Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Mulla on laudan valikoissa vaihtoehdot 36V/48V/52V/60V/72V ja oletuksena 52V. Jos vaihdan volttimäärän isompaan, onko sillä vaikutusta akun (tai muiden sähköosien) kestävyyteen ja toimintaikään? Ilmeisesti isommalla volttimäärällä saisi enemmän vääntöä?
 
Mulla on laudan valikoissa vaihtoehdot 36V/48V/52V/60V/72V ja oletuksena 52V. Jos vaihdan volttimäärän isompaan, onko sillä vaikutusta akun (tai muiden sähköosien) kestävyyteen ja toimintaikään? Ilmeisesti isommalla volttimäärällä saisi enemmän vääntöä?
Eihän akku ole vaihdettava? Luulisi, että pitää valita akkua vastaava jännite.
 
3-vuotiaan Denverin akku pääsi vajaan vuoden seisottamisen jälkeen tyhjenemään ja nyt kun sillä kokeilin ekaa kertaa ajella lataamisen jälkeen niin vehje veti ihan normaalisti, mutta yhtäkkiä 7,5 kilometrin jälkeen akkupalkit tippuivat neljästä punaiselle ja vekotin sammui siihen paikkaan eikä lähtenyt enää käyntiin. Kotona kun laitoin lataukseen minuutiksi niin näyttää taas iloisesti neljää palkkia.

Vetää siis ihan normaalisti kuten neljällä palkilla kuuluu eikä havaittavissa ole mitään kahdelle palkille tunnusomaista hyytymistä suorituskyvyssä, mutta sitten vaan ilmoittaa, ettei pysty edes olemaan päällä. Jos yrittää käynnistää niin saa starttimelodiasta ekan nuotin soitettua kunnes näyttö pimenee. En uskaltanut jättää yöksi latautumaan ihan täyteen, vaan annoin olla vähän reilut 3 tuntia virroissa älypistorasiassa ja päivällä jatkoin lataamista, kunnes älypistorasia näytti, että lauta ottaa vastaan enää 100 watin sijaan 10 wattia, eli on aika lähellä täyttä.

Syksyllä laitoin tuon talviteloille kolmella akkupalkilla. Kesken talven katsoin kertaalleen, että kolme palkkia on edelleen tallella ja alkukesästä uudelleen: kolme palkkia. Nyt kesän aikana kuitenkin vehje oli hyytynyt eikä lähtenyt enää käyntiin kuin tunnin laturissa pitämisen jälkeen. Aiemmin tuon range on ollut reilun 20 kilomerin luokkaa ja nytkään mitään heikentymistä suorituskyvyssä ei siis tuntunut tuon 7 kilometrin jälkeen, katkaisee vaan kaiken menon yhtäkkisesti 7,5 kilometrin kohdalla. Tuntuisi siis enemmän kalibrointiongelmalta kuin akkukennojen mädäntymiseltä. Onkohan tuolle mitään tehtävissä, että sen saisi virvottua takaisin normaaliksi?
 
Jotkut akut "saattavat" elpyä jos jättää lataukseen vielä senkin jälkeen kun se on täynnä.

En sitten tiedä onko tämä kovin suositeltavaa, kun näissäkin on tapahtunut paljon akkupaloja ja onko siitä mitään hyötyä jos alykäs BMS-piirillä oleva akku lopettaa lataamisen kun määrätty varaustaso on täyttynyt.

Alyttömien akkujen kanssa en uskaltaisi lähteä kokeilemaan.
 
Jotkut akut "saattavat" elpyä jos jättää lataukseen vielä senkin jälkeen kun se on täynnä.

En sitten tiedä onko tämä kovin suositeltavaa, kun näissäkin on tapahtunut paljon akkupaloja ja onko siitä mitään hyötyä jos alykäs BMS-piirillä oleva akku lopettaa lataamisen kun määrätty varaustaso on täyttynyt.

Alyttömien akkujen kanssa en uskaltaisi lähteä kokeilemaan.
Kyllä tuo lopettaa sen lataamisen tietyn pisteen jälkeen ja laturissa valo muuttuu punaisesta vihreäksi eikä ainakaan älypistorasian mukaan virtaa enää liiku. Täytyy katsoa jos se nyt jatkaisi sitä ~10 watin lataamista tavallista pidempään. Ongelmana tuossa kuitenkin on, että se imi ~100W laturista nelisen tuntia minkä pitäisi kyllä tarjota energiaa huomattavasti pidemmälle kuin 7,5 km matkalle. Aiemmin ihan tyhjästä ihan täyteen on vienyt alle viisi tuntia ja sillä on päässyt yli 20 kilometriä.

Ja se energiahan ei tosiaan minnekään katoa, joten kaiken järjen mukaan se energia on yhä siellä akuissa, mutta joku ohjauspiiri nyt vaan haluaa sitten poikkaista ilon, kun käyttökelpoista energiaa on jäljellä vielä vähintään 60% akuissa. Lataamisen aikana kattelin myös IR-mittarilla laudan lämpötiloja niin pysyi kyllä nätisti huoneenlämpöisenä, eli akkuihin latautuva energia ei myöskään katoa lämmöksi jonkun oikosulussa olevan kennon tmv. ongelman vuoksi.
 
3-vuotiaan Denverin akku pääsi vajaan vuoden seisottamisen jälkeen tyhjenemään ja nyt kun sillä kokeilin ekaa kertaa ajella lataamisen jälkeen niin vehje veti ihan normaalisti, mutta yhtäkkiä 7,5 kilometrin jälkeen akkupalkit tippuivat neljästä punaiselle ja vekotin sammui siihen paikkaan eikä lähtenyt enää käyntiin. Kotona kun laitoin lataukseen minuutiksi niin näyttää taas iloisesti neljää palkkia.
Ja tällä tavalla yöksi jätettynä lauta ei tänään enää pihahtanutkaan vaan oltiin taas hypätty neljästä palkista nollaan. Laitoin lataukseen ja kahden tunnin päästä laturi näytti vihreää, eli homma valmis, täydet palkit ja virtaa ei enää liiku. Normaalisti tyhjästä täyteen pitäisi mennä viitisen tuntia. Ei kai tolla laudalla sitten enää muuta tee kuin heittää vesilinttua?
 
Onko siinä mahdollisuutta yhdistää lauta puhelimeen ja katsoa sitä kautta miltä akun kennostojen tilanne näyttää?
 
Ja tällä tavalla yöksi jätettynä lauta ei tänään enää pihahtanutkaan vaan oltiin taas hypätty neljästä palkista nollaan. Laitoin lataukseen ja kahden tunnin päästä laturi näytti vihreää, eli homma valmis, täydet palkit ja virtaa ei enää liiku. Normaalisti tyhjästä täyteen pitäisi mennä viitisen tuntia. Ei kai tolla laudalla sitten enää muuta tee kuin heittää vesilinttua?
Oliko tuota akkua kertakaan ylläpito ladattu talvisäilytyksen aikana? Aiemmin kun kommentoit, että olit katsonut akun palkki määrän muutamana eri kertana, niin olitko siis vain katsonut, vai olitko myös käyttänyt laturin päässä latautumassa jonkin aikaa?

Nuo akut ei välttämättä tykkää, jos on pitkiä aikoja lataamatta. Monien sähkökulkineiden ohjeissakin mainitaan, että olisi hyvä esim. 3 kk välein käyttää laturissa akkua.

Toki Denver merkkinäkään ei taida ihan laadukkaimmasta päästä olla, eli voi siellä sen verran huonolaatuiset akutkin olla, että sieltä oli sulta vain joku/jotkut kennot entiseksi menneet.
 
Oliko tuota akkua kertakaan ylläpito ladattu talvisäilytyksen aikana? Aiemmin kun kommentoit, että olit katsonut akun palkki määrän muutamana eri kertana, niin olitko siis vain katsonut, vai olitko myös käyttänyt laturin päässä latautumassa jonkin aikaa?

Nuo akut ei välttämättä tykkää, jos on pitkiä aikoja lataamatta. Monien sähkökulkineiden ohjeissakin mainitaan, että olisi hyvä esim. 3 kk välein käyttää laturissa akkua.

Toki Denver merkkinäkään ei taida ihan laadukkaimmasta päästä olla, eli voi siellä sen verran huonolaatuiset akutkin olla, että sieltä oli sulta vain joku/jotkut kennot entiseksi menneet.
En ladannut. Olisin pistänyt laturiin, jos palkit olisivat tippunut esim. kolmesta kahteen, mutta kun pysyivät samassa koko ajan niin ei tullut ladatttua. Samsungin kennot tuossa pitäisi olla enkä ihmettele, kun 360 Wh akulla kuitenkin jaksoi aiemmin sen yli 20 kilometriä yli satakiloista viedä.
 
Oliko tuota akkua kertakaan ylläpito ladattu talvisäilytyksen aikana? Aiemmin kun kommentoit, että olit katsonut akun palkki määrän muutamana eri kertana, niin olitko siis vain katsonut, vai olitko myös käyttänyt laturin päässä latautumassa jonkin aikaa?

Nuo akut ei välttämättä tykkää, jos on pitkiä aikoja lataamatta. Monien sähkökulkineiden ohjeissakin mainitaan, että olisi hyvä esim. 3 kk välein käyttää laturissa akkua.

Toki Denver merkkinäkään ei taida ihan laadukkaimmasta päästä olla, eli voi siellä sen verran huonolaatuiset akutkin olla, että sieltä oli sulta vain joku/jotkut kennot entiseksi menneet.
Sehän auttaisi asiaa jos voi todeta jännitteen kennokohtaisesti. Jos kaikissa on riittävästi tyhjää enemmän, on eduksi olla latailematta ennen kuin vasta käyttöönottovaiheessa. Paremmissa vehkeissähän onkin tämä tieto jopa luurista katsottavissa.

Tuo säännöllisen lataamisen neuvo kausisäilytykseen on kyllä harmillinen. Jos akusto on ehjä, se ei ihan heti purkaudu ja säilyisi paljon paremmin oikein säilytettynä. Valitettavasti usein ohjeena on ladata täyteen säilytystä varten, mikä on tietysti väärin. Ilmeisesti suurin pelko on että joku säilyttää pitkään täysin purkautuneena, sikäli ymmärrettävästi että tästä aiheutuu kerrasta pilaantumisen riskin lisäksi palovaara käytön jatkuessa. Ei pääse ainakaan kukaan sanomaan ettei siitä varoitettu, vaikka muut hoito-ohjeet yleensä kuraa.
 
Sehän auttaisi asiaa jos voi todeta jännitteen kennokohtaisesti. Jos kaikissa on riittävästi tyhjää enemmän, on eduksi olla latailematta ennen kuin vasta käyttöönottovaiheessa. Paremmissa vehkeissähän onkin tämä tieto jopa luurista katsottavissa.

Tuo säännöllisen lataamisen neuvo kausisäilytykseen on kyllä harmillinen. Jos akusto on ehjä, se ei ihan heti purkaudu ja säilyisi paljon paremmin oikein säilytettynä. Valitettavasti usein ohjeena on ladata täyteen säilytystä varten, mikä on tietysti väärin. Ilmeisesti suurin pelko on että joku säilyttää pitkään täysin purkautuneena, sikäli ymmärrettävästi että tästä aiheutuu kerrasta pilaantumisen riskin lisäksi palovaara käytön jatkuessa. Ei pääse ainakaan kukaan sanomaan ettei siitä varoitettu, vaikka muut hoito-ohjeet yleensä kuraa.
Juu täytenä ei missään nimessä säilytystä. Itsellä yleensä tapana jotain 60-80% jättää säilytykseen ja sitten 1-2 kertaa talvisäilytyksen aikana käytän juurikin jonkun tunnin ajan latauksessa. Toinen akku 2019 hommattu ja edelleen toimii hyvin, noilla toimenpiteillä.
 
Sehän auttaisi asiaa jos voi todeta jännitteen kennokohtaisesti. Jos kaikissa on riittävästi tyhjää enemmän, on eduksi olla latailematta ennen kuin vasta käyttöönottovaiheessa. Paremmissa vehkeissähän onkin tämä tieto jopa luurista katsottavissa.

Tuo säännöllisen lataamisen neuvo kausisäilytykseen on kyllä harmillinen. Jos akusto on ehjä, se ei ihan heti purkaudu ja säilyisi paljon paremmin oikein säilytettynä. Valitettavasti usein ohjeena on ladata täyteen säilytystä varten, mikä on tietysti väärin. Ilmeisesti suurin pelko on että joku säilyttää pitkään täysin purkautuneena, sikäli ymmärrettävästi että tästä aiheutuu kerrasta pilaantumisen riskin lisäksi palovaara käytön jatkuessa. Ei pääse ainakaan kukaan sanomaan ettei siitä varoitettu, vaikka muut hoito-ohjeet yleensä kuraa.
Joo ennen tätä nuo kahden aiemman talvikauden puolen vuoden säilytykset menivät täysin ongelmitta. Pistin kolme palkkia latinkia ja kolme palkkia sitä oli aina jäljellä, kun vehkeen keväällä taas otti hiekkojen putsaamisen jälkeen käyttöön. Uutena vehje shippaantui kahdella palkilla, joten luonnollisesti ajattelin, että sillä on vähän varaa purkautuakin talven aikana ilman, että sen pitäisi olla mikään katastrofi. Mutta nyt sitten tosiaan 6 kk seisottamisen jälkeen oli edelleen ne kolme palkkia talven yli, mutta seuraavan 2 kk aikana veti nollaan.

Nyt sen edellisen 7 km reissun jälkeen mitä tuolla pääsin latasin akun täyteen eikä vehje enää inahdakaan. Ihan täysin kuollut. Ei myöskään ota enää virtaa enempää vastaan.
 
Vuokralautailu kyllä saisi kuolla tai sitä pitäisi rajoittaa merkittävästi.

Huomaa kyllä liikenteessä vihan lautailijoita kohtaan, mikä on saatu rakennettua lähes täysin vuokralautapohjalta.
Viimeksi keskustassa käydessäni ajeli nuori tyttö vuokralaudalla ihan kuin muuta liikennettä ei olisi ollut olemassakaan. Kolmista peräkkäisistä punaisista valoista vauhdilla läpi ja ainoa välissä ollut valoton risteyskin mentiin täydellä kaasulla sivuilleen vilkaisematta. Lauta jätettiin sitten viistoon jalkakäytävälle, jolla se viimeiset kolmisenkymmentä metriä oli ajettu. No, tuolla tyylillä jossain vaiheessa sitten itkeskellään että "sähköpotkulaudat on vaarallisia", vaikka vika olisi täysin kuskin!


Asiasta toiseen. Menin tekemään hiljan sen virheen, että lainasin tutulleni kyytiäni. Oli tullut käymään ja liikennevälineenä bussi... ja sitten pitikin lähikauppaan päästä lisää tupakkaa ostamaan. Ajokokemustakin oli kuulemma paljon... vuokralaudoilla. Muistutin vielä, että "Ohjaustanko on ohjaamista varten, EI nojaamista", "Jarrutellaan ajoissa ja kohtuudella" ja "Ota kanttarit varovasti". Kun jo tuttu laudalla kiihdytti menemään, tuli pahoja aavistuksia ja todeksi osoittautuivat kun kyyti kotiutui. Sitä oli nojailtu ohjaustankoon, sillä 5½ vuotta priimakuntoisena pysynyt pystytolppa notkuikin nyt ikävästi ja takarenkaasta näki, että lukkojarrutuksiakin oli tehty. Tuttu oli väitti kovasti, että olivat tuollaisia koko ajan olleet, eikä hän tietenkään mitään ollut tehnyt. Juuei, ikinä en enää kyytiäni lainaa kenellekään ja kyseinen ex-tuttu on nykyään ei-toivottu tuntemattomuus.


Pitää tässä joku päivä tehdä kyydille pikku remppaa ja huoltoa, niin ei tarvitse ajellessa sitten huolehtia.
 
Muutama milli noin näppituntumalla testatessa. En ole asiaan kiinnittänyt huomiota sen enempää enkä tiedä onko tuo sen kummempi kuin uutena. Ei siis "klonksu" mitenkään ajossa eikä paikallaan testatessa, pienen klapin huomaa.
Jeps, pieni klapi täälläkin eli lienee sitten normaalia. Kiitos.
 
Muutama milli noin näppituntumalla testatessa. En ole asiaan kiinnittänyt huomiota sen enempää enkä tiedä onko tuo sen kummempi kuin uutena. Ei siis "klonksu" mitenkään ajossa eikä paikallaan testatessa, pienen klapin huomaa.
Tämähän just osoittautui M365:llä ongelmaksi tutun ajon jälkeen. On klappia ihan huomattavasti, enkä halua mitään ylimääräisiä "korjauspaloja" änkeä sinne taitokseen, joten koitan etsiä muita tapoja korjata tuo. Noinkohan sen pystyruodon ruuvin kiristys korjaisi tuon? Jos ei, niin pitää purkaa ja etsiä sopivia varaosia. Laakerit sun muut onkin etuhaarukkaan odottamassa, kun olen vähän tällainen "hankitaan etukäteen varaosia, niin ei sitten tarvi ihmetellä" tyyppi. Syynä tähän lienee se, että on joutunut liian usein varaosia odottamaan, jos niitä on edes lopulta saanut.

Edit: Niille jotka sanovat että "pikku klappi on ok", niin ennen tutulle lainaamista klappia ei ollut lainkaan! Voi johtua ajotyylistä tjms., mutta jos saan palattua siine tilanteeseen, en usko omalla ajotyylillä klappia tulevan uudestaan vuosikausiin!
 
Muutama milli noin näppituntumalla testatessa. En ole asiaan kiinnittänyt huomiota sen enempää enkä tiedä onko tuo sen kummempi kuin uutena. Ei siis "klonksu" mitenkään ajossa eikä paikallaan testatessa, pienen klapin huomaa.
Selvennöksesksi: Tässä tapauksessa kyseinen olematon millin, parin välys on hydraulisessa iskunvaimentimessa, ei missään taittoliitoksessa eikä ohjaustangossa.
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni ei ole. Lauta on Kukirin G2 Max. Manuaalissa lukee että oletus on 48V, mutta käytännössä on kuitenkin 52V.
48v on nimellisjännite, täytenä volttien pitäisi olla 54.4V. Mutta akkujen kapasiteetti vähenee ajan kanssa. Jos sulla akku antaa täytenä vain 52V, niin akun kapasiteetti on pienentynyt jo aika paljon
 
Ostin alkuvuonna uuden sähköpotkulaudan Segway Ninebot G3E MAX. Juuri tuo alle 25kg ominaisuus oli vahva syy sille että oli edes ostolistalla.

Täysi jousitus kummassakin renkaassa ja tehoa aivan riittävästi ylämäet eivät ole edes haaste kun jyrkimmissäkin käynyt vain noin 23kmh. Työmatkaa sen 7km suuntaansa.

Suosittelen tutustumaan kuitenkin tämän Segway G3 laudan eri tyyppeihin.
G3E (Euro) -mallista puuttuu esim. vakkari ja aika paljon muutakin on lukittu softalukoilla pois käytöstä verrattuna YT revikoissa oleviin ominaisuuksiin.

Olen myös sitä mieltä että tuo 25kg raja on aivan naurettava, ja se sulkee pois ostolistalta monia lautoja jotka olisivat paljon turvallisempia käyttää joilla voisi kesäisin säästää työmatkakustannuksissa ne bensat...
Ei taida markkinoilta löytyä ihan hirveen montaa alle 25kg lautaa, jossa on myös turvallisuuteen panostettu. Ei varmaan montaa mallia ton sun laudan lisäksi löydy.
Toi 25kg raja on ihan käsittämätön. Yleensä 24kg ja 26kg laudan erot ovat se, että 26kg laudassa on 2kg edestä turvallisuutta parantavia ominaisuuksia. 27kg löytyy jo tosi monta lautaa, jossa turvallisuuteen on panostettu. Se millä tavoin toi 2kg vaikuttaa esim kolarin sattuessa on suhteellisen mitätön siihen turvallisuuteen nähden.
Jos ajatellaan ihmisten turvallisuutta niin toi 25kg raja on todella hyvä, että sitä kevyempiin lautouhin tulisi vakuutus pakko, joka taas saisi ihmiset ostamaan turvallisempia lautoja. Eikä sekään olisi huono juttu, että noi 15-17kg laudat kiellettäisiin kokonaan puutteellisten turvallisuus ominaisuuksien takia. Oma ensimmäinen lauta oli e-way 350. Kerran lensin tangon yli todella pienen kuopan takia. Nykyisellä naveella koko kuoppaa tuskin edes huomaisi.
 
noista tangon väljyksistä tuli mieleen että oma G30 tangon ruuvit pyöri itsestään auki uutena, kahdesti piti kiristää ennenkuin alkoi pysymään paikallaan, kannattanee tarkistaa jos tuntuu antavan periksi jostain
 
noista tangon väljyksistä tuli mieleen että oma G30 tangon ruuvit pyöri itsestään auki uutena, kahdesti piti kiristää ennenkuin alkoi pysymään paikallaan, kannattanee tarkistaa jos tuntuu antavan periksi jostain
Yleisesti ottaen kannattanee laittaa Loctitea tärisevin ruuvehin, niin pysyvät kireällä


Huom! Ei vahvempaa kuin tuo, muuten ruuveja ei saa käsityökaluilla auki
 
Yleisesti ottaen kannattanee laittaa Loctitea tärisevin ruuvehin, niin pysyvät kireällä


Huom! Ei vahvempaa kuin tuo, muuten ruuveja ei saa käsityökaluilla auki
Kiristys prikka on aika paljon käytönnöllisempi. Ei varmasti aukea, mutta saa kuitenkin ruuvin helposti irti jos joskus tarve
 
Yleisesti ottaen kannattanee laittaa Loctitea tärisevin ruuvehin, niin pysyvät kireällä


Huom! Ei vahvempaa kuin tuo, muuten ruuveja ei saa käsityökaluilla auki
Suosittelisin kuitenkin sitä sinistä lukitetta, vaikken mikään mekaanikko / sähkömies olekaan. Jo kahdessa eri laudassa on nyt muovikatteet/lokasuojat lakanneet löystymästä tällä sinisellä.

Käsittääkseni näissä on värillä aika iso merkitys ja "perus" ruuvien käyttöön suositellaan sinistä Loctitea. Varsinkin muoviosien kohdalla tuo punainen on ilmeisesti väärä, sillä irroitus "joskus myöhemmin" vaatii kuumentamista.
 
En ladannut. Olisin pistänyt laturiin, jos palkit olisivat tippunut esim. kolmesta kahteen, mutta kun pysyivät samassa koko ajan niin ei tullut ladatttua. Samsungin kennot tuossa pitäisi olla enkä ihmettele, kun 360 Wh akulla kuitenkin jaksoi aiemmin sen yli 20 kilometriä yli satakiloista viedä.
Tuo on jo aika helkutin pitkä matka :)
Itselläni ensimmäisessä skuutissa oli myös mini akku ja noin 12km pääsi, kun talutti ylä mäet.
Tosin laudat ovat menneet todella paljon eteenpäin tuosta eway 350:sestä. Nykyisessä skuutissa(navee 3 pro) on myös tosi pikkunen akku(596wh) ja silti pääsee mäkisissä Lahden teillä noin 34km.
Verrattuna toiseen skuuttiin, eli ego tomini x10, jossa on jo ihan kohtis akku(960wh) ja sillä pääsee 28km/h vauhdilla noin 46-48km. Toki siinä on aika paljon paksummat renkaat, joka tuo varmasti vastusta. Toki 38km/h vauhdilla pääsee vajaa 40km ja 53km/h noin 30km. Testattu tietenkin suljetulla alueella 🤭
 
Suosittelisin kuitenkin sitä sinistä lukitetta, vaikken mikään mekaanikko / sähkömies olekaan. Jo kahdessa eri laudassa on nyt muovikatteet/lokasuojat lakanneet löystymästä tällä sinisellä.

Käsittääkseni näissä on värillä aika iso merkitys ja "perus" ruuvien käyttöön suositellaan sinistä Loctitea. Varsinkin muoviosien kohdalla tuo punainen on ilmeisesti väärä, sillä irroitus "joskus myöhemmin" vaatii kuumentamista.
Ite laitoin vaan kiristys prikat väliin ja ei oo ruuvit löytynyt muulla kuin kuljettajalla.
Mut ihan mielenkiintoselta kuullostaa, että on tollasia aineita, joilla asia myös korjaantuu. Lähteekö ruuvit helposti irti tarvittaessa?
Vaikka luulen, että kiristys prikoilla on parempi hinta laatu suhde, mutta voishan tommosiakin ihan mielenkiinnosta kokeilla :)
 
Kevyet sähköajoneuvot
Kevyen sähköajoneuvon kuljettajan on oltava 15 vuotta täyttänyt.
Kevyttä sähköajoneuvoa ei saa luovuttaa alle 15-vuotiaan kuljetettavaksi.

17.6.2025 alkaen kevyen sähköajoneuvon kuljettajan on oltava 15 vuotta täyttänyt.Kevyttä sähköajoneuvoa ei saa luovuttaa alle 15-vuotiaan kuljetettavaksi.
Tähän "vanhaan" juttuun puuttuisin sen verran, että mitä tuolla luovuttamisella tarkoitetaan tai miten se on määritelty? Jos kevyt sähköajoneuvo, ennen lainsaadäntöä sähköpotkulauta, on alle 15-vuotiaan omaisuutta jo ennen lakimuutosta, niin tapahtuuko mitään luovutusta missään vaiheessa? Ymmärrän, että lakimuutoksen jälkeen mm. myyminen alle 15-vuotiaalle on varmasti luovutukseen verrattavaa, mutta jos omistusoikeus on siirtynyt ennen...
 
Tähän "vanhaan" juttuun puuttuisin sen verran, että mitä tuolla luovuttamisella tarkoitetaan tai miten se on määritelty? Jos kevyt sähköajoneuvo, ennen lainsaadäntöä sähköpotkulauta, on alle 15-vuotiaan omaisuutta jo ennen lakimuutosta, niin tapahtuuko mitään luovutusta missään vaiheessa? Ymmärrän, että lakimuutoksen jälkeen mm. myyminen alle 15-vuotiaalle on varmasti luovutukseen verrattavaa, mutta jos omistusoikeus on siirtynyt ennen...

Tuossahan ei puhuta varsinaisesti omistamisesta mitään. Mutta ei se alle 15 vuotias sillä saa ajaa, vaikka sen omistaisi

Autonkin saa alaikäinen kyllä omistaa (pitää joku muu olla ilmoitettuna haltijaksi).
 
Tähän "vanhaan" juttuun puuttuisin sen verran, että mitä tuolla luovuttamisella tarkoitetaan tai miten se on määritelty? Jos kevyt sähköajoneuvo, ennen lainsaadäntöä sähköpotkulauta, on alle 15-vuotiaan omaisuutta jo ennen lakimuutosta, niin tapahtuuko mitään luovutusta missään vaiheessa? Ymmärrän, että lakimuutoksen jälkeen mm. myyminen alle 15-vuotiaalle on varmasti luovutukseen verrattavaa, mutta jos omistusoikeus on siirtynyt ennen...
Sisäinen vanha äijänretale sanoo, että eihän alle 18-vuotiaalla ole mitään omaisuutta/omistuksia.
Vanhemmat omistaa kaiken mitä ne pikku kullannupulleen ostavat ja siten ovat vastuussa siitä että alaikäinen saa haltuunsa kontrabandia sähkökulkuneuvoa.

Mutta entäs jos se napin takaa irronneesta siemenestä kasvoikin Juutuuberi, joka tienaa tuplat mitä Iskän ja Äiskän Trukkikuski + Kassa Cittarissa?

On se moderni elämä vaikiaa. :(

Eihän itseään paremmin tienaavalle voi sanoa "Ei!".
 
Tähän "vanhaan" juttuun puuttuisin sen verran, että mitä tuolla luovuttamisella tarkoitetaan tai miten se on määritelty? Jos kevyt sähköajoneuvo, ennen lainsaadäntöä sähköpotkulauta, on alle 15-vuotiaan omaisuutta jo ennen lakimuutosta, niin tapahtuuko mitään luovutusta missään vaiheessa? Ymmärrän, että lakimuutoksen jälkeen mm. myyminen alle 15-vuotiaalle on varmasti luovutukseen verrattavaa, mutta jos omistusoikeus on siirtynyt ennen...
Yleensä luovutus lakiterminä tarkoittaa omistuksensiirto eli myyntiä tai lahjaa. Tässä selvästi tarkoitetaan myös käyttöön antamista kuten vuokraamista tai lainaa. Jos alle 15-vuotias oli ennen lakimuutosta hankkinut ajoneuvon, omaa ajoneuvoa ei kukaan enää luovuta käyttöön.
 
Yleensä luovutus lakiterminä tarkoittaa omistuksensiirto eli myyntiä tai lahjaa. Tässä selvästi tarkoitetaan myös käyttöön antamista kuten vuokraamista tai lainaa. Jos alle 15-vuotias oli ennen lakimuutosta hankkinut ajoneuvon, omaa ajoneuvoa ei kukaan enää luovuta käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Kysytään täältäkin jos joku sattuisi tietämään:
Sähköpotkulautoja koskeva laki muuttui tiistaina.

Itsellä on perheessä kaksi teiniä joilla skuutit jotka helpottaneet arkea kun pystyvät liikkumaan niillä lähialueelle esim treeneihin yms itsenäisesti.
Nyt tietty eivät saa enää ajaa niillä.
Mietinnässä olisi pudottaa nopeus alle 15km/h ja ideana että ajoneuvoluokka putoaisi "kevyestä sähköajoneuvosta" alempaan, "liikkumista avustavaan laitteeseen" jota laki ei koske.

Laudan rakenteellinen nopeus pitää olla alle 15km/h ja rakenteellisesta nopeudesta sanotaan seuraavaa:
"Rakenteellinen nopeus tarkoittaa laitteen valmistajan tai maahantuojan laitteelle asettamaa nopeutta."

Veisin laudan maahantuojalle joka siis rajoittaisi nopeuden 15km/h
Ideana tuossa siis ajoneuvoluokan muutos hieman samaan tapaan kuin maastureita katsastetaan pakettiautoiksi takapenkit poistamalla.

Kyselin asiaa Traficomista-> Eivät osanneet vastata
Poliisilta -> Eivät vastanneet ainakaan vielä mitään.
Liikenneturvalta-> Sanoivat että nopeuden pudotus ei laske ajoneuvoluokkaa.

Liikenneturvan vastaus herätti ihmetystä.
Jälkikäteen selvisi että olivat kesällä 2024 yhdessä Traficomin, Poliisin kanssa päätyneet kyseiseen tulkintaan, kun lautoja vuokraavat firmat olivat aikeissa pudottaa nopeuden tuohon alle 15km/h.
Jos ajoneuvoluokka olisi muuttunut olisi laudoilla saanut ajaa jalkakäytävillä ja päihtyneenä eikä niitä olisi käytännössä kukaan voinut valvoa...
Tämä on sinänsä ymmärrettävää mutta onko tässä nyt tulkittu asiaa oman hyödyn vinkkelistä?

Haluaisin selvittää tuota rakenteellisen nopeuden muutosta, tuntuu erikoiselta ettei sitä voisi muuttaa jälkikäteen, mutta tuosta rakenteellisesta nopeudesta ei oikein löydy mitään tietoa.
Tuntuu hassulta että mönkkäreitä, autoja ja muita menopelejä pystyy muuttamaan eri ajoneuvoluokkaan, mutta skuutit olisi lukittu pysyvästi yhteen.

Ne "hommaa lapsille fillarit" kommentit voi jättää pois, kiitos.
Päivitetään tännekin kun sain vihdoin vastaukset.

Kysyin kesäkuussa ennen lakimuutosta täältäkin infoa kun itsestä homma tuntui vähän erikoiselta viritelmältä.
Sain sitten myös vastaukset poliisilta ja Traficomilta.

Kysyin seuraavat kysymykset:

1. Jos rajoitan laudan nopeuden tuohon 15km/h itse ohjelmallisesti ettei sitä voi esim kesken ajoa muuttaa vaan muutos on pysyvämpää, saako alle 15 vuotias ajaa silloin laudalla?

2. Jos vien sähköpotkulaudan maahantuojalle joka rajoittaa sen nopeuden ohjelmallisesti alle 15km/h saako alle 15 vuotias ajaa silloin laudalla?

3. Jos olen tilannut laudan Kiinasta, olen samalla siis maahantuoja, jos silloin muutan laudan nopeuden maks 15km/h, saako alle 15 vuotias ajaa sillä?

Poliisin Dennis Pasterstein:
Hei

Kiitos palautteestasi ja pahoittelut, että vastaus on kestänyt. Poliisin on haasteellista ottaa kantaa tähän, koska Traficom vastaa markkinavalvonnasta. Lassi Varis Traficomilta lassi.varis@traficom.fi lienee oikea henkilö vastaamaan kysymykseesi.


Ystävällisin terveisin

DENNIS PASTERSTEIN
Ylikomisario, Liikennevalvontatoiminnon johtaja | Superintendent, Head of Traffic Control Operations
Liikennevalvontatoiminto | Traffic Control Operatio

Traficomin lakimies Lassi Varis
Hei,

Kiitos yhteydenotostanne.

Keskeistä asiassa on ymmärtää, että sähköpotkulaudan (eli ajoneuvolain (82/2021) 29§:n mukaisen kevyen sähköajoneuvon) muuttamisessa 15km/h kulkevaksi laitteeksi, kyse ei ole ajoneuvoluokan muuttamisesta. Ajoneuvolakia ei sovelleta 1a §:n 3-kohdan mukaisesti jalankulkijaa avustavaan laitteeseen, jonka moottoreiden yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa.

Jalankulkua avustava laite ei siis ole ajoneuvolain mukainen ajoneuvo, vaan konelainsäädännön mukainen kone. Konelainsäädännön kysymyksissä teitä auttaa Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes.

Tieliikennelaki rinnastaa jalankulkua avustavan laitteen käyttäjän jalankulkijaan. Tieliikennelain kysymyksissä teitä auttaa poliisi.

Lähtökohta rakenteellisen nopeuden osalta on, ettei se ole käyttäjän säädeltävissä oleva.

Yleisesti mikäli maahantuoja tai jakelija muuttaa tuotetta siinä määrin, että sillä voi olla vaikutusta sovellettavien vaatimusten täyttymiseen tulee mahdollisesti huomioitavaksi seikka, että muutoksen tekijän on vastattava kaikista valmistajalle kuuluvista velvollisuuksista.


Terveisin

Lassi Varis
Tarkastaja

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Liikennekelpoisuuden valvonta
 
Melkoista jargonia, mutta eikö tuosta saa sen käsityksen, että laudan täytyy kulkea maksimissaan 15km/h jo ostettaessa ja sen jälkeen itse tehdyt muutokset nopeuden alentamiseksi, eivät tee laudasta laillista alle 15-vuotialle 🤔

Näin olen itsekin tämän asian käsittänyt jo ennen kuin luin tuolla yllä olevan vastauksen.
 
Tähän "vanhaan" juttuun puuttuisin sen verran, että mitä tuolla luovuttamisella tarkoitetaan tai miten se on määritelty? Jos kevyt sähköajoneuvo, ennen lainsaadäntöä sähköpotkulauta, on alle 15-vuotiaan omaisuutta jo ennen lakimuutosta, niin tapahtuuko mitään luovutusta missään vaiheessa? Ymmärrän, että lakimuutoksen jälkeen mm. myyminen alle 15-vuotiaalle on varmasti luovutukseen verrattavaa, mutta jos omistusoikeus on siirtynyt ennen...
Tää on ihan hauska pointti kyllä, oma tytär sai toukokuussa laudan 13v lahjaksi ja olen antanut hänen ajella, maksetaan se 60€ sitten jos kohdalle sattuu mutta eipä ole hirveästi ratsioita näkynyt. Voisi kyllä kytille vittuilla sitten kun soittelevat että en ole luovuttanut käyttöön vaan ihan omalla laudalla ajelee.
 
Melkoista jargonia, mutta eikö tuosta saa sen käsityksen, että laudan täytyy kulkea maksimissaan 15km/h jo ostettaessa ja sen jälkeen itse tehdyt muutokset nopeuden alentamiseksi, eivät tee laudasta laillista alle 15-vuotialle 🤔

Näin olen itsekin tämän asian käsittänyt jo ennen kuin luin tuolla yllä olevan vastauksen.
No tämä on se jutun pihvi:
Traficom ainakin haluaa noin ajateltavan sillä jos se lauta muuttuisi nopeuden rajoittamisella "kävelyä avustavaksi laitteeksi" sillä saisi ajaa pitkin jalkakäytäviä ja vieläpä kännissä eikä kukaan voisi sanoa mitään...
Jokainen ymmärtää mikä soppa olisi isoissa kaupungeissa noiden vuokralautojen kanssa kun baarit menee kiinni...

Itse en oikein ymmärrä miksi itse tehty nopeuden rajoittaminen olisi yhtä pätevä jos sitä ei voi esim kesken ajoa muuttaa.
Ihan samalla tavalla se valmistaja tai maahantuoja ohjelmallisesti rajoittaa sitä nopeutta.

Tuo täytyisi testata jossain käräjäoikeudessa onko Traficomin tulkinta oikein.
 
Itse en oikein ymmärrä miksi itse tehty nopeuden rajoittaminen olisi yhtä pätevä jos sitä ei voi esim kesken ajoa muuttaa.
Ihan samalla tavalla se valmistaja tai maahantuoja ohjelmallisesti rajoittaa sitä nopeutta.

Tuo täytyisi testata jossain käräjäoikeudessa onko Traficomin tulkinta oikein.
Ei käräjille voi mennä mistään virkamiesmutuilusta, missä ei edes oteta kantaa yhtään mihinkään.

Oikea tapa on rajoittaa sen skidin sähköskootti kulkemaan 15km/h ja antaa ajella. Sitku poliisisetä antaa tieliikennevirhemaksun (jota epäilen, että koskaan tulee jos setä käy lautaa koestamassa ja kulkee vain 15km/h), niin maksu kiistetään ja tarvittaessa mennään käräjille kertomaan miten rajoitus on tehty ja miten se ei ole käyttäjän muuteltavissa. Siellä lopulta koeponnistetaan tulkintakysymykset.

Mutta käräjille tuskin koskaan pääset, kerran se skuutti ei kulje yli 15km/h, jolloin se ei edes kiinnitä huomiota liikenteessä. Eri asia nämä nappirajoittimet kun ensin vedetään 50km/h ja sitku lähdetään koeajolle, niin kulkee vaan 25km/h. Tällöin poliisilla on vähän enemmän mielenkiintoa tutkia lautaa tarkemmin.
 
Oikea tapa on rajoittaa sen skidin sähköskootti kulkemaan 15km/h ja antaa ajella. Sitku poliisisetä antaa tieliikennevirhemaksun (jota epäilen, että koskaan tulee jos setä käy lautaa koestamassa ja kulkee vain 15km/h), niin maksu kiistetään ja tarvittaessa mennään käräjille kertomaan miten rajoitus on tehty ja miten se ei ole käyttäjän muuteltavissa. Siellä lopulta koeponnistetaan tulkintakysymykset.
Kannattaa myös tyyppikilpi teettää uusi, ettei siellä lue 25 km/h.
 
Itse en oikein ymmärrä miksi itse tehty nopeuden rajoittaminen olisi yhtä pätevä jos sitä ei voi esim kesken ajoa muuttaa.
Ihan samalla tavalla se valmistaja tai maahantuoja ohjelmallisesti rajoittaa sitä nopeutta.
Kun lisäksi fyysisesti modifioi potkulaudan sähköistä rakennetta, esimerkiksi vaihtamalla johtimia tai liittimiä uusiin, tulee toista kautta kusipäisen virkamiesjargonin kautta ihan virallisesti sähkölaitteen valmistajaksi.

Tällöin modaaja on hyvin selkeästi todisteltavalla tavalla valmistanut koneen jota nyt käytetään jalankulkua avustavana välineenä. Ajoneuvoja ei näy missään. Konelainsäädännöllä voi pyyhkiä perhettä kun mitään konetta ei olla myymässä kenellekään eikä ottamassa ammattikäyttöön.
 
No niin, ohjaustangon pystyputki ei sitten enää heilu, kun tuli vähän kiristeltyä paria ruuvia. Vielä pitäisi jossain välissä avata lauta ja tarkistaa liitokset, sillä tuntuu joku olevan hieman heikosti kiinni. Etuosa tärähtäessä ajettaessa kuopan/halkeaman tjms. yli, saattaa veto kadota hetkellisesti, eli joku kontakti on vähän huono. Samalla voisi tietty vaihtaa hieman pidemmän ohjaustangon sun muuta, jotta saisi samalla kertaa kaikki kuntoon. Samallahan tietty tekee vähän syyshuoltoa ja varmistaa että "konehuone" on tiivis syys- ja talvikelejä ajatellen.

Kävin tuossa kesällä motonetistä kysymässä vannerasvaa siltä varalta että tulisi saisi jossain välissä vaihdettua sisäkumittomiin, mutta myynnissä oli vain ihan hervottoman kokoisia 4/5kg purkkeja, vaikka paljon pienempikin olisi riittänyt. Paikallinen sähköpotkulautakauppa/huolto myy myös paljon pienempää annosta, mutta hinnan puolesta kannattaisi sitten ostaa vaikka se motonetin 5kg purkki. Toisaalta ensin pitäisi löytää se tapa jolla sisäkumittoman saisi nousemaan vanteelle, ennenkuin alkaa muuta asiaankuuluvaa ostelemaan...

On vähän harmi, kun kotona ei ole oikein tilaa skuutin kanssa helposti työskennellä. Se tuo ihan turhaan lisähankaluuksia kaikkeen aina renkaanvaaihdosta lähtien. Joku erillinen väljä "askarteluhuone" olisi kyllä kiva olla.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin tuossa kesällä motonetistä kysymässä vannerasvaa siltä varalta että tulisi saisi jossain välissä vaihdettua sisäkumittomiin
Tarkoitatko sisäkumitonta vai umpikumia?

Toisaalta ensin pitäisi löytää se tapa jolla sisäkumittoman saisi nousemaan vanteelle, ennenkuin alkaa muuta asiaankuuluvaa ostelemaan...
Sisäkumiton asettuu vanteelle kun paikalleen pujotettuun kumiin päästää ilmaa ns. isosta jormasta. Potkulaudan rengas on niin pieni ettei vaadittava määrä ole kummoinen vs. kuorma-auton rengas. Vaihtoehtoisesti tehdään stuntti posauttamalla pieni määrä jotain herkästi syttyvää aerosolia vanteen ja renkaan välissä.

Mikäli kuitenkin tässä tarkoitetaan umpikumia(jossa toki ei käytetä sisärengasta mutta jota ei kutsuta sisärenkaattomaksi eli tubeless-renkaaksi, joka tarkoittaa vakiintuneesti ja yksiselitteisesti eri asiaa) probleema voi olla vaikeammin ratkaistava. Eikös noita ole onnistuneesti ainakin keitetty ennen väkivaltaista asennusta. En tiedä enkä ole edes koskenut moisiin kiekkoihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 705
Viestejä
4 904 255
Jäsenet
79 042
Uusin jäsen
Are02

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom