• Klo 11 alkaen tietokanta-ajoon liittyvä ongelma, joka aiheuttaa palvelinvirhettä viestejä lähettäessä. Viestien kirjoittaminen pois käytöstä väliaikaisesti. Pyrimme saamaan ongelman korjattua mahdollisimman pian. Pahoittelut häiriöistä.

Savustaminen & Savustimet

Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
685
Mitä tuossa ylempänä tuli kokeiltua (2017), kyllähän ne kypsyi savustattessa. Keittämättömiä oli. En tiä mikä tuli, kun itsellä meni maha aika sekaisin.

Ehkä jos keittäis kovaksi ja käyttäis savustimessa. Mutta se on sitten seuraavan kerran kun savustimen ääreen pääsee. Tässä olisi kait sopivaa ohjetta https://munax.fi/savustetut-munat
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
747
Lärvisen videosta innostuin jos savustais vähän kalaa. Onko suositella jotain edullista vehjettä?

Lärvisen video:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 117
Haetaan varmaan budjettiratkaisua?
Vastaavan sähkösavustimen saa muutamalla kympillä melkein mistä vain. Jos löytyy vaikka pallogrilli, niin muuta et tarvitse.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
1
Moi,

Kiinnostus grillaamista ja varsinkin savustamista kohtaan on ollut jo pidempään suuri. Tähän asti olen pärjäillyt kotiuunilla, jossa valmistettu ribsit, siivet ja pulled porkit. Mitä enemmän savustamisesta tulee luettua sitä enemmän alkaa kääntyä siihen, että nyt vihdoinkin olisi aika hommata se savustin. Edelleen mietityttää se, että millainen laitos kannattaa hankkia.

esimerkiksi grillikauppa.com tarjoaa ko. laitetta:

Mustang Pispala

Taloon.com tarjoaa tämäntapaista

Savustin Grillchef Tennessee 200

Sitten tietysti moni paikka tarjoaa tuota Weberin Smoky mountainia, mikä taas on hieman tyyris ensihankinta.

Kommenteista olisin kiitollinen, vai kannattaako suosiolla hommata vain kunnollinen pallogrilli ja lähteä savustusuraa rakentamaan siitä ? Tähänkin ottaisin suosituksia vastaan.

Ystävällisin terveisin
Mikko
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Mulla on bradleyn (wanha) elektroninen savustin. Sähköllä briketit savuksi ja vastuksilla uuni kuumaksi. Digitaalinen lämmönsäätö ja ajastin savustimelle ja uunille. Bradley on ihan hyvä kompromissi, jos haluaa helpon laitteen tai jos ei voi avotulta käyttää. Bonuksena savustinosan saa uunista erilleen jolloin savu johdetaan alumiiniputken läpi uuniin. Tuolla tavalla onnistuu kylmäsavustus. Kalaa ja chilejä tulee jonniinverran kylmäsavusteltua. Ei toi bradley tosin tuota yhtä hyvää tulosta kuin oikea puusavustin, mutta silti paljon parempi kuin tavallinen uuni. Tänään valmistuu st. louis style ribsit ja sianmahaa.

imho. savustimissa kannattaa ostaa sellainen vehje, jolla tykkää puuhailla. Jos tykkää puuhastella enempi niin se vie yhteen suuntaan ja toisaalta, jos haluaa heittää lihat sisään ja vältellä säätämistä niin se vie toiseen suuntaan. Jos olisin nyt ostamassa uutta laitetta niin laittaisin traegerin pellettivehkeen arkikäyttöön. Tietenkin semmoinen versio jossa on integroitu lämpömittari ja super smokey toiminnallisuus. Traegerin kaveriksi joku hyvä pallogrilli tyylin green egg, jonka kanssa voi kikkailla enemmän.

1587744721696.png
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Aika heikko esillepano, mutta hyvää tuli sianmahasta ja ribseistä. Jos jotain muuttaisin niin sianmaha olis saanut olla hieman pitempään lämmössä. Nyt otin pois lepäileen sisälämmön ollessa 88C.

1587766325569.png
 
Liittynyt
28.04.2019
Viestejä
49
Mulla on bradleyn (wanha) elektroninen savustin. Sähköllä briketit savuksi ja vastuksilla uuni kuumaksi. Digitaalinen lämmönsäätö ja ajastin savustimelle ja uunille.
Täällä on kanssa Bradleyn savustin 6 -ritiläisenä versiona. Se on kyllä erityisen hyvä pitkään ja matalan lämmön savustamiseen. Tykkään lohet savustella niin matalassa lämmössä, ettei se valkoinen proteiini saostu lainkaan kalan pintaan. Samoin makkaroiden savustuksessa pääsee riittävän matalaan lämpöön.

Tietenkin semmoinen versio jossa on integroitu lämpömittari ja super smokey toiminnallisuus.
Mielestäni Traeger Timberlinen supersmoke on aivan turha. Minulla ainakin nokeaa lihan pinnan ja tämän huomaa varsinkin vaalealla lihalla ennen kuin se on tummunut parkin muodostuksesta. Viime aikoina kokeillut ilman supersmokea ja en ole kyllä huomannut eroa.

Muuten Traeger toimii kuin junan vessa ja olen tyytyväinen siihen. Kertaakaan ei ole sammunut kolmen vuoden aikana itsekseen eikä muitakaan häiriöitä ole ollut. Weberin epäonnistuneen Smokefiren -julkaisun jälkeen voi olla erityisen tyytyväinen toimivuuteen.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Täällä on kanssa Bradleyn savustin 6 -ritiläisenä versiona. Se on kyllä erityisen hyvä pitkään ja matalan lämmön savustamiseen. Tykkään lohet savustella niin matalassa lämmössä, ettei se valkoinen proteiini saostu lainkaan kalan pintaan. Samoin makkaroiden savustuksessa pääsee riittävän matalaan lämpöön.



Mielestäni Traeger Timberlinen supersmoke on aivan turha. Minulla ainakin nokeaa lihan pinnan ja tämän huomaa varsinkin vaalealla lihalla ennen kuin se on tummunut parkin muodostuksesta. Viime aikoina kokeillut ilman supersmokea ja en ole kyllä huomannut eroa.
Mun ajatus supersmokesta on sellainen, että brisket/ribsit/pulled pork voi lepuutella supersmokessa 2-3h . Sen jälkeen ilman savua tai folioon käärittynä uunitusta. Mä oon tykännyt ribseille nykysavustimella 3-2 systeemistä. 3h savua, 2h foliotusta. Jos oikein jaksaa viritellä niin vielä foliosetin jälkeen lihanpintaan jotain soosisysteemiä ja pintaan lisämakua grillin kautta.
 
Liittynyt
28.04.2019
Viestejä
49
Mun ajatus supersmokesta on sellainen, että brisket/ribsit/pulled pork voi lepuutella supersmokessa 2-3h . Sen jälkeen ilman savua tai folioon käärittynä uunitusta. Mä oon tykännyt ribseille nykysavustimella 3-2 systeemistä. 3h savua, 2h foliotusta. Jos oikein jaksaa viritellä niin vielä foliosetin jälkeen lihanpintaan jotain soosisysteemiä ja pintaan lisämakua grillin kautta.
Tarkemmin kun ajattelee niin tuo nokeaminen liittyy pelkästään kanaan, jossa ei ole rubia lainkaan. Ribseissä nokea ei huomaa kun rubi on pinnassa. Eikä sitä maussa huomaa ainakaan negatiivisena. Itse olen laiska ribsien suhteen - pintaan Amazingribs.com reseptin Memphis Dust, noin 5 tuntia 225F, sen jälkeen Kansas City Classic BBQ soosi pintaan ja hetki kovemmassa lämmössä.

Timberlinen hankintaa puolsi parempi eristys, jotta toimii talvellakin. Bradleyllä on vähän heikkoa esim. kokonaisen joulukalkkunan saaminen rapeanahkaiseksi . Toki on sitäkin kokeiltu ja ihan hyvin kypsyy, mutta nahka jää kumimaiseksi. Todennäköisesti vaatimattomampikin pellettigrilli toimii talvella kun teho on kuitenkin ihan eri Bradleyn 500 wattiin verrattuna.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Aksishirveä savustimeen. Vuoden nopein savustus. Tarkoitus on napata lihat ulos, kun sisälämpö on 49C. Finalisointi ennen syöntiä niin, että valurautapannulle annoskokoon leikatut lihanpalat, voita ja mausteita. Samankaltainen setti toimii hyvin karitsallekin. Tosin karitsa kannattaa heittää valurautapannulle kokonaisena ja leikkoa syöntikokoon vasta lopuksi. Harmi ettei ole ankanrasvaa kaapissa tällä kertaa.

1621880052573.png
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Tuli muuten sairaan hyvää. About 40 minuuttia savustimessa 120C:ssa ja 30s per puoli pannulla. Mahtavanmakuinen tuo aksishirvi. Lehmän ja karitsan parhaat puolet samassa paketissa. Villiä eläintä, joka on pyydystetty havaijilta tehokkaasti(päähänampumalla, insta death). Monessa tuutissa sanottu, että tuo olisi sitkaampaa kuin lehmä. Ainakin toi mulle osunut lihanpalanen oli helposti pureskeltava eikä yhtään sitkas.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
790
Tuli muuten sairaan hyvää. About 40 minuuttia savustimessa 120C:ssa ja 30s per puoli pannulla. Mahtavanmakuinen tuo aksishirvi. Lehmän ja karitsan parhaat puolet samassa paketissa. Villiä eläintä, joka on pyydystetty havaijilta tehokkaasti(päähänampumalla, insta death). Monessa tuutissa sanottu, että tuo olisi sitkaampaa kuin lehmä. Ainakin toi mulle osunut lihanpalanen oli helposti pureskeltava eikä yhtään sitkas.
Minkälainen savustin?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
790
Mulla on ihan vaan kälynen bradleyn sähkösavustin. Ihan kätevä, mutta ei sillä saa samaa makua kuin oikealla puusavustimella.
Hormiharkoista voisi olla kätevä rakentaa savustimen pohja, aukon leikkaa tuli pesälle? :hmm: Onko kokemuksia rakentaa savustuspönttöä?

1621884456950.png


 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Hormiharkoista voisi olla kätevä rakentaa savustimen pohja, aukon leikkaa tuli pesälle? :hmm: Onko kokemuksia rakentaa savustuspönttöä?



Mulle ainakin kelpaisi itse tiilistä rakennettu savustin. Saisi samalla juuri sellaisen kuin haluaa. Harmi ettei ole tilaa. Mitään perus tynnyrisavustin kaloille settiä monimutkaisempaa ei ole tullut rakennettua.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Viime keväänä väsäsin tällaisen saaristolaismallisen mökille.
On toiminyt hyvin possunniskalle, naudan entrecotelle sekä lohelle. Lämpötilan valvonta digimittarilla ja helppo pitää siellä 100 asteen tienoilla missä yleensä savustan.

Pohjalla muurattu tulipesä. Puukopin alaosan kohdilla syvä uunipelti jossa vettä, tämä tasaa hyvin lämpötilan nousua. Ylhäällä valurautaritilä savustettaville tuotteille.
Tuo ovi on vähän onneton kun koko pönttö on rakennettu mökiltä löytyneistä ylijäämistä ja paneeli loppui kesken.
 

Liitteet

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Viime keväänä väsäsin tällaisen saaristolaismallisen mökille.
On toiminyt hyvin possunniskalle, naudan entrecotelle sekä lohelle. Lämpötilan valvonta digimittarilla ja helppo pitää siellä 100 asteen tienoilla missä yleensä savustan.

Pohjalla muurattu tulipesä. Puukopin alaosan kohdilla syvä uunipelti jossa vettä, tämä tasaa hyvin lämpötilan nousua. Ylhäällä valurautaritilä savustettaville tuotteille.
Tuo ovi on vähän onneton kun koko pönttö on rakennettu mökiltä löytyneistä ylijäämistä ja paneeli loppui kesken.
Onko sulla tuossa tulipesän ja savustuspöntön välissä kiviä ja jos on niin kuinka paljon? Kuvasta päätellen veto on ihan hyvä, onko ongelmia vai toimiiko joka säässä (matalapaine yms.)?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Ei siinä välissä ole kuin tiilistä muurattu kavennus ja sitten se pelti. En ole huomannut että sää vaikuttaisi toimintaan, vedon saa alhaalta luukun avulla hyvinkin pienelle.
 
Liittynyt
19.09.2018
Viestejä
146
Meni Muurikan savustuspöntön säädettävä vastus rikki. Vikavirtakytkin napsahtaa sähkökaapissa kun yrittää käyttää. Uusi vastus maksaa Muurikalla 149€ eli melkein saman kuin uusi pönttö :o
Saakohan tuota mistään kohtuullisemmalla hinnalla tai voiko amatööri korjata rikkoutuneen? Mikähän noista yleensä hajoaa?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
790
Meni Muurikan savustuspöntön säädettävä vastus rikki. Vikavirtakytkin napsahtaa sähkökaapissa kun yrittää käyttää. Uusi vastus maksaa Muurikalla 149€ eli melkein saman kuin uusi pönttö :o
Saakohan tuota mistään kohtuullisemmalla hinnalla tai voiko amatööri korjata rikkoutuneen? Mikähän noista yleensä hajoaa?
Miten vanha laite? , joskus kannattaa kysyä suoraan valmistajalta, voivat jopa lähettää uuden., vaikka petustakuu loppu ..kun pitäisi olla laatupeli.
 
Liittynyt
19.09.2018
Viestejä
146
Miten vanha laite? , joskus kannattaa kysyä suoraan valmistajalta, voivat jopa lähettää uuden., vaikka petustakuu loppu ..kun pitäisi olla laatupeli.
Yli 3 vuotta muistaakseni (2v takuu), eikä kuittia tallessa. Voishan tuota silti kysäistä..
e: Muurikka toimitti korjatun vastuksen veloituksetta :thumbsup: Rikkoutunut piti palauttaa.
Saako tälläistä viritystä toimimaan.
Saako asennettua rikkimenneen tilalle.
Mitens on tässä lämpötilan säätö.
Ainaskin on muurikan oma tekele.

Sähkösavustimen 1100 W vastus - Opa & Muurikka
Tuossa ei ole säätöä ollenkaan, itselläkin toinen pönttö, jossa tuollainen vastus. Ilmeisen kallis tuo säätöjuttu..
Jotkus pellepelottomat ovat kuulemma itse rakennelleet säätösysteemejä näihin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 893
Saiskos joku pellepeloton & oikosulkuinsinööri räpellettyä,
ton vanhan vastuksen kuntoon.:hungry:

Onks toi vanha vastus niitattu kasaan vai ruuveilla.
Pystyykö sen purkamaan.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
106
Nostetaas vanhaa lanka. Kelit alkaa olemaan sopivia, ,että voisi testata kylmäsavustusta. Onko kellään kokemuksia pystyisikö tuollaisella pumpun omaavalla savukehittimellä kylmäsavustaa kalaa kaasugrillissä?

Laittaisi jollain rautalankapatentilla poikittain ja pystyyn nuo lohifileet ja antaisi olla siellä vuorokauden tai kaksi. Lisäilisi vain puruja välillä.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
32
Nostetaas vanhaa lanka. Kelit alkaa olemaan sopivia, ,että voisi testata kylmäsavustusta. Onko kellään kokemuksia pystyisikö tuollaisella pumpun omaavalla savukehittimellä kylmäsavustaa kalaa kaasugrillissä?

Laittaisi jollain rautalankapatentilla poikittain ja pystyyn nuo lohifileet ja antaisi olla siellä vuorokauden tai kaksi. Lisäilisi vain puruja välillä.
minä olen ihan "kylmäsavugeneraattorilla" tehnyt joulun lohet kaasugrillissä, mulla on kahta mallia niitä weberin ja joku toinen merkitön tyyliin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 117
Osittain oma. Arduino pyörittää tuota. Koodin löysin valmiina ja sitä muokkasin niin, että sain tuon näytön ja potentiometrin käyttöön.
Hyvää duunia :)

Itselläni on/oli WSM tyyppisessä kupariputkesta taivuteltu ja juotettu kierukka siellä pöntön pohjalla, jossa sitten HeaterMeter puhaltamassa. Tuosta on varmaan lähemmäs 10v aikaa. Hyvä värkki se edelleen on, vaikkakaan WSM:ää ei enää tule käytettyä. Arduinon kanssa lienee huomattavasti yksinkertaisempaa ja kustannustehokkaampaa, mitä tulee rautaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
426
Hyvää duunia :)

Itselläni on/oli WSM tyyppisessä kupariputkesta taivuteltu ja juotettu kierukka siellä pöntön pohjalla, jossa sitten HeaterMeter puhaltamassa. Tuosta on varmaan lähemmäs 10v aikaa. Hyvä värkki se edelleen on, vaikkakaan WSM:ää ei enää tule käytettyä. Arduinon kanssa lienee huomattavasti yksinkertaisempaa ja kustannustehokkaampaa, mitä tulee rautaan.
Toi kierukka onkin hyvä idea. Nyt on vaan putki mikä puhaltaa yhdestä kohtaa, niin palaa vähän epätasaisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 117
Toi kierukka onkin hyvä idea. Nyt on vaan putki mikä puhaltaa yhdestä kohtaa, niin palaa vähän epätasaisesti.
Joo, on toimiva. Eri huono kuva, mutta tähän tyyliin. Reikä piti porata pönttöön, mutta kun sopivasti taivuttelee, niin saahan sen varmaan tuohon olemassaolevaan aukkoonkin.

Saattaisi olla parempi, jos se kiertäisi vain pöntön reunoja, niin ei ainakaan tarvitse pelätä, että reiät menisi tukkoon, vaikkakaan en ongelmia tuon kanssa havainnut. Vielä kierukka pönttöineen on tuolla jossain pihalla. Pitäisi varmaan sitäkin pitkästä aikaa käyttää :)

IMG_0353.jpeg
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 584
Viestejä
4 191 452
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom