Seuraavan sukupolven Xbox (Scarlett)

Viestiketju alueella 'Pelit, PC-pelaaminen ja pelikonsolit' , aloittaja Hesemonni, 23.07.2018.

  1. Hesemonni

    Hesemonni

    Viestejä:
    417
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Potkaistaanko tällainen liikenteeseen?

    Microsoftin seuraavan vuonna 2020 julkaistavan konsolin huhutaan siis olevan koodinimeltään Scarlett. Vaikka merkittäviä rautahuhuja ei ole vielä saatavilla huhuillaan Scarlettin ilmestyvän kahtena versiona: perinteisempänä konsolina ja heikompitehoisena striimausboksina.

    Onko Microsoft siis ratkaissut latenssiongelman jotenkin?

    Lähde: Thurott.com
     
    Seppo77 tykkää tästä.
  2. Jumi

    Jumi

    Viestejä:
    498
    Rekisteröitynyt:
    27.03.2017
    Kukahan toimittaa VR-lasit ovatko MS:n itsetekemät? Olen varma että ne ovat parin vuoden päästä arkipäivää kun hinnat tulevat alas.
     
  3. Pingviini

    Pingviini

    Viestejä:
    107
    Rekisteröitynyt:
    18.02.2017
    Oma veikkaus on, että konsolipuolella VR-lasit katoavat vähin äänin markkinoilta ainakin seuraavaksi 5-8 vuodeksi. Kuluttajahintainen VR-tekniikka on vielä niin lapsen kengissä ja laadukkaampi VR-tekniikka niin kaukana kuluttajahinnoista, että tämä yhtälö ei aivan heti ratkea. Konsolin hintaista lisälaitetta on melkoisen hankala saada kaupaksi isommille massoille.

    Xbox Scarlett kuulostaa todella hyvältä ja Microsoftilla on erittäin hyvin pullat uunissa tulevaa silmällä pitäen. MS:n johtoporras näyttää antaneen Phil Spencerille vapaammat kädet ja isompaa budjettia toimia. Lisäksi Don Mattrickin kaltaiset turhakkeet ovat poistuneet takavasemmalle.

    Viime vuosien aikana MS on tehnyt todella hyvää duunia Xboxin suhteen, mm. taaksepäin yhteensopivuus, konsolin ominaisuuksien jatkuva kehittäminen, satsaavat uusiin studioihin ja niin edelleen. Rautapuolella Xbox One X on todella laadukas paketti; äärimmäisen hiljainen ja silti potkua löytyy mukavasti. Xbox One X Enhanced-pelit ovat näyttäneet upeilta.

    Näiden faktojen perusteella odotan Scarlettinkin olevan asiallinen kokonaisuus ja taaksepäin yhteensopivuus Xbox Onen pelien kanssa lienee jo 100% selviö tässä vaiheessa. Xbox 360-pelien kanssa taaksepäin yhteensopivuus olisi sitten kermaa kakun päälle.

    Odotan kyllä mielenkiinnolla mitä tuleman pitää. :tup:
     
    Seppo77 tykkää tästä.
  4. no_way4000

    no_way4000

    Viestejä:
    718
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2017
    Tää threadi tulee menemään konsolisodaksi ja/koska tuolla on jo PS5 threadi olemassa.

    PS5 threadi:

    Playstation 5
     
    Viimeksi muokattu: 24.07.2018
    jipsu tykkää tästä.
  5. Quantum

    Quantum

    Viestejä:
    398
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Mitä sitten vaikka menisikin? Konsoleita on aina verrattu toisiinsa joten antaa palaa kunhan asiallisena homma pysyy.
     
    Cuthalu tykkää tästä.
  6. Pingviini

    Pingviini

    Viestejä:
    107
    Rekisteröitynyt:
    18.02.2017
    No joo, tässä ei kyllä sinänsä ole mitään järkeä vetää näitä samaan nippuun, kun omatkin ketjut on olemassa. Sama luoda Xbox Scarlettille oma ketjunsa ja antaa konsolisotureiden sotia sitten jossain muualla. :rofl:

    Teetkö @no_way4000 aloituspostauksen vai teenkö minä?
     
  7. no_way4000

    no_way4000

    Viestejä:
    718
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2017

    Voin tuossa tehdä myöhemmin tänään oman kuten PS5 threadi oli. Yritän tuohon saada kerättyä jonkin verran tietoa enemmän tai tiedon murusia mitä siitä on ehkä saatavilla


    Toinen ja fiksumpi vaihtoehto on että Hesemonni tai moderaattorit muokkaavat tän threadin suoraan Xbox Scarlett:iksi niin pysyy asiassa eikä oo sit tuplathreadi tuon PS5:en kanssa eikä myöskään toinen väittelyketju.

    Itselle sama kuka sen aloittaa, kunhan se pysyy aiheessaan.
     
    Seppo77 tykkää tästä.
  8. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    6 089
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Jatketaan tässä ketjussa xbox scarlettia, ps5 omassaan
     
    Seppo77 tykkää tästä.
  9. Raikku

    Raikku

    Viestejä:
    1 071
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Itsestään selvää varmaan taaksepäin sopivuus? Tekisivätköhän nyt jotenkin suoraan toimivan ilman nykyisiä kikkailuja?
     
  10. Quantum

    Quantum

    Viestejä:
    398
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Eiköhän ne pidä huolen, että X360 pelejä pääsee edelleen pelaamaan ilman päivitysten odottelua.
     
  11. no_way4000

    no_way4000

    Viestejä:
    718
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2017
    En usko että tuossa Scarlettissa on sellaisia haasteita, koska samalla x86 arkkitehtuurilla mennään eikä tarvi emuloida eri CPU:ta, kuten X360:en PowerPC:tä

    Yhtälailla mennään kuin Xbox One -> Xbox One X tavalla, mutta todennäköisimmin yksinpeleissä sit 60FPS frame-ratella ja normi One ja X on 30FPS.

    Taitaa olla ensimmäisen kerran nyt että x86 akkitehtuuri on sit jatkossa seuraavana CPU:na eikä välissä tule mitään muita.
     
    Viimeksi muokattu: 24.07.2018
  12. no_way4000

    no_way4000

    Viestejä:
    718
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2017
    Windows Centralin artikkeli Xbox Scarlettista liittyen ja lisäyksenä alkuperäiseen Hesemonnin postaukseen toisesta pilvi-konsolista:

    Phil Spencer puhui E3 2018 pressistä monikossa konsoleista sekä myös samanaikaisesti "konsolitasoisesta striimauksesta" tjsp.

    Nyt villeimmät huhut olisivat se, että Xbox Scarlettista tulisi mahdollisesti kaksi eri mallia

    1) Xbox Scarlett joka olisi vastaava kuin Xbox One X eli täysi 100% rautakonsoli.
    2) Cloud (Xcloud) pohjainen halvempi Scarlett joka olisi striimauspohjainen kuten esimerkiksi Nvidian shield


    "Reportedly aiming for 2020, Microsoft will reportedly launch two separate Xbox consoles. One is set to be more traditional, local hardware designed to compete in the power game with Sony's expected PlayStation 5 and gaming PCs, whereas the second console is reported to be a smaller, cheaper hybridized box, built with cloud streaming in mind."


    "According to plans we've seen previously and now corroborated by Thurrott.com, Redmond is looking into a hybridized solution that would see latency-sensitive aspects of a game experienced locally, such as inputs and collision, while other parts, such as graphics-intensive aspects, would stream via the internet. This solution would eliminate controller input latency issues, while giving gamers access to compatible games in their Xbox library. Our sources have told us that early versions of the Scarlett XCloud dev kit might feature full fiber-optic internet ports to help developers test and simulate different types of networking environments."

    How Xbox 'Scarlett' and 'XCloud' game streaming aim to expand Microsoft's reach
     
  13. Ventura

    Ventura

    Viestejä:
    199
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Eli periaatteessa Scarlett Cloudista olisi tulossa Apple TV:n tapainen laitos, jossa on mahdollista suorittaa kevyempiä prosesseja ja striimata kaikkea mahdollista, ynnättynä loistavalla pelituella? Tulee aika houkutteleva vaihtoehto peruskuluttajalle tuollaiseen mediatoistamiseen, jos uusimpien konsolipelien pelaaminen onnistuisi tarpeeksi lagittomasti. Voisi ehkä jopa laajentaa pelaajakuntaa kuluttajien keskuudessa, jos onnistuvat hyvin.

    Mitähän meinaavat tulevaisuudessa tehdä Game Pass - ja Xbox Live Gold -tilausten kanssa? Pysyvätkö ennallaan vai muuttaisivatko lopulta moninpelaamisen jopa ilmaiseksi, jos Game Passiin tulisi tarpeeksi tilaajia? Game Passista maksetaan kuitenkin suurempaa hintaa kuin Goldista.
     
  14. no_way4000

    no_way4000

    Viestejä:
    718
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2017
    Onhan siinä kovat riskinsä, että miten onnistuvat, mikäli pitää paikkansa. Ymmärisin kuitenkin niin että kyse olisi enemmänkin hybridistä eli ehkäpä sit Xbox Onen tasoinen laite puristettuna pienemmäksi + cloud. Onhan se mahdollista, että jollain 7nm viivanleveydellä voitaisiin joku Xbox Onen tasoinen laite saada jopa passiiviseksi.

    Enemmän toivoisin kuitenkin mobiilista laitetta, kuten Switch on, koska tuosta olisi enemmän apua.

    Ei ne halua menettää sitä rahamäärää antamalla palvelun ilmaiseksi. Enemmänkin näkisin, että Xbox Game Passiin lisättäisiin Live jossain vaiheessa niin ei tarvitsisi maksaa kuin toisesta.

    Silloin voisi asiakasmääriltään Xbox Game Pass kasvaa entisestään ja hyöty olisi molemmin puolinen sekä laajempi eli XGP menisi "Platinium" tasoksi kun normi olisi vain Gold ja erona olisi tuo paljon parempi pelikirjasto. Toki vielä vähän vaatii ponnisteluita että tulee vielä lisää 3rd partyjä tuohon, mutta kohtuu hyvin on lähtenyt käyntiin.


    Mitä noihin viiveisiin ja striimaustekniikoihin, niin esim. Microsoftillaan on ollut vuosikaudet RemoteFX tekniikka olemassa.

    Vuodelta 2012:

    "Target WAN Networks
    The traditional definition of WAN (wide-area networks) implies a high latency network that may be bandwidth constrained (when compared to LAN). However, in practice there are a wide range of network configurations that may qualify as WAN. Examples of such networks include United States coast to coast links (e.g. 60ms RTT, 5 Mbps capacity, 1% loss), intercontinental links (e.g. 250ms RTT, 3 Mbps capacity, 1% loss) and branch office links (e.g. 100ms RTT, 256 Kbps capacity, 0.5% loss). Apart from these traditional WAN networks, we also have challenging mobile and wireless networks (e.g. 3G/4G link with 200ms RTT, 1 Mbps capacity, 5% loss) that present many issues for remote desktops because of high packet loss and latency jitter from signal interference.

    When designing the RemoteFX for WAN transports, instead of focusing on optimizing for a specific type of network, we focused on addressing issues caused by each of the fundamental factors affecting the experience—latency, packet loss, and available bandwidth. We also looked at other important factors like variations in latency (also called jitter) and the packet loss patterns (single or continuous, congestion-induced or non-congestion-induced)."


    RemoteFX for WAN: Overview of Intelligent and Adaptive Transports in Windows 8 and Windows Server 2012


    Youtubesta yms löytyy RemoteFX:stä lisää.

    Esim:

     
  15. Ventura

    Ventura

    Viestejä:
    199
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Varmaan todennäköisin skenaario. Tuo kyllä varmasti auttaisi monia ja etenkin uusia pelaajia, mutta itseäni ei tässä vaiheessa Game Passin tarjonta kiinnosta noiden uusien kovien 3rd party -julkaisujen puuttumisen vuoksi, ja saattaa olla, että osa noista isoista julkaisijoista puuhaa omia striimauspalvelujaan. Jos tarpeeksi saisivat uusia ja hyviä pelejä palveluun day one, niin sitten mielenkiinto herää ja tulee itselleni kannattavaksi ottaa tilaukseen vs. pelien ostaminen.
     
  16. Raikku

    Raikku

    Viestejä:
    1 071
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Niin no, loppuvuodesta esim tulee FH4, joka varmasti sitä "kovinta" tasoa kun XOnesta puhutaan.
     
  17. Ventura

    Ventura

    Viestejä:
    199
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tuon FH4:n kohdalla tuleekin varmasti yksi kuukausi tilattua Game Passia, jotta sitä saa kokeilla. Jotta tuota toistuvasti tilaisin, pitäisi myös uusia 3rd party -julkaisuja tulla sopivaan tahtiin, mihin no_way4000:kin viittasi.
     
  18. Quantum

    Quantum

    Viestejä:
    398
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Jos taso on kolmosen luokkaa niin tuo tuleva multiplattari kannattaa noukkia kokoelmiin.
     
  19. no_way4000

    no_way4000

    Viestejä:
    718
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2017
    Onkos muuten aiheeseen liittyen @Kaotik illa tietoa noista AMD Ryzenin mobiili prossuista ja GPU:ista? Lähinnä että mihin rakoon niiden julkaisut on menneet tässä noin 12kk ympärillä eteen ja taaksepäin ja mitä speksejä niistä on saatu ulos?

    Xbox Scarlettissa tuskin tulee olemaan vuoden 2020 tekniikkaa, mutta veikkaisin että vielä tässä 2018 ympärillä ollutta ja tullut CPU:ta / GPU:ta olisi mahdollista olla.

    Myös lisähuomiona se, että hyvin kauan aikaa sitten MS haki tähän projektiin mm. GDDR6 osaajaa:

    The Redmond-based tech company has put up a job listing for a senior electrical engineer/DRAM memory lead with a “solid understanding of core engineering principles” and “deep understanding of current DDR3 and GDDR5 technology”.

    According to Microsoft’s job listing, the ideal candidate “will be the primary technical focal point for existing and leading-edge memory technologies on currently shipping and future Xbox design projects.” Memory solutions include DDR3, GDDR5, GDDR6 and future DRAM technologies.

    “The focus will be integrating the right memory solutions into the console based on a variety of constraints such as power, cost, reliability, signal integrity and performance requirements”, the listing reads. “Integration includes defining the system requirements for each memory technology, creating specifications, working within an internal team, partner teams and external vendors to identify specific components that meet the requirements and then completing a characterization, qualification and validation of the chosen technology.”

    Aside from the job listing mentioned above, Microsoft is also looking for an Xbox Storage Architect to “lead the storage solutions for the Xbox console hardware development team”.

    Microsoft Looking for Engineer To Lead DRAM Solutions for Future Xbox Projects; GDDR6 Mentioned
     
  20. no_way4000

    no_way4000

    Viestejä:
    718
    Rekisteröitynyt:
    25.11.2017
    AMD:n CEO Lisa Su on kommentoinut Xbox Scarlettia ja tulevia konsoleita:

    "We very, very much appreciate our partnership with all of our key customers. You know, Microsoft is the leader, certainly in Windows. We're partnered with them in game consoles – I think we have a vision of where cloud computing is going, and we're working closely with them.

    But you know, we also view part of our strength, is that we can work with all customers in terms of cloud customers, as well as PC customers, and we can differentiate for each one of them. I think that's what makes us unique, is we're working with both Sony and Microsoft on consoles, and they both have their specific secret sauce that we're helping them do."

    AMD CEO talks next Xbox 'secret sauce' and cloud computing
     
  21. Seppo77

    Seppo77

    Viestejä:
    771
    Rekisteröitynyt:
    20.06.2017
    Eikös tuo ole Microsoftin yksinoikeus eli vain Microsoftin alustoille tuleva peli?
     
  22. Maniac

    Maniac

    Viestejä:
    331
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Mistä lähtien PC on MS:n alusta? Kyllä se FH4 on ihan selvä multiplatform-julkaisu, kuten MS:n julkaisut jatkossakin.
     
  23. Jumi

    Jumi

    Viestejä:
    498
    Rekisteröitynyt:
    27.03.2017
    Windows on MS:n alusta.
     
    renebauman ja Seppo77 tykkäävät tästä.