Shadow of the Tomb Raider (14.9.2018, PS4, PC, Xbox One)

Oheisella videolla kerrotaan tulevasta Tomb Raiderin 25-vuotisjuhlista ja samalla studio paljasti, että Lara Croftin seuraava seikkailu “yhdistää” Core Designin alkuperäisten Tomb Raider -pelien aikajanat ja oman uudemman uudelleenkäynnistystrilogiansa.

– Meillä on suuria tavoitteita Tomb Raiderin tulevaisuudesta. Trilogiamme, joka alkoi vuonna 2013, kertoi tarinan Laran varhaisista ajoista, jolloin hänestä taottiin selviytyjä, hänestä tuli sankari ja lopulta Tomb Raider, alleviivaa Will Kerslake, Tomb Raider -pelisarjan johtaja Crystal Dynamicsilta.

– Mutta alkuperäisissä peleissä oli kokenut ja luottavainen seikkailija, joka matkusti ympäri maailmaa, avasi sen salaisuudet ja seisoi usein yksin kataklysmisiä voimia vastaan. Me suunnittelemme Tomb Raiderin tulevaisuuden kehittyvän näiden alkuperäisten seikkailujen jälkeiseen aikaan kertomalla tarinoita, jotka perustuvat sekä Core Designin että Crystal Dynamicsin peleihin ja pyrkivät yhtenäistämään nämä aikataulut, Kerslake vahvisti.

Kerslake kuitenkin teroittaa, että seuraavan Tomb Raider -pelin tuotanto on suuri projekti, joten sitä ei kannata odotella vielä muutamaan vuoteen.

Kustantaja Square Enix ilmoitti viime lokakuussa, että ilmainen matkapuhelimille tarkoitettu toimintapeli, Tomb Raider Reloaded on tulossa vuoden 2021 aikana.

Tätä tekis mieli kokeilla kun tässä on toi RTX tuki ja muutenkin vois olla kiva pelata pitkästä aikaa Laralla.

Epicissä on uusi Tomb Raider Trilogia ilmaisena:

Edit: Eipä tullut heti tajuttua mutta nämähän sisältää myös DLC:t, base game alkoi vain hämää minua mutta sehän on base game versio noista 20 Year Celebration/Definitive Edition versioista.

Viimeksi muokattu:
Epicissä on uusi Tomb Raider Trilogia ilmaisena:
Ilmeisen suosittuja kun koko epic store ja varsinkin tuo tilausruutu ihan juntturassa.

Aloitin Tomb Raider 2013, niin heti eka puzzle bugasi. 15 min ihmettelin kunnes googlaamalla selvisi että ei pitäisi olla vaikeaa. "Reload checkpoint" korjasi.

Onko tämä koko peli täynnä quick time eventtejä? Alussa ainakin aika paljon. Tämä taisi olla tuohon aikaan muotia :(

Aloitin Tomb Raider 2013, niin heti eka puzzle bugasi. 15 min ihmettelin kunnes googlaamalla selvisi että ei pitäisi olla vaikeaa. "Reload checkpoint" korjasi.

Onko tämä koko peli täynnä quick time eventtejä? Alussa ainakin aika paljon. Tämä taisi olla tuohon aikaan muotia :(
Aikalailla ja loput räiskintää. Ensimmäinen peli oli suoraan sanottuna meh. Voit siirtyä vaikka suoraan toiseen.

Uusimpaan testasin parit modit. Angelina jolie ja isommat rinnat. Harmillisesti ei yhtä aikaa saa.

Uusimpaan testasin parit modit. Angelina jolie ja isommat rinnat. Harmillisesti ei yhtä aikaa saa.
Angelinalla oli (ennen valitettavia rintaleikkauksia) melkoisen isot, eli onko kyseessä siis vielä isommat? Kaverin puolesta kysyn.

Keskimmäinen peli (Rise) on näistä se paras, ja siinä myös hyvä DLC- sisältö. Kaikki hitusen parempana ja pelaajalle kivempana kuin ykkösosassa, jossa tosiaan esim. ne QTE:t vitutti useimpia. Kolmososa (Shadow) tarjoaa hienot puitteet ja todennäköisesti kakkososan jälkeen kiinnostaa, mutta siinä on vähän sellaista "sieluttomuutta" mukana myös. Ehdottomasti pelaamisen arvoinen kuitenkin.

Viimeksi muokattu:
Ykkönen ei oikein lähde mutta seuraavat kaksi on minulle kyllä hyvää toimintaa ja seikkailua.

En vaihtaisi Laraa noista Angelinaan edes tissien kanssa. :D

Keskimmäinen peli (Rise) on näistä se paras, ja siinä myös hyvä DLC- sisältö. Kaikki hitusen parempana ja pelaajalle kivempana kuin ykkösosassa, jossa tosiaan esim. ne QTE:t vitutti useimpia. Kolmososa (Shadow) tarjoaa hienot puitteet ja todennäköisesti kakkososan jälkeen kiinnostaa, mutta siinä on vähän sellaista "sieluttomuutta" mukana myös. Ehdottomasti pelaamisen arvoinen kuitenkin.
Itsekin suosin näistä kolmesta tuota keskimmäistä. Ykkösosa toki pelailtu pariin kertaan tarinan osalta, mutta näistä vain Rise on mennyt melkein 100-prosenttisesti läpi. On kyllä mahdottoman hyvä peli. En lopulta jaksanut metsästää puuttuvia pikkujuttuja ympäri karttaa, joten täysi 100 % jäi saavuttamatta.

Tämä uusin taas tuli aikoinaan hölmönä ennakkotilattua, "eihän se Risen jälkeen voi kovin huono olla"... Ja oli kyllä omalla kohdalla iso pettymys, ei vaan iskenyt Risen tavoin. Samaa mieltä; sieluttoman oloinen tekele, ja jostain syystä välivideoiden ääninäyttelykin toi hyvin "pakolla" tehdyn vaikutelman. :lol: Hyvän näköinen peli, mutten ole tarinan loputtua koskenut tähän kuin pari kertaa nopeasti, Raytracingiä kokeillakseni.

Mulle taas shadow oli se paras sillä siinä on enemmän paikkojen tutkimista sekä pulmia ja räiskintä on vain mauste.
Myös lisäsisältö oli parempaa ja new game+ on myös tervetullut lisä.

Itse taas pidän sitä ekaa osaa parhaimpana vaikka ne QTE jutut eivät olleet minunkaan mieleen mutta näin kävi samanalailla myös Nolanin Batman trilogian kanssa, ehkä tuo "hahmon" synty kiehto vain itseäni.

Toki teknisesti Rise ja Shadow sitten paljon pidemällä ja erityisesti Shadow:ssa olisi ollut potentiaalia vaikka mihin mutta ehkä rajoitukset tuli vastaan ja seuraavassa osassa:

Ekalla pelikerralla Shadow ei oikein lämmittänyt mutta toisella pelikerralla mistui paremalta kaikkien DLC kanssa mutta ei se kuitenkaan Riselle pärjää.

Haaveilen edelleen kakkosen remakesta :cry:

Kakkonen paras ja kolmonen lähellä perässä.

Ykkönen oli sillon aikanaan hyvä muttei kyllä vertoja vedä kahelle seuraavalle enää.

Steam-kirjastosta näyttää kaikki Tomb Raiderit löytyvän, mutta taisin tämän viimeisen pelata xboxilla ja pleikkarilla. Ehkä pitäisi noi pari aiempaa vielä joskus pelata uudelleen. Etenkin tuo Rise varmaan maistuisi, kun kaikki tuntuvat sitä pitävän parhaana. Olisi hienoa, jos vielä tulisi lisää Laran seikkailuja, mutta ei ole kuulunut mitään. Onneksi muitakin laadukkaita ko. tyylilajia edustavia pelejä tulee ajoittain.

Maailma on täynnä hyviä pelejä, mutta ehkä 5 peliä on mullistanut ja jäänyt mieleen lähtemättömästi. Ihan ensimmäinen Tomb Raider on kyllä yksi eniten mieleen jääneitä. Sain joululahjaksi Ps1:lle äidiltä. Silloin ei vastaavia ollut ja siinähän oli ihan kaikki mahdollinen kiinnostava: seikkailua, mystiikkaa, dinosauruksia, puzzleja ja tissit. Muistan elävästi, miten se peli tuli uniin ja vei kaiken huomion. Olen tyytyväinen itseeni, että viimeisimmissä Tomb Raidereissa jotain sitä samaa löytänyt ja pystynyt eläytymään mukaan ''lapsekkaalla'' innolla.

Aikoinaan jäi pahasti kesken, pyöri hitusen kehnosti RTX 2070 Superilla UW resoluutiolla. Nykyään RTX 3080 TI alla niin voikin pelata highest asetuksella, DLSS OFF, RTX varjot ultralla ja helposti menee yli 60fps, joskus hyvää kannattaa odottaa:)

Aikalailla ja loput räiskintää. Ensimmäinen peli oli suoraan sanottuna meh. Voit siirtyä vaikka suoraan toiseen.
Innostuin kuitenkin lopulta pelaamaan ja QTE määrä tippui siedettävälle tasolle. Ihan hauska peli ja ohjaimella pelaaminen ei oo itelle tuttua, niin räiskimisessä haastetta. Hiirellä voisin kuvitella että liian helppoa ja menee tylsäksi ne osuudet.

Graafisesti kyllä yllätti 2013 julkaisuksi, varsinkin kun 4k tai 2x1440p oon pelannu.

Laitan tänne kun koskee kuitenkin TR sarjaa, jos omistat The angel of Darknesin steamissa(tai Gog:ssa) niin siihen on fanin toimesta tulossa modi jota voi jo kokeilla "demon" muodossa.

Grafiikkaa on viilattu, ääniä paranettu, leikattua sisältöä lisätty ja mikä tärkeintä ehkä(ainakin minulle) niin ohjain tuki!

Edit: Sehän jopa toimi, siis ohajaimen sai toimimaan mutta kyllähän se 20v ikä näkyy pelissä mutta tutumpi mulle ohjaimella pelata kuin hiirellä näppis kombolla.

Viimeksi muokattu:
Muuten tekijöiltä hienoa silmänvinkkausta, trilogia ilmoitettiin SotTR viisi vuotias synttäreillä ja tuo trlogia ilmestyy Laran syntymäpäivänä(ainakin ekan aikajanan mukaan)

Itse olen pelannut vain TR 2, The Last Revelationia ja uudemman sarjan Shadowta. Tuo alkuperäinen sarja oli huomattavan vaikea jos vertaa tähän Shadowiin ja vähän jäi vaivaamaan nämä "rämppää äxää" tyyliset kohdat. Mielenkiinnolla odottelen noita remakeja.

Itse olen pelannut vain TR 2, The Last Revelationia ja uudemman sarjan Shadowta. Tuo alkuperäinen sarja oli huomattavan vaikea jos vertaa tähän Shadowiin ja vähän jäi vaivaamaan nämä "rämppää äxää" tyyliset kohdat. Mielenkiinnolla odottelen noita remakeja.
p
Alkuperäisten vaikeus johtuu suurelta osalta mielestäni sen ajan huonoista kontrolleista/kuvakulmista 3D peleissä. Tuli nuo kaikki 3 kyllä läpi pelattua Windows:lla kuten tuli myös Tomb Raider: The Last Revelation, Tomb Raider Chronicles ja Tomb Raider: The Angel of Darkness. Sitten puolestaan Tomb Raider: Legend, Tomb Raider: Anniversary, Tomb Raider: Underworld, Lara Croft and the Guardian of Light, Tomb Raider (2013) ja Rise of the Tomb Raider tuli pelattua Xbox 360:llä. Lara Croft and the Temple of Osiris ja Shadow of the Tomb Raider tuli pelattua Xbox One:lla.

Alkuperäisissä ei paljoa sanottu minne pitää mennä ja tehdä.
Pelasin ohjain modin kanssa tuon TR2 läpi viime vuonna ja olihan se huomattavan vaikea vs nää uudemmat, ei toiminta niinkään vaan kun piti itse etsiä mitä tehdä ja minne mennä seuraavaksi.

Ne kiinan vikat kentät kyllä kasettia koetteli kyllä aikalailla myöskin.
Huvikseni katselin jonkun speedrun videon niin joku heebo veti koko paskan siinä ajassa läpi mitä minä pääsin jonkun yhden tason mutta joo, mulla oli yli 20v aikaa edellisestä kerrasta kun olin pelanut läpi PS1:llä TR2:n

Ite kans joskus junnuna taisin pelata oisko TR3 ollu. Hyvä peli oli mutta vähän turhan jännittävä siihen ikään, innolla ootan remastereita ni pääsee pientä nostalgiapläjäystä vetään. Mielenkiintosta nähdä, toimiiko enää nykyään moiset vanhat pelit itellä.

Jos haluaisin pelata näitä pelaisin PS1:llä(kakkonen kelpaa myös, kolmonen ei) ja kuvaputkitelkalla. Mielummin en pelaa kun nämä tämän ajan 3d pelit ei kestä aikaa yhtään.

Alkuperäisten vaikeus johtuu suurelta osalta mielestäni sen ajan huonoista kontrolleista/kuvakulmista 3D peleissä. Tuli nuo kaikki 3 kyllä läpi pelattua Windows:lla kuten tuli myös Tomb Raider: The Last Revelation, Tomb Raider Chronicles ja Tomb Raider: The Angel of Darkness. Sitten puolestaan Tomb Raider: Legend, Tomb Raider: Anniversary, Tomb Raider: Underworld, Lara Croft and the Guardian of Light, Tomb Raider (2013) ja Rise of the Tomb Raider tuli pelattua Xbox 360:llä. Lara Croft and the Temple of Osiris ja Shadow of the Tomb Raider tuli pelattua Xbox One:lla.
Hyvin olet kyllä aihealueen tahkonnut läpi. On tuossa kuvakulmassa oma osuutensa kun hypyt epäonnistui, mutta olen samaa mieltä toisen postauksen kanssa että aikaa kului kun piti etsiä mihin edetä ja miten. Taisteluitahan oli lopulta aika vähän verrattuna pulmiin ja teknisiin sekä ajoituksellisiin suoritteisiin.

Jos haluaisin pelata näitä pelaisin PS1:llä(kakkonen kelpaa myös, kolmonen ei) ja kuvaputkitelkalla. Mielummin en pelaa kun nämä tämän ajan 3d pelit ei kestä aikaa yhtään.
Itse en ilman emulaattoria koskisi ps1 versioihin vaikka maksettaisiin sillä ainakin ykkösessä oli ne kerta käyttöiset tallennus kristallit ja myöhemmissäkin noita taisi vielä olla, mutta niitä sai käyttää silloin kun halusi eikä vaan just siinä paikassa jossa ne sattui sijaitsemaan.
PC versiossa oli sitten vapaa tallennus. Jos noita haluaa pelata ilman vapaata tallennusta niin saa olla aika masokisti.

Tämä kuulostaa hyvältä:

Vaikka välivideoita ei nytten hirveästi ole mutta kiva ominaisuus kuitenkin mitä alkuperäisessä Witcher 3 olisi kaivanut ja savettaa voi koska vain.

Siinä on ylempänä se video ja onhan ekassa pelissä sentäs kasvot vähän parannettu mutta siihen se sitten jääkin :)
Itselleni kelpaa natiivi ohjain tuki PC versioon ettei tarvitse kikkailla millään modeilla koska noi jos mikään oli tuskaa saada toimimaan.

Jossain luin että nämä toimisivat jopa 60fps kera ja 4k konsoleilla kun steam versiota alkuperäisessä ei saa edes modeilla rikottua tuota 30fps lukkoa mutta ei mua haitanut ikinä kyllä tuo 30fps kokemus TR2 pelattessa mutta jos tuo on totta niin totta kai parempi.

Oli mulla jotain muitakin modeja millä tekstuurit olivat vähän parempia ja ne välivideot varsinkin.

Jos Remasterissa ei ole paranettu noita "keinoteikoisesti" toivottovasti ne välivideot voi vaihtaa.

Rane

Coordinator @ Diablo 4 clan "iotech"
Tukijäsen
Itselleni kelpaa natiivi ohjain tuki PC versioon ettei tarvitse kikkailla millään modeilla koska noi jos mikään oli tuskaa saada toimimaan.

Jossain luin että nämä toimisivat jopa 60fps kera ja 4k konsoleilla kun steam versiota alkuperäisessä ei saa edes modeilla rikottua tuota 30fps lukkoa mutta ei mua haitanut ikinä kyllä tuo 30fps kokemus TR2 pelattessa mutta jos tuo on totta niin totta kai parempi.

Oli mulla jotain muitakin modeja millä tekstuurit olivat vähän parempia ja ne välivideot varsinkin.

Jos Remasterissa ei ole paranettu noita "keinoteikoisesti" toivottovasti ne välivideot voi vaihtaa.
Kyllä aika on kullannut muistot noiden välivideoiden suhteen. Päälle 10 vuotiaana pikkupoikana nuo näytti vielä hyviltä ja jännittäviltä. Nyt lähinnä huvittaa. :rofl2:

Tomb Raiderit 1-5 tuli vetäistyä aikoinaan läpi, kuin myös vanhempana tämä uusin reboot trilogia. Kyllähän se pitää nostalgiamielessä laittaa tuo remaster ostoon. :tup:

Kyllä aika on kullannut muistot noiden välivideoiden suhteen. Päälle 10 vuotiaana pikkupoikana nuo näytti vielä hyviltä ja jännittäviltä. Nyt lähinnä huvittaa.
Sen oikeastaan huomaa kuinka paljon pelit ovat kehittyneet noista ajoista eteenpäin.
Ressa orginaaleja voin pelata koska tahansa mutta nää vanhat tomb raiderit ovat"kultaisessa muistossa pelejä"

Metal Gear Solid taisi olla aikuisten oikeasti vakavaasti otettava "aikuisten" peli, eihän sitä pentuna tajunut mutta nytten.

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
224 428
Jäsenet
67 895
Uusin jäsen
maustepussi

Hinta.fi

Ylös Bottom