Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Lisäsin äsken dekin reunaan keltaisen teippauksen.

teippi1.jpg


teippi2.jpg
 
Oma max g30 tuli tänään ja tilasin kans tuolt rde.fi, vajaa viikko meni että saapui. Reilu 20km tullu ajeltua ja vaikuttaa kaikinpuolin hyvältä vehkeeltä, kiihtyy ja menee jyrkkään ylämäkeen erittäin hyvin mun kokosen alla. 25km/h oli kyl hiukan liian vähän huipuiks ni vaihoin just maakoodia jos se 30km/h riittäis :devilish:
 
M365:sta oli taittomekanismin pultti mennyt poikki. Muksu valitteli, että tanko lonksuu. Pultti oli puolivälistä poikki, mutteripuoli kadonnut matkalle.

1592391173943.png


M365:ssa ja M365 Prossa näemmä erilainen:

 
Etanapostilla oma lauta tulossa. -.- Suosittelen välttämään GLS jos mahdollista.
 

Liitteet

  • etanaposti.png
    etanaposti.png
    30,7 KB · Luettu: 124
Augment eco:n verrokki näemmä etelänaapurissa hieman halvemmalla, jos haluaa kaupasta Tallinnan matkalla hankkia. Elektritõukeratas BLAUPUNKT ESC910

Nii varmasti, mutta herra tais nyt unohtaa että tohon augmenttiin kuuluu ilmaset huollot (eli jos renkaat puhkee niin uutta tilalle) ja sun muut kotiinkuljetukset. Saahan ton potkulaudan varmaan kiinastakin vielä halvemmalla.
 
Hups, unohdin viime yöks skuutin lataukseen eikä mun laturi pysäytä ite latausta vaan kerkes lataamaan ainakin 6 tuntia yli ennen kuin heräsin yöllä ja otin irti seinästä, tässä on 3kpl 12v 12Ah lyijyakkuja, onkohan ne nyt menny rikki ja kannattaako hommata uusia?
 
Hups, unohdin viime yöks skuutin lataukseen eikä mun laturi pysäytä ite latausta vaan kerkes lataamaan ainakin 6 tuntia yli ennen kuin heräsin yöllä ja otin irti seinästä, tässä on 3kpl 12v 12Ah lyijyakkuja, onkohan ne nyt menny rikki ja kannattaako hommata uusia?
Millä laturilla niitä oot lataillut? Ite ainakin noita mp-akkuja yms. muita pienempiäkin vanhalla akkulaturilla tulee ladattua, ja on kyllä joskus unohtunutkin lataukseen..

Tai siis luulis jos siihen vehkeeseen kuuluvalla laturilla oot ladannut, ettei rikkois mitään. Meillä toi m365pro ja kugoo s1 välillä yli 36h:kin ollut latauksessa.
 
Hups, unohdin viime yöks skuutin lataukseen eikä mun laturi pysäytä ite latausta vaan kerkes lataamaan ainakin 6 tuntia yli ennen kuin heräsin yöllä ja otin irti seinästä, tässä on 3kpl 12v 12Ah lyijyakkuja, onkohan ne nyt menny rikki ja kannattaako hommata uusia?
Jos laturi syöttää 45V tai alle niin ei ongelmaa.
 
Millä laturilla niitä oot lataillut? Ite ainakin noita mp-akkuja yms. muita pienempiäkin vanhalla akkulaturilla tulee ladattua, ja on kyllä joskus unohtunutkin lataukseen..

Tai siis luulis jos siihen vehkeeseen kuuluvalla laturilla oot ladannut, ettei rikkois mitään. Meillä toi m365pro ja kugoo s1 välillä yli 36h:kin ollut latauksessa.
Myös itse olettaisin laitteen mukana tulleen laturin kera hoituvan lataus turvallisesti vaikka jäisi miten pitkäksi aikaa naru kiinni.

Ihan ei silti selvinnyt, tarkoittiko 6h sen jälkeen kun täynnä vai yhteensä. Jos jälkimmäistä, hyvä jos täynnä ovat ajamisen jälkeen tuossa ajassa. Joka tapauksessa mielestäni aika älytön ajatus miettiä "ostanko suoraan uudet akut". Kyllähän se esille tulee ihan käytössä jos itseensä olisivat ottaneet.

Vähän eri toki nuo muut akkuteknologiat, siellä kun on enemmän älyä matkassa. Ja kyllähän se omakin pro narussa kiinni majailee käytännössä aina kotona ollessa. Ehkä joskus voisi miettiä kotiautomaatioon sitäkin ja ivon katkaisu kun verkosta otettu teho on riittävän kauan riittävän alhainen. Siihen asti saa luvan pärjätä narun jatkona.

Jos laturi syöttää 45V tai alle niin ei ongelmaa.
Periaatteessa näin mutta 45V on jo yli syklisenkin käytön maksimin joten joku kymmenys alle sen ei suoraan ilman mitään älyä pidemmän päälle ole erityisen hyväksi niille akuille. Mutta valmis laite ja siihen kuuluva laturi niin eihän tämän kaltaisia pidä joutua miettimään tai sitten siellä käyttöohjeessa lukee todella isolla huomautus aiheesta.
 
kiitos vastauksista! latasin akut ihan omalla laturilla joka kuuluu laitteeseen ja kun akku oli täysi niin siitä vielä latas sen 6 tuntii. Laturi syöttää 36v 1.6a
 
Kokeilin laittaa laitteen päälle ja testasin toimintoja, kaikki näyttää toimivan tähän asti niinku pitää, koht lähen ajelee nii voisin ilmoitella tänne sitten onko akku ottanut osumaa tosta ylilatauksesta.
 
kiitos vastauksista! latasin akut ihan omalla laturilla joka kuuluu laitteeseen ja kun akku oli täysi niin siitä vielä latas sen 6 tuntii. Laturi syöttää 36v 1.6a
Laturihan ei syötä sitä nimellistä maksimiaan akkuihin enää niiden ollessa täynnä tai lähes täynnä. Mutta mitä lähempänä ollaan syklisen käytön ylärajaa jännitteen osalta, sitä enemmän merkitsee se, että lataus oikeasti katkaistaankin järkevässä ajassa.

Mitä laturiin tulee niin ei, se ei todellakaan voi olla 36V vaan selkeästi enemmän. Tuo @SiB77 mainitsema taso on huomattavasti lähempänä totuutta. 36 voltilla akkuja ei ladattaisi käytännössä ollenkaan.
 
Mitäs noille 10" renkaille uskaltaisi syöttää painetta?

Kumin kyljessä lukee Max 77 KG at 45 PSI (3.1 BAR)

Itse ole satakiloinen niin vedänkö surutta yli tuon?

Vanhassa M365 poksui sisärenkaat kuudesti liian matalilla paineilla niin yritän nyt ennaltaehkäistä.

Edit. Vai meinaako tuo "Max 77 KG" per rengas sillä laudan kantavuus on 150 KG ja tuota max psi:tä tulisi noudattaa?
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs noille 10" renkaille uskaltaisi syöttää painetta?

Kumin kyljessä lukee Max 77 KG at 45 PSI (3.1 BAR)

Itse ole satakiloinen niin vedänkö surutta yli tuon?

Vanhassa M365 poksui sisärenkaat kuudesti liian matalilla paineilla niin yritän nyt ennaltaehkäistä.

Edit. Vai meinaako tuo 77 KG per rengas sillä laudan kantavuus on 150 KG ja tuota max psi:tä tulisi noudattaa?
Täytät siihen maksimiin mitä renkaassa lukee. Paine nousee siitä vielä kun on lastia päällä ja enemmän painoa tarkoittaa isompaa syntyvää lisäpainetta.
 
Ei taida rengaspaine muuttua miksikään oli siinä lastia tai ei. Itse varmaan laittaisin 3.5-4 bar.
 
Ei taida rengaspaine muuttua miksikään oli siinä lastia tai ei. Itse varmaan laittaisin 3.5-4 bar.
Kyllä se muuttuu. Enemmän kuormaa, enemmän lämpiämistä ja kovempi paine kuumana.

Ja mitäpä paineelle tapahtuu jos tilavuutta pienennetään? Oma lukunsa, vaikuttaako miten paljon tällaisessa mutta siitäkin huolimatta.
 
Rengashan on kuin ilmapallo joka muuttaa muotoaa painon alla, mutta tilavuus pysyy suurinpiirtein samassa. Lämpö toki asia erikseen. Mutta en kyllä tosiaan skuutin renkaissa miettisi ihmeempiä. Jos puhjenneet kumit on vaivannu aikaisemmin niin todennäköisesti se on johtanut liian pienestä rengaspaineesta. Tai sitten vaan surkeasta kumista, mistä xiaominkin renkaat on ilmeisesti tehty.
 
Viimeksi muokattu:
Laitoin 3.5 bar ja aika kovalta tuo äkkiseltään tuntuu ajossa.

Katsotaan hetki ja vähennetään jos tarve vaatii.
 
Laitoin 3.5 bar ja aika kovalta tuo äkkiseltään tuntuu ajossa.

Katsotaan hetki ja vähennetään jos tarve vaatii.
Jos sä haluat välttää rengasrikon liian löysän renkaan takia niin älä nyt ainakaan mene vähentämään sitä painetta.
 
Jos sä haluat välttää rengasrikon liian löysän renkaan takia niin älä nyt ainakaan mene vähentämään sitä painetta.
Juuri näin. Ei sitä kovaa ajotuntumaa todellakaan korjata ajamalla jollain olemattomilla paineilla. Hommataan jousitettu tai totutellaan, siinä ne vaihtoehdot.
 
On sitä 4 barillakin ajeltu. Mutta jatkossa taitaa riittää 3.2 niin kuin täällä olikin neuvottu aikaisemmin.
 
Aivan mahtava laite ja maakoodin vaihdon jälkeen menee mukavan sukkelasti D vaihteellakin. Hyvin tullu kilsoi pariin päivään :cool:
 

Liitteet

  • SmartSelect_20200618-231720_Segway-Ninebot.jpg
    SmartSelect_20200618-231720_Segway-Ninebot.jpg
    136,9 KB · Luettu: 188
Aivan mahtava laite ja maakoodin vaihdon jälkeen menee mukavan sukkelasti D vaihteellakin. Hyvin tullu kilsoi pariin päivään :cool:
Siis ymmärsinkö oikein että yrität sanoa liki 180 kilsaa tulleen pariin päivään ja vielä reiluilla nopeuksilla?
Pessimismi iskee enkä jaksa mitenkään pitää noita kilometrejä todellisina. Tarkennatko vähän, mitä ja missä ja miten?
 
Siis ymmärsinkö oikein että yrität sanoa liki 180 kilsaa tulleen pariin päivään ja vielä reiluilla nopeuksilla?
Pessimismi iskee enkä jaksa mitenkään pitää noita kilometrejä todellisina. Tarkennatko vähän, mitä ja missä ja miten?
Sovelluksen mukaan joo mutta hiukan itsekkin epäilen, vehe tuli tiistaina ja oon kyl sen jälkeen ajellu todella paljon ympäri kaupunkia + painan aika vähä ni akun luulis riittävän viel paremmin.
 
Sovelluksen mukaan joo mutta hiukan itsekkin epäilen, vehe tuli tiistaina ja oon kyl sen jälkeen ajellu todella paljon ympäri kaupunkia + painan aika vähä ni akun luulis riittävän viel paremmin.
Ei voi kuin ihmetellä ja onnitella jos tuo on oikeasti todellisuus. Mutta onko edes ajallisesti mahdollista? 20 km/h niin tuo tarkoittaa jo lähes 10h yhtämittaista ajoa ja kaupungissa tuskin tuollaista nopeutta voi ylläpitää.

Toki itsellä on painoa reilummin ja M365 pro on heikommalla akulla mutta hieman erikoisilta tuntuvat silti nämä osan "kilpailevalla merkillä" ajamat lukemat. Speksien valossa eroja ei kuitenkaan aivan loputtomasti ole.
Omat lukemat siis tällä hetkellä (kun sai tuon laudan taas eloon) ovat noin 300 km ja paria päivää vajaa kolme viikkoa.

Joo, nämä ne vaihtoehdot oli, liian kovalla tai vanteella.
Olihan tuossa vaikutus omassakin laudassa kun ne paineet katsoin sinne ylärajalle. Tässä maassa asfaltti on todella karkeaa ja pieni rengas poimii pienetkin kuopat. Mutta imo mielummin silti vähän yli kuin alle. Rengas pitää siitä, samoin range.
 
Eilen kokeilin Kugoo M4 tehoja niin laitteen oman mittarin mukaan mentiin suoralla 41km/h

Pitää ottaa jokin GPS mittaus vielä jossain vaiheessa mukaan. Anyways, aika kova vauhti pienelle laitteelle vaikka lauta on painava ja vakaa.

Tuossa on työmatkalla yksi iso mäki johon M365 hyytyi uutenakin. Maanantaina pääsee kokeilee miten Kugoo suoriutuu.
 
MAX-G30 ei ole vielä kertaakaan hyytynyt ylämäkeen ja kaikista pahimmatkin se on jaksanut vetää tälläistä mätisäkkiä vielä 22-23km/h nopeudella.

En tiedä sitten miten jaksaisi vakiona, ilman DaddyNordV2 firmistä.

Kävin taas äsken kaupassa ja keskinopeus jäi alhaiseksi kun ei ollut kiire mihinkään ja tarkkailin samalla miten kännykkä pysyy telineessä kiinni ja hyvin tuntui pysyvän, vaikka oli lukuisia kanttareita ja tietyömaita matkan varrella.

Screenshot_20200619-104351.jpg
 
No niin. Käydään läpi minun tarina kontion täysjousitetusta kruiserista. Käyttötarkoitus oli saada Xiaomi M365 PRO:lle sijainen. Koska elopainoa on 130kg ja M365 suositus on 100kg oli kruiseri 150kg kantokyvyllä looginen vaihto-ehto. Mutta ei. Missä mentiin vikaan? Vaikka kantokyky on 150kg jämäkän teräsrungon kanssa ei ajokyky ole lähelläkään samaa. Heti kun 60V (72V täynnä) lipoakun jännite laskee, ei mottoriohjain osaa nostaa amppeerimäärää vastaamaan tarvittavaa wattimäärää. Eli moottoriohjain on tyypillistä "halvinta paskaa". *1

Täydellä akulla pääsee 5-8 km rentoa 25kmh vauhtia ja sen jälkeen etanavauhtia 18-20kmh. En edes jaksanut koittaa ajaa akkua tyhjäksi. Ajo-asento on 190cm:lle täysin naurettava.

Alunperin nämä vekottimet keksittiin siirtymille golf radoille. Siihen ne käykin erittäin hyvin leveine renkaineen. Jos Kontio Motors kuvitteli, että näistä tulee uusi villitys niin en ole kohdeyleisössä. Sanomattikin selvää että palautin koko laitteen.

Lisäkiitos Puuilolle joka myi mallikappaleen täydellä hintaa, vajaalla akulla ja 0.5bar joka renkaassa. Lyllersin tuolla ruoskalla kotiin asti ja 4km matkalla meni 2 palkkia 5:stä. Ruoskaa Seinäjoen puuilolle, näin ei myydä mallikappaletta!

Latasin akun täyteen ja laitoin ohjekirjan mukaiset paineet: eteen 1.4bar taakse 1.7bar. Mukaan en saanut ohjekirjaa, neuvoja tai muuta. =(

Kellotin kännykän GPS:llä 3 km lenkin kun työkiireiltä pääsin ja maksimi oli 24kmh täydellä akulla. Parin kilometrin jälkeen mentiin taas 20-21kmh tunnissa.

Oikeasti nämä Kontio Motorsin pelit on leikkikaluja. Vaikka sen surkean 12Ah akun tilalle laittaa mitä vaan niin moottori-ohjain on säädetty päin vitalista.

Tässä kuvia hienosta pettymyksestä:
 

Liitteet

  • IMG20200616205152.jpg
    IMG20200616205152.jpg
    1,7 MB · Luettu: 93
  • IMG20200616205155.jpg
    IMG20200616205155.jpg
    1,7 MB · Luettu: 96
  • IMG20200616205158.jpg
    IMG20200616205158.jpg
    1,5 MB · Luettu: 85
  • IMG20200616205205.jpg
    IMG20200616205205.jpg
    1,2 MB · Luettu: 84
  • IMG20200616205209.jpg
    IMG20200616205209.jpg
    1,4 MB · Luettu: 74
part2
 

Liitteet

  • IMG20200616205212.jpg
    IMG20200616205212.jpg
    1,6 MB · Luettu: 45
  • IMG20200616205214.jpg
    IMG20200616205214.jpg
    1,7 MB · Luettu: 58
  • IMG20200616205219.jpg
    IMG20200616205219.jpg
    2,2 MB · Luettu: 63
  • IMG20200616205223.jpg
    IMG20200616205223.jpg
    2 MB · Luettu: 65
  • IMG20200616205226.jpg
    IMG20200616205226.jpg
    874,2 KB · Luettu: 56
part3
 

Liitteet

  • IMG20200616205229.jpg
    IMG20200616205229.jpg
    2 MB · Luettu: 23
  • IMG20200616205235.jpg
    IMG20200616205235.jpg
    1,8 MB · Luettu: 34
  • IMG20200616205238.jpg
    IMG20200616205238.jpg
    1,9 MB · Luettu: 38
  • IMG20200616205300.jpg
    IMG20200616205300.jpg
    2,3 MB · Luettu: 35
  • IMG20200616205308.jpg
    IMG20200616205308.jpg
    2,1 MB · Luettu: 24
part4
 

Liitteet

  • IMG20200616205318.jpg
    IMG20200616205318.jpg
    1,8 MB · Luettu: 38
  • IMG20200616205323.jpg
    IMG20200616205323.jpg
    1,6 MB · Luettu: 37
  • IMG20200616205329.jpg
    IMG20200616205329.jpg
    2,1 MB · Luettu: 37
  • IMG20200616205336.jpg
    IMG20200616205336.jpg
    1,7 MB · Luettu: 35
  • IMG20200616205339.jpg
    IMG20200616205339.jpg
    2 MB · Luettu: 33
Ei ne minkään kontion valmistamia ole vaan perus Kiina bulkkia mitä saat ostettua haluamallasi merkillä. Tilaat tarpeeksi ison erän niin kappalehinta alle 400€.
 
Luuletko että en tiedä mitä alibabasta löytyy? Ja 400€ on kovasti ylikanttiin. Jos moottoriohjausyksikkö olisi ollut mallia älykäs niin 995€ olisi ollut omalla kohdalla hyvä päivitys. Tuota ei saa ilman rautaa muuttamalla kunnolliseksi millään.

Olen rakennellut lipo ja lifepo4 akkuja omaksi huvikseni erilaisiin käyttötarkoituksiin viimeisen 10v aikana aika monta eli olen hyvin kriittinen mitä tekniikkaan tulee. Itseoppinut niin yrityksen ja erehdyksen kautta. Paras setti oli 8kg lifepo4 (lennokki) akut 3000W sähköskootteriin ja siihen vielä ostin suoraan tehtaalta lastutuslaitteen, joka on ainoa maailmassa kiinan ulkopuolella. Hieman säätöä ja ristus kun lähtee skobo valoista.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 651
Viestejä
4 561 128
Jäsenet
75 005
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom