- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 4 775
Tää on kyllä sinällänsä aika outo ajatus, mut itekkin ajattelen asian niin et toisaalta toi 25kmh maksiminopeus on ihan ok ja toisaalta sit taas ei. Tuolla näkyy tosiaan sellasia kuskeja liikenteessä joille se 25kmh on jo liikaa, et tulis varmaan aika saatanan pelottavia tilanteita vastaan jos nopeus oliskin yhtäkkiä 40kmh. Vittumaiseks hommasta tekee just sen et jos on yhdistetty pyörä- ja kävelytie ja nää vehkeet ei tunnetusti kauheesti ääntä pidä niin ei oo yks tai kaks kertaa ku takaa ollaan tultu +30kmh ilman minkäänlaista äänimerkkiä.Mä vähän luulen että voisi mennä aika hevosteluksi tuollaisella vauhdilla, mutta ehdottomasti oma 45km/h ajoneuvorekisteröintiluokka pitäisi saada tehokkaammille vehkeille. Sähköautoilu yleistyy ja moottoripäästöjä yritetään saada pienemmäksi. Laite joka saataisiin sähkömopoksi helposti rekisteröityä olisi täyttä rautaa.
Samoilla linjoilla siis, mutta ei kaikille vehkeille tuollaista nopeutta. Pakko toki myöntää että itse vetelen pyöräteillä urku auki, eli karvaa vaille 40km/h, mutta en silti haluaisi kaikkien pystyvän siihen. Ennakkoreagointi liikenteessä tekee tuollaisestakin vauhdista melko turvallisen, mutta kaikilla ei ole ajokokemusta sellaiseen, vaikka harrastajalle sellainen nopeasti kertyy.
Oma optimitilanteeni olisi nykyiset skuuttisäännöt ja sen lisäksi tietyt rakenteelliset kriteerit täyttäville vehkeille (jousitus vähintäänkin eteen, kypäräpakko ja vähintään 10 tuuman rengaskoko, ihan mahdollisten tien epätasaisuuksien vuoksi) mahdollisuus sähkömopoluokkaan.
Ihanne toki olisi että sähkömopoksi sallitulla seisottavalla laudalla pääsisi pyörätielle kuten nykyisillä sähkölaudoilla jos vain noudattaa tuota 25km/h vauhtia. Mutta ongelmaan tässä tulee Poliisin liikemteenvalvonnan osalta. Lisää melkoisesti työtä ja edellyttäisi vastuullisuutta käyttäjiltä, mutta ei mahdoton ajatus kai.
Samalla kun tähän mentiin niin pakko mainita että tuo ikäraja pitäisi ehdottomasti nostaa näille vehkeille, tai rajoittaa maksimivauhti alle 13-vuotiaille max 15km/h:hon. Meidänkin leveysasteillamme pikkukaupungissa melkoista (V)settiä alakouluikäisiltä näkee tuolla kaduilla. Ei minkäänlaista ymmärrystä väistämisvelvollisuuksista tai tilannenopeuksista. Siihen päälle se että nämä koneet kiihtyvät aika nopsaan polkupyörään verrattuna niin kyllä tilanteita sattuu.
Mut joo, täytyy myöntää et itekkin ajelen yli 25kmh paikotellen, mut siihen on aika väkevät reunaehdot itellä. Käytännössä silleen et sillä tiellä ei sit oo ketään muuta, koska heti kun mennään yli 30kmh niin se törmääminen alkaa jo tekemään pahaakin vahinkoa, eikä se niinkään haittaa et jos itellä vähän kolisee ja kolahtaa, mut se et jos siinä joku sivullinen kanssa ottais osumaa niin se olis sit jo sellanen tilanne et ennemmin pelaan täysin varman päälle et niin ei pääse käymään. Tarkottaa siis sitä et nopeus on se max 25 jos siinä tiellä on porukkaa. Skidien ja koiranulkoiluttajien läheisyydessä sit lähempänä 15kmh, ihan vaan sen takia et jos siinä tulee äkkinäisiä liikkeitä niin pystyy reagoimaan tarpeeks ajoissa. Koiria ohittaessa oon huomannu toimivaks kans sen et päästää kaasusta kokonaan ja rullaa ns. vapaalla ohi. Veikkaan et noista moottoreista lähtee just jollain sopivalla taajuudella ääntä joka sit vituttaa koiria ihan suunnattomasti, mut vapaalla ohi rullatessa ei oo toistaseks ollu ongelmaa. Täälläpäin tosin ulkoiluttajat on onneks sen verran fiksua porukkaa jo et ne vetää hihnan kireemmälle heti kun näkee et laudalla ollaan tulossa, eli varmaan aika tuttua hommaa niillekkin.
Mitä sit tohon rekisteröintiin tulis niin olisin ite täysin tyytyväinen jos tarjottais vaihtoehdoks sitä et vois rekisteröidä "mopoks", eli huippunopeus 45kmh, kypäräpakko ja autotielle pientareelle ajamaan jos ei oo mopot sallittu pyöräilytiellä. Homma on tosin siitä ongelmallinen kun ei yhessäkään laudassa oo jarrut oikeesti mitotettu sen verta et 45kmh vauhdista olis mitenkään järkevä tai turvallinen jarrutusmatka, ja se on vähän sellanen ongelma mihin on aika hankala keksiä ratkasua kun ei noihin pyöriin kovinkaan suurta jarrulevyä saa kiinni. Sähköjarru toki on se tehokkaampi jarru näissä lähtökohtasesti mut siihen ei aina voi luottaa jos lähtee ihan täydellä akulla himasta ja hiffaakin sit et ainiin, koska akku on täynnä niin ei sähköjarrukaan toimi. Ei se kyllä tosin ku yks tai kaks kiihdytystä oo täynnä et sinällänsä ei kovinkaan suuri riski.
Eikä kyllä siinä, 10" renkaat on edelleenkin vähän turhan pienet jo tolle nopeudelle. Se ei oikeesti oo kovinkaan suuri kuoppa mikä tarvitaan et pääsee testaamaan tangon yli lentämistä, ja ite en välttämättä sitä edes 25kmh vauhdista haluais kokeilla, siitä 40kmh vauhdista puhumattakaan. Toki on isommallakin rengaskoolla olevia lautoja, mut pääsääntösesti ollaan vielä alle 13" koon renkaissa aika hyvin. Tartteis melkeen olla vähintään sen 15". Tehoahan näihin on saatu jo liikaakin tungettua, en tiiä kuka helvetti haluaa laudalla vetää 100kmh vauhteja, mut muutamilla malleilla sekin jo onnistuu nykyään. Valmistajat ei aina mieti et vaikka voidaan laittaa paljon tehoa, niin kannattaaks se sit kuitenkaan kun rakenne näissä on vähän mitä on.