Sauna - keskustelua saunomisesta

Kertokaapa miten on. Saunan mitat:

Leveys 170cm
Syvyys 170cm
Korkeus 240cm

Sähkökiuas on piipun muurissa kiinni. Piippu on lämmin koska samassa on öljynpolttimen hormi, saunassa 30c lämmintä "kylmiltään".

Saunan ovi on puuta ja enimmäkseen lasia. Oven ja lattian välissä 25cm rako.

Harvia KR 60 - 6kw kiuas.

Jottanotta mikä tuon saunan tilavuus oikeasti on? Kiuas lämmittää 5-8 m3.

Meinaan että ostinko liian pienen kiukaan kun lämmittäminen tuohon 80c kestää tunnin ja 90c ei toteudu. Kaksi mittaria saunassa, uusi ja vanha. No se vanha näyttää tietty vähän mitä sattuu...

Kivien kanssa oon pelannut tetristä muutaman kerran ja nyt pitäisi olla riittävän ilmavaa, lisään päälle vielä muutaman kiven tänään ja katson muuttaako asiaa mihinkään suuntaan.

Aikaisemmin ollut puukiuas mistä luovuin ja sillähän sai vaika kuinka kuumaa. Vai oonko vaan niin kermaperse että tuo 80c tuossa kopissa on muka liian vähän. Ja kyllä, ensimmäinen oma sähkökiuas kyseessä.

Ilmanvaihto pitäisi olla kunnossa. Venttiilit on ylhäällä ja alhaalla, kylppäriin puoleltakin tulee ilmaa eli mistään umpikopista ei ole kyse.
Vähän nyt vanha viesti, mutta tuo on vääräntyyppinen kiuas jos haluaa tiukat löylyt.

Puukiukaassa on aina niin paljon tehoa että melkein minkä vaan jatkuvalämmitteisen saa sivaltamaan, mutta sähkökiukaassa ei onnistu.

Jos haluaa sähkökiukaasta tiukan löylyn pitää valita kiuas jossa on suhteellisen pieni kivitila, luokkaa 20-30kg. Kiukaan teho vaikuttaa siihen saunomisvalmiuteen, ei niinkään siihen millainen löyly on, jos teho on vaan saunan tehotarpeen sisällä.

Nuo cilindron tyyppiset kiukaat jossa on paljon kivimassaa on tarkoitettu pehmeisiin löylyihin ja 60-70°C lämpöön, ja ovat siinä erinomaisia, mutta jos toivoo 90°C ja tiukkaa löylykokemusta niin varmasti pettyy.

Tietysti jos kiukaan tärkein ominaisuus on sen ulkonäkö, joutuu löylyssä tyytymään siihen mitä sen näköinen kiuas tarjoaa.
 
Vähän nyt vanha viesti, mutta tuo on vääräntyyppinen kiuas jos haluaa tiukat löylyt.

Puukiukaassa on aina niin paljon tehoa että melkein minkä vaan jatkuvalämmitteisen saa sivaltamaan, mutta sähkökiukaassa ei onnistu.

Jos haluaa sähkökiukaasta tiukan löylyn pitää valita kiuas jossa on suhteellisen pieni kivitila, luokkaa 20-30kg. Kiukaan teho vaikuttaa siihen saunomisvalmiuteen, ei niinkään siihen millainen löyly on, jos teho on vaan saunan tehotarpeen sisällä.

Nuo cilindron tyyppiset kiukaat jossa on paljon kivimassaa on tarkoitettu pehmeisiin löylyihin ja 60-70°C lämpöön, ja ovat siinä erinomaisia, mutta jos toivoo 90°C ja tiukkaa löylykokemusta niin varmasti pettyy.

Tietysti jos kiukaan tärkein ominaisuus on sen ulkonäkö, joutuu löylyssä tyytymään siihen mitä sen näköinen kiuas tarjoaa.

Loputuloshan tässä oli tosiaan se että soitin sähkärille että nyt kävi näin, hain kaupasta samanlaisen 8kw kiukaan ja sen vaihdossa ei nyt kauaa mennyt kun tarvinut muuta kun piuhat kytkeä ja vaihtaa isommat sulakkeet.

Ulkonäöllä ei itselle mitään merkitystä kun en saunassa mitään designiä tarvi. Nyt tosiaan onnistuu se 90c+ löylyt :)
 
Harvia Glow pilarikiuas olisi 400€ tarjouksessa, kokemuksia tuosta? Tuohon hintaan voisi harkita, ei taida normaalisti tuohon rahaan saada mitään erillisellä ohjauskeskuksella olevaa.

Itselläni siis seinäkiuas joka on turhan korkealla (ed. omistajan laittama), mutta laskeminen ei onnistu helposti kun syöttö on juuri kiukaan kohdalla seinässä. Näyttää että alunperin ollut nimenomaan lattiakiuas ja tilaa sille olisi hyvin niin pilarikiukaalla olisi helppo ratkaista tuo...
 
Harvia Glow pilarikiuas olisi 400€ tarjouksessa, kokemuksia tuosta? Tuohon hintaan voisi harkita, ei taida normaalisti tuohon rahaan saada mitään erillisellä ohjauskeskuksella olevaa.

Itselläni siis seinäkiuas joka on turhan korkealla (ed. omistajan laittama), mutta laskeminen ei onnistu helposti kun syöttö on juuri kiukaan kohdalla seinässä. Näyttää että alunperin ollut nimenomaan lattiakiuas ja tilaa sille olisi hyvin niin pilarikiukaalla olisi helppo ratkaista tuo...
Luulisi ettei hirveästi eroa ole cilindroon niin lienee makuasia sitten kummasta tykkää.
 
Luulisi ettei hirveästi eroa ole cilindroon niin lienee makuasia sitten kummasta tykkää.
9kW cilintro etäohjauksella taitaa olla jotain ~500€ eli satasen kalliimpi.
Tuo siis tarjolla:
Nähtävästi vanhempi malli ainakin ohjauspaneeliltaan?
 
9kW cilintro etäohjauksella taitaa olla jotain ~500€ eli satasen kalliimpi.
Tuo siis tarjolla:
Nähtävästi vanhempi malli ainakin ohjauspaneeliltaan?
Sanoisin että ota tuo glow 400€:n. Me ostettiin kesällä puolison isältä 9kw Cilindro black steel ohjauskeskuksineen 430 euroon. (se oli henkilökohtainen tarjous meille). Harvia Glow steel 9kw olisi ollut 537€ siinä tarjouksessa.
 
Ehkä varmaan typeräkin kysymys. Mutta 6kw kiuas ottaa 16kg kiviä - 8kw samanlainen 10kg kiviä. Että mistä moinen ero ja logiikka?

Tämä siis kun ostin ensin liian pienen kiukaan, vaihtamalla parani kyllä. Nyt sitten ottanut päältä kiviä vähän kerrassaan pois, ja pitää kait jatkaa tetriksen pelaamista ja tyhjentää koko kiuas ja aloittaa taas alusta. Laitanko sinne isompia kiviä, vähemmän pienempiä vai mitenkä? Siis kivien vähennys nopeutti lämpenemistä ja sai vähän asteita lisää - että jossain oon tehnyt jotain väärin.

Sellaista vaakaa ei ole millä saisi tuon 10kg punnittua, keittiövaaka ei oikein sovellu...

Ennen oli puukiuas ja sinne vaan enempiä miettimättä kiviä sen minkä mahtui, silloin kun muisti joskus vaihtaa.
 
Ei se niin tarkkaa ole. Paljon kiviä, pidempi lämmitysaika. Vähän kiviä lyhyt lämmitysaika. Paljon kiviä paremmat löylyt, vähän kiviä huonot löylyt. Aina tumpannut sen 20 kg laatikon 8 kw kiukaaseen. Isot kivet alle ja pienet päälle. Ja muutama kilo "koristekiviä" päälimmäiseksi.
 
Ehkä varmaan typeräkin kysymys. Mutta 6kw kiuas ottaa 16kg kiviä - 8kw samanlainen 10kg kiviä. Että mistä moinen ero ja logiikka?

Tämä siis kun ostin ensin liian pienen kiukaan, vaihtamalla parani kyllä. Nyt sitten ottanut päältä kiviä vähän kerrassaan pois, ja pitää kait jatkaa tetriksen pelaamista ja tyhjentää koko kiuas ja aloittaa taas alusta. Laitanko sinne isompia kiviä, vähemmän pienempiä vai mitenkä? Siis kivien vähennys nopeutti lämpenemistä ja sai vähän asteita lisää - että jossain oon tehnyt jotain väärin.

Sellaista vaakaa ei ole millä saisi tuon 10kg punnittua, keittiövaaka ei oikein sovellu...

Ennen oli puukiuas ja sinne vaan enempiä miettimättä kiviä sen minkä mahtui, silloin kun muisti joskus vaihtaa.

Se kilomäärä on suuntaa-antava, tietää ostaako kaksi vai neljä laatikkoa.

Harvialla on hyvät ohjeet, jos omassa kiukaassa ei ole niin vastaavanlaisen harvian kiukaan ohjeesta löytynee suuntaviivat, esim. äsken linkittämäni Glown manuaalista:
1.1. Kiuaskivien latominen
Kiuaskivien latomisella on suuri vaikutus sekä kiu-
kaan turvallisuuteen että löylyominaisuuksiin.
Tärkeää tietoa kiuaskivistä:
• Sopiva kivikoko on halkaisijaltaan 5–10 cm.
• Käytä vain kiuaskiviksi tarkoitettuja lohkopintai-
sia kiviä. Sopivia kivimateriaaleja ovat perido-
tiitti, oliviinidiabaasi ja oliviini.
• Keraamisten ”kivien” ja pehmeiden vuolukivi-
en käyttö on kielletty. Ne eivät sido riittävästi
lämpöä kiuasta lämmitettäessä. Tämä saattaa
johtaa vastusten rikkoutumiseen.
• Huuhdo kiuaskivet kivipölystä ennen kiukaa-
seen latomista.
Huomioi kiviä latoessasi:
• Tavoitteena on latoa teräsristikkoa vasten
mahdollisimman tiivis kivikerros ja latoa muut
kivet väljästi. Tiivis kerros estää suoraa läm-
pösäteilyä ylikuumentamasta kiukaan ympärillä
olevia materiaaleja. Kiinnitä erityisesti huomiota
niihin kulmiin, joissa vastukset ovat lähimpänä
kehikkoa. Keskellä olevien kivien väljä ladonta
päästää ilman virtaamaan kiukaan läpi, jolloin
sauna ja kiuaskivet lämpenevät hyvin.
• Älä pudota kiviä kivitilaan.
• Älä kiilaa kiviä tiukasti vastusten väliin.
• Lado kivet siten, että niiden paino on toisten
kivien, ei vastusten varassa.
• Tue vastukset kivillä siten, että ne pysyvät
pystysuorassa kiukaaseen nähden.
• Älä tee kivistä kekoa kiukaan päälle.
• Kiukaan kivitilaan tai läheisyyteen ei saa lait-
taa mitään sellaisia esineitä tai laitteita, jotka
muuttavat kiukaan läpi virtaavan ilman määrää
tai suuntaa.
 
Jos henkilövaaka löytyy niin eiköhän toi punnitseminen onnistu. Kassia käteen tai reppua selkään.

Henkilövaaka just on se mikä on rikki, eihän tässä muuten tarvisi ihmetellä mokomaa.

Vielä kun oli samanlaisia kiviä ämpärissä käyttämättömänä, mitä ostin laatikon uusia samanlaisia, niin enpä tullut katsoneeksi onko laatikossa edes merkintää mitä painaa. Loota toki on tallessa loppuine kivineen.

Mutta joo, hyviä huomioita muiltakin. Pitää nyt joku päivä katsoa että mitä sitä on tullut oikein tehtyä noiden kivien kanssa - eli kaikki pois ja uutta yritystä, vaikka nyt onkin jo aika hyvä, mutta jos sitä vielä saisi paremmaksi.
 
Onko saunojilla jotain ajatusta Harvia Legend 6,8kW vs Cilindro 6,8kW? Onko legend vaan rahan haaskuuta, lämpiääkin varmaan hitaammin (kivimassa 10kg enemmän ja vastukset suojatussa tunnelissa). Ohjauspaneeli pitää olla. Apps kiva lisä, katsoa sohvalla, kun asteet kasvaa saunassa.
 
Onko saunojilla jotain ajatusta Harvia Legend 6,8kW vs Cilindro 6,8kW? Onko legend vaan rahan haaskuuta, lämpiääkin varmaan hitaammin (kivimassa 10kg enemmän ja vastukset suojatussa tunnelissa). Ohjauspaneeli pitää olla. Apps kiva lisä, katsoa sohvalla, kun asteet kasvaa saunassa.
En muuten ota kantaa mutta onko noissa etäohjauksessa eroa? Jos on niin ehdottomasti sellainen millä voi laittaa missä vaan puhelimella saunan lämpiämään.
 
Etäohjaus on vähän riskaabelia, kun kuitenkin pitäisi olla 100% varma että saunan ovet on kiinni ja kiukaan välittömään läheisyyteen ei kukaan ole ripustanut mitään sinne kuulumatonta.
 
Etäohjaus on vähän riskaabelia, kun kuitenkin pitäisi olla 100% varma että saunan ovet on kiinni ja kiukaan välittömään läheisyyteen ei kukaan ole ripustanut mitään sinne kuulumatonta.
Onhan niissä ollu ajastimiakin maailman alusta lähtien. Ei etäohjaus sen riskimpi ole kun sauna pidetään saunana eikä varastona tai kuivaushuoneena.
 
Ite kyllä käyn AINA tarkistamassa saunan ennen sen päällelaittoa, siksi en käytä ajastinta tai etäohjausta ( mulla ei ole wifi etäohjausta vaan kiukaan ohjauspaneeli on kylpyhuoneen ulkopuollella aulassa. ) . Joskus joku on jättänyt oven auki ja olisihan se turhauttavaa lämmittää koko kylppäri . Lisäksi Itse ainakin laitan ilmanvaihdon poistoventtiilin kiinni lämmityksen ajaksi. Turha sieltä katonrajasta on vetää suoraan kuumaa ilmaa ulos lämmitysvaiheessa.
 
Ite kyllä käyn AINA tarkistamassa saunan ennen sen päällelaittoa, siksi en käytä ajastinta tai etäohjausta ( mulla ei ole wifi etäohjausta vaan kiukaan ohjauspaneeli on kylpyhuoneen ulkopuollella aulassa. ) . Joskus joku on jättänyt oven auki ja olisihan se turhauttavaa lämmittää koko kylppäri . Lisäksi Itse ainakin laitan ilmanvaihdon poistoventtiilin kiinni lämmityksen ajaksi. Turha sieltä katonrajasta on vetää suoraan kuumaa ilmaa ulos lämmitysvaiheessa.
Mulla on aina sauna tyhjä ja valmis lämmitykseen ja ovi kiinni. Plus että voihan sitä tarkistuksen tehdä ennenkuin vaikka lähtee reissuun ja sitten kun on tulossa kotiin niin saunan voi napsauttaa päälle. Ihan niinkuin ajastuksessakin paitsi että sun ei tarvii tietää etukäteen koska sauna on valmis. Plus että jos et pääsekkään kotiin tai et haluakkaan saunaan voit sen etänä sammuttaakkin.

Noi ilmanvaihdotkikin on vähän niin ja näin. Kiviähän siinä pääasiassa lämmitetään eikä niinkään itse saunaa. Lämmittäähän monet saunan ovi auki. Ja monet laittavat saunan ajaksi ilmanvaihdon täysille koska parempi ilma.

Ja osassa kiukaita on olemassa erikseen ovitunnistin eikä kiuas lähde edes päälle jos ovi auki.
 
Itsekin laitan aina poistoventtiilin pohjaan kun laitan saunan päälle. Ja ilmanvaihdon ykköselle saunomisen ajaksi, raitisilmaventtiili on kiukaan yläpuolella joten ihan tarpeeksi sekottuu ilmaa löylyihin ihan ykkösnopeudellakin. Isommalla menee vaan lämpö harakoille. Lopuksi sitten poistoventtiili auki ja ilmanvaihto täysille 30-60min ajaksi.

En ole oikein keksinyt sillai ideaa ajastukselle/etäohjaukselle..
 
Onko teillä lasiseinäisen saunan kanssa mitään ilmanvaihtoratkaisuja kuten saunakytkimiä tms.?

Uudisasunnossa on se tilanne että löylyt kerääntyy pesuhuoneen seinille ja alkaa valumaan. Nämähän on aika tuore trendi, niin epäilys että IV-säädöt on tehty vanhojen tottumusten perusteella vaan, ottamatta huomioon että lasiseinä on avonainen katonrajaan asti, ja myös alhaalta paljon avonaisempi.
 
Jos saunan laskennallinen tilavuus on 10,5m3, niin onko tuollaisen 6,8kW tehoisen kiukaan ottaminen huono idea? Jonka maksimi on 10m3
 
Jos saunan laskennallinen tilavuus on 10,5m3, niin onko tuollaisen 6,8kW tehoisen kiukaan ottaminen huono idea? Jonka maksimi on 10m3
Riippuu saunatavoista ja kiukaasta i.e halutaanko sauna kuumaksi ja heiteäänkö paljon löylyä jne.
Kyllähän esim. paljon kiviä omaava pilarikiuas vähän tehottomanakin normaalisti asiansa ajaa ihan hyvin, ottaa vain vähän pidemmän ajan lämmittääkseen saunan ja kivet. Sitten kun on saunaa ja kaljoittelua, löylyä mätetään ja ovi käy koko ajan niin huomataan ettei kiuas pysykään kunnolla mukana.
Lähtökohtaisesti ottaisin kyllä tehokkaamman mallin jos ollaan rajoilla.
 
Etäohjaus on vähän riskaabelia, kun kuitenkin pitäisi olla 100% varma että saunan ovet on kiinni ja kiukaan välittömään läheisyyteen ei kukaan ole ripustanut mitään sinne kuulumatonta.
Etäohjaus taitaa jo määräystenkin puolesta vaatia aina ovitunnistimen. Ja kiuasta kannattaa kohdella samoin kuin asetta, jota käsitellessä pitää aina olettaa sen olevan ladattu (suurin osa onnettomuuksista tapahtuu "lataamattomilla" aseilla). Eli kiukaan lähelle, tai edes löylyhuoneeseen, ei ikinä mitään sinne kuulumatonta - ja jos saunaa käyttää varastona niin vähintään kiukaan sulakkeet irti.

Se etäohjaus on kyllä kiva, etenkin näin ympärivuotisen työmatkapyöräilyn näkökulmasta. Rännässä on kivempi sotkea kun tietää että kotona on sauna lämpöisenä :-)
 
Onko teillä lasiseinäisen saunan kanssa mitään ilmanvaihtoratkaisuja kuten saunakytkimiä tms.?

Uudisasunnossa on se tilanne että löylyt kerääntyy pesuhuoneen seinille ja alkaa valumaan. Nämähän on aika tuore trendi, niin epäilys että IV-säädöt on tehty vanhojen tottumusten perusteella vaan, ottamatta huomioon että lasiseinä on avonainen katonrajaan asti, ja myös alhaalta paljon avonaisempi.
lasiseinä on avonainen katonrajaan asti ? En nyt muista tuollaista saunaa, tai sitten en vai ole kiinittänyt huomiota.

Tehostus on ihan arkipäivää ilmanvaihdossa, ja tuoreemmissa on ihan (asetus yleensä) automaattinen kosteuden mukaan. Jos siellä on oikeasti kunnon rakoa muuallakkin kuin alareunassa, niin perinteisessä saunassa ne löylyt tulee kyllä läpi, jos se ihan suunniteltu juttu, niin sitten on.

Jos sähkösauna , ja ei mitään outoja rakoja, ja lölyt karkaa poikkeuksellisen paljon lattianrajan kautta, niin voi olla säätömoka. Tietenkin jos kovin pieni asunto, ja sauna (osake?) ja kovasti luttaa löylyvedenkanssa niin leviäähän se pesuhuoneen puolelle. isommissakin.
 
Mitä tämä tarkoittaa ? En oiken ymärrä .
Perinteisessä saunassa on vaan lasioven alta aukinainen. Lasiovi myös tiivistetty sivuilta ja ylhäältä.

Lasiseinäisessä se koko alareuna on aukinainen, ja myös oven sivuilla ja yläpuolella on koko matkalta aukkoa kattoon asti. Höyry kun nousee ylös niin kyllähän se löyly noista avonaisista kohdista imeytyy pesuhuoneeseen jos siellä on tuplasti kovempi imu.


E:
lasiseinä on avonainen katonrajaan asti ? En nyt muista tuollaista saunaa, tai sitten en vai ole kiinittänyt huomiota.

Tehostus on ihan arkipäivää ilmanvaihdossa, ja tuoreemmissa on ihan (asetus yleensä) automaattinen kosteuden mukaan. Jos siellä on oikeasti kunnon rakoa muuallakkin kuin alareunassa, niin perinteisessä saunassa ne löylyt tulee kyllä läpi, jos se ihan suunniteltu juttu, niin sitten on.

Jos sähkösauna , ja ei mitään outoja rakoja, ja lölyt karkaa poikkeuksellisen paljon lattianrajan kautta, niin voi olla säätömoka. Tietenkin jos kovin pieni asunto, ja sauna (osake?) ja kovasti luttaa löylyvedenkanssa niin leviäähän se pesuhuoneen puolelle. isommissakin.
Tämän tyyppinen sauna siis, huomaa että myös tuon oven päällä olevan moduulin sivuilla on avonaista rakoa kattoon asti. Löylyhän kiertää ensimmäisenä juuri tuosta ja siinä on vapaa reitti pesuhuoneeseen.
DSC_0017.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Lasiseinäisessä se koko alareuna on aukinainen, ja myös oven sivuilla ja yläpuolella on aukinaista. Höyry kun nousee ylös niin kyllähän se löyly noista avonaisista kohdista imeytyy pesuhuoneeseen jos siellä on tuplasti kovempi imu.

Siis ylhäällä jokin rako vai ? vai tarkoitako vaan sitä, että oven ja seinän välistä tiivistystä ei ole sivuilla eikä ylhäällä.

77959.jpg


Oma mielipiteeni näistä lasiseinistä on muuten se, että en erityisemmin pidä. Jotenkin itse kaipaan saunasta sellaista "suljettua" tilaa, jossa voi olla rauhassa, eikä olo ole kuin näyteikkunassa.
 
E:
Tämän tyyppinen sauna siis, huomaa että myös tuon oven päällä olevan moduulin sivuilla on avonaista rakoa kattoon asti. Löylyhän kiertää ensimmäisenä juuri tuosta ja siinä on vapaa reitti pesuhuoneeseen.
Saatko siitä ongelmakohteesta kuvaa ?

Lasiseinäistä saunaa viimevuosina tehty paljon, jos jokinongelma, niin kyseissä kohteessa käynyt joku säätömoka, tai suunnitellut moka, tai rakennusmoka.

Siis ymmärsin että poikkeuksellisen paljon "löylyt" karkaa pesuhuoneen puolelle, + se että kestää kuivua pitkään. Toki se onnistuu monessa saunassa ihan käyttötavalla, mutta voi tuossa olla jotain mokaakin.

Kysymyksen takia jäi käsitys ettei ole tehostuskytkintä, ja epäselväksi jäi se onko automatiikassa automaattista tehostusta.

Onko nyt kyse minkäkokoisesta asunnosta, ja minkä tyyppinnen, (omakotitalo, kerrostaloa jne).


Koko sen takia, että jos on kovin pieni, tyyliin yksiösaunalla, niin ilmamäärät voi olla pienempiä ja ei ole tehostuksia. ja säätö ei ole mennyt ihan nappiin. Onko nupillinen poistoventtiili, ja vilasti tuloilmaventtiilistä, miten ohjain, tai onko sitä lainkaan. Tuli mileen että jos jälkimmäinen puhaltaa sinne mainittuu rakoon löylyt. Ja vedenkäytöllä on merkitystä.

Omakotitalossa todennäköisesti se tehostus löytyy käyttöliittymäst ja tänäpäivänä usein automatiikkaa, ja isommpi kämpä isommat ilmamäärät. se sauna venttiili asento siirtää sauna/pesuohne välillä poistoa. Ok talossa on mittauspöytäkirjatkin asunnon papereissa.
 
Viimeksi muokattu:
Oletkos muuten kokeillut pitää sen saunan poiston auki myös löylyjen ajan ? Puskeeko silti löylyt myös pesuhuoneeseen ?
 
Onko täällä kovasti Savusaunojia ? Kuulun facebookissa Savusauna -ryhmää sekä ulkolaiseen "wood burning sauna" -ryhmään, siellä on hyvää keskustelua saunomisesta, saunojen rakentamisesta ja kaikesta. Etenkin noi suomalaiset sukujuuret omaavien jenkkien viritykset saa välillä hymyn huulille kun saunassa on aurinkotuoleja maan tasossa ja vaikka mitä outoja virityksiä.
 
Saatko siitä ongelmakohteesta kuvaa ?

Lasiseinäistä saunaa viimevuosina tehty paljon, jos jokinongelma, niin kyseissä kohteessa käynyt joku säätömoka, tai suunnitellut moka, tai rakennusmoka.

Siis ymmärsin että poikkeuksellisen paljon "löylyt" karkaa pesuhuoneen puolelle, + se että kestää kuivua pitkään. Toki se onnistuu monessa saunassa ihan käyttötavalla, mutta voi tuossa olla jotain mokaakin.

Kysymyksen takia jäi käsitys ettei ole tehostuskytkintä, ja epäselväksi jäi se onko automatiikassa automaattista tehostusta.

Onko nyt kyse minkäkokoisesta asunnosta, ja minkä tyyppinnen, (omakotitalo, kerrostaloa jne)
Tuo kuva on ihan identtinen miltä sauna näyttää - oven sivuilla on noin puolen sentin raot mikä kaiketi on juurikin asennusohjeiden mukaisesti. Rivitalo-osake kyseessä.

"Saunakytkimellä" meinasin että ilmanvaihdon painotus ohjautuisi pesuhuoneen puolelta selvästi saunan puolelle. Näin löylyillä ei olisi haluja lähteä sinne pesuhuoneen puolelle. Normaalin tehostuksen kun laittaa, niin löylyn kertyminen pesuhuoneeseen vaan pahenee kun siellä on selvästi kovempi imu.

Vesi kertyy siis ihan valuvaksi noroksi seinille/kaapistoihin. eli vaikka löylyjen jälkeen saa sinällään kuivamaan, niin tuskin se tekee hyvää.
 
Etenkin noi suomalaiset sukujuuret omaavien jenkkien viritykset saa välillä hymyn huulille kun saunassa on aurinkotuoleja maan tasossa ja vaikka mitä outoja virityksiä.
Nio huh ! Voin vain kuvitella mitä virityksiä siellä suurella mantereella tehdään.

Vesi kertyy siis ihan valuvaksi noroksi seinille/kaapistoihin. eli vaikka löylyjen jälkeen saa sinällään kuivamaan, niin tuskin se tekee hyvää.
Ramppaatteko yhtenään saunasta pesuhuoneeseen ja takaisin ? Meillä vaimo on sellainen ramappaaja, ja silloin kyllä kostetutta kertyy herkästi seinälle. Itselläni taas ramppaamistahti on muutaman pykälän rauhallisempi, ja kosteutta ei kerry seinille. Ja tietty se jos heittää kovat löylyt ja sitten heti lähtee karkuun pesuhuoneen puolelle.....
 
Tuo kuva on ihan identtinen miltä sauna näyttää - oven sivuilla on noin puolen sentin raot mikä kaiketi on juurikin asennusohjeiden mukaisesti. Rivitalo-osake kyseessä.
Ok, se hyvä.
"Saunakytkimellä" meinasin että ilmanvaihdon painotus ohjautuisi pesuhuoneen puolelta selvästi saunan puolelle. Näin löylyillä ei olisi haluja lähteä sinne pesuhuoneen puolelle. Normaalin tehostuksen kun laittaa, niin löylyn kertyminen pesuhuoneeseen vaan pahenee kun siellä on selvästi kovempi imu.
Tyypillisesti se saunamisasento hoidetaan kuvassakkin näkyvällä poistoventtiililla, vetämällä nupista. venttiili max asentoon. (*

Kuvassa näkyy tuloventtiili, siitä voit tarkistaa onko siellä se suuntain, ja mihin päin, (eli ssiällä peltinen juttu joka jollain raunalla) näkuu jos tuloventtiilissä rakoa jonkinverran. voi sitä myös aistia mihin päinpuhaltaa.

Jos tehostu lisää ilman kulkemistä pesuhouneen puolelle, niin viestii siitä että sauna itsessään ei ole tasapainoissa. mutta pitäisi tehostaa kuivumista.

Se minkäverran kosteutta kohtuu sanomisella tulee pinnoille, vs se että mikä on liikaa, niin en lähde väittettä esittään, iso merkitys on myös pintojen lämpötilalle.

Jos siellä on tapahtunut säätövirhe, niin tärkeää että reklamoitte. Jos jokin venttiili on lukitsematta (käsin helposti pyörii), niin sitten tarvitaan ilmamiehiä. (toki se saunapoisto liikkuu ylös alas)

En tiedä millainen asunto aiemmin, jos ollut puukiuas niin se erilainen ympäristö, tässä nyt haen sitä että sanomistavoillakkin iso merkityst, ei vaadi ihmeita että tuollaisessa saunatoteutuksessa saa pesuhounee kosteeksi.

(*
Säätäjä säätänyt max ja minimiasennot, se jonkin verran muuttaa pesuhuoneen ja saunan välistä suhdetta.
 
Tuo kuva on ihan identtinen miltä sauna näyttää - oven sivuilla on noin puolen sentin raot mikä kaiketi on juurikin asennusohjeiden mukaisesti. Rivitalo-osake kyseessä.

"Saunakytkimellä" meinasin että ilmanvaihdon painotus ohjautuisi pesuhuoneen puolelta selvästi saunan puolelle. Näin löylyillä ei olisi haluja lähteä sinne pesuhuoneen puolelle. Normaalin tehostuksen kun laittaa, niin löylyn kertyminen pesuhuoneeseen vaan pahenee kun siellä on selvästi kovempi imu.

Vesi kertyy siis ihan valuvaksi noroksi seinille/kaapistoihin. eli vaikka löylyjen jälkeen saa sinällään kuivamaan, niin tuskin se tekee hyvää.
Tuohan tarkoittaa vain sitä että kostea lämmin saunan ilma siirtyy pesuhuoneen puolelle ja tiivistyy koska siellä on viileämpää. Jollain keinolla sen saunan ilman pitäisi pysyä siellä saunan puolella ja varmasti ilmnvaihdolla on osuutensa asiaan. Jos seinässä on rakoja esim ylhäällä niin aika tehokkaasti se ilma pääsee siirtymään pesuhuoneeseen.

Edit: porukoilla on samantyylinen ratkaisu lasiovella, ja on sinne pesuhuoneen kaakeleille aina tiivistynyt jonkin verran vettä mutta kuivuu kyllä nopeasti kun on lattialämmitys ja saunan ovi jätetty raolleen kun lopetetaan. Nykyinen lasiovi, ja alkuperäinen puinen ovi olivat ylhäältä ja reunoita tiiviitä ja vain alhaalta auki. Tämä kyllä rajoittaa sen kostean ilman liikkeittä, mutta minusta noissa saunoissa on aina aika kuiva ilma jos vertaa vanhan liiton kylmään pihasaunaan puukiukaalla ja vesipadalla.
 
Onko Mondexin kiukaat mistään kotoisin Tahko tai Kaira? Ainakin on Made In Finland
Ainakin minä olen ollut tyytyväinen,eikä ollut edes kalliimpi kuin kiinalainen Harvia cilindro joka oli jatkuvasti hajalla ja korjattavana.
 
Ok, se hyvä.

Tyypillisesti se saunamisasento hoidetaan kuvassakkin näkyvällä poistoventtiililla, vetämällä nupista. venttiili max asentoon. (*

Kuvassa näkyy tuloventtiili, siitä voit tarkistaa onko siellä se suuntain, ja mihin päin, (eli ssiällä peltinen juttu joka jollain raunalla) näkuu jos tuloventtiilissä rakoa jonkinverran. voi sitä myös aistia mihin päinpuhaltaa.

Jos tehostu lisää ilman kulkemistä pesuhouneen puolelle, niin viestii siitä että sauna itsessään ei ole tasapainoissa. mutta pitäisi tehostaa kuivumista.

Se minkäverran kosteutta kohtuu sanomisella tulee pinnoille, vs se että mikä on liikaa, niin en lähde väittettä esittään, iso merkitys on myös pintojen lämpötilalle.

Jos siellä on tapahtunut säätövirhe, niin tärkeää että reklamoitte. Jos jokin venttiili on lukitsematta (käsin helposti pyörii), niin sitten tarvitaan ilmamiehiä. (toki se saunapoisto liikkuu ylös alas)

En tiedä millainen asunto aiemmin, jos ollut puukiuas niin se erilainen ympäristö, tässä nyt haen sitä että sanomistavoillakkin iso merkityst, ei vaadi ihmeita että tuollaisessa saunatoteutuksessa saa pesuhounee kosteeksi.

(*
Säätäjä säätänyt max ja minimiasennot, se jonkin verran muuttaa pesuhuoneen ja saunan välistä suhdetta.
Sellainen erotus kyllä että poistoventtiili on ilman vetonupikkaa, kuten pesuhuoneen puolella kuvassa. Eli mennään vain niillä säädöillä mitkä on, pesuhuoneen puolella poistoilmavirran lukema mittarissa oli 10 ja saunan puolella 6, melkein kaksinkertainen.

Tuloventtiili on suunnattu selvästi ovesta pois päin.

Aiemmin oli samanlainen konfiguraatio uudehkossa kerrostalo-osakkeessa, mutta perinteiseen malliin tiivistetyllä ovella, ja vähän pienempikokoisempi pienemmällä 6kW kiukaalla. En huomannut mitään valumaa pesuhuoneessa silloin. Löyly tuntui pysyvän paljon paremmin ja lämpeni nopeammin, sai niin napakat löylyt että sai helposti löylytettyä itsensä pois saunasta vaikka puolet kiulusta vasta heitetty. Nyt menee usein koko kiulu.
 
Ainakin minä olen ollut tyytyväinen,eikä ollut edes kalliimpi kuin kiinalainen Harvia cilindro joka oli jatkuvasti hajalla ja korjattavana.
Mistä lähtien Cilndrot on tehty kiinassa? Oma ainakin ihan suomalainen.
 
Sellainen erotus kyllä että poistoventtiili on ilman vetonupikkaa, kuten pesuhuoneen puolella kuvassa. Eli mennään vain niillä säädöillä mitkä on, pesuhuoneen puolella poistoilmavirran lukema mittarissa oli 10 ja saunan puolella 6, melkein kaksinkertainen.

Millä mittarilla mittaat ? ja mikä yksikkö ? Jos paine (Pa), niin se ei kerro paljonko ilmaa menee, jos litroja sekunnissa, onko painemittari, ja onko asetuksissa venttiili tyyppi ja asento oikein ? Sinänsä voisi olla litraa sekunnissa, vähän riippuen mitä muita venttiileitä pesuhuoneessa.

Saunan osalta pitäisi vielä tietää paljonko se tulo on. ja toki tuo 6l/s taitaa olla vähimmäismäärä. -> vedellä enemmän sanousessa kai voisi olla normaalia että vettä tiivistyy.

Josta tulee mieleen että jos toiseen kämppään on asennettu nuppivettiili ja toiseen kiinteä, niin olisko suunnittelia kuitekin tarkoittanut nuppiventtiilin.

Tuloventtiili on suunnattu selvästi ovesta pois päin.
Ok, eli se ei tuuppaa ulos, ainakin näin maalikkona arpoen.
 
Sellainen erotus kyllä että poistoventtiili on ilman vetonupikkaa, kuten pesuhuoneen puolella kuvassa. Eli mennään vain niillä säädöillä mitkä on, pesuhuoneen puolella poistoilmavirran lukema mittarissa oli 10 ja saunan puolella 6, melkein kaksinkertainen.

Tuloventtiili on suunnattu selvästi ovesta pois päin.

Aiemmin oli samanlainen konfiguraatio uudehkossa kerrostalo-osakkeessa, mutta perinteiseen malliin tiivistetyllä ovella, ja vähän pienempikokoisempi pienemmällä 6kW kiukaalla. En huomannut mitään valumaa pesuhuoneessa silloin. Löyly tuntui pysyvän paljon paremmin ja lämpeni nopeammin, sai niin napakat löylyt että sai helposti löylytettyä itsensä pois saunasta vaikka puolet kiulusta vasta heitetty. Nyt menee usein koko kiulu.
No tietysti jos vettä menee enemmän niin kyllähän sitä kosteutta on ilmassakin enemmän ja se tiivistyy kaikille viileille pinnoille tehokkaammin. Kiululllinen vettä pienessä saunassa on kyllä aika paljon kosteutta ilmaan. Johtuuko tuo vesimäärä siitä ettei meinaa lähteä kunnon löylyjä muuten?
 
Mistä lähtien Cilndrot on tehty kiinassa? Oma ainakin ihan suomalainen.
En tiedä mutta jos kiukaassa ei puhuta mitään valmistusmaasta niin kyllä silloin on oletus että värkki on tehty jossain halpamaassa,laatu ainakin oli ehtaa kiina roskaa.
 
No tietysti jos vettä menee enemmän niin kyllähän sitä kosteutta on ilmassakin enemmän ja se tiivistyy kaikille viileille pinnoille tehokkaammin. Kiululllinen vettä pienessä saunassa on kyllä aika paljon kosteutta ilmaan. Johtuuko tuo vesimäärä siitä ettei meinaa lähteä kunnon löylyjä muuten?
Joo tuntuu että löylyt ei pysy ja saa heittää vaan lisää.

Varpaat myös kylmää jos pitää alalauteella nostamatta eikä ole aivan kiukaan kohdalla, jotain suosituksia löysin 100-120cm etäisyydestä ylälauteesta kattoon k-raudan/tulikiven sivuilta, ja kun mittasin niin oli 130cm, eli lauteen korkokin voi tähän vaikuttaa jonkin verran.


Millä mittarilla mittaat ? ja mikä yksikkö ? Jos paine (Pa), niin se ei kerro paljonko ilmaa menee, jos litroja sekunnissa, onko painemittari, ja onko asetuksissa venttiili tyyppi ja asento oikein ? Sinänsä voisi olla litraa sekunnissa, vähän riippuen mitä muita venttiileitä pesuhuoneessa.

Saunan osalta pitäisi vielä tietää paljonko se tulo on. ja toki tuo 6l/s taitaa olla vähimmäismäärä. -> vedellä enemmän sanousessa kai voisi olla normaalia että vettä tiivistyy.

Josta tulee mieleen että jos toiseen kämppään on asennettu nuppivettiili ja toiseen kiinteä, niin olisko suunnittelia kuitekin tarkoittanut nuppiventtiilin.


Ok, eli se ei tuuppaa ulos, ainakin näin maalikkona arpoen.
En varmaksi osaaa sanoa, yritys joka teki säädöt kävi uudelleen mittailemassa toiseen virheeseen liittyen. Olettaisin että tuo l/s kun natsaa suosituksiin ja puhui että on juuri riittävä, mutta tehostuksen käyttöhän ei ole vaihtoehto tässä tapauksessa kun se johtaa vaan pahempaan löylyn karkailuun pois saunasta.
 
En tiedä mutta jos kiukaassa ei puhuta mitään valmistusmaasta niin kyllä silloin on oletus että värkki on tehty jossain halpamaassa,laatu ainakin oli ehtaa kiina roskaa.
Lienee sitten muuttunut. Itsellä alle 5v ja siinä lukee että Made in Finland.
 
En varmaksi osaaa sanoa, yritys joka teki säädöt kävi uudelleen mittailemassa toiseen virheeseen liittyen. Olettaisin että tuo l/s kun natsaa suosituksiin ja puhui että on juuri riittävä,
Ok, sitten mennään sillä että litraa sekunnissa,
mutta tehostuksen käyttöhän ei ole vaihtoehto tässä tapauksessa kun se johtaa vaan pahempaan löylyn karkailuun pois saunasta.
Jos näin käy, niin mittasiko ne tuloa, paljon sitä oli. tulee mieleen että siellä saunassa on tuloa reilusti vs poisto.

Jos lähdetään siitä että ongelma, ja siitä asukas reglamoinut, ja mittaamalla todetaan että ihan minimit, ja asunnon saunassa ei ole poistossa käyttäjän säätömahdollisuutta, pesehuonekin taitaa mennän ihan minimillä.
 
Joo tuntuu että löylyt ei pysy ja saa heittää vaan lisää.

Varpaat myös kylmää jos pitää alalauteella nostamatta eikä ole aivan kiukaan kohdalla, jotain suosituksia löysin 100-120cm etäisyydestä ylälauteesta kattoon k-raudan/tulikiven sivuilta, ja kun mittasin niin oli 130cm, eli lauteen korkokin voi tähän vaikuttaa jonkin verran.
Jos katonrajassa ja/tai seinän sivuilla on aukkoja niin noista kyllä löyly tuulettuu todella tehokkaasti pois. Ja riippumatta siitä miten ilmanvaihtokone on säädetty eri huoneissa, tuo löylynpaine jaksaa puskea sen toiseen huoneeseen.

Kaverilla oli joskus pilarikiuas nostettuna 50-70cm lattian rajasta ja siellä kävi niin että alalaude oli viileä riippumatta siitä miten hyvät tai kuumat löylyt lähti.

Edit: katsoin vielä kuvaa edellissivulta, ja siinä oli kyllä aika pienet raot oven vieressä eikä vaikuta varmaan kovin paljon, mutta katossa jo 2cm aukko on sellainen että sieltä sitä kosteaa löylyä menee vauhdikkaasti, varsinkin kun korvausilmaa tulee oven alta. Voisin kuvitella että tuosta tulee sellainen pyörivä liike joka tehostaa ilman liikettä sinne pesuhuoneeseen. Onko todella niin että katonrajassa on rako? Minkä levyinen?
 
Viimeksi muokattu:
Jos katonrajassa ja/tai seinän sivuilla on aukkoja niin noista kyllä löyly tuulettuu todella tehokkaasti pois. Ja riippumatta siitä miten ilmanvaihtokone on säädetty eri huoneissa, tuo löylynpaine jaksaa puskea sen toiseen huoneeseen.

Kaverilla oli joskus pilarikiuas nostettuna 50-70cm lattian rajasta ja siellä kävi niin että alalaude oli viileä riippumatta siitä miten hyvät tai kuumat löylyt lähti.
Tässä nyt hämää se kuinka kovasti kosteutta , syntyy pinnoille. Nyt siis kuvittelen että poikkeavan paljon. ja pahenee tehostuksella.

Tästä tulimieleen että mistä pesuhuoneeseen tulee siirtoilma, onko pesuhouneen ja muiden tilojen ovessa reilurako ? vai onko pesuhuoneessa tuloilmaventtiili ?

Lasiseinäsiä saunoja paljon tehty, sanoista tulee kosteutta, joten se ei mikään ihme, mutta tässä nyt jää mielikuva että sitä on paljon, ja kuivuukin huonosti. Ilmamäärät on minimissä. Toki suihkussa seinät kastuu ilman saunaakin.

Voi tämä toki olla ihan normaalia, toiveet vain toiset.
 
Jos katonrajassa ja/tai seinän sivuilla on aukkoja niin noista kyllä löyly tuulettuu todella tehokkaasti pois. Ja riippumatta siitä miten ilmanvaihtokone on säädetty eri huoneissa, tuo löylynpaine jaksaa puskea sen toiseen huoneeseen.

Kaverilla oli joskus pilarikiuas nostettuna 50-70cm lattian rajasta ja siellä kävi niin että alalaude oli viileä riippumatta siitä miten hyvät tai kuumat löylyt lähti.

Edit: katsoin vielä kuvaa edellissivulta, ja siinä oli kyllä aika pienet raot oven vieressä eikä vaikuta varmaan kovin paljon, mutta katossa jo 2cm aukko on sellainen että sieltä sitä kosteaa löylyä menee vauhdikkaasti, varsinkin kun korvausilmaa tulee oven alta. Voisin kuvitella että tuosta tulee sellainen pyörivä liike joka tehostaa ilman liikettä sinne pesuhuoneeseen. Onko todella niin että katonrajassa on rako? Minkä levyinen?
Tuolla tavalla menee kattoon asti, myös toisella puolella. Tuo aukko on sen reilu 5mm, ehkä 6mm. Alareunassa on se 10cm rako seinän pituudelta.
Näkee sen karkaamisen silmämääräisestikin kun höyry ei jää lasiin joku 20cm aukkojen ympärillä.

Tuosta lauteiden korosta meinasin ainakin reklamoida, aika tarkalleen tuo 10-20cm eroavaisuus noihin löytämiini suosituksiin on se missä lämpö alkaa tuntua jalkaa nostellessa.
20240205_153850.jpg


Tässä nyt hämää se kuinka kovasti kosteutta , syntyy pinnoille. Nyt siis kuvittelen että poikkeavan paljon. ja pahenee tehostuksella.

Tästä tulimieleen että mistä pesuhuoneeseen tulee siirtoilma, onko pesuhouneen ja muiden tilojen ovessa reilurako ? vai onko pesuhuoneessa tuloilmaventtiili ?

Lasiseinäsiä saunoja paljon tehty, sanoista tulee kosteutta, joten se ei mikään ihme, mutta tässä nyt jää mielikuva että sitä on paljon, ja kuivuukin huonosti. Ilmamäärät on minimissä. Toki suihkussa seinät kastuu ilman saunaakin.

Voi tämä toki olla ihan normaalia, toiveet vain toiset.
Siirtoilma tulee oven alta, sellainen vajaa 1,5cm rako.
 
Tuon havaintosi perusteella, jossa lasi jää raon ympäriltä kirkkaaksi, varmaan kosteuden karkaaminen johtuu tuosta.

Perinteisen kiukaan asennuksessa jalkojen tulisi olla kivien korkeudella. Ylälauteen taas hyvä olla 110cm katosta jolloin on tilaa istua mutta ylös nouseva löyly kuitenkin tavoittaa hyvin. Voihan ongelma olla tuokin että saunoja ei istu löylyyn ja lämpöön nähden niin että olisi kuuma, jolloin tulee paiskottua vettä tolkuttomasti kiukaalle. Tämä sitten lisää kosteuden pääsyä pesutilaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 094
Viestejä
4 899 917
Jäsenet
78 916
Uusin jäsen
erikeeper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom