- Liittynyt
- 10.03.2017
- Viestejä
- 4 478
Mutta miksi vaihdettu, mimmonen siinä oli ja mitä vikaa?
Oletan asian liittyvän siihen, että se pitää vaihtaa jos 2 akkua otetaan käyttöön. Laudan vakio on mitoitettu yhdelle akulle.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mutta miksi vaihdettu, mimmonen siinä oli ja mitä vikaa?
Oletan asian liittyvän siihen, että se pitää vaihtaa jos 2 akkua otetaan käyttöön. Laudan vakio on mitoitettu yhdelle akulle.
Eikun se bms meni siihen liitokala akkuun eli laudan oma on koskematon. Ihan turvallisuuden takia hyvä olla itse akussa omansa. Eivät kuitenkaan maksa käytännössä mitään. Onko tilanne siis se ettei liitokala akussa ole ostaessa mitään suojaelektroniikkaa?
Tuo kiinan takalokasuojan tuki vissiin suojaa myös tuota johtoa, mutta ei liitintä mikä tulee kanssa kulumaan jossakin vaiheessa.Te jotka olette teippiä laittaneet Xiaomin M365:een lokariin takavalon johdon suojaksi, niin voin kertoa että ei paljon auta. Omaani laitoin pari kerrosta jesaria heti uutena, ja nyt 80km myöhemmin oli jo hankautunut teippi puhki ja alkanut johdon eristettä syömään. Rakentelin nyt patentin minkä pitäisi kestää huomattavasti paremmin, eli leikkasin ohuesta alumiinista (en osaa paksuutta sanoa, paksumpaa kuin juomatölkeissä mutta kuitenkin vielä helposti käsin taivuteltavaa) alla olevan kuvan mukaisen/kokoisen palasen, jonka toisen pään kiilasin mustan klipsun alle ja toiseen päähän tein ruuvin kokoisen reiän ja laitoin sen takavalon ruuvilla kiinni:
Toki kiinasta saisi näitä muovisia tukia lokarille muutamalla eurolla, mutta en jaksanut alkaa odottelemaan postitusta kuukautta.
Jos molemmat on rinnankytkettynä on rasitus (purku amppeerit) per akku puolet. Km-määrään tuo ei vaikuta.
Te jotka olette teippiä laittaneet Xiaomin M365:een lokariin takavalon johdon suojaksi, niin voin kertoa että ei paljon auta. Omaani laitoin pari kerrosta jesaria heti uutena, ja nyt 80km myöhemmin oli jo hankautunut teippi puhki ja alkanut johdon eristettä syömään. Rakentelin nyt patentin minkä pitäisi kestää huomattavasti paremmin, eli leikkasin ohuesta alumiinista (en osaa paksuutta sanoa, paksumpaa kuin juomatölkeissä mutta kuitenkin vielä helposti käsin taivuteltavaa) alla olevan kuvan mukaisen/kokoisen palasen, jonka toisen pään kiilasin mustan klipsun alle ja toiseen päähän tein ruuvin kokoisen reiän ja laitoin sen takavalon ruuvilla kiinni:
Toki kiinasta saisi näitä muovisia tukia lokarille muutamalla eurolla, mutta en jaksanut alkaa odottelemaan postitusta kuukautta.
Jos molemmat on rinnankytkettynä on rasitus (purku amppeerit) per akku puolet. Km-määrään tuo ei vaikuta.
Juu kyllä sen pelkän tuen pitäisi olla riittävä. Suurin rasitus johdolle tulee juurikin siitä, että se fyysisesti osuu renkaaseen muutaman millin matkalta tuosta juuresta mistä johto lähtee kaartumaan ja lokari hieman heiluu ajaessa. En usko että lentävä hiekka tai pienet kivet siinä kovin paljon vaikuttavat jos nyt ei sitten jatkuvasti pelkällä hiekalla aja.Tuohan voisi olla hyvä. Paljon riippuu missä ajelee ja millaisella teipillä. Itellä ainakin vielä johto liittimineen kunnossa koska alusta saakka teippi PLUS takalokarituki.
Laitan kuvia vähän myöhemmin. Tosiaan lisäakku kun saapui, niin charging port ja discharge port näyttivät 13-14V, eikä lähempänä 36v. Avasin lisäakun ja tarkistin kennosarjojen jännitteet, jotka olivat kaikki ok 3,68V ja koko akku 36,8V. Juotoksetkin olivat ok, niin BMS oli viallinen. Lueskelin, että näissä akuissa nuo protection boardit ovat hieman halpaa kamaa niin tilasin laadukkaamman bms:n/protection boardin. Sen vaihdoin ja jännitteet porteista näytti 36,8V. Sitten vain lataus samaan jännitteeseen kuin m365:n akku ja näiden yhdistys.
Aina nuo akut eivät siis ole rikki, itsellä vain 2/2 saapunutta akkua ollut viallisia.
Ja tosiaan kapasiteetti kasvaa, kun laitetaan akut rinnan.
Satuin ottamaan yhden kuvan bmsn asennuksesta, kun tein vielä testimielessä juotokset ja katsoin toimiiko bms, johdot siis turhan pitkät eikä kaikki vielä eristetty. Näyttää aika kamalalta, mutta näkyy vähän ideaa.
Kyllä, latausportti/-liitin on se musta, josta ei kannata ehkä suoraan yrittää mitata jännitettä, koska oikosulun aiheuttaminen hyvin mahdollista. Tällaisen avulla pystyy "riskittä" mitata jännitteen tuosta latausjohdosta. Deans-liitin on tosiaan se discharge/purkujohdon päässä oleva liitin, josta jännitteen mittaaminen myös "riskitöntä".
Voi ladata m365 portista tai lisäakun latausportista, kun nämä kytketty yhteen. Jos liität akun toiseen, jossa varaus merkittävästi eroava, alkaa toinen akku ladata toista hyvin suurella teholla, mikä ei ole hyväksi akuille ja voi aiheuttaa tulipalon pahimmassa tapauksessa. En lähtisi kokeilemaan tai ottamaan tavaksi.
Jos etäisyyttä vaan kaipaa niin eikö akun sarjaankytkemisen sijaan olisi helpoin ja paras vaan tehdä ulkoinen liitin akulta?
Elikkä irrottaa laudan oman akun liittimen ja tökkää liittimen toiseen akkuun vaikka tien päällä, ihan normi sähköpyörän akku passaa.
Näin minä tein Kärkkäisen lelulautaankin.
Jos molemmat on rinnankytkettynä on rasitus (purku amppeerit) per akku puolet. Km-määrään tuo ei vaikuta.
Ei. Käytettävä energiamäärä tuplaantuu, joten kilometrejä tulee lisää, olettaen että uudet akut menee läpi laudan softalle/bms:lle
kaksi akkua rinnakkain niin km-määrään ei tule muutosta
Tuleehan sitä lisää, jännite pysyy samana mutta ampeerit lisääntyy eli kyllä, lisäämällä toisen akun, pääsee tässä tapauksessa noin puolet pidemmälle kuin vakio akulla. Siis jos jälkiasennus akku on 12Ah ja vakio 12,8Ah
Kerran ollaan täälläkin vastuuasioista puhuttu niin kukas korvaa kun tuollainen itsetehty kiinakampe käräyttää kerrostalon ja pari naapuria :smiley:
Ainakin lyijyakuissa kapasiteetti on sitä parempi mitä hitaammin/pienemmällä virralla akkua purkaa. Litium-ioneissa ei varmaan näy yhtä vahvasti samaa efektiä mutta lähes varmasti niissäkin akku kuumenee/sisäinen resistanssi kasvaa mitä suuremmalla virralla akkua puretaan ja siksi rinnakkain käytössä vähemmän energiaa hukataan akkujen kuumenemiseen -> parempi ”km-määrä”.Juu, mut tässä nyt sib77 tarkoittikin että km määrä ei lisäänny huolimatta ajetaanko kaksi akkua peräjälkeen tyhjäksi (vaihdetaan kun yksi loppuu), vai kytketäänkö kummatkin rinnan heti aluksi.
Energiaa ei vaan tule mistään lisää.
Calculating the Battery Runtime - Battery UniversityLähes varmasti? Sovitaanko että et ala modaamaan akkuja mututuntumalla? Ei sieltä niitä extra kilometrejä muuten tule kuin ajamalla akku romuksi. Paljon fiksumpaa on pitää lataus 40-90% välillä (M365Pro) ja muissa 40-80% välillä.
Minä tuossa tarkotin lähinnä että kun laudan oma akku alkaa olemaan lopussa noin napsautetaan sen virtaliitin irti ja kytketään se controllerin piuha toiseen akkuun, eli vain yksi akku kerrallaan käytössä.Niinhän minä kirjoitin. Väännetään oikein rautalangasta: jos ajetaan kaksi akkua peräkkäin käytettynä tai kaksi akkua rinnakkain niin km-määrään ei tule muutosta. Kaksi rinnakkain on parempi, koska molempia akkuja puretaan vain puolella teholla. Ristus.
Tuohan jo muutamaan kertaan korjattiin eli kysymys ei lainkaan ollut tuosta. Jos olisikin, niin ei, siltikään eivät "amppeerit lisäänny" akustolaajennuksessa. Sattuu päähän, sanoisin jopa not even wrong.Tuleehan sitä lisää, jännite pysyy samana mutta ampeerit lisääntyy eli kyllä, lisäämällä toisen akun, pääsee tässä tapauksessa noin puolet pidemmälle kuin vakio akulla. Siis jos jälkiasennus akku on 12Ah ja vakio 12,8Ah
Kävi erittäin selväksi, että juuri noin SiB77 myös ymmärsi sinun tarkoittaneen.Minä tuossa tarkotin lähinnä että kun laudan oma akku alkaa olemaan lopussa noin napsautetaan sen virtaliitin irti ja kytketään se controllerin piuha toiseen akkuun, eli vain yksi akku kerrallaan käytössä.
Homma on paljon yksinkertaisempi ja kätevämpi toteuttaa.
Pro malli on siitä hyvä että siihen ei lisä akkuja tarvita.Tuohan jo muutamaan kertaan korjattiin eli kysymys ei lainkaan ollut tuosta. Jos olisikin, niin ei, siltikään eivät "amppeerit lisäänny" akustolaajennuksessa. Sattuu päähän, sanoisin jopa not even wrong.
Lisäksi kaksinkertaistamalla rinnankytketyn akuston kapasiteetti ei päästä "noin puolet pidemmälle" eli noin 50% pidemmälle vaan noin 100% pidemmälle. Ero on hyvin merkittävä eikä kysymyksessä ole saivartelu.
Kävi erittäin selväksi, että juuri noin SiB77 myös ymmärsi sinun tarkoittaneen.
Pitää tosiaan paikkansa, että toimintamatkaan tuo ero ei ratkaisevasti vaikuta, kun akkua ei pureta suorituskykynsä äärirajoilla. Joka tapauksessa käytössä tuo on hankalaa nysväämistä, vaikka muutostyöt ovatkin yksinkertaisemmat. Lisäksi saisin pakko-oireita ja peräpukamat siitä, että kuskaan mukana tuplamäärää akkuja rasittaen samalla vain normaalimäärää eli puolta niistä - lisäten tarpeettomasti akustoni hetkellistä rasitusta 100%. Myös tarpeetonta syväpurkamista. Ei vaan pystyisi. Erillisen vaihdettavan vara-akuston idea menee hukkaan, jos sellaista roudaa mukana kiinteänä varatankkina. Jos akusto on aina asennettuna, niin tulee sen tietenkin kokonaan tehdä työtä aina, kun voimaa pyydetään.
Tuohan jo muutamaan kertaan korjattiin eli kysymys ei lainkaan ollut tuosta. Jos olisikin, niin ei, siltikään eivät "amppeerit lisäänny" akustolaajennuksessa. Sattuu päähän, sanoisin jopa not even wrong.
Lisäksi kaksinkertaistamalla rinnankytketyn akuston kapasiteetti ei päästä "noin puolet pidemmälle" eli noin 50% pidemmälle vaan noin 100% pidemmälle. Ero on hyvin merkittävä eikä kysymyksessä ole saivartelu.
Kävi erittäin selväksi, että juuri noin SiB77 myös ymmärsi sinun tarkoittaneen.
Pitää tosiaan paikkansa, että toimintamatkaan tuo ero ei ratkaisevasti vaikuta, kun akkua ei pureta suorituskykynsä äärirajoilla. Joka tapauksessa käytössä tuo on hankalaa nysväämistä, vaikka muutostyöt ovatkin yksinkertaisemmat. Lisäksi saisin pakko-oireita ja peräpukamat siitä, että kuskaan mukana tuplamäärää akkuja rasittaen samalla vain normaalimäärää eli puolta niistä - lisäten tarpeettomasti akustoni hetkellistä rasitusta 100%. Myös tarpeetonta syväpurkamista. Ei vaan pystyisi. Erillisen vaihdettavan vara-akuston idea menee hukkaan, jos sellaista roudaa mukana. Jos akusto on aina asennettuna, niin tulee sen tietenkin kokonaan tehdä työtä aina, kun voimaa pyydetään.
Pro malli on siitä hyvä että siihen ei lisä akkuja tarvita
Sähköopin, koneensuunnittelun ja yleisen loogisen ajattelun perusteita. Mielestäni kerroin ihan selkeästi.Mitä sä muute oikee selität noissa boldatuissa kohdissa.
Juu. Olen aika paljon harrastanut sähkölaitteiden ja muiden koneiden modifiointia.Puhutko oikeen kokemuksesta asiasta?
Hankalaa on siis se, mitä edellä sanoin hankalaksi.Mitä hankalaa nysväämistä se muka on että akku tulee olemaan sille tarkotetussa "kotelossa" pyörän etuosassa jonka voi siihen jättää koska skuutin molemmat akut tässä tapauksessa voi ladata vakio pistokkeesta samaan aikaan. Toki silloin menee varmaan se 16h latauksessa mutta ei tällä nyt joka päivä ajellakkaan
Ei tietenkään oikeasti.Pakko oireet ja peräpukamat, täh?
Olikohan tuossa M365 Prossa jotain tiettyä akkuprosenttia minkä jälkeen tiputtaa tehoja? Tuntui melko nuhaiselta tuossa jossain 20-30% välimaastossa.
Tuli käytyä M365 Prolla heittämässä testimielessä vähän pitempi 23km lenkki ilman pysähdyksiä. Suht navakka 5ms/s vastatuuli oli puolet matkasta, 64% meni akkua kaasu kokoajan täysillä eli keskinopeus reilu 22km/h. 30km voisi olla ihan realistinen matka minkä pääsee täydellä akulla kaasu pohjassa jos ei ihan optimiolosuhteet ole 82kg painoisella kuljettajalla. Olihan tuo sen verran pitkä pätkä jo yhteen soittoon ajaa, että ei tuollaista ehkä montaa kertaa viikossa jaksaisi, mutta kuitenkin vielä ihan ok silloin tällöin. Hieman alkoi pohkeissa tuntua viimeisellä 5km ja piti jalkoja hieman nostella ja oikoa.
Onko täällä ensikäden tietoa vaki-ES4:lla paljon on ajettu yhtä soittoa kilsoja?
Hyvin tuntui kestävän akku ennen muokkausta, mutten kyllä kilometrejä muista katsoneeni.
Niin mimmoset viri viritykset sulla nyt on tossa jos ennen pääsi öbäyt 45km ja nyt 15km?
Nyt on päristy M365 Prolla jo pari kertaa ja erittäin laadukkaan oloinen laite. Mutta latausportin silikonisuoja ei tunnu suojaavan kauheasti. Onko sellaista jossa pinta-ala olisi suurempi?
Mimmoset lenkit sait vedettyä, millasta tietä ja kuinka pitkälle pääsit akullisella? Kyllä itellä ainakin korkki pysyy paikoillaan.
Itellä ina yli 3vko ollut ja mittarissa 141km. Miten on porukalla mennyt renkaita jo 60km paikkeilla? Jollain laakeriakin mennyt 200km kohdalla, waaat?
Pysyyhän se kiinni, mutta kai se sitten pitää kosteuden poissa jos sade joskus yllättää kesken matkan.
Erittäin loistava laite. Vielä en ole ehtinyt tekemään pidempiä reissuja, mutta päivittäin tulee useampi kilometri ajeltua.
Onko suosituksia sisä- ja ulkorenkaista? CST-merkkinen taitaa olla laadukas?