Shadow of the Tomb Raider (14.9.2018, PS4, PC, Xbox One)

Joo katselin ton DF:n arvion ja siinäkin kehui alkuperäisiä tankkikontrolleja. Ehkä pitäisi koittaa sitten tuota RTX versiota.
 
Minä ottaisin sekoituksen tankki ja moderni ohjausta,
Lara liikkuu ja ottaa aseet esille kuten tankki ohjauksessa mutta kameraa voisi liikutella lennosta oikealla tikulla, nyttehän pitää pysähtyä ja LB/L1 näppäin pohjassa liikutella, en tiedä tulisko tuohon modia joka korjaisi tuon.

Moderdnilla asetuksilla Laralla puuttuu tuo nopea vasemalle tai oikealla hyppy mutta ehkä nämä ovat tottumis kysymyksiä mutta kyllä minä tuossa toissa syksynä ohjain modin kanssa pelasin TR2:sen PC.llä läpi.

Mutta muuten positivisilla fiiliksillä tästä remaster painoksesta ja tosiaan PC versio sai natiivi ohjain tuen nytten näihin vanhempiin joka itsessään oli jo loistojuttu ja vielä siihen vähän grafiikan parannusta.
 
PS5:lle tuli tämä remaster hommattua. Onhan tämä melkoinen nostalgiapläjäys, kun olen joskus ysärillä lapsena nämä pelannut. En ole moderneja kontrolleja vielä kokeillut, kun tankkikontrollit löytyi lihasmuistista :)

Kerättävät tavarat erottuu ainakin selkeämmin tässä kuin alkuperäisissä. Muistelen että jossain alkuperäisessä pelissä tuli etsittyä jotain avainta tuntitolkulla, kun sitä ei meinannut erottaa maasta.

Positiiviset fiilikset näin alkuun ainakin tästä. Tulee vaan kokoajan vaihdeltua tota grafiikkaa, kun haluaa vertailla että miltäs tämä kohta näytti alkuperäisillä grafiikoilla :)
 
Tuli kaksi ensimmäistä TR1-kenttää pelailtua. Erittäin positiiviset fiilikset. Uudistetut grafiikat miellytti silmää OLED switchillä ja suorituskyky oli hyvä. Modernit kontrollit oli suoranainen järkytys, aivan poskettoman huonot. Moderneilla ei onnistu sivuvoltit, takaperin voltit eikä hypähdys taaksepäin ellei aseet ole kädessä. Sivuaskeleita en onnistunut moderneilla tekemään ollenkaan. Aseet kädessäkin sivuvoltit vaativat "nanosekunnin" näpäytyksen tatista ja hypyn samaan aikaan, muuten Lara lähtee kirmaamaan suoraan sivulle ja hyppää kasvot meno suuntaan ja samalla tähtäys irtoaa vihusta. Niin ja ne aseet menevät heti taskuun jos päästää napista irti...
Laran paikallaan pyörittäminen ja suuntaaminen ei ole mahdollista. Pienikin liike tatilla ja Lara ottaa kaksi juoksuaskelta tatin osoittamaan suuntaan.
Mitenhän ne tasot sujuvat moderneilla kontrolleilla, joissa aseet eivät ole käytössä. Muistaakseni ainakin takaperin voltti on pakollinen niissä.
Vahva suositus tankkikontrolleille.
 
Läppä homma kun eilen asensin olkkari pc:lle alkuperäsen tr1 ja aloin sitä nostalgiapärinöissä muksun kanssa pelaamaan ja tänään julkaistu tämmönen remaster. taidan silti vetää originaaleina 1-3 osat, 25 egee extrapolygoneista laran kannuissa ei tunnu väärtiltä.
 
Tässähän tulee muutakin kuin pelkät pääosat peleistä nimittäin lisäosat jokaisella pelille, silloin 90 luvulla noi olivat pc alustan "yksinoikeuksia" ei silloin tunnettu expansioita tai dlc:tä, konsoleilla varsinkaan.

Ja noita lisäosia ei laillista keinoa pitkin saanut steam og versioonkaan vaan vaati modeilla kikkailua.

Edit: Siellä muuten mielenkiintoisia lisähaasteita jos jaksaa pelata kerran läpi:

1707989107144.png


1707989116680.png
1707989128781.png
 
Viimeksi muokattu:
Aloittelin tässä itsekin tuon ekan Tomb Raiderin ja pakko kyllä sanoa, että graafisesti on ainakin tähän nähdyn perustella todella mainio ja hyvällä maulla tehty remasteri. Tämä tekee todella hienosti kunniaa alkuperäiselle pelille ulkoasunsa puolesta.

Kontrolleista sen verran, että testailin kumpiakin Laran kotona ja mulla on vissiin liian kauan aikaa siitä kun olen tankki kontrolleilla pelannut, että ei vaan oikein ottanut onnistuakseen silleen jouhevasti perus hahmon liikuttelu. Kyl siihen varmasti tottuisi taas kun antaisi hieman aikaa, mutta tosiaan aloittelin nyt pelaamaan tolla uudistetulla ohjauksella. Siinä on toki selkeät puutteensa ja on todella harmillista, että kaikkea ei ole mahdollista tehdä mitä noilla vanhemmilla tankki kontrolleilla. Voi olla että tulee myös ongelmia tuolla modernilla versiolla kun pelailee eteenpäin. Toki ainahan voi vaihtaa takas vanhaan ohjaus methodiin jos tuntuu mahdottomalta.

Nauhoittelin tuossa myös Tomb Raiderin ekasta kentästä videon ja siinä on kanssa omaa turinaa mukana fiilisten muodossa. Eiköhän tätä ihan mielellään taas pitkästä aikaa pelaile ja varmasti saa hermot riekaleiksi kanssa jossain vaiheessa.

 
Aloittelin myös ykkösen PS5:llä ja ai että on hyvä. Viimeksi pelannut tätä Sega Saturnilla julkkarissa, joten vuosi jos toinen vierähtänyt tässä. Graafisesti onnistunut päivitys, äänimaailma on loistava sekä kontrollit hoitaa hommansa. Kaikenkaikkiaan hieno julkaisu. Mukava myös kakkosta ja kolmosta päästä pelailemaan, niitä kun en ole koskaan alkua pidemmälle pelannut.
 
Tomb Raider 2 meni juuri läpi. 27 vuotta sitten edellisen kerran ja nyt taas! Tankki-kontrolleilla ja näppiksellä mentiin. Oli oikein kelpo remaster. :tup:
 
Ainoat rutisemisen arvoiset seikat näissä on tiettyjen tavaroiden vaikea havannointi. Olen pyrkinyt etsimään kaikki salapaikat sekä tavarat ja joskus on pitänyt pyöriä kentissä OG version ulkoasulla josta erottuu selvemmin esim. pieni medipack. Toinen on tallennus. Muutamaan otteeseen painanut lataus kun piti tallentaa. Ja kun ei varmistusta kysellä niin..
 
Siellä muuten modeja alkanut ilmestymään pelille:


Edit:
On se kyllä aika paljon tullut eteenpäin, tämä oikeastaan tehty niin miten tälläisen vanhan PS1 aikaisen pelin voisi "remasteroida" hyvällä maulla. Parantaa grafiikkaa mutta jättää kuitenkin fiilis että pelaisi kuin alkuperäistä ja monella varmasti kultaisiin muistoihin on jäänyt mieleen miltä tuo peli näytti PS1 aikana kun miltä remaster näyttää nytten :D

1708071796793.png


Edit: vielä kun Capcom älyäisi tehdä "remasterit" alkuperäiselle Ressa trilogialle samalla tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän on kuulemma palkattu grafiikkatiimiin jotain tomb raider -faneja, jotka muutama vuosi sitten teki sitä tomb raider II:n remakea mikä jäi kesken. Työnjälki näkyy kyllä hyvin koko ajan kaikista yksityiskohdista.

screen8.png
 
Ei itseasiassa olette väärässä.
Nicobass on lähes yksinään vastuusta tuosta TR2 Remaken tekemisestä mutta ketkä tätä TR trilogiaa tulivat tekemään ovat eri fanit.

Giovanni Luccalla oli tässä jokuen vuosi oma faniprojetki TR3:sta ja hänet palkattiin Lead Artistiksi tähän ja sitten Kondrad joka on tehty omia Lara Croft taideteoksiaoli toinen joka vastasi uusien hahmojen ulkonäöstä tässä.

Mutta hieno catch oli kyllä tekijöiltä palkata niitä vanhoja faneja pelitiimiin vaikka ei toi moderni peliohajus kyllä hyvä ole, en tiedä edes voisko sitä saada hyväksi tässä pelimoottorissa.
 
Ei itseasiassa olette väärässä.
Nicobass on lähes yksinään vastuusta tuosta TR2 Remaken tekemisestä mutta ketkä tätä TR trilogiaa tulivat tekemään ovat eri fanit.

Giovanni Luccalla oli tässä jokuen vuosi oma faniprojetki TR3:sta ja hänet palkattiin Lead Artistiksi tähän ja sitten Kondrad joka on tehty omia Lara Croft taideteoksiaoli toinen joka vastasi uusien hahmojen ulkonäöstä tässä.

Mutta hieno catch oli kyllä tekijöiltä palkata niitä vanhoja faneja pelitiimiin vaikka ei toi moderni peliohajus kyllä hyvä ole, en tiedä edes voisko sitä saada hyväksi tässä pelimoottorissa.
Hyvä kun korjasit tämän :thumbsup:
 
Itselle istuu moderni ohjaus todella hyvin pienien alkukankauksien jälkeen, jos saisi vielä tankkiohjauksen taakse päin hypyn ja kameran vikuroinnin kuntoon ja hieman paremman tähtäyksen lukituksen niin ei olisi mitään valittamista. Pelasin aikoinaan nämä kaikki läpi tankkiohjauksella ja onhan se edelleen silläkin pelattava, mutta tuntuu että tuo moderni ohjaus on parempi.
 
Ei itseasiassa olette väärässä.
Nicobass on lähes yksinään vastuusta tuosta TR2 Remaken tekemisestä mutta ketkä tätä TR trilogiaa tulivat tekemään ovat eri fanit.

Giovanni Luccalla oli tässä jokuen vuosi oma faniprojetki TR3:sta ja hänet palkattiin Lead Artistiksi tähän ja sitten Kondrad joka on tehty omia Lara Croft taideteoksiaoli toinen joka vastasi uusien hahmojen ulkonäöstä tässä.

Mutta hieno catch oli kyllä tekijöiltä palkata niitä vanhoja faneja pelitiimiin vaikka ei toi moderni peliohajus kyllä hyvä ole, en tiedä edes voisko sitä saada hyväksi tässä pelimoottorissa.
Seison korjattuna :thumbsup:
 
Pitihän se ensimmäinenkin TR vetäistä läpi. Hyvä remaster tuokin. Jopa parempi kuin TR2. :tup:

Välivideoihin olisivat saaneet vähän panostaa eikä pitää originaaleina.
 
1 osa meni moderneilla kontrolleilla reilussa 9h läpi. Ei ollut oikeastaan mitään ongelmia itse ohjauksen suhteen tuolla modernilla ohjauksella, mutta kamera veti välillä ihan omiaan varsinkin kun oli ahtaissa luolastoissa. Pitää vetäistä vielä tuo 1 osan lisäri läpi ja jäädä sitten odottelemaan josko sieltä tulisi piakkoin päivitystä tuohon kameraan ennen kuin 2 osan kimppuun hyökkää.
 
Välivideoihin olisivat saaneet vähän panostaa eikä pitää originaaleina.
itseasiassa veikkaan että noi on upskaalattu AI:lla ylöspäin eivät ole ihan orginaaleja kuitenkaan en muista paljon ne resot oli silloin 90 luvulla 240 tai 360 korkeintaan niin aikamoista pikselimössöä ne välivideot olivat alkuperäisten kohdalla.



Tästä kohdasta voi vertailla

Command and Conguerin remasterissa ei oltu edes tuota tehty.
Edit: Seison korjattuna, oli sitten aika kullanut muistot PS1:sen C6C enemmän kuin mitä muistin välivideoissa kun pelasin remasteria PC:llä


Toisin fanit varmaan tekevät noikin sitten uudestaan ei vain AI:lla resoa ylös:

 
Viimeksi muokattu:
itseasiassa veikkaan että noi on upskaalattu AI:lla ylöspäin eivät ole ihan orginaaleja kuitenkaan en muista paljon ne resot oli silloin 90 luvulla 240 tai 360 korkeintaan niin aikamoista pikselimössöä ne välivideot olivat alkuperäisten kohdalla.



Tästä kohdasta voi vertailla

Command and Conguerin remasterissa ei oltu edes tuota tehty.


Toisin fanit varmaan tekevät noikin sitten uudestaan ei vain AI:lla resoa ylös:


Digital Foundry mielestä ainakin Command & Conquer oli aikanaan parhaiten tehty remaster

 
Juu, on nuo välivideot sentään vissiin just AI:lla upskaalattu tässä. Voi siinä välivideon aikanakin vaihtaa kätevästi alkuperäiseen versioon, jossa on alkuperäisen pienen resoluution ansiosta toki rakeisempi kuva. Toki ei nuo ole kovin hyvin aikaa kestänyt, mutta omalla tavallaan sopii tohon remasterin tyyliin. Aikanaan olivat kyllä komean näköisiä pätkiä. Melkein kuola valui suusta kun katsoi. Toki ei se välttämättä olisi haitannut, vaikka olisi uusiksi tehty myös.
 
Viimeksi muokattu:
Luulen että seuraava painos olisi jo remakeoida nämä, toisin ykkösestähän on Anniversary painos jo joten ehkä kakkosesta ja kolmosesta saisi viralliset myöskin tai sitten tehdä kaikki kolme täysin uusiksi Ressa 2,3 ja 4 malliin.

Mitä ei ainakaan virallisten tekijöiden toimesta ihan heti ole tapahtumassa kun sieltä on tuloillaan uutta Tomb Raideria, missä on sekoitettu vanhaa ja uutta Laraa mitä se ikinä tarkoitakkaan.
 
Mulla ei muuten Epicin versiossa saavutukset toimi vissiin ollenkaan. Olen jotain ihan mielenkiinnosta kokeillut tehdä ja katsonut vielä jälkikäteen, että meni oikein mutta edelleen 0/269. Eipä sinänsä ole koskaan nuo kiinnostaneet, mutta tässä olisi jopa ollut jotain ideaa tavoitella niitä. :)
 
Mulla ei muuten Epicin versiossa saavutukset toimi vissiin ollenkaan. Olen jotain ihan mielenkiinnosta kokeillut tehdä ja katsonut vielä jälkikäteen, että meni oikein mutta edelleen 0/269. Eipä sinänsä ole koskaan nuo kiinnostaneet, mutta tässä olisi jopa ollut jotain ideaa tavoitella niitä. :)
Ollut aika yleinen vika jo 2023 puolella ja taitaa olla vieläkin


This is serious known bug of Epic, happens to all the games with Epic achievments. Its some internal problem with cloud sync when game is running. You need after certain period of time (i think is around 40 minutes) fully restart the game, let it sync with cloud and some achievs pops up after relaunching the game
 
Ollut aika yleinen vika jo 2023 puolella ja taitaa olla vieläkin


This is serious known bug of Epic, happens to all the games with Epic achievments. Its some internal problem with cloud sync when game is running. You need after certain period of time (i think is around 40 minutes) fully restart the game, let it sync with cloud and some achievs pops up after relaunching the game

Ok, ei ole itsellä aiemmin tullut vastaan, mutta hyvä tietää jatkossa. Muistaakseni esim. Alan Wake 2 ei ollut ongelmia. Ja normisti en tosiaan edes paljon tota saavutus listaa katsele. Nyt vaan tuli huomattua kun tässä nuo kiinnosti. No tämä oli vissiin sen halvemman hinnan kääntöpuoli, kun maksoin tuosta sen 16 euroa Epicissä rewardien ansiosta.
 
Onneksi tässä toimii huijauskoodit, olisi muuten jäänyt Unfinished Business kesken. Tulee siinä ensimmäisen kentän lopussa noin 6 pahaa örkkiä kimppuun ja energiaa oli noin 1cm, käytin sitten levelin skippaus koodin niin hyppäsin egyptin kenttään ja napasahti myös saavutus tuosta koodin käytöstä. Ei ollut kyllä mistään kotoisin tuo ensimmäinen dlc kenttä, todella sekava ja liikaa taistelua.
 
Onneksi tässä toimii huijauskoodit, olisi muuten jäänyt Unfinished Business kesken. Tulee siinä ensimmäisen kentän lopussa noin 6 pahaa örkkiä kimppuun ja energiaa oli noin 1cm, käytin sitten levelin skippaus koodin niin hyppäsin egyptin kenttään ja napasahti myös saavutus tuosta koodin käytöstä. Ei ollut kyllä mistään kotoisin tuo ensimmäinen dlc kenttä, todella sekava ja liikaa taistelua.

Tuo oli ensimmäinen isompi bugi mikä tuli vastaan, eli lisärin kentät ovat väärässä järjestyksessä. Kaksi ensimmäistä kenttää ovat alkuperäisessä viimeisiä ja myös saavutus lisärin läpäisystä tulee jo toisen kentän jälkeen.
 
Tuo oli ensimmäinen isompi bugi mikä tuli vastaan, eli lisärin kentät ovat väärässä järjestyksessä. Kaksi ensimmäistä kenttää ovat alkuperäisessä viimeisiä ja myös saavutus lisärin läpäisystä tulee jo toisen kentän jälkeen.
Itseasiassa nuo kentät ovat nytten siinä järjestyksessä missä niiden on pitänyt alunperin olla mutta 90 luvulla oltiin laitettu helpommat tasot ensin.

Lisä infoa:

Toisin noissa lisäoasissahan ei taida mitään lisäarvoa olla tarinan kannalta, ne ovat vain lisää pelattavaa ilman juonta luulakseni, en ole ikinä pelanut, TR2 lisäosaa joskus kokeilin mutta ei innostanut.



 
Viimeksi muokattu:
Nyt nuo Tomb Raider 1 lisäosat menee oikeassa järjestyksessä, nyt tuo ensimmäinen lisäri jatkuu tavallaan siitä mihin peli päättyy, mutta eipä tuossa mitään tarinaa ole, pelkkä lisäkenttä. Tuo ensimmäinen kenttä on surkea mutta se Egyptiin sijoittuva kenttä on ihan ok.
 
Jos haluaa antaa Laralla aurinkolasit niin painaa L1+R1 tai Xboxilla LB+RB pohjassa latausikkunassa, toimii ainakin TR2 kohdalla ja PC:llä pitää painaa pohjassa "look" ja "Walk" nappula pohjassa.
 


ja nytten remasteroidaan 4-6 elikkä surullisen kuuluisa Angel of Darkness myöskin mutta olisin ehkä sen osalta kaivanut remakea elleivät osaa oikeasti sitä pelattavuutta parantaa paljon, ainakin ohjaimella Laran liikuttelu oli tuskaa ahtaissa paikoissa kun modilla yritin pelata sitä PC:llä
 
Vielä nuo kolme ensimmäistä remasteria pelaamatta, joten siinähän olisikin komia maratooni vetästä kaikki 6kpl putkeen läpi. Ehkä tosin pieni ähky saattaisi tulla :cigar:
 
Vielä nuo kolme ensimmäistä remasteria pelaamatta, joten siinähän olisikin komia maratooni vetästä kaikki 6kpl putkeen läpi. Ehkä tosin pieni ähky saattaisi tulla :cigar:
Ehkä nytten pystyy itsekin toteamaan että oliko noi kolme myöhäisempään niin huonoja kuin väitettiin olevan, erityisesti vitosta ja AoD:ta on dissattu aikoinaan rankasti ja tuohon AoD peliihän päättyi Coren taival.

Kakkonen oli mielestäni ainakin alkuperäisestä trilogiasta se kovin vaikka en kolmostakaan niin paljoa pelanut ja ykkösessäkin pääsin melkein loppuun mutta kakkosen pelasin kahdesti läpi ja sehän oli alkuperäisen dev tiimin joutsenlaulu ja sitten alkoi Eidos haluamaan että niitä puskettaan vuosittain ja taso tippui ja samalla pelinmyynnit ja kunnes Floppasi tuohon AoD:hen.

Core oli tekemättömän paikan edessä koska niillä oli uusi laitteisto työnalla(PS2) ja sitten Eidos painosti tiimiä saamaan pelin julkaisun samaan aikaan sen toisen TR leffan kanssa.

PC pelureille ketkä pelaa ohjaimen kanssa nämä remasterit ovat nannaa koska sain ohjain modin toimimaan ainoastaan TR1, TR2 ja AoD:ssa. AoD:ssa huomasin sen ohjattavuus paskuuden varsinkin ahtaissa tiloissa ja mielenkiintoista nähdä onko tähän remaster versioon saatu sitä yhtään paranettua, ehkä se voisi toimia vaihtoehtoisella pelattavuudella mutta aika näyttää!

Siksipä tavallaan toivoin että AoD:sta olisi tullut kokonaan remake ja sellaisenaan minkälaisena Core sen alunperin halusi mutta tätä ei tulla varmaan ikinä saamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 713
Viestejä
4 493 276
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
mdfds

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom