Savustaminen & Savustimet

Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
179
Tähän ketjuun toivoisin keskustelua,
-Savustamisesta
  • purut
  • reseptit
  • valmistuskuvat ruoasta/savustamisesta
  • menetelmät, kylmä-/lämminsavustus
  • vinkit onnistuneeseen savustukseen
-Savustimista
  • käyttämäsi/hyväksitodetut mallit
  • kylmä-/lämminsavustimet
  • savustimeen kohdistetut modaamiset

Jottei aloituspostaus jää tyngäksi ja anovaksi niin lisätäämpä tähän omaa kokemusta hieman.

Eli joulu 2016 sain lahjaksi sähkösavustimen (motonetin halvin malli).

Savustimen tarkemmat speksit (siltäkin varalta, jos linkki ei johda savustimeen tulevaisuudessa):
Valmistaja:Grillilinja
Teho: 1100W; 230V 50Hz
Tuotenro: 5493
Mallinro: 35041

Itse savustamisesta ja savustimen käytöstä minulla ei ollut minkäänlaista aikaisempaa kokemusta, joten ihan ensi alkuun selvitin netistä hieman savustamisen saloja.
Kyseessä kun on sähkösavustin niin savustaminen on lämminsavustusta, ja muutamia reseptejä tutkailtuani tulin siihen tulokseen, että savustuslämpötilat ovat jotakin 70-140 asteen väliltä riippuen savustettavasta lihasta (jos jollakulla on tarkempaa tietoa, niin voi korjata tämän väittämän).

Harmikseni tässä mallissa ei ollut minkäänlaista lämpömittaria eikä tehonsäädintä, joka mielestäni oli outoa sillä pitäähän lämpötilaa pystyä säätämään, niinkuin em. lämpötilaskaala sen kertoo (muissakaan sähkösavustimissa ei ollut näitä ominaisuuksia). Olin myös lukenut, että eräällä henkilöllä 1100 wattisen sähkösavustimen lämpötila oli ollut jopa yli 200 astetta, joka on aivan liikaa uskoakseni.

Tulin siihen tulokseen, että savustimessa täytyy olla jonkinlainen lämpömittari ja säädin, jotta saadaan haluttu lämpötila.
Siispä suunnaksi ebay ja etsimään sopivia lämpömittareita. Mittariksi valikoitui bimetalli-lämpömittari, joita grilleissä yleisestikin käytetään. Mittarin asensin savustimen "takapuolen" yläreunaan.
IMG-20170128-WA0024.jpg

Seuraavaksi piti miettiä kuinka toteutan lämpötilan säädön. Säätämiseksi valikoitui tehonsäädin, joita käytetään mm. uuneissa. Säädin siis päästää tietyn ajan sähköä lävitseen ja tietyn ajan estää, nuppia pyörittämällä voidaan tätä ON/OFF suhdannetta muuttaa. Säätimen asensin jatkojohdon väliin, joten sen toteuttaminen oli helppoa > minun ei tarvinnut enää kajota sähkösavustimeeni (mm. katkoa lämmitysvastuksen syöttöjohtoa) sekä säätimen osoittautuessa hyväksi ja toimivaksi, voisin esimerkiksi lainata sitä muille yms. taikka saisin savustimen originaaliksi, jos säädin osoittautuu farssiksi.
Tehonsäädin.png
Syöttö:
L > P1
N > P2
Lähtö:
2 > L
4 > N
20170204_165033.jpg
IMG-20170204-WA0020_1.jpg

Tässä vaiheessa minulla oli siis kaikki tarvittava tehty, jotta lämpötilan säätö ja seuranta olisi mahdollista, siispä testaamaan.
Ensimmäisen testin suoritin ilman valmistamaani tehonsäädintä, sillä halusin nähdä kuinka korkea lämpötila on "normaalisti". Ensimmäiseen testiin otin mukaan myös digitaalisen paistomittarin, jotta näkisin näyttääkö ebay:sta ostettu mittari sinnepäinkään.

Testi1.
lämpötilatesti.JPG

(digimittarin mittausnopeus on heikompi kuin bimetallimittarissa, siksi digimittarin tulos laahaa perässä)
Kuten huomata saattaa, vartissa sähkösavustimen sisälämpötila jo 330 astetta. Aivan liian paljon!!

edit. kirjoitusvirheitä korjattu

Testi2. + ruoan valmistus, sekä loppuajatuksia seuraavassa viestissä (tämän viestin kuvat täynnä)
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
179
Noniin, vihdoin ja viimein sain aikaiseksi tulla tekemään aloituspostauksessa lupaamani toisen testin.
Aloituspostauksen jälkeen tietokoneeni hajosi ja sen jälkeen iski pieni motivaation puutos, en sitten saanut aikaiseksi tulla kirjoittelemaan testiä loppuun.

Pidemmittä puheitta,

Ensimmäisen testin jälkeen jätin savustimen jäähtymään kansi auki, jotta pääsen tekemään seuraavan testin ns. alkutilanteesta. Tällä kertaa tarkoituksenani oli testata lämpötilansäätämistä ja sen toimiessa oli vuorossa ensimmäinen savustaminen.

Lämpötilansäädön toimiessa oli savustettavana ruokana kariniemen liekkisiivet. Kariniemen sivuilta löytyi ohje savustetuista wingseistä, jota oli tarkoitus mukailla lämpötilan ja savustamisajan osalta. Ohjeessa mainitaan 125-135 astetta 45 min.

Testi2.
lämpötilatesti1.JPG

Testin aloittaessani laitoin tehonsäätimen johonkin kohtaan, sillä minulla ei ollut minkäänlaista käsitystä tehonsäätimen skaalasta (käyttämäni säädin on portaaton). Jo kahden minuutin kohdalla pystyin toteamaan säätimen toimivan.
Tarkoituksenani oli saada lämpötila säädettyä kanansiipien vaatimaan 125-135 asteeseen ja oikean lämpötilan saatuani tarkastin lämpötilan muutaman minuutin välein, että pysyykö lämpötila paikallaan. Pidempi mittausjakso verrattuna minun muutamien minuuttien jaksoon, olisi ollut kannattavampi, mutta koska oli jo ilta ja hoppu saada kanansiivet savustukseen niin tyydyin lyhyempään aikaan.

Saatuani lämpötilan pysymään n. 125-135 asteessa, lähdin valmistelemaan kanansiivet. Tässä vaiheessa todettakoon, että oli suuri virhe laittaa siivet vasta nyt savustimeen. Kuten Testi2. taulukosta voit huomata, lämpötila putosi dramaattisesti, kun laitoin siivet savustimeen.
Siipien ollessa savustimessa, kävin silloin tällöin tarkastamassa savustimen lämpötilan ja laitoin tehoa suuremmalle, jos lämpötila oli alhainen.
Ajanottamisen lopetin 1h 16 min jälkeen, koska en nähnyt taulukon tarjoavan enää oleellista tietoa tämän jälkeen.
Kaikenkaikkiaan savustin siipiä n. 2h, josta n. 30 viimeistä minuuttia olivat oikeassa lämpötilassa. Savustamisen jälkeen iski toinen ongelma vasten kasvoja. En ollut nimittäin ajatellutkaan, että eihän noin alhainen lämpötila tee siipien nahasta rapsakkaa, joten laitoin ne savustamisen jälkeen vielä uuniin grillivastukselle niin kauaksi aikaa, jotta nahka sai kauniin ruskean värin. Valitettavasti tässä vaiheessa suunnaton nälkä vei voiton ja unohdin ottaa kuvat valmiista siivistä. :(

20170205_200021_small.jpg

Vinkkinä, kannattaa päällystää ritilä foliolla>helpompi puhdistaa savustamisen jälkeen

Huhhuh, johan sitä taas tunti rustattiin tätä tekstiä:jd: Loppuajatukset tulen lisäämään paremmalla ajalla:)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
84
Itse savustan pääsääntöisesti (lämminsavut) Big Green Egillä, purua ei tuossa kannata käyttää, vaan ihan puupaloja. Saa todella tuhdit savut ja lämmönsäädöt on helppo hoitaa. Yhdellä latauksella toimii noin 14 tuntia.

Kylmäsavustus hoituu Weeberin 57" pallogrillillä ja ProQ:n savugeneraattorilla. Puruja tuohon tilasin savustintukusta, pyökkiä, leppää, kirsikkaa ja luumua. Kalaa, savusuolaa ja juustoja tullut enimmäkseen tänä talvena tehtyä. Kovilla pakkasilla laittanut sisään sähkövastuksen (40w) joka pitää sisälämmöt plussan puolella.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Tähän ketjuun toivoisin keskustelua,
-Savustamisesta
  • purut

  • reseptit
  • valmistuskuvat ruoasta/savustamisesta
  • menetelmät, kylmä-/lämminsavustus
  • vinkit onnistuneeseen savustukseen
-Savustimista
  • käyttämäsi/hyväksitodetut mallit
  • kylmä-/lämminsavustimet
  • savustimeen kohdistetut modaamiset

Jottei aloituspostaus jää tyngäksi ja anovaksi niin lisätäämpä tähän omaa kokemusta hieman.

Eli joulu 2016 sain lahjaksi sähkösavustimen (motonetin halvin malli).

Savustimen tarkemmat speksit (siltäkin varalta, jos linkki ei johda savustimeen tulevaisuudessa):
Valmistaja:Grillilinja
Teho: 1100W; 230V 50Hz
Tuotenro: 5493
Mallinro: 35041

Itse savustamisesta ja savustimen käytöstä minulla ei ollut minkäänlaista aikaisempaa kokemusta, joten ihan ensi alkuun selvitin netistä hieman savustamisen saloja.
Kyseessä kun on sähkösavustin niin savustaminen on lämminsavustusta, ja muutamia reseptejä tutkailtuani tulin siihen tulokseen, että savustuslämpötilat ovat jotakin 70-140 asteen väliltä riippuen savustettavasta lihasta (jos jollakulla on tarkempaa tietoa, niin voi korjata tämän väittämän).

Harmikseni tässä mallissa ei ollut minkäänlaista lämpömittaria eikä tehonsäädintä, joka mielestäni oli outoa sillä pitäähän lämpötilaa pystyä säätämään, niinkuin em. lämpötilaskaala sen kertoo (muissakaan sähkösavustimissa ei ollut näitä ominaisuuksia). Olin myös lukenut, että eräällä henkilöllä 1100 wattisen sähkösavustimen lämpötila oli ollut jopa yli 200 astetta, joka on aivan liikaa uskoakseni.

Tulin siihen tulokseen, että savustimessa täytyy olla jonkinlainen lämpömittari ja säädin, jotta saadaan haluttu lämpötila.
Siispä suunnaksi ebay ja etsimään sopivia lämpömittareita. Mittariksi valikoitui bimetalli-lämpömittari, joita grilleissä yleisestikin käytetään. Mittarin asensin savustimen "takapuolen" yläreunaan.

Seuraavaksi piti miettiä kuinka toteutan lämpötilan säädön. Säätämiseksi valikoitui tehonsäädin, joita käytetään mm. uuneissa. Säädin siis päästää tietyn ajan sähköä lävitseen ja tietyn ajan estää, nuppia pyörittämällä voidaan tätä ON/OFF suhdannetta muuttaa. Säätimen asensin jatkojohdon väliin, joten sen toteuttaminen oli helppoa > minun ei tarvinnut enää kajota sähkösavustimeeni (mm. katkoa lämmitysvastuksen syöttöjohtoa) sekä säätimen osoittautuessa hyväksi ja toimivaksi, voisin esimerkiksi lainata sitä muille yms. taikka saisin savustimen originaaliksi, jos säädin osoittautuu farssiksi.
Syöttö:
L > P1
N > P2
Lähtö:
2 > L
4 > N

Tässä vaiheessa minulla oli siis kaikki tarvittava tehty, jotta lämpötilan säätö ja seuranta olisi mahdollista, siispä testaamaan.
Ensimmäisen testin suoritin ilman valmistamaani tehonsäädintä, sillä halusin nähdä kuinka korkea lämpötila on "normaalisti". Ensimmäiseen testiin otin mukaan myös digitaalisen paistomittarin, jotta näkisin näyttääkö ebay:sta ostettu mittari sinnepäinkään.

Testi1.

(digimittarin mittausnopeus on heikompi kuin bimetallimittarissa, siksi digimittarin tulos laahaa perässä)
Kuten huomata saattaa, vartissa sähkösavustimen sisälämpötila jo 330 astetta. Aivan liian paljon!!

edit. kirjoitusvirheitä korjattu

Testi2. + ruoan valmistus, sekä loppuajatuksia seuraavassa viestissä (tämän viestin kuvat täynnä)
[/SPOILER]
  • reseptit
  • valmistuskuvat ruoasta/savustamisesta
  • menetelmät, kylmä-/lämminsavustus
  • vinkit onnistuneeseen savustukseen
-Savustimista
  • käyttämäsi/hyväksitodetut mallit
  • kylmä-/lämminsavustimet
  • savustimeen kohdistetut modaamiset

Jottei aloituspostaus jää tyngäksi ja anovaksi niin lisätäämpä tähän omaa kokemusta hieman.

Eli joulu 2016 sain lahjaksi sähkösavustimen (motonetin halvin malli).

Savustimen tarkemmat speksit (siltäkin varalta, jos linkki ei johda savustimeen tulevaisuudessa):
Valmistaja:Grillilinja
Teho: 1100W; 230V 50Hz
Tuotenro: 5493
Mallinro: 35041

Itse savustamisesta ja savustimen käytöstä minulla ei ollut minkäänlaista aikaisempaa kokemusta, joten ihan ensi alkuun selvitin netistä hieman savustamisen saloja.
Kyseessä kun on sähkösavustin niin savustaminen on lämminsavustusta, ja muutamia reseptejä tutkailtuani tulin siihen tulokseen, että savustuslämpötilat ovat jotakin 70-140 asteen väliltä riippuen savustettavasta lihasta (jos jollakulla on tarkempaa tietoa, niin voi korjata tämän väittämän).

Harmikseni tässä mallissa ei ollut minkäänlaista lämpömittaria eikä tehonsäädintä, joka mielestäni oli outoa sillä pitäähän lämpötilaa pystyä säätämään, niinkuin em. lämpötilaskaala sen kertoo (muissakaan sähkösavustimissa ei ollut näitä ominaisuuksia). Olin myös lukenut, että eräällä henkilöllä 1100 wattisen sähkösavustimen lämpötila oli ollut jopa yli 200 astetta, joka on aivan liikaa uskoakseni.

Tulin siihen tulokseen, että savustimessa täytyy olla jonkinlainen lämpömittari ja säädin, jotta saadaan haluttu lämpötila.
Siispä suunnaksi ebay ja etsimään sopivia lämpömittareita. Mittariksi valikoitui bimetalli-lämpömittari, joita grilleissä yleisestikin käytetään. Mittarin asensin savustimen "takapuolen" yläreunaan.

Seuraavaksi piti miettiä kuinka toteutan lämpötilan säädön. Säätämiseksi valikoitui tehonsäädin, joita käytetään mm. uuneissa. Säädin siis päästää tietyn ajan sähköä lävitseen ja tietyn ajan estää, nuppia pyörittämällä voidaan tätä ON/OFF suhdannetta muuttaa. Säätimen asensin jatkojohdon väliin, joten sen toteuttaminen oli helppoa > minun ei tarvinnut enää kajota sähkösavustimeeni (mm. katkoa lämmitysvastuksen syöttöjohtoa) sekä säätimen osoittautuessa hyväksi ja toimivaksi, voisin esimerkiksi lainata sitä muille yms. taikka saisin savustimen originaaliksi, jos säädin osoittautuu farssiksi.
Syöttö:
L > P1
N > P2
Lähtö:
2 > L
4 > N


Tässä vaiheessa minulla oli siis kaikki tarvittava tehty, jotta lämpötilan säätö ja seuranta olisi mahdollista, siispä testaamaan.
Ensimmäisen testin suoritin ilman valmistamaani tehonsäädintä, sillä halusin nähdä kuinka korkea lämpötila on "normaalisti". Ensimmäiseen testiin otin mukaan myös digitaalisen paistomittarin, jotta näkisin näyttääkö ebay:sta ostettu mittari sinnepäinkään.

Testi1.

(digimittarin mittausnopeus on heikompi kuin bimetallimittarissa, siksi digimittarin tulos laahaa perässä)
Kuten huomata saattaa, vartissa sähkösavustimen sisälämpötila jo 330 astetta. Aivan liian paljon!!

edit. kirjoitusvirheitä korjattu

Testi2. + ruoan valmistus, sekä loppuajatuksia seuraavassa viestissä (tämän viestin kuvat täynnä)

No nyt on hyvä avaus! Mietin alkutalvesta täsmälleen samanlaisen systeemin rakentamista samanlaisella pöntöllä mutta en äkkiseltään löytänyt tuota tehonsäädintä niin jäi vähän vaiheeseen. Mistä ostit tuon tehonsäätimen?

Huomasin myös että savustin laukaisee automaattisulakkeen takapihalla olevasta pistokkeesta vaikka sulakkeen koon pitäisi riittää, liekö sitten savustimen teho ilmoitettua suurempi?
Pirun kuumana se savustin tohotti niin lämpöä oli liikaa vaikka pakkasta oli 10 astetta ja luukku oli reilusti auki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 513
Itsellä on pakastimessa Kauriin paisti, lavat ja kyljet odottamassa savustusta. Tarkoitus on tehdä ns. kotasavua(kylmäsavustus tuohettomalla koivulla kynsitulta pitäen). Ainoana esteenä nyt on ollut tuo, ettei olla kaverin kanssa saatu aikatauluja kohtaamaan, kun reseptiin kuuluu tulen ylläpito ja kaljoittelu sen 12-14tuntia :vihellys: Lihat suolataan kevyesti, että esim. kyljet pystyy nuotiolla paistaan ilman, että suola nousee pintaan. Lavoista ja paistista sitten tulee, joko käristystä tai ihan kokonaisena paistopussissa haudutettua apetta :drool:
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
179

No nyt on hyvä avaus! Mietin alkutalvesta täsmälleen samanlaisen systeemin rakentamista samanlaisella pöntöllä mutta en äkkiseltään löytänyt tuota tehonsäädintä niin jäi vähän vaiheeseen. Mistä ostit tuon tehonsäätimen?

Huomasin myös että savustin laukaisee automaattisulakkeen takapihalla olevasta pistokkeesta vaikka sulakkeen koon pitäisi riittää, liekö sitten savustimen teho ilmoitettua suurempi?
Pirun kuumana se savustin tohotti niin lämpöä oli liikaa vaikka pakkasta oli 10 astetta ja luukku oli reilusti auki.
Itselläni oleva säädin on tämä, nuppina tämä ja mittarina tämä. Säädin näyttää tällähetkellä eioota, mutta tuolla näyttäisi olevan muitakin tehonsäätimiä.

Tosiaan pistorasioissa käytetään yleensä C16A sulakkeita ja 1100W ottaa vajaa 5A, joten sulake riittää hyvin (jopa 10A sulakekin toimii). Syytä laukeamiselle en kyllä äkkiseltään keksi.
 
Liittynyt
10.02.2017
Viestejä
136
Itse olen myös kiinnostunut savustamisesta ja valikoimista löytyy muurikan 1200w sähkösavustin ja weber 57 grilli. Tuosta sähkösavustimen lämmön mittaamisesta olen tehnyt sellaisen huomion, että tuo takareuna on savustimen kuumin paikka, tästä heräsikin oikeastaan kysymys tuosta sinun tekemästä lämmönmittauksesta, eli onko tuo digitaalisenmittarin anturi ollut myös tuolla takareunassa vai onko se ollut etureunalla. Omaa savustinta, en keväällä muistaaksen saanut hirveasti yli 150 asteen kun mittasin ritiläkorkeudella hieman keskilinjan etupuolella, pitänee tehdä ehkä uusinta mittauksia muistin virkistämiseksi, tuo yli 300 astetta kuulostaa aika korkealle. Tuo saadin ratkaisu vaikuttaa varteenotettavalle pitänee ehkä itsekkin kokeilla.

Lohta olen aika paljon itse muurikalla savustanut ja siitä tulee kyllä hyvää, lohta ei hirveästi yli 20min kannata antaa olla menee hyvin herkästi yli.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
179
Itse olen myös kiinnostunut savustamisesta ja valikoimista löytyy muurikan 1200w sähkösavustin ja weber 57 grilli. Tuosta sähkösavustimen lämmön mittaamisesta olen tehnyt sellaisen huomion, että tuo takareuna on savustimen kuumin paikka, tästä heräsikin oikeastaan kysymys tuosta sinun tekemästä lämmönmittauksesta, eli onko tuo digitaalisenmittarin anturi ollut myös tuolla takareunassa vai onko se ollut etureunalla. Omaa savustinta, en keväällä muistaaksen saanut hirveasti yli 150 asteen kun mittasin ritiläkorkeudella hieman keskilinjan etupuolella, pitänee tehdä ehkä uusinta mittauksia muistin virkistämiseksi, tuo yli 300 astetta kuulostaa aika korkealle. Tuo saadin ratkaisu vaikuttaa varteenotettavalle pitänee ehkä itsekkin kokeilla.

Lohta olen aika paljon itse muurikalla savustanut ja siitä tulee kyllä hyvää, lohta ei hirveästi yli 20min kannata antaa olla menee hyvin herkästi yli.
Digitaalimittarin anturi lepäsi keskellä ritilää sekä pituus että leveys suunnassa, tiedä sitten vaikuttaako näiden halppis savustimien vastukset. Jotain lämpötilasta taitaa myös kertoa se, että digitaalimittarin anturi oli entinen tämän testin jälkeen, ei toiminut enää ei:lol:
 
Liittynyt
10.02.2017
Viestejä
136
No joo sitten on kyllä lämpöä ollut kun anturit hajoo :) Pitää kyllä koittaa tehä samanlaista mittausdataa tässä jossain kohtaa niin saa vähän vertailua.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
84
Ompulla ja Mesquitella savustettuja kokonaisia broiskuja. Nämä ei tarvitse lisukkeita, vaan menee sellaisenaan.



Näitä hiiliä voi kyllä suositella muillekin käyttöön, todella pitkä paloaika ja erinomainen lämpöarvo. Hinta laatusuhde kohdallaan. Tulee ilmeisesti laajempaankin myyntiin tälle kesälle Suomessa. Kuluttajahinnasta ei vielä tietoa, kun maahantuojan koe-erästä sain pienen satsin testiin itselleni

2 x 15kg Black Ranch Argentine Charcoal Quebracho Blanco Grill Steak House Restaurant: Amazon.co.uk: Garden & Outdoors

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Hain biltsusta brikettikori nimellä myytävän setin. Sinne briketit pallogrillin laitaan ja savulastuja päälle. Savustettava kama epäsuorasti sitten ritilälle, yleensä laitan folion alle ritilän ja tuotteen väliin ettei alhaalta vahingossa kärytä.

Foliosta taiteltu pieni vesikippo tyhjään osaan grillin palopesään. Siitä sitte höyrystyy ja säätää lämpöäkin sinne 100 tuntumaan. Lämpöä seuraan paistolämpömittarilla pitämällä siinä tuotteen lähellä. Vaivalloista mutta toimii hyvin ja pääsee sähkösavustinta kylmempiin lämpöihin.
 

EDI

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
78
Onkos kukaan täällä tehnyt vanhasta jääkaapista kylmäsavustinta? Tällainen projekti olisi edessä ja vinkkejä kaivataan.;)
 

mnz

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
228
Onkos kukaan täällä tehnyt vanhasta jääkaapista kylmäsavustinta? Tällainen projekti olisi edessä ja vinkkejä kaivataan.;)
Enpä ole itse ainakaan vielä uskaltautunut. Hiukan hirvitti nuo muutamat kuvat facebookissa, kun oli koko kaappi palanut. Eihän tuollaista autotalliin uskaltaisi sitten laittaa edes tulille :)
Itse olen nyt reenaillut kylmäsavustusta tuossa weberin pallogrillissä. Juustoa tulee tehtyä ylivoimaisesti eniten ja siitä kyllä tulee hyvää. Vaikka laittaa luokkaa halvinta oltermannia sisään niin ulos saa hyvää savujuustoa :)

Lohta myös kerran kylmäsavustin, mutta siihen tuo pallogrillin tila on hiukan huono. Lihaa en ole vielä uskaltanut testata, mutta ehkä vielä joku päivä.
 
Liittynyt
10.02.2017
Viestejä
136
Pakko kysyy tuosta juuston savustamisesta, oletko savustanut ihan tuollaista kokonaista kiekko olttermannia vai vain jonkun pienemmän palasen ja kauanko kesi savustaminen? säilyvyydestä ja sen huonontumisesta varmaan turha kysyä, kun on tainnut keritä mennä parempiin suihin ennen kuin on huonoksi mennyt.
 

mnz

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
228
Pakko kysyy tuosta juuston savustamisesta, oletko savustanut ihan tuollaista kokonaista kiekko olttermannia vai vain jonkun pienemmän palasen ja kauanko kesi savustaminen? säilyvyydestä ja sen huonontumisesta varmaan turha kysyä, kun on tainnut keritä mennä parempiin suihin ennen kuin on huonoksi mennyt.
Kilon juustoja olen vetänyt puoliksi veitsellä ja sitten grilliin. Weberiin mahtuu helposti 5-6kg juustoa. Savussa sitten sen aikaa kun tuo yksi Savuässä porottelee (16h?).
Suoraan savustuksen jälkeenhän juustoja ei voi syödä, koska se pinta maistuu aivan savupiipulle. Pari viikkoa kun ne tasaantuu vakuumissa, niin maut alkavat olemaan kohdallaan.

Tähän asti ovat säilyneet hyvin kuukausiakin noissa vakuumipusseissa.
 
Liittynyt
10.02.2017
Viestejä
136
Kiitos tiedoista, taidan suunnata kauppaan hakemaan juustoa ja kylmäsavustinta :)
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
42
Onkos kukaan täällä tehnyt vanhasta jääkaapista kylmäsavustinta? Tällainen projekti olisi edessä ja vinkkejä kaivataan.;)

Minä olen noita muutaman tehnyt ja ei niissä mitään ihmeellistä ole eli olen tehnyt reiät pohjaan ja kattoon ja lisäksi
katkaissut oven alareunasta tiivisteen osittain pois jotta ilma pääsee kiertämään kunnolla, ja kalat tai mitä nyt
sattuu savustamaankin kuivahtaa mukavasti eikä kerää kondensivettä kaappiin.

Ainakin noissa kaapeissa mistä olen noita tehnyt niin jäädytyselementit ovat olleet takaseinässä ja muualle olen surutta esim. puukolla tehnyt reikiä.

Mulla oli alussa savusampa savua tuottamassa mutta nykyään mennää tällä ProQ kylmäsavustin (15*16cm)
ja tuo on aivan loistava kampe kun ei tarvi vieressä päivystää ja yleensä jätänkin yöksi savustumaan.

Jos pidän tuota savustinlaitetta kaapin sisällä niin olen latonut alle lattialaatoja niin ettei laite vain pääse lämmittämään muoveja ja oikein kesäkuumalla
kaapin pitää olla toimiva ja silloin olen pitänyt laitetta jääkappin alla peltikotelossa, ja vienyt savun kurkkutorvea pitkin kaapin pohjassa olevaan reikään
ja pidän siis kaappia vajaan metrin korkusen pukin päällä.



Talvella varmaan onnistuu vaikka pahvilaatikossa ja itse olen nyt muutaman kerran nakannut tuon laitteen Weberin smokey mountainiin pohjalle
ja tehnyt kalat siinä.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
84
Juustoja / kalaa kylmäsavustanut myös weberin 57" ja vähintään 3 kierrosta ProQ:lla (vajaa 3 vuorokautta) ja muutaman viikon vetäytymisen jälkeen on kyllä juustot sellaista herkkua että oksat pois.

Kalasta tulee myös varsin erinomaista kaupan tuotteisiin verrattuna. Kylmäsavuheppaa olisi myös tarkoitus kokeilla vielä tämän kevään aikana. Omaa jääkaappia olen myös harkinnut tuohon tarkoitukseen, kun niitä torista saa kohtalaisen edullisesti.
 

mnz

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
228
Juustoja / kalaa kylmäsavustanut myös weberin 57" ja vähintään 3 kierrosta ProQ:lla (vajaa 3 vuorokautta) ja muutaman viikon vetäytymisen jälkeen on kyllä juustot sellaista herkkua että oksat pois.

Kalasta tulee myös varsin erinomaista kaupan tuotteisiin verrattuna. Kylmäsavuheppaa olisi myös tarkoitus kokeilla vielä tämän kevään aikana. Omaa jääkaappia olen myös harkinnut tuohon tarkoitukseen, kun niitä torista saa kohtalaisen edullisesti.
Täytyy varmaan joku kerta testata tuota 2-3 kierrosta proq:ta. Mielestäni yhden kierroksen savuilla on jo ollut hyvät savun maut, mutta aina enemmänhän on parempaa.

Mitäs juustoja olette eniten suosineet? Meillä tuntuu parhaiten uppoavan ihan kermajuusto, gouda ja erikoisen hyvää tuli myös cheddarista. Tuota heppaa voisi myös itsekin testata, vaikka prosessina se taitaa olla aika pitkä :)
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
84
Oltermanni ja muut halpiskermajuustot on ajanut asian oikein hyvin. Mitä enemmän rasvaa, sen parempaa tulee.

Heppa vaatinee 10-14 vuorokautta. Vähän huonosti ollut kelejä sen tekemiseen tänä vuonna, mutta lämminsavuheppakin on oikein hyvää :)
 
M

mustekylpy

Vieras (tunnus poistettu)
Itselläni oleva säädin on tämä, nuppina tämä ja mittarina tämä. Säädin näyttää tällähetkellä eioota, mutta tuolla näyttäisi olevan muitakin tehonsäätimiä.

Tosiaan pistorasioissa käytetään yleensä C16A sulakkeita ja 1100W ottaa vajaa 5A, joten sulake riittää hyvin (jopa 10A sulakekin toimii). Syytä laukeamiselle en kyllä äkkiseltään keksi.
Kiitos etukäteen, ei olisi itselle tullut mieleen uuninsäätimillä lähteä savustimen lämmönsäätöä toteuttamaan, vaikka ihan looginen ratkaisuhan tuo on. Juuri tuota säädintä saa ulkomailta laajalti, esim: https://www.amazon.de/dp/B01EV2AG6U/

Kytkentäkaaviota tuntuu olevan vaikeampi löytää, ainakaan suoraan näistä varaosien myynti-ilmoista niitä ei yhdestäkään löydy, mutta jos luottaisi sinun kytkentään tällä samalla mallilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 119
Tilaa PID säädin ebaystä/Alilta 10-15€ sisältäen lämpötila-anturin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Meillä on Muurikan 1100W savustin ja sillä saa lohifileet ja vastaavat savustettua ilman häslinkiä sopivassa lämpötilassa. 1kg fileen savustus kestää noin 45min. Purutasolle reilu kourallinen purua, pari sokeripalaa ja muutama pieni kuusenoksa. Hintaisekseen loistava, helppo ja luotettava laitos.

Tehonsäätöä olen ajatellut toteuttaa samaan tapaan kuin aloittaja, mutta ei ole ollut tarvetta savustella muuta kuin kaloja, niin se on sitten jäänyt. Jotain fileitä olen testimielessä savustanut, mutta niiden kypsentämiseen lämpötila on oletuksena hieman liian kova.

Aloittajan lämpötilamittauksessa on kuitenkin mennyt jotain pieleen, tai sitten se Motonetin vastaava pönttö on ihan fiasko.
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Meillä on Muurikan 1100W savustin ja sillä saa lohifileet ja vastaavat savustettua ilman häslinkiä sopivassa lämpötilassa. 1kg fileen savustus kestää noin 45min. Purutasolle reilu kourallinen purua, pari sokeripalaa ja muutama pieni kuusenoksa. Hintaisekseen loistava, helppo ja luotettava laitos.

Tehonsäätöä olen ajatellut toteuttaa samaan tapaan kuin aloittaja, mutta ei ole ollut tarvetta savustella muuta kuin kaloja, niin se on sitten jäänyt. Jotain fileitä olen testimielessä savustanut, mutta niiden kypsentämiseen lämpötila on oletuksena hieman liian kova.

Aloittajan lämpötilamittauksessa on kuitenkin mennyt jotain pieleen, tai sitten se Motonetin vastaava pönttö on ihan fiasko.

Jep itsekin ostin tosin ei tainnut olla aito muurikka vaan aivan identtinen vehje HongKongista 39,90€ ja on maksanut moninkertaisesti itsensä takaisin jos vertaa mitä kokonainen lohi kaupassa maksaa (7€/kg) vs valmiiksi savustettu filee (20€/kg yleensä)

Sokerin lisääminen tuo ilmeisesti vain vähän väriä savustukseen, muuten se on aika turha lisäaine eli voi savustella ilman sokeripalojakin jos ei kaapista löydy :)

Itse laitan todella paljon aina leppälastuja n. sentin tasainen kerros siihen pellille että sitä savua sitten todellakin tulee ja paljon.

Iso Jytky! - karppaus.info tällaisen Jytkyn savustin siinä myös.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Sokerin lisääminen tuo ilmeisesti vain vähän väriä savustukseen, muuten se on aika turha lisäaine eli voi savustella ilman sokeripalojakin jos ei kaapista löydy :)

Itse laitan todella paljon aina leppälastuja n. sentin tasainen kerros siihen pellille että sitä savua sitten todellakin tulee ja paljon.
Joo, sokeria tarvitaan vain värin vuoksi ja lastuja jne. jokainen laittaa tietenkin oman maun mukaan. Minä laitan puruja yleensä sillä tavalla, että pelti on kauttaaltaan peitossa, mutta ei paksusti kuitenkaan.

Iso Jytky! - karppaus.info tällaisen Jytkyn savustin siinä myös.
Uuh, näyttääpäs hyvältä, tuotahan pitää kokeilla. Kuinka kauan annoit pötkylän olla pöntössä? Tuo ohjeen 1,5h on varmaan vähän liikaa, kun lämpötila on korkeampi.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
84
Tuo pekonipommi on todella hyvää. Täytteeksi voi laittaa vaikka mitä ja savustuksen jälkeen tuote häviää hetkessä. Suosittelen kokeilemaan, tuota tehdessä, jauhelihan maustamiseen poppamiehen slow food rubia.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Tuo pekonipommi on todella hyvää. Täytteeksi voi laittaa vaikka mitä ja savustuksen jälkeen tuote häviää hetkessä. Suosittelen kokeilemaan, tuota tehdessä, jauhelihan maustamiseen poppamiehen slow food rubia.
Jeps, sitä onkin kaapissa jo valmiina. Kai se on vaan pakko lähteä kauppaan muita tarvikkeita hamstraamaan... :D
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
84
Keli olisi kyllä grillaamiseen / savustamiseen sopiva. Pitäisköhän itsekin lähteä :)
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Joo, sokeria tarvitaan vain värin vuoksi ja lastuja jne. jokainen laittaa tietenkin oman maun mukaan. Minä laitan puruja yleensä sillä tavalla, että pelti on kauttaaltaan peitossa, mutta ei paksusti kuitenkaan.


Uuh, näyttääpäs hyvältä, tuotahan pitää kokeilla. Kuinka kauan annoit pötkylän olla pöntössä? Tuo ohjeen 1,5h on varmaan vähän liikaa, kun lämpötila on korkeampi.

Hmmmmm savustin sen viime kesänä joten en kyllä nyt muista tuota aikaa.. Sitten kun on pekoni sopivan rapsakkaa päältä :) ja jättää vielä folioon käärittynä jälkikypsymään vaikka. Jotain vahvaa juustoa sinne kannattaa laittaa jos tykkää, vaikka aurajuustoa jne.

Oli se kyllä hyvää kieltämättä :)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 637
Hmmmmm savustin sen viime kesänä joten en kyllä nyt muista tuota aikaa.. Sitten kun on pekoni sopivan rapsakkaa päältä :) ja jättää vielä folioon käärittynä jälkikypsymään vaikka. Jotain vahvaa juustoa sinne kannattaa laittaa jos tykkää, vaikka aurajuustoa jne.

Oli se kyllä hyvää kieltämättä :)
Pötkylästä tuli tosiaan oikein hyvää, mutta miinuksena siitä valui niin paljon rasvaa kypsymisen aikana, että jossakin vaiheessa sitä päätyi rasvapellin sijaan myös pöntön vastuksille ja lopputuloksena pinta sai hieman ikävän sivumaun palaneesta rasvasta. Tämän vuoksi päädyin ottamaan tarjoilupöydässä päällimmäisen pekonikerroksen pois, mutta ei se onneksi lopputulokseen hirveästi vaikuttanut.

Annoin jöötin olla savustimessa noin 70min ja sen jälkeen foliossa vielä 20min. Alkuperäistä reseptiä muokkasin sen verran, että laitoin sisälle Emmental-raasteen lisäksi vuohenjuustoa. Lisäksi silppusin sipulin kaveriksi paprikaa ja habaneroja. Juustokuminasta en välitä, joten sitä en käyttänyt lainkaan.

"Pekonimattoon" meni kolme pakettia pekonia. :D
 

EDI

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
78
Enpä ole itse ainakaan vielä uskaltautunut. Hiukan hirvitti nuo muutamat kuvat facebookissa, kun oli koko kaappi palanut. Eihän tuollaista autotalliin uskaltaisi sitten laittaa edes tulille :)
Itse olen nyt reenaillut kylmäsavustusta tuossa weberin pallogrillissä. Juustoa tulee tehtyä ylivoimaisesti eniten ja siitä kyllä tulee hyvää. Vaikka laittaa luokkaa halvinta oltermannia sisään niin ulos saa hyvää savujuustoa :)

Lohta myös kerran kylmäsavustin, mutta siihen tuo pallogrillin tila on hiukan huono. Lihaa en ole vielä uskaltanut testata, mutta ehkä vielä joku päivä.
Tätä ajattelin estää siten, että savu kehitetään erillisessä pöntössä. Pönttö olisi vanha kiuas, josta ilmastointiputkella vetäisi savun jääkaapin alareusta sisään.

Minä olen noita muutaman tehnyt ja ei niissä mitään ihmeellistä ole eli olen tehnyt reiät pohjaan ja kattoon ja lisäksi
katkaissut oven alareunasta tiivisteen osittain pois jotta ilma pääsee kiertämään kunnolla, ja kalat tai mitä nyt
sattuu savustamaankin kuivahtaa mukavasti eikä kerää kondensivettä kaappiin.

Ainakin noissa kaapeissa mistä olen noita tehnyt niin jäädytyselementit ovat olleet takaseinässä ja muualle olen surutta esim. puukolla tehnyt reikiä.

Mulla oli alussa savusampa savua tuottamassa mutta nykyään mennää tällä ProQ kylmäsavustin (15*16cm)
ja tuo on aivan loistava kampe kun ei tarvi vieressä päivystää ja yleensä jätänkin yöksi savustumaan.

Jos pidän tuota savustinlaitetta kaapin sisällä niin olen latonut alle lattialaatoja niin ettei laite vain pääse lämmittämään muoveja ja oikein kesäkuumalla
kaapin pitää olla toimiva ja silloin olen pitänyt laitetta jääkappin alla peltikotelossa, ja vienyt savun kurkkutorvea pitkin kaapin pohjassa olevaan reikään
ja pidän siis kaappia vajaan metrin korkusen pukin päällä.



Talvella varmaan onnistuu vaikka pahvilaatikossa ja itse olen nyt muutaman kerran nakannut tuon laitteen Weberin smokey mountainiin pohjalle
ja tehnyt kalat siinä.
Itse olen aikaisemmin käyttänyt grillissä kylmäsavun kehittämiseen rei'itettyä putkea, joka on täytetty savustuspelleteillä.

Kuva putkesta:

Putken toinen pää on hitsattu umpeen ja toinen pää sytytetään kaasupolttimella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
358
Kerran savustettiin lohta. Tuloksena maailman pahanhajuisin ripuli.
 
Liittynyt
10.02.2017
Viestejä
136
Spoiler: Tehonsäädinboksi
Mistä muuten löysit tän boxin, ittellä kaikki muut kamat ois jo taskussa, mutta yhtä hyvää boxia ei tunnu osuvan mistään silmään. Kalvorasioita on vaikka kuinka, mutta ne ei jotenkin vakuuta nyt tässä projektissa.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
179
Mistä muuten löysit tän boxin, ittellä kaikki muut kamat ois jo taskussa, mutta yhtä hyvää boxia ei tunnu osuvan mistään silmään. Kalvorasioita on vaikka kuinka, mutta ne ei jotenkin vakuuta nyt tässä projektissa.
Tuo boksi on ebaystä ostettu, säädintä tehdessä yksi kriteeri oli, että mahdollisimman halvalla pitäisi selvitä. :D Eli tämä, koossa 100 x 75 x 40 mm
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
179
Hienoa, että kerkesit jo löytää,näyttää äkkiseltään lähestulkoon identtiseltä.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
84
Egillä savustelin naudan sisäpaistia ja hevosen ulkofilettä leikkeleeksi. 9% suolaliuos edellisenä iltana ruiskulla sisään ja sitten mietoon lämpöön savustumaan. Olivat reilu 8 tuntia savussa, josta 50-70 asteessa 7 tuntia ja 110 asteessa haettiin sisälämmöt kohdalleen, 62 asteeseen. Tästä riittä vähäksi aikaa :)











 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
134
Tarkoitus olisi kevään aikana rakennella UDS, mutta ei siitä nyt sen enempää, vaan itse kyssäri, tuli karsittua pihasta omenapuita, niin minkä kokoista puupalikkaa voi UDS:ssä käyttää, eli mitkä oksat talteen ja mitkä mäkeen?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
42
Minä oon paiskonut senkokoista kun on sattunut olemaan eli isoimmat semmosia jääkiekon kokoisia ja pienimmät perus haketta mitä pusseissa myydään.

Lähinnä mietin että pitääkö nuo kuoria eli aivan 5mm oksat lienee silloin isotöisiä eikai niissä muuta vikaa ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 192
Oskun Onki ja Mato piti viime kesänä rakennella tuollainen saaristolais mallinen savustuspönttö johon menisi vaikka isoja joulukinkkujakin mutta jäi rakentamatta, ehkä tänä kesänä sitten :)

edit: sitten toinen linkki missä myös kaunis vastaava pönttö Norudemu: DIY Pitsauuni/ savustuspönttö vihdoin valmis!


kuten tuolla alemman linkin takana olevalla sivulla lukee: "edellinen savustuspönttö paloi."

tämä viritys näyttää siltä että palaa entistä komeammin. :kahvi:
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
84
Tarkoitus olisi kevään aikana rakennella UDS, mutta ei siitä nyt sen enempää, vaan itse kyssäri, tuli karsittua pihasta omenapuita, niin minkä kokoista puupalikkaa voi UDS:ssä käyttää, eli mitkä oksat talteen ja mitkä mäkeen?
itse suosin "chunkkeja" eli noin puolikkaan nyrkin kokoisia paloja. Puruilla ei saa kovin tasaista savuntuottoa chunkkeihin verrattuna. Myös klapit käy kunhan ei ole liian isoja, toki laitteesta riippuen, mutta noin 15-20 cm ja suht ohkasta. Tuottaa pitkään savua (puulajista riippumatta)
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
84
Kokemuksia Mustangin kaappimallisesta sähkösavustimesta? Vaikuttaa hintaan nähden ihan näppärältä.

Mustang Electronic sähkösavustin | Karkkainen.com verkkokauppa
Facebookin "savustajat" ryhmän perusteella ihan toimiva laite, joskin kannattaa pitää katoksen alla, ettei joudu suoraan kosketukseen veden kanssa, ruostuu ilmeisen helposti. Kovin kylmällä ei korkeita (150 astetta) lämpötiloja saa käsittääkseni lainkaan. Toimii myös proq:n tms. kanssa kylmäsavustuksessa hyvin
 
Liittynyt
10.02.2017
Viestejä
136
Viikonloppuna vihdoin ja viimein terassille eksy ProQ:n Excel 20 savustin ja ei voi olla kun tyytyväinen. 4 Kg Angus-härän kassleria johon hieroin Poppamiehen Rub-mausteseosta, reilu 8h savustimessa ja 1,5h sai vetäytyy. Ekat 2kg ei juuri päivänvaloo kerenny näkemään kun oli jo syöty.

Tästä sitten päästäänkin aiheeseen briketit. Elikkä pallogrilli on itselle entuudestaan tuttu ja siinä tullut käytetty lehtipuuhiiltä ja jonkin verran brikettiä. Itsellä oli nyt varastossa Weberin kookospuu brikettejä ja ne toki hoitaa asiansa, mutta tuhkaa todella paljon. Onko joku löytänyt/kokeillut muita briketteä ja löytänyt sieltä jotain hyviä tai oletteko mahdollisesti tilailleet ulkomailta?
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
84
Pariin kertaan kokeillut brikettejä, mutta itse en niitä enää käytä. Yleisesti marienburgin hiiliä joissa koon puolesta hyvä lämmöntuotto ja pitkä paloaika. Bilteman brikettejä monet suosittelee, mutta henkilökohtaisesti ei ole niistä mitään kokemusta.
 
Liittynyt
10.02.2017
Viestejä
136
Marienburgia itsekkin käytän pallogrillissä, mutta tuossa pitkässä savustamisessa (8+h) taitaa tuo briketti edelleen veidä voiton. Ainakin mitä tuossa nyt noilla kookos briketeillä tein, niin ei käytännössä tarvinnut, kun jokunen briketti lisätä loppu vaiheilla. Marienburgit mielestäni palaa yllättävän nopeasti ainakin pallogrillissä. Pitää ehkä kokeillä niitä tuossa savustimessa, jos marienburgit toimii pitkässä savustamisessa niin sit täytyy niiden käyttöä jatkaa tuossakin, ne ovat kuitenkin hinnaltaan aika edullisia.
 

mnz

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
228
Pariin kertaan kokeillut brikettejä, mutta itse en niitä enää käytä. Yleisesti marienburgin hiiliä joissa koon puolesta hyvä lämmöntuotto ja pitkä paloaika. Bilteman brikettejä monet suosittelee, mutta henkilökohtaisesti ei ole niistä mitään kokemusta.
Bilteman briketeistä tulee semmoinen jätteeltä tuoksuva savu, kun niitä sytyttää. Eli periaatteessa voi käyttää jos ei tarvitse lisätä alun sytyttämisen jälkeen, mutta ei ne taas minun mielestäni ole niin halpoja, että jaksaisi sitä katkua haistella edes sytytysvaiheessa :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 685
Viestejä
4 188 791
Jäsenet
70 780
Uusin jäsen
Tauno.T

Hinta.fi

Ylös Bottom