Vaikka muutama täällä ennusteli että kesällä hinnat olisivat päälle 20snt / kWh ja perusmaksu tuolla 4,99 - 9,99€/kk kehoittaisin että, vaikka ette minua uskoisi niin lukekaa vaikka tästä:
Suomi on kohta sähkön suhteen omavarainen maa, kirjoittaa Iltalehden Mika Koskinen.
www.iltalehti.fi
"
Sähkön 7 vuorokauden spot-hinta Pohjoismaiden ja Baltian maiden sähköpörssissä Nordpoolissa oli tiistaina puolenpäivän aikaan 5,62 senttiä kilowattitunnilta. Hintaan sisältyy 24 %:n arvonlisävero. Hinta on pudonnut noin kymmenesosaan talven huipusta. Futuurihintojen perusteella sähkön hinta tulee laskemaan 2023 ja 2024 selvästi lisää.
+
Suomi ja muut Pohjoismaat eivät ole kiinni kaasun eikä muiden fossiilisten polttoaineiden hinnoissa, joita Ukrainan sota entisestään nostaa. Pohjolassa sähkön tuotanto perustuu vesivoimaan, ydinvoimaan ja tuulivoimaan. Niissä ei ole samanlaista hintariskiä kuin fossiilisessa sähköntuotannossa.
+
Uusi ydinvoima ja tuulivoima ovat iso asia Suomen huoltovarmuudelle, jota Ukrainan sota koettelee. Suomi on ensi vuonna tai viimeistään 2024 sähkön suhteen omavarainen vuositasolla. OL3 puskee ensi talvena enemmän sähköä valtakunnanverkkoon kuin mitä tuonti Venäjältä olisi täysillä.
"
Eli sanon edelleen samaa vaikka ei ole ns. oma lusikka tässä sopassa vaan käytössä vielä pitkään jatkuva sopimus: ei kannata hötkyillä vaan odottaa sitä kesällä saatavaa järkevää sopimusta eikä tee 24+12kk sopimusta mistä ei sitten pääse eroon.
Mutta eiköhän tähänkin kohta saada vastausta miten olen täysin väärässä, Ukrainan sota, Venäjän boikotti, hinnat nousevat, kohta ei tuo 20snt / kWh kesällä edes riitä (kesäkuuhun muutama kuukausi) koska tuskin näillä tuomion ennustajilla riittää kanttia myöntää että olivat väärässä ja mopo lähti vähän keulimaan.
Mutta katsotaan nyt, jos se mitä he ennustivat toteutuu olen ensimmäisenä täällä foorumilla myöntämässä että olin väärässä ja että hinnat ovat nousseet ehkä pysyvästi ja kesällä (eikä siten myöskään tulevana talvena) tulla mistään Suomen sisältä saamaan sähköä alle 20snt/kWh tai alle 4,99€ /kk sopimuksella.