Tätä etu- vai takaveto -keskustelua on täällä ollut aina välillä. Mutta vähän on jäänyt auki, missä se merkitys varsinkaan normaalilla laudan käyttäjällä on.
Ensisijaisestihan se on mukavuuskysymys, ihan eri tuntuma. Samoin minimalistisen rakenteen kanssa(eli se mitä hitaasta kevyestä sähköajoneuvosta minusta haetaan; jokainen kilo on arkista käyttöarvoa varten) on fiksua laittaa yhteen päähän moottori ja toiseen mekaaninen käyttöjarru. Tällöin on ideaalista, että edessä on ihan oikea jarru ja takana moottori jarruttaa eikä toisinpäin. Takaveto on silloin parempi vaihtoehto.
Jos mennään alitehoisella laudalla jyrkkään ylämäkeen tai muuten kuvitellaan tilanne, jossa potkitaan lisävauhtia, tämä onnistuu takavedolla mukavasti. Etuvedolla siitä ei tule vittujakaan.
Tietysti myös pidon ja turvallisuuden kannalta tällä on merkitystä kun on hiekoitussoraa, pätkä hiekkaväylää tai muuten irtonaista alustaa kuten satunnaista lumea, loskaa, märkää ja vähän liukasta. Vaikka ajettaisiin pääosin vain kesäkelissä, kuten minäkin. Ehkä se dynaaminen käsiteltävyys vetotavan puolesta on silti sivuosassa edellä mainittuihin verrattuna.
Vielä toissijaisempana seikkana laudan yleinen rakenne: Jos akusto on lattiassa, johtosarjan kannalta takaveto on marginaalisesti parempi. Jos taas akusto on pylväässä, josta vain yhtenä esimerkkinä Augmentin/HX:n irrotettava akusto, joka mahdollistaa samalla ohuen dekin, on johtosarjan kannalta etuveto eduksi. Tällöin ei etupyörältä taaksepäin tarvita muuta kuin takalyhdyn johdot.
Eletäänkö mielenkiintosia aikoja? tuli siis vaan mieleen että nyt kun tää HX on ilmeisesti julkaissut huomattavasti pidemmällä rangella ja tehoilla olevan menopelin (HX X9) että voisikohan Augment ottaa tämän jossain kohtaa myös myytäväksi jo näiden HX 8:sien kanssa.. ei ainakaan näytä tällein mainoksesta päätellen hullummalta ja vielä kun huollot päälle.
"
X9"
100 kilometrin skuutti kuulostaa houkuttelevalta. Voi olla ettei laitteena äkkiä sovi siihen samaan Augmentin liikeideaan. Lienee sisäänostohinnaltaan kallis, etenkin noilla isommilla akustoilla. Alkaa palvelumaksu nousta kenties liikaa, kun halvemmallakin kalustolla kokonaishinta kuluttajalle on jo enemmän kuin halvin G30 ulkomailta ja samaa luokkaa kuin verkkokauppacomin G30-tarjous viime syksynä. Moniko tilaa 40-50 euron kuukausihintaan kesäkäyttöön vs. 20-30 euroon?
Painoakin on paljon, vaikka ei hirveästi nykyisiä järeitä kilpailijoita enemmän. Ja vieläpä valmistajan spesifikaation mukainen huippunopeus 40 km/h. Tällehän pitäisi tietysti tehdä jotain, ja miten se jokin tehdään nätisti ja kätevästi. Haluaako tuon tason laitetta harkitseva päästä ihan itse säätämään firmiksen ja valitsemaan sen nimellishuippunopeuden vaikka tasan arvoon 29 per ajoneuvon oma mittari, miten se missäkin vehkeessä sattuu olemaan todellista tasan tai inasen yli 25?
Vai haluaako vähän eri asiakassegmentissä vaihtoehtoisesti kunnon jousituksen ja kulkua ainakin sen 70+, ettei tarvitse jäädä selittämään asiaa?
Valmistajan sivujen mukaan vieläpä rengastuskin näyttää taantuneen vaahtomuovilinjalle vaikka totuttuun tapaan kauheaa Engrishiä onkin.
Kahden kahvan kahdet käyttöjarrutkin varmaan monia kiinnostavat - tosin ehkä enemmän niitä, jotka haluavat ajaa neljääkymppiä tai kovempaa jossain, missä siitä ei tule sanomista. Monia tai ainakaan minua ei 25 km/h ajoneuvoluokassa jaksa kiinnostaa. Mieluummin yksi jarru ja se vähän paremmaksi tai mahdollisimman ylellisen hyväksi kuin toinen keskinkertainen samanlainen. Turhat mekaaniset osat ja turhat grammat pois, kaikki paino mukavuuteen, mäennousukykyyn ja toimintamatkaan.