Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Joo meno vitun sähköfirmat, just olin postaamassa samaa kuin yllä. Poimin tuohon parhaimmat kohdat tuosta.

"Sähkönmyyntiyhtiö Väre on lähettynyt asiakkailleen kirjeitä, joissa se yksipuolisesti ilmoittaa lisäävänsä jopa kuukausimaksuttomiin sopimuksiinsa kuukausimaksun. "
"Väre myös kirjeessä tulkitsee, ettei asiakkaalla on oikeutta muutokseen vedoten irtisanoa sopimustaan."

"Esimerkiksi lainsäädäntömuutoksiin tai viranomaismaksuihin vetoaminen korotusperusteena edellyttää, ettei myyjällä ole ollut niistä tietoa sopimuksen tekohetkellä. Työ- ja elinkeinoministeriö on kuitenkin tiedottanut(siirryt toiseen palveluun) datahub-järjestelmään liittyen jo vuoden 2019 tammikuussa eli yli kolme vuotta sitten."
"Myös maksun lisääminen kuluttajien sähkölaskuihin nyt alle kuukauden ilmoitusajalla on erikoista."
 
Melkoinen villilänsi alkaa olla tämä sähkömyynti.
Tuohon vaikuttaa se että kuntien omistamilla sähköyhtiöillä on erilaisia tilitysvelvoitteita omistajilleen ja yllättäen vastaus "kassa on tyhjä" ei kelpaa kuntapolitikoille. Varsinkin kun kunnan/kaupungin kassa on tyhjä ja rahaa tarvitaan. Lisäksi kun kunnan/kaupungin yhtiö ei voi tehdä "Energia 247":skojakaan. Veikkaan mielenkiintoisia omistajaohjausmööttejä, sen seuraustahan tuo Väreenkin toiminta on. No kyllä se KKV ja energiamarkkinavirasto hutkii nuo ruotuun.
 
Väre yrittää ilmeisesti siirtää Datahubin kustannuksia asiakkailleen: Sähköyhtiö Väre aikoo vyöryttää datahub-kuukausimaksuja kuluttajien sopimuksiin – kuluttajaviranomainen selvittää laillisuutta

Mikäli on määräaikainen sopimus niin reklamaatiota vaan yritykselle asap...
Joo meno vitun sähköfirmat, just olin postaamassa samaa kuin yllä. Poimin tuohon parhaimmat kohdat tuosta.

"Sähkönmyyntiyhtiö Väre on lähettynyt asiakkailleen kirjeitä, joissa se yksipuolisesti ilmoittaa lisäävänsä jopa kuukausimaksuttomiin sopimuksiinsa kuukausimaksun. "
"Väre myös kirjeessä tulkitsee, ettei asiakkaalla on oikeutta muutokseen vedoten irtisanoa sopimustaan."

"Esimerkiksi lainsäädäntömuutoksiin tai viranomaismaksuihin vetoaminen korotusperusteena edellyttää, ettei myyjällä ole ollut niistä tietoa sopimuksen tekohetkellä. Työ- ja elinkeinoministeriö on kuitenkin tiedottanut(siirryt toiseen palveluun) datahub-järjestelmään liittyen jo vuoden 2019 tammikuussa eli yli kolme vuotta sitten."
"Myös maksun lisääminen kuluttajien sähkölaskuihin nyt alle kuukauden ilmoitusajalla on erikoista."
Tänne tuli kanssa kirje ja meinasin ensin ottaa puhelun asiakaspalveluun, mutta sitten tarkastelin hintoja ja totesin että en jaksa. Hyvä kuitenkin, että joku viitsii valittaa. Etenkin kun hintoja varmasti korotellaan tulevaisuudessa.
Lisäkustannukset nyt siis aika mitättömät, eli 0,23€/kk/käyttöpaikka + 3,72€ kertamaksu/käyttöpaikka.
Miksihän noita ei Ylen uutisessa mainittu?
 
Tuohon vaikuttaa se että kuntien omistamilla sähköyhtiöillä on erilaisia tilitysvelvoitteita omistajilleen ja yllättäen vastaus "kassa on tyhjä" ei kelpaa kuntapolitikoille. Varsinkin kun kunnan/kaupungin kassa on tyhjä ja rahaa tarvitaan. Lisäksi kun kunnan/kaupungin yhtiö ei voi tehdä "Energia 247":skojakaan. Veikkaan mielenkiintoisia omistajaohjausmööttejä, sen seuraustahan tuo Väreenkin toiminta on. No kyllä se KKV ja energiamarkkinavirasto hutkii nuo ruotuun.

No oli seurausta nyt mistä vaan, niin silti touhu alkaa muistuttaa villiä länttä. Enkä nyt puhunut pelkästään tästä tapauksesta vaan touhusta yleensä. Onneksi sentään joku vähän paimentaa noita.
 
Eli sulle yhdentekevää kun nostavat maksua kesken sopimuksen. Eli taas voimme todeta että Suomalaiset on lampaita kun hyväksyy aina kaiken ilman taistelua, jokainen tyylillään
 
Eli sulle yhdentekevää kun nostavat maksua kesken sopimuksen. Eli taas voimme todeta että Suomalaiset on lampaita kun hyväksyy aina kaiken ilman taistelua, jokainen tyylillään
Omalla kohdalla lisämaksua tulee sopimuskauden aikana 6,71€, joten ei ole vaivan arvoista alkaa vääntämään. Kun soppari päättyy, niin saatan äänestää jaloillani tästä suuresta mielipahasta. Mutta kuten sanottua, hyvä että jotkut jaksaa vaivautua! Itse en tiedä missä olisi raja, ehkä 10x tuo niin voisin ehkä vaivautua jo laittamaan vittuiluviestiä aspaan.

Ja kaikki varmaan ymmärtää, että tuo Datahub on lakisääteinen kaikille sähkö- ja siirtoyhtiöille ja lisäkustannukset siitä maksaa loppupeleissä kuluttuja. Koskee siis myös siirtoyhtiöitä, joten lisämaksuja sieltäkin luvassa.
 
Kyllä mun ymmärrys yhtiötä kohtaan loppuu kuin seinään, jos vuosia tiedossa ollutta asiaa ei olla kiinteän sopparin hintaan viety ja yhtiö yrittää jälkikäteen rikkoa sopimusta perusteettomalla lisälaskutuksella. Ihan sama onko ero euro, satku vai tonni.
 
Ja kaikki varmaan ymmärtää, että tuo Datahub on lakisääteinen kaikille sähkö- ja siirtoyhtiöille ja lisäkustannukset siitä maksaa loppupeleissä kuluttuja. Koskee siis myös siirtoyhtiöitä, joten lisämaksuja sieltäkin luvassa.
Tottakai, mutta kustannusten lisääminen yksipuolisesti, molempia osapuolia sitovaan määräaikaiseen sopimukseen ja vielä ilman irtisanomismahdollisuutta on tässä se pihvi. Itse järjestelmän tuleminen ei ole yllätys, sillä se on ollut tiedossa jo 2019. Jos kustannukset yllättävät, niin se on myyjän huonoa bisnesosaamista, eikä sillä perusteella määräaikaisiin sopimuksiin tule koskea.

Edit: Siis totta kai myyjä siirtää liiketoiminnan lisääntyneet kulut hintoihin, mutta ei nyt sentään voimassa oleviin määräaikaisiin sopimuksiin. Tälle jos annetaan pikkusormi niin kohta ollaan lisäämässä ties mitä yllättäviä kuluja niihin määräaikaisiin. Kyseessä vielä kohtalaisen pieni summa per asiakas, joten kyllä tuollaisen "yllättävän kulun" pitää mennä normaaleihin liiketoiminnan kustannuksiin, eli lisätään uusiin sopimuksiin ja toistaiseksi voimassa oleviin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon vaikuttaa se että kuntien omistamilla sähköyhtiöillä on erilaisia tilitysvelvoitteita omistajilleen ja yllättäen vastaus "kassa on tyhjä" ei kelpaa kuntapolitikoille. Varsinkin kun kunnan/kaupungin kassa on tyhjä ja rahaa tarvitaan. Lisäksi kun kunnan/kaupungin yhtiö ei voi tehdä "Energia 247":skojakaan. Veikkaan mielenkiintoisia omistajaohjausmööttejä, sen seuraustahan tuo Väreenkin toiminta on. No kyllä se KKV ja energiamarkkinavirasto hutkii nuo ruotuun.

Kuntien omistamat tytäryhtiöt ovat tiettävästi poikkeuksetta osakeyhtiömuotoisia ja siten niitä velvoittaa osakeyhtiölaki. Tämä pätee myös varojenjaon kannalta eivätkä ne poikkea tavanomaisesta yksityisestä yhtiöstä. Pyydän kiinnittämään huomiota OYL 13. luvun 2§:ään, jossa nimenomaisesti mainitaan, että yhtiöllä tulee olla maksukykyä jakaa varoja ulos, eikä varoja voida jakaa jos sen tiedetään tai pitäisi tietää aiheuttavan yhtiölle maksukyvyttömyyden, toisin sanoen kassakriisin.
 
Ja kaikki varmaan ymmärtää, että tuo Datahub on lakisääteinen kaikille sähkö- ja siirtoyhtiöille ja lisäkustannukset siitä maksaa loppupeleissä kuluttuja. Koskee siis myös siirtoyhtiöitä, joten lisämaksuja sieltäkin luvassa.

Tosin aikanaan kun Datahub-hanke lobattiin läpi vakuuteltiin konsulttien tekemien selvityksien perusteella, että toiminnan tehostumisen seurauksena kaikki säästävät verrattuna silloiseen (nykyiseen) tilanteeseen.
 
Tänne tuli kanssa kirje ja meinasin ensin ottaa puhelun asiakaspalveluun, mutta sitten tarkastelin hintoja ja totesin että en jaksa. Hyvä kuitenkin, että joku viitsii valittaa. Etenkin kun hintoja varmasti korotellaan tulevaisuudessa.
Lisäkustannukset nyt siis aika mitättömät, eli 0,23€/kk/käyttöpaikka + 3,72€ kertamaksu/käyttöpaikka.
Miksihän noita ei Ylen uutisessa mainittu?

Laitanko YV:llä sulle tilinumeron, niin voit laittaa mullekin tuon mukaiset maksut tulemaan?
 
Mikä sähköyhtiö tarjoaa halvimmilla kuluilla pörssisähköä? Eli pienin marginaali & perusmaksu?

Riippuu millaiselle kulutukselle etsit. Nordic greenillä on tarjous kk-maksuttomasta, mutta marginaali suolainen 0,99s/kwh. Joulukuun lopulla heillä oli vielä kokonaan marginaaliton pörssituote, eli melkoinen suunnan muutos on jokatapauksessa tapahtunut.
 
Tuli tässä otettua 2021 lopussa päättyneen kiinteähintaisen sähkösopparin tilalle toistaiseksi voimassaoleva KSS Energian IISI (Edullinen sähkösopimus - KSS IISI sähkösopimus | KSS Energia), joka sisältää 250 kWh sähköä per kk (eli vuodessa yhteensä 3000 kWh). Ylimenevä käyttö laskutetaan erikseen. Hintaa tuolle tulee 15,99 euroa per kk + ylimenevät voimassaolevan hinnaston mukaan (mikä on 15.2. lähtien 10,34 senttiä per kWh).

Taitaa käydä niin, että muutto on piakkoin ajankohtainen, ja ajattelin ottaa uuteen kämppään Karhu Voiman vastaavan diilin, mikäli KSS Energian sopparin siirto ei onnistu uuteen osoitteeseen.

Onko täällä sattumoisin kellään kokemuksia Helenin palvelusopimus -nimellä kulkevasta sopimuksesta (https://www.helen.fi/sahko/sahkosopimus/kodin-palvelusopimus)? Se sisältäisi kotivakuutuksen ja kotitalouden käyttämät sähköt kiinteään hintaan, joka tosin tuntuu varsin kovalta.
 
Onko sähkökin loppunut sähköisistä laskuista?
Typerä offtopic etäisesti tähän liittyen.

Olin ~15v sitten Kampissa sähkotalolla Helsingin Energian pääkonttorilla tietohallinnon puuhastelijana.

Yläkerrasta tulee soitto, että kone ei toimi. Menen katsomaan ja näen sähkärin ryhmäkeskuksella askartelemassa. Koko kerros siis pimeänä. Totesin asiakkaalle, että ikävä kyllä teiltä on jäänyt sähkölasku maksamatta. En pysty auttamaan. Ei ymmärtäny huumoria :( Meuhkasi vaan, että raportti pitää saada tehtyä. Jouduin rautalangasta vääntämään, että en oikeasti voi tehdä mitään, kun ei täällä ole sähköä. Ei nämä laitteet pyhällä hengellä toimi.
 
Eipä tuo Väreen toiminta yllätä. Hubi nyt on ollut tiedossa ainakin 5 vuotta ellei ylikin. Näitä erilaisia perseilyjä tehdään ihan siitä syystä, ettei niistä ole käytännössä seuraamuksia. Ja moni tosiaam ei ala muutaman euron takia vaatimaan oikaisua
 
Oma Helenin 4.48snt/kWh+0€/kk soppari on loppumassa nyt helmikuun loppuun. Oli tarkoitus mennä kesään asti toistaiseksi voimassa olevalla ja metsästää sitten taas joku parempi tarjous.

Törmäsin Karhu Voiman pakettisopimukseen 15,99€/250 kWh/kk. Laskeskelin että omalla n. 280-300 kWh kuukausikulutuksella tuosta tulisi noin 6.8 snt/kWh. Vaikuttaa melkoisen no-brainerilta tässä vaiheessa.
 
Eipä tuo Väreen toiminta yllätä. Hubi nyt on ollut tiedossa ainakin 5 vuotta ellei ylikin. Näitä erilaisia perseilyjä tehdään ihan siitä syystä, ettei niistä ole käytännössä seuraamuksia. Ja moni tosiaam ei ala muutaman euron takia vaatimaan oikaisua
Tämä on kyllä hyvin totta. Aina kannattaa yrittää, koska jos se onkin "laitonta" niin ei seuraa mitään. Vähän niin kuin jos myymälävaras kärähtäessään joutuisi vaan palauttamaan varastamansa tavaran eikä muita seuraamuksia tulisi.
 
Väre yrittää ilmeisesti siirtää Datahubin kustannuksia asiakkailleen: Sähköyhtiö Väre aikoo vyöryttää datahub-kuukausimaksuja kuluttajien sopimuksiin – kuluttajaviranomainen selvittää laillisuutta

Mikäli on määräaikainen sopimus niin reklamaatiota vaan yritykselle asap...
Kyseessähän on laajamittainen huijauslaskutus. Mikä lienee tähän törkeän petoksen yritykseen johtanut ajatusketju? Ajatus vastuuvapaudesta, epätoivo, nykyisin yleinen ammattitaidon puute?
 
Oma Helenin 4.48snt/kWh+0€/kk soppari on loppumassa nyt helmikuun loppuun. Oli tarkoitus mennä kesään asti toistaiseksi voimassa olevalla ja metsästää sitten taas joku parempi tarjous.

Törmäsin Karhu Voiman pakettisopimukseen 15,99€/250 kWh/kk. Laskeskelin että omalla n. 280-300 kWh kuukausikulutuksella tuosta tulisi noin 6.8 snt/kWh. Vaikuttaa melkoisen no-brainerilta tässä vaiheessa.
Nuo on hyviä diilejä, toivottavasti hinta ei nouse kun asiakkaita tulee lisää edullisen hinnan perässä.

Myös pienempi paketti järkevästi hinnoiteltu.
 
Eihän tuo Väreen perseily tosiaan voi mennä läpi. Nyt jo esitetyn näkökulman lisäksi siinä nimittäin kustaan myös kilpailijoita linssiin. On nimittäin vähän helpompi voittaa kilpailutuksia, kun ei ota kaikkia pakollisia kuluja huomioon :tup:
 
Eihän tuo Väreen perseily tosiaan voi mennä läpi. Nyt jo esitetyn näkökulman lisäksi siinä nimittäin kustaan myös kilpailijoita linssiin. On nimittäin vähän helpompi voittaa kilpailutuksia, kun ei ota kaikkia pakollisia kuluja huomioon :tup:
Tosin hyvin kilpaillulla ja mielikuvia välittävällä alalla teet tuon ainoana, niin moni sanoo moro sopparin loppuessa ellei hinta ole jatkossa selvästi halvin (ehkä silloinkin).

Tulee mieleen ahneuden lisäksi kolme syytä, miksi ovat näin tehneet:
1) Datahubin kustannukset muuttuivat tai tulivat ainakin osittain yllätyksenä. Mahdollisuutta korotuksen tekemiseen/ilmoittamiseen ei ole ollut viime aikona kovan sähkön hinnan takia kuin vasta nyt.
2) Firma on todella ahtaalla sähkön hinnan kehityksen ja sopimuksiensa takia. Jostain saatava rahaa.
3) Yrittävät tehdä näistä pakollisista extramaksuista läpinäkyviä esim. vaikuttamisvälineenä (että uusia ei tulisi).

En nyt sanoisi tuota puhtaaksi kusettamiseksi, koska kyseessä on selvä viranomaisvastimus kuluineen. Typerää tuosta tekee sen, että asiasta olisi pitänyt kertoa etukäteen esim. sopimuksia tehtäessä eikä ilmoittaa malliin juuri ennen seuraavaa laskua.

Edit: Kirjoitan tähän nyt vielä sellaisenkin kommentin, josta taitaa hirnumista tulla. Kovin herkästi puhutaan firmoista "kusettajina", mutta samaan aikaan ilmiselviä verkkokauppojen hintavirheitä tai firmojen virheellisiä liian alhaisia laskutuksia pidetään vain heidän ongelminaan, joista saa hyötyä, koska on tyhmä maksaa liikaa. Näitä selitellään itselle parhain päin. Todellista kaksinaismoralismia minusta.
 
Viimeksi muokattu:
Datahubin kustannukset muuttuivat tai tulivat ainakin osittain yllätyksenä. Mahdollisuutta korotuksen tekemiseen/ilmoittamiseen ei ole ollut viime aikona kovan sähkön hinnan takia kuin vasta nyt.
YLE:n uutisesta poimittua:

Esimerkiksi lainsäädäntömuutoksiin tai viranomaismaksuihin vetoaminen korotusperusteena edellyttää, ettei myyjällä ole ollut niistä tietoa sopimuksen tekohetkellä. Työ- ja elinkeinoministeriö on kuitenkin tiedottanut(siirryt toiseen palveluun) datahub-järjestelmään liittyen jo vuoden 2019 tammikuussa eli yli kolme vuotta sitten.

Myös maksun lisääminen kuluttajien sähkölaskuihin nyt alle kuukauden ilmoitusajalla on erikoista. Energiavirasto(siirryt toiseen palveluun) vahvisti sähkökaupan keskitetyn tiedonvaihdon palveluehdot viime elokuussa.

Vuoden 2019 alussa toimintansa markkinoilla aloittanut Väre on Savon Voiman, Kuopion Energian, Jyväskylän Energian ja Lappeenrannan Energian perustama sähkönmyyntiin keskittynyt energiapalveluyhtiö.

Myös Väreen hallitus on informoitu asiasta.
 
Tosin hyvin kilpaillulla ja mielikuvia välittävällä alalla teet tuon ainoana, niin moni sanoo moro sopparin loppuessa ellei hinta ole jatkossa selvästi halvin (ehkä silloinkin).

Tulee mieleen ahneuden lisäksi kolme syytä, miksi ovat näin tehneet:
1) Datahubin kustannukset muuttuivat tai tulivat ainakin osittain yllätyksenä. Mahdollisuutta korotuksen tekemiseen/ilmoittamiseen ei ole ollut viime aikona kovan sähkön hinnan takia kuin vasta nyt.
2) Firma on todella ahtaalla sähkön hinnan kehityksen ja sopimuksiensa takia. Jostain saatava rahaa.
3) Yrittävät tehdä näistä pakollisista extramaksuista läpinäkyviä esim. vaikuttamisvälineenä (että uusia ei tulisi).

En nyt sanoisi tuota puhtaaksi kusettamiseksi, koska kyseessä on selvä viranomaisvastimus kuluineen. Typerää tuosta tekee sen, että asiasta olisi pitänyt kertoa etukäteen esim. sopimuksia tehtäessä eikä ilmoittaa malliin juuri ennen seuraavaa laskua.
Yllättävät kustannukset voidaan lisätä toistaiseksi voimassa oleviin sopimuksiin. Samoin uusiin määräaikaisiin se voidaan lisätä. Mutta nyt sitä ollaan lisäämässä voimassa oleviin määräaikaisiin sopimuksiin ilman irtisanomisoikeutta. Tämä jälkimmäinen on se asian pihvi. Ja kusetus.
 
YLE:n uutisesta poimittua:
Onhan Datahub ollut pitkään tiedossa, mutta entäpä kustannukset, eli tuliko näihin jotain säätöä vielä matkan varrella?
Silti tästä olisi pitänyt asiakkaita varoittaa, jos kerran se lyödään kuorrutuksena laskun päälle.

Yllättävät kustannukset voidaan lisätä toistaiseksi voimassa oleviin sopimuksiin. Samoin uusiin määräaikaisiin se voidaan lisätä. Mutta nyt sitä ollaan lisäämässä voimassa oleviin määräaikaisiin sopimuksiin ilman irtisanomisoikeutta. Tämä jälkimmäinen on se asian pihvi. Ja kusetus.
En tiedä, löytyykö määräaikaisista sopimuksista mainintaa viranomaismaksujen (mitä ymmärtääkseni Datahub on) lisäämisestä sellaisten tullessa? Jos yhtiö haluaa nämä periä torta på torta, niin silloin olisi kyllä 1) pitänyt sopimuksen tekeviä asiakkaita varoittaa/tiedottaa sopimusta tehtäessä ja 2) muutenkin tiedottaa aiemmin paremmin perusteluin.

Isosta summasta ei ole kysymys, mutta onhan se varmasti osalle periaatteellinen. En itse muutamasta eurosta barrikadeille lähtisi, mutta jos itselläni olisi Väreen diili, ottaisin tuon summan takaisin seuraavaa diiliä tehtäessä tai vaihtaisin sähkönmyyjää.

Ihme touhua, että yksi yhtiö lähti näin liikkeelle.
 
En tiedä, löytyykö määräaikaisista sopimuksista mainintaa viranomaismaksujen (mitä ymmärtääkseni Datahub on) lisäämisestä sellaisten tullessa? Jos yhtiö haluaa nämä periä torta på torta, niin silloin olisi kyllä 1) pitänyt sopimuksen tekeviä asiakkaita varoittaa/tiedottaa sopimusta tehtäessä ja 2) muutenkin tiedottaa aiemmin paremmin perusteluin.
Mun mielestä viranomaismaksuja (jotka siis saa lisätä laskuun) ovat sellaiset maksut jotka peritään suoraan asiakkaalta. Eli viranomainen määrää että asiakas maksaa X euroa tai X prosenttia jotain viranomaismaksua. Tässä kyseessä on lähinnä IT-kulu, joka syntyy käytettäessä viranomaisen järjestelmää. Ei siis varsinainen "viranomaismaksu".
 
Tosin hyvin kilpaillulla ja mielikuvia välittävällä alalla teet tuon ainoana, niin moni sanoo moro sopparin loppuessa ellei hinta ole jatkossa selvästi halvin (ehkä silloinkin).

Tulee mieleen ahneuden lisäksi kolme syytä, miksi ovat näin tehneet:
1) Datahubin kustannukset muuttuivat tai tulivat ainakin osittain yllätyksenä. Mahdollisuutta korotuksen tekemiseen/ilmoittamiseen ei ole ollut viime aikona kovan sähkön hinnan takia kuin vasta nyt.
2) Firma on todella ahtaalla sähkön hinnan kehityksen ja sopimuksiensa takia. Jostain saatava rahaa.
3) Yrittävät tehdä näistä pakollisista extramaksuista läpinäkyviä esim. vaikuttamisvälineenä (että uusia ei tulisi).

En nyt sanoisi tuota puhtaaksi kusettamiseksi, koska kyseessä on selvä viranomaisvastimus kuluineen. Typerää tuosta tekee sen, että asiasta olisi pitänyt kertoa etukäteen esim. sopimuksia tehtäessä eikä ilmoittaa malliin juuri ennen seuraavaa laskua.

Edit: Kirjoitan tähän nyt vielä sellaisenkin kommentin, josta taitaa hirnumista tulla. Kovin herkästi puhutaan firmoista "kusettajina", mutta samaan aikaan ilmiselviä verkkokauppojen hintavirheitä tai firmojen virheellisiä liian alhaisia laskutuksia pidetään vain heidän ongelminaan, joista saa hyötyä, koska on tyhmä maksaa liikaa. Näitä selitellään itselle parhain päin. Todellista kaksinaismoralismia minusta.

Ihan puhdasta kusettamsita alkaa lisäämään maksuja määräaikaisiin sopimuksiin. Tämä datahub on ollut tiedossa jo viime vuosikymmenellä kaikilla alan toimijoilla. Toistaiseksi voimassaoleviin ja uusiin määräaikaisiin toki lisätään kulut, mutta kun niitä lisätään määräaikaisiin soppareihin niin kyllä se silloin kusettamista on.
 
Update...

Olin sen verran rohkea et vaihdoin pörssisähköön joka lähtee pyörii helmikuun alussa ja aika näyttää mihin tulokseen päästään :p

"Voitolla" ollaan jos kWh keskihinta jää alle helmikuussa tulevan KSOYn muutoksen eli n. 21c/kWh. Tässä tietysti vaikuttaa paljon mihin aikaan sijoittuu halvat ja kalliit tunnit ja miten pääsen hyötymään/ karttamaan.

Rohkea rokan syö ja uhkarohkea kouluruuan.. eiku tekee pörssisähkösopimuksen :rofl: :rofl:
 
Jos ei ole sähkölämmitystä niin pörssisähkö voi olla hyvä nyt kun kiinteät on hinnoiteltu varmanpäälle. Sähkölämmityksessä kulutus ajottuu kalliille tunneille/päiville pakosti, joten pörssisähkö voi olla iso riski.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjoitan tähän nyt vielä sellaisenkin kommentin, josta taitaa hirnumista tulla. Kovin herkästi puhutaan firmoista "kusettajina", mutta samaan aikaan ilmiselviä verkkokauppojen hintavirheitä tai firmojen virheellisiä liian alhaisia laskutuksia pidetään vain heidän ongelminaan, joista saa hyötyä, koska on tyhmä maksaa liikaa. Näitä selitellään itselle parhain päin. Todellista kaksinaismoralismia minusta.
Niinpä. Aiheeseen vahvasti liittyen myös halvimmat hinnat on haettu kilpailutussivuilta <5000 kWh vuosikulutuksella, vaikka kämppää lämmittäisi sähköllä. Käsi pystyyn, että itsekin arvioin kulutukseni "liian optimistisesti". En sitten tiedä, onko esim. futuureja hankittu asiakkaiden ilmoittaman kulutusarvion mukaan,.
 
Niinpä. Aiheeseen vahvasti liittyen myös halvimmat hinnat on haettu kilpailutussivuilta <5000 kWh vuosikulutuksella, vaikka kämppää lämmittäisi sähköllä. Käsi pystyyn, että itsekin arvioin kulutukseni "liian optimistisesti". En sitten tiedä, onko esim. futuureja hankittu asiakkaiden ilmoittaman kulutusarvion mukaan,.
Tämä itse syötetty arvio on vaan sitä varten, että tietyt tarjoukset voi olla kohdennettuja tietyille kulutusryhmille. Sähkön myyjä saa kyllä oikean kulutukseen perustuvan arvion siirtoyhtiöltä, joka näkyy siinä sähkölaskullakin.
 
Myös mikäli lapsia ja puolisoa niin voi unohtaa pörssihommat. Tietenkin jos perheestä eroon haluaa, niin siinähän sit millon käytetään mitäkin tunteja ja mikäkin laite saa pyöriä.

No ei nyt aivan näinkään. Automatisoi LVV:n, lattialämmitykset ja muun lämmityksen, mikäli sähköllä, niin kaikki muu sähkönkäyttö menee kohinaan. Edelleen pörssisähkö on varsin hyvä, mikäli nuo yllä mainitut keinot voidaan toteuttaa.
 
No ei nyt aivan näinkään. Automatisoi LVV:n, lattialämmitykset ja muun lämmityksen, mikäli sähköllä, niin kaikki muu sähkönkäyttö menee kohinaan. Edelleen pörssisähkö on varsin hyvä, mikäli nuo yllä mainitut keinot voidaan toteuttaa.
Noinkohan tuo mahtaa maksaa sijoitusta ikinä takaisin tuollainen automatisointi, jos vertaa siihen, että vetäis kiinteähintaisella.... Puhumattakaan siitä, että moinen kikkailu lämmityksen sun muun kanssa kuitenkin jollain tasolla väkisin näkyy asumismukavuudessakin.
 
Tämä itse syötetty arvio on vaan sitä varten, että tietyt tarjoukset voi olla kohdennettuja tietyille kulutusryhmille. Sähkön myyjä saa kyllä oikean kulutukseen perustuvan arvion siirtoyhtiöltä, joka näkyy siinä sähkölaskullakin.
Kyllä juuri näin.

Tuli mieleen case muutama vuosi sitten. Helenillä oli hyvä tarjous, jossa ilmoitettiin rajaksi muistaakseni 5000 tai 6000 kWh. Sitten joku kaveri täältä ilmoitti, että ko. rajaa ei löydy kyseiseltä sopimuksella eli kiinni vaan vaikka millä kulutuksella, Helen ei siitä voi irti räpistellä. Aika moni ilmoitti saman diilin tehneensä ja moni kertoi kulutuksenkin olleen yli 20 000 kWh.

Kusetusta niiltä, jotka tuon tietoisesti tilasivat ylikulutuksella?

Haluan tehdä selväksi, että en pidä Väreen toimintaa hyvänä ja tuosta olisi pitänyt suoraselkäisesti asiakkaita tiedottaa jo aiemmin ja määräaikaista tehtäessä. Kuitenkin "kusettamisen" näkeminen siellä sun täällä (kuten tällä foorumilla kovin helposti asiat nähdään) lienee raskasta ja neutraalimmin voisi asiat ottaa. Näkisin, että seuraavaa sopimusta tehdessä ottaa Väreeltä takaisin tuon vääryyden tiukalla argumentoinnilla tästä tapauksesta tai vaihtaa muualle. Juuri 24kk määräaikaisen tehneelle Datahub maksaa Väreellä 9,24€. Kyse on siis maksimissaan kympistä.
 
Tuli mieleen case muutama vuosi sitten. Helenillä oli hyvä tarjous, jossa ilmoitettiin rajaksi muistaakseni 5000 tai 6000 kWh. Sitten joku kaveri täältä ilmoitti, että ko. rajaa ei löydy kyseiseltä sopimuksella eli kiinni vaan vaikka millä kulutuksella, Helen ei siitä voi irti räpistellä. Aika moni ilmoitti saman diilin tehneensä ja moni kertoi kulutuksenkin olleen yli 20 000 kWh.

Kusetusta niiltä, jotka tuon tietoisesti tilasivat ylikulutuksella?
Vaikutat olevan hyvin sekaisin reaalimaailman konsepteista. Esimerkissäsi ei ole mitään kusetusta. Ei edes yritystä.

Kyseessä oleva konsepti on tarjousehto. Se tarkoittaa että helenillä on oikeus kieltäytyä myymästä tarjouksen hintaan mikäli ehtoja ei täytetä. Se vastaa sanomalehden juhlamokan kaksi pakettia per talous. Kaupasta saa ostaa vaikka miljoona juhlamokkaa jos he haluavat ne sinulle myydä. Helen saa myydä oman tarjouksensa vaikka miljardin kuluttavalle.

Tarjousehto ei sido kuluttajaa tasan yhtään mitenkään tasan yhtään mihinkään. Tarjousta saa kysyä vaikka ehtoja ei täytä niin paljon kuin sielu halajaa. Tarjouehto antaa helenille laillisen oikeuden kieltäytyä. Esimerkkisi tapauksessa helen ei kieltäytynyt.
 
Jep, moraalinen kompassini vaan tuossa Helenin tapauksessa sojottaa eri tavalla. Tosin aivan kuten myös case Väre & määräaikainen sopimus.
 
Jep, moraalinen kompassini vaan tuossa Helenin tapauksessa sojottaa eri tavalla. Tosin aivan kuten myös case Väre & määräaikainen sopimus.
No eiköhän vapaassa maailmassa ole moraalisesti oikeinta että helen itse saa päättää kenelle tarjouksiaan antaa.
 
Jep, moraalinen kompassini vaan tuossa Helenin tapauksessa sojottaa eri tavalla. Tosin aivan kuten myös case Väre & määräaikainen sopimus.

Se ratkaisee mitä siellä sopparissa lukee. Mikäli helen ei sopparissa ollut rajaa, niin sitten eivät voi irtsanoa. Samoin Väre ei voi kiinteään soppariin lisätä maksuja miten huvittaa sojotti se henkilökohtainen moraalinen kompassi minne vaan. Nykymaailma rakentuu sopimuksille ja sille, että niistä pidetään kiinni.
 
No eiköhän vapaassa maailmassa ole moraalisesti oikeinta että helen itse saa päättää kenelle tarjouksiaan antaa.
Kuten myös case hintakaton irtisanominen tai datahub-maksun lisääminen, jos sopimus sen mahdollistaa?

Jatkan vielä, että et ymmärrä väärin. Hyödynnän mielelläni tarjouksia ja selvitän, mistä saan tarvitsemani hyödykkeet edullisesti hankittua. Aika usein huomaan, että täällä porukka pyrkii hyötymään hintavirheistä ja possun kokoisista aukoista sopimusehdoissa. Ymmärrän kyllä näissä tapauksissa kuluttajan suojelemisen niin, että firmat eivät kikkaile olemattomilla tarjouksilla. Sitten, kun joku firma sopimukseen viitaten (pl. Väre + määräaikainen) ilmoittaa tekevänsä jonkin asian, se on ilman muuta "kusetusta". Ehkä se on sitten tuo kusetus-sana, joka saa minut ymmälleen.

Asiaan. Ymmärtääkseni sähkön lähiajan futuurit näyttävät alaspäin lämpimän sään takia. Näkyiskö jo kohta hinnoissa?
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Kuten myös case hintakaton irtisanominen tai datahub-maksun lisääminen, jos sopimus sen mahdollistaa?

Jatkan vielä, että et ymmärrä väärin. Hyödynnän mielelläni tarjouksia ja selvitän, mistä saan tarvitsemani hyödykkeet edullisesti hankittua. Aika usein huomaan, että täällä porukka pyrkii hyötymään hintavirheistä ja possun kokoisista aukoista sopimusehdoissa. Ymmärrän kyllä näissä tapauksissa kuluttajan suojelemisen niin, että firmat eivät kikkaile olemattomilla tarjouksilla. Sitten, kun joku firma sopimukseen viitaten (pl. Väre + määräaikainen) ilmoittaa tekevänsä jonkin asian, se on ilman muuta "kusetusta". Ehkä se on sitten tuo kusetus-sana, joka saa minut ymmälleen.

Asiaan. Ymmärtääkseni sähkön lähiajan futuurit näyttävät alaspäin lämpimän sään takia. Näkyiskö jo kohta hinnoissa?
Kyllä. Koska määräaikainen on määräaikainen. Sopimusteknisesti määräaikaisuuden konsepti on todella todella todella vahva kuluttajien mielissä ja lakiteknisesti myös. Tässä casessa on kovin monen mielestä jo heti kättelyssä päivänselvää että kyseessä on kusetus. Sopimukset eivät salli tällaista.

Helen ei tullut missään vaiheessa mitenkään vastaavasti missään konseptissa kusetetuksi. Helen pystyi tekemään päätöksensä ihan puhtailla faktoilla kuten itse halusivat.
 
Väre tapauksessa viittaavat yleisiin sähkönmyyntiehtoihin todennäköisesti, löytyy googlella vaikka väreen sivuilta. Sieltä kohdassa 8.x eteenpäin.

Silti tuo muutos on aika hataralla pohjalla ja sitähän viranomainen tuossa nyt selvittää.
Ymmärrän taustan, DH kustannukset on aika järkyttävät verkkoyhtiölle ja myyntiyhtiöille. Mutta paska ajatus, paska ajoitus. Ei alan sisälläkään nyt mitään hurraahuutoja tuosta ole kuulunut.
 
Kyllä. Koska määräaikainen on määräaikainen. Sopimusteknisesti määräaikaisuuden konsepti on todella todella todella vahva kuluttajien mielissä ja lakiteknisesti myös. Tässä casessa on kovin monen mielestä jo heti kättelyssä päivänselvää että kyseessä on kusetus. Sopimukset eivät salli tällaista.

Helen ei tullut missään vaiheessa mitenkään vastaavasti missään konseptissa kusetetuksi. Helen pystyi tekemään päätöksensä ihan puhtailla faktoilla kuten itse halusivat.
Olen samaa mieltä. Osoittaa Väreeltä typerää toimintaa, vaikka saisivat datahub-maksut jotenkin määräaikaisiinkin diileihin kiedottua mukaan. Tuskin ovat tuota noin vain päättäneet, vaan jonkinlaisen legal-taustoituksen tehneet, koska todella uhkarohkeaa tässä tilanteessa tuollaista laskuttaa. Itse en pysty arvioimaan, onko tuo sallittua vai ei. Kerran sinä voit, niin mielelläni minä ja moni muu kuulisi perustelut.
On kyllä mielenkiintoista nähdä, miten tämän tapauksen osalta lopulta käy. Olisi hyvä, että eivät voisi laskuttaa, jolloin tällaisten yhtiölle tulevien extramaksujen tunnistaminen, viestiminen ja myynnissä huomioon ottaminen paranisi.

Helenillä ei ymmärtääkseni ollut tuon diilin sopimusehdoissa kulutusrajoitetta kirjattuna, joten kun asiakas ilmoitti netissä 5000 kWh ja Helen sen automaattisesti hyväksyi, niin case oli selvä. Muistelen jonkun täällä siihen vedonneenkin, kun Helen alkoi kakistelemaan. Tuon (muistaakseni BF) kampanjan jälkeen alkoi sopimusehtoihinkin löytymään ko. rajoite.

Ymmärtääkseni Datahubin myötä jatkossa yhtiö saa kulutustiedot käyttöönsä välittömästi, niin jäävät kulutusrajoitekikkailut mahdollisesti historiaan?
 
Jos ei ole sähkölämmitystä niin pörssisähkö voi olla hyvä nyt kun kiinteät on hinnoiteltu varmanpäälle. Sähkölämmityksessä kulutus ajottuu kalliille tunneille/päiville pakosti, joten pörssisähkö voi olla iso riski.

Sähkölämmityksessä se nimenomaan kannattaa, jos ei ole suora sähkölämmitys. Nimenomaan jos ei ole varaavaa sähkölämmitystä, niin todella vaikea on saada mitenkään järkeväksi. Oma kulutus on 80-85% yöaikaan, varaava sähkölämmitys, täyssähköauto x2 ja puusauna.
 
Olen samaa mieltä. Osoittaa Väreeltä typerää toimintaa, vaikka saisivat datahub-maksut jotenkin määräaikaisiinkin diileihin kiedottua mukaan. Tuskin ovat tuota noin vain päättäneet, vaan jonkinlaisen legal-taustoituksen tehneet, koska todella uhkarohkeaa tässä tilanteessa tuollaista laskuttaa. Itse en pysty arvioimaan, onko tuo sallittua vai ei. Kerran sinä voit, niin mielelläni minä ja moni muu kuulisi perustelut.
On kyllä mielenkiintoista nähdä, miten tämän tapauksen osalta lopulta käy. Olisi hyvä, että eivät voisi laskuttaa, jolloin tällaisten yhtiölle tulevien extramaksujen tunnistaminen, viestiminen ja myynnissä huomioon ottaminen paranisi.
Perustelut on esitelty kattavasti lehdistössä jo moneen kertaan. Ei niihin ole mitään lisättävää. Löydät linkkejä tästä ketjusta lainauksineen.
 
Sähkölämmityksessä se nimenomaan kannattaa, jos ei ole suora sähkölämmitys. Nimenomaan jos ei ole varaavaa sähkölämmitystä, niin todella vaikea on saada mitenkään järkeväksi. Oma kulutus on 80-85% yöaikaan, varaava sähkölämmitys, täyssähköauto x2 ja puusauna.
Eipä nuo yön tunnit olleet mitenkään halpoja kovilla pakkasilla. Mutta varmaan varaavalla sähkölämmityksellä pelimies voi kokeilla. Eiköhän Olkiluoto 3 tuo sen verran kapasiteettia lisää että yöllä ei olla 100% ulkomaiden hintojen armoilla.
 
Väre tapauksessa viittaavat yleisiin sähkönmyyntiehtoihin todennäköisesti, löytyy googlella vaikka väreen sivuilta. Sieltä kohdassa 8.x eteenpäin.

Silti tuo muutos on aika hataralla pohjalla ja sitähän viranomainen tuossa nyt selvittää.
Ymmärrän taustan, DH kustannukset on aika järkyttävät verkkoyhtiölle ja myyntiyhtiöille. Mutta paska ajatus, paska ajoitus. Ei alan sisälläkään nyt mitään hurraahuutoja tuosta ole kuulunut.
Aika huteralla pohjalla tosiaan ollaan, jos aletaan vetoamaan toissijaisiin (yleis)sopimusehtoihin, jotka ovat ristiriidassa ensisijaisen kiinteän hinta -ehdon kanssa...
 
Eipä nuo yön tunnit olleet mitenkään halpoja kovilla pakkasilla. Mutta varmaan varaavalla sähkölämmityksellä pelimies voi kokeilla. Eiköhän Olkiluoto 3 tuo sen verran kapasiteettia lisää että yöllä ei olla 100% ulkomaiden hintojen armoilla.

Joo, kaameimpien piikkien aikana 1.12 - 22.12 (jolloin vaihtui Tampereen sähkölaitoksen hintakatolliseen pörssisähköön) toteutunut hinta oli n. 18c/kWh. Piti vähän lämmittää puilla ja välillä ladata autoja kauppareissuilla jne. Ihan arvokasta, mutta nyt taitavat ahtaimmalla olevat yhtiöt kaupitella noita hintoja ihan normisopimuksiin. Nythän ne yöhinnat ovat taas välillä olleet selvästi alle 2 c.
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 896
Viestejä
4 412 730
Jäsenet
73 267
Uusin jäsen
Miketti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom