Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Voi ristus!!!, joulukuun sähkölasku 890€ ,pörssisähköllä tottakai. Energiamaksu laskulla 26,65snt/KWh. Kun katselen hintatietoja pörssisähköstä joulukuulta niin keskihinta näyttäisi olevan paljon edullisempi. Mites tuo hinta mahtaa laskulle muodostua? Olenko saunonut juuri kalleimpina tunteina?
Pörssisähkö sopparin tuomat säästöt sulivat tuossa kuukauden aikana niin jatkossa mennään hetki kiinteällä hinnalla...

Jos se lasku epäilyttää, niin tuo on helppo laskea myös itse. Siirtoyhtiön sivuilta saa yleensä halutulta ajalta tunneittaa eritellyn kulutuksen excel muodossa. Näin ainakin Elenialla. Tuohon samaan exceliin sitten pörssisähkön hinta tunneittain samalta aikavälilitä (muista että Nordpool on Ruotsin ajassa, eli tunnin siirto). Nordpoolin weppisivuilta saa tuon excel muodossa. Lisätään vielä oman yhtiön marginaali mukaan ja lasketaan kulut tunneittan ja kaikki tunnit sitten lopuksi yhteen. Loppusumma on se sama kuin laskulla.

Omalla kohdalla tullut tehtyä ko. harjoitus erinäisiä kertoja ja tullut todettua että pörssisähkö ei sovellu, kulutus painottuu ihan liikaa huipputunneille.
 
Kuinka kauan noilla sähköfirmoilla kestää hautoa laskuja? Mulla oli siis suurimman osan joulukuusta Tampereen sähkölaitokselta, ja sitten tammikuusta siirryin tuolle Kokkolanenergialle. Mulla ei ole vieläkään tullut joulukuun laskua?
 
Kuinka kauan noilla sähköfirmoilla kestää hautoa laskuja? Mulla oli siis suurimman osan joulukuusta Tampereen sähkölaitokselta, ja sitten tammikuusta siirryin tuolle Kokkolanenergialle. Mulla ei ole vieläkään tullut joulukuun laskua?
Eiköhän ne pääsääntöisesti seuraavan kalenterikuukauden aikana tule. Voit olla varma siitä, etteivät he sinua unohda
 
Joskus sähkölaskut voi viivästyä myös siksi, jos mittaria ei ole saatu luettua jostain syystä ja arviolaskuja ei haluta lähettää.
 
Kuinka kauan noilla sähköfirmoilla kestää hautoa laskuja? Mulla oli siis suurimman osan joulukuusta Tampereen sähkölaitokselta, ja sitten tammikuusta siirryin tuolle Kokkolanenergialle. Mulla ei ole vieläkään tullut joulukuun laskua?
Sähköfirmoilla on huutava pula mustesteesta. Laskut on kasvaneet niin isoksi että maailman musteentuotanto ei tahdo pysyä mukana. /OT
 
Jos sähkölaskulla halutaan esittää yksi luku sähkön hinnalle, niin kyllä silloin mitatulla kulutuksella painotettu keskiarvo pörssihinnoista on se oikea lukema.


En muista kyllä nähneeni sähkölaskussani mitään muuta lukua sähkönhinnalle kuin loppusumman kokonaiskulutuksesta.
 
Kuinka kauan noilla sähköfirmoilla kestää hautoa laskuja? Mulla oli siis suurimman osan joulukuusta Tampereen sähkölaitokselta, ja sitten tammikuusta siirryin tuolle Kokkolanenergialle. Mulla ei ole vieläkään tullut joulukuun laskua?
Ulkomuistista sanoisin että 6 viikkoa aikaa lähettää lasku. Toisaalta lähettävät varmasti myöhemminkin koska eihän asiakkaat niitä ehtoja tiedä...
 
Tuo oli yli 10-vuotta sitten, ei Tampereen sähkölaitoksella sen jälkeen ole ollut ongelmia laskutuksen kanssa. :)
Riippuu täysin laskutusvälistä.

Moni joka laskua odottaa, voi olla unohtanut, että laskutusväliksi on valittu tilausvaiheessa 2 kuukauden välein. Itse saan 10e laskuja Vatenfallilta 2 kk välein e-laskuna, oikein hyvä.

Hinta kWh on se 5,35 snt ja kk-maksuton. Tähän hintaan ei sähköä tulla enää näkemään, mutta kk-maksuttomuus jos säilyy, niin kelpaa.
 
Ulkomuistista sanoisin että 6 viikkoa aikaa lähettää lasku. Toisaalta lähettävät varmasti myöhemminkin koska eihän asiakkaat niitä ehtoja tiedä...


"Laskut on lähetettävä kuluttajalle niin, että laskun lähettämisen ja eräpäivän välille jää vähintään kaksi viikkoa aikaa. Perustellusta syystä tämä aika voi poikkeuksellisesti olla lyhyempi. Esimerkiksi matkojen ns. äkkilähdöissä laskun maksamiselle nopealla aikataululla on asianmukainen syy."

Toki ainahan voi soittaa ja kysyä että miksei lasku ole tullut, ja saisko sen vaikka samantien sähköpostiin...
 
"Laskut on lähetettävä kuluttajalle niin, että laskun lähettämisen ja eräpäivän välille jää vähintään kaksi viikkoa aikaa. Perustellusta syystä tämä aika voi poikkeuksellisesti olla lyhyempi. Esimerkiksi matkojen ns. äkkilähdöissä laskun maksamiselle nopealla aikataululla on asianmukainen syy."

Toki ainahan voi soittaa ja kysyä että miksei lasku ole tullut, ja saisko sen vaikka samantien sähköpostiin...
Minulla oli tuo tilanne Vattenfallin kanssa aikoinaan.

Selvisi, että ensimmäinen lasku tulee vasta kun on kulunut täysi kalenterikuukausi, eli jos esim. juuri vaihtanut sähköntoimittajaa niin lasku voi tulla 1,5 kuukaudelta.

Eivät siis välttämättä lähetä laskua ensimmäisen tulokuukauden kahden viikon ajalta.
 
Ainakin aikoinaan Tampereen Sähkölaitoksella oletuksena oli 3kk laskutusväli. Sen kyllä pystyi muuttamaan joko 1kk tai 2kk laskutusvälillekin.
 
Ulkomuistista sanoisin että 6 viikkoa aikaa lähettää lasku. Toisaalta lähettävät varmasti myöhemminkin koska eihän asiakkaat niitä ehtoja tiedä...
Missä tuo 6 viikkoa on määrätty? Yleisenä käytäntönä on että tavaran toimittamisesta on 3 vuotta aikaa laskuttaa: Velan vanhentuminen – Kilpailu- ja kuluttajavirasto . Eihän se tietty taatusti hurraahuutoja herätä jos lasku tulee vaikka parin vuoden odottelun jälkeen, mutta maksettava se vaan on.

Edit: sähkömarkkinalain 69 §:ssä mainitaan toi 6 viikkoa aikana antaa loppulasku sen jälkeen kun sähkön toimittaminen on päättynyt. Jos toimitukset jatkuvat, niin ei kait mikään rajoita laskuttamasta vaikka vuoden välein? Ja mikä tuon pykälän velvoittavuus lienee jos toimittajalla on esim. teknisiä ongelmia - mitään sanktiotahan laissa ei anneta.
 
Viimeksi muokattu:
Aika räjähdysmäisesti nousee hinta, ainakin mitä Helen tarjoaa automaattisesti jatkoksi. Oma soppari loppuu 31.3 ja joulukuussa tuli jatko tarjous 6,65+3€/kk nyt tuli toinen tarjous 9,68+3€/kk. Molemmat 2v määräaikaisia. Toivotaan, että suunta vielä vaihtuisi ennen nykyisen loppumista ja saisi vähän halvemmalla jonkun toistaiseksi voimassa olevan.
 
Kyllähän ne nyt lypsää hölmöiltä rahat pois pariksi vuodeksi. Tuo 31.3 voi olla hieman turhan aikaisin, melkein harkitsisin muutaman kuukauden kärvistelyä toistaiseksi voimassa olevalla sopparilla. Sellaiseenhan tuon ymmärtääkseni pitäisi vaihtua, jos ei uutta määräaikaista tee.
 
Kuinka kauan noilla sähköfirmoilla kestää hautoa laskuja? Mulla oli siis suurimman osan joulukuusta Tampereen sähkölaitokselta, ja sitten tammikuusta siirryin tuolle Kokkolanenergialle. Mulla ei ole vieläkään tullut joulukuun laskua?
Hämärin laskutusväli johon itse tärmäsin oli Loisteella ~10 vuotta sitten. Lasku tuli kk:n välein mutta vain jos summa oli yli 100eur. Alle satasen laskuja eivät lähetelleet vaan odottelivat sitten että tulee riittävästi laskutettavaa.
 
Juu, annetaan sitten veden virrata Tammerkoskessa vaan.

Mua huolestutti tuossa se että jos posti hukkaisi tuon laskun, että olisinko mä silloin velvollinen maksamaan jotain mahdollisia viivästysmaksuja. Mielestäni olen nähnyt uutisissa tapauksia jossa kuluttajalla on ollut velvollisuus tälläisiä maksaa koska hänellä on ollut tiedossa velvollisuus maksaa, vaikka sitä laskua ei ole tullutkaan syystä tai toisesta.(*) Mä olen pitkään tottunut että lähes kaikki laskut tulee nopasti ja ajallaan e-laskuina, ja usein mä en edes niitä etukäteen katso koska olen määritellyt niihin järkevät rajan joiden puitteissa ne hyväksytään automaattisesti. Kuitenkin yleensä muutaman kuukauden välein katselen noita laskuja pääsääntöisesti siis jälkikäteen, koska joskus yritykset ilmoittavat esim. hintojen tulevista noususta vain noissa laskuissa. Ja muutenkin ettei siellä ole mitään sellaista mitä siellä ei pitäisi olla.

(*)Noi on toki voinut koskea kiinteähintaisia sopimuksia.(kuten vuokrasopimukset) En muista enkä sano 100% varmasti että tuollaisia olen nähnyt. Sen vielä katsoin erikseen kun tuosta mainittiin, että tuolla Tampereen Sähkölaitoksella ei ole tuossa tilauksessa mitään valintaa laskutusvälistä, eikä sopimusvahvistuksessakaan lue asiasta mitäään. Eikä laskutusvälillä tosiaan pitäisi minusta olla mitään oleellista tässä tapauksessa kun se sopimus on jo päättynyt.

Tuossa on toki sellainen pieni nyassi myös että tuolta sai s-bonusta, tai pitäisi saada, ja normaalisti mä en saa yhtään koska lähes aina mun s-kaupan ostokset jää hieman alle sen 50 euron minimin. Niin olisi kivaa hieman etukäteen tietää mille kuukaudelle tuo sähkölasku ja sen suomat majesteettiset böönykset osuu, koska tällöin mä voisin hieman tankata kestotarvikevarastoja pienellä alennuksella mitä mä en normaalisti siis saa :)


Ja toisaalta kuten sanoin se mun sopimukseni oli voimassa vain suurimman osan joulukuusta ja vaihtui pois vuodenvaihteessa, koska täällä oli mainittu tuo Kokkolan Energia joulukuussa jolla oli halvempi sähkösopimus vielä silloin tarjolla, mutta tuota Kokkolan Energiaa ei tullut edes vastaan tuolla Energianviraston virallisella sähköhintavertailussa edes niin en ollut silloin alunperin uutta sähköyhtiötä etsiessä tuosta tietää.
 
Mua huolestutti tuossa se että jos posti hukkaisi tuon laskun, että olisinko mä silloin velvollinen maksamaan jotain mahdollisia viivästysmaksuja.

Ymmärtääkseni olet, Postilta voit sitten erikseen hakea vahingonkorvauksia (lol). Tampereen sähkölaitoksen kanssa voit tarkistaa laskutustilanteen niiden nettisivuilta löytyvästä palvelusta jos et halua ottaa yhteyttä aspaan.
 
Aika räjähdysmäisesti nousee hinta, ainakin mitä Helen tarjoaa automaattisesti jatkoksi. Oma soppari loppuu 31.3 ja joulukuussa tuli jatko tarjous 6,65+3€/kk nyt tuli toinen tarjous 9,68+3€/kk. Molemmat 2v määräaikaisia. Toivotaan, että suunta vielä vaihtuisi ennen nykyisen loppumista ja saisi vähän halvemmalla jonkun toistaiseksi voimassa olevan.
Täälläkin hymyilytti kun Helen lähettelee kuukauden välein tarjouksia toinen toistaan korkeammista hinnoista 2v määräaikaisella. En ole ottamassa, tyhmiltä rahat pois. Oma määräaikainen on myös katkolla 31.3. jälkeen ja ajattelin sinnitellä pari kuukautta toistaiseksi voimassaolevalla. Keväällä ja alkukesästä halpenee aina. Kulutus on niin pientä ettei ylimääräinen kymppi tai kaksi tunnu sähkölaskussa jos hinta nousee 4snt/0e/kk --> 5-6snt/0e/kk joten voisi ottaa tuollaiseen hintaan vuoden määräaikaisen ja katsoa sitten uudelleen. Uskon että 2023 ollaan palattu takaisin alle 5snt tasolle.
 
Nykyinen 2v halpa soppari päättyy 3.02 ja etsin halvimman mahdollisen toistaiseksi voimassa olevan. Löytyi Vattenfallilta 10.34 kWh + 3.98 e/kk. Sähkön hinta yli tuplaantuu, mutta ei voi mitään. Spot-sopimuksetkin kävi mielessä, mutta en nyt "uskaltanut" sellaista ottaa.
 
Nykyinen 2v halpa soppari päättyy 3.02 ja etsin halvimman mahdollisen toistaiseksi voimassa olevan. Löytyi Vattenfallilta 10.34 kWh + 3.98 e/kk. Sähkön hinta yli tuplaantuu, mutta ei voi mitään. Spot-sopimuksetkin kävi mielessä, mutta en nyt "uskaltanut" sellaista ottaa.
Nivokselta olisit saanut vielä halvemmalla toistaiseks voimassaolevan.
 
Nivokselta olisit saanut vielä halvemmalla toistaiseks voimassaolevan.

No juu, hieman halvemmalla saisi tuolta. Itselle oli tuntematon yhtiö tuo Nivos, niin tuli ohitettua heidän tarjoukset. Uuden sopimuksen aloitus menisi heidän kautta vielä kauemmas

"Sopimuksen aloitusajankohta voi ruuhkasta johtuen olla aikaisintaan 21 päivää sopimuksen tekohetkestä."

[EDIT]

Onko sittenkään edes edullisempi "Kulutusmaksu alk. 1.2.2022: talviarkipäivä 11,09 snt/kWh ja muu aika 9,23 snt/kWh"
 
No juu, hieman halvemmalla saisi tuolta. Itselle oli tuntematon yhtiö tuo Nivos, niin tuli ohitettua heidän tarjoukset. Uuden sopimuksen aloitus menisi heidän kautta vielä kauemmas

"Sopimuksen aloitusajankohta voi ruuhkasta johtuen olla aikaisintaan 21 päivää sopimuksen tekohetkestä."

[EDIT]

Onko sittenkään edes edullisempi "Kulutusmaksu alk. 1.2.2022: talviarkipäivä 11,09 snt/kWh ja muu aika 9,23 snt/kWh"
On edullisempi. Tässä toistaiseksi voimassaoleva:
oistaiseksi voimassa oleva sopimus. 100 % fossiilivapaata energiaa: tuuli, vesi-, aurinko- ja ydinvoimaa.


MittaustapaYleissähkö
Perusmaksu3,95 €/kk
Kulutusmaksu7,59 snt/kWh
Kulutusmaksu alk. 1.2.2022 9,89 snt/kWh

Nivos on ihan luotettava myyjä.
 
Mikä sähköyhtiö tarjoaa halvimmilla kuluilla pörssisähköä? Eli pienin marginaali & perusmaksu?
 
Joo meno vitun sähköfirmat, just olin postaamassa samaa kuin yllä. Poimin tuohon parhaimmat kohdat tuosta.

"Sähkönmyyntiyhtiö Väre on lähettynyt asiakkailleen kirjeitä, joissa se yksipuolisesti ilmoittaa lisäävänsä jopa kuukausimaksuttomiin sopimuksiinsa kuukausimaksun. "
"Väre myös kirjeessä tulkitsee, ettei asiakkaalla on oikeutta muutokseen vedoten irtisanoa sopimustaan."

"Esimerkiksi lainsäädäntömuutoksiin tai viranomaismaksuihin vetoaminen korotusperusteena edellyttää, ettei myyjällä ole ollut niistä tietoa sopimuksen tekohetkellä. Työ- ja elinkeinoministeriö on kuitenkin tiedottanut(siirryt toiseen palveluun) datahub-järjestelmään liittyen jo vuoden 2019 tammikuussa eli yli kolme vuotta sitten."
"Myös maksun lisääminen kuluttajien sähkölaskuihin nyt alle kuukauden ilmoitusajalla on erikoista."
 
Melkoinen villilänsi alkaa olla tämä sähkömyynti.
Tuohon vaikuttaa se että kuntien omistamilla sähköyhtiöillä on erilaisia tilitysvelvoitteita omistajilleen ja yllättäen vastaus "kassa on tyhjä" ei kelpaa kuntapolitikoille. Varsinkin kun kunnan/kaupungin kassa on tyhjä ja rahaa tarvitaan. Lisäksi kun kunnan/kaupungin yhtiö ei voi tehdä "Energia 247":skojakaan. Veikkaan mielenkiintoisia omistajaohjausmööttejä, sen seuraustahan tuo Väreenkin toiminta on. No kyllä se KKV ja energiamarkkinavirasto hutkii nuo ruotuun.
 
Väre yrittää ilmeisesti siirtää Datahubin kustannuksia asiakkailleen: Sähköyhtiö Väre aikoo vyöryttää datahub-kuukausimaksuja kuluttajien sopimuksiin – kuluttajaviranomainen selvittää laillisuutta

Mikäli on määräaikainen sopimus niin reklamaatiota vaan yritykselle asap...
Joo meno vitun sähköfirmat, just olin postaamassa samaa kuin yllä. Poimin tuohon parhaimmat kohdat tuosta.

"Sähkönmyyntiyhtiö Väre on lähettynyt asiakkailleen kirjeitä, joissa se yksipuolisesti ilmoittaa lisäävänsä jopa kuukausimaksuttomiin sopimuksiinsa kuukausimaksun. "
"Väre myös kirjeessä tulkitsee, ettei asiakkaalla on oikeutta muutokseen vedoten irtisanoa sopimustaan."

"Esimerkiksi lainsäädäntömuutoksiin tai viranomaismaksuihin vetoaminen korotusperusteena edellyttää, ettei myyjällä ole ollut niistä tietoa sopimuksen tekohetkellä. Työ- ja elinkeinoministeriö on kuitenkin tiedottanut(siirryt toiseen palveluun) datahub-järjestelmään liittyen jo vuoden 2019 tammikuussa eli yli kolme vuotta sitten."
"Myös maksun lisääminen kuluttajien sähkölaskuihin nyt alle kuukauden ilmoitusajalla on erikoista."
Tänne tuli kanssa kirje ja meinasin ensin ottaa puhelun asiakaspalveluun, mutta sitten tarkastelin hintoja ja totesin että en jaksa. Hyvä kuitenkin, että joku viitsii valittaa. Etenkin kun hintoja varmasti korotellaan tulevaisuudessa.
Lisäkustannukset nyt siis aika mitättömät, eli 0,23€/kk/käyttöpaikka + 3,72€ kertamaksu/käyttöpaikka.
Miksihän noita ei Ylen uutisessa mainittu?
 
Tuohon vaikuttaa se että kuntien omistamilla sähköyhtiöillä on erilaisia tilitysvelvoitteita omistajilleen ja yllättäen vastaus "kassa on tyhjä" ei kelpaa kuntapolitikoille. Varsinkin kun kunnan/kaupungin kassa on tyhjä ja rahaa tarvitaan. Lisäksi kun kunnan/kaupungin yhtiö ei voi tehdä "Energia 247":skojakaan. Veikkaan mielenkiintoisia omistajaohjausmööttejä, sen seuraustahan tuo Väreenkin toiminta on. No kyllä se KKV ja energiamarkkinavirasto hutkii nuo ruotuun.

No oli seurausta nyt mistä vaan, niin silti touhu alkaa muistuttaa villiä länttä. Enkä nyt puhunut pelkästään tästä tapauksesta vaan touhusta yleensä. Onneksi sentään joku vähän paimentaa noita.
 
Eli sulle yhdentekevää kun nostavat maksua kesken sopimuksen. Eli taas voimme todeta että Suomalaiset on lampaita kun hyväksyy aina kaiken ilman taistelua, jokainen tyylillään
 
Eli sulle yhdentekevää kun nostavat maksua kesken sopimuksen. Eli taas voimme todeta että Suomalaiset on lampaita kun hyväksyy aina kaiken ilman taistelua, jokainen tyylillään
Omalla kohdalla lisämaksua tulee sopimuskauden aikana 6,71€, joten ei ole vaivan arvoista alkaa vääntämään. Kun soppari päättyy, niin saatan äänestää jaloillani tästä suuresta mielipahasta. Mutta kuten sanottua, hyvä että jotkut jaksaa vaivautua! Itse en tiedä missä olisi raja, ehkä 10x tuo niin voisin ehkä vaivautua jo laittamaan vittuiluviestiä aspaan.

Ja kaikki varmaan ymmärtää, että tuo Datahub on lakisääteinen kaikille sähkö- ja siirtoyhtiöille ja lisäkustannukset siitä maksaa loppupeleissä kuluttuja. Koskee siis myös siirtoyhtiöitä, joten lisämaksuja sieltäkin luvassa.
 
Kyllä mun ymmärrys yhtiötä kohtaan loppuu kuin seinään, jos vuosia tiedossa ollutta asiaa ei olla kiinteän sopparin hintaan viety ja yhtiö yrittää jälkikäteen rikkoa sopimusta perusteettomalla lisälaskutuksella. Ihan sama onko ero euro, satku vai tonni.
 
Ja kaikki varmaan ymmärtää, että tuo Datahub on lakisääteinen kaikille sähkö- ja siirtoyhtiöille ja lisäkustannukset siitä maksaa loppupeleissä kuluttuja. Koskee siis myös siirtoyhtiöitä, joten lisämaksuja sieltäkin luvassa.
Tottakai, mutta kustannusten lisääminen yksipuolisesti, molempia osapuolia sitovaan määräaikaiseen sopimukseen ja vielä ilman irtisanomismahdollisuutta on tässä se pihvi. Itse järjestelmän tuleminen ei ole yllätys, sillä se on ollut tiedossa jo 2019. Jos kustannukset yllättävät, niin se on myyjän huonoa bisnesosaamista, eikä sillä perusteella määräaikaisiin sopimuksiin tule koskea.

Edit: Siis totta kai myyjä siirtää liiketoiminnan lisääntyneet kulut hintoihin, mutta ei nyt sentään voimassa oleviin määräaikaisiin sopimuksiin. Tälle jos annetaan pikkusormi niin kohta ollaan lisäämässä ties mitä yllättäviä kuluja niihin määräaikaisiin. Kyseessä vielä kohtalaisen pieni summa per asiakas, joten kyllä tuollaisen "yllättävän kulun" pitää mennä normaaleihin liiketoiminnan kustannuksiin, eli lisätään uusiin sopimuksiin ja toistaiseksi voimassa oleviin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon vaikuttaa se että kuntien omistamilla sähköyhtiöillä on erilaisia tilitysvelvoitteita omistajilleen ja yllättäen vastaus "kassa on tyhjä" ei kelpaa kuntapolitikoille. Varsinkin kun kunnan/kaupungin kassa on tyhjä ja rahaa tarvitaan. Lisäksi kun kunnan/kaupungin yhtiö ei voi tehdä "Energia 247":skojakaan. Veikkaan mielenkiintoisia omistajaohjausmööttejä, sen seuraustahan tuo Väreenkin toiminta on. No kyllä se KKV ja energiamarkkinavirasto hutkii nuo ruotuun.

Kuntien omistamat tytäryhtiöt ovat tiettävästi poikkeuksetta osakeyhtiömuotoisia ja siten niitä velvoittaa osakeyhtiölaki. Tämä pätee myös varojenjaon kannalta eivätkä ne poikkea tavanomaisesta yksityisestä yhtiöstä. Pyydän kiinnittämään huomiota OYL 13. luvun 2§:ään, jossa nimenomaisesti mainitaan, että yhtiöllä tulee olla maksukykyä jakaa varoja ulos, eikä varoja voida jakaa jos sen tiedetään tai pitäisi tietää aiheuttavan yhtiölle maksukyvyttömyyden, toisin sanoen kassakriisin.
 
Ja kaikki varmaan ymmärtää, että tuo Datahub on lakisääteinen kaikille sähkö- ja siirtoyhtiöille ja lisäkustannukset siitä maksaa loppupeleissä kuluttuja. Koskee siis myös siirtoyhtiöitä, joten lisämaksuja sieltäkin luvassa.

Tosin aikanaan kun Datahub-hanke lobattiin läpi vakuuteltiin konsulttien tekemien selvityksien perusteella, että toiminnan tehostumisen seurauksena kaikki säästävät verrattuna silloiseen (nykyiseen) tilanteeseen.
 
Tänne tuli kanssa kirje ja meinasin ensin ottaa puhelun asiakaspalveluun, mutta sitten tarkastelin hintoja ja totesin että en jaksa. Hyvä kuitenkin, että joku viitsii valittaa. Etenkin kun hintoja varmasti korotellaan tulevaisuudessa.
Lisäkustannukset nyt siis aika mitättömät, eli 0,23€/kk/käyttöpaikka + 3,72€ kertamaksu/käyttöpaikka.
Miksihän noita ei Ylen uutisessa mainittu?

Laitanko YV:llä sulle tilinumeron, niin voit laittaa mullekin tuon mukaiset maksut tulemaan?
 
Mikä sähköyhtiö tarjoaa halvimmilla kuluilla pörssisähköä? Eli pienin marginaali & perusmaksu?

Riippuu millaiselle kulutukselle etsit. Nordic greenillä on tarjous kk-maksuttomasta, mutta marginaali suolainen 0,99s/kwh. Joulukuun lopulla heillä oli vielä kokonaan marginaaliton pörssituote, eli melkoinen suunnan muutos on jokatapauksessa tapahtunut.
 
Tuli tässä otettua 2021 lopussa päättyneen kiinteähintaisen sähkösopparin tilalle toistaiseksi voimassaoleva KSS Energian IISI (Edullinen sähkösopimus - KSS IISI sähkösopimus | KSS Energia), joka sisältää 250 kWh sähköä per kk (eli vuodessa yhteensä 3000 kWh). Ylimenevä käyttö laskutetaan erikseen. Hintaa tuolle tulee 15,99 euroa per kk + ylimenevät voimassaolevan hinnaston mukaan (mikä on 15.2. lähtien 10,34 senttiä per kWh).

Taitaa käydä niin, että muutto on piakkoin ajankohtainen, ja ajattelin ottaa uuteen kämppään Karhu Voiman vastaavan diilin, mikäli KSS Energian sopparin siirto ei onnistu uuteen osoitteeseen.

Onko täällä sattumoisin kellään kokemuksia Helenin palvelusopimus -nimellä kulkevasta sopimuksesta (https://www.helen.fi/sahko/sahkosopimus/kodin-palvelusopimus)? Se sisältäisi kotivakuutuksen ja kotitalouden käyttämät sähköt kiinteään hintaan, joka tosin tuntuu varsin kovalta.
 
Onko sähkökin loppunut sähköisistä laskuista?
Typerä offtopic etäisesti tähän liittyen.

Olin ~15v sitten Kampissa sähkotalolla Helsingin Energian pääkonttorilla tietohallinnon puuhastelijana.

Yläkerrasta tulee soitto, että kone ei toimi. Menen katsomaan ja näen sähkärin ryhmäkeskuksella askartelemassa. Koko kerros siis pimeänä. Totesin asiakkaalle, että ikävä kyllä teiltä on jäänyt sähkölasku maksamatta. En pysty auttamaan. Ei ymmärtäny huumoria :( Meuhkasi vaan, että raportti pitää saada tehtyä. Jouduin rautalangasta vääntämään, että en oikeasti voi tehdä mitään, kun ei täällä ole sähköä. Ei nämä laitteet pyhällä hengellä toimi.
 
Eipä tuo Väreen toiminta yllätä. Hubi nyt on ollut tiedossa ainakin 5 vuotta ellei ylikin. Näitä erilaisia perseilyjä tehdään ihan siitä syystä, ettei niistä ole käytännössä seuraamuksia. Ja moni tosiaam ei ala muutaman euron takia vaatimaan oikaisua
 
Oma Helenin 4.48snt/kWh+0€/kk soppari on loppumassa nyt helmikuun loppuun. Oli tarkoitus mennä kesään asti toistaiseksi voimassa olevalla ja metsästää sitten taas joku parempi tarjous.

Törmäsin Karhu Voiman pakettisopimukseen 15,99€/250 kWh/kk. Laskeskelin että omalla n. 280-300 kWh kuukausikulutuksella tuosta tulisi noin 6.8 snt/kWh. Vaikuttaa melkoisen no-brainerilta tässä vaiheessa.
 
Eipä tuo Väreen toiminta yllätä. Hubi nyt on ollut tiedossa ainakin 5 vuotta ellei ylikin. Näitä erilaisia perseilyjä tehdään ihan siitä syystä, ettei niistä ole käytännössä seuraamuksia. Ja moni tosiaam ei ala muutaman euron takia vaatimaan oikaisua
Tämä on kyllä hyvin totta. Aina kannattaa yrittää, koska jos se onkin "laitonta" niin ei seuraa mitään. Vähän niin kuin jos myymälävaras kärähtäessään joutuisi vaan palauttamaan varastamansa tavaran eikä muita seuraamuksia tulisi.
 
Väre yrittää ilmeisesti siirtää Datahubin kustannuksia asiakkailleen: Sähköyhtiö Väre aikoo vyöryttää datahub-kuukausimaksuja kuluttajien sopimuksiin – kuluttajaviranomainen selvittää laillisuutta

Mikäli on määräaikainen sopimus niin reklamaatiota vaan yritykselle asap...
Kyseessähän on laajamittainen huijauslaskutus. Mikä lienee tähän törkeän petoksen yritykseen johtanut ajatusketju? Ajatus vastuuvapaudesta, epätoivo, nykyisin yleinen ammattitaidon puute?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 792
Viestejä
4 873 785
Jäsenet
78 701
Uusin jäsen
MildlyToxicPony

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom