Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Oma menee eturenkaan taakse runkoon nippareilla. Jos likaantuu niin kylppäriin ja alapesusuuttimella puhtaaksi koko vehjes. M365Pro on vesitiivis niin kätevästi onnistuu pesu kerran viikossa.
 
Oma menee eturenkaan taakse runkoon nippareilla. Jos likaantuu niin kylppäriin ja alapesusuuttimella puhtaaksi koko vehjes. M365Pro on vesitiivis niin kätevästi onnistuu pesu kerran viikossa.
Tästä vesitiiveydestä ovat montaa mieltä, ainakin ajamisen sateella kieltää ohjekirjakin. En välttämättä omaani uskaltaisi juoksevan veden alla pestä :nb:
 
Mihinkäs hintaan tuollainen 365 Pro parhaimmillaan on lähtenyt ja mistä näitä kannattaa lähteä etsimään?
 
Mihin muuten sijoitit tuon hälyttimen, akkukoteloon?
Paikkaa johon se tulee pysyvästi jäämään on vielä etsinnässä, ensin se oli kiinni ohjaustangossa etulaukun alla piilossa vaan oli liian herkkä siinä ja alkoi pienestäkin tärähdyksestä hälyttämään, en tiennyt tosin vielä tuosta herkkyyden säädöstä joten pitää kokeilla uudestaan.

Nyt se on tarakassa kiinni ja herkkyys säädetty toiseen laitaan, pitää testailla onko liian herkkä siinä.
Etulaukkuunkin sen voisi laittaa piiloon ja eristää vaahtokumilla jos vielä on liian herkkä.

Herkkyyshän ei tietysti ole huono jos ei telineeseen lukitse lautaa.

19DC1B7D-325D-4125-B9A2-B6C0AA012FAD.jpeg
 
Tästä vesitiiveydestä ovat montaa mieltä, ainakin ajamisen sateella kieltää ohjekirjakin. En välttämättä omaani uskaltaisi juoksevan veden alla pestä :nb:
Eikö se kiellä ajamisen syvissä rapakoissa?
Pitäisi silti olla ainakin roiskevesitiivis.
Suihkutellut tuon itsekin olen aina kuitenkin varoten latausporttia, tosin silikonia oon vetässy kaiken varalta pohjareunuksen ympärille.
 
Vettähän tosta pääsee menemään sisään mittarin power nappulan tietämiltä. Tähän avuksi sellainen "kortsu" =)

Akkukoteloon tuon hälyttimen voisikin laittaa. Mikä on siis sopiva herkkyys asento sille ettei turhia hälyttele?
 
Vettähän tosta pääsee menemään sisään mittarin power nappulan tietämiltä. Tähän avuksi sellainen "kortsu" =)

Akkukoteloon tuon hälyttimen voisikin laittaa. Mikä on siis sopiva herkkyys asento sille ettei turhia hälyttele?

Testailut kesken kun muutaman päivän ollut vasta tuo versio hälyttimestä, tuntuu olevan aika herkkä joka asetuksella.

Akkukotelossa ainakin olisi hyvä jos ei ääni liikaa vaimene, senhän voi hälyttimen paketoida vaikka vaahtomuovien sisään niin pikku tärinästä ei ala huutamaan.
 
Bangoodista saa myös edullisesti ja sivuston mukaan heillä on varastossa. Gearbestissä lähetysaika on muuttunut jo pariin kertaan. Koodilla BGEUPRONM saa 60 $ pois, jonka jälkeen hinta on 532 euroa (Gearbeastistä 500 €).
 
Mikäs potkulauta kannataisi hommata 400€ hinnalla? kiinostaisi vertailla onko noista mihinkään.

Kai se olisi joko Xiaomi M365 tai Ninebot/Segway ES1. Molemmat löytyy alle 400€ Gearbestistä. Ei ole kokemuksia itse kaupasta, mutta on ainakin tällä ihmiset saaneet ostoksensa perille.
 
Minulla on kaupan "uusi" (takuuvaihdosta tullut) ES1 myyntialueella. Helsingistä löytyy. Ostakaa pois.
 
Xiaomi M365 - 371e

Muutaman päivän kokemuksien perusteella ihan nappiostos.
Tilasin tuon siis viimeviikon keskiviikkona iltapäivästä ja saapui lähi k-markettiin matkahuoltoon tiistaina päivällä 11 aikaan.
Nyt noin 100km mittarissa ja kyllä on kelpo peli.

Meikäläiselle rangea jää luokkaa 20-25km, joka on aivan riittävä edestakaisiin menoihin. Kotimatkalla on jonkinverran aika jyrkähköä ylämäkeä joten tein ratkaisun laittaa viri-firmwaren samantien tulille. Jaksaa nyt kiivetä paljon paremmin ja kers ei aktivoidu automaattisesti kun päästää kaasusta.

Loistava kampe näin kesäaikaan sellaiselle joka ei pyöräilemisestä eikä kävelemisestä juurikaan välitä.

EDIT: Tilasin tuon siis Aliexpressiltä
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilin aikaisemmin kesällä työkaverin M365 pro:ta ja siitä innostuneena alkoi himottamaan hommata itsellekin joku potkuvehje. Puolivahingossa tilasin Nanrobotin D5+. Varmaan joku B-stock laite kun lähti niin edullisesti ja siinä näkyy olevan vähän jotain jälkiä, ja teipit vähän vinossa jne. Etuputki pitää kiristellä jotenkin kun heiluu vähän ärsyttävästi varsinkin jarruttaessa, ja osan tarroista voisi rapsutella pois repsottamasta.

M365 pro kyllä paljon viimeistellymmän oloinen, kun siinä on kaikki hienosti integroitu runkoon. Tässä taas löytyy kytkintä ja himmeliä ja kaikki vähän eri näköisiä, ruuvattu vain stongaan kiinni. Eipä tuo nyt käyttöä sinänsä hankaloita, mutta ei yhtä makeen näköinen kuin m365. Jousitus on mukava lisä m365 verrattuna, eikä yhtään niin gimmick kuin ajattelin sen olevan.

Ei tämä ole ehkä enää niinkään "kätevä"-kokoluokkaa ja painaakin jonkun verran, mutta kulkee kun elukka ja kantamaakin pitäisi speksien mukaan riittää. Tavoitteena nyt ajella ainakin työmatka tuolla, kuhan lomat loppuu, joten katsotaan miten se kestää sitten.
 
Xiaomi M365 - 371e

Muutaman päivän kokemuksien perusteella ihan nappiostos.
Tilasin tuon siis viimeviikon keskiviikkona iltapäivästä ja saapui lähi k-markettiin matkahuoltoon tiistaina päivällä 11 aikaan.
Nyt noin 100km mittarissa ja kyllä on kelpo peli.

Meikäläiselle rangea jää luokkaa 20-25km, joka on aivan riittävä edestakaisiin menoihin. Kotimatkalla on jonkinverran aika jyrkähköä ylämäkeä joten tein ratkaisun laittaa viri-firmwaren samantien tulille. Jaksaa nyt kiivetä paljon paremmin ja kers ei aktivoidu automaattisesti kun päästää kaasusta.

Loistava kampe näin kesäaikaan sellaiselle joka ei pyöräilemisestä eikä kävelemisestä juurikaan välitä.

EDIT: Tilasin tuon siis Aliexpressiltä
Voisin kuvitella että tuohon perus M365 on custom firmis melkolailla pakollinen, oma reilusti tehokkaampi Pro versiokin vakiona kun aika hyvin kyykkää jyrkimpiin mäkiin. Olen saanut vauhdin tippumaan johonkin 5km/h alimmillaan.
 
Voisin kuvitella että tuohon perus M365 on custom firmis melkolailla pakollinen, oma reilusti tehokkaampi Pro versiokin vakiona kun aika hyvin kyykkää jyrkimpiin mäkiin. Olen saanut vauhdin tippumaan johonkin 5km/h alimmillaan.

Kyllähän tuohon vaikuttaa aikalailla myös oma paino. Toki kannattaa jyrkimpään mäkeen vähän ennakoida vauhtia. Tosa kun menin kohtuu jyrkkään itse pojan kanssa, eco moodilla sen enempää varautumatta niin vauhti putos 7kmh. Myöhemmin vähän paremmin varauduttua mentiin jo sen 14kmh S moodilla. Meillä painoa repun kanssa ~100kg.

Miten tuota custom firmistä osaisi säätää moottorin tehoa ettei elektroniikka kärähdä?
 
Kyllähän tuohon vaikuttaa aikalailla myös oma paino. Toki kannattaa jyrkimpään mäkeen vähän ennakoida vauhtia. Tosa kun menin kohtuu jyrkkään itse pojan kanssa, eco moodilla sen enempää varautumatta niin vauhti putos 7kmh. Myöhemmin vähän paremmin varauduttua mentiin jo sen 14kmh S moodilla. Meillä painoa repun kanssa ~100kg.

Miten tuota custom firmistä osaisi säätää moottorin tehoa ettei elektroniikka kärähdä?
S-moodilla kaasu pohjassa tuohon 5km/h tippui, itsellä painoa 83kg. Mutta joutui lähes pysähtymään mäen juurella kun risteyksestä siihen tulin ja kyseessä todella jyrkkä mäki, muissa on aina 15km/h+ menty.
 
Tuossa omassa M365 on etukumin vaihtoprokkis käynnissä.
Toiselta puolelta mutteri antautui vasta hikoiltuaan crc:ssä pari päivää.
Jouduin lähes hajottaa vanhan sisäkumin että sain venttiilin vedettyä ulos läpiviennistä.
Porasin vähän auki sitä reikää, nyt mahtuu paremmin liikkumaan.

Seuraavat kumit ovat kyllä täysikumeja.
Ostan uuden akun vaikka 3kk välein mielummin kuin alan vaihtaa
noita vi*tupäärenkaita enää kertaakaan.

360km ja kaksi rengasrikkoa. :tdown:
 
Tuossa omassa M365 on etukumin vaihtoprokkis käynnissä.
Toiselta puolelta mutteri antautui vasta hikoiltuaan crc:ssä pari päivää.
Jouduin lähes hajottaa vanhan sisäkumin että sain venttiilin vedettyä ulos läpiviennistä.
Porasin vähän auki sitä reikää, nyt mahtuu paremmin liikkumaan.

Seuraavat kumit ovat kyllä täysikumeja.
Ostan uuden akun vaikka 3kk välein mielummin kuin alan vaihtaa
noita vi*tupäärenkaita enää kertaakaan.

360km ja kaksi rengasrikkoa. :tdown:
Ne pultit aukeaa todella pienellä väännöllä ja voimalla jos on jatkovarsi, itse laitoin roudarilla ja nippusiteillä metalliputken palasen lenkkiavaimeen jatkoksi.
Ilman jatkovartta pultteja ei saa helposti auki.
 
Omakotitalo hiekkatien päässä? Pikkuveli asuu n. 25km/15min päässä Turun keskustasta eikä sinnekään kuljetusfirmat aina tavaraa vie. Ei ole tarpeeksi lähellä yleisiä ajoreittejä tms.
Ajatko keskustasta jonnekin korpeen satasen keskinopeudella?
 
Ajatko keskustasta jonnekin korpeen satasen keskinopeudella?

Muutama km kaupungissa, 120km/h motaria ja about kilometri hiekkatietä 80km/h alueella. Korvessahan se on mutta ei silti missään sadan kilometrin päässä sivistyksestä :D



mepbiz
3 out of 5 stars 0% positive over the past 12 months. (1 total ratings)


- itse en välttämättä lähtis tuolle linjalle. Varsinkin kun se toinen myyjä pitää hintana 640e samalle tuotteelle.
 
Mistä kannattaisi hankkia laadukkaita renkaita ja pyöränkumeja M365 Prolle (kannattaako hankkia vaan Xiaomin omia)? Tai kannattaisi hankkia täyskumiset?
 
Ehkä se on mentävä vaan xiaomi/ ninebot osastolla, ihan noiden varaosienkin takia. Mietin vaan, että oisko se non pro m365 vai m365 pro vai es 4? Periaatteessa ois kustannustehokkainta ostaa ihan perus m365
 
Ehkä se on mentävä vaan xiaomi/ ninebot osastolla, ihan noiden varaosienkin takia. Mietin vaan, että oisko se non pro m365 vai m365 pro vai es 4? Periaatteessa ois kustannustehokkainta ostaa ihan perus m365

M365 on noista joo ehdottomasti halvin ja ES4 tehokkain. M365 pro on siitä väliltä sitten.
 
Ja sitten esimerkiksi petri899 kun ostan tommosen esimerkiksi Rion Race Editionin, ni sit on meininkiä kun ajat tolla laittomalla laudalla jonkun päälle tai kolarin ja makselet korvauksia koko loppuelämäsi tai loukkaat itsesi ja mistään et saa mitää korvauksia.

Noista teho-/nopeusrajoituksista on täälläkin foorumillakin aika paljon juttua ollut minkälainen saa olla.
 
Ja sitten esimerkiksi petri899 kun ostan tommosen esimerkiksi Rion Race Editionin, ni sit on meininkiä kun ajat tolla laittomalla laudalla jonkun päälle tai kolarin ja makselet korvauksia koko loppuelämäsi tai loukkaat itsesi ja mistään et saa mitää korvauksia.

Noista teho-/nopeusrajoituksista on täälläkin foorumillakin aika paljon juttua ollut minkälainen saa olla.

Onko pakko ajaa jonkun päälle?
 
KUka on korvausvelvollinen, jos ajan laillisella laitteella auton kylkeen ja vika on minun?
 
Olettaisin menevän omasta vastuuvakuutuksesta. Selvästi laittomalla laudalla voi vakuutusyhtiö tod. näk. kieltäytyä maksamasta(?)
 
Olettaisin menevän omasta vastuuvakuutuksesta. Selvästi laittomalla laudalla voi vakuutusyhtiö tod. näk. kieltäytyä maksamasta(?)
Ei kait kävelijällä/fillaristilla lähtökohtaisesti ole minkäänlaista vakuutusta, hyvä jos on edes tapaturmavakuutus (vai kuuluuko sen kylkeen aina vastuuvakuutus)... Kotivakuutuksessa lienee vastuuvakuutus käytännössä aina, mutta se on varmaan vielä tapaturmavakuutustakin harvinaisempi...
 
Ei kait kävelijällä/fillaristilla lähtökohtaisesti ole minkäänlaista vakuutusta, hyvä jos on edes tapaturmavakuutus (vai kuuluuko sen kylkeen aina vastuuvakuutus)... Kotivakuutuksessa lienee vastuuvakuutus käytännössä aina, mutta se on varmaan vielä tapaturmavakuutustakin harvinaisempi...

No voinee olettaa käytännössä jokaisen suomalaisen kuuluvan kotivakuutuksen piiriin ja siten omaavan vastuuvakuutuksen. Vastuuvakuutus useimmiten kuuluu kotivakuutukseen.
 
No voinee olettaa käytännössä jokaisen suomalaisen kuuluvan kotivakuutuksen piiriin ja siten omaavan vastuuvakuutuksen. Vastuuvakuutus useimmiten kuuluu kotivakuutukseen.
Tuo on väärä oletus, oikeasti noita sankareita joilla ei ole kotivakuutusta on yllättävän paljon.
 
Tuo on väärä oletus, oikeasti noita sankareita joilla ei ole kotivakuutusta on yllättävän paljon.

Näin vähän arvelin itsekin :smiley:

Onkohan kellään oletusta varmempaa tietoa? Jos aiheutan (laillisella) laudalla vahinkoa niin meneekö se myös tuon vastuuvakuutuksen piikkiin vai ei? Olettaen ettei ole lakia pahasti rikottu ajaessa tms.
 
Vastuuvakuutus pyöräilijän turva törmäyksissä

Eli vastuuvakuutus on ainoa josta rahaa tippuu (jos mällissä on mukana liikennevakuutettu ajoneuvo niin henkilövahingot menevät ko. vakuutuksesta)... Vastaavaa löytyy useammasta linkistä, tuossa se vain oli aika suoraviivaisesti kerrottu. Kävelijää koskee samat jutut eli ei ole väliä onko kyseessä potkulauta vai joku tasapainolauta joka on kävelyä avustava vekotin...
 
Vastuuvakuutus pyöräilijän turva törmäyksissä

Eli vastuuvakuutus on ainoa josta rahaa tippuu (jos mällissä on mukana liikennevakuutettu ajoneuvo niin henkilövahingot menevät ko. vakuutuksesta)... Vastaavaa löytyy useammasta linkistä, tuossa se vain oli aika suoraviivaisesti kerrottu. Kävelijää koskee samat jutut eli ei ole väliä onko kyseessä potkulauta vai joku tasapainolauta joka on kävelyä avustava vekotin...

Jep. Omaan kotivakuutukseeni (if) kuuluu henkilövastuuvakuutus, joka EI korvaa
  • purjeveneen
  • rekisteröitävän veneen tai aluksen käyttämisestä
  • vesiskootterin käyttämisestä
  • ilma-aluksen käyttämisestä
  • moottoriajoneuvon tai moottorikäyttöisen laitteen liikennevakuutuslain tai vastaavan ulkomaisen lain mukaisesta liikenteeseen käyttämisestä.

    Vakuutuksesta ei myöskään korvata edellä mainituille kulkuvälineille itselleen näissä tilanteissa aiheutunutta vahinkoa
Eli potkulauta/fillarimälli on ok.
 
ok on myös soutuvene tai muu alle 20hp vene koska näitä ei tarvitse rekisteröidä (erikoista että alle 20hp vesiskootteri - onko edes tämmöistä, on rajattu erikseen ulos) :)
 
KUka on korvausvelvollinen, jos ajan laillisella laitteella auton kylkeen ja vika on minun?
On olemassa sellainen juttu kuin Liikennesäännöt ne opettelemalla tiedät kuka oli vastuullinen siitä nimenomaisessa kylkeen törmäyksessä.
 
Kunhan ei kukaan reppana aja kännissä/huumeissa.

Iso lasku
 
Nyt on m365:een asennettu Liitokala 36v 12ah lisäakku ja siihen vaihdettu Daly BMS. Kävin vetämässä 7,79km lenkin ja m365 tools apin mukaan akkujen varaus laski 70% - > 54%. Aiemmin range oli vähän vajaa 18km custom firmwarella. Täytyy ajella ja testailla millaisia kilometrejä pystyy nyt ajelemaan, mutta lupaavalta vaikuttaa
 
Nyt on m365:een asennettu Liitokala 36v 12ah lisäakku ja siihen vaihdettu Daly BMS. Kävin vetämässä 7,79km lenkin ja m365 tools apin mukaan akkujen varaus laski 70% - > 54%. Aiemmin range oli vähän vajaa 18km custom firmwarella. Täytyy ajella ja testailla millaisia kilometrejä pystyy nyt ajelemaan, mutta lupaavalta vaikuttaa

Laitahan viritelmästä kuvaa :)
 
Nyt on m365:een asennettu Liitokala 36v 12ah lisäakku ja siihen vaihdettu Daly BMS. Kävin vetämässä 7,79km lenkin ja m365 tools apin mukaan akkujen varaus laski 70% - > 54%. Aiemmin range oli vähän vajaa 18km custom firmwarella. Täytyy ajella ja testailla millaisia kilometrejä pystyy nyt ajelemaan, mutta lupaavalta vaikuttaa

Mikä on Daly BMS ja miten/mihin laitettu? Itellä vielä samainen akku tulossa, muuten jo kaikki muut ryjät löytyvät projektiin :tup: Itellä kylläkin Pro malli.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 088
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom