Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Löytys kiinasta tilattu 10” rengas setti xiaomi mi pro 2:selle. Jäi ylimääräiseksi kun tilasin 2x.

46,90€ sis postit, eli tilaushintaan lähtee.
Yv:llä voi kysästä.


Onko muilla degradennu akku? 1200km laudalla ajettu ja pääsee hikiseen 18km. (Mi pro 2)
 
Eka ajelu takana uudella laudalla tai ylipäänsä millään laudalla. C1 pro, mitä myydään ainakin Bogist/iscooter/honeywhale merkkisinä. 30km pääsin 48v/13Ah akulla. Viikossa tuli aliexpressin kautta. Toimitus Ranskasta. Hiekkatiellä hyvä ajella maastorenkailla ja jousituksella.
 

Liitteet

  • IMG_20220711_151425.jpg
    IMG_20220711_151425.jpg
    3,9 MB · Luettu: 165
Kyllä skuutillakin voi joutua erilaisiin onnettomuuksiin, jolloin tavallisesta kypärästä voi olla apua.

Laitetaan vielä kuva tohon aikaisempaan tilanteeseen liittyen että kyllä tavallisesta pyöräilykypärästäkin on apua.
Tai ainakin kuuppa olisi ollut loppukesän sen näköinen ettei kukaan olisi lähtenyt terassilta mukaan :lol:

IMG-20220626-WA0004.jpeg

Nyt ei siis tullut mitään vammoja päähän, paitsi iskun takia vasemmalla silmällä ei nähnyt minuuttiin mitään.
 
Eka ajelu takana uudella laudalla tai ylipäänsä millään laudalla. C1 pro, mitä myydään ainakin Bogist/iscooter/honeywhale merkkisinä. 30km pääsin 48v/13Ah akulla. Viikossa tuli aliexpressin kautta. Toimitus Ranskasta. Hiekkatiellä hyvä ajella maastorenkailla ja jousituksella.

Minkälaista vauhtia ajelit, kun pääsit noin pitkän matkan? Aika pitkän kuuloinen kantama noinkin pienelle akulle.
 
Minkälaista vauhtia ajelit, kun pääsit noin pitkän matkan? Aika pitkän kuuloinen kantama noinkin pienelle akulle.
Onhan se melkein 40% enemmän kapasiteettia kuin Xiaomi pro 2:ssa ja sille luvataan 45km. Max. 30km käytännössä.
 
C1 prossa on 3 nopeusaluetta ja ajoin keskimmäisellä melkein koko 30 km matkan eli 30km/h gps:n mukaa. Huiput oli 40 km/h.
 
C1 prossa on 3 nopeusaluetta ja ajoin keskimmäisellä melkein koko 30 km matkan eli 30km/h gps:n mukaa. Huiput oli 40 km/h.

Aika kova kantama. Zero 10X LG:n 52 V 23 Ah akulla kantaa käytännössä tuon saman 30-35 km, kun ajelee semmoista vaihtelevaa 30-55 km/h. Tuo ei ole vain minulla, vaan kaikki katsomani revikat sanoo kantamaksi reaalisesti samaa samalla akulla (30 km). Lupaus siis 110 km.
 
Max g30e ii haettu tänään postista. Onko paikkoja joita olisi hyvä heti aluksi tarkistaa?muutakin kuin rengaspaineet. Tanko näytti että olisi vähän vinossa renkaaseen nähden, pitää se katella mistä suoristuu.
Sovellus ilmoitti heti uusista päivityksistä lautaan, kannattaako päivitellä?
Videoita tullu laudasta kateltua ja sen huomasin että taittosysteemin lukitus oli erilainen. Onko se muutettu näihin g30e ii lautoihin? (ei ole lukitusrengasta)
 
Aika kova kantama. Zero 10X LG:n 52 V 23 Ah akulla kantaa käytännössä tuon saman 30-35 km, kun ajelee semmoista vaihtelevaa 30-55 km/h. Tuo ei ole vain minulla, vaan kaikki katsomani revikat sanoo kantamaksi reaalisesti samaa samalla akulla (30 km). Lupaus siis 110 km.

Voihan olla, että matkamittari näyttää väärin. Nopeunäyttö näytti maksimit 46km/h, kun gps vain 40. Pitää seuraava akullinen ajella kännyapsin kanssa, niin saa matkan varmistettua.
 

Ite en suosittele ton äijän (nordbotin siis) kusisia firmiksiä käyttämään missään, duunaa omas niin tiiät tasan tarkkaan et mitä se on syönyt ja mitä ei. Voit halutessas nostaa virtarajoja ilman et kosket huippunopeuteen ja muutenkin tota kautta on aika näppärä säätää just haluamansa firmis, plussana se et kaikki on aika selkokielellä selostettu, toki jos kysymyksiä herää niin eiköhän täältäkin apua löydy. Muijan ninebotissa skulannu tuolta kokattu firmis jo kohta vuodenpäivät.

Jos mietityttää et mitä vittua sössötän niin: Nordbot – SCAM exposure

Tuolta sivulta tuo SHMax preset näyttää hyvältä omaan silmään. Onko tossa jotain mitä kannattaa viel säätää?
 
Sattusko kellään olevan kokemusta/tietoa Gpadin laudoista ja eritoten tosta Svan Max mallista? En googlessa törmännyt oikein luotettaviin arvosteluihin tai täälläkään nähnyt tuosta mainintaa. Paperilla näyttäs olevan hintaluokkaansa ihan suht hyvä, mutta sehän on vaan paperilla.

 
Aika kova kantama. Zero 10X LG:n 52 V 23 Ah akulla kantaa käytännössä tuon saman 30-35 km, kun ajelee semmoista vaihtelevaa 30-55 km/h. Tuo ei ole vain minulla, vaan kaikki katsomani revikat sanoo kantamaksi reaalisesti samaa samalla akulla (30 km). Lupaus siis 110 km.
Väkevä kiihtyvyys ja korkea huippunopeus syö akkua yllättäen huomattavasti enemmän. Jos ajelet ykkösvaihteella ja suht miedolla kiihtyvyysasetuksella (totahan voi asetuksista säätää 1-5 välillä) about tota samaa 30kmh vauhtia niin alkaa tossakin kantamaa olemaan jo huomattavasti enemmän kun se 30km. Tai ainakin pitäis olla.
Tuolta sivulta tuo SHMax preset näyttää hyvältä omaan silmään. Onko tossa jotain mitä kannattaa viel säätää?
Cruise controllin ottaisin pois, ehkä pari pykälää alemmas virtarajaa, joku 32-33a ois varmaan ihan jees. Toki mielipidekysymyksiä. Jos kanssa haluut vaan 25kmh mennä niin senkin voi sit säätää vielä erikseen jiiriin, muuten vaikuttais olevan ihan fiksu kun on kers otettu kanssa pois.
 
Oliko kukaan näprännyt vilkkuja lautaan? Esim. ohjaustangon päihin?
WingLights tuli selatessa vastaan, mutta itse kaipaisin ratkaisua että sais peukulla painettua vilkun joko vasemmalle tai oikealle.
Jossain vuokralaudassakin tais tämmönen viritys olla, oisko ollu tää uus tulokas Ryde? Tai sit se oli Tallinnan päässä Bolt/Tuul.

EDIT:
Jotain tämmöstä kun siis sais viritettyä tuohon laudan perälle nii ois aika bueno.
 
Viimeksi muokattu:
Max g30e ii haettu tänään postista. Onko paikkoja joita olisi hyvä heti aluksi tarkistaa?muutakin kuin rengaspaineet. Tanko näytti että olisi vähän vinossa renkaaseen nähden, pitää se katella mistä suoristuu.
Sovellus ilmoitti heti uusista päivityksistä lautaan, kannattaako päivitellä?
Videoita tullu laudasta kateltua ja sen huomasin että taittosysteemin lukitus oli erilainen. Onko se muutettu näihin g30e ii lautoihin? (ei ole lukitusrengasta)
Jos meinaat viritellä/säädellä niin ei kannata päivitellä firmistä, ellei siellä jo ole uudempi sisässä. Muistaakseni ainakin drv 5.7.7 ylöspäin ei onnistu mikään säätö millään sovelluksella. Itellä oli rengaspaineet kyllä sen verran kovat mitä nyt sormella kokeilin että en oo uskaltanu lisää laittaa. Pitäs tarkistaa jossai vaiheessa.
 
Oliko kukaan näprännyt vilkkuja lautaan? Esim. ohjaustangon päihin?
WingLights tuli selatessa vastaan, mutta itse kaipaisin ratkaisua että sais peukulla painettua vilkun joko vasemmalle tai oikealle.
Jossain vuokralaudassakin tais tämmönen viritys olla, oisko ollu tää uus tulokas Ryde? Tai sit se oli Tallinnan päässä Bolt/Tuul.

EDIT:
Jotain tämmöstä kun siis sais viritettyä tuohon laudan perälle nii ois aika bueno.
Mä viritin tämmöiset Carrybright nimiset, takavaloille piti tulostaa pienet pidikkeet (ei ole mun video.)
 
Viimeksi muokattu:
Ladataanko vilkut erikseen USB:llä vai kytkentä laudan johtoihin?

---
Miten menee laki kun osa laudoista mainostaa " nimellisteho 1000W (hetkittäinen max 1500W)" moottoritehoa. Onko se laillinen vai käytännössä kukaan ei voi asiaa todentaa jälikäteen?
* Laki määrittää 1000W ja 25km/h rahoituksen.
 
Viimeksi muokattu:

OULUN poliisi aikoo tiukentaa sähköpotkulautailun valvontaa. Laudoilla liikkuville annetaan tulevina aikoina aikaisempaa enemmän sakkoja huomautusten sijaan.
Ei varmasti jää viimeiseksi kaupungiksi. Eikä toisaalta yllätä mitenkään, onhan täälläkin "lauta tuli just, miten muutan nopeuden laittomaksi" ja "tottakai kaksi päällä saa ajaa" jne. Vuokralaudoilla toki enemmän tuo vähintään kaksi päällä ajo.

Valitettavasti pykälien mukaan ajelevakin kärsii muiden vuoksi sitä enemmän, mitä tiukempaan linjaan mennään. Ei joka kaupunkikaan voi kovin pitkään itse määritellä vaan saadaan valtakunnallisia linjauksia.
 
Olisikohan hyviä vinkkejä ja kokemuksia mikä takajousitus olisi sopiva tuohon Ninebot Max G30E II malliin? Ja vielä mistä saisi tilattua? Katselin vaihtoehtoja Aliexpressistä mutta vähän mietityttää
mitä laatua noi siellä tarjolla olevat ovat. Onkohan tuossa G30 Max mallissa samat kiinnikkeet kuin tuossa Max G30E II mallissa?
 


Ei varmasti jää viimeiseksi kaupungiksi. Eikä toisaalta yllätä mitenkään, onhan täälläkin "lauta tuli just, miten muutan nopeuden laittomaksi" ja "tottakai kaksi päällä saa ajaa" jne. Vuokralaudoilla toki enemmän tuo vähintään kaksi päällä ajo.

Valitettavasti pykälien mukaan ajelevakin kärsii muiden vuoksi sitä enemmän, mitä tiukempaan linjaan mennään. Ei joka kaupunkikaan voi kovin pitkään itse määritellä vaan saadaan valtakunnallisia linjauksia.
Miten asiallisesti kypärällä ja valoilla varustettuja sekä laillisella laidalla ajavia henkilöitä häiritsee, että laittomuuksia touhuavia sakotetaan :zoom:

Edit. Tietty jos tarkoitit aluereajoituksia mihin ei saa ajaa, niin sitten ymmärränkin
 
Miten asiallisesti kypärällä ja valoilla varustettuja sekä laillisella laidalla ajavia henkilöitä häiritsee, että laittomuuksia touhuavia sakotetaan :zoom:

Edit. Tietty jos tarkoitit aluereajoituksia mihin ei saa ajaa, niin sitten ymmärränkin
Varmaan rehellisiä mustslaisiakin vituttaa joskus.
 
Miten asiallisesti kypärällä ja valoilla varustettuja sekä laillisella laidalla ajavia henkilöitä häiritsee, että laittomuuksia touhuavia sakotetaan :zoom:

Edit. Tietty jos tarkoitit aluereajoituksia mihin ei saa ajaa, niin sitten ymmärränkin
Kuten lisäsitkin, lautavapaita alueita tulee helposti lisää ja keskustoissa pyörii poliiseja muutoinkin, kiinnijäämisen riski (lautavapaalla alueella) on ihan kohtuullinen koska havainto ajamisesta ilman nopeuden mittausta riittää.
Seuraavana voikin olla pakolliset kieltoalueet / rajoitukset kaikille laudoille. Koska sellaisen valvontaan tuskin on resursseja, saadaan pahimmassa tapauksessa koko ajan luurin kautta yhteyden vaativia lautoja (tai sisäiset gepsit + jatkuva päivityspakko) jotta saadaan vuokralautojen kaltaisia rajoituksia toteutettua.

Trafikin on hyvä keksimään kaikkea mukavaa. Rekisteröintipakko ja vain tänne hyväksytyt laudat käyvät rajoittaisi osalla reilusti harrastuksia.
Vakuutuspakkokaan ei yllättäisi yhtään jos vahinkojen määrä nousee riittävän korkealle.
Lopuksi joku keksii vähintään dronekortin kaltaisen ajo-oikeuden.

Joka tapauksessa sitä varmemmin rajoituksia ja vaatimuksia tulee lisää, mitä enemmän ongelmia on. Ja niitähän riittää jo nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Olisikohan hyviä vinkkejä ja kokemuksia mikä takajousitus olisi sopiva tuohon Ninebot Max G30E II malliin? Ja vielä mistä saisi tilattua? Katselin vaihtoehtoja Aliexpressistä mutta vähän mietityttää
mitä laatua noi siellä tarjolla olevat ovat. Onkohan tuossa G30 Max mallissa samat kiinnikkeet kuin tuossa Max G30E II mallissa?

Itsellä on edessä ja takana Sharksetin jousitukset. Siitä ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa. Se on ehkä vähän hinnakkaampi, mutta väittäisin sen olevan laadukkain jälkimarkkinoilta saatavilla oleva vaihtoehto.
 

Itsellä on edessä ja takana Sharksetin jousitukset. Siitä ei ole kyllä mitään pahaa sanottavaa. Se on ehkä vähän hinnakkaampi, mutta väittäisin sen olevan laadukkain jälkimarkkinoilta saatavilla oleva vaihtoehto.

Kiitoksia, pitää käydä tutustumassa. Juuri jotain tämmöistä oli hakusessa. Mielellään lähtee siihen linjalle että kestää myös käyttöä kun osia laittaa alle.
 
kiinnijäämisen riski on ihan kohtuullinen koska havainto ajamisesta ilman nopeuden mittausta riittää.
No ei kyllä riitä. Ehkä riittää jos ajavat vierellä samanaikaisesti ja mätsäävät nopeuden samaan ja koittavat sillä lähteä sakottamaan, mut jos ajat vastaan niin ei ne kyllä millään silminnähdyn arvioidulla nopeudella edes yritä lähteä mitään tekemään. Siinä tapauksessa käyvät kyllä varmasti ihan ilomielin testaamassa laudan ja oikeasti kattomassa paljonko se kulkee, mut mitään sakkoja tai mitään muutakaan ei oo saamassa ilman et on lukemaa tiedossa. Toki sit kun se lauta on testattu, niin sit jo alkaa sanomista tulemaan ja maksettavaakin jos kulkee paljonkin yli 25kmh.

Tää ei toki oo mikään kannustus siihen et ajelkaa mitä nopeuksia haluutte missäkin, koska toi perseily alkaa olemaan jo pikkuhiljaa ongelma (vaikkakin onneks vielä edelleen pääasiassa rajottunu vuokralautoihin, ihan kuten toi artikkelikin paljon puhu vuokralaudoista ja kuvatkin oli niistä) ja kuten tässäkin on todettu niin kyllä noita varsin löyhiä säännöksiä saadaan tiukennettua jos oikeen ruvetaan sikailemaan. Ei se mun mielestä kovinkaan kaukanen ajatus oo et saatais rekisteröintipakko laudoille, ihan niinkun saksassakin on jo. Samaan syssyyn toki vakuutuspakko sitten niin alkaa varmaan aika nopeasti monella mielenkiinto laskemaan koko hommaa kohtaan.
 
No ei kyllä riitä. Ehkä riittää jos ajavat vierellä samanaikaisesti ja mätsäävät nopeuden samaan ja koittavat sillä lähteä sakottamaan, mut jos ajat vastaan niin ei ne kyllä millään silminnähdyn arvioidulla nopeudella edes yritä lähteä mitään tekemään
No kyllä riittää. Lainasit puolet lauseesta, jossa puhuttiin lautavapaista alueista, ei ylinopeudesta. Nopeus pitää mitata jos siihen vedotaan mutta mitään epäselväähän ei jää jos poliisi bongaa ajamassa kielletyllä alueella.

Mutta laitetaan edittinä lisäys silti tuonne.
 
No kyllä riittää. Lainasit puolet lauseesta, jossa puhuttiin lautavapaista alueista, ei ylinopeudesta. Nopeus pitää mitata jos siihen vedotaan mutta mitään epäselväähän ei jää jos poliisi bongaa ajamassa kielletyllä alueella.

Mutta laitetaan edittinä lisäys silti tuonne.
Aaa joo mun moka sit, luulin et meinasit havaintoa ylinopeudesta, etkä siitä et jollain lautavapaalla vyöhykkeellä ajelis menemään. Puhuit vaan nopeuden mittaamisesta samassa lauseessa niin meni vähän sekasin siinä sit.
 
Voihan olla, että matkamittari näyttää väärin. Nopeunäyttö näytti maksimit 46km/h, kun gps vain 40. Pitää seuraava akullinen ajella kännyapsin kanssa, niin saa matkan varmistettua.
Itselläni on mantis 10 (p asetukset, jotku samanlaiset löytyy tuosta zerostakin?) Tuolta voi säätää renkaiden kokoa etc... Jos renkaiden koko on eri kuin 10.0 niin näyttää nopeuden väärin. Ja itse tuolla kaabolla 1000w x 2/60v/24.5ah pääsen sen reilu 58km kun ajelen 30-35kmh
 
Ok.
1. Lataa google playsta lightblue
2. Avaa lightblue (varmista et augment appi on force closed)
3. Valitse listasta augment.eco ja yhdistä siihen (varmista et skuutti on päällä)
4. Yhteyden saatuas paina state_sync
5. Hex write kohtaan sit koodi ja sen jälkeen write

BE50 ainaki vakionnopeudensäädin päällä, tais olla myös soundit..
0011 ilman vakionopeudensäädintä, ei ääniä..

Nää molemmat on parhaat omasta kokemuksesta, kummatkin unlockaa nopeuden 36km/h ... Ite painan 85kg menee suoralla noin. 30-32km/h.
Itelleni ongelma lähinnä et E-ABS on low tai olematon kummaskin ja tykkään et se on se maksimiarvo, mut ei löydy viälä....

Niin ja tosiaan, jos yhdistät sen augment-apin siihen lautaan niin ne kaikki arvot resetoituu niihin arvoihin mitä se appi ja sun asetukset ajaa...

Ilmeisesti toi lauta kumminki reportoi noi kilsat tohon appiin, vaikka ois ajanu ilman muilla asetuksilla.. Et leasing-sopimusta ajatellen en usko, et tosta on harmia kun se ei oo silleen läpinäkyvää.. Voin olla väärässäkin, en tiiä ajaako toi jotain logia sinne :D. Mut eihän tässä kajota laitteeseen mitenkään fyysisesti.
Eipä se augment mikään poliisikaan ole :)

Mistä sait nuo hex koodit?
 
Viimeksi muokattu:
Ninebot KickScooter MAX G30D II Powered by Segway

Mitä porukka mieltä tuosta alta 450e kuluineen? Saako unlokattua nuo Saksan rajoitukset nuilla edellä mainituilla ohjelmilla?

edit 1. Nyt näytti laudan hinta nouseen lähemmäs 800e, mut edelleen vastausta kaipaan, kun sain tilattua tuohon matalaan hintaan :)
mun ninebot kysyi alussa missä maassa laitetta käytetään. eli kai voit valita suomenkin. jolloin rakoitus tulee suomen 25,km/h
 
Ninebot KickScooter MAX G30D II Powered by Segway

Mitä porukka mieltä tuosta alta 450e kuluineen? Saako unlokattua nuo Saksan rajoitukset nuilla edellä mainituilla ohjelmilla?

edit 1. Nyt näytti laudan hinta nouseen lähemmäs 800e, mut edelleen vastausta kaipaan, kun sain tilattua tuohon matalaan hintaan :)
Kun saapuu, älä päivitä firmistä ja Android-luurilla Scooterhacking utilityllä region vaihtoon, sillä raukeaa rajoitukset tarvittaessa.
 
Mikäs toi säätöpultti on mekaanisen levyjarrun satulassa, missä mulla on avain kiinni? Ongelmana, että mulla loppu kohta vetovara satulan vaijerin vipuvarresta ja lähdin tutkimaan ongelmaa sillä oletuksella, että toi pultti toisi sisempää jarrupalaa lähemmäs, muttei näytä liikkuvan. Pultti oli valmiiksi aivan pohjassa, eikä tuntunut kiertyvän kuin ulospäin. Juoksevaa CRC:tä tonne pultin reikään ja katsoo, jos vaikka mäntä lähtisi liikkumaan? Vikassa kuvassa kahvalla tiukka lukkojarrutus, eli vaijerin kiinnitysvarsi jää noin millin päähän kiintovarresta.

20220717_101430.jpg


20220717_101457.jpg

muoks1: Aahaa. Siellä olikin piilossa selkäpuolella tuossa itse männässä isolle kuusiokoloavaimelle paikka, millä ilmeisesti tuodaan manuaalisesti tuota mäntää lähemmäs. Pitääpä alkaa kiertämään. Hiukan epäkäytännöllinen, kun vaatii satulan irrottamisen rungosta (tai renkaan pois tieltä). Mutta tuo päätön säätöpultti on edelleen mysteeri.

20220717_103516.jpg


20220717_103531.jpg

muoks2: Mysteeripultti lukitsee kiristämällä tuon männän paikalleen. Mäntä kiertyy oikein nätistä, vaikka mietin etukäteen, että onkohan kuinka hapettunut paikoilleen?
 
Viimeksi muokattu:
Vinkkinä Zero 10X:n ja vastaavarunkoisten ja -jarruisten omistajille: Jarrusatulan kiinnityspulteista kannattaa jättää noita paksuja kuppimaisia prikkoja (näkyy kuvassa ylhäällä) alhaalta satulan ja adapterin välistä pois ja korvata ne ohuemmilla. Näin palat saa istumaan alemmas ja peittämään jarrulevyt paremmin. Noilla kuppiprikoilla palat istuu jopa useista milleistä puoleen senttiin levyn yläreunan yläpuolella, mikä osa paloista jää täysin käyttämättä. Itsellä riitti taakse yhdet ohuet prikat, eteen kahdet. Takana sain palat peittämään täysin levyn, edessä ovat noin millin levyn yläpuolella, mille ei voi mitään, koska jos toiset prikat ottaa pois, jarrusatula ottaa pohjasta kiinni adapteriin, eikä voi kiristää pulteilla paikoilleen.

20220717_115343.jpg


20220717_115410.jpg

Nättiä. Nyt on taas jarrut tikissä ja jaksanee +300km tekemättä tai juuri säätelemättä mitään parin tunnin pikahuollon jälkeen. Otin siis molemmat satulat irti, vähän putsailin, kiersin sisemmän palan mäntää sisäänpäin, käänsin hieman epätasaisesti kuluneet palat puolittain ja säädin kiinnitykset kohdilleen. Ei hankaa, ja molemmat kahvat ottaa aika pinnasta ja vaijerin pidikkeen käsivarren ja stopparin väliin jää reilusti tilaa.
 


Ei varmasti jää viimeiseksi kaupungiksi. Eikä toisaalta yllätä mitenkään, onhan täälläkin "lauta tuli just, miten muutan nopeuden laittomaksi" ja "tottakai kaksi päällä saa ajaa" jne. Vuokralaudoilla toki enemmän tuo vähintään kaksi päällä ajo.

Valitettavasti pykälien mukaan ajelevakin kärsii muiden vuoksi sitä enemmän, mitä tiukempaan linjaan mennään. Ei joka kaupunkikaan voi kovin pitkään itse määritellä vaan saadaan valtakunnallisia linjauksia.
Olisi kyllä kiva kuulla, että millä perusteella meinaa poliisit alkaa sakottamaan kun laudalla useampi kuin yksi. Jatkossa kaikki pyöräilijät, joilla lapsi tarakalla istuimessa tai perävaunussa sakoille? Laki kun ei ota tähän asiaan mitään kantaa, nyt on täysin keksittyä juttua tämä ja oikeudessa ei mene läpi ikinä.
 
Olisi kyllä kiva kuulla, että millä perusteella meinaa poliisit alkaa sakottamaan kun laudalla useampi kuin yksi. Jatkossa kaikki pyöräilijät, joilla lapsi tarakalla istuimessa tai perävaunussa sakoille? Laki kun ei ota tähän asiaan mitään kantaa, nyt on täysin keksittyä juttua tämä ja oikeudessa ei mene läpi ikinä.
Keskusteltu jo aikaisemmin ja laki on ihan yksiselitteinen.

Tieliikennelaki ja 147 §
Henkilökuljetus polkupyörällä ja kevyellä sähköajoneuvolla

Polkupyörällä ja kevyellä sähköajoneuvolla ei saa kuljettaa useampia henkilöitä kuin mille se on rakennettu. Matkustajan kuljettaminen on sallittu vain, jos polkupyörässä tai kevyessä sähköajoneuvossa on matkustajalle sopiva istuin. Kuljetettaessa matkustajaa polkupyörällä tulee polkupyörässä olla kaksi erillistä jarrulaitetta.

 
Tieliikennelaki ja 147 §
Henkilökuljetus polkupyörällä ja kevyellä sähköajoneuvolla

Polkupyörällä ja kevyellä sähköajoneuvolla ei saa kuljettaa useampia henkilöitä kuin mille se on rakennettu. Matkustajan kuljettaminen on sallittu vain, jos polkupyörässä tai kevyessä sähköajoneuvossa on matkustajalle sopiva istuin. Kuljetettaessa matkustajaa polkupyörällä tulee polkupyörässä olla kaksi erillistä jarrulaitetta.


En itse kaks päällä ajelemista harrasta mutta pakko sekaantua kun tuli mieleen; rivien välistä on luettavissa, että jos oot laittanu penkin potkulautaan, niin kaks päällä meno on ihan fine? :lol:

EDIT:
Ei ku niin joo, se istuinhan oli myös vissii kielletty?
 
Tuosta vielä jos joku ei ole nähnyt aiempia keskusteluja aiheesta.

Poliisi kohtaa laitonta sähköpotkulaudalla kyyditsemistä Helsingissä päivittäin. Siitä jaetaan usein myös liikennevirhemaksuja.
– Laitonta kyyditsemistä havaitaan Helsingissä erityisesti iltaisin ja viikonloppuisin, kertoo Helsingin poliisin liikennetoiminnon johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein.
Sähköpotkulaudalla ei saa kuljettaa kuin yhtä henkilöä kerrallaan. Pasterstein kertoo, että koska sähköpotkulautoja on Helsingissä ollut jo vuosia, "harjoitteluaika" on nyt ohitse ja käytössä on aiempaa tiukempi linja. Siksi poliisi kirjoittaa Helsingissä nyt liikennevirhemaksun, jos laudalla kulkee kaksi henkilöä tai enemmän.
– Kaikkiin tapauksiin ei pystytä puuttumaan, mutta jos partiolla on mahdollisuus pysähtyä, napsahtaa siitä liikennevirhemaksu, Pasterstein sanoo.
Tieliikennelain pykälä 147 eli henkilökuljetus polkupyörällä ja kevyellä sähköajoneuvolla

Polkupyörällä ja kevyellä sähköajoneuvolla ei saa kuljettaa useampia henkilöitä kuin mille se on rakennettu.

Matkustajan kuljettaminen on sallittu vain, jos polkupyörässä tai kevyessä sähköajoneuvossa on matkustajalle sopiva istuin.

Kuljetettaessa matkustajaa polkupyörällä tulee polkupyörässä olla kaksi erillistä jarrulaitetta.
 
Aika paljon oli noita joukkoliikennevispilöitä viikonloppuna Oulun keskustassa liikkeellä. Toinen mikä mun mielestä on aika rohkeeta on kun kaveri vetää laudalla takeaway-kahvi vasemmassa kädessä. Tossa on jarrutustilanteen hallinta melkoista akrobatiaa... Tai sitten se vaan tuntuu kun itte keski-ikäistyy ja alkaa ymmärtää oman kuolevaisuutensa
 
Tai sitten se vaan tuntuu kun itte keski-ikäistyy ja alkaa ymmärtää oman kuolevaisuutensa

Hehe, tämäpä juuri.
Hyvänä esimerkkinä, että 15 vuotta sitten tuli touhuttua polkupyörän kanssa kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä, keulittua, hypittyä yms.
Sillon ei tullut opittua vaikka saldona yks poikkinainen solisluu, reiteen uponnut jarrukahva ja pohkeeseen uponnut eturatas.
Nyt kun on ikää tullut toiset 15 vuotta lisää niin ei uskalla edes polkupyörän eturengasta irrottaa maasta, pelko perseessä että on takaraivollaan kadun pinnassa odottamassa lanssia.

Sama toistuu nyt potkulaudan kanssa.
Tulee kyllä hidastettua kaikkiin kanttareihin ja töyssyihin ihan vaan siltä varalta, että entäs jos tosta pannuttaa niin rumasti käy.
 
No niin, nyt on 650km ajettu e-way e-600 laudalla. Ihmettelin miksi lauta alkoi säristä epätasaisilla alustoilla ajettessa.. Pohjalevyn ruuvit olivat löystyneet ja yksi pudonnut, niinpä -en ole muistanut kiristää niitä kertaakaan. Tuokin saisi lukea ohjekirjassa. Ohjaustangon ruuvit kyllä olen käynyt läpi säännöllisesti. Ne on ok ja tanko ollut jämäkkä. Saa nähdä miten pitkäikäinen lelu tästä tulee. Otin yhteyttä huoltoon ja pyysin lähettämään ylimääräisiä ruuveja. Onneksi mitään vahinkoa ei päässyt käymään. Kaikki täytyy näemmä opetella kantapään kautta.
 
Itse tekee kanssa mieli omaa lautaa. Nyt kaverilta lainassa hänen kaksi lautaansa jotta pääsin testailemaan. Xiaomi Mi Electric Scooter PRO & E-Way E600 Max. Onhan tuo E-Way näistä kahdesta vakaampi ajettavampi (isomman kokonsa puolesta?) mutta ennen kaikkea tehoero ylämäissä on ISO, 300w vs 600w. Tämän huomaa selvästi ajettaessa.
Omaksi laudaksi olen ajatellut ostaa joko E-Way E-6075FRS (uusi malli) tai Ninebot MAX G30E II. Tuossa E-wayssa kiinnostaisi juuri tuo teho ja saisi vielä jousetkin. E-way laatu ei tosin taida päästä Ninebotin tasolle, tämä tiedostetaan. Näitä kumpaakaan en pääse missään kokeilemaan joten jollain tarvisi päättää mihin suuntaan lähteä. Laadun (Ninebot) vaiko numeroissa paremman E-way:n kelkkaan.
 
ennen kaikkea tehoero ylämäissä on ISO, 300w vs 600w.
Jos lauta on laillinen, ei periaatteessa edes maksimina saisi tehoa olla yli 1000W. Joka tapauksessa osa ilmoittaa huipputehot, osa jatkuvan ja osa ei mitään. Suoraan lukemia ei siis välttämättä kannata katsoa ja ajatella tehoa olevan tuplat. Enemmän toki, muuten et sitä koeajaessa olisi huomannut.

E-Waytä en itse liikaa tunne mutta Xiaomista (pro) irtoaa varsin helpolla mäkiin lisää tehoa. Omasta on muistaakseni otettu vielä kohtuullisen hillitty 700W mutta kulkeminen on aivan eri luokkaa vs lähtötilanne. Enemmänkin irtoaa mutta toki akusta loppuu voima aikaisemmin.
Eli riippuen noiden kahden muun hinnasta, voi Xiaomi olla sekin vaihtoehto mutta vertailu pitäisi melkeinpä päästä tekemään "kellotetulla" laudalla. Vakaammaksi ei toki sillä muutu mutta firmiksen vaihto lisää mukavasti tehoa varsinkin vajaalla akulla ajellessa.
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 894
Viestejä
4 412 674
Jäsenet
73 267
Uusin jäsen
Miketti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom