Yleinen kysymys kaikille sähköpotkulautailijoille:
Käsijarrun tarve? Kun en ole itse ajanut, en tiedä. Eli kuinka tarpeelliseksi tuon koette? Onko se lokasuojajarru sitten se mikä toimii parhaiten jos tulee nopsa tarve pysähtyä?
M365 Prossa on käsijarru joka vaikuttaa takapyörään ja moottori jarruttaa edessä. Vaikkapa
@living_death kertonee päinvastaisen järjestyksen toimivuuden ja tarpeellisuuden.
Mutta lokasuojajarrua on tullut itse käytettyä aikoja sitten perinteisessä potkulaudassa, nyt tuota käsijarrua. Ja varsinkin kun fillarissa on lähes koko ikä ollut käsijarru eteen ja taakse, en osaisi kuvitella ottavani lautaa ilman vastaavaa. Pidän jo turvallisuustekijänä sitä, ettei jarruttaessa tarvise muuttaa asentoa. Ja onhan se jarrun teho levyjarrulla varmasti parempi kuin lokasuojalla.
Ja vaikka nykyinen toimiikin, on ollut mielessä vaihtaa jarruosat vähän parempiin. Eli itse pidän hyvinkin tarpeellisena vaikka tarve ajellessa ei kovin suuri ole. Pientä ennakointia ja kers minimiasetuksella riittää varsin usein.
Mites muuten muut ootte ajellu näillä scuuteil ku ollu näitä sateisia päiviä nyt ainakin täällä lahdessa ollut, ootteko jättäny scuutit himaa vai ajellut vaikka satanu? Nää FLJ laudat on kyllä niin laadukkaita että näillä VOISIKIN ajatella lähtevän ellei nyt ihan kaatamalla sada, mitä muut mieltä Asiasta?
Xiaomi on nähdyt sadetta. Pitää vaan huolen että latausportti on kunnolla kiinni ja välttelee isoimpia lätäköitä niin ei ongelmaa tähän mennessä.
Itse olen vältellyt vielä sateita sekä itseni että laudan vuoksi mutta lätäköt kierrellen märällä asfaltilla sentään. Tosin se surullinen takavalon johto on kyllä suojattu ja samoin läpivientikohdassa on vähän extraa. Paremminkin voisi vielä olla mutta yksi naurettava esimerkki siitä, miten asioita ei pidä tehdä. Voiko enää huonompaa paikkaa olla...
Ei se latausliittimen suojaläpyskä kovin erikoinen ole, voisi olla parempikin ja tosiaan paremmassa paikassa. Mutta eipä se muutamasta vesitipasta itseensä heti ota, lika ja muu toki pidemmän päälle on huono asia. Mutta saman se vesi tekee muutenkin, ei välttämättä heti vaan vasta myöhemmin jos väärään paikkaan pääsee. Mainitussakin johdot ja vaijerit lähtevät "fiksusti" ylöspäin läpivienneistä eli kyllä siitä pahalla pelillä voi vesi sisään uida jos ei tiivistystä parantele. Ja kun taas pohja on periaatteessa tiivis, sinnehän se kosteus valuu muttei pääse pois.
FLJ:tä en ole livenä päässyt paremmin tutkimaan joten vaikea ottaa kantaa laatuun. Toisaalta vesitiiviys ei mitenkään automaattisesti kulje käsi kädessä muun laadun kanssa. Kävisin kyllä ennen sadekelin ajeluita sen laudan todella tarkkaan läpi ja miettisin jokaisen läpiviennin erikseen jottei tule yllätyksiä myöhemmin. Ikävä huomata tilanne siinä kohtaa kun akku ja elektroniikka ovat uineet jo hyvän tovin ja joutuu uusimaan enemmänkin asioita.