Mä nyt yritän tehdä tuota uutta sopimusta/kilpailutusta tulevaan kämppään valmiiksi, kun sain eilen varmistettua muuttopäivän, siltä varalta että sähkölaitos katkoisi sähköjä kerrostaloasunnoista kun asukkaat vaihtuu. Noita sivuja on eri, enkä ihan ymmärrä suuria eroja mitä tuossa tuli. Plus unohdetaan epämääräiset paskafirmat koska muutaman euron takia ei kannata ottaa riskiä ongelmiin laskutuksen ja tälläisen kanssa. Eiku näköjään nuo kaikki halvat on enemmän tai vähemmän epämääräisiä, meni tuossa eri sivujen lume ja lumme sekaisin, paskafirmat on jees kunhan katsoo sopimusehdot tarkkaan.
Kulutusarvio 150 kWh kuukaudessa eli 1800 kWh vuodessa, postinumero 20100. Todellinen kulutus voi hieman nousta koska uusi kämppä tavallaan yksi huone enemmän kun on oikea keittiö eikä tuollaista alle neliön komeroa, plus uudessa sauna ja tietokonekin päivittyy järeämpään. Toisaalta tuohon kämppään voisi ostaa parempia valaisimia ja hieman ahkerammin säästää sähköä kuin nykyisessä.
Kilpailuttaja: halvin olisi 12kk sopimuksella Lumme, 4,38 senttiä per kWh ja ei perusmaksua. 79 euroa vuodessa ja 24kk sopimuksella Vattenfall ja lähes sama hinta, mutta hiukan korkeampi. Ja saman palvelun mukaisesti toistaiseksi voimassaoleva 1kk ja 3kk hinnoilla ei kannata miettiä, koska ne ovat hitosti kalliimpia.
Sahkonhinta: Halvimpia on useampi. Energia 247, erittäin iso ehkä, Lumo sama hinta, VIHREÄ ÄLYENERGIA melko varmasti ei, mutta silti se sama hinta kuin muilla mainituilla, GNP ENERGY sama juttu. Näiden kaikkien arvioitu vuosikulutus 45 euroa. Häh? Tuossa on siis kaikki toistaiseksi voimassa olevia, eli syystä ?mikä? tuo kilpailuttaja ei näyttänyt mitään vastaavaa? Siis kilpailuttajalla oli kyllä toistaiseksi voimassa oleva vaihtoehtoja, mutta ne oli kaikki kalliimpia kuin tuo 12kk määräaikainen.
Hmmm noissa on arvioitu sähkönhinta jotain puolet, kuin tuossa 12kk määräaikaisessa. Eli sen takia halvempia. Silti en keksi miksei noita näkynyt tuolla toisessa, vaikka siellä on osin samoja firmoja.
Sahkovertailu, koska jep tottakai näin isoon maahan mahtuu kolmaskin sähkönhintavertailusivusto:
Tuolla näyttää samat hinnat kuin sähkönhinta.fi, paitsi että sähkönmäärää ei voi syöttää itse. Lopulta tätä viestiä kirjoittaessa koko lagaava paska päätti heittää lopullisesti 503 ja 504 errorit naamalle. Jos oikein ehdin nähdä niin tuo on Sanoman palvelu, tosi hieno...
Mitä näistä nyt sitten ottaisi? Halvan toistaiseksi voimassa olevan tuolta Lumolta ja miettii sitten myöhemmin jatkoa jos hinta merkittävästi nousee? Mä luin netistä että halpuudet perustuu siihen että noi hinnat on alle pörssisähkön hinnan kuukauden tai pari, ja sitten ne nousee järkevimmiksi.
Löytyykö merkittävää syytä olla näin tekemättä? Mä olen tämän mennessä maksanut vain taloyhtiölle samaa 14 senttiä kilowattitunti ja hinta on ollut koko 8 vuotta saman. Jos näitä sähköhintoja joutuu jatkossa aktiivisesti seuraamaan ja vaihtamaan yhtiötä, niin fine by me. Joka tapauksessa joutuu maksamaan enemmän näiden tyhmien sähkönsiirron perusmaksujen takia. Mä en millään ymmärrä miksi ainostaan jostain vanhemmista taloyhtiöistä löytyy tuollaista näppärää yhteislaskusta.