Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

"Tarvitset skootterin ajamiseen mopo-luokan ajokortin sekä liikennevakuutuksen. "

Kaikki alle 1985 syntyneet eivät tarvitse mopoon mitään korttia, mutta tuo on tyyppihyväksytty mopoksi, sitä mitä se pitää sisällään en ole ihan varma, mutta jos se on jossain muussa EU maassa hyväksytty mopoksi, pitää se hyväksyä suomessa myös mopoksi, aina se ei ole näin yksinkertaista koska Suomi ja Suomi pelaa omilla säännöillä varsinkin kun kyseessä on ajoneuvot.
Olis bensaskootterin sijaan kätevä tuollainen sähkövastine joka myös laillisesti kulkisi kuten mopot, kauan miettinyt josko tuon taas hommais mopon mutta sähköversiona kulkis sisällekin jemmaan.
Saa nähdä mihin nämä säännökset muuttuu ajan saatossa, hyvään vai huonoon suuntaan mutta kunhan nyt ei täyskieltoon kuitenkaan perseilijöiden vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli myytyä oma ninebot max g30 pois kun tuossa polkupyörällä tuli pieni onnettumuus niin ajattelin että voisi vaihtaa vähän tehokkaampaan samanlaisella rangella. Mun alla tuo meni noin 50km niin uuden skuutin pitäisi mennä saman verran ja vauhtia saisi olla 30 - 40 km/h alhaisellakin akunvarauksella. Tuo oma ninebot oli gen1 nii alkoi hyytyy huiput 80% akkuvarauksen jälkeen 27 km/h tietämille.
 
mutta tuo on tyyppihyväksytty mopoksi, sitä mitä se pitää sisällään en ole ihan varma, mutta jos se on jossain muussa EU maassa hyväksytty mopoksi, pitää se hyväksyä suomessa myös mopoksi, aina se ei ole näin yksinkertaista koska Suomi ja Suomi pelaa omilla säännöillä varsinkin kun kyseessä on ajoneuvot.
No ihan ekaksi se kaatuu tähän:

Tyyppihyväksyntää voi hakea ainoastaan tyyppihyväksyttävän tuotteen valmistaja tai valmistajan tähän valtuuttama edustaja. Tyyppihyväksyntä ei koske jo käyttöönotettuja ajoneuvoja tai niiden komponentteja, lukuun ottamatta tyyppihyväksyttävän tyypin esisarjan yksilöitä. Tyyppihyväksyntää ei myöskään voi hakea yksittäiselle tuotteelle, vaan se on tarkoitettu sarjoina tuotettavien ajoneuvojen ja komponenttien vaatimustenmukaisuuden osoittamiseen.

Vaatimuksia voi lueskella vaikka täältä:
 
Tuli myytyä oma ninebot max g30 pois kun tuossa polkupyörällä tuli pieni onnettumuus niin ajattelin että voisi vaihtaa vähän tehokkaampaan samanlaisella rangella. Mun alla tuo meni noin 50km niin uuden skuutin pitäisi mennä saman verran ja vauhtia saisi olla 30 - 40 km/h alhaisellakin akunvarauksella. Tuo oma ninebot oli gen1 nii alkoi hyytyy huiput 80% akkuvarauksen jälkeen 27 km/h tietämille.

Paljo siinä sun ninebotissa oli huiput?
 
Gen 1 kun oli niin 30km/h täydellä latauksella ja alko tiputtaa huppuja kun akkua oli jäljellä 85-80 prosenttia.
Kannattaa muistaa, että laudan oma mittari näyttää 3km/h liikaa nopeutta vs GPS-mittaus tai autojen nopeusmittauspisteet.

Ajoin GPS:n mukaan 5km lenkin ja lauta näytti ajetuksi matkaksi 5,3km.
 
Eipä toi g30 max niinköän ole kannettava, enemmänkin raahattava. Sama kun tietokone skenessä vertais ultrabookkia isoon painavaan peliläppäriin. Eli kyl kädessä mukana kulkee mut ei se mukavasti kannettava ole
Hyvä vertaus, tajus it-ukkoki heti. Tosiaan on hakusessa ultra-malli, enemmän macbook kun aceri. Eli laadukkaan tuntunen lauta, alle 12kg, range vähintään 25km, 25km/h pitäs päästä. Mitäs muuta, kasin renkaat varmaan ois hyvä. Onko kellään kokemusta näistä?
 
Gen 1 kun oli niin 30km/h täydellä latauksella ja alko tiputtaa huppuja kun akkua oli jäljellä 85-80 prosenttia.

Sama homma myös itellä vakio firmwarella. Onneks nopeus ei tipu kun siihen 25 km/h, tai ainakaan jos akkua on vähintään 38 %, sen alemmaksi ei varaus ole vielä itsellä mennyt. Lisäakun kanssa vois melko huoletta laittaa maksiminopeudeksi sitten 35km/h, kun se tippuu kuitenkin suht nopeesti 30 Km/h... ja siihen kun ottaa vielä huomioon laudan nopeusmittarin virheen niin päästään jo lähelle 25km/h.
 
Tuli myytyä oma ninebot max g30 pois kun tuossa polkupyörällä tuli pieni onnettumuus niin ajattelin että voisi vaihtaa vähän tehokkaampaan samanlaisella rangella. Mun alla tuo meni noin 50km niin uuden skuutin pitäisi mennä saman verran ja vauhtia saisi olla 30 - 40 km/h alhaisellakin akunvarauksella. Tuo oma ninebot oli gen1 nii alkoi hyytyy huiput 80% akkuvarauksen jälkeen 27 km/h tietämille.

Gen2 moottorilla ja ulkoisella lisä-akulla päästään ainakin hyvin lähelle haluttuja speksejä. Toki kiinastahan kyllä löytyy vaikka sun mitä muutakin. Oliko tälle jotain budjettia tai painorajaa?


Hyvä vertaus, tajus it-ukkoki heti. Tosiaan on hakusessa ultra-malli, enemmän macbook kun aceri. Eli laadukkaan tuntunen lauta, alle 12kg, range vähintään 25km, 25km/h pitäs päästä. Mitäs muuta, kasin renkaat varmaan ois hyvä. Onko kellään kokemusta näistä?

Näillä vaatimuksilla suuntaisin katseen SXT:hen. Esimerkiksi Light Plus:
 
Viimeksi muokattu:
Emännälle tarvis sähköpotkulautaa lähinnä kevyeen kaupunkiajoon. Osaako joku heittää hyviä tärppejä tai jos on jotain mitä välttää? Tarvis olla ns laillinen, eli päälle 25 kmh ei tarvitse päästä. Omainaisuuksista en ole ihan perillä, niin olen henkisesti varautunut 300-700e budjettiin.

Kannattaako näitä muuten tilailla muualta euroopasta?
 
Emännälle tarvis sähköpotkulautaa lähinnä kevyeen kaupunkiajoon. Osaako joku heittää hyviä tärppejä tai jos on jotain mitä välttää? Tarvis olla ns laillinen, eli päälle 25 kmh ei tarvitse päästä. Omainaisuuksista en ole ihan perillä, niin olen henkisesti varautunut 300-700e budjettiin.

Kannattaako näitä muuten tilailla muualta euroopasta?
Täällä olis Nitroxin 800w race edition, laillinen peli, ja kulkee sen 25km/h, hintaa olis 400€
 
Joko se @Janiv92 ajoi ulos tieltä 90 lasissa vai eikö vain malta tulla kertomaan kokemuksia lisää?
Jeiijjjj! Hengis ollaan, kokemuksia sen verran että FLJ T112 on ihan huippu, enemmän ku vois kuvitella! Kusykää mitä haluutte tietää! Ei mitään miinusta kummastakaa kerrottavaa, onko muuten tietoo kellään saako toho T112 penkkiä mistä?
 
On nua pyärätiet kyll niin kuppases kunnos, ettei tota sallittua 25km/h nopeuttakaan voi käyttää juuri olleskaan tääl turun suunnal. Mut on hjyvä olla sitä powerii varal, vaik mäkiä varten.
Millaisii kokemuksii mult paikkakunnilta on pyäräteittein kunnosta?
 
Kiitos mutta liian iso. Jäi mainitsemma että pitäisi olla sen verran pieni ja kevyt että kulkee kivuttomasti paikallisjunassa.

Etusivu ? 24kk sopimus, jonka jälkeen voi lunastaa itselleen. Voit vaikka heti maksaa sopimuksen jolloin pari vuotta huoleton peli alla, vaikka rengasrikon sattuessa lähettävät uuden tilalle.
 
Etusivu ? 24kk sopimus, jonka jälkeen voi lunastaa itselleen. Voit vaikka heti maksaa sopimuksen jolloin pari vuotta huoleton peli alla, vaikka rengasrikon sattuessa lähettävät uuden tilalle.

Ihan mielenkiintoinen, onkohan kellään täällä kokemusta lafkasta ja noista malleista?
 
Ihan mielenkiintoinen, onkohan kellään täällä kokemusta lafkasta ja noista malleista?
Itsellä tuo es10 ja oon tuossa muutama sivu taaksepäin kirjotellu muutaman lauseen vehkeestä. Nopeasti sanottuna muuten hyvä peli mutta akku kestää tosiaan sen n.20km (yli 100kg painoisella kaverilla) ja tuo on alkuun lukittu 25km/h mutta tämän rajoituksen saa pois muutamaa nappia painamalla jolloin hyvä peli. Rajoittimen ongelma on siis se että alamäessä jos painat kaasua ja nopeus yli 25km nii alkaa hidastaa itsestään. Ilman rajausta/kaasua menee kyllä niin kovaa kuin nyt sattuu rullaa.

Verrattuna es4 niin paljon jykevämpi ja parempi omasta mielestä ajaa tuolla augmentin vehkeellä kuin es4.
 
Ihan mielenkiintoinen, onkohan kellään täällä kokemusta lafkasta ja noista malleista?

Itse tilasin tuon ES one 10 ja tyytyväinen olen ollut, lauta oli noudettavissa 24h tilauksesta, vaikka toiselta puolelta suomea tuli eli jos lauta hajoaa niin ei tarvitse kauaa ilman olla.

Kesän aikana on ainakin päivitystä tulossa:
Deckin/laudan etuosan päälle tuleva kauppakori, jossa kauppatavarat liikkuvat kaupasta kotiin mukavasti ajo-ominaisuuksia heikentämättä
- Lukittava lisäakku
- Mobiilisovellus, jossa ajonesto-ominaisuus

Mäennousukykyä parantamaan meiltä on myöskin tulossa ohjelmistopäivitys ja jopa 30% nykyistä tehokkaampi akku, joka tarjoaa virtaa entistä pitemmille kauppamatkoille.
 
Itse tilasin tuon ES one 10 ja tyytyväinen olen ollut, lauta oli noudettavissa 24h tilauksesta, vaikka toiselta puolelta suomea tuli eli jos lauta hajoaa niin ei tarvitse kauaa ilman olla.

Kesän aikana on ainakin päivitystä tulossa:
Deckin/laudan etuosan päälle tuleva kauppakori, jossa kauppatavarat liikkuvat kaupasta kotiin mukavasti ajo-ominaisuuksia heikentämättä
- Lukittava lisäakku
- Mobiilisovellus, jossa ajonesto-ominaisuus

Mäennousukykyä parantamaan meiltä on myöskin tulossa ohjelmistopäivitys ja jopa 30% nykyistä tehokkaampi akku, joka tarjoaa virtaa entistä pitemmille kauppamatkoille.
näistä "kesän aikana" tulevista päivityksistä kyselin heidän chatin puolellaan tuossa aikasemmin ja tämä on nyt vaihtunut tulossa "tämän vuoden aikana".
 
näistä "kesän aikana" tulevista päivityksistä kyselin heidän chatin puolellaan tuossa aikasemmin ja tämä on nyt vaihtunut tulossa "tämän vuoden aikana".

Aa okei, ohjelmistopäivitys tietenkin varmaan mobiilisovelluksen kautta mutta onkohan nuo muut kuten tuo tehokkaampi akku joku erikseen ostettavissa oleva juttu?

Ja miten tuo rajoittimen poisto tapahtuu? Vaikuttaakohan se huoltosopimukseen? Tietenkin sen takaisin saa päälle jos palautat rikkinäisen laudan. :cool:
 
Aa okei, ohjelmistopäivitys tietenkin varmaan mobiilisovelluksen kautta mutta onkohan nuo muut kuten tuo tehokkaampi akku joku erikseen ostettavissa oleva juttu?

Ja miten tuo rajoittimen poisto tapahtuu? Vaikuttaakohan se huoltosopimukseen? Tietenkin sen takaisin saa päälle jos palautat rikkinäisen laudan. :cool:
Tosiaan akku yms on lisäpalveluita jne.. Tuo rajoittimen poisto tosiaan on vaan säätö itse laudasta. Ohjeet löytyy videolla:
 
  • Tykkää
Reactions: jll
Tosiaan akku yms on lisäpalveluita jne.. Tuo rajoittimen poisto tosiaan on vaan säätö itse laudasta. Ohjeet löytyy videolla:


Mulla oli tuolla asetuksissa myös P5, mistään en löytänyt tietoa mikä se olisi, taisi olla vaihtoehtoja 0-3 siinä p5.:hmm::oops:
 
Ei tosiaan tietoa mitä tuo p5 tekee, sama löytyy myös itseltä. mutta nuo muut näyttäisi pitävän paikkansa.
 
  • Tykkää
Reactions: jll
Jeiijjjj! Hengis ollaan, kokemuksia sen verran että FLJ T112 on ihan huippu, enemmän ku vois kuvitella! Kusykää mitä haluutte tietää! Ei mitään miinusta kummastakaa kerrottavaa, onko muuten tietoo kellään saako toho T112 penkkiä mistä?
Taisi penkitkin olla laittomia jos on yli 44cm korkeudella maasta mitattuna.

Itsekin haluaisin hommata, mutta poliisiasema ja KRP on tuossa muutamien satojen metrien päässä ja en haluaisi sakkoja tai maksaa turhaan kalliista penkistä jota ei voi käyttää.
 
Olen ajanut vain penkki scuutissa ja ei polliisi näytä kiinnostuneen. Ja mielestäni on paljon turvallisempaakin ajaa istuen. Miksi se on kielletty (yli 44cm korkea)? Kyselly konstaapelilta, mutta ei osannut vastata.
 
Olen ajanut vain penkki scuutissa ja ei polliisi näytä kiinnostuneen. Ja mielestäni on paljon turvallisempaakin ajaa istuen. Miksi se on kielletty (yli 44cm korkea)? Kyselly konstaapelilta, mutta ei osannut vastata.
Tässä ketjussa taisi olla aiemmin puhetta asiasta ja ei poliisit itsekkään pysy kaikkien lakikiemuroiden mukana, ennen kuin alkavat todenteolla kiinnostumaan asiasta tai syynäämään kunnolla ja ottamaan selvää.

Muistaakseni niissä Kontion fäteissä saa olla kun sitä myydään maastossa ajeltavaksi.

Omaan lautaan penkki maksaa yli 100€ rahteineen.

Olisi kyllä kiva istua tuommoisessa :thumbsup:

penkki.png
 
Joku kyseli aiemmin kuvia noista mun laudan lisätarvikkeista.

Kaikkien välissä kumia tai polkupyörän sisäkumia, ettei naarmuta lautaa.
 

Liitteet

  • IMG_20200710_202228.jpg
    IMG_20200710_202228.jpg
    1,2 MB · Luettu: 85
  • IMG_20200710_202248.jpg
    IMG_20200710_202248.jpg
    1,1 MB · Luettu: 91
  • IMG_20200710_202317.jpg
    IMG_20200710_202317.jpg
    1,4 MB · Luettu: 91
  • IMG_20200710_202343.jpg
    IMG_20200710_202343.jpg
    1,2 MB · Luettu: 98
  • IMG_20200710_202410.jpg
    IMG_20200710_202410.jpg
    1,2 MB · Luettu: 92
onkos laudat pysyny nyt hyvin prismojen sun muiden kauppojen pyörätelineissä ihan rauhassa vai onko kukaan joutunut sörkkimisen uhriksi?
 
onkos laudat pysyny nyt hyvin prismojen sun muiden kauppojen pyörätelineissä ihan rauhassa vai onko kukaan joutunut sörkkimisen uhriksi?
Prismoissa ei kannata edes jättää, koska ei ole mitään ongelmaa kuljettaa kaupassa.

Tänään just kävin kolme kauppaa - K-Supermaket Yliveto, Prisma Tikkurila ja Lidl.
 
  • Tykkää
Reactions: jll
Prismoissa ei kannata edes jättää, koska ei ole mitään ongelmaa kuljettaa kaupassa.

Tänään just kävin kolme kauppaa - K-Supermaket Yliveto, Prisma Tikkurila ja Lidl.
kyllä mul pyörät ja muut isot kulkuvälineet jää ulos kun meen ostoksille. En niitä sisällä mielellään raahaa.
 
kyllä mul pyörät ja muut isot kulkuvälineet jää ulos kun meen ostoksille. En niitä sisällä mielellään raahaa.
Onneksi moni ajattelee juuri näin. Olen jo sen silti täällä kertonutkin, etten tajua noiden raahaamista kauppoihin ja toivoisin kiellettävän hyvin pian. Muuten sattuu vielä vahinkoja koska ei siellä sisällä todellakaan malteta olla ajamatta.

Mutta itse asiaan... Onko missään laudassa mahdollisuutta parittaa sitä pysyvästi luurin kanssa, asettaa salasana, käyttää vaikkapa rfid-tagia tai mikä tahansa muu tapa, jolla laudan saisi oikeasti lukkoon niin, ettei sitä saisi varas liikkeelle ilman koko elektroniikan vaihtoa? Vaihdettavissa tottakai mutta jos tunnistaisi myös akun niin varastamatta jäisi suurelta osalta.
Muutenkaan noiden suunnittelussa ei kyllä ole otettu huomioon millään tasolla lukitsemista. Ei varmasti olisi liian vaikeaa miettiä runkoon jotain järkevää lukituspistettä tms. Ja harvassa on virtalukkoakaan tms joten millään et estä edes virtojen päälle laittamista.

Tässäkin näkyy mielestäni noiden keskeneräisyys. Tehtiin äkkiä jotain markkinoille koska muutkin, vasta myöhemmin päästään pois beta-asteelta ja siinä kohden alkavat ominaisuudet olla kohdallaan. Toisaalta... Kun ottaa tämän foorumin porukan huomioon, moni haluaa olla betatestaaja ja jopa maksaa siitä. Itsekin olen siinä samassa veneessä. Mutta kun vaan saisi sellaisen laudan, jossa olisi korjattu edes kohtuullinen osa täällä mainituista puutteista. Lähtisi nykyinen saman tien vaihtoon.
 
Osta FLJ T112 tai T11 ne saa elektronisesti langattomalla avaimella lukkoon ja ilman sitä avainta laite ei käynnisty ja nois on varashälyttimet ja gbs että tietää missä lauta menee jos lähtee jonkun muun matkaa
 
Osta FLJ T112 tai T11 ne saa elektronisesti langattomalla avaimella lukkoon ja ilman sitä avainta laite ei käynnisty ja nois on varashälyttimet ja gbs että tietää missä lauta menee jos lähtee jonkun muun matkaa
En ole vaihtamassa lautaa mihinkään. Nykyisellä olisi suotavaa mennä ainakin toinen vuosi vielä tai jopa kolmas. Ehkä silloin olisi tarjolla jotain järkevää.

Mutta tuo mainittu lauta. Eikö siinä ole siis ollutkaan perinteistä virtalukkoa vai olenko ymmärtänyt väärin? Ja jos langaton avain, olisi todella kiinnostava tietää, onko se (koska kiinalainen niin taatusti on) omana moduulinaan joka antaa ainoastaan yksinkertaisen on/off-tiedon muualle. Toimiva lukitus on pakko olla firmiksessä ja kuten sanottua, naitettuna myös akkuun niin, ettei sitä ainakaan helposti ohiteta. Omasta mielestäni ainoa toimiva keino olisi nimenomaisesti pakottaa akun vaihto jos varastetun aikoo saada toimimaan.
Toisaalta tuossa maalaan kyllä piruja seinille. Vaikka joku osa siitä laudasta vaihtuisikin kiinalaiseen kopsuun, on oikean omistajan saatava se lauta henkiin. Liian usein riittävästi estoja rakentamalla aikaansaadaan kuitenkin ongelmia.

Mitäs se varashälytin osaa tehdä? Huutaa ja siinä kaikki? Ei luultavasti mitään fiksumpaa. Nykypäivänä ketään ei kiinnosta jos joku hälytin huutaa ja vaikka kiinnostaisi niin kuka uskaltaa puuttua? Ei juuri kukaan koska vastauksena voi tulla puukosta tms.

Ja siis niissäkö on oikeasti gepsillä paikannus? Siis fyysinen gepsi itse laudassa? Tarkoittaa luonnollisesti myös puhelinliittymää sitä varten, muutoinhan data ei kulje ja jos oikea omistaja voi kortin laittaa niin varas voi sen poistaa. Jos taas lauta naitetaan jollain seriaalilla valmistajan softaan, homma toimii ainoastaan tyhmän varmaan osalta. Fiksumpi ei todellakaan käynnistä mitään valmistajan softaa, saati luurissa gepsiä.
 
Kävin äsken ajelemassa kolmistaan lautojen kanssa ja hauskuun triplautui kun mentiin Heurekan viereen juttelemaan.

Uusi tuttava kokeili mun MAX-G30 lautaa kun sillä on vakio ja kun lähti ajamaan, ensimmäinen huuto oli "voi herra jestas" ja kokeili myös mäkeä mennä ja sanoi, että haluaa kanssa vaihtaa firmwaren
 
Olishan joku lukkosysteemi ihan kiva joka vaikuttaa akkuun asti mut sekään ei pahemmin varkauksia vähennä kun varkaat sen tajuaa vasta sitten kun se on jo pöllitty. Jotain ärsytykseen sekoittuvaa mielihyvää siitä voi saada kun tietää ettei sillä juuri arvoa ole ilman avainta. Kahden laadukkaan u-lukon kiinnityksen turva kompaktiin ja kevyeeseen muotoon ku keksittäis niin se olisi hyvä ja tuskin lähtisi varkaiden mukaan.
 
Ei FLJ -laudois mitiä GPS -juttuja ole ja se langaton varashälytin on oma moduuli ja helposti poistettavissa.
Kiitos. Tukee aivan täysin sitä ajatusta, joka itselläni aiheesta oli. Ja vaikutus tuollaisilla siis aivan täysi nolla.

Olishan joku lukkosysteemi ihan kiva joka vaikuttaa akkuun asti mut sekään ei pahemmin varkauksia vähennä kun varkaat sen tajuaa vasta sitten kun se on jo pöllitty. Jotain ärsytykseen sekoittuvaa mielihyvää siitä voi saada kun tietää ettei sillä juuri arvoa ole ilman avainta. Kahden laadukkaan u-lukon kiinnityksen turva kompaktiin ja kevyeeseen muotoon ku keksittäis niin se olisi hyvä ja tuskin lähtisi varkaiden mukaan.
Olet osin oikeassa mutta vain osin. Se satunnainen näppäri vie, mitä irti lähtee miettimättä yhtään mitään. Mutta jos (tai oikeastaan kun) lautoja viedään tai aletaan viemään samaan tapaan kuin kalliita fillareita niin nämä porukat tietävät aivan varmasti, mitä kannattaa viedä ja mitä ei. Viivettä toki vaikutuksessa mutta kyllä, se tulee joka tapauksessa siinä kohdassa kun tiedostetaan joku tietty malli kelvottomaksi. Miksi uhrata aikaa sellaiseen jos samaan aikaan tarjolla on loputtomasti niitä helpompia?

Eikä nykyisessä tilanteessa tarvita kahta U-lukkoa. Yhdenkin turva riittää koska jälleen niitä helpommin saatavilla olevia on. Kun markkina kasvaa, sitä paremmin huolimattomia riittää eikä kannata uhrata aikaa lukittuun. Mutta kuten jo edellä kaipasin, lukolle saisi olla jokin järkevä paikka. Jos rungossa olisi lenkki lukkoa varten, olisi varastaessa itse lukko saatava rikki. Rehelliselle ostajalle kuitenkin hyvin selvä näyttö alkuperästä jos se laudassa oleva lenkki on rälläköity pois.
 
Olishan joku lukkosysteemi ihan kiva joka vaikuttaa akkuun asti mut sekään ei pahemmin varkauksia vähennä kun varkaat sen tajuaa vasta sitten kun se on jo pöllitty. Jotain ärsytykseen sekoittuvaa mielihyvää siitä voi saada kun tietää ettei sillä juuri arvoa ole ilman avainta. Kahden laadukkaan u-lukon kiinnityksen turva kompaktiin ja kevyeeseen muotoon ku keksittäis niin se olisi hyvä ja tuskin lähtisi varkaiden mukaan.
Yhtään lukkoa en ole tarvinnut viimeisen kahden kuukauden aikana, kun laudan kanssa voi liikkua siellä missä sinäkin.

Ostin turhaan yli 3 kiloa painavan moottoripyöränlukon ja aluksi kannoin mukana u-lukkoa.

Sanon ihan suoraan, että se lauta kiinnostaa ja lähtee parissa minuutissa sitä tarvitsevan kyytiin. Älä jätä mihinkään!
 
Yhtään lukkoa en ole tarvinnut viimeisen kahden kuukauden aikana, kun laudan kanssa voi liikkua siellä missä sinäkin.

Ostin turhaan yli 3 kiloa painavan moottoripyöränlukon ja aluksi kannoin mukana u-lukkoa.

Sanon ihan suoraan, että se lauta kiinnostaa ja lähtee parissa minuutissa sitä tarvitsevan kyytiin. Älä jätä mihinkään!
Valitettavasti näen punaista tässäkin kohdassa. En siis halua vieläkään lautoja kauppoihin.
Oikeastaan siis tiedät myös itse aivan mainiosti, mikä tulee olemaan lopputulos. Osa porukasta perseilee niin paljon että seuraa kieltoja. Sen jälkeen laudat pysyvät ulkona. Tosin ehkä siinä kohden lautoja on enemmän ja helpoimmin mukaan lähtevät viedään. Ja tosiaan, liekö viikkoa aikaa kun edellinen pelle ajoi kaupassa riittävällä nopeudella. Rehellisesti taluttavia en muista nähneeni yhtään. Eli melkoinen epäsuhta kyllä.

Jäin myös miettimään, miten kaikki voi olla "lauta mukaan". Näin kesäaikaan moni käy ainakin uimassa jos ei muuta. Hyvä esimerkki tilanteesta, jossa lautaa ei voi ottaa mukaan. Sama talvella uimahalli. Vastaavia on kyllä pitkä rivi muitakin, Näitä joudun miettimään myös itse koska välillä lauta kulkee autossa ja loppumatka laudalla. Usein lauta on myös aivan pakko jättää ulos.

Mutta onko väitteesi tueksi mitään todellista faktaa? En siis epäile sanomaasi mutta kiinnostaa, onko jo olemassa jotain vastaavaa dataa kuin fillareiden viemisestä?

Joka tapauksessa pidän kiinni edellä esittämästäni ajatuksesta eli lautojen tulisi olla varkaalle mahdollisimman arvottomia. Toteutus ei olisi vaikea jos valmistajilla olisi halua. Normissa laudassa on jo nykyään älyä mittaristossa, akussa ja moottorin ohjaimessa. Osassa myös moottorissa. Jos nuo kaikki sidotaan yhteen, on aika turha varastaa. Tosin edelleen toteutus on pakko olla käyttäjän hallinnassa tai muutoin ollaan todellisissa ongelmissa kun osia hajoaa.
Ja miksi laudoissa ei ole edes runkonumeroa? Aivan, valmistajaa ei kiinnosta. Kunhan myynti ei sakkaa, ei tarvitse miettiä tuon kaltaisia.

Disclaimer: En kyllä mielelläni itsekään jätä lautaa mihinkään vahtimatta. Jos ei matkaan lähde niin kun virrat saa päälle niin voihan se paikallinen jonne poltella kumin ja akun loppuun jos muuta ei keksi. Ja repussa kulkeva lukkokaan ei aina ole niin mukava. Eli tiedostan varsin mainiosti ongelman.
 
Valitettavasti näen punaista tässäkin kohdassa. En siis halua vieläkään lautoja kauppoihin.
Oikeastaan siis tiedät myös itse aivan mainiosti, mikä tulee olemaan lopputulos. Osa porukasta perseilee niin paljon että seuraa kieltoja. Sen jälkeen laudat pysyvät ulkona. Tosin ehkä siinä kohden lautoja on enemmän ja helpoimmin mukaan lähtevät viedään. Ja tosiaan, liekö viikkoa aikaa kun edellinen pelle ajoi kaupassa riittävällä nopeudella. Rehellisesti taluttavia en muista nähneeni yhtään. Eli melkoinen epäsuhta kyllä.
Korostin tuossa kohdan joka ei koske meitä ja itse sukkuloin siististi hyllyjen välissä taluttaen ja muut huomioiden.

Vähemmän vien tilaa kuin ne jotka esim. menee valitsemaan mitä perunoita ottaa ja jättää isot ostoskärryt keskelle käytävää.

Unohda ne pellet jotka ovat pelleilleet. Ne ovat "toivottavasti" saaneet bannit kauppaan, mutta sinä et ole se typerys.

EDIT: Jos näen jonkun ajavan kaupassa, menen sen eteen ja stoppaan siihen paikkaan ja loppuu perseily.
 
Korostin tuossa kohdan joka ei koske meitä ja itse sukkuloin siististi hyllyjen välissä taluttaen ja muut huomioiden.

Vähemmän vien tilaa kuin ne jotka esim. menee valitsemaan mitä perunoita ottaa ja jättää isot ostoskärryt keskelle käytävää.

Unohda ne pellet jotka ovat pelleilleet. Ne ovat "toivottavasti" saaneet bannit kauppaan, mutta sinä et ole se typerys.

EDIT: Jos näen jonkun ajavan kaupassa, menen sen eteen ja stoppaan siihen paikkaan ja loppuu perseily.
Aikaisemmin totesin, etten mieluusti halua lautoja ollenkaan kauppaan. Mutta siitä huolimatta meistä kumpikaan ei ole se typerys vaan me molemmat kärsimme niistä, joilla ei järki päätä pakota.

Ja kärryvertauksesi... Lainaten hieman räbätyyliä niin "minä seisomassa kaupan sisäänkäynnillä portin hakatessa perseelle koska ompeluseura". Eli kyllähän se todellinen ongelma on tällä hetkellä aivan muut kuin laudat. Laudat vaan lisääntyvät joten hyvä reagoida ajoissa.

Mitä edittiisi tulee niin olenpa muutaman kerran antanut palautetta kun lauta, fillari tms myytävä tuote ja es-pärisee-ikäluokka perseillyt. Mutta valitettavasti ja toisaalta ymmärrettävästi jonkinlainen kynnys on aiheeseen puuttumisessa. Eikä sitä vartijaa ole lähellä. Ja porttikielto? No mitäpä se lopulta auttaa tällaisten kohdalla.

Ravistan hihasta ehdotuksen... Koska monessa isommassa kaupassa eteistilat ovat varsin suuret niin mitenkä olisi pari seuraavaa vuotta lautaparkki siinä? Sisätiloissa kun on normisti kamerat ja kynnys varastaa muutoinkin suurempi. Win-win kaikille? Ehdottomana bonuksena lautaussähkö eurolla joka hyvitetään ostosten yhteydessä. Olisiko mielestäsi tällainen toimiva ratkaisu?
Myöhemmin tilanne korjaantuu kyllä automaattisesti. Lautojen määrä kasvaa ja sen hankalimman arvo on varkaan silmissä nolla.

Näissäkin tosiaan yksi pilaa kymmenen maineen. Ja jos porukkaa on 10 tuhatta niin pilaavia on liikaa joten kielto.
 
@djmake

Nykyään on perseestä edes mennä Prismaan, ainakaan Tikkurilan Prismaan.

Siinä vähän matkaa sisäänkäynnistä on se käsidesiautomaatti ja sisään tullessa, sekä ulos tullessa tukkii käytävän + toisella puolella on marjamyynti ja ne deegut + mummot jää siihen seisomaan.

Jouduin eilenkin sanomaan, että voisiko tästä kulkea ja voisitteko vaihtaa kuulumisia tuolla reunempana. Sain murhavat katseet, mutta näkivät mun vittuuntuneen ilmeen ja väisti heti ja lopui mussutus siihen.

Joo, olen kohta 50-vuotias ja alkaa pienetkin asiat joskus hitsaamaan kun itse yrittää olla "huomaamaton" ja ottaa muut huomioon.

Käy isossa kaupassa laudan kanssa ja huomaat, ettei ole ongelmaa.
 
@djmake

Nykyään on perseestä edes mennä Prismaan, ainakaan Tikkurilan Prismaan.

Siinä vähän matkaa sisäänkäynnistä on se käsidesiautomaatti ja sisään tullessa, sekä ulos tullessa tukkii käytävän + toisella puolella on marjamyynti ja ne deegut + mummot jää siihen seisomaan.

Jouduin eilenkin sanomaan, että voisiko tästä kulkea ja voisitteko vaihtaa kuulumisia tuolla reunempana. Sain murhavat katseet, mutta näkivät mun vittuuntuneen ilmeen ja väisti heti ja lopui mussutus siihen.

Joo, olen kohta 50-vuotias ja alkaa pienetkin asiat joskus hitsaamaan kun itse yrittää olla "huomaamaton" ja ottaa muut huomioon.
Olin painamassa tykkää mutta lainasin ja totean, että jo offtopikkia mutta olen niin samaa mieltä. Todellisuus on nimenomaisesti juuri tuollaista.
Ja jottei mennä aivan ot niin näillä mainituilla on normaalisti ostoskärryt matkassa. Jos sama ryhmä vaihtaa lautaan, saati ottaa kärryjen lisäksi, on katastrofi valmis. Siitähän tässä on monelta osin kyse. Jo korin kanssa saa ruuhkan aikaan, saati muutoin.

Ja ei, en oikein äkkiä ole sanomassa mutta varsin monesti olisi aihetta. Välillä huomautan myyjälle mutta ovat kyllä todella varovaisia, varmasti siis aiheestakin, puuttumaan.

Käy isossa kaupassa laudan kanssa ja huomaat, ettei ole ongelmaa.
No en todellakaan käy jos ei ole pakko. Vihaan mammuttikokoisia joissa saa kävellä kilometrin parkkikselta, toisen ruokaosastolle, kolmannen kassalle ja neljännen autolle.
Mutta siis ymmärrän kyllä aivan mainiosti pointtisi.
 
Poliisit meinasi äsken pysäyttää kun keskusta muuten niin tyhjä, lukuunottamatta pussikaljoittelijoita, nistejä ja asunnottomia.

Hyvä kun seuraavat, olisihan minunkin lauta voinut olla vaikka pöllitty ja uudella luvattomalla omistajalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin Kotkan Citymarketin ovella on ihan semmoinen kieltomerkki, missä kielletään mm. potkulaudat. Jotenkas luulen myös skuuttien olevan kiellettyjä.:eek:
 
Itse kysyin paikallisista marketeista (citymarket, Prisma, lidl) kantaa laudan taluttamiseen kaupassa ja kaikista tuli vastaus että saa taluttaen tuoda laudan kauppaan mukaan. Näin olen toiminut eikä mitään ongelmaa ole ollut. Pienempään kulmakauppaan en laudan kanssa menisi.
 
Itsellä ei kyllä tulisi mieleenkään mennä kauppaan laudan kanssa edes taluttaen. U-lukolla kiinni liikennemerkkiin, jos lähtee niin kotivakuutus korvaa.
Älä liikennemerkkiin lukota. Ammattilainen tietää, että sen tolpan voi vain nostaa pois jalastaan. Pyörätelineeseen saa ainaki M365Pro:n ihan nätisti alarungosta kiinni.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 581
Viestejä
4 558 867
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom