Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Nyt olisi 4 eri vaihtoehtoa:
Ninebot Segway MAX G30D
Ninebot Segway ES4
Xiaomi M365 PRO
KUGOO KIRIN M4

Saakohan esim tuohon Xiaomi M365 pro lautaan lisäakkua, jolla toimintasäde ja nopeus kasvaisi vähintään 35km/h? Nyt kun mietin, niin toimintasäteen olisi hyvä olla vähintään se 45 km n. 75 kg kuskilla. Asun maaseudulla ja keskustaan olisi matkaa noin 22 km, niin olisi kiva välillä pyörähtää sielläkin... ja toisaalta maaseudulla pystyisi pitkän pätkän päästelemään melko huolettomasti kovempaakin. Hiekkatieosuutta on n. 2 km...suurimmaksi osaksi hiekkatie on tamppautunutta ja tiivistä maata, irtosoraa lähinnä vain silloin, kun tie lanataan n. 2-3 kertaa vuodessa.

Pystyykö noita lautoja potkimaan, jos haluaa säästellä akkua? Tajuaako akku säästää virtaa jos itse potkii välillä, vai kuluttaako se silti akkua samalla tavalla?

Laudalla en sinänsä mitään tee, vaan se tulisi lähinnä pelkästään leluksi ja fiilistelylaitteeksi. Ja toisihan se tietysti pienillä kaupunkilomilla oman mukavuutensa, kun pystyisi tutustumaan lähialueisiin näppärästi laudalla.
 
Viimeksi muokattu:

Jos Kiinalaudat ovat vaihtoehto, niin tämän Aerlang H6 laudan saa vähän yli 400€ hintaan. Siinä on 17,5 Ah akku ja 500W moottori: Aerlang H6 V2 500W 48V 17.5A Folding Electric Scooter 10inch 40km/h Top Speed 50-60km Mileage Range Max. Load 120kg Two Wheels Electric Scooter Bike & Bicycle from Sports & Outdoor on banggood.com



Kulkee 40km/h ja pääsee vähän yli 40km kulkemaan.
 
Jos Kiinalaudat ovat vaihtoehto, niin tämän Aerlang H6 laudan saa vähän yli 400€ hintaan. Siinä on 17,5 Ah akku ja 500W moottori: Aerlang H6 V2 500W 48V 17.5A Folding Electric Scooter 10inch 40km/h Top Speed 50-60km Mileage Range Max. Load 120kg Two Wheels Electric Scooter Bike & Bicycle from Sports & Outdoor on banggood.com



Kulkee 40km/h ja pääsee vähän yli 40km kulkemaan.


Ei nuo kiinalaudatkaan poissuljettuja ole. Onko kokemusta, että ovatko laadultaan samaa luokkaa kuin vaikka Segway? Saako noihin ostettua lisäakkuja? Saako Segwayhin suoraan lisäakkua? Pääseekö tuolla laittamasi linkin laudalla kulkemaan 40 km tuolla 40km/h nopeudella? Onkohan noissa millaiset toimitusajat Suomeen ja tuleeko noista tullimaksut? Aikaisempaa kokemusta ei ulkomailta tilauksista juurikaan ole, varsinkaan paria euroa kalliimpaa ei ole tullut tilailtua =)
 
@Nurffe

Nälkä vaan kasvaa syödessä ja vituttaa jos muut potkulautailijat vetää ohi suoralla ja varsinkin ylämäessä.

Sijoittaisin kerralla enemmän sellaiseen jossa on kunnollinen ajomatka ja kulkee sen 25km/h, koska laudalla on hauskaa taittaa muutakin kuin työmatkaa.

Itsekin kuvittelin lautaa ostaessani, että ajelen vain kauppareissuja, mutta nyt menee kaikki matkat mitkä on järkeviä ajella laudalla ja silloinkin käytän junaa apuna jos tulee liian pitkiä reissuja.

Minulla on sähköpotkulauta jolla ajan ylämäsessä noitten lelujen ohi.
Pyydä maahantuojalta koeajoa, malliin: SXT Light Plus V facelift | Kicker.fi
Huomaat eron
 
Ei nuo kiinalaudatkaan poissuljettuja ole. Onko kokemusta, että ovatko laadultaan samaa luokkaa kuin vaikka Segway? Saako noihin ostettua lisäakkuja? Saako Segwayhin suoraan lisäakkua? Pääseekö tuolla laittamasi linkin laudalla kulkemaan 40 km tuolla 40km/h nopeudella? Onkohan noissa millaiset toimitusajat Suomeen ja tuleeko noista tullimaksut? Aikaisempaa kokemusta ei ulkomailta tilauksista juurikaan ole, varsinkaan paria euroa kalliimpaa ei ole tullut tilailtua =)
Ei ole laadultaan samaa kuin tunnetut laadukkaat valmistajat.
Varmasti saa ostettua korvaavan akun jos vanha kyykkää.
Kannattaa lukea arvosteluja ja katsoa youtubesta videoita laudoista jotka kiinnostaa. Range ei pidä koskaan paikkaansa mitä valmistaja ilmoittaa.
Kuukausi viiva kaksi voisi olla realistinen jos toimittavat kiinasta. Jos varasto euroopassa, toimitusaika reilu viikko.
ALV maksat jos tulee Kiinasta, EU sisällä ei lisämaksuja.
 
Ei ole laadultaan samaa kuin tunnetut laadukkaat valmistajat.
Varmasti saa ostettua korvaavan akun jos vanha kyykkää.
Kannattaa lukea arvosteluja ja katsoa youtubesta videoita laudoista jotka kiinnostaa. Range ei pidä koskaan paikkaansa mitä valmistaja ilmoittaa.
Kuukausi viiva kaksi voisi olla realistinen jos toimittavat kiinasta. Jos varasto euroopassa, toimitusaika reilu viikko.
ALV maksat jos tulee Kiinasta, EU sisällä ei lisämaksuja.

Jostain syystä mieli alkaa kallistumaan Ninebot Segway MAX G30D lautaan. Uskoisin, että tuo noin 30 km/h riittää ainakin nyt alkuun. Olen yrittänyt lueskella lisäakuista, mutta en ole löytänyt suoraa vastausta siihen, saakohan tuohon em. lautaan vara-akkua niin, että akku olisi helposti vaihdettavissa kesken matkan? Vai vaatiiko lisäakun kytkeminen työkaluja ko. mallissa? Onko tästä tietoa? Ja osaako kukaan sanoa tuon mallin osalta, että pystyykö vauhtia potkimaan itse lisää niin, että akkua säästyisi? Kiitos kaikilla tähän astisista neuvoista ja vinkeistä! =)
 
Kuorma-autokoosta ei ole kokemusta mutta kyllä joku normaali auton rengas on vielä ihan vaihdettavissa. Tuon osalta loppui usko käsillä olleiden työkalujen (minikokoiset rengasraudat mallia fillarin rengas) kanssa. Toisaalta joku järki voiman käytössäkin on oltava tai rikkoo vielä vanteen. Onnistumisprosentti oli kuitenkin ihan muuta kuin tubessa "näin vaihdat" ja niissä homma menee vasemmalla kädellä minuutissa.

Ja onhan siinä syvennys mutta tajusinkohan sitä sitten lopulta riittävästi hyödyntää. Luultavammin en koska yleensä asiaan ei tarvitse kovin paljoa huomiota kiinnittaa
Saippuaa ja pari pientä rengasrautaa riittää ja homma hoituu käsin helposti eikä mitään ruuvipenkkejä ja tuntien vääntämistä tarvitse, tästä on minullakin video YouTubessa.
Videossa juurikin laitoin parempilaatuisen päälykumen ja uuden sisuskumen käsipelillä paikoilleen, renkaan voi paikata vaikka tien päällä alle kymmenessä minuutissa.
 
Viimeksi muokattu:
Huomenna itselle tulossa M365 Pro niin mikäs tuohon on paras firmware millä kulkisi sen 30km/h? Ja onko youtubessa hyvää videota mistä tämmönen perus tumpelokin osaisi sen tehdä? Kun pitikö tuossa ensin päivitellä johonkin vanhempaan vakio firmikseen ja sitten uusi tilalle?
 
Kysymys: onko edelleen kiellettyä ajaa satulamallisella sähköpotkulaudalla? Näitähän näkee aina silloin tällöin ja luulin niiden olevan laillisia max 25km/h. Mutta eräällä myyntisivulla oli tälläinen teksti

"Huomioithan myös, että potkulaudassa ei saa Suomen pyörätieliikenteessä käyttää satulaa. Tämän mallin mukana tuleva satula on irrotettava, joten sitä ei ole pakko asentaa laitteeseen lainkaan. "

Vähän outoa, että ei saisi, kun onhan sähköpyörässäkin satula :D
 
Tiiättekö mitä käy jos hommaan tommosen Zero 9 ja koitan rekisteröidä sitä, jotta vois mennä yli 25km/h? En nyt ainakaan löydä, että sillä olisi COC- tai EEC-certifikaattia.
 
@Timbe_89

En kommentoi tuohon firmiksen asentamiseen, koska on eri lauta kuin itselläni.

Täältä löytyy kuitenkin firmwareja neljään eri lautaan: ScooterHacking - Going where no scooter has gone before

Tuo olikin mielenkiintoinen... Paljonkohan laskisi oletettua moottorin tai akuston kestoa jos tiputtaisi moottorille vaikka tuonne 50000 asti arvon tai ihan alas 42000? Hieman kiinnostaisi kokeilla säätää nopeus 27, moottori 50000 ja käyntiinlähtönopeus 2. Harmi ettei tuo kaasukahvan muutos toimi nopeusrajoituksen kanssa, koska tuntuisi luontevammalta säätää vivulla tehoa kuin nopeutta.
 
Puhkeamattomat renkaat hakusessa Xiaomi M365 mopoversioon vaikka paljon niistä huonoa lukenut. Suosituksia vähiten huonoista kumeista?
 
Ensimmäinen rengasrikko M365 Pron kanssa koettu ja eilen oli mukava keli kävellä se kuutisen kilometriä takaisin... Tai sitten ei ollut. Jatkossa koitetaan kyllä ainakin vastaavilla keleillä ottaa paikkavaahto mukaan, jos se pelastaisi kävelemiseltä.

Mutta kertokaahan nyt joku tyhmälle, miten ihmeessä tuon laitteen rengas on tarkoitus vaihtaa järkevällä vaivalla vai onko vika vaan liian pienissä rengasraudoissa... Takarengas siis kysessä ja toki vanteen saa käteensä ja vanhan renkaankin ihan inhimillisesti pois paikoiltaan. Mutta tuo uusi "alkuperäistä vahvempi" tms potkii vastaan melkoisesti. Autonkin renkaan vaihto omin toimin on ollut huomattavasti helpompaa kuin tuon kohdalla.

Itsellä käytössä 3kpl Motonetistä Bachon 30cm pitkiä metallisia rengasrautoja, jotka tutun M365-klooniin eturengasta vaihtaessa toimivat varsin kivuttomasti. Oli varalla myös parit lukkopihdit, jos olisi pitänyt toisenlaista tekniikkaa kokeilla, mutta ei sitten ollut tarvetta.
 
Kysymys: onko edelleen kiellettyä ajaa satulamallisella sähköpotkulaudalla? Näitähän näkee aina silloin tällöin ja luulin niiden olevan laillisia max 25km/h. Mutta eräällä myyntisivulla oli tälläinen teksti

"Huomioithan myös, että potkulaudassa ei saa Suomen pyörätieliikenteessä käyttää satulaa. Tämän mallin mukana tuleva satula on irrotettava, joten sitä ei ole pakko asentaa laitteeseen lainkaan. "

Vähän outoa, että ei saisi, kun onhan sähköpyörässäkin satula :D

Tukes kertoo seuraavaa:
"Istuimen maksimikorkeus 2-pyöräisissä 440 mm"... ja edelleen:
Istuimen korkeusraja Tästä voi poiketa vain jos ajoneuvo kuuluu EU-asetuksen 168/2013 soveltamisalan ulkopuolelle, esimerkiksi
  • yksinomaan liikuntarajoitteisen käyttöön
  • ensisijaisesti maastokäyttöön ja päällystämättömille pinnoille tarkoitetut ajoneuvot
  • ajoneuvot, jotka ovat itsestään tasapainottuvia.

Tuota kierretään mm. mainostamalla tuotetta käytettäväksi "ensisijaisesti maastokäyttöön ja päällystämättömille teille" tai "Istuin irroitettava"-ohjeistuksilla.
 
Saippuaa ja pari pientä rengasrautaa riittää ja homma hoituu käsin helposti eikä mitään ruuvipenkkejä ja tuntien vääntämistä tarvitse, tästä on minullakin video YouTubessa.
Videossa juurikin laitoin parempilaatuisen päälykumen ja uuden sisuskumen käsipelillä paikoilleen, renkaan voi paikata vaikka tien päällä alle kymmenessä minuutissa.
Kun kerran asia on paremmin hanskassa niin ei mitenkään linkkiä videoon tai mainintaa, millä työkaluilla tuo onnistuu kivuttomammin? Ei siis ole pienintäkään mielenkiintoa käyttää yhtään ylimääräistä aikaa leikkimiseen jos homma kerran on hoidettavissa helposti.

Mieluusti kyllä näkisin senkin, miten homma hoituu tuossa mainitsemassasi ajassa tien päällä mukana olevilla varusteilla. Varmasti mahdollista on paikata mutta kun en haluaisi kantaa mukana 20 kiloa työkaluja niin se minimisetti ja toimivimmat tavat kiinnostaisivat. Varsinkin kun tuo 10 minsaa meni hyvin jo saada rengas keskelle. Fairyä, melkoista vääntämistä ja kolmesti ilmat pois kun ei vaan kunnolla paikalleen. Asia, jonka kanssa ei tähän mennessä ole minkään muun renkaan kanssa oikeastaan ongelmia ollut. Fillarissa joku huonompilaatuinen kumi joskus ikuisuus sitten on vähän heikompi ollut, siinä kaikki.

Itsellä käytössä 3kpl Motonetistä Bachon 30cm pitkiä metallisia rengasrautoja, jotka tutun M365-klooniin eturengasta vaihtaessa toimivat varsin kivuttomasti. Oli varalla myös parit lukkopihdit, jos olisi pitänyt toisenlaista tekniikkaa kokeilla, mutta ei sitten ollut tarvetta.
No tuossa se vika sitten luonnollisesti on jos tuo on sopivin työkalukoko. Olin kovin epäluuloinen vanteen osalta, se kun lopettaa ajelut aika pitkäsi toviksi jos saa murjottua liikaa. Eli pieni on kaunista-linjalla kokeilin kun tosiaan jonkun mielestä onnistuu käytännössä käsin ja heittämällä. Ja täälläkin joku ehdotti pyöräliikettä ettei riko vannetta.
Pitänee varmaan katsella joku tuollainen välimuotokoko. Ei tosiaan ole kuin fillarimallia eli todella pientä ja sitten pari varmasti liian suurta (jos ne jostain muka löytäisi).
 
Tukes kertoo seuraavaa:
"Istuimen maksimikorkeus 2-pyöräisissä 440 mm"... ja edelleen:
Istuimen korkeusraja Tästä voi poiketa vain jos ajoneuvo kuuluu EU-asetuksen 168/2013 soveltamisalan ulkopuolelle, esimerkiksi
  • yksinomaan liikuntarajoitteisen käyttöön
  • ensisijaisesti maastokäyttöön ja päällystämättömille pinnoille tarkoitetut ajoneuvot
  • ajoneuvot, jotka ovat itsestään tasapainottuvia.

Tuota kierretään mm. mainostamalla tuotetta käytettäväksi "ensisijaisesti maastokäyttöön ja päällystämättömille teille" tai "Istuin irroitettava"-ohjeistuksilla.
Tuollekin pykälälle on varmasti joku kestävä ja hyvä perustelu. Ei vaan valitettavasti oikein aukea äkkiä ajatellen. Ehkä paremmin voisi pitää turvallisempana jos korkeus saisi olla vähän reilumpi. Paremman tuen siinä saat jaloilla maata vasten.

Onkohan näitä oikeasti joku mitannut tai mittaamassa? Ja jos mittaa ja sanktio on joku olemattoman pieni niin oikeasti, ketä kiinnostaa? Jos ei nyt ihan taivaalle nosta niin eiköhän vastaan tuleva partio jätä ainakin maalla huomioimatta tuollaisen.
 
Kun kerran asia on paremmin hanskassa niin ei mitenkään linkkiä videoon tai mainintaa, millä työkaluilla tuo onnistuu kivuttomammin? Ei siis ole pienintäkään mielenkiintoa käyttää yhtään ylimääräistä aikaa leikkimiseen jos homma kerran on hoidettavissa helposti.

Mieluusti kyllä näkisin senkin, miten homma hoituu tuossa mainitsemassasi ajassa tien päällä mukana olevilla varusteilla. Varmasti mahdollista on paikata mutta kun en haluaisi kantaa mukana 20 kiloa työkaluja niin se minimisetti ja toimivimmat tavat kiinnostaisivat. Varsinkin kun tuo 10 minsaa meni hyvin jo saada rengas keskelle. Fairyä, melkoista vääntämistä ja kolmesti ilmat pois kun ei vaan kunnolla paikalleen. Asia, jonka kanssa ei tähän mennessä ole minkään muun renkaan kanssa oikeastaan ongelmia ollut. Fillarissa joku huonompilaatuinen kumi joskus ikuisuus sitten on vähän heikompi ollut, siinä kaikki.


No tuossa se vika sitten luonnollisesti on jos tuo on sopivin työkalukoko. Olin kovin epäluuloinen vanteen osalta, se kun lopettaa ajelut aika pitkäsi toviksi jos saa murjottua liikaa. Eli pieni on kaunista-linjalla kokeilin kun tosiaan jonkun mielestä onnistuu käytännössä käsin ja heittämällä. Ja täälläkin joku ehdotti pyöräliikettä ettei riko vannetta.
Pitänee varmaan katsella joku tuollainen välimuotokoko. Ei tosiaan ole kuin fillarimallia eli todella pientä ja sitten pari varmasti liian suurta (jos ne jostain muka löytäisi).

Itsellä meni vaihdossa näin ensimmäisellä kerralla peräti 20 minsaa, kun pyörä istui haarukassa yllättävän tiukasti kiinni ja irroitus vei odotettua enemmän aikaa. Tyhjällä kumilla ei tosiaan parane ajella, tai tulee kalliimpaa saada kyyti taas kuntoon. Ensin tulin alkuhuumassa tilanneeksi halvat fillaria varten tarkoitetut... köh, "rengasraudat". Ne osoittautuivat postista hakiessa 10cm pitkiksi kevyiksi muovirimpuloiksi, jotka hetken itkunsekaisen naurun jälkeen päätyivät heti roskiin. Samalla vaivallahan nuo Bachot kulkee repussa mukana kuin muutama kuusiokoloavain, varakumi ja Xiaomin akkukäyttöinen pumppukin.
 
Tuollekin pykälälle on varmasti joku kestävä ja hyvä perustelu. Ei vaan valitettavasti oikein aukea äkkiä ajatellen. Ehkä paremmin voisi pitää turvallisempana jos korkeus saisi olla vähän reilumpi. Paremman tuen siinä saat jaloilla maata vasten.

Onkohan näitä oikeasti joku mitannut tai mittaamassa? Ja jos mittaa ja sanktio on joku olemattoman pieni niin oikeasti, ketä kiinnostaa? Jos ei nyt ihan taivaalle nosta niin eiköhän vastaan tuleva partio jätä ainakin maalla huomioimatta tuollaisen.

Ei oikein aukea itsellenikään ja se perustelu taitaa olla luokkaa "Sääntö-Suomi". Pienikin kuviointi renkaassa, niin käyttää sitä "maastokäytöön tarkoitettu" perusteena, jos virkavalta pysäyttää? Riippuu varmaan pysäyttäjän virkainnosta, meneekö läpi.
 
Olen käyttäny scuuttiani vain istuen ajamalla ja monet konstat nähneet, mutta ei puuttumista. Tua pelko moisesta on mielestäni aivan turha.
Turvallisempaakin on istua, kun seisten ajella. Aattele tilannetta, jossa pitää pysähtyä nopeasti, niin parempi kontrolli istuessa.

Edit. Satulaa pidän 55-60cm korkeudella. Tua sallittu 44 cm on kyll niin 'polvet suussa' -meininkii.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä meni vaihdossa näin ensimmäisellä kerralla peräti 20 minsaa, kun pyörä istui haarukassa yllättävän tiukasti kiinni ja irroitus vei odotettua enemmän aikaa. Tyhjällä kumilla ei tosiaan parane ajella, tai tulee kalliimpaa saada kyyti taas kuntoon. Ensin tulin alkuhuumassa tilanneeksi halvat fillaria varten tarkoitetut... köh, "rengasraudat". Ne osoittautuivat postista hakiessa 10cm pitkiksi kevyiksi muovirimpuloiksi, jotka hetken itkunsekaisen naurun jälkeen päätyivät heti roskiin. Samalla vaivallahan nuo Bachot kulkee repussa mukana kuin muutama kuusiokoloavain, varakumi ja Xiaomin akkukäyttöinen pumppukin.
No niillä fillarimallin "raudoilla" homma toki aloitettiin koska sellaisia nyt sattui olemaan lauantai-iltana käsillä. Ja ajatus tietysti "ihan sama, millä koska video kertoo käsipelillä minuutin hommaksi".
Omasta lähti kyllä kivuttomasti irti kun tiesi, miten on paikallaan ja käytti suosiolla riittävää voimaa. Ihan pelkästään putoamalla ei tosiaankaan kyllä lähde. Ja seuraavaa kertaa varten voisi kyllä tehdä niihin "koristelistoihin" reiät jotta pääsee suoraan käsiksi. Tai joku fiksumpi ratkaisu. Voisihan jotain suojaa olla mutta onhan tuollainen mikä lie teippiviritys aika nolo.

Äkkiä sinne reppuun tavaraa kertyy vähän turhankin paljon omaan makuun jos rengasraudoista alkaen. Toisaalta Puuilo tms myy sanotaan 15-20 sentin rautaa, voisi olla vähän sirompi jos vaan muuten järkevä. Muistan vaan joskus nähneeni sellasia. Pumppu on tulossa itsellekin ja nyt autoon on varattu myös paikkavaahto. Seuraavan rengasrikon kohdalla pitäisi kokeilla kun nyt ei tullu kokeiltua. Riittäisi, jos pääsee ajelemaan autolle / kotiin / jonnekkin ja miettii sitten parempaa paikaamista.

Oikeastaan noiden sisärenkaiden hinnalla ei paljon vaivaa paikkaamisen eteen kannata nähdä. Uutta tilalle jos vaan varastossa sellainen on valmiina. Ja varsinkin kun itsellä tosiaan meni päällirengaskin ihan huolella. Ulkopuolella on luokkaa sentin viilto joten aivan sama, onko sisäpuolella milli vai sama sentti. Kelvoton joka tapauksessa.

Ja tyhjällä ajamista toisaalta jo harkitsin, onhan se rengas aika tukeva. Mutta vahinko sattuu sitten turhankin nopeasti jos / kun sattuu. Varsinkaan eturenkaan kohdalla en kyllä riskiä ottaisi tai takavetoisen osalta toki takarenkaan.
 
No tuossa se vika sitten luonnollisesti on jos tuo on sopivin työkalukoko. Olin kovin epäluuloinen vanteen osalta, se kun lopettaa ajelut aika pitkäsi toviksi jos saa murjottua liikaa. Eli pieni on kaunista-linjalla kokeilin kun tosiaan jonkun mielestä onnistuu käytännössä käsin ja heittämällä. Ja täälläkin joku ehdotti pyöräliikettä ettei riko vannetta.
Pitänee varmaan katsella joku tuollainen välimuotokoko. Ei tosiaan ole kuin fillarimallia eli todella pientä ja sitten pari varmasti liian suurta (jos ne jostain muka löytäisi).
En potkulaudan renkaita ole vaihtanut, mutta crossipyörien ja suosittelisin sen perusteella näitä lusikkamallisia. Huomattavasti mukavemmat käyttää ja ohkaisemmat kuin nuo perinteiset Bahcon tms. rengasraudat.
 
Ei oikein aukea itsellenikään ja se perustelu taitaa olla luokkaa "Sääntö-Suomi". Pienikin kuviointi renkaassa, niin käyttää sitä "maastokäytöön tarkoitettu" perusteena, jos virkavalta pysäyttää? Riippuu varmaan pysäyttäjän virkainnosta, meneekö läpi.
Luultavasti jotain tällaista. Tosin silkkaa laiskuuttani en jaksa alkaa lukea EU-pykäliä ja katsomaan, miten siellä on muotoiltu ja paljonko on sovellettu. Toisaalta aivan yhtä paljon voi soveltaa sen kuvioinninkin osalta. Hyvin joustava käsite tulkita tuollaisista mitään.

Puhdas arvaus on silti se, ettei kiinnosta kuin jotain oikein virkaintoista jonka on pakko päästä pätemään. Voin toki olla väärässäkin.

Olen käyttäny scuuttiani vain istuen ajamalla ja monet konstat nähneet, mutta ei puuttumista. Tua pelko moisesta on mielestäni aivan turha.
Turvallisempaakin on istua, kun seisten ajella. Aattele tilannetta, jossa pitää pysähtyä nopeasti, niin parempi kontrolli istuessa.
Jätit kertomatta sen satulan korkeuden. Siitähän tässä on kyse, onko hyväksytyn alapuolella vaiko ei. Ja jos on vaikka 500mm niin silmämääräisesti ei varmasti sellainen ero joka saisi tarttumaan kovin helpolla mittanauhaan. Ja myös siitä, millainen lauta on kyseessä.

Mutta viralliseen rajaan sopiva satula on ainakin omaan makuun täysin kelvoton. Jos todella pitäisi istua melkein maassa niin mukavuus kärsii, sarvet ovat tyyliin taivaalla ja kuten edellä totesin, pysähtyminenkin olisi mukavaa jos jalat saisi enemmän suoraksi nousematta satulasta. Makuja on varmasti monia tässäkin mutta tosiaan itse en edes harkitse pykälien mukaista satulaa.
 
Jätit kertomatta sen satulan korkeuden. Siitähän tässä on kyse, onko hyväksytyn alapuolella vaiko ei. Ja jos on vaikka 500mm niin silmämääräisesti ei varmasti sellainen ero joka saisi tarttumaan kovin helpolla mittanauhaan. Ja myös siitä, millainen lauta on kyseessä.


Satulaa pidän 55-60cm korkeudella. Tua sallittu 44 cm on kyll niin 'polvet suussa' -meininkii. Tollane scuutti.
 
Viimeksi muokattu:
Pätevä softa, mutta hinta hirvittää jos haluan jatkaa apin käyttöä 30 päivän kokeilun jälkeen.

potku.png
Eise 24,90€/vuosi nyt niin paha ole? Vai oliks tää joku spesiaali palaaville käyttäjille?
 
FLJ T11 laudasta kommentoin sen verran, että toistaiseksi jäänyt yhden kerran glitchiksi pimeneminen. Tais vaan johtoliitosten kontaktit täristä auki kun paljon sorateillä ja poluilla kulkenut. Lääke oli siis jo mainittu kaikki johdot irti ja takas kiinni. Kymmeniä kilometrejä taas moitteetta toiminut.
 
Kun kerran asia on paremmin hanskassa niin ei mitenkään linkkiä videoon tai mainintaa, millä työkaluilla tuo onnistuu kivuttomammin? Ei siis ole pienintäkään mielenkiintoa käyttää yhtään ylimääräistä aikaa leikkimiseen jos homma kerran on hoidettavissa helposti.

Mieluusti kyllä näkisin senkin, miten homma hoituu tuossa mainitsemassasi ajassa tien päällä mukana olevilla
Kanavanimellä e-distance löytyy ja eipä se paikkaa katso missä tuon vaihtaa, oli sitten ulkona keskellä tietä tai kotipöydällä kuten videossani, helppoa kuin mikä.
Pitää joskus vaihtaa ulkona tien päällä kumi niin ei tarvi ihmetellä kenenkään, tosin on niin harvinaista tuo puhkeilu näissä Xiaomeissa kun pitää rengaspaineet oikeana.
Videossa käytän astianpesuainetta ja muovisia pieniä rengasrautoja, eli niiden muovin sisällä on metallia.
Nuo ei paljoa paina mukana kuletettavana ja sitten vaikka pari rengaspaikkaa itseliimautuvana tai varakumi, pumppuhan myös on kaikilla tietysti vakiovaruste ja aina mukana.

 
Viimeksi muokattu:
Laiton on jos penkki on korkeammalla kuin 44cm, jos en nyt väärin muista. Joku voi korjata jos muistin senttimetrimäärän väärin.

Mitä noista on sitten sanktiona jos sattuu yli-innokasta konstaapeli paikalle mittaamaan, 100e sakko?
 
Argh!
Keväällä himoitsin sähköpotkulautaa, silloin pitkän pohdinnan jälkeen hylkäsin ostoajatuksen.
Nyt "himot" pääsivät taas ottamaan otteen (lue: laudalle olisi ollut jo käyttöäkin).
Max 400e, ES2 RDE:ltä 358e vai M365 Powerista 389e? Vai joku musta hevonen?
"Päätin" jo hankkia ES2:n, mutta.... M365:ssa riivaa rengasrikot, takaloksu, taittonivel, mutta siinä on parempi jarru, youtube-videoiden mukaan kiihtyy ja nousee mäet paremmin.
Apuva..
 
Argh!
Keväällä himoitsin sähköpotkulautaa, silloin pitkän pohdinnan jälkeen hylkäsin ostoajatuksen.
Nyt "himot" pääsivät taas ottamaan otteen (lue: laudalle olisi ollut jo käyttöäkin).
Max 400e, ES2 RDE:ltä 358e vai M365 Powerista 389e? Vai joku musta hevonen?
"Päätin" jo hankkia ES2:n, mutta.... M365:ssa riivaa rengasrikot, takaloksu, taittonivel, mutta siinä on parempi jarru, youtube-videoiden mukaan kiihtyy ja nousee mäet paremmin.
Apuva..
M365 kanssa kun tarvitsee mukana kantaa vararengasta, rengasrautoja, fairya ja kompuraa niin alkaa mäkien nousukin tökkiä. ;)

ES2 niin voit myöhemmin ostaa lisäakun ja muuntaa tuon "oikeaksi" sähköpotkulaudaksi ES4. Eikä mukana tarvitse puolta autotallia varusteita.
 
Jos Kiinalaudat ovat vaihtoehto, niin tämän Aerlang H6 laudan saa vähän yli 400€ hintaan. Siinä on 17,5 Ah akku ja 500W moottori: Aerlang H6 V2 500W 48V 17.5A Folding Electric Scooter 10inch 40km/h Top Speed 50-60km Mileage Range Max. Load 120kg Two Wheels Electric Scooter Bike & Bicycle from Sports & Outdoor on banggood.com



Kulkee 40km/h ja pääsee vähän yli 40km kulkemaan.

Lueskelin ketjua läpi niin tää pisti silmään. Erittäin lämpimästi suosittelisin ostamaan vehkeen LG/Samsung/Panasonic akuilla, osti sitten peruslaudan tai "kiinan" laudan. Maksaa jonkun satasen aina extraa, mutta taatusti kestää helkkarin monta sykliä enempi eikä sippaa kesken kaiken. Internetistä löytää monen monen monta surukertomusta kiinanakullisista laudoista.
 
Argh!
Keväällä himoitsin sähköpotkulautaa, silloin pitkän pohdinnan jälkeen hylkäsin ostoajatuksen.
Nyt "himot" pääsivät taas ottamaan otteen (lue: laudalle olisi ollut jo käyttöäkin).
Max 400e, ES2 RDE:ltä 358e vai M365 Powerista 389e? Vai joku musta hevonen?
"Päätin" jo hankkia ES2:n, mutta.... M365:ssa riivaa rengasrikot, takaloksu, taittonivel, mutta siinä on parempi jarru, youtube-videoiden mukaan kiihtyy ja nousee mäet paremmin.
Apuva..
M365 Pro mallissa ei ainakaan vaivaa rengasrikot, ihmettelen tuota M365 mallia kun siitä kaikki sanoo että renkaat puhkeilee, tosin onhan Pro mallissa parempilaatuiset kumet.
Jarruthan näissä on umpisurkeat mutta voittaa sähköjarrut mennen tullen käyttömukavuudessa.
Takalokari kestää kun ei mene sitä jalalla painelemaan.

Nuo es2 ja es4 mallit on aika lelun näköisiä ja täyskumirenkaat ei taatusti voita ajomukavuudessa ilmarenkaita, eikös es2 malli kärähdellyt porukalla kun siihen meni lisäakkuja asentelemaan.
Ninebot Max taas on se jonka tällä hetkellä itse ostaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Tilasin ES2:n RDE:ltä.
Tiedän että lisää hilloa lusikoimalla saa enemmän, mutta koska tämä on eka sähkis niin aloitetaan varovaisemmin.
Voi olla että en paljoa saa ajella tuolla kun muksut näkevät laudan..

Katsotaan ja ka(a)dutaan viikon päästä :D
 
Kugoo Kirin M4 tuli kurvailtua tänään. On kyllä mukava laite ja kulkee kyllä tarpeeksi kovaa. Vähän arveluttava tuo satulan kiinnitys satulaputkeen. Meinaa satula keikkua vaikka kuinka räikällä kiristää. Onko muilla samaa ongelmaa?
 
M365 Pro mallissa ei ainakaan vaivaa rengasrikot, ihmettelen tuota M365 mallia kun siitä kaikki sanoo että renkaat puhkeilee, tosin onhan Pro mallissa parempilaatuiset kumet.
Jarruthan näissä on umpisurkeat mutta voittaa sähköjarrut mennen tullen käyttömukavuudessa.
Takalokari kestää kun ei mene sitä jalalla painelemaan.
Itse ollut siinä käsityksessä et normi ja Pro mallissa identtiset kumit. Matalilla rengaspaineilla nämä saa kyllä hetkessä pilalle.
 
Lueskelin ketjua läpi niin tää pisti silmään. Erittäin lämpimästi suosittelisin ostamaan vehkeen LG/Samsung/Panasonic akuilla, osti sitten peruslaudan tai "kiinan" laudan. Maksaa jonkun satasen aina extraa, mutta taatusti kestää helkkarin monta sykliä enempi eikä sippaa kesken kaiken. Internetistä löytää monen monen monta surukertomusta kiinanakullisista laudoista.
Itsekin kyllä ostaisin pelkästään tunnetuilla akuilla, enkä kiinan. Pitkäikäisempiä, tehokkaampia (kiinan akustot merkitty miten sattuu) ja luotettavempia.


 
Nyt alkaa laudassa olla kaikki ne tarvikkeet mitä olen halunnut :)
  • ohjaustangossa teline lisätarvikkeille, kuten kännykälle sekä fillarilampulle syksyä varten yms.
  • kännykkäteline
  • juomapulloteline
  • tavarakoukku kevyisiin kantamisiin
  • varashälytin
  • 3 litrainen laukku, jonka sisällä on nyt 18 000mAh varavirtalähde, akkukäyttöinen renkaantäyttölaite, laudan latausjohto ja mustekala
Vielä täytyy ostaa renkaan paikka-ainepullo jostain ja jotain työkaluja voisi katsoa mukaan.

lauta.PNG
 
Nyt alkaa laudassa olla kaikki ne tarvikkeet mitä olen halunnut :)
  • ohjaustangossa teline lisätarvikkeille, kuten kännykälle sekä fillarilampulle syksyä varten yms.
  • kännykkäteline
  • juomapulloteline
  • tavarakoukku kevyisiin kantamisiin
  • varashälytin
  • 3 litrainen laukku, jonka sisällä on nyt 18 000mAh varavirtalähde, akkukäyttöinen renkaantäyttölaite, laudan latausjohto ja mustekala
Vielä täytyy ostaa renkaan paikka-ainepullo jostain ja jotain työkaluja voisi katsoa mukaan.

lauta.PNG
Ompa erikoisella puolella laukku ja tuo koukkukin vastakkaisella puolella miten yleensä.
Laukussa on heijastimet ja siitäkin voi jo päätellä sen kuuluvan ulkopuolelle, mutta saahan nuo miten haluaa asennella.
 
Ompa erikoisella puolella laukku ja tuo koukkukin vastakkaisella puolella miten yleensä.
Laukussa on heijastimet ja siitäkin voi jo päätellä sen kuuluvan ulkopuolelle, mutta saahan nuo miten haluaa asennella.
En halunnut peittää laudan omaa valaisinta laukulla ja paikat voi aina vaihtua tilanteen mukaan :)
 
Sähköskootteriin hommasin akkujen tasapainottajan. Ei tällaisia ollu 10 vuotta sitten kun skootterin ostin. Eli 4 sarjaan kytkettyä AGM-akkua tasapainotetaan tuollaisella murikalla:

IMG20200630105721.jpg

IMG20200630105734.jpg

Ideana siirtää matalavolttiseen virtaa muista akuista eli balansoida akut. Toimii myös latauksen aikana kun tuutataan 48V laturilla sen 20A juissia. Periaatteessa tuon morkulan kun laittaa akustoon kiinni niin kaikki akut voi ladata (toki hitaasti 30+ tuntia) tavallisella 12V laturilla joka kytketään tavallisesti yhteen sarjaan kytketyistä akuista. Ajan kanssa tasuri jakaa latausta muihin. Ovelaa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko joku tilannut lautansa geekbuying.com sivustolta? Jos on niin minkälaisia kokemuksia?
 
Tulipas juuri ajettua lähes 500m pätkä poliisin kanssa rinnatusten 50km/h töistä kotiin tullessa. Nähtävästi poliisia ei kiinnostanut asia sen enempää. Tosin kuinkahan perillä normaali rivipoliisi on edes liittyen sähköpyörien/potkulautojen lainsäädäntöön?
 
Viimeksi muokattu:
En potkulaudan renkaita ole vaihtanut, mutta crossipyörien ja suosittelisin sen perusteella näitä lusikkamallisia. Huomattavasti mukavemmat käyttää ja ohkaisemmat kuin nuo perinteiset Bahcon tms. rengasraudat.

Näyttävät tosiaan mukavilta käyttää. Jos nyt lähtisin rautoja etsimään, niin varmaan tuonkaltaisia etsisin itsekin vinkkisi perusteella.
 
Eli tälläinenkin on laiton satulan takia (nopeus on tottakai eri juttu)?


Ei liene laiton, ennenkuin käytetään satulan kanssa? Myyjä pääsee pälkähästä tällä alempana olevalla huomautuksella: "Huomioithan myös, että potkulaudassa ei saa Suomen pyörätieliikenteessä käyttää satulaa. Tämän mallin mukana tuleva satula on irrotettava, joten sitä ei ole pakko asentaa laitteeseen lainkaan."

Jos asiakas sitten satulaa käyttää tieliikenteessä, vastaa varmaan itse siitä.
 
Tulipas juuri ajettua lähes 500m pätkä poliisin kanssa rinnatusten 50km/h töistä kotiin tullessa. Nähtävästi poliisia ei kiinnostanut asia sen enempää. Tosin kuinkahan perillä normaali rivipoliisi on edes liittyen sähköpyörien/potkulautojen lainsäädäntöön?

Tavallinen rivipoliisi tuskin tietää kovin paljoa enempää sähkökyydeistä kuin rivikansalainenkaan, mutta itse en olisi valmis kokeilemaan moista.
Omalla tuurilla se paikkakunnan osaavin ja virkaintoisin sattuisi ihan varmasti laakista kohdalle.
 
Biltema löytyisi järkevän ajomatkan päästä ja onko tämä just sitä tököttiä mitä voisi käyttää myös potkiksen kumeissa ja ilmeisesti pitää ostaa samalla tuo venttiilien sovitinsarja?

Nyt joutuu tosiaan täyttämään etukumia joka päivä, vaikka se on sisäkumiton rengas :(

Renkaanpaikkauspakkaus
Venttiiliadapterit
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 145
Viestejä
4 420 514
Jäsenet
73 294
Uusin jäsen
Handels

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom