Säteenseuranta, RTX, DirectX - Uusi turha hype vai oikeasti toimiva?

Aika yllättävää että meinaavat Vihtori 3:n vielä lisätä tuen. Ja Doom Eternal kanssa vähän yllätti.
 
Aika yllättävää että meinaavat Vihtori 3:n vielä lisätä tuen. Ja Doom Eternal kanssa vähän yllätti.

Hyvä veto oli tuo witcher3:en säteenseurantatuki. Mulla jäi lisurit ostamatta ja pelaamatta. Kun julkaisivat, että tulee säteenseurantatuki peliin niin ostin blood and wine lisurin. Nyt odottelen jalat ämpärissä säteenseurantapäivitystä. Samoin metro exodus jäi pelaamatta ja ostamatta. Enhanced edition kera superin säteenseurantatuen vaihtoi mielen ja ostin exoduksen alelaarista. Sitäkin odottelen, jalat samassa ämpärissä.
 
Aika yllättävää että meinaavat Vihtori 3:n vielä lisätä tuen. Ja Doom Eternal kanssa vähän yllätti.
Kyllähän tuosta Witcher 3 "Remastered" versiosta on ollut pitkään juttuja. Uusille konsoleille tulee myös samalla päivitys. Vissiin tämän vuoden aikana pitäisi jo putkahtaa ulos.

RT-heijastuksista ei varmaan ihan hirveästi ole hyötyä noiturissa. Korkeintaan lätäköiden ja vesistöjen kohdalla pääsisi näkemään realistisia heijastuksia. Cyberpunkin tapaan märkiä asfalttiteitä ja neon-valojen heijastuksia ei kyllä nähdä. Sen sijaan, jos RT:llä hoidetaan koko pelin valaistus, varjot ja ambient occlusion, niin voi olla aika pirun nättiä jälkeä. Vaihtelevia säätiloja ja upeita maisemia kyllä löytyy ja myös sisätilojen tavernoissa takkatulen valossa voi RT päästä loistamaan.

Tuohan voisi olla melkein hyvä tekosyy pelata Witcher 3 neljännen kerran läpi :think:

Flight Simulatorin kohdalla säteenseuranta voi olla mielenkiintoinen, kun valmiiksi jo todella raskas peli. DLSS pakko ottaa apuun, jos ei halua pelata elokuvamaisesti 24FPS. Mutta veikkaan, että RT ja DLSS alkavat hiljalleen tulla lähes kaikkiin suurempiin AAA-peleihin mukaan. Montaa listalla näkyvää tulevaa peliä odotankin jo kovasti.
 
Kyllähän tuosta Witcher 3 "Remastered" versiosta on ollut pitkään juttuja. Uusille konsoleille tulee myös samalla päivitys. Vissiin tämän vuoden aikana pitäisi jo putkahtaa ulos.

RT-heijastuksista ei varmaan ihan hirveästi ole hyötyä noiturissa. Korkeintaan lätäköiden ja vesistöjen kohdalla pääsisi näkemään realistisia heijastuksia. Cyberpunkin tapaan märkiä asfalttiteitä ja neon-valojen heijastuksia ei kyllä nähdä. Sen sijaan, jos RT:llä hoidetaan koko pelin valaistus, varjot ja ambient occlusion, niin voi olla aika pirun nättiä jälkeä. Vaihtelevia säätiloja ja upeita maisemia kyllä löytyy ja myös sisätilojen tavernoissa takkatulen valossa voi RT päästä loistamaan.

Tuohan voisi olla melkein hyvä tekosyy pelata Witcher 3 neljännen kerran läpi :think:

Flight Simulatorin kohdalla säteenseuranta voi olla mielenkiintoinen, kun valmiiksi jo todella raskas peli. DLSS pakko ottaa apuun, jos ei halua pelata elokuvamaisesti 24FPS. Mutta veikkaan, että RT ja DLSS alkavat hiljalleen tulla lähes kaikkiin suurempiin AAA-peleihin mukaan. Montaa listalla näkyvää tulevaa peliä odotankin jo kovasti.
Puolitoista vuotta on tullut odotettua hyviä rt+dlss pelejä. Ikävän rajallista ollut, lupauksista huolimatta. Tässä en kritisoi tekniikkaa sinänsä, vaan sen triviaalia luonnetta pelimarkkinoilla.
 
Puolitoista vuotta on tullut odotettua hyviä rt+dlss pelejä. Ikävän rajallista ollut, lupauksista huolimatta. Tässä en kritisoi tekniikkaa sinänsä, vaan sen triviaalia luonnetta pelimarkkinoilla.
Eiköhän vauhti kuitenkin tästä nouse paremmaksi. Uusissa konsoleissakin on tuki säteenseurannalle ja sitä käytetäänkin peleissä. Varmasti näkyy myös PC:lle julkaistavien RT-pelien määrässä. Turing-näyttiksien julkaisun aikaan tilanne toki oli aika onneton ja silloin oli vaikea perustella järjellä säteenseurantaa.

Konsoleiden kohdalla kuitenkin miettinyt, onko säteenseurantaa järkevää tunkea kaikkiin peleihin. Esimerkiksi RX 6700 XT on konsoleiden näyttiksiä nopeampi, mutta silti melko tehoton säteenseurannan pyörittämiseen. Toki 30FPS lukituksella ja dynaamisella resoluutiolla voidaan saada parannusta asiaan sulavuuden ja tarkkuuden kustannuksella. Sentään nykyään konsoleissa yleistynyt erikseen Performance ja Quality asetukset kuvanlaadulle ja optimointi on usein parempaa kuin PC:llä.

6700xt-bench-control-rt-1440p.png
 
Eiköhän vauhti kuitenkin tästä nouse paremmaksi. Uusissa konsoleissakin on tuki säteenseurannalle ja sitä käytetäänkin peleissä. Varmasti näkyy myös PC:lle julkaistavien RT-pelien määrässä. Turing-näyttiksien julkaisun aikaan tilanne toki oli aika onneton ja silloin oli vaikea perustella järjellä säteenseurantaa.

Konsoleiden kohdalla kuitenkin miettinyt, onko säteenseurantaa järkevää tunkea kaikkiin peleihin. Esimerkiksi RX 6700 XT on konsoleiden näyttiksiä nopeampi, mutta silti melko tehoton säteenseurannan pyörittämiseen. Toki 30FPS lukituksella ja dynaamisella resoluutiolla voidaan saada parannusta asiaan sulavuuden ja tarkkuuden kustannuksella. Sentään nykyään konsoleissa yleistynyt erikseen Performance ja Quality asetukset kuvanlaadulle ja optimointi on usein parempaa kuin PC:llä.

6700xt-bench-control-rt-1440p.png
Jokainen tuossa listassa on mallia pelikelvoton, mitä fps:n tulee. Itellä on ollut aika onnekas tilanne, että oon pelannut Metro exodusta sekä rtx 2080 ti:llä (asus rog strix oc, rx 6800 xt gaming x triolla ja rtx 3080 suprim x:llä. Yllättävän lähellä ovat toisiaan, mitä pelikokemukseen tulee.

Siitä olen samaa mieltä, että rt:tä ei välttämättä kannata tunkea jokaiseen peliin. Tässä tulee semmonen Deja vu - fiilis, kun olin ruuvannut aikanaan ekan 3dfx voodoon koneeseen kiinni. Onko tää turha? Yks tai kaks peliä, ja ne Egypti-henkiset graffudemot... Money well spent!

Pointti on se, että rt on pysyvä osa pelaamisen tulevaisuutta. Se on varmaa.
 
Jännä nähdä miten metro exodus enhanced edition pyörähtää. Siinähän on rajummat säteenseurantaefektit mukana. Toisaalta engineä on optimoitu tovi ja siinä on dlss2.0 mukana. Mua ei onneksi yksinpeleissä niin haittaa vaikka fps ei olisi katossa. VRR pelastaa jonniinverran käyttäjäkokemuksessa.

Turingin skippasin. Nyt on ihan ok. määrä pelattavaa, kun on noita katalogipelejä pelaamatta. Tarkoituksella jätin säteenseurantapelit pelaamatta siihen asti, että sai kelpoisan kortin hommattua. Harmittavan vähän noita säteenseurantapelejä on putkessa tulossa. En tiedä korjaantuuko tuo tulevaisuudessakaan, kun unreal5 enginessa on ihan oma tapansa tuottaa todella siistiä grafiikkaa.

Mulle tosin riittää, jos tulee pari siistiä peliä vuodessa. Ei jaksa ihan älyttömän paljoa enää pelata ja sinne sekaan pitää mahduttaa mukaan myös ne ei grafiikkaintensiiviset muulla tavoilla kiinnostavat pelit(noita, caves of qud, retroilut jne). Kunhan joskus saa ps5:en kaupasta niin konsolikin vie oman aikansa. Horizon Zero Dawnin jatko-osaa odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:
Jännä nähdä miten metro exodus enhanced edition pyörähtää. Siinähän on rajummat säteenseurantaefektit mukana. Toisaalta engineä on optimoitu tovi ja siinä on dlss2.0 mukana. Mua ei onneksi yksinpeleissä niin haittaa vaikka fps ei olisi katossa. VRR pelastaa jonniinverran käyttäjäkokemuksessa.

Turingin skippasin. Nyt on ihan ok. määrä pelattavaa, kun on noita katalogipelejä pelaamatta. Tarkoituksella jätin säteenseurantapelit pelaamatta siihen asti, että sai kelpoisan kortin hommattua. Harmittavan vähän noita säteenseurantapelejä on putkessa tulossa. En tiedä korjaantuuko tuo tulevaisuudessakaan, kun unreal5 enginessa on ihan oma tapansa tuottaa todella siistiä grafiikkaa.

Mulle tosin riittää, jos tulee pari siistiä peliä vuodessa. Ei jaksa ihan älyttömän paljoa enää pelata ja sinne sekaan pitää mahduttaa mukaan myös ne ei grafiikkaintensiiviset muulla tavoilla kiinnostavat pelit(noita, caves of qud, retroilut jne). Kunhan joskus saa ps5:en kaupasta niin konsolikin vie oman aikansa. Horizon Zero Dawnin jatko-osaa odotellessa.
Darkest dungeon 2 ja raytracing! Kuten yllä totesin, hyvät rt-pelit loistavat poissaolollaan (toki cyberpunk 2077 voi kehittyä nykyisestä, tota kun odotin jo ekasta teaserista lähtien).

Konsoleiden rt oli paras uutinen pelaamiselle pitkiin aikoihin. Nyt marginaalista voi tulla valtavirtaa.
 
Yleistymistä tulee varmasti jarruttamaan se ettei kukaan pysty ostamaan sitä tukevia näytönohjaimia. En ihmettelisi jos pelikehittävät alkaisivat downgradettamaan nyt työn alla olevia pelejä.
 
Yleistymistä tulee varmasti jarruttamaan se ettei kukaan pysty ostamaan sitä tukevia näytönohjaimia. En ihmettelisi jos pelikehittävät alkaisivat downgradettamaan nyt työn alla olevia pelejä.

Joo ihan varmasti... :asif:

Ihan kun joku olisi kehittämässä tässä vaiheessa peliä, joka vaatii RT:ä tukevan kortin.
 
Yleistymistä tulee varmasti jarruttamaan se ettei kukaan pysty ostamaan sitä tukevia näytönohjaimia. En ihmettelisi jos pelikehittävät alkaisivat downgradettamaan nyt työn alla olevia pelejä.
Periaatteessa validi huomio. Kuitenkin sekä ps5 että xbox series x tukevat raytracingiä. Ja jo edellinen nvidian geni tuki rt:ä.

Symppaan tässä niitä, jotka ovat heränneet rautahorroksesta, ja aikovat päivittää konettaan. Tulee kalliiksi, eikä siltikään saa. Kyllähän tuo vähän hirvittää proletääriä (mua), kun kahden koneen näyttisten arvo hyllyhinnoilla on 3200€.
 
Säteenseuranta on jees ja tulee tulevaisuudessa olemaan vielä jeesimpi. Mutta tällä hetkellä ne asetukset ovat pois päältä omilla koneilla. Käyttiksessä pyörii 6900xt oikein mukavasti korkeilla kuvaruuduilla ja siinä ei todellakaan säteenseurannassa ole mitään järkeä pitää päällä. Toisessa koneessa pyörii 3090. Siinä kun laittaa säteenseuranta päälle niin suorituskyky saa mielestäni liian ison takaiskun, ja joissakin tapauksissa kuvaa on vaikeampi nähdä varjojen takia. Joten siinäkin säteenseuranta on pois päältä. DLSS toki auttaa kuvaruutujen kanssa, mutta ainakin minun 1440p VA näytöllä DLSS näyttää huonommalta.

Veljeni ei ole samaa mieltä.
 
Viimeksi muokattu:
LTT:llä on Cyberpunkin julkaisun aikaan video jossa DLSS päällä kuva on selvästi sumeampi kaukana. Worst case oli kaistan merkinnät jossain kaukana olevasssa risteyksessä jota katsottiin vähän korkeammalta ja ne olivat täyttä suttua DLSS qualityllä vähän kuin anisotropic filteing olisi kokonaan pois tai 2x. Toki tuo tuskin paljon haittaa jos ei ole erityisen herkkä havaitsemaan kuvan sumuisuutta. Tuo testi oli muistaakseni 4Kja 8K
 
Nvidia mainostaa että 4000-sarja on tuplasti nopeampi RT:ssä. Suunta on siis selvä. Ja hienoa jos yleistyy.
 
Nvidia mainostaa että 4000-sarja on tuplasti nopeampi RT:ssä. Suunta on siis selvä. Ja hienoa jos yleistyy.
Varmasti, mutta turhake leiman voi poistaa vasta kun budjettikortitkin pystyvät sen pyöritykseen ilman järjetöntä fps pudotusta
 
No en kyllä ole alkuunkaan samaa mieltä. Turhake on jotain, jolle kenelläkään ei ole käyttöä.
Ja tuon määritelmän mukaista tuotetta ei ole olemassakaan, koska hulluimmallekin on vähintään muutama käyttäjä
 
Miksi RT olisi yhtään sen kummemmin "turha" kuin esim tesselaatio tai mikä tahansa tekniikka. Kaikki on työkaluja DEVAAJILLE saattaa käyttäjälle väritettyjä pikseleitä monitorille.
 
Mortal Shell sai juuri RT + DLSS-tuen:


Täytyypä laittaa peli pitkästä aikaa tulille! :)
 
Melko hyvältä näyttää renderöidyt legot nvidian omniversessä. Kuvista päätellen ihan hyvällä fps:lla jaksaa piirtää

 
NVIDIA julkaisi RTX + DLSS Techdemon, toimii myös AMD:llä.

 
Metro Exodus Enhanced edition saapuu ensi viikolla(6.5, torstai). Digital Foundry on jo päässyt testaamaan. Videolla melko kattava läpikäynti kuvanlaadusta ja suorituskyvystä.

 
Metro Exodus Enhanced edition saapuu ensi viikolla(6.5, torstai). Digital Foundry on jo päässyt testaamaan. Videolla melko kattava läpikäynti kuvanlaadusta ja suorituskyvystä.



No niin. Päästään 4A gamesin ansiosta vähän maistelemaan peli grafiikoiden tulevaisuutta etukäteen. On kyllä ihan uskomaton ero valaistuksessa. Metro jo odottelee asennettuna toukokuun 6 päivää. :drool:
 
Kannattaa katsoa DF:n videosta myös osio jossa käyvät vähän läpi mitä RT tuo siihen pelinkehitykseen eikä vain silmäkarkkina. RT suoraviivaistaa ja nopeuttaa suunnittelijoiden työtä joka on erittäin tervetullutta.
 
Kannattaa katsoa DF:n videosta myös osio jossa käyvät vähän läpi mitä RT tuo siihen pelinkehitykseen eikä vain silmäkarkkina. RT suoraviivaistaa ja nopeuttaa suunnittelijoiden työtä joka on erittäin tervetullutta.
Jep, tämä oli ehdottomasti se tärkein kohta tuossa videossa.

Muutenkin näytti pyörivän yllättävän hyvin, kun RT täysillä sai AMD korteillakin sen 60fps 1440p.
 
Muutenkin näytti pyörivän yllättävän hyvin, kun RT täysillä sai AMD korteillakin sen 60fps 1440p.

Onko kukaan seurannut tai testannut: ovatko uudet ajuripäivitykset parantaneet AMD:n korttien RT-tehoja, vai ovatko ne edelleen samalla tasolla kuin julkaisun jälkeisissä testeissä?
 
Onko kukaan seurannut tai testannut: ovatko uudet ajuripäivitykset parantaneet AMD:n korttien RT-tehoja, vai ovatko ne edelleen samalla tasolla kuin julkaisun jälkeisissä testeissä?

Alla linkki kaksi päivää vanhaan säteenseurantavertailuun. Ei tuo näytä siltä, että ajureissa olisi tapahtunut isompaa kehitystä. Jossain saitilla oli tällä viikolla verrattu amd:n suorituskykyä julkaisuun. Pari prosenttia oli suorituskyky parantunut keskimäärin peleissä.

 
Alla linkki kaksi päivää vanhaan säteenseurantavertailuun. Ei tuo näytä siltä, että ajureissa olisi tapahtunut isompaa kehitystä. Jossain saitilla oli tällä viikolla verrattu amd:n suorituskykyä julkaisuun. Pari prosenttia oli suorituskyky parantunut keskimäärin peleissä.


Kiitos linkityksestä. Eihän tuo 6800 xt niin kamalan huonolta itse asiassa näytä pelkkää RT:tä vertailevassa taulukossa, mutta DLSS vastaavan tekniikan puute on yhä ilmeisempi hitti AMD:lle.
 
Kiitos linkityksestä. Eihän tuo 6800 xt niin kamalan huonolta itse asiassa näytä pelkkää RT:tä vertailevassa taulukossa, mutta DLSS vastaavan tekniikan puute on yhä ilmeisempi hitti AMD:lle.
30-50% erot ovat aika perussettiä, ja tämä siis ennen DLSS:ää/AMD:n vaporware-kikkaretta.

Ampere-kortit tulevat ikääntymään loistavasti. RDNA2:sta tuskin voi sanoa samaa. Parin vuoden sisällä pelit alkavat pikkuhiljaa pudottamaan pois rasterointia ominaisuus kerrallaan Metro Exoduksen tyyliin, jolloin hommat siirretään säteenseurannan hoidettavaksi. Toi 30-50% on mittava ero ja se on helposti ero pelattavan ja pelikelvottoman välillä.
 
Crysis remastered tarjoaa lisää silmäkarkkia uusimmassa päivityksessä(2.1.2)

Experimental RayTracing Boost mode has been added.
  • RT reflections have been enabled on nearly all surfaces in game.
  • Ray randomization has enabled for proper support of rough surfaces.
  • About 5% of specular reflectance has been added by default to all surfaces.
Developer Note:

During the development of Crysis Remastered, the team came up with the concept of adding a boost to RayTracing. This boost mode is more of a fun/experimental feature that we wanted to bring to all the RayTracing enthusiasts out there, to give more effects with minimal impact on performance. This option has been added to the in-game Graphic settings menu and can only be activated when Global Raytracing option is enabled.

 
30-50% erot ovat aika perussettiä, ja tämä siis ennen DLSS:ää/AMD:n vaporware-kikkaretta.

Ampere-kortit tulevat ikääntymään loistavasti. RDNA2:sta tuskin voi sanoa samaa. Parin vuoden sisällä pelit alkavat pikkuhiljaa pudottamaan pois rasterointia ominaisuus kerrallaan Metro Exoduksen tyyliin, jolloin hommat siirretään säteenseurannan hoidettavaksi. Toi 30-50% on mittava ero ja se on helposti ero pelattavan ja pelikelvottoman välillä.

Itse en tunne tätä aluetta juuri lainkaan, mutta noista kaavioista katsottuna Nvidia vs. AMD eron kannalta näyttäisi oleelliselta, ovatko tulevaisuuden RT-toteutukset DRX:n vai Vulcanin päälle tehtyjä ja onko FidelityFX:stä mihinkään, jos ja kun se joskus tulee. Jälkimmäistä voinee vain arvailla, ensin mainitusta jollakulla voisi olla valistuneita ajatuksia?

Paljonko RT-kirjastojen kehityksellä on ehkä potentiaalia tulevaisuudessa saada AMD:lle lisää tehoa, jos ja kun ajurien kautta sitä ei näytä tulevan?

Kun katsoo tämänhetkistä markkinaa ja haluaa miettia AMD vs. Nvidia future proofingia, vastakkain eivät ole niinkään 3070-6800 ja 6800 XT - 3080 vaan lähinnä 3070 ja 6800 XT.
 
30-50% erot ovat aika perussettiä, ja tämä siis ennen DLSS:ää/AMD:n vaporware-kikkaretta.

Ampere-kortit tulevat ikääntymään loistavasti. RDNA2:sta tuskin voi sanoa samaa. Parin vuoden sisällä pelit alkavat pikkuhiljaa pudottamaan pois rasterointia ominaisuus kerrallaan Metro Exoduksen tyyliin, jolloin hommat siirretään säteenseurannan hoidettavaksi. Toi 30-50% on mittava ero ja se on helposti ero pelattavan ja pelikelvottoman välillä.

Ei kyllä PS5 ja XBSX aikana tule kummempaa shiftiä RT:n suuntaan tapahtumaan, kun ko. laitteiden RT tehot on hyvinkin rajalliset. Toki PC only peleissä voidaan nähdä enemmän/täysin RT:n päälle rakennettuja implementointeja. Suuret AAA pelit tulevat tämän konsoli genin aikana pysymään vahvasti rasterointipainotteisina. Toki PC versioissa halutessaan saa enenevissä määrin RT juttuja laitettua päälle.

Metro exoduksen enhanced version tasoisia PC versioita tuskin on kuitenkaan kovin montaa luvassa.
 
Vanhojen pelien remasterointi jatkunee myös tyyliin Witcher 3, Metro Exodus, Crysis...
 
Kiitos linkityksestä. Eihän tuo 6800 xt niin kamalan huonolta itse asiassa näytä pelkkää RT:tä vertailevassa taulukossa, mutta DLSS vastaavan tekniikan puute on yhä ilmeisempi hitti AMD:lle.
Tilanne 17.3.21
Tämä kuvaa "raakaa" RT suorituskykyä.
Kyllä, esim. Tompan testissä Dirt5:ssä suorituskyky on hyvä kun pelissä on vain nimeksi käytetty RT:tä hyväksi.
 
Ei kyllä PS5 ja XBSX aikana tule kummempaa shiftiä RT:n suuntaan tapahtumaan, kun ko. laitteiden RT tehot on hyvinkin rajalliset. Toki PC only peleissä voidaan nähdä enemmän/täysin RT:n päälle rakennettuja implementointeja. Suuret AAA pelit tulevat tämän konsoli genin aikana pysymään vahvasti rasterointipainotteisina. Toki PC versioissa halutessaan saa enenevissä määrin RT juttuja laitettua päälle.

Metro exoduksen enhanced version tasoisia PC versioita tuskin on kuitenkaan kovin montaa luvassa.

Ainakin ps5:lla on ihan ok. säteenseurantaa spiderman:ssa ja ratchet&clank:ssa. Metro exodus enhanced edition tukee säteenseurantaa myös uusilla konsoleilla. Säteenseuranta on vahvasti mukana kuviossa. Konsoleilla toki rajatummin käytössä kuin highend pc:ssa.

Mä laskisin cp2077:en ja minecraft:in samaan kategoriaan metron kanssa. Tuskin säteenseurantapelien määrä vähenee tulevaisuudessa.
 
Ainakin ps5:lla on ihan ok. säteenseurantaa spiderman:ssa ja ratchet&clank:ssa. Metro exodus enhanced edition tukee säteenseurantaa myös uusilla konsoleilla. Säteenseuranta on vahvasti mukana kuviossa. Konsoleilla toki rajatummin käytössä kuin highend pc:ssa.

Mä laskisin cp2077:en ja minecraft:in samaan kategoriaan metron kanssa. Tuskin säteenseurantapelien määrä vähenee tulevaisuudessa.

Hyvin rajoittunutta se RT:n käyttö on niissäkin PS5 peleissä noihin PC-julkaisuihin verrattuna.
Rasterointi tulee pysymään päätekniikkana tämän genin. Toki itse toivoisin, että PC-versioihin tulisi kaikkiin joku CP2077, Control tai jopa Metro Exodus/ tasoinen RT toteutus. Se vaan on aika epätodennäköistä.

Ei tietenkään RT pelit tule vähenemään, mutta niin kauan, kun RT tehdään hybridi mallina, niin RT:sta ei saada täyttä hyötyä, kun ne scenet on suunniteltu pohjimmiltaan rasteroinnille. Tällöin varsinkaan RT valaistus ei pääse täyteen loistoonsa, ilman karttojen täydellistä uudelleen tekemistä/suunnittelua valaistuksen osalta. Tuossa exoduksen enhanced versiossa ja CP2077:ssa alkaa jo kunnolla nähdä, miten isoa eroa sillä RT:llä voidaan saada, kun sitä kunnolla käytetään.
 
Viimeksi muokattu:
Dying Light 2 tulee hyödyntämään säteenseurantaa global illuminationin, varjojen ja ambient occlusionin muodossa ja tuossa pelissä voi olla ihan kohdallaan. Yöllä pimeillä kujilla hiippaillessa tai hämäriä autiotaloja tutkiessa kunnon valaistus ja syvät ja realistiset varjot ovat poikaa. Saavat kauhupeliin selvästi lisää tunnelmaa tuolla tavalla. Tuossa kuvassa näyttää myös kivalta, kun taskulampun valo kimpoaa aggregaatista takaisin punertavana ja luo vielä omat varjot esineille toiseen suuntaan. Tuohon ei pelkällä rasteroinnilla taida ihan helpolla päästä. Toki tuota peliä odotan muutenkin kuin grafiikoiden takia jo älyttömän kovasti :whistling:

Digital Foundryn videota Metro Exoduksesta katselin myös mielenkiinnolla ja tuo menee kyllä lisäreiden kanssa kesällä ostoon. Ihmeen kevyesti näytti kyllä pyörivän RT päälläkin, kun julkaisun aikaan tuo sai RX 5700:n kyykkäämään jo 1080p resoluutiolla. Witcher Enhanced Editionia on myös pakko kokeilla heti julkaisussa, vaikka tuskin enää neljättä kertaa lähden sitä pelaamaan läpi. Shadow of The Tomb Raider taas odottaa jo seuraavana pelivuoroaan ja vaikka säteenseurannan toteutus on siinä melko rajallista, niin kyllä se kivasti syvyyttä toi varjoihin. En kyllä enää vaihtaisi RTX-näyttiksestä pois.

dying-light-2-ray-tracing-announcement-screenshot-001-off.jpg


dying-light-2-ray-tracing-announcement-screenshot-001-on.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Dying Light 2 tulee hyödyntämään säteenseurantaa global illuminationin, varjojen ja ambient occlusionin muodossa ja tuossa pelissä voi olla ihan kohdallaan. Yöllä pimeillä kujilla hiippaillessa tai hämäriä autiotaloja tutkiessa kunnon valaistus ja syvät ja realistiset varjot ovat poikaa. Saavat kauhupeliin selvästi lisää tunnelmaa tuolla tavalla. Tuossa kuvassa näyttää myös kivalta, kun taskulampun valo kimpoaa aggregaatista takaisin punertavana ja luo vielä omat varjot esineille toiseen suuntaan. Tuohon ei pelkällä rasteroinnilla taida ihan helpolla päästä. Toki tuota peliä odotan muutenkin kuin grafiikoiden takia jo älyttömän kovasti :whistling:

Digital Foundryn videota Metro Exoduksesta katselin myös mielenkiinnolla ja tuo menee kyllä lisäreiden kanssa kesällä ostoon. Ihmeen kevyesti näytti kyllä pyörivän RT päälläkin, kun julkaisun aikaan tuo sai RX 5700:n kyykkäämään jo 1080p resoluutiolla. Witcher Enhanced Editionia on myös pakko kokeilla heti julkaisussa, vaikka tuskin enää neljättä kertaa lähden sitä pelaamaan läpi. Shadow of The Tomb Raider taas odottaa jo seuraavana pelivuoroaan ja vaikka säteenseurannan toteutus on siinä melko rajallista, niin kyllä se kivasti syvyyttä toi varjoihin. En kyllä enää vaihtaisi RTX-näyttiksestä pois.

dying-light-2-ray-tracing-announcement-screenshot-001-off.jpg


dying-light-2-ray-tracing-announcement-screenshot-001-on.jpg
Näyttää kyllä paremmalta kun jotain näkyykin, gammaa korjaamalla ylempi kuva on aivan erilainen. Varjoista sen verran että tuossa alemmassa näyttää kyllä ne ensisijaiset varjot jääneen liian vähälle, aivan kuin aggregaatti olisi se suurempi valonlähde.
Parempi se on RTX päällä, ei siinä mitään.
 
Näyttää kyllä paremmalta kun jotain näkyykin, gammaa korjaamalla ylempi kuva on aivan erilainen. Varjoista sen verran että tuossa alemmassa näyttää kyllä ne ensisijaiset varjot jääneen liian vähälle, aivan kuin aggregaatti olisi se suurempi valonlähde.
Parempi se on RTX päällä, ei siinä mitään.

Näyttää vähän sille, että taskulamppu ei heitä varjoja ollenkaan tohon kuvan alaosaan... Ylemmässäkään kuvassa ei näy ollenkaan jalkojen varjoja. Alemmassa sitten ainoastaan bouncin kautta tulee jalan varjot.
 
Todella kattava artikkeli metro exodus enhanced editionin teknologioista
There is still more to do. Implementing a fully-fledged, real-time, path-traced rendering engine has been a learning experience as much as anything. It has opened up new avenues of development to us. It has highlighted areas where we can still improve in our pursuit of ever increasingly photorealistic imagery. We’re proud of what we have accomplished so far and it will be the inspiration for many new features to come as we move forward with future projects.

Stay tuned for a follow-up blog about how we've integrated these updates specifically into Metro Exodus versions for Xbox Series X | S and PlayStation 5 set to release on June 18!


 
Taitaa tuo Metro Exodus käyttään kuitenkin jotain muutakin valaistusta, kuin pelkästään RT:tä. Tuon huomaa parhaiten, kun aika pelin alussa pitää sneakkailla vartioiden ohi sinne koppiin. Kopissa ei ole ikkunoita ollenkaan ja hyvin pieni rako, josta pääsee valoa sisään ja ulkonakin on pimeähköä. Kun sulkee kopista kaikki valon lähteet, niin sinne jää sellainen tympeä ambient valo, joka pintojen valaistuksen perusteella ei tule edes oikeasta suunnasta, eli siitä pienestä aukosta, josta koppiin voi ryömiä sisään.

0/10 ei jatkoon.
 
Varmasti, mutta turhake leiman voi poistaa vasta kun budjettikortitkin pystyvät sen pyöritykseen ilman järjetöntä fps pudotusta

Budjettikorteilla on aina huomattava FPS pudotus.. Tai vaihtoehtoisesti karkit pois ja reso hyvin pieneksi..
Ja luonnosesti SER romut voi sitten oikeasti heittää sinne SER lootaan, kun siirrytään RT vaatimukseen..
 
Taitaa tuo Metro Exodus käyttään kuitenkin jotain muutakin valaistusta, kuin pelkästään RT:tä. Tuon huomaa parhaiten, kun aika pelin alussa pitää sneakkailla vartioiden ohi sinne koppiin. Kopissa ei ole ikkunoita ollenkaan ja hyvin pieni rako, josta pääsee valoa sisään ja ulkonakin on pimeähköä. Kun sulkee kopista kaikki valon lähteet, niin sinne jää sellainen tympeä ambient valo, joka pintojen valaistuksen perusteella ei tule edes oikeasta suunnasta, eli siitä pienestä aukosta, josta koppiin voi ryömiä sisään.

0/10 ei jatkoon.

Alle edellisen postauksen linkistä pastettuna sisältöä. Ehkä tuo grid ratkaisu ja probet ei ole ihan täysin toimiva ja sieltä vuotaa jotain läpi? Artistien pitäisi edelleen käsin laittaa gridit ja probet kohdalleen automaation sijaan? ts. bugi eikä ominaisuus?

Dynamic Diffuse Global Illumination (DDGI) models the additional interactions from the second bounce of light on to infinity. It does this by sampling and caching a number of rays each frame into a world-space grid of light probes. It uses the same ray generation and illumination techniques as all of our other diffuse rays: cast a ray into the scene, illuminate the intersection point with our raytrace lighting pipeline and use that point as a new incidental light source. Reading from this DDGI grid when illuminating our diffuse rays provides those rays with their own GI term: it adds in a term for indirect illumination. If those rays are being cast as part of the process of generating the DDGI grid, then we sample the grid from the previous frame. By having DDGI sample the DDGI term from the previous frame, we are able to accumulate the information it contains over time, simulating the effect of rays bouncing recursively around the environment. These additional rays diminish in importance the more they bounce, and the more they are absorbed and attenuated by various surfaces, but the effect still adds a small and noticeable lift to dark parts of the scene that light would not normally penetrate to with just a single bounce.
 
Kokeilinpa nyt RT:ä Fortnitessa, jossa se on kattavasti toteutettu. RT korkeimmalla tasolla + DLSS balanced tuotti RTX 3070:lla 35-50 fps freiminopeuden ja suttuisen kuvan verrattuna rasterointiin. Sinänsä g-syncillä peli oli ihan pelattavissa, mutta en vielä vakuuttunut, että tulee olemaan ihan valtavirtaa tässä näytönohjainsukupolvessa.
 
RTX 3080 ja 3090 ovat tähän mennessä ainoat järkevät RT-näyttikset.
Riippuu pelistä ja resoluutiosta.
Kannattaa muistaa, että nykykonsoleiden RT on todella MOPO. Näinollen suuressa osassa pelejä tullaan näkemään keveitä ratkaisuja (ainakin vaihtoehtona), jolloin varmasti 3060 (2080) ja paremmat pyörittävät ihan välttävästi FHD RT:tä (Huom! siis välttävästi).
 
Nyt Nvidian Marbles RTX demoa pääsee testaamaan itse. Tässä guru3d linkki: NVIDIA Marbles RTX demo now available for download

Tuo vaatii todella paljon VRAM:a ja saman uutisen keskustelussa on kuinka config-tiedostoa joutuu muokkaamaan. Eli minulla on 2070 ja esim. "renderer.minGpuMemoryMB = 7000" asetuksella lähtee käyntiin. Config-tiedostosta voi muokata myös resoluutiota. Hienon näköinen, mutta toimi todella huonosti. Saan yli 30 fps, mutta joskus putoaa todella pahasti ja ruudunpäivitys ei nouse enää sen jälkeen.

Digital Foundry teki myös videon:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 542
Viestejä
4 539 762
Jäsenet
74 819
Uusin jäsen
Niemi_81

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom