Ei siinä mitään CSI-menetelmiä tarvita, yritys voi kysyä, että miksi määräaikainen on purkautunut, onko asiakas esim. muuttanut toiseen osoitteeseen. Siinä sitten asiakas vastaa mitä vastaa ja yritys toimii miten toimii. Idea ei ole seuloa asiakkaita systemaattisesti, vaan luoda tietty irtisanoutumiskynnys. Mukaan tietty perus mafiatyyliset uhkailut verhoiltuna kunniallisen lakitekstin taakse.Pahoin ruuhkautuneiden sähköyhtiöiden asiakaspalvelut ei tunnu selvivän kovinkaan ripeästi edes tavanomaisista sopimusmuutoksista. Haluan nähdä sen keissin, jossa sähköyhtiö on tietosuojalain asetuksia rikkomatta onnistunut selvittelemään asiakkaiden muuttoja ja tallentanut rekisteriinsä näistä tiedot ja niihin perustuen alkaa ajamaan asiaa eteenpäin.
Rekisteriin saa tallentaa vain asiakassuhteen kannalta välttämättömiä tietoja. Asiakassuhteen ylläpitöön liittymättömien uusien, vanhojen osoitteiden kaivaminen, henkilötietojen yhdistely, tallentaminen ja rekisterin laatiminen ovat yksiselitteisesti vastoin tietosuojalain voimassaolevia asetuksia.
Mielellään lähtisin vaikka tälläisen tapauksen kanssa tuomioistuimeen, saattaisi nimittäin vastapuolelle jäädä ns. mustapekka käteen, kun ottaisi tietosuojavaltuutetun mukaan istuntoon.
Yksittäinen asiakas on epäolennainen eikä jokaiseen asiakkaaseen tulla kiinnittämään mitään huomiota, mutta teoriassa on mahdollista, että lähdetään hakemaan sitä varoittavaa esimerkkiä. Tätä keinoa ovat käyttäneet ainakin yksityiset parkkifirmat ja tekijänoikeuden haltijat. Sähkönmyyntiyhtiöiden joukossa on kyllä sellaista viipeltäjää, etten yhtään epäilisi etteivätkö voisi kokeilla samaa.