toimittaa muuten pääosin toimivan kortin takuuseen.
- Otin mainitusta viasta myös videokuvaa ja liitin sen mukaan RMA-ilmoitukseen.
- 23.11.2021 teen Jimmsille RMA-pyynnön, joka hyväksytään 24.11.2021
- Kysyn seuraavan viikon kuluessa lisätietoja korvaavien näytönohjaimien saatavuudesta, takuukorjauksen / vaihdon oletetusta kestosta jne.
- Kysyn myös asiakaspalveluilta onko takuuvaihdon yhteydessä mahdollista päivittää korttia 3000 sarjaan, niin että maksaisin hinnan erotuksen sovitusti
- Asiakaspalvelu kertoo, että" Jos takuukäsittelyssä näytönohjain vaihdetaan/päivitetään toiseen malliin ja välirahaa tulee maksettavaksi teille, uudella kortilla on uusi täysi takuu. "
- Työkiireistä ja kotimaan matkailusta johtuen pääsin lähettämään kortin takuupalautukseen vasta 9.12.2021 varmistettuani aluksi Jimmsiltä, että aikaisemmin saatu palatusnumero on edelleen käytettävissä eikä asian suhteen ole muita ongelmia
- Pelaaminen kortilla onnistui vielä pakkausta edeltävänä päivänä 8.12.2021 1440p resoluutiolla, josta minulla on ylhäällä shadowplay pelikuvaa
- 10.12.2021 Jimms vahvistaa sähköpostilla kortin saapuneen perille ja odottaa takuukäsittelyä
- 11.12.2021 - 20.12.2021 odotan vahvistusta takuukäsittelyn tilanteesta ja läpi menosta
- 21.12.2021 Jimms tiedottaa ettei näytönohjaimen mene RMA:han koska:
"Käsittelyssä huomattiin, että näytönohjaimen virtaliittimessä on fyysisiä vaurioita. Vauriot estävät laitteen oikean toiminnan. Takuu ei kata asennus- tai käyttövirheestä aiheutuneita vikoja. Tarvittaessa voimme lähettää teille kuvia vaurioista. Koska takuuehtoja on rikottu, takuu ei valitettavasti korvaa tilalle uutta tuotetta. Mikäli ette halua tuotetta enää takaisin, voimme toimittaa sen veloituksetta puolestanne SER-kierrätykseen (sähkö- ja elektroniikkaromukierrätys). Tämän jälkeen tuotetta ei ole enää mahdollista saada takaisin.
Mikäli kuitenkin haluatte vielä tuotteen takaisin, veloitamme takuuehtojemme mukaisesti aiheettomasta takuupalautuksesta 30 euroa, sekä toimituskulut asiakaspalautuskesta 8,10 euroa, takaisinlähetyksestä 8,10 euroa ja postiennakosta 3,65 euroa. Yhteensä siis 49,85 euroa. Huomioittehan, että kotivakuutuksenne voi korvata vahingon. Olettehan yhteydessä vakuutusyhtiöönne.
Mikäli emme saa vastaustasi seuraavan kolmen (3) kuukauden sisällä, jää tuote meidän omistukseen, eikä sitä ole enää mahdollista saada takaisin. (Laki elinkeinonharjoittajan oikeudesta myydä noutamatta jätetty esine 15.7.1988/688 Laki elinkeinonharjoittajan oikeudesta myydä… 688/1988 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ® )"
- 21.12.2021 reklamoin Jimmsiä samana päivänä RMA:n tuloksesta, koska kyseinen näytönohjain on asetettu ja poistettu varovasti yhden kerran tietokoneesta, eikä postituksessa osunut silmiin mitään syytä mikä estäisi RMA-prosessin, enkä ole useita koneita harrastuksen ja työni puolesta asentaneena aiheuttanut kortille itse minkäänlaista vahinkoa. Tuolloin mahdollinen vika menee luonnollisesti joko RMA-alaiseen vikaan tai kortissa alunperin olleen, mutta vian ajan kuluessa pahentuneen virhevastuun piiriin. Varmuuden vuoksi päätin vielä jättää 9.12.2022 kortin pölyt putsaamatta ettei Jimms keksisi ainakaan välttää korttia olevan avattu pölyjen puuttuessa.
- Pyydän samassa viestissä Jimmsiltä kuvat takuun estävästä viasta, jota Jimms väitti itseni aiheuttamaksi
- 22.12.2021 Jimms ilmoittaa, että viasta on pyydetty lisätietoja valmistajalta ja saan uuden ilmoitusken, kun asian käsittelyä voidaan jatkaa
- 5.1.2022 Jimms ilmoittaa olleensa uudestaan yhteydessä valmistajaan ja että:
"Valitettavasti kuitenkin edelleen asia on niin että vikaa ei voi korjata takuuna, koska tuotteessa on fyysinen vaurio. Tilannetta ei muuta se, ettei vika olisikaan yhteydessä tuohon fyysiseen vaurioon, vaan fyysinen vaurio evää aina takuun.
Valmistaja tarjoaa tähän maksullista korjausta. Korjauksen hinta on noin 80 euroa postikuluineen. Takuun ulkopuolisessa korjauksessa tuote korjataan kokonaisuudessaan, niin itse vika kuin fyysinen vauriokin. Mikäli korjaus onnistuu, tuote testataan ja siihen saa 3 kuukauden takuun mikä kattaa saman ongelman korjauksen. Mikäli tuotetta ei pystytä korjaamaan, hintaa ei veloiteta.
Haluaisitteko mahdollisesti toimittaa tuotteen huoltoon/korjattavaksi?"
- 7.1.2022 vastaan Jimmsille ja pyysin toistuvasti 21.11.2021 pyytämiäni kuvia takuun estävästä viasta ja kysyin miksi minulle ei ole tiedotettu mahdollisuudesta korjata näytönohjain 80€ hintaan, jos kortti ei menisikään takuuseen. Ilman tuota korjausta ja aiempiin viesteihin luettaen olisin siis käytännössä menettänyt näytönohjaimen kokonaan ilman mitään hyvitystä Jimmsin evättyä itse lupaamansa ja lain mukaisen takuun. Ilmoitin vieväni asian kuluttajariitalautakuntaan, mutta päätin tiedustella viasta ja RMA:sta vielä tarkemmin puhelimitse jolloin Jimmsiltä kerrottiin, että näytönohjaimissa ei voi kuulemma olla virhevastuun alaisia vikoja, koska nämä kuulemma tarkastetaan tehtaalla ennen lähetystä. Hieman sarkastisestri kysyin myös, oli Jimmsillä ehkä toiveena myydä tuo minulta toiminavana, mutta ei täysin ehjänä RMA-vaihtoon lähetty näytönohjain eteenpäin voitolla, mikä oli kieltämättä hieman alhaista, mutta aloin olla huomattavan turhautuminen ongelmaan ja Jimmsin käsien pesemiseen luvatusta takuusta, sekä toimittamattomiin kuviin joita olin pyytänyt jo 2,5 viikkoa sitten.
- 10.1.2022 minulle toimitetaan vihdoin pyytämäni kuvat viasta, eli tuo pieni kuluma pinnien 7 ja 8 välisessä seinässä, joka ei ylety edes ehjässä liittimessä kattoon asti koko matkalta:
Vertauksena kuva ehjästä liittimestä, jossa tuo ylemmän kuvan välitila näkyy selvästi:
Kuva PCI-E connectorin layoutista josta näemme, että mainitut pinnit 7 ja 8 ovat molemmat groundeja, eli näiden välillä ei edes voi olla mitään jännite-eroa, mikä voisi aiheuttaa ongelmaa näytönohjaimen käytölle.
Toisin sanoen mitään Jimssin 21.12 viestissä väitettyä toimivuuden estävää vikaa ei ollut olemassa eikä tuolla "vialla" ole mitään vaikutusta kortin toimivuuteen. Tällä kuitenkin pyrittiin eväämään takuuprosessi jotta yritys voisi säästää ja lisäksi noiden liittimien pitäisi kuitenkin kestää useita kiinnityksiä ja irrotuksia, mutta varmasti huonosti valmistunut liitin voi hajota jo ensimmäisellä kerralla (kuten tämän forumin puolella taisi olla keskustelultu esim. Koolink virtalähteen kaapeleista).
- 10.1.2022 eli samana päinä vain Jimmsiltä toisen sähköpostin jossa kerrottiin kyseessä olleen väärinkäsityksen, kortti luvattiin korjata valmistajan huollossa kuluitta. Tässä kuitenkin kerrottiin olevan viivettä ja käyttööni tarjottiin väliaikaisesti käytettyä Asus GTX 1070 DUAL OC- näytönohjainta.
- 10.1.2022 kymmeniin viestieihin ja oikeuksistani tappeluun kyllästyneenä vastaan Jimmsille ottavani tarjotuksen vastaan, jotta tämä asia saadaan vihdoin maaliin ja tiedustelen samalla arviota milloin tuo takuupalautus todennäköisesti valmistuu.
- 19.1.2022 Jimms vastaa ja kertoo ettei ajasta ole varmuutta ja pyytää minulta hetua, josta kyselin myös täällä aiemmassa viestissäni. Kysyin asiasta lisätietoja myöhemmällä viestillä ja jäin odottamaan vastausta.
- 24.1.2022 Jimms vastaa, että kyse on luottotarkastutuksesta joka liittyy lainaan annettaviin näytönohjaimiin.
- Tässä vaiheessa olen saanut jo lainaan toisaalta vanhan Radeon HD6950 näytönohjaimen, että koneeseen saa edes kuvan ja luottamukseni Jimmsin toimintaan oli valitettavasti sen verran vähentynyt, että en päättänyt ottaa enää riskiä mikäli Jimms lähettäisi minulle viallilsen kortin ja vaatisi tämän korvaamista väittäen minun rikkoneen sen.
- 15.2.2022 Ilmoitin Jimmsille, että miettyäni asiaa minulla ei ole toistaiseksi enää tarvetta tuolle varakortille ja kysyin samalla takuukorjauksen edistymisestä.
- Tähän viestiini en saanut koskaan vastausta.
- 7.3.2022 minulle saapui ilmoitus, että RMA-huolto valmistajalla on valmis ja kortti on siirtymässä Jimmsin suutaan.
- 21.3.2022 tuote lähettiin minulle ja asiasta ilmoitettiin sähköpostilla ilman mitään tarkastusta toivotusta postitusosoitteesta, joten onneksi en ollut muuttanut välissä. Takuukorjauksen kesto on siis ollut tässä vaiheessa noin 3 kk ja 2 viikkoa.
- 24.3.2022 noudin paketin pakettiautomaatista ja vaindoin kortin sunnuntaina.
- Tarkastuksen perusteella ilmoittamaani vikaa ei ole kuitenkaan ilmeisesti vaivauduttu edes korjaamaan, koska esim. vian kuvauksen yhteydessä mainitsemani Led-nauha on edelleen pimeänä ja kortti pitää ääntä, mutta valmistaja on onneksi vaihtanut PCI-E liittimen, jossa oli tuo Jimssin takuun estävä vika.
- Myöskään aiemmin luvatusta takuun pidennyksestä ei tullut mitään dokumenttia eli ilmeisesti sekin lupaus oli pelkkää sanahelinää.
- TLDR antoisat 3kk 2 viikkoa käytetty, kiitos siitä!
Ylempi aikajana ei sisällä kaikkea viestintää, mutta mainittattakoon erikseen, että en ole missään vaiheessa käyttänyt yhtä ainoaa voimasanaa tai käyttänyt loukkaavasti tai sanallisesti hyökkäävästi ketään nimettyä Jimmsin asiakaspalvelijaa tai muuta henkilökuntaa kohtaan, vaan mahdollinen aiempi ja kohta tuleva kritiikki on suunnattu yrityksellenne, koska olettavasti lukuisat eri asiakaspalvelit ovat kuitenkin seuranneet omia linjauksianne. Mikäli kuitenkin väitätte minun valeltelevan ja ettei ylempi aikajana pidä paikkaansa sallitte olettavasti noiden viestien julkaisun todisteena?
Sanottakoon siis, että tämä on toistaiseksi ehdottomasti surkein takuupalautus jonka olen kokenut minkään verkkokaupan kanssa, mikä on tietty sinänsä positiivista, mutta ainakin omissa silmissäni Jimmsin maine kuluttajaystävällisenä ja luotetavana yrityksenä on täysin romuttunut. Sinänsä tämä on varsin surullista koska aikaisemmin asioin usein Jimmsillä paremman tarjonnan ja vaivattomuuden perusteella vaikka hintanne ovatkin yleensä kilpailijoita korkeammat. Miten teiltä kuitenkaan uskaltaa jatkossa ostaa mitään jos emolevylle, testatulle näytölle tai high end näytönohjaimelle annetaan ns. perävalotakuu jotta yritys voi tällä säästää pari sataa? Alkaa siis olla sama ostaa tarjontaa esim. Saksan Amazonista jolloin hinta on myös halvempi tai asioida liikeissä joille heidän yrityksensä maine merkitsee jotain, eikä siinä muutama nallekarkki ja ongelmien lakaiseminen maton alle esim. tässä ketjussa paljoa mieltä lämmitä.
Onko muilla ollut ongelmia Jimm'sin takuukäsittelyn kanssa? Kyseessä on AMD B450 emolevy, jonka kohdalla Jimm's väittää, että prosessorikannassa on vaurio, ja sen takia takuu ei olisi voimassa. Ohessa Jimm'sin lähettämä kuva. En itse näe kuvassa mitään vikaa. Emolevy on siis ollut ihan normaalissa käytössä eikä kantaa ole runnottu tms.
Seuraavaksi yhteys kuluttajariitalautakuntaan, että asia saadaan etenemään?
Oma kokemus tästä saksalaisomistukseen siirtyneestä Jimm's:tä takuuasioista on erittäin negatiivinen. Ostin alle kolmisen vuotta sitten todella kalliin EVGA RTX 2080 Ti Black Editionin näytönohjaimen heiltä. Ko. ohjain huusi kuin banshee tuulettimiltaan ja vouwasi (nosti ja laski kierroksia) edestakaisin. Otin yhteyttää myyjän tukeen ja lähetin jopa videoa äänellä ko. kortin toiminnasta.
Vastaus oli lähes pilkallisesti naureskellen, että tämä on ihan normaalia näytönohjaimelle. Noh, itse olen IT-alan ammattilainen ja kasanut PC-koneita ihan sieltä koneiden aamuhämärästä asti ja tiedän kyllä miten mikäkin komponentti pitäisi toimia.
Vihdoin googlailemalla myöhemmin löysin vinkin, että GPU:n tahnat olisi jossain orjamaassa jätetty levittämättä kunnolla. Avasin jäähyt ja toden totta, siellä ei ollut kuin ehkä 2/3-osaa jotain möhnää GPU:n ja jäähyn välissä. Putsasin mönjät pois ja levitin koko dien matkalle tasaisen ohuen kerroksen tahnaa ja ruuvailin paketin kasaan.
Sen koommin ei ole kortti vouvauillut edestakaisin jäähykierroksia ja ajaa lähes äänettömästi normikäytössä. Muutamilla peleillä saan sen puhaltamaan kunnolla, mutta onneksi sekin puhallus on sentäs tasaista ja jatkuvaa.
Sanoisin että kokemukseni mukaan tuo Jimm's on nykyomistuksessa paska firma. Kusettavat helposti missä pystyvät ja luistavat myyjänä velvollisuuksistaan. Pysykää erossa tuollaisesta epärehellisestä lafkasta!
Hei @Jimm's! Kävin juuri teidän RMA-prosessin läpi näytönohjaimen osalta, ja halusin antaa täällä palautetta siitä. Siinä oli onnistumisia ja lopulta kaikki meni hyvin, mutta kokonaisfiilis jäi sellaiseksi, että en ihan tiedä uskallanko enää ostaa teiltä kalliita osia. Olen ollut asiakkaanne jo vuosia ja ostanut teiltä paljon tavaraa, olen aina linkannut ja rakentanut kavereiden koneet teidän kautta.
Takuuseen tuli laakerivikainen 3080 Strix OC 11/21 ostettuna, eli 1v ja 2kk ikäisenä. Hyvin nopeasti kävitte kahdessa päivässä RMA-prosessin läpi ja hyväksyitte sen, mahtavaa! Sitten yhtäkkiä minulle tuli ilmoitus, että postiin saapuu lähetys. Huomasin mailista, että olette lähettäneet 3080 TUF-mallin tilalle. Siis huonomman mallin, ilman mitään keskustelua aiheesta. Se oli vähän pettymys. Olin teihin heti nopeasti yhteydessä, etten halua huonompaa korttia tilalle. Tilalle tarjottiin myös vähän kalliimpaa 3080 Trio Z mallia. Tiesin, että kummatkin mallit ovat huonompia, kuin oma 3080 Strix, eikä niissä ole samoja ominaisuuksia.
Ehdotin, että kerta tuota ei voi korjata tai vaihtaa samaan, haluaisin päivittää sitten parempaan Strix-malliin ja maksan välirahan reiluna halvemmasta 3080 TUF OC -mallista kalleimpaan 4070 TI Strix OC -malliin, joka oli seuraavana linjastossa ostettavana olevana Strixinä. Välirahaa olisi 300e.
Vaihtohan olisi käynyt, mutta vaihtohan ei käynyt tuosta 3080 TUF hinnasta, vaan minun kortista (kuitilla hinta 739e) tarjottiin vaihtohintana vähän alle 350 euroa. Aikamoinen käyttöhyödyn vähennys vähän yli vuodesta tuotteen osalta, jossa on 3v takuu. Eli väliraha olisi ollu 850 euron luokkaa. Jos en uskaltaisi/osaisi/jaksaisi väittää kauppaa vastaan, olisin varmaan sitten ottanut huonomman kortin vaihdossa, tai hyväksynyt tuollaisen järkyttävän huonon välirahatarjouksen uuteen korttiin.
Tässä vaiheessa kirjoitin, että kumpikin tarjotuista korteista on huonommilla jäähyillä, pienemmillä kelloilla ja virtarajoilla, ei ylimääräisiä tuuletinpaikkoja. MSI:ssä vain yksi bios. Lopussa ilmoitin, että asiasta täytynee keskustella kuluttajaviranomaisen kanssa.
Vastauksessa Jimmsiltä ilmoitettiin, että pyyntö on laitettu eteenpäin ja asiaa jatketaan viikonlopun jälkeen. Sittenpä Jimssin mieli muuttui ja sain päivitettyä kortin TUF 3080 mallin myyntihinnasta välirahalla 4070 TI:n hintaan.
Kysymyksenä on, että miksi tuo teidän mielipide muuttui noin radikaalisti kesken käsittelyn, eikö käsittelijä tiennyt miten RMA-tapaukset pitää hoitaa? Pitääkö aina mainita kuluttajaviranomainen, jos haluaa hyvää RMA-palvelua? Mitä jos ensi kerralla tämä käsittelijä ei vie asiaa oikealle henkilölle ja pysyy kannassaan? Jos teiltä ostaa huippuluokan näytönohjaimia, tuleeko takuussa jatkossa mahdollisesti hinnat alkaen malli tilalle oikean mallin puuttuessa, tai pari sataa euroa korvauksena? Vai mikä se teidän kanta näihin on?
Kirjoitellaanpa omistakin takuukokemuksista:
28.11.2022 minulta hyväksyttiin RMA powerille Seasonic Focus GX-850. Ja edelleen olen ilman poweria.
Palauttelin powerin joulukuun alussa ja yli kuukausi vierähti eikä mitään kuulunut. Aloin kyselemään perään ja selvisi siinä että on aika pitkä toimitusaika. Tässä jo pyyhkeet kun mitään ei ilmoitella kuukaudessa.
Tarjous oli alkuun rahat takaisin. Se on varmasti Jimssille hyvä, mutta minulle umpisurkea. Takuu ei ole olemassa sen takia että minä otan taloudellisesti takkiin. Takuu on olemassa juuri sen takia että kuluttaja EI ota takkiin jos vehkeet hajoilee. Kyseinen poweri on lähes tuplannut hintansa minun tarjousostoon nähden. En hyväksynyt rahojen palautusta.
Löysin itse kaksi sopivaa tilalle. Seasonic GX-1000 eli siis parempi malli minun powerista. Näitä pyöri myös varastoon asti. Mutta ei millään voi toimittaa tätä kuulemma.
Ehdotin sitten sfx-kokoista Cooler Master V850 poweria joka menisi tietysti koteloon myös. Tämäkään ei käynyt.
Selitin jokaisessa viestissä että korvaajan pitää olla Focuksen kokoinen tai pienempi poweri. Normaalimittainen atx-poweri ei sovi. Silti tilalle tarjottiin jotain roskatason normaalia atx-poweria.
Odottelu jatkuu ja mitään päivityksiä ei tule automaattisesti aiheeseen. Oma käsitys on että näin pitkissä viivästyksissä pitäisi saada korvauksia, mutta eipä sellaisiakaan ole tarjottu.
Tämän oman tarinan ja muiden, varsinkin näytönhojain takuutarinoiden, takia oli pakko palauttaa jo tilattu 4070ti. En kertakaikkiaan uskalla ostaa mitään kalliimpaa täältä.
Vaikka oikein hyviäkin kokemuksia on asiakaspalvelusta vaikka esim cpu-coolerin uusien kiinnikkeisen saamiseen uudelle kannalle ja sellaisiin, laajat asialliset valikoimat ja osittain hinnatkin, niin nämä takuuasiat on kyllä niin surkealla tolalla että ostaminen on pakko unohtaa. Tai ainakin mietittävä hyvin tarkasti.
Näin se vaan on että jimms ei suostu ottamaan takuuseen arcticin aioa. Vetoavat siihen että valmistajan myöhemmin pidentämä takuuaika (6v) ei koske tällä alkuperäisellä kahden vuoden takuulla ostettuja tuotteita.
Arctic kuitenkin sanoo tiedotteessaan näin:
Extended Warranty Period for All Liquid Freezer II Coolers
As an owner-managed company, ARCTIC is focused on reliability and quality. Every product meets the highest standards and deserves the trust of our customers.www.arctic.de
Tähänkin tuli nyt vastausta että arviolta maaliskuun aikana olisi tulossa meille. Mutta alustava arvio vasta. Eli arviolta helmikuun loppupuolella varmaan saadaan valikoimiin ja varastoon maaliskuun aikana, saattaa toki vielä muuttua kun hieman epävarmaa on.
Koska asia selvästi herättää paljon puhetta voimme tuota pinnalla ollutta tapausta hieman kommentoida. Vaurio havaittiin heti palautuksen yhteydessä myymälässä ja avataan vaurion kattavuutta sen verran, että prosessorikannassa on ollut selkeästi asennusvirheestä johtuva vaurio. Pinneistä huomattava määrä on saanut vahinkoa. Näissä tapauksissa, vaikka vika olisi mikä tahansa niin, alkuperäistä vikaa ei voida todentaa. Emolevyä ei voida vaurion johdosta enää testata. Ikävä kyllä takuu ei kata fyysisiä vaurioita.
Missään tapauksessa ei ole meidän eikä asiakkaan etu näitä hylätä ja teemme parhaamme asiakastyytyväisyyden eteen. Yhden tai muutaman pinnin vaurioita on takuuosaston toimesta myös korjattu ilman veloitusta tai takuun hylkäämistä. Tälläkin valitettavasti on rajansa ja mikäli vaurio on selkeästi käyttäjän toimista johtuvaa niin takuuna tai asiakaspalautuksena emme voi tuota käsitellä. Rajatapauksissa konsultoidaan valmistajaa kuvilla ja tarvittaessa tuota lähetetään valmistajalle tarkastukseen tai korjaukseen.
Kuluttajariitalautakunta on tietynlaisiin tapauksiin tehnyt jo päätöksiä aikaisemmin: Emolevyn prosessorikannan vauriot
Ja missään nimessä emme halua asiakkaita syyllistää, kuten tuolla lautakuntakin mainitsee voi vahinko sattua ilman, että sitä edes itse huomaa.
"Lautakunta toteaa prosessorikannan pinnien vääntymisen olevan yleinen asennus- tai purkuvirhe konetta kasattaessa ja purettaessa. Pinnien vääntyminen ei edellytä voimaa tai huomattavaa käsittelyvirhettä, eikä tietokoneen parissa työskentelevä henkilö sitä välttämättä itse huomaa lainkaan."
Juuri tästä syystä emolevyjä käsitellään takuuosastollamme tarkasti ennen testipenkkiin laittamista tai testiprosessorin asentamista.
Linkin mukaisesti tuosta ymmärtäisin kyllä että kaikki luetellut vauriot missä olivat tuon voineet sitten korjata, niin on silti sitten ollut maksullista vaikka takuuaika olisikin voimassa, eli eipä asuskaan tuollaisia vaurioita hyvää hyvyyttään korjaa takuuna, vaan maksua vastaan.Varmasti makrokuvaamalla jokaisesta teidänkin asentamasta levystä löytyy naarmuja, mutta onko tämä alkuperäinen syy tuotteen toimilattomuudelle? Esim. Asus ei suoraan evää takuuta kaikenlaisista vahingoista levyllä: Motherboard Customer Induced Damage | Official Support | ASUS Global
Hei,Tilasin teiltä perjantaina 12.1. töihin vähän vajaan viiden tuhannen euron kokonaispaketin alv 0. Haluamaani valkoista koppaa oli tulossa vasta 19. päivä, joten sovimme, että kone laitetaan tuolloin kasaan ja parhaassa tapauksessa samana iltapäivänä matkaan.
Eipä laitettu. Tämän viikon tiistaiaamuna soittelin ja kyselin, mikä on koneen tilanne. Kuulemma lopputesteissä oli tullut muistivirheitä, minkä takia piti vaihtaa uudet muistikammat. Painotin, että tilauksella on kiire, koska työt seisovat, ja kone luvattiin lähettää samana iltapäivänä, jos testit menevät läpi. Lupasitte myös ilmoittaa, jos matkaan tulee lisää mutkia, jotta tiedän hoitaa tilalle korvaavaa atk:ta.
No ei lähtenyt kone ettekä ilmoittaneet tästäkään viivästymisestä yhtään mitään. Torstaina soitin jälleen tiedustellakseni, mikä on homman nimi. Kaveri puhelimessa lupasi selvittää. Vähän ajan päästä tuli viesti, että koneeseen on nyt vaihdettu emolevy ja testaillaan lisää. Kone luvattiin postittaa perjantaina, jos ongelmia ei enää ilmene. Tähän laitoin vastauksena, että te olette nyt melkein viikon etsineet vikaa yksittäisistä komponenteista, kun olisitte voineet ottaa suoraan uudet osat hyllystä ja lähettää toimivan koneen asiakkaalle ja paikantaa viallisen osan myöhemmin. Ei vastausta.
Ei muuten kuulunut lähetysilmoitusta perjantainakaan. Kolmelta iltapäivällä laitoin viestin, jossa tiedustelin tilannetta. Kukaan ei vastannut. Nyt minulla ei ole mitään käsitystä siitä, kuinka kauan tässä pitää vielä odottaa, kun siellä raavitaan päätä ja vaihdetaan komponentteja yksi kerrallaan toisiin.
Olen hyvin lähellä, että peruutan koko tilauksen. Soitin jo Verkkokauppa.comiin ja kysyin, kuinka nopeasti heiltä saisi koneen kasattuna. Veikkaili, että ensi viikon aikana, muttei uskaltanut luvata varmaksi, niin taidan odottaa vielä huomisen, josko tähän tulisi joku järki.
Eniten ei harmita se, ettette saa yhtä tietokonetta laitettua kasaan, vaan se, että lupaatte pitää asiakkaan ajan tasalla, mutta ette sitä tee. Puhumattakaan siitä, että ette vastaa kun kysytään. Täysin ala-arvoista asiakaspalvelua. Skarpatkaa.
Vianetsinnästä voi takuuaikana laskuttaa vain, jos asiakas on toimittanut laitteen takuukorjaukseen selvästi turhaan. Tällainen syy voi olla esim. se, että kyse on asiakkaan itse aiheuttamasta viasta ja tämä olisi pitänyt asiakkaan itsekin ymmärtää.
Onhan tuolla vielä ainakin gigabyteä ja strixiä.Menikö 4080 Superit oikeasti noin nopeasti vai bugaako sivu? Otin heti 16.00 koriin ja olin maksamassa niin lukee ei varastossa. Sitä ennen oli vielä hyvin vihreää.
Miten virtalähteen virallinen valmistajan virtakaapelien käyttäminen voisi niin tehdä?be quiet! 12V-2x6 / 12VHPWR 90° Cable PCI-E, 700mm, musta - 27,90€
Ominaisuudet :90° asteen kulma liittimessä Luokiteltu 600 W Soveltuu kaikille näytönohjaimille, joissa 12V-2x6 tai 12VHPWR -liitin Eleganttiwww.jimms.fi
Evääkö tämän käyttö näytönohjaimen takuun mahdollisessa kärähdystapauksessa?
Enpäs huomannutkaan tuolta että oli mainittu tuo yhteensopivuus virallisesti. Lähinnä päässä pyöri tällä foorumilla ollut juttu jossa proshop pesi kätensä kun oli käytetty toisen valmistajan liitintä(mikä meni sitten cablemodsin takuisiin)Miten virtalähteen virallinen valmistajan virtakaapelien käyttäminen voisi niin tehdä?
Jossain vaiheessa osalla korteista eilen näytti "Tulossa, arvio 07.02" (en ottanut SS:ää), joten sillä itse menen paremman tiedon puitteissa.Minkälaisella aikataululla on tulossa varastoon täytettä 4080 Superien osalta?
Johtuneen varmasti siitä että kyseiseisissä adaptereissa on ollut paljon näitä sulamis tapauksia (minkä johdosta myös lopuiltaan nämä adapterit vedettiin pois myynnistä) joten Proshoppia ei kiinnostanut maksaa toisen valmistajan tuotteen ongelmia (varsinkaan kun kys. adapteria ei oltu ostettu Proshopista).Enpäs huomannutkaan tuolta että oli mainittu tuo yhteensopivuus virallisesti. Lähinnä päässä pyöri tällä foorumilla ollut juttu jossa proshop pesi kätensä kun oli käytetty toisen valmistajan liitintä(mikä meni sitten cablemodsin takuisiin)
Ja Proshop itse myi vielä samaa adapteria.Johtuneen varmasti siitä että kyseiseisissä adaptereissa on ollut paljon näitä sulamis tapauksia (minkä johdosta myös lopuiltaan nämä adapterit vedettiin pois myynnistä) joten Proshoppia ei kiinnostanut maksaa toisen valmistajan tuotteen ongelmia (varsinkaan kun kys. adapteria ei oltu ostettu Proshopista).
Herranjumala tää soijapoika on säälittävä tapaus voimia Jimssin poppoolle asian selvittelyyn kun kukamikälie striimeri heittää lokaa niskaan ja lapset tiktokissa uskoo "jumalaansa".
Spoilerissa liittyvät pätkät eriteltynä;
1.
2.
3.
Pistelen tuotevastaaalle kyselyä tämän osalta@Jimm's Hoi jälleen. Hinnantarkistusta tälle? Eräästä lahtelaisesta kaupasta saa melkein satasen halvemmalla.
Asus ROG MAXIMUS Z790 DARK HERO, ATX-emolevy - 801,90€
Tekniset tiedot :Prosessorituki : Intel LGA1700 -kanta Tukee: Intel® Socket LGA1700 for Intel® Core™ 14th & 13th Gen Processors, Intel® Cwww.jimms.fi