Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Skuuttien ykkösluokka, palveluna kotiisi | Augment.eco
Mitä mieltä tästä?
Tämä lakkaa kuulemma toimimasta silloin jos kännykkä poistuu bluetooth-rangelta.
Mitä hyvää / huonoa tässä laudassa?
Skootit:
ES One Carbon | Augment.eco
ES 210 | Augment.eco
24 kk sopimuksella tuo maksaisi: 718,80 euroa ja saisi itselle.
24kk sopimus, mutta kertamaksuna 578,80 euroa. eli tälläkin hintaa tuohon saa huollot ilmaseksi seuraavan kahden vuoden ajaksi.
Kuinkahan tämä kestäisi vesisateella ajoa, talvea?
Jossakin googlettelulla löytyi että uusdemmissa olisi harmaa piuha... miten tollasen uskaltaa ottaa irta ja mahtaako saada takaisin laitettuaNyt vasta sain aikaan vaihtaa sisärenkaan. Tähän vehkeeseen purku, rengastyö ja kokoaminen onnistuikin hyvin helposti. Tämä vetävään etupäähän, jonka pitäisi teoriassa olla hankalampi, mutta jarrun joskus purkaneena epäilen että takapää voi olla ikävämpi. Verstaalla pöydän ääressä onnistui nätisti ilman aikomustakaan irrottaa moottorin johtoa(joutuisi irrottamaan tietysti toisesta päästä eli purkamaan lisää.
Työkaluina käy lähes nyrkki ja kyrpä. Tarvitaan PH1(ellei kehtaa linkkarin kärjellä pyöritellä lokarin pikkuruuveja), akseliin 18mm kiintoavain tai hyvä jakari, peitelevyihin veitsi tai pienen ruuvitaltan kärki ja haarukan katteisiin kuusiokoloavain, jonka koon jo unohdin mutta sama koko olisi ollut myös "polkupyöräavaimessa". Toisella puolella yksi aluslevy oli sekundaa ja kootessa vähän hirttänyt akselin kierteeseen, muuten olisi auennut ilman ähkimistä. Purkujärjestykseen löytyy referenssejä Youtubesta, mutta homma on melko selkeä ilmankin. Ensimmäiset avattavat eli haarukan katteen ruuvit ovat heijastintarran ja kumisyylän alla molemmin puolin, tämän jälkeen homma on hyvässä valossa itsestäänselvä.
Itse rengastyössä käytin yhtä 11" rengasrautaa ja erittäin tylppäkulmaista isoa ruuvitalttaa varoen. Pari ihan vähän pienempää rengasrautaa olisi parempi.
Veden alla pumpatessa selvisi, että vanha kumi oli nylvääntynyt paskaksi venttiilin vierestä. Tämä voisi johtua ajonaikaisen vikaantumisen lisäksi ainakin siitä, että tällaista näiden pyörien vaatimaa hyvin mutkallista venttiiliä joutuu väkisin vähän vääntelemään aina painetta lisätessä. Tai ehkä tätä on joku epäpätevä raahannut rengas tyhjänä sivuttain ja repinyt sisäkumin.
Katsotaan seuraavien varsinaisten koeajojen jälkeen, juhlinko ennenaikaisesti. Asennustyölle ei nyt tullut takuuta.
Asiaa tuntematta Google löytää ainakin "Swoop N3" joka on tuollainen tyypillinen putkirunkoskootteri. Käsittääkseni niissä on joskus yleisesti ollut erityinen valkoinen rajoittimen johto kontrollerilla. Jos ei ole, niin täytyy alkaa tarkemmin selvittämään mikä siellä on, voiko sitä ohjelmoida(olen antanut itselleni kertoa että yleensä inhimillisellä vaivalla ei) ja pitääkö se siis vaihtaa.
Voi olla ettei ihan spesifiä neuvoa tule jos noita on myyty 15, 10 haluaisi virittää ja kolme ymmärtää sähköstä jotain.
Oli kyllä valkoinenkin joka oli liitettykiinniJossakin googlettelulla löytyi että uusdemmissa olisi harmaa piuha... miten tollasen uskaltaa ottaa irta ja mahtaako saada takaisin laitettua
Taitaapi mennä aina auton vakuutuksesta jollei kunnon kännäilyjä alla tai rekisteröimätön mopoksi luokiteltava ajoneuvo vailla vakuutusta.Sehän on oikeastaan suhteellisen yhdentekevää, korvaako kotivakuutus jos potkulauta varastetaan. Jos menettää muutaman satasen arvonalenemavähennetyn ja omavastuuvähennetyn korvauksen, se pelkästään vähän vituttaa.
Sen sijaan oleellisempaa on, että on kotivakuutuspaketin vastuuvakuutusturva, joka maksaa polkupyörällä tai potkulaudalla paskotun premium-penarin kyljen, jos sattuu käymään niin että polkupyöräilijä/potkulautailija aiheuttaa kolarin. Esimerkiksi viiden tonnin lasku onkin jo huomattavasti tuntuvampi ongelma. Tätäkään korvausta ei tietenkään makseta ainakaan kokonaan, jos sattuu käymään niin että dokumentoidusti potkulaudan kuljettaja oli kännissä tai oikein pahasti perseillen vahingon aiheutti.
Oman auton korjaus meni kyllä pyöräilijän, ymmärtääkseni vastuuvakuutukseen, kun aiheutti autooni parin tonnin vahingot ajamalla kylkeen?Taitaapi mennä aina auton vakuutuksesta jollei kunnon kännäilyjä alla tai rekisteröimätön mopoksi luokiteltava ajoneuvo vailla vakuutusta.
Mitään tällaista rajoitettua "kesätilaa" ei ole olemassakaan. Siellä tolpassa joko on sähkö tai sitten ei ole.Kyl sieltä varmaan sit jotain sähköä tulee kerta se laturin valokin syttyy. Mut voi tosiaan olla et ei tuu tarpeeks sit kuitenkaan näin kesäsin, jos ne ollaan säädetty tosiaan johonkin kesätilaan.
Nykyisen varovaisuusperiaatteen kanssa voi olla vaikea saada syytä täysin toiselle jollei törkeästi vetele kylkeen tai alle. Tuskin kuitenkaan lähtee bonuksia tai omavastuita vaan vakuutusyhtiö arvioi kannattaako haastaa syyllistä maksajaksi. Vastuuvakuutuksen kanssa taas menee sieltä, jos toinen myöntää. Suomessa syyttäjä hakee kuitenkin autoilijalle tuomiota vaikka tulisi valottomalla laudalla ilman heijastimia mustiin pukeutuneena sateisena marraskuun iltana kolmion takaa alle. Tuo touhu on aika vastakarvaan sen suhteen, että vakuutusyhtiö hakisi kuolinpesältä korvauksia auton vahingoista.Oman auton korjaus meni kyllä pyöräilijän, ymmärtääkseni vastuuvakuutukseen, kun aiheutti autooni parin tonnin vahingot ajamalla kylkeen?
Ja oli siis pyöräilijän vika niin ei kai autoilijan pidä maksaa omavastuuta + mahdollisia bonus menetyksiä toisen perseilyn takia?
Eri asia tietysti jos kaverilla ei ole mitään vakuutusta...
Mitään tällaista rajoitettua "kesätilaa" ei ole olemassakaan. Siellä tolpassa joko on sähkö tai sitten ei ole.
Oma arvaus olisi user error. Työpaikalle ylämäkeä, lauta "kellotettu" loppuun asti ja yritetty ladata kuumaa akkua. Sisälle viennin aikana jäähtynyt ja latautuu.
Eipä ollutkaan. Jätin töissä lataamatta ihan tappiin asti ja lähtiessä vielä kokeilin tolppaan kiinni. Aivan sama homma. Ja lauta oli tosiaan jäähtynyt sen 8h siinä välissä.Mitään tällaista rajoitettua "kesätilaa" ei ole olemassakaan. Siellä tolpassa joko on sähkö tai sitten ei ole.
Oma arvaus olisi user error. Työpaikalle ylämäkeä, lauta "kellotettu" loppuun asti ja yritetty ladata kuumaa akkua. Sisälle viennin aikana jäähtynyt ja latautuu.
Itse en yhtään olisi tykännyt kun piti ajaa ja eturengas olikin löysänä. Siinä sitä olisi ajeltu umpikumisella paskalla turhaan ja silti ilmarengasmurhe. Eikä sekään ole mikään aikuisten rengas vaan sisäkumipelleilyä - eihän se muuten olisi pettänytkään.Ideana tykkään tuosta että on toinen rengas puhkeamaton. En tosin tiedä paljonko se vaikuttaa ajomukavuuteen loppupeleissä.
Joo, kolisee helposti sivulle etenkin ylämäkeen taluttaessa ja nilkkamustelmia voi saada etenkin kesäsämpylät jalassa kuten skuutatessa usein on. Toisaalta kääntäen kevyen dekin siirtäminen jalkaterällä onnistuu ihan kivuttomasti vaikka millä släpäreillä. Painopiste on myös miellyttävä taitettua lautaa kantaessa tai perässä vetäessä.Ja 10" renkaat on bonusta, aika monessa on kuitenkin 8.5" ja ajomukavuudessa huomaa varmasti eron.
Muodoltaan tuo on samanlainen kuin Fitnord, millaisella olen ajanut ja koska rungossa on painavat osat, eli akku, ja astinlauta on kevyt, tarkoittaa se sitä että taluttaessa ja nostellessa vehje paukahtaa ikävästi nilkoille tai pohkeeseen. Veikkaan että tämä tekee saman.
Varmaan keskivertoa parempi mutta ei mikään premium. Edellistä mallia tilatessani kiinnitin huomiota siihenkin, että takuu/vakuutuksen pitäisi korjata/korvata jopa rikki kaaduttu/kolaroitu laite. Varastetun korvaamiseen eivät toki osallistu. Näille jutuille en juuri anna arvoa.Muuten sanoisin että varmaan vähän keskivertoa parempi vehje, jossa on niputettu huolto, vakuutus ja osamaksu samaan. Huoletonta menoa siis. Se mitä korvataan/korjataan, en tiedä. Voi olla että se on tosi hyvä juttu, tai sitten ei, jos omat kämmäilyt ei menekään vaihdon piikkiin tai jos niistä sitten veloitetaan enemmän.
Koska sieltä tulee uusi vehje aina rikkoontuneen tilalle niin pistää miettimään että onko kaikki sieltä annetut laitteet käytettyjä ja käyttökuntoon huollettuja, vai miten niillä noiden vanhojen kierrätys toimii. Eli pahimmassa tapauksessa saat jonkun käytetyn vehkeen aina tilalle.
Tai sitten toinen user error - lataussähkölähteen liitin ei ottanut kunnolla kiinni. Vaihtoehtoisesti liitin on väljä, menossa paskaksi tai siinä oli jotain savea haittaamassa kontaktia.Mitään tällaista rajoitettua "kesätilaa" ei ole olemassakaan. Siellä tolpassa joko on sähkö tai sitten ei ole.
Oma arvaus olisi user error. Työpaikalle ylämäkeä, lauta "kellotettu" loppuun asti ja yritetty ladata kuumaa akkua. Sisälle viennin aikana jäähtynyt ja latautuu.
Mulla syttyy laturiin latauksen merkkivalo vaikka töpseli ei olisi seinässä mutta laturi on laudassa kiinni eli laudan akku syöttää virran laturin ledille.Eipä ollutkaan. Jätin töissä lataamatta ihan tappiin asti ja lähtiessä vielä kokeilin tolppaan kiinni. Aivan sama homma. Ja lauta oli tosiaan jäähtynyt sen 8h siinä välissä.
Eipä ollutkaan. Jätin töissä lataamatta ihan tappiin asti ja lähtiessä vielä kokeilin tolppaan kiinni. Aivan sama homma. Ja lauta oli tosiaan jäähtynyt sen 8h siinä välissä.
Noni, eli tolppa vissiin oli kylmänä.
Näin taitaa tehdä, mutta meinaan että tolpassa ladatessa tuli vihreä valo joka tarkoittaa että akku on täynnä, tai akkua ei ole laturin päässä, tai kuten sanoit, niin laudassa kiinni.Mulla syttyy laturiin latauksen merkkivalo vaikka töpseli ei olisi seinässä mutta laturi on laudassa kiinni eli laudan akku syöttää virran laturin ledille.
Menee jo ohi potkulaudoista mutta koska noista lämmitystolpista osa varmasti haluaisi ladata...Työpaikkapysäköinnissä ilman kellokytkimiä oli ainakin aikoinaan autolla töissä kulkiessani usein lämpötilan mukaan aikamoduloitu lämmityssähkö. 20 asteen pakkasella 100 % päällä, 0 asteen lämpötilassa sitten pienemmällä prosentilla. Rajatonta, ilmaista sähköä tuskin kukaan nykypäivänä tarjoaa.
Hyvinkin toimii jos on kelvolliset vehkeet ja tyypillinen noin 100 watin ottotehon "laturi"(lataussähkölähde). Tosin mistään pienestä "hupiakusta" ei ihan hirveän paljon latailla vaan pitäisi olla auton/veneen kunnon laturi työssä suuren osan aikaa. Sähköpotkulaudan akun energiasisältö wattitunteina on aika paljon vrt. normaaleihin lyijyakkuihin, lyijyakkuja ei ole tehty ihan tyhjäksi purettaviksi eikä minkään systeemin kokonaishyötysuhde ole ihan lähellä 100%.12v/150W invertteri tupakansytyttimeen tai suoraan hupiakkuun kytketyksi ja siihen skuutin laturi, toimiskohan?
Osaako joku sanoa miten tuollainen johto irroitetaan?Jossakin googlettelulla löytyi että uusdemmissa olisi harmaa piuha... miten tollasen uskaltaa ottaa irta ja mahtaako saada takaisin laitettua
Zero 9 tai zero 10Mitä skoottia suosittelette? käyttötarkoitus on työmatkat kesällä 5km suuntaansa. Painoa on n 100kg ja mielellään rajoittimen poistolla saisi kulkea sen 40kmh. Kiinanmarkkinoilla olisi monenlaista vehettä mutta osaatteko suositella jotain tiettyä?
Elisalta katselin Ninebot max g30 e II ja f40.
Zero 9 tai zero 10
Kyllä se custom firmiksellä (ei lähde pois päältä x ajan päästä) ajaa just sen tarkoituksen mitä pitääkin täällä perämetsässä. Eli kukaan ei ajele sillä pisin kaupan pihaa ku hakee jäätelön kaupasta. Kunnon lukot on, eikä vielä kertaakaan olleet käytössä. Lähinnä kouluun meinasin sitä mutta sielläkin saavat ottaa luokkaan ne päiväksi.
Tahtoo tämmöisen
Onhan sun se pitänyt parittaa ensin sen kanssa. Et sä sillä Xiaomin softalla sitä auki saa ilman paritusta. Tottakai tollasen jollain kikkailuilla auki saa, mutta kuten todettu ni täällä lähinnä ainut tarve on ettei paikallinen nuoriso lähde kaupan ympäristössä rässimään sillä. Ei niinkään mikään varastaminen. En mä missään isommassa ympäristössä tuolla mitään tekis.Kiinnostaisi tietää miten se cfw saa siitä bluetoothista autentikoivan?
Kas, kun ilman sitä kuka tahansa sivullinen voi myös softalla luurin kanssa avata sen sähköisen "lukituksen" ilman odottelua.
Jos tuo toimisi, niin voisi joskus itsekin kokeilla. Epäilyttää vaan...
Valmistajat haluavat säästää komponenteista, joten eivät kalliimpaa, autentikoinnin mahdollistavaa BT-chippiä käytä.
Eihän autentikointikaan tietty takaa etteikö joku voisi sniffata sitä autentikointikoodia, mutta tekisi hommasta edes vähän hankalampaa voroille.
Tällä hetkellä paras vaihtoehto on yhä fyysinen lukitus, jos kyydin jättää hetkeksi yksin ulos.
Nyt on vanhempi malli testissä, duunikaverilla ollu 1½ vuotta ja kokeilen jaksaako laite ja jalat 18km duunimatkan.
Onpa hyvinkin. Yleisin on 10 Ah ja sen käyttömatka voi olla aika lähelle kuvaamaasi. On myös tätä isompi ja käsittääkseni pienempikin versio. Eikö akussa ole sellaista hyvin pienellä printillä painettua tarraa? Piilossa akun ollessa kiinnitettynä. Siinä saattaisi olla tarkemmat speksit.Akun tyyppi: X8F (36V akku), netti sanoo että olisi 12AH, mutta en tiedä onko erimalleja akuista
Mitäpä lottoa? Sehän on jo päätetty ja tiedät tämän itsekin.Vaimokin innostui hieman tuossa kokeilemaan ja saa nähdä tuleeko tästä vielä "tappelua", että kuka ajaa vai pitääkö toinen hankkia...
Kuten todettu jo yllä niin eihän tämä ole edes kysymys.Vaimokin innostui hieman tuossa kokeilemaan ja saa nähdä tuleeko tästä vielä "tappelua", että kuka ajaa vai pitääkö toinen hankkia...
Onko tämä Segwayn ongelma vai lautojen noin yleensä? Mulla teki tiukassa ylämäessä Xiaomilla viime kesänä sen että paukkasi vehkeen pois päältä kun yritin ilman alkuvauhtia lähteä mäkeen. Sitten melkein heti uudestaan sama homma. Vähän huilailin ja otin alkuvauhdit samaan mäkeen ja kyllä se sitten nousi ylös. Meinaan siis että joku ylirasitus tuossakin varmaan mutta onko joku vikavirtaesto lyönyt itsensä päälle mulla. Onko Xiaomilla sellainen ja Segwaylla ei, vai onko kyse jostakin muusta vai onko mulla vaan ollut tuuria? Pitäisikö itsekin katsastaa tuo homma sitten.Jos asut mäkisellä alueella, niin suosittelisin vaihtamaan kontrollerin ja moottorin väliset liittimet.
Piilossa akun ollessa kiinnitettynä. Siinä saattaisi olla tarkemmat speksit.
Tätäpä pitää alkaa tutkimaan. Tässä ilmeisesti menee takuu jos alkaa säätämään?Jos asut mäkisellä alueella, niin suosittelisin vaihtamaan kontrollerin ja moottorin väliset liittimet.
Aiemmin taisin jo mainita että varmaan mennään jossakin välissä jollakin hand-me-down -periaatteella että itselle uusi lelu, vaimolle vanha, hänen vanha lautansa tyttärelle. Saan perusteltua itselleni kalliimman ostoksen ja kaikki ovat tyytyväisiä saadessaan "päivityksen" menopeliin.
Itse vaihdoin XT-150 liittimet ja monet laittavat myös MR60-liittimellä.Tätäpä pitää alkaa tutkimaan. Tässä ilmeisesti menee takuu jos alkaa säätämään?
Mimmoiset liittimet tohon pitäisi sitten olla? Löytyy kolvia kyllä joten ei pitäisi ongelma olla vähäiselläkään kolvaus kokemuksella.
Toki. Niissä sitten tarkkana, ettet hämäänny hyvistä neuvoista pitää tarpeeksi ilmaa renkaissa. Oikea paine on tyypillisesti luokkaa tai alle 1 bar ja se 2,4 mikä renkaan kyljessä lukee tarkoittaa paljonko kestää rengastyöt aikana posahtamatta - ajo ko. paineella kielletty.Mytta nyt tiedän ainakin tuon perusteella että jos ostan fatti scootterin jossa 60V/12A (720Wh) se riittää työmatkalle reippahasti, joka oli yksi lainauksen ideoistakin)
Muista sit et vaikka akku onkin tuplat isompi niin se ei kuitenkaan välttämättä ihan kauheasti lisärangea tuota. Kontion sivuillakin sanotaan et 15-35km on range tolle akulle, johtuen siitä et vaatiihan toi vehje nyt enemmän tehoa et pääsee sinne 25kmh nopeuteen.joo, toisessa päädyssä olikin, capacit 10Ah/360Wh, pitääkin merkata postaukseen.
Mytta nyt tiedän ainakin tuon perusteella että jos ostan fatti scootterin jossa 60V/12A (720Wh) se riittää työmatkalle reippahasti, joka oli yksi lainauksen ideoistakin)
100kg kuljettaa mikä tahansa vakavasti otettava ja 5km pääsee paskemmallakin. G30 on oikein hyvä ja halvemmat mallit samalta merkiltä aika kaukana takana, mikä ei näy hinnassa. Saa niitä muualtakin kuin matkapuhelinoperaattoreilta. Mutta mikä ihme idea on viiden kilsan matkan takia ryhtyä sakkoja keräämään ja leukaa katkomaan? Menee ihan sivistyneestikin.Mitä skoottia suosittelette? käyttötarkoitus on työmatkat kesällä 5km suuntaansa. Painoa on n 100kg ja mielellään rajoittimen poistolla saisi kulkea sen 40kmh. Kiinanmarkkinoilla olisi monenlaista vehettä mutta osaatteko suositella jotain tiettyä?
Elisalta katselin Ninebot max g30 e II ja f40.
Jep. Tai aja vaikka autolla sataa jalkakäytävällä jos se on tavoitteena. Näitä kai yleensä ajatellaan Suomen oloihin eikä johonkin vinkukiinaan.g30 on rautatietä vieläkin. 25kmh on se jota työmatka ajossa lauta saa kulkea ja g30 on siihen passeli. osta mopo jos haluat 45kmh ajella.
Vaimolle ajattelin hommata sähköpotkulaudan, kun työmaat pyörii sopivan matkan päässä. Mieluiten yli 30km kantamalla ettei tarvitse jäädä välille vaikka työmaat olis kauempanakin. Mieluiten ihan suomesta ostamalla. Onko jotain hyviä ehdotuksia? Kiire hankinnalla ei ole, joten jos tulossa on jotain parempaa, niin voidaan toki odottaa.
Budjetti vaikka 500-800€.
Kuten yllä mainittu, G40 Max Ninebot Segwaylta (osuu budjetin yläpäähän) on hyvä laite. Kantama 68km mutta olosuhteiden vuoksi kannattaa aina varautua siihen että todellinen ja tehokas kantama on puolet ilmoitetusta.Vaimolle ajattelin hommata sähköpotkulaudan, kun työmaat pyörii sopivan matkan päässä. Mieluiten yli 30km kantamalla ettei tarvitse jäädä välille vaikka työmaat olis kauempanakin. Mieluiten ihan suomesta ostamalla. Onko jotain hyviä ehdotuksia? Kiire hankinnalla ei ole, joten jos tulossa on jotain parempaa, niin voidaan toki odottaa.
Budjetti vaikka 500-800€.
se pirun g30Vaimolle ajattelin hommata sähköpotkulaudan, kun työmaat pyörii sopivan matkan päässä. Mieluiten yli 30km kantamalla ettei tarvitse jäädä välille vaikka työmaat olis kauempanakin. Mieluiten ihan suomesta ostamalla. Onko jotain hyviä ehdotuksia? Kiire hankinnalla ei ole, joten jos tulossa on jotain parempaa, niin voidaan toki odottaa.
Budjetti vaikka 500-800€.