Pahoittelut jo etukäteen, jos tämä viesti ei tähän ketjuun kuulu. En kuitenkaan löytänyt parempaakaan ketjua tälle ensimmäisen viestin linkeistä. Jos viesti sopii paremmin toiseen ketjuun, niin siirrettäköön se sinne.
Viesti on myös erittäin pitkä, kiitos jos jaksat lukea sen kokonaan.
Taustatietoja: Omakotitalo, vesikiertoinen lattialämmitys Jäspin EcoWatti varaajalla, johon on yhdistetty takka. Eli takassa kun on tulet niin varaajan sähkövastus menee pois päältä ja pumppu alkaa kierrättää vettä takan putkien kautta. EcoWattia ei saa ohjattua lämmittämään vettä ”vain halvoille tunneille”, siihen ei saa älyä. Asuintalon lisäksi autotalli jossa sähköpatterit, joihin yhdistetty Shellyt ja skriptit, pyrkimys halvoille tunneille ja patterit eniten yöllä päällä. Löytyy myös 6 kW aurinkopaneelit.
Käyttöprofiili: Sähkönkäytön suhteen en halua/jaksa alkaa kyttäämään sen enempää pörssihintoja, haluan käydä suihkussa ja pestä pyykkiä ja tehdä ruokaa silloin kun siltä tuntuu. Lisäksi työni on vuorotyötä, joten kotona ei aina olla ”toimistotyön tuntien mukaan”. Ainoastaan sähköauton latausta ja saunassa käyntiä voisin pyrkiä painottamaan halvoille tunneille.
Minulla on aina ollut kiinteähintainen sähkösopimus, yhden tai kahden vuoden sopimuksia. Kesä-toukokuussa 2022 otin Kotimaan Energian kiinteän 2 vuoden sopimuksen hintaan 14,98 c/kwh. Ei tarvitse spekuloida sen enempää 2022 vuoden tapahtumia ja ”pelotteluja” yms. Otin sähkösopimukseen vaihtoturva lisäpalvelun, 4,9 euroa/kk. Luulin ottaessani palvelua, että voin vaihtaa viimeiselle vuodelle halvemman hinnan, mutta ilmeisesti jos hyödynnän vaihtoturvan niin joudun ottamaan 2 vuoden sopimuksen.
Syyskuussa 2022 Kotimaan Energia yhdistyi Fortumin kanssa, siksi olenkin nyt Fortumin asiakas.
Vuosikulutus vuosien ajan noin 10 000-11 000 kWh.
11 000 kwh vuodessa hinnalla 14,98 c/kwh maksaa 1648 e (Nykyinen kiinteähintainen sopimus, voimassa 30.9.24 asti).
11 000 kwh vuodessa hinnalla 8,4 c/kwh maksaa 924 e (Fortum DUO sopimus jos vaihtaa siihen).
Eli säästö vuodessa
724 euroa jos vaihtaisin DUO sopimukseen.
Jos ensi vuonna sähkösopimuksen saisi 6 c/kwh hintaan, niin silloin 11 000 kwh vuodessa maksaa 660 euroa.
Eli tällöin 10/23-9/24 1648 euroa ja 10/24-9/25 660e, yhteensä 2308 euroa.
Eli tällöin seuraavat 2 vuotta maksaisi yhteensä 2308 euroa.
Jos vaihdan DUO sopimuksen 8,4 c/kwh hintaan niin sitoudun kahdeksi vuodeksi eteenpäin siihen ja kahdessa vuodessa maksut 1848 euroa (teoriassa, kulutusvaikutusta ei nyt arvioida koska se voi olla +-0). Voi olla että jaksaisin yrittää painottaa käyttöä halvemmille tunneille.
Jos en vaihda nyt DUO sopimukseen vaan maksan edelleen 14,98c/kwh vuoden ajan, niin maksan 724 euroa enemmän vuodessa sähköstä. Kahden vuoden DUO sopimukseen verrattuna kahden vuoden hintojen erotus olisi 2308e - 1848e = 460 euron säästö.
DUO sopimuksen kk-maksu 3,99e , mutta tätä ei nyt huomioida seuraavassa vähennyksessä, koska muissakin sähkösopimuksissa on muutamien eurojen kk maksut. Vaihtoturvan kk-maksu 4,9e ja kahdessa vuodessa yhteensä 117,6 euroa. Tämä vähennettynä 460 euron säästöstä sähkön hinnasta on 342,4 euroa. Eli vaihtamalla DUO sopimukseen säästäisin minun tapauksessani 342 euroa seuraavan parin vuoden aikana.
Tässä laskelmassa käytetty 6 c hinta on spekulaatiota, mutta johonkin hintaan pitää spekuloida. Hintaan toki vaikuttaa myös ottaisinko vuoden päästä pörssin vai uuden kiinteän jne jne.
Kiitos jos jaksoit lukea tänne asti. Minun mielestäni minun kannattaa vaihtaa DUO sopimukseen, kun ottaa huomioon millainen sähkönkäyttäjä olen. Saa yrittää todistaa/osoittaa mielipiteeni vääräksi.