Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Nyt hus taas:
 
Nyt hus taas:
Perusta itse ketju pelkästään kiinteähintaisille ja mene sinne keskustelemaan, jos yleinen sähkösopimuskeskustelu ei kiinnosta.
 
Toki tiedän tarkalleen miten tuo kulutusvaikutus muodostuu, viittasin tässä vain siihen, että tuon kyseisen päivän kv jäi varmasti myös miinukselle, joten koko kuukauden keskiarvo nousi enemmän kuin oma spot ka. Näin ollen kokonaiskulutusvaikutus pitäisi laskea, vaan Oonin mukaan se tekikin päin vastoin.

Minulla näytti myös tuo Oomin raportointipalvelu aikaisemmin ihan mitä sattuu (Eilen kulutusvaikutus ajalle 1.11-26.11 oli -0.15snt/kWh), mutta tänään näyttäisi luvut olevan oikein.

oomi.jpg
 
Perusta itse ketju pelkästään kiinteähintaisille ja mene sinne keskustelemaan, jos yleinen sähkösopimuskeskustelu ei kiinnosta.
Kulutusvaikutteisten sopimusten yksityiskohdista keskusteleminen ei ole yleistä keskustelua sähkö sopimuksista. Kaikki vittumaisinta on se että tuo sama keskustelu tullaan käymään vielä satoja kertoja.
 
Ilmeisesti tuota vattenfallin 7.99 tarjousta ei ole enää, en ainakaan löydä kilpailuttajan kautta?
Tarjous on päättynyt eilen 23.59.

Uusi tarjous on:

Tuote:
KSS Kampanja, yleissähkö
Sopimuksen kesto:
Määräaikainen 12 kk
Hinta, Yleissähkö:
10,32snt / kWh
Perusmaksu:
3,00 € / kk

Tuote:
Kiinteähintainen Perussähkö HELEN
Sopimuksen kesto:
Määräaikainen 24 kk
Hinta, Yleissähkö:
9,19snt / kWh
Perusmaksu:
4,98 € / kk
 
Otin ton vattenfalli tarjouksen kilpailuttajalta, kyselin perää sit vattenfallilt niin ei semmosta ole tullut eikä heillä ole sellasia hintoja..

Laitoin sit vahvistuksesta kopion menee perää.

Saas nähdä mitä käy!!
 
Otin ton vattenfalli tarjouksen kilpailuttajalta, kyselin perää sit vattenfallilt niin ei semmosta ole tullut eikä heillä ole sellasia hintoja..

Laitoin sit vahvistuksesta kopion menee perää.

Saas nähdä mitä käy!!
Juuri se mistä puhuin, eli ei toimi tuo kilpailuttaja. Siinä meni sitten oomin tarjous monilta hukkaan kun tuohon vaihtoi.

Ketjussa oli tuo sama aiemminkin, eli tulee kilpailuttajan vahvistus, mutta Vattenfallilta ei kuulu mitään. Eli heille mitään sopimusta koskaan tullutkaan.
Kannattaa soittaa heti Oomille ja varmistaa että tilattu tarjous bf sopimus alkaa normaalisti ;)
 
Yhteensä
0 €/kk + 11,9 snt/kWh kulutuksen mukaan
Hinnat sis. alv. 24 %

Siis mitä helvettiä toi nyt tarkottaa "kulutuksen mukaan"?

Että hinta nousee mitä enemmän kuluttaa? Kyseessä siis Lumpeen 6kk soppari.
 
Juuri se mistä puhuin, eli ei toimi tuo kilpailuttaja. Siinä meni sitten oomin tarjous monilta hukkaan kun tuohon vaihtoi.

Ketjussa oli tuo sama aiemminkin, eli tulee kilpailuttajan vahvistus, mutta Vattenfallilta ei kuulu mitään. Eli heille mitään sopimusta koskaan tullutkaan.
Kannattaa soittaa heti Oomille ja varmistaa että tilattu tarjous bf sopimus alkaa normaalisti ;)

Asia menee kuluttaja asiamiehelle sit käsittelyyn joku ottaa tuosta vastuun.

Mutta jostain syystä heiltä tuli txt viesti että tarvitsevat käyttöpaikkatunnuksen sopimukseen että osoitteella ei löytynyt. Tämä joku automaattiviesti
 
Yhteensä
0 €/kk + 11,9 snt/kWh kulutuksen mukaan
Hinnat sis. alv. 24 %

Siis mitä helvettiä toi nyt tarkottaa "kulutuksen mukaan"?

Että hinta nousee mitä enemmän kuluttaa? Kyseessä siis Lumpeen 6kk soppari.
No sitä että veloitetaan 11,9 snt/kWh kulutuksen mukaan? Toki vähän turhaa rautalankaa tuo erikseen mainittu ”kulutuksen mukaan”.
 
Suositelkaas jotain 3kk-6kk määräaikaista tai muuten järkevää sähkösopimusta, johon kannattaisi tarttua. Kyseessä kuolemantapaus, jossa harmillisesti sopimusosapuoli oli se menehtynyt ja tietenkään sähköyhtiö (Herfors) ei suostu jatkamaan vanhaa määräaikaista (3v 4,95 snt/kwh, josta vielä n. vuosi jäljellä) vaikka miten perustelisi. Tiedostan myös epäedullisen ajankohdan sopimuksen metsästämiselle, mutta leski ei halua mennä pörssillä tässä kohtaa sen suuren volatiliteetin ja korkean peruskulutuksen vuoksi. En haluaisi suositella myöskään vuoden tai kahden määräaikaista, koska seuraava katko osuisi sitten taas vuodenajallisesti huonoon kohtaan. Ehdotuksia?
 
Suositelkaas jotain 3kk-6kk määräaikaista tai muuten järkevää sähkösopimusta, johon kannattaisi tarttua. Kyseessä kuolemantapaus, jossa harmillisesti sopimusosapuoli oli se menehtynyt ja tietenkään sähköyhtiö (Herfors) ei suostu jatkamaan vanhaa määräaikaista (3v 4,95 snt/kwh, josta vielä n. vuosi jäljellä) vaikka miten perustelisi. Tiedostan myös epäedullisen ajankohdan sopimuksen metsästämiselle, mutta leski ei halua mennä pörssillä tässä kohtaa sen suuren volatiliteetin ja korkean peruskulutuksen vuoksi. En haluaisi suositella myöskään vuoden tai kahden määräaikaista, koska seuraava katko osuisi sitten taas vuodenajallisesti huonoon kohtaan. Ehdotuksia?

Sähkösopimus ja sähkön hinta – Vertaile sopivin sopimus | Lumme Energia - vuosisähkö 6 kk määräaikainen.

Hinnat hieman nousseet, mutta on 6 kk.
 
Suositelkaas jotain 3kk-6kk määräaikaista tai muuten järkevää sähkösopimusta, johon kannattaisi tarttua. Kyseessä kuolemantapaus, jossa harmillisesti sopimusosapuoli oli se menehtynyt ja tietenkään sähköyhtiö (Herfors) ei suostu jatkamaan vanhaa määräaikaista (3v 4,95 snt/kwh, josta vielä n. vuosi jäljellä) vaikka miten perustelisi. Tiedostan myös epäedullisen ajankohdan sopimuksen metsästämiselle, mutta leski ei halua mennä pörssillä tässä kohtaa sen suuren volatiliteetin ja korkean peruskulutuksen vuoksi. En haluaisi suositella myöskään vuoden tai kahden määräaikaista, koska seuraava katko osuisi sitten taas vuodenajallisesti huonoon kohtaan. Ehdotuksia?
Jokin tämänkaltainen ja keväämmällä sitten pörssiin, kunnes määräaikaisen hinta on mielyttävällä tasolla?

 

Onkohan tämä ok? Pääsisi talven yli ja koska toistaiseksi voimassa oleva, pääsisi irtikin. Onkohan tässä joku koira haudattuna?
Paljonko kulutus on, pienelle kulutukselle tuo Lumpeen kuukausimaksuton on hyvä.

Ei kai tuossa Talvitakuussa muuta koiraa ole kuin se, että koska se on toistaiseksi voimassa oleva voi yhtiö lopettaa ko. sopimustyypin tai mutta marginaalia. Tuskin näin tekevät, muuta jos pasha osuu kunnolla tuulettimeen niin silloin voivat.

Kvartaalisopparie Q1 hinnat pitäisi kaiketi tulla tietoon viimeistään 1.12. toki niissä on sama varaus toistaiseksi voimassa olevina. Perunkirjoituksen asti tietysti kannattanee mennä kuolinpesän sopparilöa.
 
Otin ton vattenfalli tarjouksen kilpailuttajalta, kyselin perää sit vattenfallilt niin ei semmosta ole tullut eikä heillä ole sellasia hintoja..

Laitoin sit vahvistuksesta kopion menee perää.

Saas nähdä mitä käy!!
Otin kilpailuttaja.fi lauantaina (25.11) vattenfalli ilmasto mix 12 kk 7.99 snt/kWh +3.99 euro.

Sähköpostiin on tullut kilpailuttaja.fi tilausvahvistus mutta ei mitään muuta.

Pitäisiko olla huolestunut kun ei viellä ole tullut mitään vahvistusta vattenfalilta.
 

Onkohan tämä ok? Pääsisi talven yli ja koska toistaiseksi voimassa oleva, pääsisi irtikin. Onkohan tässä joku koira haudattuna?
Mä en oikein tajuu. Puhutaan kiinteästä hinnasta ja heti kohta sotketaan mukaan marginaalit ja laskukaavat joista ei ota kukaan selvää.
1701104380022.png



Toki jos tossa ei ole mitään koiria haudattu ja se on kiinteä 10,7snt/kwh talvella ja toistaiseks voimassaolevana niin ihan jees diili.

Toisaalta lopussa oli tämä tuttu ja turvallinen:
1701104508869.png

Eli jos sonta osuu tuulettimeen niin myyjä voi yksipuolisesti nostaa hintaa koska toistaiseksi voimassa oleva. Eli asiakas tässäkin vähän kantaa riskiä.
 
Otin kilpailuttaja.fi lauantaina (25.11) vattenfalli ilmasto mix 12 kk 7.99 snt/kWh +3.99 euro.

Sähköpostiin on tullut kilpailuttaja.fi tilausvahvistus mutta ei mitään muuta.

Pitäisiko olla huolestunut kun ei viellä ole tullut mitään vahvistusta vattenfalilta.
Otin yhteyttä kilpailuttaja ja ne soitti takas et kyllä tommonen sopimus on menny tänäö vattenille. Ja et edes heidän asiakaspalvelu välttämät tiedä erikoistarjouksist.

Odotan nyt huomiseen ja otan uudelleen vattenii yhteyttä.
 
Kaipa siellä vaan purkavat vasta arkipäivänä viikonlopun jonoa.

Joskus tuossa oli kyllä jotain ongelmaa, mutta se taisi olla jokin yksittäinen järjestelmäongelma.
 
Suositelkaas jotain 3kk-6kk määräaikaista tai muuten järkevää sähkösopimusta, johon kannattaisi tarttua. Kyseessä kuolemantapaus, jossa harmillisesti sopimusosapuoli oli se menehtynyt ja tietenkään sähköyhtiö (Herfors) ei suostu jatkamaan vanhaa määräaikaista (3v 4,95 snt/kwh, josta vielä n. vuosi jäljellä) vaikka miten perustelisi. Tiedostan myös epäedullisen ajankohdan sopimuksen metsästämiselle, mutta leski ei halua mennä pörssillä tässä kohtaa sen suuren volatiliteetin ja korkean peruskulutuksen vuoksi. En haluaisi suositella myöskään vuoden tai kahden määräaikaista, koska seuraava katko osuisi sitten taas vuodenajallisesti huonoon kohtaan. Ehdotuksia?
Tässä tapauksessa ei liene mahdollista mennä talven yli kuolinpesällä eli pysyisikö sopimus voimassa sillä tavalla?

Yleistä pohdintaa: Kun noita tarjoushintoja seuraa, ei voi välttyä ajatukselta psykologisesta hinnoittelusta. Kovin tuntuvat hinnat (ja varmaan futuurit) reagoivan kaikkeen negatiiviseen.
 
Mä en oikein tajuu. Puhutaan kiinteästä hinnasta ja heti kohta sotketaan mukaan marginaalit ja laskukaavat joista ei ota kukaan selvää.
Siis kaava on se millä se kiinteä hinta on määritetty, ja määritetään taas talvelle 24-25 ensi syyskuussa.

Ja tuossahan tekstissähän se selitetään mitä ne ovat, kunkin futuurin hinnat näkee tuolta:

Eli Suomeksi kunkin talven (Q4-Q1) kiinteä hinta määritellään sen mukaan mitä futuurin ko. ajanjaksolle maksaa edeltävänä syksynä 15.9.
 
Itselleni tuli juuri vahvistusilmoitus Vattenfallilta tuolle kilpailuttajan kautta tehdylle tarjoussopimukselle. Tilauksen tein perjantaina.
Sain myös Vattenfalilta vahvistusilmoitus. Tein sopimusta Lauantaina.

Nyt luetaan pikku präntit läpi.

Ei löytynyt mitään erikoista.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun tässä on Vattenfallista erityisesti puhuttu, niin kun otin sen pörssisopimuksen heiltä Powerissa, samantien oli sähköpostiin tullut heiltä "tilausvahvistus", kahtena kappaleena jostain syystä. Siinä mainittiin että myöhemmin sopimuksen astuessa voimaan, tulee sopimusvahvistus. (oliko se sunnuntaista 15 vuorokautta siirtymäaika)

Se vähän näytti että Powerin myyjä näpytteli ne tiedot suoraan jonnekin Vattenfallin systeemiin, sen takia varmaan tuli samantien.


Kun olette joutuneet muuttamaan pois kotoa kalliin sähkösopimuksen vuoksi niin onko sähkönsiirtosopimus jäänyt Teidän nimiin?

Siirtosopimus ei voi olla olemassa ilman myyntisopimusta. Muuttaessa myyntisopimus katkeaa, jolloin myös siirtosopimus katkeaa.
 
Itse otin tuon lumme energia 6kk sopimuksen. Hieman kyllä vitutti suoraan sanottuna. Olin aspaan yhteydessä ja aspa vahvisti, että sähkön hintaa sopimuksessa ollaan nostettu tarjousaikana. "Tarjous koskee vain kuukausimaksua"

En ole kuluttaja-asiamies, mutta eikös tuo ole täysin laitonta. Tarjouksen muuttaminen sen aikana, vieläpä ilmoittamatta asiasta.
 
Itse otin tuon lumme energia 6kk sopimuksen. Hieman kyllä vitutti suoraan sanottuna. Olin aspaan yhteydessä ja aspa vahvisti, että sähkön hintaa sopimuksessa ollaan nostettu tarjousaikana. "Tarjous koskee vain kuukausimaksua"

En ole kuluttaja-asiamies, mutta eikös tuo ole täysin laitonta. Tarjouksen muuttaminen sen aikana, vieläpä ilmoittamatta asiasta.
Miten niin? Hinta on se, jolla ostohetkellä on saatavilla.
 
Itse otin tuon lumme energia 6kk sopimuksen. Hieman kyllä vitutti suoraan sanottuna. Olin aspaan yhteydessä ja aspa vahvisti, että sähkön hintaa sopimuksessa ollaan nostettu tarjousaikana. "Tarjous koskee vain kuukausimaksua"

En ole kuluttaja-asiamies, mutta eikös tuo ole täysin laitonta. Tarjouksen muuttaminen sen aikana, vieläpä ilmoittamatta asiasta.

Mikäs sopimus se tarkalleen ottaen oli minkä teit niiden kanssa ja mitä tarkoittaa "tarjouksen aikana"?
Yrittikö ne muuttaa hintaa sopimuksen tekemisen jälkeen vai muuttuiko tarjottava hinta netissä ennen kuin olit tehnyt sopimuksen?

Jos tarkoitit että ne muutti tarjottavaa hintaa netissä, tyyliin perjantaina tarjous oli 100% alennus kuukausimaksuista ja sähköenergian hinta silloin 10,9 snt/kWh ja sunnuntaina sähköenergian hinta nousi 11,9 snt/kWh niin sille ei ole käsittääkseni ole mitään laillista estettä, kun vieläpä markkinoivat tuota alusta saakka tarjouksena "100% alennus kuukausimaksuista". Välttämättä tämä ei ole hyvän markkinointitavan mukaista, koska mahdollisuutta sähköenergian hinnan muutokseen ei tuoda selkeästi esiin mainostekstissä, mutta laitonta tästä tuskin saa mitenkään tehtyä.

Jos taas sopimuksen tekemisen jälkeen yrittivät muuttaa hintaa niin sille ei ole perusteita, koska markkinoivat tätä varsin selkeästi 6kk kiinteähintaisena sopimuksena

Tiedä, mitä maksat sähköstäsi seuraavat kuusi kuukautta! Vuosisähkö 6 kk -sopimuksessa sähkön hinta pysyy samana määräaikaisen sopimuskauden ajan.

Saat nyt 100 % alennuksen kuukausimaksusta, kun teet sopimuksen 27.11. mennessä.

6 kk määräaikainen
11.9 snt/kWh
Hinnat sis. alv. 24 %
 
Suositelkaas jotain 3kk-6kk määräaikaista tai muuten järkevää sähkösopimusta, johon kannattaisi tarttua. Kyseessä kuolemantapaus, jossa harmillisesti sopimusosapuoli oli se menehtynyt ja tietenkään sähköyhtiö (Herfors) ei suostu jatkamaan vanhaa määräaikaista (3v 4,95 snt/kwh, josta vielä n. vuosi jäljellä) vaikka miten perustelisi. Tiedostan myös epäedullisen ajankohdan sopimuksen metsästämiselle, mutta leski ei halua mennä pörssillä tässä kohtaa sen suuren volatiliteetin ja korkean peruskulutuksen vuoksi. En haluaisi suositella myöskään vuoden tai kahden määräaikaista, koska seuraava katko osuisi sitten taas vuodenajallisesti huonoon kohtaan. Ehdotuksia?

Älä ihmeessä mene koskemaan teille edukkaaseen sopimukseen. Sähkösopimus voi jäädä kuolinpesän nimiin, niin kauan kuin maksut hoidetaan sopimuksen mukaisesti. Voit perustella vaikka sähköyhtiölle, että kuolinpesä on riitaisa ja osakkaat eivät ole päässeet sopuun, että kuka kiinteistöön/asuntoon jää asumaan. Sähköyhtiö ei voi pelkän kuoleman takia katkaista sähköjä, kunhan laskut maksetaan.
 
(Herfors) ei suostu jatkamaan vanhaa määräaikaista (3v 4,95 snt/kwh, josta vielä n. vuosi jäljellä) vaikka miten perustelisi.

Kuolinpesä voisi kai maksaa laskuja vuoden verran...

Jos herrforsin alueella, toistaiseksi voimassa 9,05 senttiä/kWh on ollut saman hintainen jo yli vuoden verran että aika vakaahintainen jos haluaa odottaa parempia aikoja.
 
Tässä tapauksessa ei liene mahdollista mennä talven yli kuolinpesällä eli pysyisikö sopimus voimassa sillä tavalla?

Käytännössä tässä on menty jo se n. 3kk kuolinpesän nimissä, kun perukirja saatiin vastikaan valmiiksi ja toimitettua verottajalle. Nyt kun kaikki pakolliset jutut saatiin selviteltyä, niin seuraava vaihe oli käydä läpi nämä muut tekniset jutut, mukaan lukien sähkösopimus. Useimpien sähköyhtiöiden nettisivuilla lukee, ettei kuolinpesä voi toimia sopimusosapuolena, vaan tällaisessa tilanteessa tulisi tehdä uusi sopimus. Varmaan joskus menneisyydessä tuo ei ole ollut iso juttu, mutta nyt tässä tilanteessa tämä on erityisen kurja juttu, kun vanha edullinen määräaikainen sopimus pakotetaan päättämään ja ottamaan uusi sopimus markkinahinnalla. Jokseenkin sapettaa nämä jutut uutisissa, kuinka ihmiset eivät pääse eroon kalliista määräaikaisista sopimuksista, kun ovat kerran menneet sellaisia tekemään ja yksi yleinen perustelu on ollut se, että sähköyhtiö on itsekin maksanut kalliista kiinnityksestä. Nyt kun tilanne on täysin toinen, eli yhtiö pääsee tässä hyötymään, niin mitään halukkuutta jatkaa vanhalla MÄÄRÄAIKAISELLA sopimuksella ei ole.


Älä ihmeessä mene koskemaan teille edukkaaseen sopimukseen. Sähkösopimus voi jäädä kuolinpesän nimiin, niin kauan kuin maksut hoidetaan sopimuksen mukaisesti. Voit perustella vaikka sähköyhtiölle, että kuolinpesä on riitaisa ja osakkaat eivät ole päässeet sopuun, että kuka kiinteistöön/asuntoon jää asumaan. Sähköyhtiö ei voi pelkän kuoleman takia katkaista sähköjä, kunhan laskut maksetaan.
Kuolinpesä voisi kai maksaa laskuja vuoden verran...

Jos herrforsin alueella, toistaiseksi voimassa 9,05 senttiä/kWh on ollut saman hintainen jo yli vuoden verran että aika vakaahintainen jos haluaa odottaa parempia aikoja.

Onkohan jollakin faktaa näiden kommenttien tueksi? Mitä olen asiaa selvitellyt, niin kuolinpesä ei voi toimia sähkösopimuksena osapuolena kuin lähtökohtaisesti perunkirjoitusajan. Herrfors ei tarjoa mitään muuta sopimusta tilalle kuin pörssiä, koska kiinteistöt eivät ole sen verkkoalueella ja näin ollen tuohon heidän toistaiseksi voimassa olevaan sopimukseen ei pääse käsiksi.
 
Onkohan jollakin faktaa näiden kommenttien tueksi? Mitä olen asiaa selvitellyt, niin kuolinpesä ei voi toimia sähkösopimuksena osapuolena kuin lähtökohtaisesti perunkirjoitusajan. Herrfors ei tarjoa mitään muuta sopimusta tilalle kuin pörssiä, koska kiinteistöt eivät ole sen verkkoalueella ja näin ollen tuohon heidän toistaiseksi voimassa olevaan sopimukseen ei pääse käsiksi.

Kuolinpesän sopimusten irtisanominen vaatii kaikkien osakkaiden luvan, joten voi vedota ettette ole päässeet yhteisymmärrykseen, että kuka/ketkä ottaa nimiinsä uuden sähkösopimuksen. Tällä tavalla pystyy varmasti jonkun kuukauden kituuttamaan (yrittäisin ainakin nuo 'kalliit' tammi-helmikuun). En usko, että sähköyhtiö lähtee kovin nopeasti sähköjä katkomaan (tähän ei toki mitään faktaa).
 
Suositelkaas jotain 3kk-6kk määräaikaista tai muuten järkevää sähkösopimusta, johon kannattaisi tarttua. Kyseessä kuolemantapaus, jossa harmillisesti sopimusosapuoli oli se menehtynyt ja tietenkään sähköyhtiö (Herfors) ei suostu jatkamaan vanhaa määräaikaista (3v 4,95 snt/kwh, josta vielä n. vuosi jäljellä) vaikka miten perustelisi. Tiedostan myös epäedullisen ajankohdan sopimuksen metsästämiselle, mutta leski ei halua mennä pörssillä tässä kohtaa sen suuren volatiliteetin ja korkean peruskulutuksen vuoksi. En haluaisi suositella myöskään vuoden tai kahden määräaikaista, koska seuraava katko osuisi sitten taas vuodenajallisesti huonoon kohtaan. Ehdotuksia?

Täällä vastaava homma et kuolinpesän nimissä oli väre ja helen, 2 liittymää eri kuolinpesät.
Eikä ollut mitään ongelmia, sopimukset oli viime talven kriisinyli voimassa. Eli eivät yrittäneet edes kikkailee lähtee.

Pidä kiinni siitä sopimuksesta ja kuten joku kirjoittikin. Riitaisa kuolinpesä ja thäts it. Viimekädessä kuluttaja miehelle ja ilmoittaa heleforsille asian myös jos lähtee purkaa sitä

EDIT: Oma vattenfall sopimus etenee ottivat yhteyttä aspasta ja haluaa täsmennyksiä osoitteeseen jotta sopimus tulee voimaan.
Edit uudelleen nyt tuli tilausvahvistus
 
Mitähän tuo Oomin tilausvahvistuksessa lukeva pätkä oikeasti tarkoittaa:
Jos sopimus on tehty alkamaan myöhemmin kuin 31.12.2023, on Oomi Oy:llä oikeus peruuttaa asiakkaan sopimus tai siirtää sopimus toiselle tuotteelle.
Meillä saattaa muuton vuoksi olla tämä tilanne, ja toimituksen alku mahdollisesti viivästyy. Onko tuo oikeus "siirtää sopimus toiselle tuotteelle" täysin yksipuolinen, eli toimituksen viivästyessä voivat heittää sieltä minkä tahansa hinnan voimaan kahdeksi vuodeksi?

Edit: Oomin asiakaspalvelun mukaan toimituksen alkua on kyllä mahdollista siirtää tällaisessa tapauksessa. Mutta sitten toki astuu voimaan myös tuo Oomin oikeus sopimuksen muutoksiin.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan jollakin faktaa näiden kommenttien tueksi? Mitä olen asiaa selvitellyt, niin kuolinpesä ei voi toimia sähkösopimuksena osapuolena kuin lähtökohtaisesti perunkirjoitusajan. Herrfors ei tarjoa mitään muuta sopimusta tilalle kuin pörssiä, koska kiinteistöt eivät ole sen verkkoalueella ja näin ollen tuohon heidän toistaiseksi voimassa olevaan sopimukseen ei pääse käsiksi.

Ei ole faktaa mutta oma kokemus, olen itsekin "päässyt" hoitamaan tapausta jossa kuolinpesällä oli pitkä ja edullinen määräaikainen sopimus voimassa, ei ollut mitään ongelmaa pitää sitä loppuun saakka, sopimusosapuolena taisi olla Helen.
 
Mitähän tuo Oomin tilausvahvistuksessa lukeva pätkä oikeasti tarkoittaa:

Meillä saattaa muuton vuoksi olla tämä tilanne, ja toimituksen alku mahdollisesti viivästyy. Onko tuo oikeus "siirtää sopimus toiselle tuotteelle" täysin yksipuolinen, eli toimituksen viivästyessä voivat heittää sieltä minkä tahansa hinnan voimaan kahdeksi vuodeksi?

Edit: Oomin asiakaspalvelun mukaan toimituksen alkua on kyllä mahdollista siirtää tällaisessa tapauksessa. Mutta sitten toki astuu voimaan myös tuo Oomin oikeus sopimuksen muutoksiin.

Mulle Oomin aspa sanoi että ei niitä solmittuja sopimuksia olla muuttamassa, eikä ole mitään estettä tilata alkamaan 1.2.24 alkaen. Eikä ne myöskään voi tehdä muutoksia hintaan ilman asiakkaan hyväksyntää. Tai sanotaanko että jos tekevät niin sitten se ainakin minimissään antaa asiakkaalle oikeuden irtisanoa sopimus.

Tuollaisella ympäripyöreällä lausahduksella ei voida asiakkaalta saada mitään avointa valtakirjaa tehdä mitä vain muutoksia sopimuksiin asiakkaan haitaksi. Vähän veikkaan että tuollaisella ehdolla voisi olla vahvistamatta tilatun sopimuksen tai tarjota toista tuotetta tilalle, mutta jos vahvistavat tilauksen asiakkaalle markkinoidulla hinnalla ja ehdoilla 31.12. jälkeiselle päivämäärälle, niin tuskin ihan helposti pystyvät sopimuksesta luistamaan enää tuon jälkeen. Kuitenkin fakta on se, että he antavat asiakkaalle mahdollisuuden tilata sopimuksen alkamaan 31.12. jälkeen. Jos tuotetta ei haluta myydä tietyn päivämäärän jälkeen niin lähtökohtaisesti se pitää joko yksiselitteisesti kieltää tarjousehdoissa ja tilaukset tarkastaa ja perua ennen vahvistusta, tai estää teknisesti tilaamasta sopimusta halutun ajanjakson ulkopuolelle.

Itselle tuli aspan kanssa puhuessa olo että tuo "ehto" oli jätetty sinne lähinnä sitä varten että jos sopimusmyynti lähtee ihan laukalle alkaa näyttää siltä että kauppa pitää saada katki, niin voivat olla vahvistamatta myöhemmin alkavia sopimuksia tämän pohjalta.

Sun tilanteessa toki on vähän eri asia koska olet jälkeenpäin muuttamassa sopimuksen aloitusaikaa (ja käyttöpaikkaa) niin silloinhan olet itsekin "poikkeamassa sovitusta". Oomilla lähtökohta muuttaessa on yleensäkin uuden sähkösopimuksen tekeminen, vanhaa sopimusta ei voi siirtää uuteen käyttöpaikkaan.
 
Täällä vastaava homma et kuolinpesän nimissä oli väre ja helen, 2 liittymää eri kuolinpesät.
Eikä ollut mitään ongelmia, sopimukset oli viime talven kriisinyli voimassa. Eli eivät yrittäneet edes kikkailee lähtee.

Pidä kiinni siitä sopimuksesta ja kuten joku kirjoittikin. Riitaisa kuolinpesä ja thäts it. Viimekädessä kuluttaja miehelle ja ilmoittaa heleforsille asian myös jos lähtee purkaa sitä

Kiitoksia kaikille kommenteista ja avusta! Sain tämän selvitettyä ja nyt ei ole pakko lähteä tässä kohtaa sopimuksia purkamaan. Kuolinpesä itsessään on jo jonkinlainen vyyhti ja pitää ihan oikeastikin selvitellä, kuka ottaa vastattavakseen ja mitä. Osakkaitakin on useampi. Tätä ei vaikuta millään sähköyhtiön sivuilla mainittavan, mutta kunhan laskut maksaa ajallaan ja purkaa sopimukset viimeistään määräajan päättymiseen mennessä, niin kuolinpesän on mahdollista jatkaa vanhan sopimuksen osapuolena, eivätkä voi pakottaa purkamaan sopimusta.
 
Ei ole faktaa mutta oma kokemus, olen itsekin "päässyt" hoitamaan tapausta jossa kuolinpesällä oli pitkä ja edullinen määräaikainen sopimus voimassa, ei ollut mitään ongelmaa pitää sitä loppuun saakka, sopimusosapuolena taisi olla Helen.
Samanlainen kokemus kuolinpesän sähkösopimuksesta, kyllä se sopimus jatkuu ihan niinkuin ennenkin sopimusehtojen mukaisesti. Taisi olla Fortumin soppari.
 
Itse otin tuon lumme energia 6kk sopimuksen. Hieman kyllä vitutti suoraan sanottuna. Olin aspaan yhteydessä ja aspa vahvisti, että sähkön hintaa sopimuksessa ollaan nostettu tarjousaikana. "Tarjous koskee vain kuukausimaksua"

En ole kuluttaja-asiamies, mutta eikös tuo ole täysin laitonta. Tarjouksen muuttaminen sen aikana, vieläpä ilmoittamatta asiasta.

Se on siis toistaiseksi voimassaoleva sopimus. Lumme Energia voi koska vaan nostaa sen hintaa tai vaikkapa irtosanoa sen. Ainoastaan se 6 kuukauden kuukausimaksuttomuus pätee, niin kauan kuin se sopimus on voimassa.

Siinä ne on voinut tyriä ettei ne ole huomannut mainita hinnan korotuksesta. Mulla on sellainen käsitys että jotkut yhtiöt eivät huomaa mainita hinnankorotuksista sellaisille tuleville asiakkaille, joiden sopimus ei vielä ole astunut voimaan. Kyllähän pitäisi ja tuosta voisi yrittää riidellä, mutta siinä saisi korkeintaan muutaman viikon ylimääräistä "vanhalla" hinnalla.

Viittasin siis Lumme Energian pörssisopimukseen joka olisi 6 kuukautta kuukausimaksuton. Mahdollisesti kyse oli 6 kuukauden määräaikaisesta joka olisi ihan eri asia.
 
Viimeksi muokattu:
Se on siis toistaiseksi voimassaoleva sopimus. Lumme Energia voi koska vaan nostaa sen hintaa tai vaikkapa irtosanoa sen. Ainoastaan se 6 kuukauden kuukausimaksuttomuus pätee, niin kauan kuin se sopimus on voimassa.

Siinä ne on voinut tyriä ettei ne ole huomannut mainita hinnan korotuksesta. Mulla on sellainen käsitys että jotkut yhtiöt eivät huomaa mainita hinnankorotuksista sellaisille tuleville asiakkaille, joiden sopimus ei vielä ole astunut voimaan. Kyllähän pitäisi ja tuosta voisi yrittää riidellä, mutta siinä saisi korkeintaan muutaman viikon ylimääräistä "vanhalla" hinnalla.
Kyllä se 6kk sopimus kiinteä määräaikainen on. Muuten olisi hyvin outoa mainostaa sanoin: "Tiedät etukäteen, mitä maksat sähköstäsi tulevina kuukausina". Sen hinta nousi ainakin kaksi kertaa black weekin aikana. Mutta tosiaan se black week tarjous oli ainoastaan, että sen sai ilman kuukausimaksua. Nyt siinä näkyy olevan taas 3,99 €/kk.

 
Kyllä se 6kk sopimus kiinteä määräaikainen on. Muuten olisi hyvin outoa mainostaa sanoin: "Tiedät etukäteen, mitä maksat sähköstäsi tulevina kuukausina". Sen hinta nousi ainakin kaksi kertaa black weekin aikana. Mutta tosiaan se black week tarjous oli ainoastaan, että sen sai ilman kuukausimaksua. Nyt siinä näkyy olevan taas 3,99 €/kk.


Sitten kunkin sopimuksen snt/kWh-hinta on yksiselitteisesti se mitä tilaushetkellä luvattiin eikä ole voinut nousta jälkikäteen. Se mistä @Leijona valitti olikin lopulta vain sitä, että kyseinen hinta on elänyt kampanjan aikana (siis tilaamalla eri päivänä on voinut saada eri hinnan). Eikä siinä varsinaisesti ole mitään väärää.
 
Sitten kunkin sopimuksen snt/kWh-hinta on yksiselitteisesti se mitä tilaushetkellä luvattiin eikä ole voinut nousta jälkikäteen. Se mistä @Leijona valitti olikin lopulta vain sitä, että kyseinen hinta on elänyt kampanjan aikana (siis tilaamalla eri päivänä on voinut saada eri hinnan). Eikä siinä varsinaisesti ole mitään väärää.
Tottakai. Eihän sitä enää sen jälkee voi muuttaa, kun sopimus on solmittu. Mutta siis tuon tarjouksen snt/kWh hinta nousi tuossa black weekin aikana. Ei siinä kai mitään laitonta ole, kun black week tarjous koski vain kuukausimaksuttomuutta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 367
Viestejä
4 868 077
Jäsenet
78 577
Uusin jäsen
JuhoLindfors

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom