Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.
Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.
Eli järkeä päähän. Kannattaa lukea koko teksti eikä vain kopypastea omaan agendaan sopivaa pätkää.
Itsellä rajoitukset on asetettuina 15km/h, 25km/h ja 30km/h.
Kannattaa tosiaan perehtyä lakitekstiin eikä tulkita lyhyttä tiedotetta toiveidensa ja oletuksiensa mukaisesti.
Antamassasi esimerkissä laitteen maksiminopeus(sanotaan vaikka rumasti että rakenteellinen nopeus) on 30 km/h eli se ei tarkkaan ottaen kuulu mihinkään kevyiden sähköajoneuvojen luokkaan. Se ei ole enintään 15 km/h kulkeva eikä enintään 25 km/h kulkeva. Jälkimmäiseen sen voisi olettaa mahtuvan pienellä toleranssilla liikennevalvonnassa, ainakin jos oletetaan todelliseksi nopeudeksi 28 km/h. Onnettomuuden jälkeen vastuuasioita käräjöitäessä ja tällöin myös ajoneuvoasioita tarkkaan punnitessa tulkinta saattaa olla toinen eikä ennakkotapauksia liene muodostunut vielä kovin kattavasti. Kuitenkin kirjaimellisesti tulkiten(ei perustuen siihen, mikä käytännössä katsotaan läpi sormien) kyseessä saattaa olla tyyppihyväksymätön, rekisteröimätön ja vakuuttamaton mopo.
Tietysti toisessa maailmassa voisi olla niinkin, että napista moodia vaihtamalla laite muuttuisi lain silmissä eri tyyppiseksi. Se siis voisi olla tarpeen mukaan 1 kW 25 km/h fillarisäännöillä ajettava laite tai rajoitettu 15 km/h jalkakäytävällä ajoa varten tai esimerkiksi 5 kW kaksipyöräveto, jolla pääsisi maastossa niin lujaa kuin pysyy pystyssä. Näin ei kuitenkaan ole. Skuuttia itse käyttävän kaupunkiliikenteessä ja maastossa liikkuvan aikuisen näkökulmasta se olisi kieltämättä hirveän kätevää. Lienee ilmeistä, että liikenteen ja yhteiskunnan näkökulmasta se ei olisi ollenkaan fiksu sääntö.
Kannattaa tutkia faktat ennen kuin levittää väärää tietoa. Vink vink. Ennen sinun viestiähän oli jo linkkiä laitettu.
Ironista. Väärä tieto ilman faktantarkastusta nimittäin oli ihan muuta tietoa.
Lainaamasi viestin sisältö on tarkasti todenmukainen, kun kontekstina oli nimenomaan polkupyörään rinnastuva kevyt sähköajoneuvo. Jalkakäytävällä todella saa pyöräillä vain alle 12-vuotias. Xiaomi Prolla ajaminen on tässä yhteydessä pyöräilyä.
Jalankulkua täydentävät laitteet ovat erikseen, ja tavallinen esimerkiksi 20 tai 25 km/h kulkeva sähköpotkulauta ei ole sellainen. Ns. itsestään tasapainottuva(jolle sallitaan 25 ja silti hidas ajo jalankulkijana) on sekin eri asia, tarkoittaen ainakin enintään 1 kW EUC ja käsittääkseni yhtäläisesti poikittaismallista lautaa.
Jos sillä normipotkulaudalla haluaa ajaa jalkakäytävällä, sen huippunopeuden tulee olla enintään 15 km/h. Tämän ei kannata olettaa toteutuvan sillä, että painetaan eco päälle. Tällainen vehje ei myöskään olisi kovin kätevä, koska se on hidas, vittuilua joutuisi kuulemaan, vihaisia ihmisiä ei kunnolla pääse pakoon. Poliisinkin kanssa pääsisi ehkä väittelemään laista, mikä ei ole yhtään kivaa silloin kun on oikeassa. Sen lisäksi että tällöin menee kaikkien aika turhan takia hukkaan, ei poliisin toimenkuvaan ja koulutukseenkaan kuulu yksityiskohtainen lain oudoimpien erikoisuuksien tuntemus.
Teen samaa tiedostamatta vaikka en ole teini.
Kyllä parennettavaa riittää nimenomaan käyttäjien tapojen muutoksessa.
Olen toki yksittäistapauksina nähnyt varttuneempienkin skuuttaajien tekevän noin, ja vuokraamoiden käyttäjät nyt kännipäiten ikään katsomatta ajavat vaikka kolme päällä reppuselässä.
Tasapainon ohessa pohtimisen arvoinen seikka on valtava reaktioaika jarrutukseen. Kahvaotteen lisäksi pitää saada takapainoinen asento.