Kysytään täältäkin jos joku sattuisi tietämään:
Sähköpotkulautoja koskeva laki muuttui tiistaina.
Itsellä on perheessä kaksi teiniä joilla skuutit jotka helpottaneet arkea kun pystyvät liikkumaan niillä lähialueelle esim treeneihin yms itsenäisesti.
Nyt tietty eivät saa enää ajaa niillä.
Mietinnässä olisi pudottaa nopeus alle 15km/h ja ideana että ajoneuvoluokka putoaisi "kevyestä sähköajoneuvosta" alempaan, "liikkumista avustavaan laitteeseen" jota laki ei koske.
Laudan rakenteellinen nopeus pitää olla alle 15km/h ja rakenteellisesta nopeudesta sanotaan seuraavaa:
"Rakenteellinen nopeus tarkoittaa laitteen valmistajan tai maahantuojan laitteelle asettamaa nopeutta."
Veisin laudan maahantuojalle joka siis rajoittaisi nopeuden 15km/h
Ideana tuossa siis ajoneuvoluokan muutos hieman samaan tapaan kuin maastureita katsastetaan pakettiautoiksi takapenkit poistamalla.
Kyselin asiaa Traficomista-> Eivät osanneet vastata
Poliisilta -> Eivät vastanneet ainakaan vielä mitään.
Liikenneturvalta-> Sanoivat että nopeuden pudotus ei laske ajoneuvoluokkaa.
Liikenneturvan vastaus herätti ihmetystä.
Jälkikäteen selvisi että olivat kesällä 2024 yhdessä Traficomin, Poliisin kanssa päätyneet kyseiseen tulkintaan, kun lautoja vuokraavat firmat olivat aikeissa pudottaa nopeuden tuohon alle 15km/h.
Jos ajoneuvoluokka olisi muuttunut olisi laudoilla saanut ajaa jalkakäytävillä ja päihtyneenä eikä niitä olisi käytännössä kukaan voinut valvoa...
Tämä on sinänsä ymmärrettävää mutta onko tässä nyt tulkittu asiaa oman hyödyn vinkkelistä?
Haluaisin selvittää tuota rakenteellisen nopeuden muutosta, tuntuu erikoiselta ettei sitä voisi muuttaa jälkikäteen, mutta tuosta rakenteellisesta nopeudesta ei oikein löydy mitään tietoa.
Tuntuu hassulta että mönkkäreitä, autoja ja muita menopelejä pystyy muuttamaan eri ajoneuvoluokkaan, mutta skuutit olisi lukittu pysyvästi yhteen.
Ne "hommaa lapsille fillarit" kommentit voi jättää pois, kiitos.
Päivitetään tännekin kun sain vihdoin vastaukset.
Kysyin kesäkuussa ennen lakimuutosta täältäkin infoa kun itsestä homma tuntui vähän erikoiselta viritelmältä.
Sain sitten myös vastaukset poliisilta ja Traficomilta.
Kysyin seuraavat kysymykset:
1. Jos rajoitan laudan nopeuden tuohon 15km/h itse ohjelmallisesti ettei sitä voi esim kesken ajoa muuttaa vaan muutos on pysyvämpää, saako alle 15 vuotias ajaa silloin laudalla?
2. Jos vien sähköpotkulaudan maahantuojalle joka rajoittaa sen nopeuden ohjelmallisesti alle 15km/h saako alle 15 vuotias ajaa silloin laudalla?
3. Jos olen tilannut laudan Kiinasta, olen samalla siis maahantuoja, jos silloin muutan laudan nopeuden maks 15km/h, saako alle 15 vuotias ajaa sillä?
Poliisin Dennis Pasterstein:
Hei
Kiitos palautteestasi ja pahoittelut, että vastaus on kestänyt. Poliisin on haasteellista ottaa kantaa tähän, koska Traficom vastaa markkinavalvonnasta. Lassi Varis Traficomilta
lassi.varis@traficom.fi lienee oikea henkilö vastaamaan kysymykseesi.
Ystävällisin terveisin
DENNIS PASTERSTEIN
Ylikomisario, Liikennevalvontatoiminnon johtaja | Superintendent, Head of Traffic Control Operations
Liikennevalvontatoiminto | Traffic Control Operatio
Traficomin lakimies Lassi Varis
Hei,
Kiitos yhteydenotostanne.
Keskeistä asiassa on ymmärtää, että sähköpotkulaudan (eli ajoneuvolain (82/2021) 29§:n mukaisen kevyen sähköajoneuvon) muuttamisessa 15km/h kulkevaksi laitteeksi, kyse ei ole ajoneuvoluokan muuttamisesta. Ajoneuvolakia ei sovelleta 1a §:n 3-kohdan mukaisesti jalankulkijaa avustavaan laitteeseen, jonka moottoreiden yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa.
Jalankulkua avustava laite ei siis ole ajoneuvolain mukainen ajoneuvo, vaan konelainsäädännön mukainen kone. Konelainsäädännön kysymyksissä teitä auttaa Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes.
Tieliikennelaki rinnastaa jalankulkua avustavan laitteen käyttäjän jalankulkijaan. Tieliikennelain kysymyksissä teitä auttaa poliisi.
Lähtökohta rakenteellisen nopeuden osalta on, ettei se ole käyttäjän säädeltävissä oleva.
Yleisesti mikäli maahantuoja tai jakelija muuttaa tuotetta siinä määrin, että sillä voi olla vaikutusta sovellettavien vaatimusten täyttymiseen tulee mahdollisesti huomioitavaksi seikka, että muutoksen tekijän on vastattava kaikista valmistajalle kuuluvista velvollisuuksista.
Terveisin
Lassi Varis
Tarkastaja
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Liikennekelpoisuuden valvonta