Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Tuli vahingossa pieni lisäprojekti xiaomi m365:lle ensimmäisen lomapäivän aamuna. Takalokarin tuen/johtosuojan ruuvit olivat jotenkin löystyneet ja suoja heilui, niin päätin irroittaa takalokarin ja kiristää ruuveja. En tietenkään aamuvarhain muistanut takavalon johtoa lokarissa, niin onnistuin katkaisemaan kyseisen johdon nostaessani lokarin pois. Eihän siinä auttanut kuin päästää pari sammakkoa suusta ja miettiä ratkaisuvaihtoehtoja. Päädyin sitten vaihtamaan johtojen liittimet xt30-liittimiin, joita onneksi oli juuri yksi pari jäljellä lisäakkuprojektista. Otin eri vaiheista valokuvia, jos jotain kiinnostaa tai joutuu samanlaiseen tilanteeseen. Kuumaliiman avulla johdon sai taivutettua vielä kauemmaksi renkaasta, joka ei siis hankaa johtoihin. Käytin kolmea eri kokoa kutistesukkaa, jotta liitinalue olisi mahdollisimman hyvin eristetty, xt-30 liittimien liitoskohdan ympärille pyöräytin vielä eristeteipit, mistä jäi ottamatta kuva.

1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg
 
Osaako kukaan sanoa, että mistä saisi neljä ruuvia ES-1/2-mallin ohjaustangon kiinnitykseen. Ovat nimittäin kiristelystä aika hyvin nuo kuusiokolot kuluneet puhki.
 
Osaako kukaan sanoa, että mistä saisi neljä ruuvia ES-1/2-mallin ohjaustangon kiinnitykseen. Ovat nimittäin kiristelystä aika hyvin nuo kuusiokolot kuluneet puhki.

Hommaa kunnollinen avain millä niitä kiristät niin ei ole heti pyöreät. Ja jos niitä ei ole tarkoitus availla vaan ne löystyy niin laita ruuvit miedolla lukitteella kiinni niin eivät aukea tärinästä.
 
Hommaa kunnollinen avain millä niitä kiristät niin ei ole heti pyöreät. Ja jos niitä ei ole tarkoitus availla vaan ne löystyy niin laita ruuvit miedolla lukitteella kiinni niin eivät aukea tärinästä.

Ongelma on ollu just tuo lukkoaineen puute ja tangon huono istuvuus. Jotenkin jäänyt fiilis, että olisi tuo M365 Pro ollut parempi kuin ES2 lisäakun kanssa... kahdesti pamahtanut takajarru irti ajon aikana ja sitten nuo ruuvit. Toista tuhatta kilometriä nyt takana.
 
Yrittäny etsiä jotain 400-1000w litium, harjatonta sähköpotkulautaa joka ois rajoitettu siihen 25km/h joka ois ns maastokäyttöön/maasto mallia. etu ja takajousituksella.
mutta ne tahtoo kaikki olla yli 1000w tai harjallisia tai lyijyakkuja. tai sitten ei ole jousituksia.
vastaavan tyyppistä:
http://www.flj-scooter.com/uploadfile/image/20190822/20190822161237663766.jpg
http://www.flj-scooter.com/uploadfile/image/20181113/20181113194028592859.jpg
https://cdn.nordbutiker.se/images/p...art.jpg?w=500&h=500&mode=nocrop&bgcolor=white
 
Viimeksi muokattu:
Eipä näköjään näillä kannata sateella ajaa. Olin perjantaina ajamassa kotia, niin yllätti kunnon rankkasade. Jouduin 2-3 km ajamaan sateessa. Seuraavana päivänä toimi vielä 7 km matkan, mutta seuraavalla kerralla ei enää. Aluksi teki sitä, etä nappi ei reagoinut painallukseen ja lopulta sammu koko vehje, eikä lähde enää päälle. Pitää purkaa ja koittaa puhdistaa se piirilevy kun kerkee. Kyseessä siis Xiaomi M365 Pro
 
Eipä näköjään näillä kannata sateella ajaa. Olin perjantaina ajamassa kotia, niin yllätti kunnon rankkasade. Jouduin 2-3 km ajamaan sateessa. Seuraavana päivänä toimi vielä 7 km matkan, mutta seuraavalla kerralla ei enää. Aluksi teki sitä, etä nappi ei reagoinut painallukseen ja lopulta sammu koko vehje, eikä lähde enää päälle. Pitää purkaa ja koittaa puhdistaa se piirilevy kun kerkee. Kyseessä siis Xiaomi M365 Pro

ES1/2 siitä napin välistä vuotaa vettä sisään piirilevyille. Tilasinkin semmoisen silikonikortsun ebaysta jos joskus vahingossa joutuu sateeseen.
En kyl vapaaehtoisesti ajele tolla sateessa ikinä, ku tuntuu et rungon sisällä kaikki on niin avointa tilaa jonne vesi pääsee helposti
 
ES1/2 siitä napin välistä vuotaa vettä sisään piirilevyille. Tilasinkin semmoisen silikonikortsun ebaysta jos joskus vahingossa joutuu sateeseen.
En kyl vapaaehtoisesti ajele tolla sateessa ikinä, ku tuntuu et rungon sisällä kaikki on niin avointa tilaa jonne vesi pääsee helposti
Juu eihän tolla kukaan vapaaehtoisesti sateessa aja, mutta pakko oli se loppumatka ajella. Itsekkin olen tilannut semmoisen ”kortsun” , mutta ei ole vielä tullut.
 
Tuossa vedenpitävyydessä kyllä tullut kunnon suunnittelun kukkanen, kyllähän nyt tuollaisen ulkokäyttöön tehdyn laitteen tulee pienet sadekuurot kestää. Menee jo melko älyttömäksi jos aina ennen liikkeelle lähtöä katsova sääennuste ja pilvikartat ja varmistuttava ettei minkäänlaisia epävakaisuutta ole säässä luvassa. Täytyy kyllä itsellekin tilata joku suoja tuohon näytölle/napille.

Edit: Ensihätään voisi laittaa vaikka ihan vaan kirkasta teippiä sen napin päälle, lienee siinä heikoin lenkki kuitenkin eikä paneelin reunuksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen vienyt kauppaan yleensä mukana. En nyt mihinkään putiikkeihin mutta ruokakaupat ja marketit niin vieressä tulee työnnettyä. Toki löytyy kanssa lukko täältäkin jos ei millään pysty.
 
Eipä näköjään näillä kannata sateella ajaa. Olin perjantaina ajamassa kotia, niin yllätti kunnon rankkasade. Jouduin 2-3 km ajamaan sateessa. Seuraavana päivänä toimi vielä 7 km matkan, mutta seuraavalla kerralla ei enää. Aluksi teki sitä, etä nappi ei reagoinut painallukseen ja lopulta sammu koko vehje, eikä lähde enää päälle. Pitää purkaa ja koittaa puhdistaa se piirilevy kun kerkee. Kyseessä siis Xiaomi M365 Pro
No niin eilen maanantaina alkoi sit pelaamaan värkki, kun oli saanut lauantai-illan ja sunnuntain ”paikat kuivua” ja on pelannut toiseksi nyt pari päivää taas ihan normaalisti. Pidetään käsiä ristissä, että pelaa jatkossakin. Melkein tekisi mieli tilata varaosaksi uusi näyttö ja sen alla oleva piirilevy, kun maksat Kiinasta tilattuna aioastaan 15€.
 
Tiedoksi...
Xiaomi Mijia M365 Pro Custom Firmware Toolkit Russian version on päällisin puolin toimiva softa. Kaikki kokeilemani muutokset toimivat firmiksen ruuvauksen jälkeen skuutissa ok. Etenkin ECO moodin nopeutta pääsi muuttamaan. Tosin testikilometrejä on vielä vähän.

Tiedoksi kuitenkin muille, että Noviisina sain testatessani aikaiseksi seuraavan tahattoman bugin...(Käytössä M365 Pro ja muutokset firmikseen anroidilla, mutta Xiaomi Homen käyttö normisti mukana kulkevalla iPhonella.)

Xiaomi Home softan lukitus ominaisuutta kannattaa varoa, koska sitä EI välttämättä saa pois päältä. Skuuttiin jäi vain virrat päälle, mutta mikään painike ei reagoinut enää tämän jälkeen mihinkään.

Bugi ilmeisesti lukitsee/sekoittaa Bluetootin eikä skuuttiin saanut enää yhteyttä millään käyttämälläni ohjelmalla eikä laitteella. BT näytti kyllä yhteyttä, mutta tunnistautumiset ohjelmiin eivät onnistuneet.
Akun johdon irroitus ohjainkortista ja kytkeminen uudelleen (kylmäbuutti) korjasi ongelman.
Muuten Xiaomi Home toimii tämänkin jälkeen kuten ennenkin, kerää kilometrit jne.

Onko muilla ko asiasta jotain valaisevaa tietoa tai kokemusta?
 
4.55€ ihan ok. Mukana pikku pehmiketarrat noiden alumiinitassujen sisäpuolille.

Electric Bicycle Scooter Aluminum Alloy Mobile Phone Stand Holder Bicycle | eBay

IMG_0362.JPG


IMG_0374.JPG
Näitä edellä mainittuja telineitä on itselläkin käytössä pyörässä ja Xiaomissa eri merkkisinä, näistä lähtee kännykkä lentoon helposti ja kännykkä on erittäin helppoa murskata jos ei ole varovainen kun kiristää sitä telineeseen.
Telineen on hyvä olla mahdollisimman suorassa, kaltevassa asennossa kännykkä saattaa pompata irti.

Paras teline silti mitä on ikinä tullut käytettyä, itse pidän varmistuksena kännykässäni olevaa pientä narua/lukkoa jonka kiinitän telineeseen kiinni, ei tipu luuri maahan asti vaan jää roikkumaan telineestä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyselyä ja aiheeseen perehtymistä potentiaalista juttua varten, koskettelee sekä sähköpyöriä että sähköpotkulautoja:
- Miten kauan teillä on kestänyt akku käytössä? Vuosissa, kilometreissä, latauskerroissa, millä mittarilla vain? Onko tuntunut riittävältä?
- Jos akku on porsinut, miten olette toimineet sen kanssa?
- Jos porsinut, oletteko hankkineet uuden akun? Virallisen vai tarvikeakun? Ovatko tarvikeakut olleet hyviä?
- Oletteko uudelleenkennottaneet? Itse tai jossain osaajalla? Minkä valmistajan akun? Miten kävi?
- Tai oletteko harkinneet uudelleenkennottamista mutta jäi tekemättä tai ei ole vielä tehty?

Terkuin,
jok
 
Tuli vaihdettua naarmuuntuneita osia. Tavarat löyty aliexpressistä:

IMG_20190831_143459.jpg


IMG_20190831_143517.jpg


Nyt kelpaa taas ajella. Ja vinkkinä: pidetään ne molemmat kädet ohjaustangossa. Meni olkapää leikkauspöydän kautta. :facepalm:
 
Tuli vaihdettua naarmuuntuneita osia. Tavarat löyty aliexpressistä:

Nyt kelpaa taas ajella. Ja vinkkinä: pidetään ne molemmat kädet ohjaustangossa. Meni olkapää leikkauspöydän kautta. :facepalm:

Joo, hemmetti et muutaman kerran ollu lähtö lähellä ku irrottanut toisen käden tangolta
 
Tuli vaihdettua naarmuuntuneita osia. Tavarat löyty aliexpressistä:

IMG_20190831_143459.jpg


IMG_20190831_143517.jpg


Nyt kelpaa taas ajella. Ja vinkkinä: pidetään ne molemmat kädet ohjaustangossa. Meni olkapää leikkauspöydän kautta. :facepalm:

Miten voi kaatua jos ajaa yhdellä kädellä? :bored:
 
Ootko koittanut koskaan ajaa potkulautaa yhellä kädellä? Ihan perkeleen hankalaa ja vaarallista. Täysin eri ku polkupyörällä siis
Tämä, yllätti itsenikin kun ei pysty ajaessa paria sekuntia nenää raapimaan jos kutittaa vaan pysähdyttävä. Ihan helkutin kiikkeräksi menee samalla sekunnilla kun toisen käden irrottaa.
 
Laudan nopeusmittari lakkas toimimasta ja lauta simahtaa randomisti kesken ajon; mikä vois olla vikana?
 
Mikä lauta? Noin yleensä emolevy vaihtoon. Joutuu avaamaan ja katseleen onko mustuneita osia.
 
Meeko pro, tämä oikeastaan alkoi sen jälkeen kun menin vahingossa näpläämään p-asetuksista magneettimäärää (hetken oli 0 sijaan 100, vaihdoin nopeesti takasin) sen jälkeen alko oikuttelu pystyykö sitä mitenkään resetoimaan tms?
 
Ootko koittanut koskaan ajaa potkulautaa yhellä kädellä? Ihan perkeleen hankalaa ja vaarallista. Täysin eri ku polkupyörällä siis

Olen ajanut ja paljon, ei ole ollut kyllä yhtään läheltä piti tilannetta.

Toki ekalla kerralla vähän outoa kun pieni eturengas niin ohjaaminen on nopeaa, mutta nopeasti sen oppi että rauhallisesti.
 
Ta
Olen ajanut ja paljon, ei ole ollut kyllä yhtään läheltä piti tilannetta.

Toki ekalla kerralla vähän outoa kun pieni eturengas niin ohjaaminen on nopeaa, mutta nopeasti sen oppi että rauhallisesti.
tasasella tuo onnistuu vaan jos montuista ajelet ja vauhtia on se 20 ainakin niin niitä lähelläpiti tilanteita alkaa tulemaan.
 
Onko kukaan kokeillut Honeycomb V2 täyskumirenkaita?
Pitäisi olla jo kohtuu lähellä pehmeydeltään vakio ilmakumirenkaita.

https://www.curiousjoe.se/product-page/honey-comb-solid-tire

Minulla on tuommoinen vastaavalla kuviolla aliexpressistä tilattuna, nyt kaapin pohjalla. Miinukset ja plussa:
- epämukava ajo kasvaneen tärinän vuoksi
- range lyhenee huomattavasti, samoin kiihtyvyys
- tärinä lisää riskiä akun juotosten irtoamisille. Jos näin käy, kantama ja teho laskee edelleen
- äkkijarrutukset umpikumeilla saavat aikaan renkaisiin "tasoittumiskulumia", jotka entisestään lisäävät ajon epämukavuutta
+ ei huolta renkaiden puhkeamisista

Oli siis testissä takarenkaana noin viikon, ei vastaa mielestäni juuri lainkaan ilmakumia. Muutin alkuperäisen renkaan sisäkumittomaksi alkuperäisen sisäkumiventtiilin, mutterin+aluslevyn sekä sisäkumittomille renkaille tarkoitetun tiivistyslitkun avulla. On toiminut oikein hyvin ja ilmat pitäneet.
 
  • Tykkää
Reactions: Aip
Omasta M365 irtosi / hajosi latausliittimen punainen kuminen suoja. Mistähän saisi nopeiten uuden tuollaisen suojan, ettei kaikki paska lennä tuonne liittimeen?
 
Aliexpress. Reilussa viikossa tulee osat. Ota sellainen missä ei ole free shipping niin laittavat nopeammin matkaan.
 
Itse olen vienyt kauppaan yleensä mukana. En nyt mihinkään putiikkeihin mutta ruokakaupat ja marketit niin vieressä tulee työnnettyä. Toki löytyy kanssa lukko täältäkin jos ei millään pysty.
Olisiko paskaisen fillarin työntäminen kaupassa ok? Tai jollakin segwaylla suhaaminen? Jos ei, niin millä logiikalla sähköpotkulaudan lykkiminen kaupoissa on yhtään hyväksyttävämpää? Tokihan se on kooltaan hieman pienempi, mutta silti.

Kannattaa hommata sellaiset lukot, että voi jättää menopelin suosiolla ulkopuolelle. Tai sitten menee kauppaan jollakin muulla tavalla.
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 968
Viestejä
4 414 855
Jäsenet
73 277
Uusin jäsen
Tarjousmaakari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom