Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Uudet rajoitukset koskevat mielestäni myös sähköpolkupyöriä ja muita vatkaimia, joilla voi ajaa ilman polkemista pelkällä kaasuvivun painamisella.
Liikenneturvan mukaan uudet rajoitukset koskevat kevyitä sähköajoneuvoja. Moottorilla varustettu polkupyörä (L1E-A) ei kuulu tähän luokkaan. Saa korjata jos olen väärässä.
 
Tuskinpa lähtee ajokortti, eihän ruorijuopumuskaan siihen vaikuta. Ymmärtääkseni jos ajamiseen vaaditaan ajokortti = vaikuttaa myös auton ajolupaan.

Mutta asia ei ole ehkä niin yksioikoinen. Muistan, että autokoulun opettaja heitti legendaa papparaisesta, joka menetti kortin, kun humalassa ajoi mopolla talonsa olohuoneessa. Kuitenkin siihen aikaan mopolla ajamiseen ei tarvittu ajokorttia.

Toisaalta olen kuullut, että kortteja on lähtenyt takavuosina kuivumaan, jos on ajettu päältäajettavalla ruohonleikkurilla omalla pihalla humalassa. Tuohon aikaan vedottiin siihen, että kyseessä oli moottorilla liikkuva vekotin, vaikka eihän nuo nopeasti kulkeneet.
 
Sähköpotkulautoihin tuli nyt 0,5 promillen rajan alkoholille. Eli sakko tulee, jos jää kiinni.

Mutta en löydä varmaa tietolähdettä, että kuinka käy ajokortille, jos jää kiinni. Eli selviääkö pelkällä sakolla, vai lähteekö myös kortti kuivumaan?

Kieltämättä sähköpotkulauta on kätevä, jos mökiltä haluaa käydä lähikuppilassa. Osahan siellä syrjäkylillä käy kuppilassa myös autolla.

Tulee myös kummallinen ongelma, että kiinnijäämisen riski on isompi potkulaudalla, kuin autolla.
Just radiouutisista sain kuvan että sähköpotkulaudan luovuttaminen alle 15-vuotiaalle tulee maksamaan tekijälleen 60€, ja päihtyneenä sellaisella ajaminen 200€. Ei mainittu ajokortin menettämisestä mitään.

En tiedä mitä seuraa jos alle 15-vuotias ajaa sähköpotkulaudalla päihtyneenä. Sosiaaliviranomaiset varmaan takavarikoivat sähköpotkulaudan.
 
Tuskin sosiaaliviranomaisilla on oikeutta takavarikoida pakkokeinona keneltäkään yhtään mitään ja eiköhän se ole poliisiviranomaisien tehtävä jos on epäilys rikoksen uusimisesta 🤔
Poliisin suorittama takavarikko tarkoittaa, että poliisi ottaa haltuunsa esineen, joka voi olla todisteena rikoksesta, on saatu rikollisesti tai tuomitaan menetetyksi valtiolle. Takavarikko on pakkokeino, ja sen tarkoituksena on turvata rikosprosessin kulku ja estää esineen katoaminen tai hävittäminen
 
Onko vielä kokemuksia mitä muuta seuraamuksia tulee kuin 200e liikennevirhemaksu päihtyneenä ajamisesta?
Katsoin hallituksen esityksen ja siellä ei mainita sanallakaan muista seuraamuksista, paitsi jos aiheuttaa abstraktia vaaraa muille.

Liikennevirhemaksu ei ole sakko, vaan hallinnollinen seuraamus lainvastaisesta menettelystä. Tällaisen seuraamuksen määrääminen ei edellytä samanlaista näyttöä kuin syyksilukeva rikostuomio, etenkin jos kysymyksessä on rikkomusluonteinen teko, jollaisten käsittely muutenkin on luonteeltaan summaarista. Kuljettajat tulot eivät vaikuta liikennevirhemaksun suuruuteen. Liikennevirhemaksun suuruus olisi sama riippumatta kuljettajan päihtymyksen tasosta. Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja liikennejuopumuksesta moottorittomalla ajoneuvolla säädetään rikoslaissa. Rikoslain säännökset tulevat sovellettaviksi tilanteissa, joissa päihtynyt kuljettaja aiheuttaa vähintään abstraktia vaaraa muulle liikenteelle.
 
Kysytään täältäkin jos joku sattuisi tietämään:
Sähköpotkulautoja koskeva laki muuttui tiistaina.

Itsellä on perheessä kaksi teiniä joilla skuutit jotka helpottaneet arkea kun pystyvät liikkumaan niillä lähialueelle esim treeneihin yms itsenäisesti.
Nyt tietty eivät saa enää ajaa niillä.
Mietinnässä olisi pudottaa nopeus alle 15km/h ja ideana että ajoneuvoluokka putoaisi "kevyestä sähköajoneuvosta" alempaan, "liikkumista avustavaan laitteeseen" jota laki ei koske.

Laudan rakenteellinen nopeus pitää olla alle 15km/h ja rakenteellisesta nopeudesta sanotaan seuraavaa:
"Rakenteellinen nopeus tarkoittaa laitteen valmistajan tai maahantuojan laitteelle asettamaa nopeutta."

Veisin laudan maahantuojalle joka siis rajoittaisi nopeuden 15km/h
Ideana tuossa siis ajoneuvoluokan muutos hieman samaan tapaan kuin maastureita katsastetaan pakettiautoiksi takapenkit poistamalla.

Kyselin asiaa Traficomista-> Eivät osanneet vastata
Poliisilta -> Eivät vastanneet ainakaan vielä mitään.
Liikenneturvalta-> Sanoivat että nopeuden pudotus ei laske ajoneuvoluokkaa.

Liikenneturvan vastaus herätti ihmetystä.
Jälkikäteen selvisi että olivat kesällä 2024 yhdessä Traficomin, Poliisin kanssa päätyneet kyseiseen tulkintaan, kun lautoja vuokraavat firmat olivat aikeissa pudottaa nopeuden tuohon alle 15km/h.
Jos ajoneuvoluokka olisi muuttunut olisi laudoilla saanut ajaa jalkakäytävillä ja päihtyneenä eikä niitä olisi käytännössä kukaan voinut valvoa...
Tämä on sinänsä ymmärrettävää mutta onko tässä nyt tulkittu asiaa oman hyödyn vinkkelistä?

Haluaisin selvittää tuota rakenteellisen nopeuden muutosta, tuntuu erikoiselta ettei sitä voisi muuttaa jälkikäteen, mutta tuosta rakenteellisesta nopeudesta ei oikein löydy mitään tietoa.
Tuntuu hassulta että mönkkäreitä, autoja ja muita menopelejä pystyy muuttamaan eri ajoneuvoluokkaan, mutta skuutit olisi lukittu pysyvästi yhteen.

Ne "hommaa lapsille fillarit" kommentit voi jättää pois, kiitos.
 
liikenneturvan sivuilla lukee näin.

Mikäli laitteen rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 km/h, rinnastetaan laitteen käyttäjä jalankulkijaan, ja laitteella kuljetaan jalankulun sääntöjen mukaan. Huomioi, että kyseessä on rakenteellinen enimmäisnopeus, eli tilapäiset nopeusrajoitukset laitteessa eivät muuta luokitusta toiseksi.

mielestäni, jos ja kun potkulaita rajoitetaan 15km/h nopeuteen, niin se on rakenteellisesti jalankulkija. niin ettei sitä saa kukaan kulkemaan kovempaa. tää on taas näitä asioita joista varmaan joutuu mennä rosiksen kautta testaamaan lakia.
 
liikenneturvan sivuilla lukee näin.

Mikäli laitteen rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 km/h, rinnastetaan laitteen käyttäjä jalankulkijaan, ja laitteella kuljetaan jalankulun sääntöjen mukaan. Huomioi, että kyseessä on rakenteellinen enimmäisnopeus, eli tilapäiset nopeusrajoitukset laitteessa eivät muuta luokitusta toiseksi.

mielestäni, jos ja kun potkulaita rajoitetaan 15km/h nopeuteen, niin se on rakenteellisesti jalankulkija. niin ettei sitä saa kukaan kulkemaan kovempaa. tää on taas näitä asioita joista varmaan joutuu mennä rosiksen kautta testaamaan lakia.
Tää on just se pointti.
Liikenneturva oli sitä mieltä että jos itse rajoitat nopeutta niin luokka ei muutu.
Jos taas valmistaja tai maahantuoja muuttaa jälkikäteen niin muuttuu "ehkä"

Tämäkin on vähän erikoista kun molempien muutokset olisi todennäköisesti softalla nopeuden rajoittaminen.
 
Tää on just se pointti.
Liikenneturva oli sitä mieltä että jos itse rajoitat nopeutta niin luokka ei muutu.
Jos taas valmistaja tai maahantuoja muuttaa jälkikäteen niin muuttuu "ehkä"

Tämäkin on vähän erikoista kun molempien muutokset olisi todennäköisesti softalla nopeuden rajoittaminen.
Oma näppituntuma olisi, että jos nopeus on vaihdettavissa napinpainalluksella kuten monissa laudoissa on oletuksena, rakenteellinen nopeus ei muutu. Jos muutos vaatii kaapeleiden kytkemistä, ohjauspiirin vaihtoa tai muuta erillistä asennustyötä, voidaan puhua rakenteellisesta nopeudesta. Sähköpotkulaudat eivät vaadi tyyppihyväksyntää toisin kuin mopoluokan laitteet, joten sellaisen saisi rakentaa itsekin.
 
Kysytään täältäkin jos joku sattuisi tietämään:
Sähköpotkulautoja koskeva laki muuttui tiistaina.

Itsellä on perheessä kaksi teiniä joilla skuutit jotka helpottaneet arkea kun pystyvät liikkumaan niillä lähialueelle esim treeneihin yms itsenäisesti.
Nyt tietty eivät saa enää ajaa niillä.
Mietinnässä olisi pudottaa nopeus alle 15km/h ja ideana että ajoneuvoluokka putoaisi "kevyestä sähköajoneuvosta" alempaan, "liikkumista avustavaan laitteeseen" jota laki ei koske.

Laudan rakenteellinen nopeus pitää olla alle 15km/h ja rakenteellisesta nopeudesta sanotaan seuraavaa:
"Rakenteellinen nopeus tarkoittaa laitteen valmistajan tai maahantuojan laitteelle asettamaa nopeutta."

Veisin laudan maahantuojalle joka siis rajoittaisi nopeuden 15km/h
Ideana tuossa siis ajoneuvoluokan muutos hieman samaan tapaan kuin maastureita katsastetaan pakettiautoiksi takapenkit poistamalla.

Kyselin asiaa Traficomista-> Eivät osanneet vastata
Poliisilta -> Eivät vastanneet ainakaan vielä mitään.
Liikenneturvalta-> Sanoivat että nopeuden pudotus ei laske ajoneuvoluokkaa.

Liikenneturvan vastaus herätti ihmetystä.
Jälkikäteen selvisi että olivat kesällä 2024 yhdessä Traficomin, Poliisin kanssa päätyneet kyseiseen tulkintaan, kun lautoja vuokraavat firmat olivat aikeissa pudottaa nopeuden tuohon alle 15km/h.
Jos ajoneuvoluokka olisi muuttunut olisi laudoilla saanut ajaa jalkakäytävillä ja päihtyneenä eikä niitä olisi käytännössä kukaan voinut valvoa...
Tämä on sinänsä ymmärrettävää mutta onko tässä nyt tulkittu asiaa oman hyödyn vinkkelistä?

Haluaisin selvittää tuota rakenteellisen nopeuden muutosta, tuntuu erikoiselta ettei sitä voisi muuttaa jälkikäteen, mutta tuosta rakenteellisesta nopeudesta ei oikein löydy mitään tietoa.
Tuntuu hassulta että mönkkäreitä, autoja ja muita menopelejä pystyy muuttamaan eri ajoneuvoluokkaan, mutta skuutit olisi lukittu pysyvästi yhteen.

Ne "hommaa lapsille fillarit" kommentit voi jättää pois, kiitos.
Muutat sen laudan kulkemaan 15km/h ja sillä selvä.

Jos nopeutta ei saa muutettua yhden napin painalluksella kesken ajon (ns. ajotilan valinta: eco, normal, sport) vaan pitää mennä jonnekkin huoltovalikkoon tms. on muutos ok ja lauta on laillinen.
 
Samaa tuolla E/FAT:n sivullakin todetaan, että valikosta muuttelemalla rakenteellinen nopeus ei muutu.


”Miten laitteen rakenteellinen nopeus määritellään?

Ajoneuvon rakenteellisella nopeudella tarkoitetaan ajoneuvon valmistajan, maahantuojan tai myyjän ilmoittamaa ja asettamaa tai muutoin teknisiin ominaisuuksiin perustuvaa suurinta rakenteellista nopeutta.

Huom! Näitä ajoneuvon asetuksia tai rajoituksia ei saa pystyä muuttamaan. Rakenteellinen nopeus ei siis muutu, vaikka sähköpyörä, jonka ilmoitettu rakenteellinen nopeus on 45 km/h, rajoitettaisiin kuljettajan toimesta kulkemaan enintään 25 km/h. Nopeuden rajoittaminen ei myöskään tee pyörästä laillista tieliikenteessä.”
 
Samaa tuolla E/FAT:n sivullakin todetaan, että valikosta muuttelemalla rakenteellinen nopeus ei muutu.


”Miten laitteen rakenteellinen nopeus määritellään?
Ajoneuvon rakenteellisella nopeudella tarkoitetaan ajoneuvon valmistajan, maahantuojan tai myyjän ilmoittamaa ja asettamaa tai muutoin teknisiin ominaisuuksiin perustuvaa suurinta rakenteellista nopeutta.

Huom! Näitä ajoneuvon asetuksia tai rajoituksia ei saa pystyä muuttamaan. Rakenteellinen nopeus ei siis muutu, vaikka sähköpyörä, jonka ilmoitettu rakenteellinen nopeus on 45 km/h, rajoitettaisiin kuljettajan toimesta kulkemaan enintään 25 km/h. Nopeuden rajoittaminen ei myöskään tee pyörästä laillista tieliikenteessä.”
Jep. Homma meneekin mielenkiintoiseksi jos laudan veisi maahantuojalle joka rajoittaa nopeuden.
 
kyllä on vuokrapotkulautojen käyttäjäkunta romahtanut. 2päivän ainaka tullut vasta 2 potkijaa vastaan. jos tämä jatkuu niin ne firmat laittaa lapun luukulle
 
G3 tajunnanvirtaa ensimmäisen päivän jälkeen

Unboxaus:
Tuntuu kuin 60-luvun Lada (G2) olisi vaihtunut tuoreeseen Teslaan, jotenkin paljon vaikuttavampi livenä kuin kuvissa. Etupää näyttää kyllä aika hirveältä.

Nopea testi:
10% akkua katosi 1,5km matkalla, onko tämä paskana? Kaasu sportilla ärsyttävän herkkä, tästä olinkin jo kuullut ja korjaus ilmeisesti jo tulossa.

10km testi:
Akku kului nyt normaalisti, kaasuun jo lähes tottunut, tosin mutkassa meinasin ajaa pöpelikköön, kun tuli vähän liikaa tehoa.

~70 kiloisena en onnistunut löytämään niin jyrkkää mäkeä, ettei ajaisi 25km/h ongelmitta. Jyrkimmässä mäessä pysähdyin ja kiihdytin, ei näyttänyt tuottavan ongelmia, mutta mittari jäi jostain syystä 24km/h, pieni heilautus keholla ja taas mentiin 25.

G2 kun ajoi täysiä oli aina semmoinen fiilis, ettei tämä ole kovin turvallista, tällä se fiilis puuttuu, jotenkin paljon vakaampaa menoa.

Jarrut tuntuu vähän heikoilta, kuten @noreth myös sanoi, katsotaan paranevatko. Saa nuo renkaat lukkoon, kun kunnolla painaa.

-

Mietin aikaisemmin kannattaako ostaa uusi G2 vai maksaa extraa tästä, toistaiseksi olen erittäin tyytyväinen valintaan, on tuo ihan mukava päivitys ajokokemukseen. Jos omistat jo G2 ja et tarvitse lisätehoja tai muita parannuksia sitten en lähtisi päivittämään.
Nyt kun vähän päälle kuukauden ajellut tyytyväisyys on vain kasvanut, mitään valitettavaa en ole keksinyt, muuta kuin Suomen 25km/h rajoituksen, menohaluja tuolla riittäisi. Vieläkään en ole onnistunut löytämään niin jyrkkää mäkeä, ettei vetäisi tämmöistä kukkakeppiä täysiä ylös. BOOST ei ole tullut vielä edes kokeiltua, kun kiihtyy muutenkin jo niin hyvin.

Erityisesti nautin, kun ei tarvi painaa peukalolla kaasua, jotenkin ihan erilainen fiilis ajaa rannetta vääntelemällä. Aluksi en muistanut sitä moottoripyörätyyppistä kaasua ja lautaa taluttaessa väänsin vahingossa pari kertaa hanat pohjaan, ei onneksi käynyt mitään.

Jarrujen paranemisesta en osaa sanoa, kun ei niitä tule juuri käytettyä. Sateella jos ajaa alkaa ilmeisesti jarrulevyihin tarttuva moska pitämään ääntä.

Sanoisin, että tämä alkaa olla lähes täydellinen lauta. Jotkut valittaneet akkua, mutta en ajele mitään 100km reissuja, joten itselle riittänyt paremmin kuin hyvin ja lataaminen on nopeaa. Seuraavaan malliin paremmat jarrut, ehkä vähän lisää akkua ja kunnolla iso näyttö, jotta voi oikeasti katsoa navia niin täydellinen lauta on valmis.

E: Tuli yksi ongelma mieleen, käytin abnormality alert pois päältä ja se ei suostunut sitten toimimaan hetkeen. Toivottavasti ongelmat jääkin siihen.
 
Nyt kun vähän päälle kuukauden ajellut tyytyväisyys on vain kasvanut, mitään valitettavaa en ole keksinyt, muuta kuin Suomen 25km/h rajoituksen, menohaluja tuolla riittäisi. Vieläkään en ole .
Sellainen korjaus tuohon lauseeseesi, että mm. Suomessa on Europan korkein nopeusrajoitus näille laudoille sekä sähköavusteisille pyörille. Muutamissa maissa ja erikseen muutamissa kaupungeissa on jopa alhaisempi maksiminopeus.
Ja periaatteessahan on mahdollista muutoskatsastaa lauta kulkemaan 45 km/h mutta sitten ajopaikka on pyörätien sijaan useimmiten ajorata.
 
Nyt kun vähän päälle kuukauden ajellut tyytyväisyys on vain kasvanut, mitään valitettavaa en ole keksinyt, muuta kuin Suomen 25km/h rajoituksen, menohaluja tuolla riittäisi. Vieläkään en ole onnistunut löytämään niin jyrkkää mäkeä, ettei vetäisi tämmöistä kukkakeppiä täysiä ylös. BOOST ei ole tullut vielä edes kokeiltua, kun kiihtyy muutenkin jo niin hyvin.

Erityisesti nautin, kun ei tarvi painaa peukalolla kaasua, jotenkin ihan erilainen fiilis ajaa rannetta vääntelemällä. Aluksi en muistanut sitä moottoripyörätyyppistä kaasua ja lautaa taluttaessa väänsin vahingossa pari kertaa hanat pohjaan, ei onneksi käynyt mitään.

Jarrujen paranemisesta en osaa sanoa, kun ei niitä tule juuri käytettyä. Sateella jos ajaa alkaa ilmeisesti jarrulevyihin tarttuva moska pitämään ääntä.

Sanoisin, että tämä alkaa olla lähes täydellinen lauta. Jotkut valittaneet akkua, mutta en ajele mitään 100km reissuja, joten itselle riittänyt paremmin kuin hyvin ja lataaminen on nopeaa. Seuraavaan malliin paremmat jarrut, ehkä vähän lisää akkua ja kunnolla iso näyttö, jotta voi oikeasti katsoa navia niin täydellinen lauta on valmis.

E: Tuli yksi ongelma mieleen, käytin abnormality alert pois päältä ja se ei suostunut sitten toimimaan hetkeen. Toivottavasti ongelmat jääkin siihen.
Minulla on aika lailla samat fiilikset. BOOST on minullakin kokeilematta. Toivoisin ehkä pikemminkin, että tehoa voisi rajoittaa, koska tossa voi lautaa eka kertaa kokeilevalla ote kirvota tangosta.

Kaasukahva on todella iso parannus. Ajan paljon luontopolkuja ja siellä tulee käytettyä usein ajomodea, eco = 15km/h, drive = 20 km/h ja sport = 25 km/h. Joskus pohdin, että joku namikka, josta voi lisätä/vähentää max nopeutta voisi olla kiva, mutta on toi modekin aika kätevä vaihtaa.

Tähän on tulossa nyt Q3 saataville 460 wh lisäakku perusakun 597 wh lisäksi. Hyvä optio pitkiä reissuja tekeville tai jos latauspaikkoja ei ole hyvin saatavilla.

Abnormality on vielä kokeilematta, samoin takajousituksen säätö ja find my.
 
Tähän on tulossa nyt Q3 saataville 460 wh lisäakku perusakun 597 wh lisäksi. Hyvä optio pitkiä reissuja tekeville tai jos latauspaikkoja ei ole hyvin saatavilla.
Tarkkasilmäinen poliisisetä vielä sakottaa sen nähtyään, kun taitaa paino mennä yli 25. :rofl: Redditissä ovat vaihtaneet GT3 akkuja noihin, helppo modaus ja saa sitten 899 Wh.
 
Tarkkasilmäinen poliisisetä vielä sakottaa sen nähtyään, kun taitaa paino mennä yli 25. :rofl: Redditissä ovat vaihtaneet GT3 akkuja noihin, helppo modaus ja saa sitten 899 Wh.
Onko tuosta pätevää tulkintaa, lasketaanko lisäakku nettopainoon? Toisaalta ajokuntoon tarvittava akku lasketaan, mutta irrotettavia lisävarusteita ei lasketa. Tämä olisi melkeinpä asia, joka pitää ratkaista EU-tuomioistuimessa.
 
Jep. Homma meneekin mielenkiintoiseksi jos laudan veisi maahantuojalle joka rajoittaa nopeuden.
Eikai sitä tarvii maahantuojalle viedä, jos firmwaren saa päivitettyä itse. Joihinkin lautoihin se onnistuu. Lisäksi voi vaihtaa controllerin sellaiseksi, että sitä pääsee näpelöimään esim. bluetoothin kautta.

Noita lautoja nyt on satoja eri mallisia, niin jos se poliisisetä käy sen tyypittämässä ja ei kulje kuin 15km/h ja "rajoitinnappia" tai asetusta ei löydy laudasta, niin mitäpä siinä voi muuta todeta kuin että turvallista matkaa? Eihän sähköpyörässäkään tarvitse olla mukana mitään valmistajan todistusta, että kulkee vain 25km/h.

Tai vaihtoehtoisesti jos rakennat itse sähköpotkulaudan ja asetat sen kulkemaan max 15km/h, niin miltä valmistajalta haet todistuksen että kyseessä on "liikkumista avustava laite"?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 282
Viestejä
4 818 763
Jäsenet
78 077
Uusin jäsen
Mika V

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom