Itsellä on m365 ja ninebot max.. Kumpikin on mahtava peli. Mutta yksi asia ottaa päähän.. Nimittäin..
Suomi on täynnä sähköpyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita.. Mutta missä on latauspisteet?
Saattaisi tämä bisnes olla otollisempi tulevaisuudessa, kun laitteet ovat sillä tasolla, että ne saa ladattua tunnissa eikä viidessä. Nykyäänkin toki voi olla joskus hyödyllistä ja mahdollista ajaa johonkin, pysähtyä tunniksi lataamaan ja palata sitten takaisin. Tilanne olisi kuitenkin täysin eri, jos 5 minuutissa saisi useamman kilometrin edestä lisämatkaa tai puolessa tunnissa vaikka yli kolmanneksen esimerkiksi 35% -> 70% varausta. Nykyisellään taitaa esimerkiksi G30 erillisellä pikalaturilla vaatia noin tunnin tuohon jälkimmäiseen, ja se on peruskalustossa parhaasta päästä. Todellisissa monsterilaudoissa on kyllä jo nyt yksittäisiä hyvinkin nopeasti(parissa tunnissa lähes tyhjästä lähelle täyttä) lataavia tuotteita, ja tätä korostaa suuri kokonaiskapasiteetti. Toisaalta siinä tuotesegmentissä ei ole juuri panostusta tai kohtaavuutta katulaillisuuteen esimerkiksi Suomessa. Kuka haluaisi maksaa kohtuullisen käytetyn auton hintaa supertehokkaasta huomiota herättävästä ajoneuvosta, vaikka sen voisi asiallisesti kuristaa 25 km/h ja 1 kW, ja joutua potentiaalisesti tai pahimmillaan päivittäin viranomaisten erikoisratsioihin, joissa ei paljon lakia noudateta?
Akkuteknologiahan sinänsä mahdollistaa jo nykyisellään myös perusakuston melko nopean pikalatauksen, jos käytetään vähän halpista parempia kennoja. Ei suinkaan ihan tunnissa tyhjästä täyteen isossa paketissa turvallisesti, kestävästi ja/tai ilman akuston erityistä jäähdytystä. Sen sijaan 33 prosenttiyksikköä 20 minuuttiin ei ole mikään ihme tai Graalin malja, jos pyöritään sopivalla varaustasolla.
Toisaalta tämä vaatii jo sitä, että täyden varauksen toimintasäde on muuta kuin pieni kusiväli, eli että yleisestikin ajellaan laudoilla, joilla ei pääse akun varassa oikeasti 15-20 km vaan esimerkiksi 60-100 km. Ja taas kääntäen tuo tarkoittaisi sitä, että hitaan potkulaudan latauksen tarve muuten kuin kotona vähenee. Voi siis olla, että kuvailemasi palvelu ei ikinä kannata.
Riittävän urbaanissa ympäristössä vuokrapotkulaudat, joita toivottavasti ainakin jatkossa oikeasti ladataan, tyydyttävät osaltaan tämän tarpeen. Toisaalta kuka haluaisi ajaa jollain kusisilla kännisten apinoiden kolhimilla paskoilla, etenkin kun ne varustellaan vaahtokumirenkain jne sikakoirien käyttöä varten ja nopeus rajoitetaan melkein kävelyvauhtiin, ettei niiltä kaikilta katkea leukaluu. Eihän yhteiskäyttöautoissakaan ole järkeä ellei siihen pakoteta.
Tästähän päästään siihen, että akut voitaisiin standardisoida ja vaihtaa niitä lennosta. Ensinnäkin ei ole tapahtumassa ellei yksi valmistaja saa täyttä yliotetta ja kerää rentseeking-voittoa. Eihän edes älypuhelimissa ole kaikissa sama latausjohtostandardi. Joku haluaa aina paskoa selkääsi poika t. isi. Toisin kuin yksityisten skuuttien lataushäkit, tämä olisi silti ehkä oikeasti toteutettavissa edes isoimmissa kaupungeissa Suomen mittakaavassa. Mutta kuka sitä haluaisi? Minähän en käytä toisten raiskaamia akkuja, ellen ole vankilasta pakenemassa. Toki toimisi jos energiatiheys olisi niin suuri, että millään ei olisi mitään väliä(eikä olisi kohonnutta palovaaraa kuten raiskatuissa li-ioneissa on), mutta eihän silloin tarvitsisi omaakaan akkua ladata kuin joka toinen tiistai. Ei siis jatkoon.
Realistinen mutta yltiöoptimistinen ratkaisu tekniikan hieman parantuessa nykyisestä ja jonkinlaisen yleisen standardin muodostuessa olisi, että laudoissa olisi(tavallaan joissakin vuokrakoneissa jo nyt on) oma integroitu akku ja toinen ylimääräinen vaihdettava akku, jolla voi myös lennosta ladata omaa akkua. Sitä jälkimmäistä voisi sitten maksullisen palveluntarjoajan lainalaitteena(tai omasta takaa) vaihdella urbaanin alueen liikenteessä ja vaihtelevassa määrin säästää omaa akkua ja/tai ladata omaa akkua jatkuvasti ilman ajokin sitomista johonkin laatikkoon.
Käytännössä kevyimpiä ja halvimpia paskoja lukuun ottamatta taitaa toimintamatka kasvaa muutaman vuoden sisään siihen rajaan saakka, ettei juuri ketään kiinnosta ajella 25 km/h ajoneuvoluokalla sen pidemmälle(ja jos ajaa johonkin korpeen, ei infraa kuitenkaan ole). Samoin halvat paskat lastenskootterit ovat edelleen hyödyllisiä kohderyhmälleen. Ehkä niidenkin taso pikkuhiljaa paranee, tai hinta laskee, tai todennäköisimmin valmistuskustannuksia poljetaan, ominaisuuksia hieman heikennetään ja kuluttajahinta pysyy samana, jotta joku voi tehdä rahaa. Johan Essential viittaa tähän suuntaan. Onneksi niitä ei kenenkään ole pakko ostaa, mutta tietenkin täysin kassalla alasta olevat vanhemmat ostavat kakaroille, joista tulee sen takia gootteja tai filatelisteja.
Epäilen siis em. ideoita kuolleina syntyneiksi. Kunhan lisäksi kotilatausnopeus paranee, loputkin ongelmat on ratkaistu. Siinä on isosti eroa, onko todellinen toimintamatka 20 km ja täysi latausaika 6 tuntia, vaiko todellinen toimintamatka 50 km ja latausaika 3 tuntia. Käytännössä jälkimmäisellä saa akun keskivaiheilla toimien tunnin tauolla enemmän lisää toimintamatkaa kuin ensinmainitulla olisi kituuttaen maksimimatka 6 tunnin latauksen jälkeen.
Eikä tämä tarkoita, ettei olisi yhä parempi idea tarjota jossain terassilla asiakkaalle verkkosähköliitäntä. Ei enää pelkästään tietotekniikkaa varten(kuka sellaista enää muutenkään käyttää, vanhanaikaista eikä pöhise) vaan myös skuutin lataukseen. Mistä tulikin mieleen, että saisikohan VR:n kaukojunassa pampusta jos lataisi potkulautaa pistorasiallisella paikalla? Vähemmänhän joku rimpulamallin Xiaomin verkkolaite ottaa kuin iotechiläisen aikuisten läppäri melkein idlellä. No, onneksi kukaan ei edes huomaa, jos lataan Augmentin irtoakkua.