Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Niitähän on olemassa missä ARA rahoituksella saa maksimissaan puolet remontin hinnasta (tai 4 000€ / henkilö) mikä tarkoittaa esim. omalla kohdallani sitä että rapian 80k maalämmöstä mikä laitetaan toukokuussa 2022 tulee maksettavaksi puolet. Kun siis siirtyy esim. öljystä pois.

Tuota avusta ei taida saada jos pohjalla on "ympäristöystävällinen" sähkölämmitys. Koskee käsittääkseni vain öljylämmityksestä luopuvia nuo tuet.
 
Toteutuesaan vety-talous tulee kasvattamaan sähkön tarpeen, mahdollisesti nopeastikin. Tuulisähkö tarvii aina varavoiman joka tekee siitä kokonaisuutena kalliin. Jos katsoo vain tuulisten päivien sähkönhintaa niin tuulivoima on edullinen ratkaisu. Valitettavasti EU:lla ei ole suunnitelmaa vähä tuulisten päivien sähkön tuotantoon. Markkinatalous ratkaisee tämän kulutusjoustolla (pitkittiyessä varastoinnilla) ja tämä tarkoittaa kalliita sähkönhintoja ainakin lähi tulevaisuudessa.
 
...
Minä ennustan että asiat etenevät merkittävästi nopeammin ja sähkön kulutus tuplaantuu Suomessa vuoteen 2035 mennessä. Samoin käy kuluttajahinnalle.

Nuo skenaarioiden sisällöt muuttuvat nyt niin nopeasti, että niihin ei kannata liikaa tuijottaa.
...
Aika reteä on odotuksesi. Se vaatinee, että 1) Suomeen investoidaan reippaasti, 2) Suomeen investoidaan sähköintensiiviseen teollisuuteen, 3) teollisuuden määrä ei vähene, 4) suomalainen teollisuus sähköistyy, 5) kuluttajien sähkönkäyttö tuplaantuu, vaikka väestön määrä ei kasva ja energiatehokkuus kasvaa sekä 6) kaikki mahdollinen sähköistyy.

Itse uskon kohtiin 4 ja 6, en muihin kohtiin. Tässä on vielä tietysti sellainen huomioitava asia, että kuinka paljon kasvaa sähköverkoissa siirrettävä energia? Itse en usko sen tuplaantumiseen. Jos huomioidaan teollisuuden paikallinen tuotanto, aurinkopaneelit jne, tilanne on tietysti toinen.

Skenaariot toki muuttuvat hurjasti. Esimerkiksi: kuka uskoi muutama vuosi sitten, että tuulivoimaa rakennetaan ilman tukia tai kansalaiset haluaisivat yli 50%:sti sähköauton vuonna 2021?
 
Helen tarjoaa tekstarilla suoraa jatkoa vanhaan 2 vmääräaikaiseen. Toukokuusta 2 v jatkuisi 3€ perusmaksulla 8,85c/kWh. Hitti vai huti.
Minkä kulutuksen kohteeseen? Jos esim. on 20 000 KWh/v kulutus niin tuo kk-maksu on tuossa varmaan merkityksetön.

Jos kohtuullisempi vuosikulutus, halvempaa löytyisi kyllä.
 
Aika reteä on odotuksesi. Se vaatinee, että 1) Suomeen investoidaan reippaasti, 2) Suomeen investoidaan sähköintensiiviseen teollisuuteen, 3) teollisuuden määrä ei vähene, 4) suomalainen teollisuus sähköistyy, 5) kuluttajien sähkönkäyttö tuplaantuu, vaikka väestön määrä ei kasva ja energiatehokkuus kasvaa sekä 6) kaikki mahdollinen sähköistyy.

Itse uskon kohtiin 4 ja 6, en muihin kohtiin. Tässä on vielä tietysti sellainen huomioitava asia, että kuinka paljon kasvaa sähköverkoissa siirrettävä energia? Itse en usko sen tuplaantumiseen. Jos huomioidaan teollisuuden paikallinen tuotanto, aurinkopaneelit jne, tilanne on tietysti toinen.

Skenaariot toki muuttuvat hurjasti. Esimerkiksi: kuka uskoi muutama vuosi sitten, että tuulivoimaa rakennetaan ilman tukia tai kansalaiset haluaisivat yli 50%:sti sähköauton vuonna 2021?
Teollisuus siirtyy öljystä ja hiilestä sähköön. Tämä selittää sähköntarpeen kasvun ei uusi teollisuus. Esimerkiksi jos raudan jalostus muuttuu vetyyn perustuvaksi Suomen sähkön tarve kasvaa kymmeniä prosentteja.
 
Teollisuus siirtyy öljystä ja hiilestä sähköön. Tämä selittää sähköntarpeen kasvun ei uusi teollisuus. Esimerkiksi jos raudan jalostus muuttuu vetyyn perustuvaksi Suomen sähkön tarve kasvaa kymmeniä prosentteja.
Tämä sisältää oletuksen, että kaikki nykyinen teollisuus säilyy, niillä piisaa investointiedellytykset energiatransformatioon ja sähkö tuodaan verkosta eikä paikallisesti malliin energiayhteisöt.

Kyllä sähkön käyttö kasvaa kymmeniä prosentteja, mutta 100% 13 vuoden aikana on aika paljon.

Edit: sähkön hinta ei voi millään tuplaantua tai kasvaa reippaasti, koska muuten teollisuuden sähköön investoimiselta katoaa pohja. Vaikea uskoa skenaarioon, jossa niin käyttö kuin hinta tuplaantuisi. Edelleen hinnan volatiliteetti kyllä kasvaa tuotantoportfolion muutoksen myötä.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan konkurssit alkavat helpottaa sähkö pulaa jossain vaiheessa. Tälläiset sähkönhinnat alkavat syödä kannattavuutta monella alalla. Esim. kotimaiset kasvikset voivat talvella olla melko kalliita.
 
Heinäkuussa vaihdoin Oomin Aktiivinen liittymään (2,90 EUR + spot + 0,22 c/kWh) ja päätin ottaa mukaan myös Hintakaton 2,90 EUR (leikkuri 7,44c/kWh), koska eihän sitä koskaan noista hinnoista tiedä. Noh kaikki tietää miten kävi. Olin tyytyväinen leikkurista vaikka se silloin vähän kirpasikin. Pari päivää sitten tuli ilmoitus, että lopettavat ko tuotteen ja tilalle tulee Oomi Kesto 4,90 €/kk ja 12,95c/kWh kuukauden päästä. Toistaiseksi voimassa olevalla sopparilla ja 1kk muutosajalla. Hieno homma. Ehkä hieman ylireagointia . Noh tsekkasin heti mitä muuta olisi tarjolla ja Oomilla oli 4,90/kk + 9,45 c tarjous 24kk. Nousi seuraavana päivänä 4,90€/kk + 10,45c 24kk. Onko näillä sähkönmyyjillä mitään rajaa . Nyt sitten pitäis löytää jotain järkevää tilalle.

Tässä saattaisi olla jo pieni riitauttamisen paikka kuluttajariitalautakunnan kautta. Ei oikein kolahda omaan oikeustajuun vain kuukauden irtisanomisajalla.
 
Toteutuesaan vety-talous tulee kasvattamaan sähkön tarpeen, mahdollisesti nopeastikin. Tuulisähkö tarvii aina varavoiman joka tekee siitä kokonaisuutena kalliin. Jos katsoo vain tuulisten päivien sähkönhintaa niin tuulivoima on edullinen ratkaisu. Valitettavasti EU:lla ei ole suunnitelmaa vähä tuulisten päivien sähkön tuotantoon. Markkinatalous ratkaisee tämän kulutusjoustolla (pitkittiyessä varastoinnilla) ja tämä tarkoittaa kalliita sähkönhintoja ainakin lähi tulevaisuudessa.

Toisaalta vetytalous osaltaan myös ratkaisee tätä ongelmaa. Vetyä tuotetaan, kun on ylitarjontaa tuulisähköstä (= kevät, kesä ja syksy). Vetyä voidaan käyttää melkein mihin tahansa, esim. kahvin keittämiseen talvella tai teräksen tuottamiseen kesällä.
 
Tuulipuistot tuottaa sähköä yli 90% ajasta. Talvella tuotanto on suurempaa kuin kesällä.
Tuoton määrälläkin on merkitystä. Mainoksissa yli 90% näyttää tietysti hyvältä.

Toisaalta vetytalous osaltaan myös ratkaisee tätä ongelmaa. Vetyä tuotetaan, kun on ylitarjontaa tuulisähköstä (= kevät, kesä ja syksy). Vetyä voidaan käyttää melkein mihin tahansa, esim. kahvin keittämiseen talvella tai teräksen tuottamiseen kesällä.

Kyllähän vety auttaisi tuulisähkön kuorman tasaukseen. Ei vedyn varastointi ilmaista ole joten tuskin sillä mitään vuodenaika kulutusten vaihtelua voidaan tasata. Vety
 
Teollisuus siirtyy öljystä ja hiilestä sähköön. Tämä selittää sähköntarpeen kasvun ei uusi teollisuus. Esimerkiksi jos raudan jalostus muuttuu vetyyn perustuvaksi Suomen sähkön tarve kasvaa kymmeniä prosentteja.
Iso teollisuus, kuten esimerkkisi Rautaruukki, tulee hoitamaan sähköntarpeensa yhteistyöllä ja/tai omilla tuulipuistoilla.

OX2 ja Rautaruukki keskustelevat jo (varmaankin hyvin alustavasti) että merituulipuistoilla voidaan hoitaa tällaiset jättimäiset sähkösiirtymät.
 
Tuoton määrälläkin on merkitystä. Mainoksissa yli 90% näyttää tietysti hyvältä.
Huomaa että yli 90% oli yhden tuulipuiston tuotantoaika. Alueellisella hajautuksella tuotanto tasaantuu, niin huiput kuin notkahduksetkin. Tuulivoima tarvitsee säätövoimaa, se ei ole kenellekään epäselvää. Tuomiopäivän ennusteet tuulivoiman haitoista ja teollisuuden alasajosta on kuitenkin kaukaa haettua samalla kun asiantuntijat odottavat rakennettavan tuulivoiman osaltaan johtavan sähkön hinnan laskuun.

 
Viimeksi muokattu:
Huomaa että yli 90% oli yhden tuulipuiston tuotantoaika. Alueellisella hajautuksella tuotanto tasaantuu, niin huiput kuin notkahduksetkin. Tuulivoima tarvitsee säätövoimaa, se ei ole kenellekään epäselvää. Tuomiopäivän ennusteet tuulivoiman haitoista ja teollisuuden alasajosta on kuitenkin kaukaa haettua samalla kun asiantuntijat odottavat rakennettavan tuulivoiman osaltaan johtavan sähkön hinnan laskuun.

”Sähköautot tulevat olemaan merkittävä jousto. Ja kuluttajat ovat valmiita siihen.”
Näinköhän on :rofl2: Kyllä tulee sellainen itku ja parku taas siitäkin, kun 1x2 voimaloiden vaihtelun tasaamiseksi joudutaan tekemään isoja investointeja tai muuten kairaamaan kuluttajaa ahteriin.
 
Näinköhän on :rofl2: Kyllä tulee sellainen itku ja parku taas siitäkin, kun 1x2 voimaloiden vaihtelun tasaamiseksi joudutaan tekemään isoja investointeja tai muuten kairaamaan kuluttajaa ahteriin.
Mikä itku siitä nyt erikseen tulisi? Tässähän sitä itkua pörssisähkön hinnoista ja kiinteiden sopparien poistumisista/hinnoista on jo sivukaupalla, eiköhän tuo ihan sillä samalla itkulla mene kun hinnalla säännellään latausta. Eihän sitä nyt kukaan ole kieltämässä auton latausta klo 8-10, mutta kun hinnalla noita pelataan niin kas, sehän tapahtuu kun itsestään.
 
Mikä itku siitä nyt erikseen tulisi? Tässähän sitä itkua pörssisähkön hinnoista ja kiinteiden sopparien poistumisista/hinnoista on jo sivukaupalla, eiköhän tuo ihan sillä samalla itkulla mene kun hinnalla säännellään latausta. Eihän sitä nyt kukaan ole kieltämässä auton latausta klo 8-10, mutta kun hinnalla noita pelataan niin kas, sehän tapahtuu kun itsestään.
"Joku" ne säätöjärjestelmätkin maksaa... Äkkiäkös näpyttelevät jonkun paskalaki 4.0, jolla jokainen tönön omistaja saa pistää tuulipelleilyjen takia kättä muutaman tonnin taskuun ja hyöty 0.
 
Heinäkuussa vaihdoin Oomin Aktiivinen liittymään (2,90 EUR + spot + 0,22 c/kWh) ja päätin ottaa mukaan myös Hintakaton 2,90 EUR (leikkuri 7,44c/kWh), koska eihän sitä koskaan noista hinnoista tiedä. Noh kaikki tietää miten kävi. Olin tyytyväinen leikkurista vaikka se silloin vähän kirpasikin. Pari päivää sitten tuli ilmoitus, että lopettavat ko tuotteen ja tilalle tulee Oomi Kesto 4,90 €/kk ja 12,95c/kWh kuukauden päästä. Toistaiseksi voimassa olevalla sopparilla ja 1kk muutosajalla. Hieno homma. Ehkä hieman ylireagointia . Noh tsekkasin heti mitä muuta olisi tarjolla ja Oomilla oli 4,90/kk + 9,45 c tarjous 24kk. Nousi seuraavana päivänä 4,90€/kk + 10,45c 24kk. Onko näillä sähkönmyyjillä mitään rajaa . Nyt sitten pitäis löytää jotain järkevää tilalle.
Oho, nyt ei tunnu yhtään niin pahalta tuo Oomin 3,90eur/kk + 6,99c/Kwh.

Kai se ainoa tapa välttää nämä nykyiset hinnat 24kk soppareissa on ottaa jokin toistaiseksi voimassa oleva ja maksaa talven/kevään kovaa Kwh hintaa ja toivoa että hinta putoaa "normaalille"* tasolle kesää kohti mentäessä.

* Ellei tämä tosiaan ole "uusi normaali" missä nyt ollaan... :rolleyes:
 
Huomaa että yli 90% oli yhden tuulipuiston tuotantoaika. Alueellisella hajautuksella tuotanto tasaantuu, niin huiput kuin notkahduksetkin. Tuulivoima tarvitsee säätövoimaa, se ei ole kenellekään epäselvää. Tuomiopäivän ennusteet tuulivoiman haitoista ja teollisuuden alasajosta on kuitenkin kaukaa haettua samalla kun asiantuntijat odottavat rakennettavan tuulivoiman osaltaan johtavan sähkön hinnan laskuun.

Muutamassa mahdollisen tuulivoimapuiston ns. aloitus/tiedotustilaisuudessa on tullut oltua paikalla. Innokkaasti ainakin tuulivoimayhtiöiden asiantuntijat(myyntimiehet?) vakuuttelevat, että sähkön hinta laskee, kun tuulivoimalla tuotetun sähkön osuus kasvaa. Valitettavasti ainakin toistaiseksi se on ollut juuri toisinpäin.
 
Muutamassa mahdollisen tuulivoimapuiston ns. aloitus/tiedotustilaisuudessa on tullut oltua paikalla. Innokkaasti ainakin tuulivoimayhtiöiden asiantuntijat(myyntimiehet?) vakuuttelevat, että sähkön hinta laskee, kun tuulivoimalla tuotetun sähkön osuus kasvaa. Valitettavasti ainakin toistaiseksi se on ollut juuri toisinpäin.

Oletko toisaalta tullut ajatelleeksi, mitä se hinta voisi olla ilman kaikkein kustannustehokkaimman sähköntuotantomuodon lisäämistä?
 
Halpaahan se sähkö nykyään olisi, jos ei ydinvoimaloita olisi torpattu. Luitko tuon jutun erityisesti sen sähkön tuotannon kokonaishinnan osalta?

Juu. Lähinnä pointtina, että kuinka paha tilanne sitä olisikaan, jos uutta (tuuli)tuotantoa ei oltaisi rakennettu.
 
Tässä saattaisi olla jo pieni riitauttamisen paikka kuluttajariitalautakunnan kautta. Ei oikein kolahda omaan oikeustajuun vain kuukauden irtisanomisajalla.

Kuukausi on ihan se lainmukainen normi. Tuossa systeemissa on musta vähän oudosti sitten oikeasti vain 2 viikkoa aikaa vaihtaa, kun vaihtoaika vanhalta sähkönmyyjältä on se 14 päivää. Musta nää sähköfirmat tuntuu vähän operoivan vielä menneellä vuosituhannella. Eikö monissa muissa palveluissa ole vaihtaminen paljon nopeampaa yleensä.

Miten muuten yleensä jos haluaa vain vaihtaa sopimusta, ei firmaa, onnistuuko se ns. lennossa? Tuolla energia 247:lla onnistui aina viimeisenä päivänä, ja ajattelin että se on melko normaali, mutta parempi silti kysyä. Oliskohan että tuo kohta tuleva Datahub voisi parantaa systeemiä.

Siis erityisesti tilanteessa kun sulla on järkevänhintainen määräaikainen joka on vanhentumassa, ja haluat tehdä uuden määräaikaisen sopimuksen koska muutoin se vaihtuu johonkin poskettoman kalliiseen oletussopimukseen.
(puhun siis normaalitilanteesta jossa noita ylipäätään oli tarjolla)



Tää virallinen hintavertailu on kyllä vähän vitsi. Tuolla on vähän väliä sopimuksia joita ei oikeasti voi tehdä. Esim. Tampereen sähkölaitos lopetti joulukuun alussa normaalien toistaiseksi voimassa olevien sopimusten myymisen, itse otin sen vajaaksi kuukaudeksi, pitäisi siitä tulla myös s-bonusta. Joulukuu niillä oli hintana about 6-7 senttiä ja sitten sen hinta nousi tammikuussa kymmeneen. Mutta siis sitä ei ole myyty about kuukauteen. Ja nyt noin viikon aikana tuonne on ilmestynyt tälläinen, jossa hinnaksi ilmoitettu 7.95 snt/kWh ja vajaa 4 euroa kuukausimaksu.


Tuossa muuten vähän katselin noita firmoja manuaalisesti, mitä olen ennenkin katsellut. Näyttää että se kovin kärki hinnoissa on nähty, myös sopimustarjontaa on paljon enemmän. Viikko pari sitten monella firmalla ei ollut kuin huonoja, pitkiä sopimuksia tarjolla.
Turku Energialla on taas paketit myynnissä. Esim. 17 euroa per 350 kwh. Siitä tulee 0,0657e per kwh, ylimenevät 0,0109. Noi M ja L pakettien kwh hinnat eivät kauheasti eroa toisistaan. Esim. 500 kWh maksaa 40 euroa, joka olisi yhteensä 8 senttiä per kWh. Isommilla määrillä tuo 10 senttiä ylimenevistä on toki huono, mutta tuolla 250-400 kWh/kk välillä noi paketit on aika edullisia mielestäni.

Jos mä kokeilen tuolla hintavertailussa vastaavalla 6000 kwh vuosikulutuksella, niin se ehdottaa väreen XL pakettia, ja väittää että se maksaisi saman 40 euroa.

1641232096230.png
Toi oli niiden laskurilla jolla myös tehdään sopimus. Hinnastossa on hieman vielä korkeampi hinta. Että mistä tuokin kaksi euroa extraa tulee??
1641232287287.png

edit: Okei tuo 2 euroa tulee jostain automaattisesta vihreästä lisämaksusta jonka saa seuraavassa vaiheessa pois. Mutta silti, se energiaviraston laskuri väitti 40 euroa ja tuo on yli 4x sen verran.
 
Kuukausi on ihan se lainmukainen normi. Tuossa systeemissa on musta vähän oudosti sitten oikeasti vain 2 viikkoa aikaa vaihtaa, kun vaihtoaika vanhalta sähkönmyyjältä on se 14 päivää. Musta nää sähköfirmat tuntuu vähän operoivan vielä menneellä vuosituhannella. Eikö monissa muissa palveluissa ole vaihtaminen paljon nopeampaa yleensä.

Miten muuten yleensä jos haluaa vain vaihtaa sopimusta, ei firmaa, onnistuuko se ns. lennossa? Tuolla energia 247:lla onnistui aina viimeisenä päivänä, ja ajattelin että se on melko normaali, mutta parempi silti kysyä. Oliskohan että tuo kohta tuleva Datahub voisi parantaa systeemiä.

Sähkösopimuksissa on kuluttajan puolelta kahden viikon irtisanomisaika, mikä on myös kirjattu sähkömarkkinalakiin. Sitä nopeammin ei ole mahdollista vaihtaa, eikä se ole muuttumassa Datahubinkaan myötä mihinkään. Tuskin juuri millään muullakaan alalla voi sopimustaan irtisanoa tuota nopeammin, vaikka se kuinka tuntuisi menneiltä ajoista. Esimerkiksi jonkun puhelinliittymän käyttämisen voi kyllä lopettaa ja hankkia uuden rinnalle, mutta ei se vanhan liittymän laskutus heti lopu.

Saman myyjän toiseen sopimukseen voi yleensä vaihtaa välittömästi.
 
Jukka ennakoi sähkön hinnannousua ja teki hintakattosopimuksen: sitten luukusta kolahti tyly kirje
Sähköyhtiö Oomi lakkauttaa hintakattosopimukset. Asiakkaat ovat käärmeissään.
Oululaisen Jukka Piiraisen vuosi alkoi tylyllä kirjeellä sähköyhtiöstä. Hän uskoo monien muidenkin äänestävän jaloillaan.
Oululaisen Jukka Piiraisen vuosi alkoi tylyllä kirjeellä sähköyhtiöstä. Hän uskoo monien muidenkin äänestävän jaloillaan.

Oululaisen Jukka Piiraisen vuosi alkoi tylyllä kirjeellä sähköyhtiöstä. Hän uskoo monien muidenkin äänestävän jaloillaan. KOTIALBUMI
Tekijän kuva
Aleksanteri Pikkarainen

aleksanteri.pikkarainen@iltalehti.fi
Tänään klo 7:01

  • Sähkön hinta on noussut.
  • Oululainen Jukka Piirainen ennakoi tätä ja otti hintakattosopimuksen.
  • Nyt sähköyhtiö päätti, että koko sopimus lakkautetaan.
Sähköyhtiö Oomi on päättänyt lakkauttaa kokonaan sopimukset, joissa on hintakatto.

Jotkut yhtiön asiakkaat ovat pöyristyneet asiasta.
Yksi heistä on oululainen Jukka Piirainen, joka asuu puu-Raksilassa sähkölämmitteisessä kolmiossa.
Piirainen luotti aiemmin pörssisähköön. Viime kevätkesänä hän kuitenkin ennakoi sähkön hinnannousua ja otti Oomilta sopimuksen, jossa oli hintakatto. Pörssisähkön hinta nousi poikkeuksellisen korkeaksi joulukuun alkupuolella.
Vuoden vaihteessa Piiraisen kotiin tuli Oomilta kirje. Siinä yhtiö ilmoittaa ”yhtenäistävänsä tuotteita” ja lakkauttavansa hintakattomallisen sopimuksen.
– Se tulisi helmikuun alusta voimaan, mutta hinta nousee yli 5 senttiä kilowattitunti, Piirainen manaa.
Kodin sähkölaskut ovat normaalisti 100–150 euron luokkaa, mutta talvella selvästi isompia. Talouden kulutus on vuositasolla 10 000 kilowattitunnin luokkaa. Oomin päätöksellä sähkölaskut kallistuisivat vuositasolla noin 500 euroa, Piirainen ynnää.
– Tämä ei ole mikään maailman energiatehokkain talo. Puunpolttomahdollisuus auttaa.
Yhtiö vetoaa markkinatilanteeseen
Energiayhtiö Oomin toimitusjohtaja Tuomas Oksasen mukaan sopimusmuutosten taustalla ovat nimenomaan syksyn ja talvena aikana poikkeuksellisen korkeiksi nousseet sähkön markkinahinnat. Sähkönmyyjät ostavat markkinoilta sähkön ja muut mekanismit, kuten suojaukset, jotka liittyvät kuluttajille myytäviin tuotteisiin.
– Taustalla ovat vesitilanne, polttoaineet, päästöoikeudet, jotka mediassakin ovat nousseet esille. Tämä poikkeava markkinatilanne, nousseet sähkönhinnat, siihen liittyvät riskit ja erilaisten tuotteiden saatavuus eli kysynnän ja tarjonnan kohtaaminen ovat taustoja.
Oksanen sanoo, että hintakattoasia koskee muutamaa prosenttia yhtiön asiakkaista. Sopimustyypistä riippuen sähkösopimukset seuraavat markkinahintoja. Yhtiöllä on myös kahden vuoden määräaikaisia sopimuksia, jotka ovat kahden vuoden ajan samanhintaisia.

– Sopimuksissa, joissa ei ole määräaikaa, yhtiöillä on mahdollisuus kertoa muutoksista toimialan käytäntöjen mukaisesti.
Oomin asiakaspalvelu on ruuhkautunut sähkön hintatilanteen myötä.
– Asiakkailta on tullut tietenkin huolestunutta palautetta. Kyllähän tämä täysin poikkeava tilanne on ollut keskustelussa, ja myös asiakkaat ovat panneet sen merkille. Merkittävästi asiakkaat eivät ole irtisanoneet sopimuksia, koska tilanne koskee kaikkia toimijoita. Loppuasiakkaan kannalta markkinatilanne on äärimmäisen hankala, poikkeava ja haastava.
Tällainen kirje kertoi sopimuksen muutoksesta.
Tällainen kirje kertoi sopimuksen muutoksesta.

Tällainen kirje kertoi sopimuksen muutoksesta. LUKIJAN KUVA
LUE MYÖS
Sähkön hinta kipusi hurjiin lukemiin – ”Noin korkea summa on todella poikkeuksellinen”
LUE MYÖS
Sähkössä raju hintapiikki – näin se vaikuttaa sähköautoilijoihin
Somekiukku virisi
Piirainen ei ole yksin tuohtumuksensa kanssa.
Eräs sosiaalisessa mediassa asiaa kommentoinut kirjoittaa, että Oomi on tekemässä kammottavan asiakaskokemusvirheen reagoidessaan sähkön hintapiikkiin pyrkimällä maksimoimaan laskuttamisen lyhytaikaisesti. Keväällä sähkön hintaan povataan taas laskua. Kommentoijan mukaan pahinta on, että sopimusmalli hintakattoineen myytiin aikanaan ”juuri tällaisia tilanteita varten.” Piirainen on samaa mieltä.
– Sitä tarjottiin puhelimessa. Kerrankin koki, että hintakatosta on itselle hyötyä, ja on onnistunut tekemään mielekkään sopimuksen tällaiseen tilanteeseen.

– Totta kai he tekevät bisnestä, johon on oikeus, mutta enhän minä voisi yksipuolisesti irtisanoa mitään. Kuluttajan kannalta on inhottavaa se, että koukutetaan tuommoiseen, ja nyt on historiallisesti huonoin hetki tehdä mitään järkevää sähkösopimusta.
Hän pohtii nyt sähköyhtiön vaihtoa. Somekommenttien perusteella eräät muutkin ovat samassa tilanteessa.
– Ehdottomasti aion selvittää, löytyisikö joltain toiselta firmalta parempi tarjous. Nyt päätyy Oomi mustalle listalle.
Asiakkaita kismittää se, että sopimusta on heidän mukaansa myyty nimenomaan tällaisia hinnannousutilanteita varten. Miten kommentoitte, Tuomas Oksanen?
– Se, että tämmöiseen ratkaisuun on jouduttu, on äärimmäisen harmillista. Näin isot ja nopeat markkinamuutokset ovat tässä taustalla. Sopimus on lanseerattu 1. huhtikuuta 2020, ja jokainen asiakas, joka on tuotteesta maksanut, on tällöin ollut hintakaton piirissä. Nyt tämä täysin muuttunut ja poikkeava markkinatilanne on johtanut siihen, että suojausinstrumenttien saatavuus ei ole enää sellainen, että tätä tuotetta voidaan toimittaa. Tämä johtaa siihen, että tässä tilanteessa lopetamme tuotteen. Uusille asiakkaille ei tuotetta ole myyty alkusyksystä asti, emmekä voi enää jatkaa tätä tuotetta vanhoille asiakkaille tässä vaiheessa.

Ja kohta damage-control päälle Oomissa. Raha kelpas tasan siihen asti kunnes tuotteesta oli jotain hyötyä. Suojausinstrumenttien puute on kyllä ihan BS-tekosyy vanhojen soppareiden irtisanomiseen, varmasti suojauksen olisi voinut tehdä aikanaan. Uusille soppareille ymmärtää, kun eihän niitä suojauksia kukaan ennalta ota.

e: Näköjään myös Turku energialla on keltainen neste livahtanut punttiin, kun tuli maksun aika.

(Taloyhtiö kyseessä, maksaneet suojauksesta 2015 asti.)
 
Viimeksi muokattu:
Jukka ennakoi sähkön hinnannousua ja teki hintakattosopimuksen: sitten luukusta kolahti tyly kirje
Sähköyhtiö Oomi lakkauttaa hintakattosopimukset. Asiakkaat ovat käärmeissään.
Oululaisen Jukka Piiraisen vuosi alkoi tylyllä kirjeellä sähköyhtiöstä. Hän uskoo monien muidenkin äänestävän jaloillaan.
Oululaisen Jukka Piiraisen vuosi alkoi tylyllä kirjeellä sähköyhtiöstä. Hän uskoo monien muidenkin äänestävän jaloillaan.

Oululaisen Jukka Piiraisen vuosi alkoi tylyllä kirjeellä sähköyhtiöstä. Hän uskoo monien muidenkin äänestävän jaloillaan. KOTIALBUMI
Tekijän kuva
Aleksanteri Pikkarainen

aleksanteri.pikkarainen@iltalehti.fi
Tänään klo 7:01

  • Sähkön hinta on noussut.
  • Oululainen Jukka Piirainen ennakoi tätä ja otti hintakattosopimuksen.
  • Nyt sähköyhtiö päätti, että koko sopimus lakkautetaan.
Sähköyhtiö Oomi on päättänyt lakkauttaa kokonaan sopimukset, joissa on hintakatto.

Jotkut yhtiön asiakkaat ovat pöyristyneet asiasta.
Yksi heistä on oululainen Jukka Piirainen, joka asuu puu-Raksilassa sähkölämmitteisessä kolmiossa.
Piirainen luotti aiemmin pörssisähköön. Viime kevätkesänä hän kuitenkin ennakoi sähkön hinnannousua ja otti Oomilta sopimuksen, jossa oli hintakatto. Pörssisähkön hinta nousi poikkeuksellisen korkeaksi joulukuun alkupuolella.
Vuoden vaihteessa Piiraisen kotiin tuli Oomilta kirje. Siinä yhtiö ilmoittaa ”yhtenäistävänsä tuotteita” ja lakkauttavansa hintakattomallisen sopimuksen.
– Se tulisi helmikuun alusta voimaan, mutta hinta nousee yli 5 senttiä kilowattitunti, Piirainen manaa.
Kodin sähkölaskut ovat normaalisti 100–150 euron luokkaa, mutta talvella selvästi isompia. Talouden kulutus on vuositasolla 10 000 kilowattitunnin luokkaa. Oomin päätöksellä sähkölaskut kallistuisivat vuositasolla noin 500 euroa, Piirainen ynnää.
– Tämä ei ole mikään maailman energiatehokkain talo. Puunpolttomahdollisuus auttaa.
Yhtiö vetoaa markkinatilanteeseen
Energiayhtiö Oomin toimitusjohtaja Tuomas Oksasen mukaan sopimusmuutosten taustalla ovat nimenomaan syksyn ja talvena aikana poikkeuksellisen korkeiksi nousseet sähkön markkinahinnat. Sähkönmyyjät ostavat markkinoilta sähkön ja muut mekanismit, kuten suojaukset, jotka liittyvät kuluttajille myytäviin tuotteisiin.
– Taustalla ovat vesitilanne, polttoaineet, päästöoikeudet, jotka mediassakin ovat nousseet esille. Tämä poikkeava markkinatilanne, nousseet sähkönhinnat, siihen liittyvät riskit ja erilaisten tuotteiden saatavuus eli kysynnän ja tarjonnan kohtaaminen ovat taustoja.
Oksanen sanoo, että hintakattoasia koskee muutamaa prosenttia yhtiön asiakkaista. Sopimustyypistä riippuen sähkösopimukset seuraavat markkinahintoja. Yhtiöllä on myös kahden vuoden määräaikaisia sopimuksia, jotka ovat kahden vuoden ajan samanhintaisia.

– Sopimuksissa, joissa ei ole määräaikaa, yhtiöillä on mahdollisuus kertoa muutoksista toimialan käytäntöjen mukaisesti.
Oomin asiakaspalvelu on ruuhkautunut sähkön hintatilanteen myötä.
– Asiakkailta on tullut tietenkin huolestunutta palautetta. Kyllähän tämä täysin poikkeava tilanne on ollut keskustelussa, ja myös asiakkaat ovat panneet sen merkille. Merkittävästi asiakkaat eivät ole irtisanoneet sopimuksia, koska tilanne koskee kaikkia toimijoita. Loppuasiakkaan kannalta markkinatilanne on äärimmäisen hankala, poikkeava ja haastava.
Tällainen kirje kertoi sopimuksen muutoksesta.
Tällainen kirje kertoi sopimuksen muutoksesta.

Tällainen kirje kertoi sopimuksen muutoksesta. LUKIJAN KUVA
LUE MYÖS
Sähkön hinta kipusi hurjiin lukemiin – ”Noin korkea summa on todella poikkeuksellinen”
LUE MYÖS
Sähkössä raju hintapiikki – näin se vaikuttaa sähköautoilijoihin
Somekiukku virisi
Piirainen ei ole yksin tuohtumuksensa kanssa.
Eräs sosiaalisessa mediassa asiaa kommentoinut kirjoittaa, että Oomi on tekemässä kammottavan asiakaskokemusvirheen reagoidessaan sähkön hintapiikkiin pyrkimällä maksimoimaan laskuttamisen lyhytaikaisesti. Keväällä sähkön hintaan povataan taas laskua. Kommentoijan mukaan pahinta on, että sopimusmalli hintakattoineen myytiin aikanaan ”juuri tällaisia tilanteita varten.” Piirainen on samaa mieltä.
– Sitä tarjottiin puhelimessa. Kerrankin koki, että hintakatosta on itselle hyötyä, ja on onnistunut tekemään mielekkään sopimuksen tällaiseen tilanteeseen.

– Totta kai he tekevät bisnestä, johon on oikeus, mutta enhän minä voisi yksipuolisesti irtisanoa mitään. Kuluttajan kannalta on inhottavaa se, että koukutetaan tuommoiseen, ja nyt on historiallisesti huonoin hetki tehdä mitään järkevää sähkösopimusta.
Hän pohtii nyt sähköyhtiön vaihtoa. Somekommenttien perusteella eräät muutkin ovat samassa tilanteessa.
– Ehdottomasti aion selvittää, löytyisikö joltain toiselta firmalta parempi tarjous. Nyt päätyy Oomi mustalle listalle.
Asiakkaita kismittää se, että sopimusta on heidän mukaansa myyty nimenomaan tällaisia hinnannousutilanteita varten. Miten kommentoitte, Tuomas Oksanen?
– Se, että tämmöiseen ratkaisuun on jouduttu, on äärimmäisen harmillista. Näin isot ja nopeat markkinamuutokset ovat tässä taustalla. Sopimus on lanseerattu 1. huhtikuuta 2020, ja jokainen asiakas, joka on tuotteesta maksanut, on tällöin ollut hintakaton piirissä. Nyt tämä täysin muuttunut ja poikkeava markkinatilanne on johtanut siihen, että suojausinstrumenttien saatavuus ei ole enää sellainen, että tätä tuotetta voidaan toimittaa. Tämä johtaa siihen, että tässä tilanteessa lopetamme tuotteen. Uusille asiakkaille ei tuotetta ole myyty alkusyksystä asti, emmekä voi enää jatkaa tätä tuotetta vanhoille asiakkaille tässä vaiheessa.

Ja kohta damage-control päälle Oomissa. Raha kelpas tasan siihen asti kunnes tuotteesta oli jotain hyötyä. Suojausinstrumenttien puute on kyllä ihan BS-tekosyy vanhojen soppareiden irtisanomiseen, varmasti suojauksen olisi voinut tehdä aikanaan. Uusille soppareille ymmärtää, kun eihän niitä suojauksia kukaan ennalta ota.

e: Näköjään myös Turku energialla on keltainen neste livahtanut punttiin, kun tuli maksun aika.

(Taloyhtiö kyseessä, maksaneet suojauksesta 2015 asti.)
Myydään hintakattoa, joka lopetetaan kun hinnat nousevat? Hyvää bisnestä. Tuntuisi että kuluttajasuojallakin olisi tuohon jotain sanottavaa.
 
Myydään hintakattoa, joka lopetetaan kun hinnat nousevat? Hyvää bisnestä. Tuntuisi että kuluttajasuojallakin olisi tuohon jotain sanottavaa.

Juuri näin. Olisi esimerkiksi mahdoton ajatus, että pankki tekisi saman asuntolainan korkokattoasiakkaille korkojen noustessa. Ihan samasta on tavallaan kyse, kun asiakas tiputetaan "katon suojista" paskaan markkinatilanteeseen kantamaan yhtiön riskit. Kyllä pitäisi tuon verran sähköyhtiöllä olla riskinsietokykyä.
 
Juuri näin. Olisi esimerkiksi mahdoton ajatus, että pankki tekisi saman asuntolainan korkokattoasiakkaille korkojen noustessa. Ihan samasta on tavallaan kyse, kun asiakas tiputetaan "katon suojista" paskaan markkinatilanteeseen kantamaan yhtiön riskit. Kyllä pitäisi tuon verran sähköyhtiöllä olla riskinsietokykyä.

Asuntolainojen korkoputket ja -katot ovat määräaikaisia, pörssisähkökatto oli toistaiseksi voimassaoleva. Ihan eri asioita. Muistetaan lukea ne sopimusehdot.
 
Tuossa Turku energian tapauksessa on ilmeisesti riitaa siitäkin mikä se irtisanomisaika on, taloyhtiö on 3 kk kannalla jolloin talvi olisi jo käytännössä ohi. Toinen juttu on toki sekin, että onko sähkön hinnan nousu sellainen "oleellinen" muutos, että myyjä irtisanomisen saa tehdä. Hiemas haastava tilanne tulkita, jos koko sopimuksen hinnoittelu on perustunut siihen, että hinnannousua vastaan suojaudutaan.

Tästä on varmaan se pidempiaikainen seuraus, että kyseisen kaltaiset tuotteet katoavat markkinoilta pysyvästi tai vähintään pidemmäksi aikaa.
 
Myydään hintakattoa, joka lopetetaan kun hinnat nousevat? Hyvää bisnestä. Tuntuisi että kuluttajasuojallakin olisi tuohon jotain sanottavaa.


Näin, Suomessa ei ole mikään niin varmaa kuin epävarma. Edes kiinteähintaiset sopimuksetkaan ei pidä.... Seuraakohan muut yhtiöt perässä ?

Nyt on hyvä aika taas leuhkia niillä kiinteillä halpis sopimuksilla jotka on solmittu kesällä 2021
 
Asuntolainojen korkoputket ja -katot ovat määräaikaisia, pörssisähkökatto oli toistaiseksi voimassaoleva. Ihan eri asioita. Muistetaan lukea ne sopimusehdot.
Jep, huono vertaus, mutta muuten harhaanjohtavaa mainontaa ja selkeästi kuitenkin viranomaisasia ja uhkasakon paikka kuluttajien harhaanjohtamisesta markkinoinnilla, missä myydään hintakattosuojattuja tuotteita, jotka kuitenkin muutetaan aina kun katto tulee vastaan.
 
Nyt on hyvä aika taas leuhkia niillä kiinteillä halpis sopimuksilla jotka on solmittu kesällä 2021

Kiinteä kestää sen sovitun ajan, mutta tulevaisuutta on vaikea ennustaa. Vaikka täällä parikin on ennustanut että nykyinen olisi vaan alkua ja tulevaisuudessa "normi" olisi 20-40snt kWh en siihenkään oikein usko. Koska jos nykyisestä hinnat jopa kymmenkertaistuvat 2-3 vuoden kuluttua viimeistään pitäisi myös palkkojen tehdä samoin mihin en usko (otaksuen että maksimissaan tyypeillä on 24+ 12kk mahdollisuus = 3 vuoden kiinteä sopimus max vireillä).

Toki jo sitä aiemmin alkaisi melkoinen haloo jos noihin mainittuihin hintoihin tarjottaisi kiinteitä sopimuksia "halvimmillaan" tämän vuoden touko-heinäkuun välillä.
 
Kiinteä kestää sen sovitun ajan, mutta tulevaisuutta on vaikea ennustaa. Vaikka täällä parikin on ennustanut että nykyinen olisi vaan alkua ja tulevaisuudessa "normi" olisi 20-40snt kWh en siihenkään oikein usko. Koska jos nykyisestä hinnat jopa kymmenkertaistuvat 2-3 vuoden kuluttua viimeistään pitäisi myös palkkojen tehdä samoin mihin en usko (otaksuen että maksimissaan tyypeillä on 24+ 12kk mahdollisuus = 3 vuoden kiinteä sopimus max vireillä).

Toki jo sitä aiemmin alkaisi melkoinen haloo jos noihin mainittuihin hintoihin tarjottaisi kiinteitä sopimuksia "halvimmillaan" tämän vuoden touko-heinäkuun välillä.
Jotenkin uskoisin, että ohimenevä tilanne, kun nuo sopimuksen katkojatkin ovat sitä selittäneet. Toki nuo kommentit vain sahaa niiden omaa oksaa. Tätä Fortumin vakaan hintakehitystä silmällä pitäen arvelen, että kesällä olis taas 6 snt pintaan tarjolla pidempääkin sopparia.
 
Myydään hintakattoa, joka lopetetaan kun hinnat nousevat? Hyvää bisnestä. Tuntuisi että kuluttajasuojallakin olisi tuohon jotain sanottavaa.
Joo itsellekin tuo kirje tuli. Mistä ihmeestä tähän aikaan rupeat jotain sähkösopparia etsimään. Kukaan ei myy mitään lähellekään noita edellisiä hintoja. Luotin tuohon hintakattoon ja kun se rupesi vaikuttamaan, linjat poikki. Voi perrr...le.
 
vattenfalli tarjoaa jatkoa 6.59Kwh/1,99kk 24kk. Ei tullut harmikseen tartuttua nuihin BB tarjouksiin, jotka loppujen lopuksi oiskin ollut ihan ok tällä hetkellä, mutta onneksi tuo jatko ei enää aivan pahalta kuulosta :)
 
vattenfalli tarjoaa jatkoa 6.59Kwh/1,99kk 24kk. Ei tullut harmikseen tartuttua nuihin BB tarjouksiin, jotka loppujen lopuksi oiskin ollut ihan ok tällä hetkellä, mutta onneksi tuo jatko ei enää aivan pahalta kuulosta :)
Meikäläiselle soittivat tänään myös tuosta, 4,19snt/kwh voimassa toukokuun loppuun niin en vielä tuohon tarttunut.
 
Ymmärtääkseni nuo pörssisähkösopimukset hintakatolla ovat toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia, jotka voi irtisanoa niin yhtiö kuin asiakas. Ei kai siinä ole motkotettavaa silloin, jos toinen osapuoli sen irtisanoo. Loogisesti voi päätellä, että toistaiseksi voimassa oleva hintakattosopimus on lyhytaikaiseen hintapiikkien leikkaamiseen tarkoitettu. Kun hinnat ovat koko ajan yli katon, niin toistaiseksi voimassa oleva sopimus on kannattavaa irtisanoa yhtiön puolelta. Sama homma kuin toistaiseksi voimassa olevien normaalien sähkösopimuksien hinnankorotukset.

Oma juttunsa on sitten se, miten tätä hintakattoa on markkinoitu ja miten asiakkaalle on annettu ymmärtää voimassaolo.

Todella harmi homma näille asiakkaille. Toivottavasti löytyisi kohtuullinen diili tilalle. Lohdutuksena voi kuitenkin todeta, että marraskuulta asti on saanut katosta nauttia tähän asti.

Edit: kirovirhe korjattu
 
Viimeksi muokattu:
Tampereella tarjotaan toukokuusta alkaen 7,09 snt/kWh ja perusmaksu 4 €/kk. Ajattelin että en vielä hetkeen ala vertailemaan hintoja, mutta avasivat pelin ajoissa näköjään.

Edit: tuo on määräaikaisen sopparin hinta, sopimuskausi 24kk!
 
Viimeksi muokattu:
Helen soitteli minun vanhan asiakkaan perään ja koitti tarjota "halpaa" jatkotarjousta minulle 9.90c/kwh ja 1.90e/kk. Kerroin tilanteeni ja et jos alle 5.89cent +0e/kk pystyvät tarjoomaan jään edellee asiakkaaksi heille mutta nainen sanoi topakasti ettei pysty yhtään halpuuttaan hintoja joten heipä hei Helen ja odotellaan Lumme energian alkamista..
 
Ymmärtääkseni nuo pörssisähkösopimukset hintakatolla ovat toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia, jotka voi irtisanoa niin yhtiö kuin asiakas. Ei kai siinä ole motkotettavaa silloin, jos toinen osapuoli sen irtisanoo. Loogisesti voi päätellä, että toistaiseksi voimassa oleva hintakattosopimus on lyhytaikaiseen hintapiikkien leikkaamiseen tarkoitettu. Kun hinnat ovat koko ajan yli katon, niin toistaiseksi voimassa oleva sopimus on kannattavaa irtisanoa yhtiön puolelta. Sama homma kuin toistaiseksi voimassa olevien normaalien sähkösopimuksien hinnankorotukset.

Oma juttunsa on sitten se, miten tätä hintakattoa on markkinoitu ja miten asiakkaalle on annettu ymmärtää voimassaolo.

Todella harmi homma näille asiakkaille. Toivottavasti löytyisi kohtuullinen diili tilalle. Lohdutuksena voi kuitenkin todeta, että marraskuulta asti on saanut katosta nauttia tähän asti.

Edit: kirovirhe korjattu
Mun mielestä tämä nykytilanne on juuri sellainen "hintapiikki" jota vastaan hintakattoa on tarjottu. Sehän ei ole ilmainen, vaan siitä on myös maksettu. Rahat kyllä otetaan mutta heti jos asiakas muutaman kuukauden siitä hyötyisi niin lopetetaan koko tuote lyhyellä irtisanomisajalla. Tämhän on tosiaan mahtava bisnesmalli, myydään suojakatto, otetaan rahat kun hinta on sen alle, mutta irtisanotaan jos näyttää että katto menee rikki. Hinta on ollut korkealla vasta reilun kuukauden, marraskuun lopulla kaupattiin vielä alle 6c/kWh hinnoilla määräaikaisia. Ymmärtäisin jos tuote irtisanotaan jos vaikka puoli vuotta on hintakatto ylittynyt, mutta että heti, sitä en kuluttajana ymmärrä.
 
Halpaa. Vaasan Sähköllä sentään yleissähkö 39snt/kWh. :lol: Eivät vaan halua uusia sähkösopimuksia tehdä toistaiseksi voimassaolevina. 24kk ilmastosoppari 15snt/kWh. Eikai näitä ota kukaan kun kilpailijoilta saa toistaiseksi voimassaolevana 7-8snt/kWh väliin.

Spot-keskihintakin tällä hetkellä huitelee jossain 10snt/kWh tuntuvilla viimeisen viikon ajalta.
 
Hinta on ollut korkealla vasta reilun kuukauden, marraskuun lopulla kaupattiin vielä alle 6c/kWh hinnoilla määräaikaisia.

Noi oli pörssisähkösopimuksia tuntikohtaisiin spot hintoihin. Se katto on ollut päällä monta kuukautta, ja hinnat on ylittynyt moninkertaisesti parin.

Ja ne hintapiikit kai huiteli jossain tuolla kahdensadan ja tuhannen välillä. Senttiä toki sentään.
 
Mun mielestä tämä nykytilanne on juuri sellainen "hintapiikki" jota vastaan hintakattoa on tarjottu. Sehän ei ole ilmainen, vaan siitä on myös maksettu. Rahat kyllä otetaan mutta heti jos asiakas muutaman kuukauden siitä hyötyisi niin lopetetaan koko tuote lyhyellä irtisanomisajalla. Tämhän on tosiaan mahtava bisnesmalli, myydään suojakatto, otetaan rahat kun hinta on sen alle, mutta irtisanotaan jos näyttää että katto menee rikki. Hinta on ollut korkealla vasta reilun kuukauden, marraskuun lopulla kaupattiin vielä alle 6c/kWh hinnoilla määräaikaisia. Ymmärtäisin jos tuote irtisanotaan jos vaikka puoli vuotta on hintakatto ylittynyt, mutta että heti, sitä en kuluttajana ymmärrä.
Kyse on siis pörssisähköön kytketystä hintakatosta. Normaalimarkkinassa tuo tuote leikkaisi yksittäisten kalliiden tuntien tai päivien ylityksiä, ei koko talven. Kun se ei ole määräaikainen ja siten kumpaakin osapuolta sitova, sen voi irtisanoa irtisanomisajan puitteissa.

Ymmärrätkö, miten paljon asiakas on hyötynyt jo parissa kuukaudessa 7c/kWh hinnalla? Se on iso potti vaikkapa sähkölämmittäjälle. Ei matalien katteiden myyntiyhtiö sellaista koko talvea katso, jos irti sopimuksesta pääsee. Kärsivällisyyttä näköjään riitti 1,5 kk + irtisanomisaika.

Pörssisähkön hinta on ollut reipas jo marraskuulta lähtien, joulukuussa sitten tapahtui raketointi.
 
Eipä nuo sähköyhtiöt osaa ennusta hintakehitystä yhtään paremmin kuin peruspertti. Hirveällä innolla soitteleivat loppusyksystä, että ota uusi määräaikainen 24 kk sopimus karvan alle 5:lla alkavallla hinnalla. Paljonkohan tappiota aktiiviset myyntitykit tekevät syksyn mittaan yhtiölle? Kai se pomo nyt kiittelee heitä hyvin tehdystä työstä ja jakelee viime vuoden ostalta bonareita parhaille myyjille hampaita samalla kiristellen. :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 880
Viestejä
4 876 214
Jäsenet
78 713
Uusin jäsen
Aksum

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom