Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Mulla on laudan valikoissa vaihtoehdot 36V/48V/52V/60V/72V ja oletuksena 52V. Jos vaihdan volttimäärän isompaan, onko sillä vaikutusta akun (tai muiden sähköosien) kestävyyteen ja toimintaikään? Ilmeisesti isommalla volttimäärällä saisi enemmän vääntöä?
 
Mulla on laudan valikoissa vaihtoehdot 36V/48V/52V/60V/72V ja oletuksena 52V. Jos vaihdan volttimäärän isompaan, onko sillä vaikutusta akun (tai muiden sähköosien) kestävyyteen ja toimintaikään? Ilmeisesti isommalla volttimäärällä saisi enemmän vääntöä?
Eihän akku ole vaihdettava? Luulisi, että pitää valita akkua vastaava jännite.
 
3-vuotiaan Denverin akku pääsi vajaan vuoden seisottamisen jälkeen tyhjenemään ja nyt kun sillä kokeilin ekaa kertaa ajella lataamisen jälkeen niin vehje veti ihan normaalisti, mutta yhtäkkiä 7,5 kilometrin jälkeen akkupalkit tippuivat neljästä punaiselle ja vekotin sammui siihen paikkaan eikä lähtenyt enää käyntiin. Kotona kun laitoin lataukseen minuutiksi niin näyttää taas iloisesti neljää palkkia.

Vetää siis ihan normaalisti kuten neljällä palkilla kuuluu eikä havaittavissa ole mitään kahdelle palkille tunnusomaista hyytymistä suorituskyvyssä, mutta sitten vaan ilmoittaa, ettei pysty edes olemaan päällä. Jos yrittää käynnistää niin saa starttimelodiasta ekan nuotin soitettua kunnes näyttö pimenee. En uskaltanut jättää yöksi latautumaan ihan täyteen, vaan annoin olla vähän reilut 3 tuntia virroissa älypistorasiassa ja päivällä jatkoin lataamista, kunnes älypistorasia näytti, että lauta ottaa vastaan enää 100 watin sijaan 10 wattia, eli on aika lähellä täyttä.

Syksyllä laitoin tuon talviteloille kolmella akkupalkilla. Kesken talven katsoin kertaalleen, että kolme palkkia on edelleen tallella ja alkukesästä uudelleen: kolme palkkia. Nyt kesän aikana kuitenkin vehje oli hyytynyt eikä lähtenyt enää käyntiin kuin tunnin laturissa pitämisen jälkeen. Aiemmin tuon range on ollut reilun 20 kilomerin luokkaa ja nytkään mitään heikentymistä suorituskyvyssä ei siis tuntunut tuon 7 kilometrin jälkeen, katkaisee vaan kaiken menon yhtäkkisesti 7,5 kilometrin kohdalla. Tuntuisi siis enemmän kalibrointiongelmalta kuin akkukennojen mädäntymiseltä. Onkohan tuolle mitään tehtävissä, että sen saisi virvottua takaisin normaaliksi?
 
Jotkut akut "saattavat" elpyä jos jättää lataukseen vielä senkin jälkeen kun se on täynnä.

En sitten tiedä onko tämä kovin suositeltavaa, kun näissäkin on tapahtunut paljon akkupaloja ja onko siitä mitään hyötyä jos alykäs BMS-piirillä oleva akku lopettaa lataamisen kun määrätty varaustaso on täyttynyt.

Alyttömien akkujen kanssa en uskaltaisi lähteä kokeilemaan.
 
Jotkut akut "saattavat" elpyä jos jättää lataukseen vielä senkin jälkeen kun se on täynnä.

En sitten tiedä onko tämä kovin suositeltavaa, kun näissäkin on tapahtunut paljon akkupaloja ja onko siitä mitään hyötyä jos alykäs BMS-piirillä oleva akku lopettaa lataamisen kun määrätty varaustaso on täyttynyt.

Alyttömien akkujen kanssa en uskaltaisi lähteä kokeilemaan.
Kyllä tuo lopettaa sen lataamisen tietyn pisteen jälkeen ja laturissa valo muuttuu punaisesta vihreäksi eikä ainakaan älypistorasian mukaan virtaa enää liiku. Täytyy katsoa jos se nyt jatkaisi sitä ~10 watin lataamista tavallista pidempään. Ongelmana tuossa kuitenkin on, että se imi ~100W laturista nelisen tuntia minkä pitäisi kyllä tarjota energiaa huomattavasti pidemmälle kuin 7,5 km matkalle. Aiemmin ihan tyhjästä ihan täyteen on vienyt alle viisi tuntia ja sillä on päässyt yli 20 kilometriä.

Ja se energiahan ei tosiaan minnekään katoa, joten kaiken järjen mukaan se energia on yhä siellä akuissa, mutta joku ohjauspiiri nyt vaan haluaa sitten poikkaista ilon, kun käyttökelpoista energiaa on jäljellä vielä vähintään 60% akuissa. Lataamisen aikana kattelin myös IR-mittarilla laudan lämpötiloja niin pysyi kyllä nätisti huoneenlämpöisenä, eli akkuihin latautuva energia ei myöskään katoa lämmöksi jonkun oikosulussa olevan kennon tmv. ongelman vuoksi.
 
Jos akustossa on viallisia kennoja, akku saattaa näyttää normaalilta, mutta BMS-piiri katkaisee virransyötön kun määrätys arvot esim. jännite laskee liian alas.
 
3-vuotiaan Denverin akku pääsi vajaan vuoden seisottamisen jälkeen tyhjenemään ja nyt kun sillä kokeilin ekaa kertaa ajella lataamisen jälkeen niin vehje veti ihan normaalisti, mutta yhtäkkiä 7,5 kilometrin jälkeen akkupalkit tippuivat neljästä punaiselle ja vekotin sammui siihen paikkaan eikä lähtenyt enää käyntiin. Kotona kun laitoin lataukseen minuutiksi niin näyttää taas iloisesti neljää palkkia.
Ja tällä tavalla yöksi jätettynä lauta ei tänään enää pihahtanutkaan vaan oltiin taas hypätty neljästä palkista nollaan. Laitoin lataukseen ja kahden tunnin päästä laturi näytti vihreää, eli homma valmis, täydet palkit ja virtaa ei enää liiku. Normaalisti tyhjästä täyteen pitäisi mennä viitisen tuntia. Ei kai tolla laudalla sitten enää muuta tee kuin heittää vesilinttua?
 
Onko siinä mahdollisuutta yhdistää lauta puhelimeen ja katsoa sitä kautta miltä akun kennostojen tilanne näyttää?
 
Ja tällä tavalla yöksi jätettynä lauta ei tänään enää pihahtanutkaan vaan oltiin taas hypätty neljästä palkista nollaan. Laitoin lataukseen ja kahden tunnin päästä laturi näytti vihreää, eli homma valmis, täydet palkit ja virtaa ei enää liiku. Normaalisti tyhjästä täyteen pitäisi mennä viitisen tuntia. Ei kai tolla laudalla sitten enää muuta tee kuin heittää vesilinttua?
Oliko tuota akkua kertakaan ylläpito ladattu talvisäilytyksen aikana? Aiemmin kun kommentoit, että olit katsonut akun palkki määrän muutamana eri kertana, niin olitko siis vain katsonut, vai olitko myös käyttänyt laturin päässä latautumassa jonkin aikaa?

Nuo akut ei välttämättä tykkää, jos on pitkiä aikoja lataamatta. Monien sähkökulkineiden ohjeissakin mainitaan, että olisi hyvä esim. 3 kk välein käyttää laturissa akkua.

Toki Denver merkkinäkään ei taida ihan laadukkaimmasta päästä olla, eli voi siellä sen verran huonolaatuiset akutkin olla, että sieltä oli sulta vain joku/jotkut kennot entiseksi menneet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 333
Viestejä
4 885 382
Jäsenet
78 801
Uusin jäsen
rafte

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom