Jukka ennakoi sähkön hinnannousua ja teki hintakattosopimuksen: sitten luukusta kolahti tyly kirje
Sähköyhtiö Oomi lakkauttaa hintakattosopimukset. Asiakkaat ovat käärmeissään.
Oululaisen Jukka Piiraisen vuosi alkoi tylyllä kirjeellä sähköyhtiöstä. Hän uskoo monien muidenkin äänestävän jaloillaan. KOTIALBUMI
Aleksanteri Pikkarainen
aleksanteri.pikkarainen@iltalehti.fi
Tänään klo 7:01
- Sähkön hinta on noussut.
- Oululainen Jukka Piirainen ennakoi tätä ja otti hintakattosopimuksen.
- Nyt sähköyhtiö päätti, että koko sopimus lakkautetaan.
Sähköyhtiö Oomi on päättänyt lakkauttaa kokonaan sopimukset, joissa on hintakatto.
Jotkut yhtiön asiakkaat ovat pöyristyneet asiasta.
Yksi heistä on oululainen
Jukka Piirainen, joka asuu puu-Raksilassa sähkölämmitteisessä kolmiossa.
Piirainen luotti aiemmin pörssisähköön. Viime kevätkesänä hän kuitenkin ennakoi sähkön hinnannousua ja otti Oomilta sopimuksen, jossa oli hintakatto. Pörssisähkön hinta nousi poikkeuksellisen korkeaksi
joulukuun alkupuolella.
Vuoden vaihteessa Piiraisen kotiin tuli Oomilta kirje. Siinä yhtiö ilmoittaa ”yhtenäistävänsä tuotteita” ja lakkauttavansa hintakattomallisen sopimuksen.
– Se tulisi helmikuun alusta voimaan, mutta hinta nousee yli 5 senttiä kilowattitunti, Piirainen manaa.
Kodin sähkölaskut ovat normaalisti 100–150 euron luokkaa, mutta talvella selvästi isompia. Talouden kulutus on vuositasolla 10 000 kilowattitunnin luokkaa. Oomin päätöksellä sähkölaskut kallistuisivat vuositasolla noin 500 euroa, Piirainen ynnää.
– Tämä ei ole mikään maailman energiatehokkain talo. Puunpolttomahdollisuus auttaa.
Yhtiö vetoaa markkinatilanteeseen
Energiayhtiö Oomin toimitusjohtaja
Tuomas Oksasen mukaan sopimusmuutosten taustalla ovat nimenomaan syksyn ja talvena aikana poikkeuksellisen korkeiksi nousseet sähkön markkinahinnat. Sähkönmyyjät ostavat markkinoilta sähkön ja muut mekanismit, kuten suojaukset, jotka liittyvät kuluttajille myytäviin tuotteisiin.
– Taustalla ovat vesitilanne, polttoaineet, päästöoikeudet, jotka mediassakin ovat nousseet esille. Tämä poikkeava markkinatilanne, nousseet sähkönhinnat, siihen liittyvät riskit ja erilaisten tuotteiden saatavuus eli kysynnän ja tarjonnan kohtaaminen ovat taustoja.
Oksanen sanoo, että hintakattoasia koskee muutamaa prosenttia yhtiön asiakkaista. Sopimustyypistä riippuen sähkösopimukset seuraavat markkinahintoja. Yhtiöllä on myös kahden vuoden määräaikaisia sopimuksia, jotka ovat kahden vuoden ajan samanhintaisia.
– Sopimuksissa, joissa ei ole määräaikaa, yhtiöillä on mahdollisuus kertoa muutoksista toimialan käytäntöjen mukaisesti.
Oomin asiakaspalvelu on ruuhkautunut sähkön hintatilanteen myötä.
– Asiakkailta on tullut tietenkin huolestunutta palautetta. Kyllähän tämä täysin poikkeava tilanne on ollut keskustelussa, ja myös asiakkaat ovat panneet sen merkille. Merkittävästi asiakkaat eivät ole irtisanoneet sopimuksia, koska tilanne koskee kaikkia toimijoita. Loppuasiakkaan kannalta markkinatilanne on äärimmäisen hankala, poikkeava ja haastava.
Tällainen kirje kertoi sopimuksen muutoksesta. LUKIJAN KUVA
LUE MYÖS
Sähkön hinta kipusi hurjiin lukemiin – ”Noin korkea summa on todella poikkeuksellinen”
LUE MYÖS
Sähkössä raju hintapiikki – näin se vaikuttaa sähköautoilijoihin
Somekiukku virisi
Piirainen ei ole yksin tuohtumuksensa kanssa.
Eräs sosiaalisessa mediassa asiaa kommentoinut kirjoittaa, että Oomi on tekemässä kammottavan asiakaskokemusvirheen reagoidessaan sähkön hintapiikkiin pyrkimällä maksimoimaan laskuttamisen lyhytaikaisesti. Keväällä sähkön hintaan povataan taas laskua. Kommentoijan mukaan pahinta on, että sopimusmalli hintakattoineen myytiin aikanaan ”juuri tällaisia tilanteita varten.” Piirainen on samaa mieltä.
– Sitä tarjottiin puhelimessa. Kerrankin koki, että hintakatosta on itselle hyötyä, ja on onnistunut tekemään mielekkään sopimuksen tällaiseen tilanteeseen.
– Totta kai he tekevät bisnestä, johon on oikeus, mutta enhän minä voisi yksipuolisesti irtisanoa mitään. Kuluttajan kannalta on inhottavaa se, että koukutetaan tuommoiseen, ja nyt on historiallisesti huonoin hetki tehdä mitään järkevää sähkösopimusta.
Hän pohtii nyt sähköyhtiön vaihtoa. Somekommenttien perusteella eräät muutkin ovat samassa tilanteessa.
– Ehdottomasti aion selvittää, löytyisikö joltain toiselta firmalta parempi tarjous. Nyt päätyy Oomi mustalle listalle.
Asiakkaita kismittää se, että sopimusta on heidän mukaansa myyty nimenomaan tällaisia hinnannousutilanteita varten. Miten kommentoitte, Tuomas Oksanen?
– Se, että tämmöiseen ratkaisuun on jouduttu, on äärimmäisen harmillista. Näin isot ja nopeat markkinamuutokset ovat tässä taustalla. Sopimus on lanseerattu 1. huhtikuuta 2020, ja jokainen asiakas, joka on tuotteesta maksanut, on tällöin ollut hintakaton piirissä. Nyt tämä täysin muuttunut ja poikkeava markkinatilanne on johtanut siihen, että suojausinstrumenttien saatavuus ei ole enää sellainen, että tätä tuotetta voidaan toimittaa. Tämä johtaa siihen, että tässä tilanteessa lopetamme tuotteen. Uusille asiakkaille ei tuotetta ole myyty alkusyksystä asti, emmekä voi enää jatkaa tätä tuotetta vanhoille asiakkaille tässä vaiheessa.