- Liittynyt
- 24.06.2020
- Viestejä
- 1 236
Tuli viimein minullekin vastaan peli, jossa säteenseuranta on tuettuna ja se näyttää joltakin. Eli aloin pelaamaan vanhalla RTX 2070:llani Cyberpunkkia ja testailin eri RTX-asetuksia. Eihän niitä sulavasti saanut toimimaan 1440p:llä, mutta pääsipähän kokeilemaan ja hienoltahan tuo silmäkarkki näytti. Tämä oli kumminkin ensimmäinen peli omassa valikoimassa, jossa säteenseuranta oli sen jälkeen kun ko. kortin ostin joskus 2018-1019. Kun tuo eka peli tuli vastaan niin tuon ominaisuuden päälle laittaminen, teki siitä pelikelvottoman, koska ruudunpäivitys tippui niin paljon. Lieneeköhän tämän 4000-sukupolven kovimmat kortit nyt ensimmäisiä, joilla tuo säteenseuranta toimii varsin kivutta ja silloinkin on usein edessä valinta 1440p vs 4k resoluution välillä. Hieno teknologia teoriassa, mutta aika monta graffukorttia on myyty joilla sillä ei ole ollut mitään käyttöä. Nuo RTX 3050:t joilla viime sukupolvessa mainostettiin säteenseurantaa olivat kanssa melkoinen vitsi, ei ole varmaan sellaista peliä ja resoluutiota olemassakaan millä ko. kortilla kannattaisi säteenseuranta kytkeä päälle.
DLSS on sen sijaan tullut jo useamminkin vastaan teknologiana, joka on auttanut pitämään korttia pidempään. DLSS 1 versio oli aika huono, se taisi tulla Anthemissa vastaan ja kuvanlaadun droppi oli niin iso, että sitä ei oikeastaan viitsinyt pitää päällä vaikka FPS olisi kasvanutkin. Sitten on pikkuhiljaa tullut noita DLSS 2 implementaatioita ja ne on tullut laitettua lähes järjestään päälle aina balanced tai quality -asetuksilla. FPS on noussut ja pelaamisesta on tullut mukavampaa. Cyberpunkissa testasin sitten myös FSR-asetusta DLSS:n lisäksi ja se oli varsin karmiva. Kuvaan tuli jotain ihmeellistä rakeista häiriötä minne sattuu. Sanoisin, että tällä hetkellä DLSS on itselle se killeriominaisuus, joka pelaa vahvasti Nvidian pussiin. RTX näyttäytyy hienona potentiaalina ja pohdituttaa nyt ensimmäistä kertaa, että "joko se olisi tarpeeksi kypsä oikeasti käyttöön". Aika rajalla mennään kuitenkin edelleen. nykymonitorillani varmaan käyttäisin sitä defaulttina RTX 4080:n tai 4090:n kanssa. Muiden kanssa pohtisin tapaus kerrallaan, että onko se valtava hitti fps:ään karkin arvoinen. Eli melkoinen turhake on tähän asti ollut ja nyt itselle näyttää validilta, kun mennään Suomen hinnoilla 1550-2800 euron pelkkiin näyttiksiin.
DLSS on sen sijaan tullut jo useamminkin vastaan teknologiana, joka on auttanut pitämään korttia pidempään. DLSS 1 versio oli aika huono, se taisi tulla Anthemissa vastaan ja kuvanlaadun droppi oli niin iso, että sitä ei oikeastaan viitsinyt pitää päällä vaikka FPS olisi kasvanutkin. Sitten on pikkuhiljaa tullut noita DLSS 2 implementaatioita ja ne on tullut laitettua lähes järjestään päälle aina balanced tai quality -asetuksilla. FPS on noussut ja pelaamisesta on tullut mukavampaa. Cyberpunkissa testasin sitten myös FSR-asetusta DLSS:n lisäksi ja se oli varsin karmiva. Kuvaan tuli jotain ihmeellistä rakeista häiriötä minne sattuu. Sanoisin, että tällä hetkellä DLSS on itselle se killeriominaisuus, joka pelaa vahvasti Nvidian pussiin. RTX näyttäytyy hienona potentiaalina ja pohdituttaa nyt ensimmäistä kertaa, että "joko se olisi tarpeeksi kypsä oikeasti käyttöön". Aika rajalla mennään kuitenkin edelleen. nykymonitorillani varmaan käyttäisin sitä defaulttina RTX 4080:n tai 4090:n kanssa. Muiden kanssa pohtisin tapaus kerrallaan, että onko se valtava hitti fps:ään karkin arvoinen. Eli melkoinen turhake on tähän asti ollut ja nyt itselle näyttää validilta, kun mennään Suomen hinnoilla 1550-2800 euron pelkkiin näyttiksiin.
Viimeksi muokattu: