Shadow of the Tomb Raider (14.9.2018, PS4, PC, Xbox One)

edit. näköjään uusilla ajureilla enemmänkin ongelmaa kun kaatuu virheeseen heti alkuvalikossa. Vanhemmilla ajureilla toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei ole vanhan kortin kanssa ongelmia, mutta miten ihmeessä Lara keinuu kun hän roikkuu köydestä?
Itse saan vain pientä keinuntaa hiiren vasemmalla tai oikealla näppäimellä. Eikä Lara lennä tarpeeksi pitkälle.
Youtuben videoilla Lara keinuu kunnolla kuin leikkikentän lapset :)
 
Mulla ei ole vanhan kortin kanssa ongelmia, mutta miten ihmeessä Lara keinuu kun hän roikkuu köydestä?
Itse saan vain pientä keinuntaa hiiren vasemmalla tai oikealla näppäimellä. Eikä Lara lennä tarpeeksi pitkälle.
Youtuben videoilla Lara keinuu kunnolla kuin leikkikentän lapset :)
Hiiren lisäksi täytyy painaa w tai s näppäintä riippuen suunnasta. Aluksi juutuin miettimään tuota varmaan puoleksi tunniksi ennen kuin keksin. :D
 
Ostin pelin alesta ja asensin, mutta kaatuu startissa.

Eli julkaisijoiden logojen kohdalta kun lataa eteenpäin, kaatuu joka kerta windowsiin ilman mitään virheilmoitusta. Ratkaisua? Koneen speksit profiilissa.
 
Aloita siitä, että tuleeko mitään virhettä kun se kaatuu? Onhan näyttiksen ajurit päivitetty?
Event vieweristä näet mihin se kaatuu, sitten tämä Googleen ja eiköhän vastaus löydy.
 
On kyllä kiva kun pari kertaa crashannut ja menee koko sen peli kerran savet. Onneksi yleensä tullut jo about tunnin jälkeen
 
Olenko ainoa, jonka mielestä tämä peli on täyttä paskaa hyppely kohtauksineen? Ostin, pelasin 20min ja oli pakko lopettaa. Nyt kuukauden päästä uusi yritys. Noin tunti takana ja nyt tsunamin kourissa. Ämmä lähtee välillä ties mihin ja aina seiväs meijereistä läpi ja selästä ulos. Kuollut noin 50 kertaa noissa loputtomissa, yliluonnollisissa 90 luvun tasohyppely hommissa. Hohhoijaa..
 
Menihän se viimein läpi. Steamin laskuri näyttää 27h josta pääpeli vei varmaan 15-20h. Yritin suurimmaksi osaksi tehdä sivutehtävät ja etsiä aarteet. Peli on mielestäni erittäin vaihteleva kiinnostavuudeltaan koska alku hyvä, keskiosa tylsä ja loppu taas hyvä. Positiivista tässä pelissä on suuri määrä luolastoja ja hautoja. Aikaa kului hyvin näiden tutkimisessa. Puzzletkin ihan järkeviä.
 
Kysympä täältä jos joku tietää että eikö tosiaan voi kokeilla noita kaikkia outfittejä vaan osan voi laittaa käyttöön vaikka omistankin kaikki

Ymmärrän kyllä sen että tarinan takia joutuu kikkailee pukujen kanssa mutta esim TR2 "pukua" en ole voinut valita missään kohtaan peliä.

 
Kysympä täältä jos joku tietää että eikö tosiaan voi kokeilla noita kaikkia outfittejä vaan osan voi laittaa käyttöön vaikka omistankin kaikki

Ymmärrän kyllä sen että tarinan takia joutuu kikkailee pukujen kanssa mutta esim TR2 "pukua" en ole voinut valita missään kohtaan peliä.


Patitin ulkopuolella 1.pelikerralla.

Toisella pelikerralla ei ole enää asu rajoitteita, tuli jonkun aikaa sitten päivitys.
 

Siinä alkaa jo hyvää aikaa lähestymään.

Edit: Yhdessä tombissa saattoi itselläni kulua tuon verran aikaa.
 
Pari kuukautta tätä pikku pätkinä pelailtu, ja eilen sain lopputekstit ruutuun. Olihan tämä ihan kiva peli, en osaa sanoa onko parempi kuin ne kaksi edellistä, koska ekan pelaamisesta on jo monta vuotta, enkä paljon siitä muista. Sitä tokaa en koskaan pelannut sen jälkeen kun lokaatio muuttui Siperiaksi. Tässä pelissä mulle se mielenkiintoisin koukku on juuri lokaatio Etelä-Amerikan sademetsät muinaisine temppeliraunioineen. Indiana Jones-fiiliksen saamiseen olisi puuttunut vaan apinanaivot ja ansahuoneet missä katoista laskeutuu piikkejä. Mutta pidin kokonaisuutena pelistä, myös siitä että painopiste oli enemmän tutkimisessa ja puzzleissa kuin toiminnassa. Sen takia inhoan noita Uncharted-pelejä, kun ne on täyteen ammuttu (hehheh) räiskintää. Uncharted 1 meinasin joskus jättää kesken kun vitutti se ampumisen määrä, juonen takia pakotin itseni pelaamaan sen läpi, vaikka aikamoista tervassa kahlaamista oli.

Mutta muuten tämä Tomb Raideri oli pelimekaniikoiltaan aika vanhan toistoa, ainakin muistini mukaan. Sama jouskari ja kiipelyhakut edelleen messissä. Oli tässä sentään stealthia vähän uudistettu, että Lara kylpee vähän mudassa ja vihulaiset ei kai äkkää Laraa yhtä helposti. Tämmösissä kohdissa yritin stealthissa hoidella vihut pois maisemista, mutta aina joku kuitenkin huomasi ja loput täräyteltiin haulikolla. Ennen pelin julkaisua tuo mudalla piiloutuminen vaikutti ihan mielenkiintoiselta, mutta loppupelissä oli minusta vähän yhtä tyhjän kanssa, kun jokatapauksessa pitää mennä kasvien alle piiloon, niin mitä merkitystä se muta sitten tuo.

Pelin parasta antia olivat nuo raidattavat tombit, niissä oli hyviä puzzleja ja olivat visuaalisesti hienon näköisiä. Oma suosikkini oli varmaan se hauta, mikä oli siellä tuulisessa kanjonissa missä ne tasohyppely platformit soitti ikäänkuin musiikkia. Vaikeusasteina mulla oli puzzleissa hard ja haudat olivatkin ihan kivoja pähkinöitä välillä.

Tarinassa oli potentiaalia ja oli paikoitellen ihan hyvä, mutta jäi vähän pliisuksi, osittain tuon lyhyen viimeisen tarinatehtävän osalta, mikä minusta tuntui hätiköiden tehdyltä ja olisi saanut olla pidempi.
Peli loppui jotenkin oudon äkkiä sen jälkeen kun Laraa meinattiin uhrata auringolle.

Mielenkiintoni nousi eniten siinä kohdassa tarinaa, kun ollaan siellä jossain kirkossa ja etsitään sitä hopeista laatikkoa. Siinä oli hyvää tunnelmaa.

Kaiken kaikkiaan hyvä peli, mekaniikoiltaan täysin samaa huttua edellisistä, mutta pelin tapahtumapaikka ja haudat olivat mulle pelin mielenkiintoisin osa.

3/5
 
On vissiin tämän pelin PC versio hieman huonosti tehty? FPS heiluu 30-90 välillä, kun on kylässä/kaupungissa ja viidakossa taas pysyy yli 100 paremalla puolella. DX 12 käytössä fps on 30 luokkaa. Ja asetuksissa häiritsee myös tuo Tobii Eye tracker, kun siellä näyttää asetuksissa kaikki olevan päällä ja harmaana, kun ei satu olemaan Tobii eye trackeriä. Mitään ideoita parempaan suoritus kykyyn? Tämä auttaa hieman.
1588087039999.png

(6700K + GTX 1070 + 16Gb ram ja peli asennettu SSD:lle)

Muuten kyllä vaikuttaa mielenkiintoiselle pelille ja kerättävää kyllä löytyy vähän liiankin paljon verrattuina edellisiin Tomb Raidereihin.
 
On vissiin tämän pelin PC versio hieman huonosti tehty? FPS heiluu 30-90 välillä, kun on kylässä/kaupungissa
Neljäydin cput joutuvat ainakin koville tämän osan kanssa jos npc hahmoja paljon.
Oikeastaan taitaa vaatia 8600 tai parempia intelin puolelta jos haluais sulavamman kokemuksen.
AMD puolelta sitten varmaan ryzenit missä on ytimiä enemmän kuin neljä.
 
En kyl ite huomannut että olis droppaillut FPS:t 30 tienoille, ihan hetkittäin kävi jossain 40-50 tienoilla, mut muuten kyl varsin hyvin pelitti tälläkin kokoonpanolla. (i6700, 16gt, 1080gtx 3440x1440p)

Kokonaisuutena paras kolmesta. Paljon tasapainoisempi kokemuksena kuin pari edellistä. Itelle kyl kelpas, että ammuskelua oli vähennetty, tällainen se ekakin TR olis pitänyt olla. Tai ainakin silloin sen tarina olis sopinut paremmin ite peliin.

Suunnittelu ei kuitenkaan ihan loppuun asti hiottua, esimerkiksi tuo craftaus tuntui aivan päälleliimatulta taas ja niillä varusteilla ei ihan hirveää merkitystä tuntunut olevan, lähinnä kosmeettista kikkailua. Toisaalta sit se, ettei niitä varusteita saanut laitettua noiden perusvarusteiden päälle oli vähän hassu ratkaisu, että olisi esim. voinut laittaa 2013 TR-hahmon päälle jotku jaguaariviitat. Jonkin verran outoja siirtymiä ammuskelusta hitaaseen hiippailuun ja takaisin, ei aina tuntunut ihan luonnolliselta. Esim. yhdessä kohdassa kun Paititissa paetaan vartijoita, niin se loppuu aivan yhtäkkiä ja sit voikin palata sitä samaa reittiä takaisin, ilman et ketään kiinnostaa.

Pelihän tämä selkeästi pyrkii olemaan, mitään realistisuutta tms. ei edes selvästi yritetty tavoitella ja hyvin paljon sellaisia "tämä on tässä, koska tämä on peli" tyyppisiä ratkaisuja, jotka aluksi ajatellen tuntui epäloogisilta, mutta sitten kuitenkin kun otti sen 1990-luvun peliasetelman mieleen tuntui osuvan aika hyvin itse muuhunkin sisältöön.

Tarina jäi tosin entistä ohkasemmaksi, joskaan en kyl muista edelleenkään Risen tarinaa ollenkaan. Pelasin tätäkin jotain 3-4h ennen kuin muistin edes yhden tason koko edellispelistä.

Tämän pelin tombit oli kyl parempia ku edelliset, Risestä jäi jotenki mieleen, et ne oli hetkessä ratkottuja eikä mitenkään muistettavia, tässä tosiaan useampiki hieno paikka, ehkä se laiva jäi parhaiten mieleen.

kun jokatapauksessa pitää mennä kasvien alle piiloon, niin mitä merkitystä se muta sitten tuo.
Vähän tuli itsekkin ihmeteltyä, puolessa välissä kun tuli ne thermal goggleseilla varustetut vihut, niin muta estää niitä näkemästä pusikoista Laraa.
 
Viimeksi muokattu:
Kokonaisuutena paras kolmesta. Paljon tasapainoisempi kokemuksena kuin pari edellistä
Nytten tuli niin harvinainen vastaus että pakko nostaa kämmentä.
Itselleni tämä peli tai pelisarja huononi tai menitti hohtonsa osa osalta jos voi näin sanoa.

Ekassa osassa oli kyllä niitä tilanteita missä miss.croft tulee itkestä tytöstä paheksi kuin rambo mutta tytkkäsin kuitenkin tuosta.

Tässä osassa graffat ja kaikki oli parempaa mutta se the sielu jäi puuttumaan jotenkin, enkä osaa sitä paremmin selittää.

Ei paska mutta ei mikään 2013 veroinen omaan näkemyksen mukaan koska tuossa oli mielenkiintoista nähdä Lara heikkona ja oppivaisena.

Vaihtoehtoiset tombit oli kyllä tämän pelin suola.
 
Nytten tuli niin harvinainen vastaus että pakko nostaa kämmentä.
Itselleni tämä peli tai pelisarja huononi tai menitti hohtonsa osa osalta jos voi näin sanoa.

Ekassa osassa oli kyllä niitä tilanteita missä miss.croft tulee itkestä tytöstä paheksi kuin rambo mutta tytkkäsin kuitenkin tuosta.

Tässä osassa graffat ja kaikki oli parempaa mutta se the sielu jäi puuttumaan jotenkin, enkä osaa sitä paremmin selittää.

Ei paska mutta ei mikään 2013 veroinen omaan näkemyksen mukaan koska tuossa oli mielenkiintoista nähdä Lara heikkona ja oppivaisena.

Vaihtoehtoiset tombit oli kyllä tämän pelin suola.
Itellä jäi ykösestä todella ristiriitaiset fiilikset juurikin tuon "Lara on heikko, oh noes taponi miehen" välivideoiden ja "Sata äijää rynkyllä lakoon" pelin välillä. Muutenki koko "survival" fiilis mitä oli ekat kaks minuuttia pelistä lyötiin hetkessä roskikseen. Kolmosessa taas alko tulemaan itelle kaikista eniten semmonen "seikkailu" fiilis, että nyt ei olla lahtaamassa vihuja vaan ne on siellä satunnaisesti paikalla. Voi olla, että mielipide olis toinen kun pelais nämä kolme putkeen. Ykkösessä sitä seikkailufiilistä oli eniten välivideoissa, ite peli oli räimintää. Kolmosessa taas tuntu että ite peli alko muistuttaan sitä seikkailua ja sit välivideot oli semmosta Indy2 tason juonta.

Ykkösessä oli myös vähän liikaa niitä absurdeja "kaikki räjähtää ympäriltä jatka juoksemista" kohtia, jotka silloin tuntu niin irrallisilta. Nyt kolmosta pelatessa sitä vähän kuin odotti, että noniin "nyt taas mennään" ja oli ihan jopa hienoja ulkonäöllisesti nuo tulva/mutavyöry sessiot.

Edit: Edelleen vaan pidän outona, että kakkosesta en oo kirjottanut mihinkään mitään eikä siitä ole jäänyt oikeen mitään muistikuvia muuta ku ne jotkut alun kartat ja, että oli talvi monessa kartassa. Joku viidakkokin siellä tais olla.
 
Viimeksi muokattu:
"Lara on heikko, oh noes taponi miehen" välivideoiden ja "Sata äijää rynkyllä lakoon" pelin välillä.
Tämä oli ongelma myös Far cry 3 pelissä missä kokematon kaveri tappaa ihmisiä kuin rambo konsonaan-
Jos miettii järjellä tätä siis.
 
Tämä oli ongelma myös Far cry 3 pelissä missä kokematon kaveri tappaa ihmisiä kuin rambo konsonaan-
Jos miettii järjellä tätä siis.
Joo, pisti itelläkin tuo ärsyttävästi silmään silloin. Ja siinäkin vähän samaa ristiriitaa, että ensin nyyhkyillään välivideoissa kuin teinidraamassa ja sit ite peli on jotain räjähtäviä apinoita yms. Pelin ei tarvi olla realistinen, mutta sisäinen logiikka siinä pitäisi olla. Jostain syystä Shadow of Tomb Raiderin sisäinen logiikka oli enemmän tasapainossa kuin ensimmäisen TR:n.
 
Joo, pisti itelläkin tuo ärsyttävästi silmään silloin. Ja siinäkin vähän samaa ristiriitaa, että ensin nyyhkyillään välivideoissa kuin teinidraamassa ja sit ite peli on jotain räjähtäviä apinoita yms. Pelin ei tarvi olla realistinen, mutta sisäinen logiikka siinä pitäisi olla. Jostain syystä Shadow of Tomb Raiderin sisäinen logiikka oli enemmän tasapainossa kuin ensimmäisen TR:n.
En nytten muista missä osassa mutta jonkun osan loppu vaiheilla Lara huutaa tyyliin " i kill you of all bastard"

Sitten ajattelen:
raw
 
Itellä jäi ykösestä todella ristiriitaiset fiilikset juurikin tuon "Lara on heikko, oh noes taponi miehen" välivideoiden ja "Sata äijää rynkyllä lakoon" pelin välillä.
Niin no, trilogian yhtenä tarkoituksena on kertoa, miten Larasta tulee Tomb Raider. Alussa hän on vähän normimpi arkeologi joka on traumatisoitunut perheensä kohtalosta, mutta tarinan käänteet kasvattavat hänestä ihmisen, joka ottaa kohtalonsa omiin käsiinsä. Toisin sanoen, hän sisäistää ajatuksen "tapa tai tule tapetuksi", jolloin pahisten lahtaamiselle pitää kyynistyä ja hoitaa se raivokkaalla kosto -mentaliteetilla.

Itse kyllä tykkäsin kaikista kolmesta pelistä. Kolmosessa oli mielenkiintoisia jonkin asteisia kauhu-elementtejäkin välillä mukana. Trilogiana antaisin peräti 4.5/5 tähteä.
 
Niin no, trilogian yhtenä tarkoituksena on kertoa, miten Larasta tulee Tomb Raider. Alussa hän on vähän normimpi arkeologi joka on traumatisoitunut perheensä kohtalosta, mutta tarinan käänteet kasvattavat hänestä ihmisen, joka ottaa kohtalonsa omiin käsiinsä. Toisin sanoen, hän sisäistää ajatuksen "tapa tai tule tapetuksi", jolloin pahisten lahtaamiselle pitää kyynistyä ja hoitaa se raivokkaalla kosto -mentaliteetilla.

Itse kyllä tykkäsin kaikista kolmesta pelistä. Kolmosessa oli mielenkiintoisia jonkin asteisia kauhu-elementtejäkin välillä mukana. Trilogiana antaisin peräti 4.5/5 tähteä.
Siitä vaan tulee se Man Slaughter jossain toisessa tasossa siinä ekassa pelissä. Ekan notskin jälkeen se rakentaa sen jouskarin ja sit aletaanki kohta lahtaamaan vihua kymmenittäin ja sit lopulta sadoittain rynkyllä. Tässä trilogiassa ei oikeasti minusta näy millään tavalla mikään kasvutarina vaan enemmin koko tarina uhrattiin "pelattavuuden" alttarille ensimmäisen parin tunnin aikana. Minkäänlaista kehityksen tuntua ei tullut, paitsi tarina sit yritti jotenki parsia kasaan, mut ei ollut enää uskottava.

Mulla on toki se ongelma, että en niitä alkuperäisiä tombeja ole pelannut kuin ihan vähän, joten ei ole mitään kunnon referenssipistettä, että mitä tämä peli yrittää olla samalla kun yrittää olla moderni.

Trilogiana antaisin semmosen 80/100 arvosanaksi. Hyviä pelejä, mukava oli pelata, mut ei mitään mikä nostais semmoseksi "mainitsemisen" arvoiseksi. Tällä tarkotan, että näissä peleissä ei itelle tullut kertaakaan semmonen fiilis, että tuon kohtauksen haluan kokea uudestaan ja haluan että muutkin sen näkevät. Hyvin tehtyjä, mutta se jokin terä jää puuttumaan. Varmaan joskus sitä vielä kerran ottaa trilogiana tän uudestaan, mut ainakin nyt jo itellä oli fiilis ennen Shadowin alottelua että en kyl jaksa ensimmäistä ja Riseä uudestaan lämmikkeeksi.
 
En muista miksi tämä jäi mulla kesken 5kk sitten, mutta laitetaas uudelleen asentumaan ja kokeillaan joku päivä. Ehkä tää 2. ja 3. osa koki inflaation omalla kohdalla, kun ykkönen oli niin loistava 3d vision laseilla. Tokassa en saanutkaan enää niitä toimimaan.
 
Tein virheen että aloitin vaikeimmalla tasolla. Muuten ei niin paha ole ollut mutta dlc:n jutut vituttaa kun akka hyppää väärään suntaan vaikka kuinka tattia väännät toiseen suuntaan ja aloitat koko paskan alusta

EDIT: Just pääsin läpi sen haaste tombin. Sitten huora päätti että ei heitäkkään koukkua ja putoaa kuolemaan. Peli avasi achin, sain kaikki paskat kerättyä ja silti täytyy aloittaa alusta. On tämä vittu kyllä ihan täyttä paskaa.
Ymmärtääkseni vaikeustaso ei vaikuta hyppimiseen mitenkään, vain tarttumispinnat eivät ole niin helppoja hahmottaa kuin alemmilla tasoilla. Se pahuksen heitettävä koukku aiheutti suurta vitutusta minullekin yhdessä paikkaa. Siihen oli joku kikka, olikohan niin, että sitä pitää vähän tähdätä kääntämällä kameraa oikeaan suuntaan.
 
Lara hyppii välillä minne sattuu ellet oikeasti osoita sitä oikein.
Tuon takia en edes kuvitellut käyttävänä vaikeinta vaan toiseksi vaikeinta jossa on checkpointit mukana eikä vain että nuotioilla peli tallentaa.

Nämähän on viihdettä eikä mitää että kyrpä otsassa pitäs pelata.
 
Paha pettymys edellisiin nähden. Tuntuu vaan että peli on ottanut takapakkia jokaisessa asiassa.

Kasvoanimaatiot ovat nykymittapuulla aika ankean näköisiä. Muuten ajoittain grafiikka on ihan hienoa.

Pelin paras asia on varmaan rytmitys, nyt ei ole sentään jatkuvasti puuduttavaa taistelua. Juoni on tosin aika naurettava.

Voisi sanoa että tämä on outo tekele. Jotenkin kaikki vaan tuntuu samalta, mutta samalla huonommin tehdyltä. En suosittele tätä siis.
 
Ei ainakaan perusvaikeusasteella ollut mitään vaikeuksia koukkujen tms. kanssa. Yllättävän vähän oli jopa hiirinäppis kombolla mitään ongelmia liikkumisen suhteen ja ampumistakin sen verran vähän, et olis voinut pädillä pelata. Kerran törmäsin bugiin jossa heijatessa(rappel ja heilunta) kamera alkoi kääntyileen koko ajan minne sattuu, onneks tämä oli vain kertabugi.
 
Ensimmäinen osa tästä pelisarjasta oli aivan täyttä timanttia itselleni. Aina kun pelit liittyvät Japaniin, niin oma mielenkiintoni kasvaa suuresti. Ensimmäinen osa on tullut pelattua läpi lukuisia kertoja. Rise of the Tomb Raider ei kalpene yhtään ensimmäisen osan rinnalla. Miljöö on loistava ja peli oli koukuttavuudeltaan suurta.
Sitten tuli tämä viimeinen osa pelattua läpi. Miljöönä peli on erittäin mielenkiintoinen, mutta jokin viimeisessä osassa kusee. Ajottaiset kameraongelmat ja putoamiset ärsyttivät tosi paljon. Toisaalta tarina on ihan järetön ja ajoittain peli vitutti suuresti. Paititissa käynnissä olleen takaa-ajon jälkeen piti ihan sulkea peli, koska vartijat yhtäkkiä ignoorasi Laran täysin. Vaikka kävin jokaisen tombin läpi ja läpäsyyn meni 25 tuntia, niin melkosta kittuuttamista peli oli.
Mutta kokonaisuudessaan aivan mahtava pelisarja. Viimeinen osa ei yhtään heikennä aikaisempien osien hyvyyttä.

Ja ne grafiikat ja maisemat. Pelisarjan aikana tuli lukuisia kertoja fiilisteltyä maisemia ja yksityiskohtia...
 
Onko kenelläkään ollut ongelmia tämän pelin Church of San Juan puzzlessa. Eli kun siellä katakombissa pitäisi muodostaa joku valo"polku" kääntelemällä ja liikuttamalla niitä peilejä niin mulla se valopolku muodostuu ainoastaan toiselle puolelle eikä molemmille puolille niin kuin pitäisi.

Luulin että kyseessä olisi vain tavallista pirullisempi puzzle mutta kun 2 tunnin yrittämisen jälkeen lopulta katsoin läpipeluu ohjeet ja tein niin kuin ohjeissa neuvottiin niin en saa siltikään sitä valonsädettä muodostettua.

Alkaa tuntumaan siltä että pelissä on bugi joka estää pelaamisen eteenpäin kyseisessä kentässä.
 
Onko kenelläkään ollut ongelmia tämän pelin Church of San Juan puzzlessa. Eli kun siellä katakombissa pitäisi muodostaa joku valo"polku" kääntelemällä ja liikuttamalla niitä peilejä niin mulla se valopolku muodostuu ainoastaan toiselle puolelle eikä molemmille puolille niin kuin pitäisi.

Luulin että kyseessä olisi vain tavallista pirullisempi puzzle mutta kun 2 tunnin yrittämisen jälkeen lopulta katsoin läpipeluu ohjeet ja tein niin kuin ohjeissa neuvottiin niin en saa siltikään sitä valonsädettä muodostettua.

Alkaa tuntumaan siltä että pelissä on bugi joka estää pelaamisen eteenpäin kyseisessä kentässä.
Muistaakseni kun sen toisen puolen laittoi oikein niin se tuli sille toisellekkin puolelle, tai jotenkin näin. Olikohan jopa, että sisääntulosta vasen ensin ja sit oikea. Eli ensin se valo oikealle kohdalle, sitten vedät sitä vipua ja sit pitäs tulla toiselle puolelle ja siellä laitat oikealle kohdalle ja vedät vipua.
 
Taitaa olla aika pitää pidempi tauko tästä pelistä. Noita romuja tuli kyllä kerättyä vaikkei niitä käytettykään oikein mihinkään. Helpoimmallakin vaikeusasteella puzzlet ovat paikoitellen sen verran vaikeita että peli on raskas pelata kun tuntuu että suurin osa peliajasta menee noiden puzzlejen ratkomiseen.

Grafiikka on kyllä kaunista, jopa oma mopo kone jaksaa pyörittää peliä 50 fps maksimigrafiikoilla. Grafiikka on yksityiskohtaista, Perussa ollessa tuntui siltä kuin katsoisi jotain matkailuohjelmaa. Grafiikka ei enää paljon eroa videon yksityiskohtaisuudesta.

Taistelujen puuttuessa peli on pirun tylsää pelata, välillä saatoin pelata vain 10 minuuttia kun totesin etteihän tässä ole muuta tekemistä kuin keräillä jotain tavaroita maastosta. Myös aseistus on aika turha. Laralla on pistoolia ja haulikkoa mutta niitä ei tarvitse juuri mihinkään. Jousipyssy on sekin tehokas ase ja sen nuoliin löytyy materiaalia ympäristöstä.

En todellakaan suosittele peliä jos kärsimättömyys vaivaa.
 
Taistelujen puuttuessa peli on pirun tylsää pelata, välillä saatoin pelata vain 10 minuuttia kun totesin etteihän tässä ole muuta tekemistä kuin keräillä jotain tavaroita maastosta. Myös aseistus on aika turha. Laralla on pistoolia ja haulikkoa mutta niitä ei tarvitse juuri mihinkään. Jousipyssy on sekin tehokas ase ja sen nuoliin löytyy materiaalia ympäristöstä.
Ihmiset juuri toivoivat että pelissä ei olisi niin paljon taisteluita, itseäni ei vaivanut kun muuta tekemistä löytyi.
Ekan osan ainoa merkittävä synti olikin että lopussa alkoi puuduttaa taistelut kun Laraa heiteltiin taistelusta toiseen.

Ja kyllä hienoa että näissä uudemissa Laroissa on noita tombia mutta itseäni ihmetyttää vain miksi ne ovat vaihtoehtoisia, eikö pelintekijät uskalla laittaa puzzleja päätarinaan ettei jonnet hermostu.

Tomb Raider 2 venetsia never forgotten... pari päivää junnuna pyörittiin ja ihmeteltiin kaverien kanssa että miten helvatissa tässä pääsee eteenpäin.

-No kokeile ampua toi lasi rikki.
-Ei voi olla noin helppo
-Ouh...

Opittiin se että ammu kaikkea myös mikä EI liiku.
 
Ihmiset juuri toivoivat että pelissä ei olisi niin paljon taisteluita, itseäni ei vaivanut kun muuta tekemistä löytyi.
Ekan osan ainoa merkittävä synti olikin että lopussa alkoi puuduttaa taistelut kun Laraa heiteltiin taistelusta toiseen.

Joo no olen pelannut kuitenkin 30 tuntia että onhan tuota tekemistä löytynyt ilman taisteluitakin. Mutta pidemmän päälle on aika yksitoikkoista kun yritetään vain ratkoa niitä puzzleja ja kerätä tavaroita. Pidän kuitenkin enemmän Uncharted - pelisarjasta, siinä on niitä toimintakohtauksia mitkä jaksavat pitää mielenkiintoa yllä.
 
Pidän kuitenkin enemmän Uncharted - pelisarjasta, siinä on niitä toimintakohtauksia mitkä jaksavat pitää mielenkiintoa yllä.

Itellä on taas ihan päinvastaiset tuntemukset, ne loputtomat ammuskelukohtaukset etenkin ekassa Unchartedissa tuntuivat yksitoikkoisilta ja tekivät pelistä minulle melkein sietämättömän. Hädin tuskin pystyin pelaamaan loppuun peliä niiden takia. Seuraavissa peleissä olivat vähentäneet niitä, mutta eivät ne edelleenkään ainakaan allekirjoittaneelle mitään lisäarvoa tuoneet. Mutta ainakin Uncharted 2:ssa oli enemmän puzzleja mitkä minusta ovat aina mielenkiintoisempia kuin ampumiskohtaukset.

Siitä on jo monta vuotta kun pelasin 2013 Tomb Raiderin, niin en muista millä mielellä olin sen pelin toimintakohtauksista. Muistaakseni minulle ei kuitenkaan kasvanut kyrpää otsaan niiden takia.
Tässä viimeisimmässä minusta niitä oli sopivasti, ainakin minulle sen pelin mielenkiintoisimmat osuudet olivat hautojen koluaminen ja pelimaailman tutkiminen. Indiana Jones-meininkiä siis.
 
Uncharted ykkösen jälkeen totesin etten ole sen pelien ammuskelun fani ja aloin pelaamaan 2-4 Easy vaikeustasolla. Maistui paljon paremmalle heti.
 
Tulipas tämän tarina pelattua läpi ja kyllä maistui. Pari hautaa ja keräiltävää vielä olisi ja harkinnassa vielä Definite Edition upgraden osto lisähautoja varten, tai sitten täytyy koko DE-peli ostaa uusiksi Steamiin (nyt xboxilla), jos se on halvempi, kuin päivitys boxilla.

RotTR maistui myöskin. Se oli lumisine maisemineen ehkä miellyttävämpi, mutta molemmista tykkään kovasti ja hieman harmittaa, ettei seuraavasta ole vielä tiedotettu!

Onneksi on TR2013 vielä kesken, kun sen pelaaminen ei jostain syystä vuonna 2014 kiinnostanut. Hyvältä sekin on nyt vaikuttanut, mutta pelattavuudeltaan seuraavat osat ovat parantaneet, mm. nuo simppelit haudat on vähän plääh.

Itse tykkään enemmän tutkimispuolesta ja samoilusta, mutta ei näissä jälkimmäisissä liikaa toimintaa ollut. TR2013 on melkoista tykitystä ollut toistaiseksi ja kyllä sitäkin pelailee.

Toivottavasti jatkoa olisi jo tekeillä ja julkaisua vuoden-parin sisään.
 
Tuli aloitettua jokin aika sitten pelin uudelleenpeluu ja ensimmäisen parin tunnin aikana peli kaatui 3-4 kertaa.

Google sitten kertoi että uusimmat Nvidian ajuri versiot saattavat aiheuttaa osalle kaatumisia.

Paluu kokeilu mielessä hieman vanhempaan versioon.

446.14 versiolla ei ole kaatunut kertaakaan, 1/3 pelattuna.

Tämä vain tiedoksi jos jollakulla näitä kaatumisia.

W10. v2004
 
Tälläinen tuli vastaan:


Miksi sitten poistivat, ei ole selvyyttä mutta olihan tuo hieno linkitys alkuperäiseen peliin jossa Natla palkkasi Laran etsimään sitä hautaa ja artefaktia.

Joten seuraavassa osassa Lara seikkailee Perussa (?)
 
On kyllä maistunut, kun viikko sitten ostin lisärien kanssa Ps5:lle. Tulee mieleen ensimmäisen Tomb Raiderin fiilikset silloin sen julkaisusta. Hiippailusta sotilaiden keskellä en ole niin välittänyt, mutta vähässähän nuo on ja painotus ollut seikkailussa. Tosin se loppusuoran toimintapätkä, joka alkaa Laran noustessa vedestä oli kyllä mukavaa tulitusta.

Ihan vielä ei ole tarina läpi ja palasinkin pelailemaan haastetombeja, joita jäänyt väliin. Lisäritombit taidan viimeisenä.

Kuulokkeet päässä ollut kyllä välillä kuumottavaa. Varsinkin Cenote oli kyllä tukala. Huh.

Alustana siis Ps5 ja hyvin rullaa. En ole huomannut droppailua eikä ole kaatunut kertaakaan.
 
Täähän tuli just ps+ tilaajille ladattavaksi mutta onko tuossa definitive editionissa jotain sellasta mistä kannattaa maksaa?
 


Oheisella videolla kerrotaan tulevasta Tomb Raiderin 25-vuotisjuhlista ja samalla studio paljasti, että Lara Croftin seuraava seikkailu “yhdistää” Core Designin alkuperäisten Tomb Raider -pelien aikajanat ja oman uudemman uudelleenkäynnistystrilogiansa.

– Meillä on suuria tavoitteita Tomb Raiderin tulevaisuudesta. Trilogiamme, joka alkoi vuonna 2013, kertoi tarinan Laran varhaisista ajoista, jolloin hänestä taottiin selviytyjä, hänestä tuli sankari ja lopulta Tomb Raider, alleviivaa Will Kerslake, Tomb Raider -pelisarjan johtaja Crystal Dynamicsilta.



– Mutta alkuperäisissä peleissä oli kokenut ja luottavainen seikkailija, joka matkusti ympäri maailmaa, avasi sen salaisuudet ja seisoi usein yksin kataklysmisiä voimia vastaan. Me suunnittelemme Tomb Raiderin tulevaisuuden kehittyvän näiden alkuperäisten seikkailujen jälkeiseen aikaan kertomalla tarinoita, jotka perustuvat sekä Core Designin että Crystal Dynamicsin peleihin ja pyrkivät yhtenäistämään nämä aikataulut, Kerslake vahvisti.

Kerslake kuitenkin teroittaa, että seuraavan Tomb Raider -pelin tuotanto on suuri projekti, joten sitä ei kannata odotella vielä muutamaan vuoteen.

Kustantaja Square Enix ilmoitti viime lokakuussa, että ilmainen matkapuhelimille tarkoitettu toimintapeli, Tomb Raider Reloaded on tulossa vuoden 2021 aikana.
 
Tätä tekis mieli kokeilla kun tässä on toi RTX tuki ja muutenkin vois olla kiva pelata pitkästä aikaa Laralla.

 
Epicissä on uusi Tomb Raider Trilogia ilmaisena:

Edit: Eipä tullut heti tajuttua mutta nämähän sisältää myös DLC:t, base game alkoi vain hämää minua mutta sehän on base game versio noista 20 Year Celebration/Definitive Edition versioista.
 
Viimeksi muokattu:
Epicissä on uusi Tomb Raider Trilogia ilmaisena:
Ilmeisen suosittuja kun koko epic store ja varsinkin tuo tilausruutu ihan juntturassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 713
Viestejä
4 493 276
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
mdfds

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom