Sienestys ja marjastus

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 810
Rouskujen tunnistamiseen pätee sellainen helppo nyrkkisääntö että jos sienestä tulee valkoista maitiaisnestettä, on se syötävä. Tähän sääntöön tietääkseni ainoa poikkeus on mustarousku, jota ei kai nykyään suositella syömään sen sisältämän nekatoriinin mahdollisen karsinogeenisuuden vuoksi. Mustarousku on kuitenkin helppo erottaa muista rouskuista eikä sekään kuitenkaan ole varsinaisesti myrkyllinen. Itse olen noitakin kuitenkin aina sienisalaattiin vähän laittanut niiden loistavan maun vuoksi.
Huonohko sieni, kuten jo kerroit.

Mustarousku, Lactarius turpis - Sienet - LuontoPortti

Sekaantumisvaara myös pulkkosieneen, joka on entinen markkinasieni. Se kumminkin todettiin käytöllä astettain luovan kuolemaankin johtavan allergisen reaktion, joten myynnille tuli sitten luonnollisesti myös kielto. Tämä myrkkysieni on siitä ovela...
 

Niimu

Team Kaulin
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
81
No tänään löytyi kantarelleja! Kaks tuntia metsässä ja 10 kantarellia mut ihan sama, nyt tajusin lähteä ihan eri suuntaan noista mäntymetsistä. Huomasin facesta että yks kaveri sienestää joten taidan tunkea joku kerta mukaan ni opettelen siinä sivussa lisää sieniä :)
 

Niimu

Team Kaulin
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
81
Veitsi kääntyy haavassani, kun jalkapöytä nilkkoineen vielä turvoksissa :itku:
Voi ei :( Mut onhan tässä vielä sienestysaikaa. Jos oon oikein käsittäny ni vielä lumenkin tullen voi ihan hyvin sienestää.

Oon kyllä kohta varmaan samassa jamassa. Eilen liukastuin vasemman käteni päälle metsässä (ja oon vielä vasuri..) ja tänään meinasin lentää kalliolta alas kun pelästyin ristihämähäkkiä.. Aika touhua toi metsässä rämpiminen.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Voi ei :( Mut onhan tässä vielä sienestysaikaa. Jos oon oikein käsittäny ni vielä lumenkin tullen voi ihan hyvin sienestää.

Oon kyllä kohta varmaan samassa jamassa. Eilen liukastuin vasemman käteni päälle metsässä (ja oon vielä vasuri..) ja tänään meinasin lentää kalliolta alas kun pelästyin ristihämähäkkiä.. Aika touhua toi metsässä rämpiminen.
Ootko tarkistanut vielä hiuksiasi...?
Voi syksyisten mettäreissujen jälkeen löytyä vielä parinkin päivän päästä kivoja yllätyksiä sieltäkin, vaikka kuinka kävisi suihkussa ja saunassa.

 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Ootko tarkistanut vielä hiuksiasi...?
Voi syksyisten mettäreissujen jälkeen löytyä vielä parinkin päivän päästä kivoja yllätyksiä sieltäkin, vaikka kuinka kävisi suihkussa ja saunassa.
Mitämitä, joko on vai hirvikärpäsiä jossain, missäpäin?

Ainuttakaan vielä nähnyt tänä vuonna, juuri kävin parturissakin vain tätä silmälläpitäen :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 810
Ainuttakaan vielä nähnyt tänä vuonna, juuri kävin parturissakin vain tätä silmälläpitäen :D
Ainakin täällä kaakkoissuomessa noita sai nyppiä jo viime viikolla, kun kävin sienessä. Muistaakseni nuo ilmaantuivat jo elokuun alussa.
 

Niimu

Team Kaulin
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
81
En ole yhtään täällä Porissa nähnyt, kuljen metsässä tiukka pipo päässä, auttaako se yhtään? Sit kun niitä tulee ni ostin mustikkamettää varten joskus tollasen lakin mis on verkko ja takin missä sama homma.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
444
Mitämitä, joko on vai hirvikärpäsiä jossain, missäpäin?

Ainuttakaan vielä nähnyt tänä vuonna, juuri kävin parturissakin vain tätä silmälläpitäen :D
Ainakin hämeessä on ikävän paljon jo kiusana noita :(
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1
Mikäköhän sieni mahtaa olla kyseessä? Luontoportista en onnistunut tätä löytämään, mutta ehkäpä joku kokenut sienestäjä täällä tietää. :)
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
En lähde syömään ja veikkaan että hyvin myrkyllinen, mutta mikähän tää? Kuvasta ei näy hyvin, mutta ihan kuin lasia koko sieni. Näkyy osittain läpi, ja todella kirkas heijastus yms. Jännä.
DSC_1097-1496x842.JPG
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
221
Tuli aamulla kerättyä n. 7 litraa sieniä, n. 50/50 kanttarelleja ja suppilovahveroita. Pannun kautta pakkaseen annospusseihin pakattuna. Yhteensä kilo täyttä tavaraa, joka riittää kuuteen ateriaan kahdelle.:happy:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
Kannattaako marjoja mennä etsimään ilman kokemusta? Olen tyytyväinen, jos löydän edes ämpärin pohjan peittämään. Lisäksi tienestien mahdollisuus kiinnostaa hieman - ketkä ostavat marjoja ja paljonko siivoamattomista maksetaan?
Ruokateollisuus ostaa 8-10€ siivoamatonta puolukkaa 10litran ämpäri. Näin sen takia koska ihmiset ovat epähygieenisiä sottupyttyjä, eli jos siivoavat marjat niin silloin satsissa voi olla satojen ihmisten pöpöt ja marjat pilaantuvat silloin helpommin.

Itse olen perattuna puolukoista ottanut 20-25€ 10 litraa...

Omat ennätykset on 8 ämpäriä 4tunnissa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
444
Pari tuntia metsässä ja ihan hyvin kertyi suppiksia, tuossa kuvassa ei edes kaikki kun kävin jo vanhemmille viemässä muutaman litran.
 

Liitteet

DjSunki

S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 288
Kanttarelleja, mustikoita, vadelmia, puolukoita, lakkoja sekä karpaloita tulee joka vuosi haettua pakkaseen. Vähintään sen verran että helposti pärjää seuraavaan satoon asti. Mikäs sen parempaa kun laitella kunnon eväät/kahveet reppuun ja lähteä marjastamaan/sienestämään luonnon helmaan. Itse ainakin nautin.
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
45
Muutaman litran suppilovahveroita kävin poimimassa.

Kesti hetken löytää hyvä paikka kun ei oiken Porin metsät ole tuttuja.

Voisin hieman skarpata ja hakea metsästä seuraavalla kaudella varastoihin enemmän marjoja ja sieniä. :tup:
 

Niimu

Team Kaulin
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
81
Muutaman litran suppilovahveroita kävin poimimassa.

Kesti hetken löytää hyvä paikka kun ei oiken Porin metsät ole tuttuja.

Voisin hieman skarpata ja hakea metsästä seuraavalla kaudella varastoihin enemmän marjoja ja sieniä. :tup:
Saako kysyä missäpäin kävit? Tuntuu että oon kolunnu ihan hyvin kans Porin metsiä mut en tiedä, ekaa syksyä sienestän ja turhauttaa ku ei löydy kauheesti mitään. Tänään olin kaverin kans pari tuntia ja viis suppilovahveroo löyty ja pari kantarellia. Rouskuja olis ollu paljon mut niitä en vielä tarvi mihinkään, jos joskus innostus suolasienistä ni ehkä sitte.
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Saako kysyä missäpäin kävit? Tuntuu että oon kolunnu ihan hyvin kans Porin metsiä mut en tiedä, ekaa syksyä sienestän ja turhauttaa ku ei löydy kauheesti mitään. Tänään olin kaverin kans pari tuntia ja viis suppilovahveroo löyty ja pari kantarellia. Rouskuja olis ollu paljon mut niitä en vielä tarvi mihinkään, jos joskus innostus suolasienistä ni ehkä sitte.
Joo pari kertaa Porin ympäristöllä Ulvila+Kullaa käynyt etsimässä, eipä juuri mitään löydy. Jos ensi vuonna sitten :(
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
45
Saako kysyä missäpäin kävit? Tuntuu että oon kolunnu ihan hyvin kans Porin metsiä mut en tiedä, ekaa syksyä sienestän ja turhauttaa ku ei löydy kauheesti mitään. Tänään olin kaverin kans pari tuntia ja viis suppilovahveroo löyty ja pari kantarellia. Rouskuja olis ollu paljon mut niitä en vielä tarvi mihinkään, jos joskus innostus suolasienistä ni ehkä sitte.
https://www.google.fi/maps/dir/61.4572165,21.6658768//@61.4572202,21.6679404,799m/data=!3m1!1e3

Tuolla pyörein. Varsinkin ilmajohdolle raivatulla väylällä oli sieniä hyvin.
 

Niimu

Team Kaulin
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
81
No just tuolla Makholmassa olin viime viikolla ja Viasvedellä, ne on tossa aika lyhyen matkan päässä. Tänään käytiin Kellahdella ja meinattiin Ahlasiin mut ei sit viittitty enää. Mut Kullaa-Ulvila ois enskerralla ehkä..
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Jee, nyt löytyikin pari komeaa ukonsientä (n.25cm lakki). Lisäksi yhessä kaatuneessa puussa oli hassu valtavan iso möykky, joustavan pehmeä ja näytti ihan taulusieneltä. Mietin että voiskohan tonkin syödä ja miten.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 810
Jee, nyt löytyikin pari komeaa ukonsientä (n.25cm lakki). Lisäksi yhessä kaatuneessa puussa oli hassu valtavan iso möykky, joustavan pehmeä ja näytti ihan taulusieneltä. Mietin että voiskohan tonkin syödä ja miten.
Tiedät varmaan ne koivunkantosienet ja saman näköiset, tappavan myrkylliset myrkkynääpikkäät? Et puhu varmaankaan niistä...
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
172
Itsellä tuli käytyä ensimmäistä kertaa veneellä sienessä. Käärmesaarta tuli vajaa pari tuntia kierrettyä ja mukaan tarttui puolitoista kauppakassillista kangasrouskuja ja puoli pussia tatteja.
Jos vaan on mahdollisuus päästä vesille pääkaupunkiseudulla niin kannattaa käydä noi isommat saaret tsekkaamassa. Löytyy varmasti suolasienet talveksi ja "vähempi arvoisia" tatteja (kangastatti, lehmäntatti), joista saa hyvän kastikkeen.

Edit. Ja hirvikärpäseen (sekä toiseen sienestäjään) törmääminen on hyvin epätodennäköistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
31
Piti juuri ennen Hernarin edittiä kysyä etteikö hirvikärpäset häiritse teidän sienestystä/marjastusta yhtään?
Jumaliste, Enpä ole itse ainakaan menossa ennen aamupakkasia metsään könyämään. Noin 30-70kpl noita perkeleitä takin alla alkaa olemaan liikaa.. puhumattakaan syyhyävistä pateista joita niiden puremista nykyään tulee.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Saarissa noita tosiaan ei ole. Oma #1 sienestyspaikkani on oma saareni (ja viereiset), ja siellä ei punkkeja tai hirvikärpäsiä ole, voi olla nakuna ja ainoa haitta on hyttyset, joita niitäkin on vähän. Saarilta kanttarellejäkin kans löytyy jos niitä haluaa.
 

DjSunki

S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 288
Piti juuri ennen Hernarin edittiä kysyä etteikö hirvikärpäset häiritse teidän sienestystä/marjastusta yhtään?
Jumaliste, Enpä ole itse ainakaan menossa ennen aamupakkasia metsään könyämään. Noin 30-70kpl noita perkeleitä takin alla alkaa olemaan liikaa.. puhumattakaan syyhyävistä pateista joita niiden puremista nykyään tulee.
Itse olin juuri toissapäivänä useamman tunnin puolukassa, ja ei yhtäkään hirvikärpästä. Hyttysiä sen sijaan niin maan helvetisti. Aluekohtaista sanoisin siis. Itse kävin Tammelassa marjassa (Forssan naapurikunta).
 

Niimu

Team Kaulin
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
81
Jännä kyllä tuolla reissulla ei näkynyt yhtään hirvikärpästä vaikka olin varustautunut lapseni kypärämyssyllä, hupulla ja myrkyillä. Oltiin ex-kälyn kanssa ja silläkin oli kypärämyssy, naurettiin pari minsaa ja sit sieneen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 154
Eipä noista muuten ole haittaa, ärsyttäviä ovat kun kutittavat kun käppäilevät kaulaa pitkin paidan alle tai hatun alle. Koskaan en ole kyllä huomannut että olisi itsenäni hirvikärpänen puraissut.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 810
IMG_20171006_174717.jpg
IMG_20171006_174729.jpg


Aika yllättävän hyvin tuon "kerman värisen" lampaankäävän erottaa typäskäävästä, mikäli vertauskohde on. Eilen minulla paloi suppilovahveroiden kanssa yksi sellainen pannulla keltaiseksi kuin maksansa juonnut mummo. Tuo ulkopuoli on on varsin hämäävä ja kuvailluista hajuista suosin suurelta osin välttelemään.
Aiemmin kesällä löysin sattumoisin tuollaisen lampaankäävän joka oli ensimmäinen muu kuin kanttarellina kerätty. Nyt on jo suppilovahveroa ja maanantaina pitäisi mennä niitä torvisieniä keräämään. Näin sellaiset ja tarkastin, ettei tappavan myrkylliseen näköissieneen ole sekoittaminen.

Ensi vuonna sitten herkkusienet. On suuri harmi, etten löytänyt yhään valkokärpäsientä. Kuulemma haisevat raalle perunalle. Kuoritulle, kuten oletan? multaperunalle? Paljon jää kysymyksiä odottamaan, jos noihin ensi kesänä enää yhtä lailla innostun...
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 195
Yo dawgz! I heard you like mushrooms, so I put a mushroom onto a mushroom.
P1020889.JPG

Mikähän tuo pieni sieni suppilovahverossa on? Niitä oli useampikin.

Kolmeen pekkaan saatiin kaksi ämpärillistä suppilovahveroita kahdessa tunnissa. Pari kanterellia löysin myös. Hirvikärpäsiä muutama ehti tulla iholle, mutta ei ne minuakaan suuremmin haittaa, ei ole koskaan puraisseet.
 

Niimu

Team Kaulin
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
81
Kyllä noita vielä löytyy ainakin Porin seudulta, ämpärillinen suppilovahveroita tuli tänään noukittua appivanhemmille. Hyvä ettei ole vielä lunta :)
 

Niimu

Team Kaulin
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
81
Sienestyskausi avattu mutta huonolla menestyksellä. Korvasieniä etsittiin mutta yhtään ei löytynyt. Huomenna uusiks.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
444
Onko noi tosiaan niin hyviä, että niitä käydään etsimässä metsissä?
En ole ikinä maistanut tuollaista.
Kyllähän korvasienet hyviä ovat, toki vähän työläitä kun tarvitsevat kunnon ryöppäämisen että saa myrkyt pois ensin.
 

Niimu

Team Kaulin
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
81
En tiedä, en uskalla kokeilla. Tykkään vaan keräillä ja nää tällä viikolla noukitut pari kiloa menee anopille.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
2 605
Tulee emännän kanssa marjastettua ja sienestettyä joka vuosi ihan kunnolla. MEillä on 4kpl isoja arkkupakastimia talossa joten mahtuukin hyvin. Tosin kaksi kaksi niistä on riista/poron lihalle ja kalalle mutta kahteenkin isoon arkkupakastimeen mahtuu paljon marjoja ja sieniä.

Marjoista ylivoimaisesti eniten tulee kerättyä mustikoita joka myös metsämansikan kanssa meidän suosikki marjoista.

Sienistä tulee eniten kerättyä kantarelleja, korvasieniä ja suppilovahveroita.

Suosittelen kyllä kaikille. Luonnossa tapahtuvaa hyötyliikuntaa ja "tienaa" mahtavaa ruokaa samalla :)
 

Niimu

Team Kaulin
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
81
Joko sienestyskausi avattu? Porista ei kauheesti vielä löydy, äsken kävin Noormarkussa ja tulos kolme pientä kantarellia ja 6 hirvikärpästä joista viimisen revin kammalla äsken irti ja hakkasin mukilla tohjoksi... Huoh.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
444
Täällä Hämeessä ainakin liian kuivaa ollut, käytännössä yhtään sieniä ei ole metsissä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 206
Viestejä
4 330 424
Jäsenet
72 151
Uusin jäsen
Osimandius

Hinta.fi

Ylös Bottom