Ei mutta 15km/h kulkeva on. Ja sehän lukee selvästi tuolla trafin linkin takana että potkulaudat rinnastetaan myös jalankulkua avustavaksi laitteeksi, mikä tarkoittaa että potkulaudalla aikuinen voi ajella myös kävelyteillä.
Yritetäänkö tässä nyt luoda sellainen tulkinta, että de facto jalkakäytävällä saa pyöräillä? Se on vähintäänkin luova tulkinta, joku sanoisi sitä peräti lain kirjaimen negaatioksi.
Totta kai joillakin "sähköpotkulaudoilla" voi ja saa aikuinen ajaa jalkakäytävällä kuten saa muillakin "jalankulkua avustavilla" laitteilla, joita siis tasavertaisesti kohdellaan. Alle 15 km/h huippunopeuteen kykeneviä sähköpotkulautoja kyllä on, joten onhan se ollut ihan fiksua virkamiehen mainita ohjeissa. Kyseessä ovat lähinnä lasten harjoitteluun sopivat pihalelut ja mahdollisesti joku ultrakompakti laukkuun taiteltava malli lankarullan kokoisilla pyörillä.
Mikäli econapilla saisi ajella jalkakäytävällä, se olisi nähdäkseni suoraan rinnasteista siihen, että polkupyörälläkin saisi kunhan sotkee tarpeeksi lyhyellä vaihteella. Tulkinta on siis lievästi muotoillakseni urhea, ja sanoisin sitä epärealistiseksi. Pitäisin suurena väärinkäsitysten summana ja sumeana toimintana, jos tällainen tulkinta vahvistuisi käytännöksi ennakkotapauksella tai säädettäisiin sallituksi.
Tuo "eco nappula" teema on sitten eri tappelun aihe että kuinka vaikeasti se pitää olla "muokattavissa".
Todellakin epäselvä, kun selkeä ohjeistuksin käsittääkseni puuttuu ja varsinkaan laki ei tarkkaan moista säädä. Sehän pitäisi ihan rautalangasta asti määritellä, kun on tällainen kummajainen eli ilmiö, jossa moottorilla varustettu ajoneuvo voikin lain edessä olla moottoriton ajoneuvo tai peräti jalankulkuun liittyvä väline, joka ei ole ajoneuvo laisinkaan vaikka onkin teknisesti ottaen moottoriajoneuvo. Ennenhän nämä olisivat kaikki olleet moottoriajoneuvoja, joita ei olisi voinut tieliikenteessä lainkaan laillisesti käyttää ja joita olisi koskenut vaikkapa ajokorttia lukuunottamatta samat vaatimukset kuljettajaa koskien kuin henkilöautoa.
Jos puhutaan yleisesti kevyen sähköajoneuvon laillisuudesta(siis ettei mene moottoriajoneuvoksi), siis vaikkapa tavallisen skuutin tapauksessa 1 kW ja 25 km/h, niin onhan sitä paljon pohdittu.
Hyvin äärimmäinen tulkinta olisi, että ajotilan valinta napista olisi riittävä toimi.
Erittäin varovainen melko vastakkainen näkemys olisi, että jokin johto pitäisi fyysisesti irrottaa siten, että sen voi laittaa vaikkapa taskuun, tai että liitin pitäisi irrottaa ruuveilla avattavan kannen alta.
Epäselvänä pysyvä keskitien tulkinta taas esimerkiksi se, että nopeutta voidaan muuttaa valikosta selaamalla. Sehän on edes jotenkin rinnastettavissa siihen, että lautaa voidaan softata älylaitteella siten, että suorituskyky ylittää raja-arvot.
Jos noista pääsee johonkin tulkintaan kohtalaisella varmuudella, pitää vielä venyä sen verran, että olettaa saman tai eri tulkinnan pätevän, kun yksi ja sama esine muutetaan "kevyestä sähköajoneuvosta" hetkellisesti tai tilapäisesti "jalankulkua avustavaksi ja täydentäväksi laitteeksi".